abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 februari 2012 @ 22:38:50 #121
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_107696362
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 20:58 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Je kan toch ook niet permanent qua bevolking blijven groeien? Het houdt een keer op.
Oké permanent is misschien wat lang, aangezien onze zon er op een gegeven moment mee ophoudt. Maar als onze technologie vooruit gaat, gaat ook het aantal mensen dat we kunnen onderhouden erop vooruit.
Enkele tientallen miljarden zal best lukken.
pi_107698242
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 19:44 schreef moussie het volgende:

[..]

Je cijfers kloppen niet .. ten eerste zijn het er maar 260.000 mensen in de WW, en ten tweede is lang niet iedereen van de 315.000 mensen in de bijstand geschikt om werk te verrichten. Velen zijn ziek, al dan niet met een gedeeltelijke WIA, velen werken al naar vermogen etc. En dat dan afgezien van het feit dat ruim de helft van de bijstandsgerechtigden boven de 45 is, over het algemeen te duur en te riskant voor de werkgever.
Dus tja, natuurlijk willen de werkgevers jongere goedkopere krachten uit het buitenland, en dan liefst via een buitenlands uitzendbureau of zo, de Poolse constructie, hebben ze er helemaal geen omkijken meer na .. voor hun ideaal ..
260.000 in de WW, betekent dat er minstens 260.000 mensen met werkervaring per direct kunnen werken.

En er lopen nu nog 230.000 reintegratietrajecten.

Die mensen boven de 45 hebben veel kennis en ervaring, die kunnen tzt binnen 1 jaar aan de slag tegen het minimumloon . Hoezo duur ?
Wat zitten die bedrijven toch te zeuren... }:|

Moeten we potverdorie dit hypocriete gezeur van die bedrijven zomaar toelaten en nog meer miljarden blijven spenderen aan uitkeringen en nog meer laaggeschoolde buitenlanders hier op de arbeidsmarkt smijten die straks allemaal weer een WW-uitkering gaan aanvragen ? :')
pi_107702211
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 23:18 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

260.000 in de WW, betekent dat er minstens 260.000 mensen met werkervaring per direct kunnen werken.
Als die werkervaring en de beschikbare banen niet op elkaar aansluiten schiet dat niet echt op.

quote:
En er lopen nu nog 230.000 reintegratietrajecten.
Yeah right, de zoveelste opleiding/bijscholing die tegen die tijd dat je klaar bent alweer achterhaald is. Het enige waarvoor die trajecten goed zijn is dat die mensen die daar werken niet ook werkloos zijn.

quote:
Die mensen boven de 45 hebben veel kennis en ervaring, die kunnen tzt binnen 1 jaar aan de slag tegen het minimumloon . Hoezo duur ?
Wat zitten die bedrijven toch te zeuren... }:|
Mensen boven de 45 worden trager (en dus duurder), en zijn qua gezondheid een hoger risico voor werkgevers .. die moet immers het loon door betalen. Dus natuurlijk willen die liever een goedkope Pool via de Poolse constructie, hoeft die zich daar geen zorgen over te maken.

quote:
Moeten we potverdorie dit hypocriete gezeur van die bedrijven zomaar toelaten en nog meer miljarden blijven spenderen aan uitkeringen en nog meer laaggeschoolde buitenlanders hier op de arbeidsmarkt smijten die straks allemaal weer een WW-uitkering gaan aanvragen ? :')
Volgens de bonusgeile werkgevers wel, ja .. volgens hun gaan we anders ten onder ...
Als er nou duizenden banen waren, tja, dan zou ik er nog begrip voor kunnen hebben, maar die zijn er niet, en die zullen er voorlopig ook niet komen .. dus hoe verse import nu zou kunnen zorgen voor een betere economie ontgaat mij in z'n geheel.

Zoals ik al zei, een verkapte eerste zet om het minimumloon open te breken ..
pleased to meet you
pi_107702665
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 17:44 schreef Ludd het volgende:

[..]

Jawel hoor, of de massale import van Oostblokkers nog niet voldoende is willen de werkgevers de grenzen nu ook nog verder openen voor mensen buiten de EU.

Zogenaamd zoeken ze naar de beste mensen, maar vooral zoeken ze naar zo goedkoop mogelijk personeel wat zo makkelijk mogelijk uit te buiten is.

Uit het bericht:

[..]

:') Er vindt wel degelijk een verdringing van (laaggeschoolde) Nederlandse arbeiders plaats. Hoezo komt dit tegen goede aan het welzijn van de mensen die hun baan kwijtraken door nóg meer arbeidsimmigratie?

En sinds wanneer komt massa-immigratie ten goede aan het welzijn van Nederlanders in het algemeen?

En dan dit:

[..]

De kapitalisten geven zich weer te kennen. De kosten-batenafweging is belangrijker dan het welzijn van de burgers.

De kapitalisten hier zullen hun vingers wel weer aflikken bij het idee dat er nog meer buitenlandse arbeidskrachten de Nederlandse arbeidsmarkt overspoelen.
spanje heeft een schrikbarend hoog werkloosheidpercentage van meer dan 20% (!!).
Spanen kunnen zich vrij binnen Schengen verplaatsen en de werkloosheid zit bij zowel laag- als hoogopgeleiden.

Geen enkele reden dus om weer massa's cultuurvreemde hangmathobbyisten binnen te halen. Europa is vol genoeg.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  † In Memoriam † dinsdag 7 februari 2012 @ 10:54:02 #125
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_107706334
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 18:53 schreef du_ke het volgende:

[..]

Om die uitkeringen te kunnen blijven betalen moeten er meer mensen aan het werk en moet onze economie toch echt blijven groeien...
:')
Kunnen we deze parel niet nomineren voor de domste post van 2012?
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_107706776
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 10:54 schreef 3-voud het volgende:

[..]

:')
Kunnen we deze parel niet nomineren voor de domste post van 2012?
Nou hierboven is nog iemand er van overtuigd dat we toch wel enkele tientallen miljarden medebewoners extra kunnen voeden.
Die dingt ook voor de hoofdprijs mee.
Stapelen wellicht?
  dinsdag 7 februari 2012 @ 11:36:43 #127
3542 Gia
User under construction
pi_107707527
Het bedrijfsleven wil alleen mensen van buiten de EU, omdat ze die slechts het minimum hoeven te betalen. Maar ook die lui moeten geschoold worden om met de betreffende machines te werken. Ook dat kost tijd om ze in te leren.

Ik denk dat elke werkloze in Nederland best in staat is te leren hoe die machines werken. Daar hoef je geen professor voor te zijn. Als volk van buiten de EU dat kan, kan Henk dat ook.

En dan betaal je Henk maar eerst het minimum. Dan stel ik voor om dat tijdelijk aan te vullen tot hetgeen hij nu ontvangt, als dat meer is. Binnen een jaar kan zijn salaris omhoog omdat hij dan zijn werk beter kan doen.

Nu bij Nedcar moeten 1500 mensen eruit. Mensen die in het arbeidsproces zitten en die prima elders aan 't werk kunnen. Maar nee, laten we die gewoon via de WW in de bijstand terecht komen en mensen van buiten de EU aantrekken. Dat is veeeel beter. Right.
pi_107707681
quote:
0s.gif Op maandag 6 februari 2012 18:08 schreef Ludd het volgende:

[..]

Een trap onder de reet geven? Ja, dat zal mensen motiveren.

Maar je doet nu dus alsof die buitenlanders alleen komen om werk te doen wat Nederlanders zogenaamd niet willen doen?

Je trapt te veel in de sprookjes van de werkgeversorganisaties denk ik.

De Oost-Europeanen komen hier echt niet alleen maar meer heen om asperges te steken of in kassen te werken.

Ga eens in een willekeurig magazijn of op een bouwplaats kijken.

Goedkope gedweeë Oost-Europese heftruckchauffeurs, magazijnmedewerkers, klusjesmannen etc. verdringen wel degelijk Nederlandse arbeiders.

Wie moet je dan een trap onder hun reet geven?
Precies , dat is wat er momenteel gebeurt.
pi_107708172
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 10:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Of dat leef- en woonwelzijn van de autochtone bewoners is helemaal geen doelstelling van de beleidsmakers. Heb je daar wel eens aan gedacht?
Ik vraag me toch af waar het gebleven is?

Het is ook zeker een doorschieten , een gewillig gedogen van het alsmaar toelaten en paaien van hier ter lande neergestreken bevolkingsgroepen , geen halt willen en ja , natuurlijk ook niet kunnen toeroepen.

Brussel zegt dat het moet en dan moet het blijkbaar ook.

Neemt niet weg dat het zo langzamerhand nu wel tijd is om ook de problemen en nadelen van deze arbeidsimmigratie hardop te gaan benoemen en in bepaalde steden en wijken eens eerst naar de autochtoon te luisteren en te kijken dan weer de zoveelste aanpassing ten faveure van Achmed en Aleksy goed te keuren.

Want begrip daarvoor neemt bij steeds meer autochtonen , zowel met linkse als rechtse politieke voorkeur , met de dag af.
pi_107709867
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 11:36 schreef Gia het volgende:
..

[quote]
Nu bij Nedcar moeten 1500 mensen eruit. Mensen die in het arbeidsproces zitten en die prima elders aan 't werk kunnen. Maar nee, laten we die gewoon via de WW in de bijstand terecht komen en mensen van buiten de EU aantrekken. Dat is veeeel beter. Right.
en nog wel zogenaamd technologie-sector: automotive.

Waarom moeten daar 1500 mensen weg ?
pi_107720543
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 10:54 schreef 3-voud het volgende:

[..]

:')
Kunnen we deze parel niet nomineren voor de domste post van 2012?
Oh, dat mag. Maar volgens mij is het gemiddelde standpunt in ons land nog altijd dat we onze verzorgingsstaat niet volledig op willen heffen. Daar horen dan ook werkeloosheidsuitkeringen bij als iemand ontslagen wordt. Heel naar en raar natuurlijk en vast en zeker de domste uitspraak ooit :)
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_107720566
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 11:36 schreef Gia het volgende:
Het bedrijfsleven wil alleen mensen van buiten de EU, omdat ze die slechts het minimum hoeven te betalen.
Wederom onzin, het wettelijk minimumloon is gelijk voor mensen uit Nederland, de rest van de EU of buiten de EU.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_107720586
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 12:50 schreef Bankfurt het volgende:

Waarom moeten daar 1500 mensen weg ?
Omdat NedCar er mee ophoudt. We kunnen hier blijkbaar niet meer rendabel auto's bouwen (geen nieuwe ontwikkeling overigens, dat soort assemblage is ook meer iets voor lage lonen landen)
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  Moderator dinsdag 7 februari 2012 @ 18:00:00 #134
249559 crew  Lavenderr
pi_107720698
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 17:55 schreef du_ke het volgende:

[..]

Omdat NedCar er mee ophoudt. We kunnen hier blijkbaar niet meer rendabel auto's bouwen (geen nieuwe ontwikkeling overigens, dat soort assemblage is ook meer iets voor lage lonen landen)
Als het zo doorgaat zal het niet lang duren voor we in die categorie vallen.
pi_107720741
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 18:00 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Als het zo doorgaat zal het niet lang duren voor we in die categorie vallen.
Want? Op loonkosten gaan we echt niet de concurrentie aan met pakweg China of Polen. Moeten we ook niet willen en tja dan moet je soms accepteren dat een deel van de maakindustrie verdwijnt.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_107738720
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 17:53 schreef du_ke het volgende:

[..]

Oh, dat mag. Maar volgens mij is het gemiddelde standpunt in ons land nog altijd dat we onze verzorgingsstaat niet volledig op willen heffen. Daar horen dan ook werkeloosheidsuitkeringen bij als iemand ontslagen wordt. Heel naar en raar natuurlijk en vast en zeker de domste uitspraak ooit :)
dus om de verzorgingsstaat (afgrijselijke term) te 'redden' gaan we lekker wederom gasten naar binnen halen die "op bed gaan liggen wachten tot wij het geld met koffers tegelijk naar ze toewerpen"?

de vorige stroom massaimmigranten hebben Europa per saldo ook zoveel welvaart gebracht... :'-)

Zet de werkloze Spanen en ontslagen Griekse ambtenaren maar aan het werk.

Europa gaat aan zijn eigen luiheid ten onder...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_107739989
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 17:55 schreef du_ke het volgende:

[..]

Omdat NedCar er mee ophoudt. We kunnen hier blijkbaar niet meer rendabel auto's bouwen (geen nieuwe ontwikkeling overigens, dat soort assemblage is ook meer iets voor lage lonen landen)
Waarom lukt dat onze oosterburen dan wél nog?
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_107739993
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2012 06:11 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Waarom lukt dat onze oosterburen dan wél nog?
De personeelskosten in Duitsland zijn veel lager dan in Nederland.

Waarom is buiten de deur eten in Duitsland usance en in Nederland onbetaalbaar? Zelfde verhaal.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_107740467
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2012 06:11 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Waarom lukt dat onze oosterburen dan wél nog?
Die moeten het voornamelijk hebben van de luxere auto's, daar zit wat meer marge op (Audi of Mercedes kan je exporteren naar buiten Europa, een hier alleen maar in elkaar gezette Mitshubishi niet) en ze hebben het hele pakket van ontwikkeling tot productie. Daarnaast is voor hen staatssteun ook niet bepaald een uitzondering geweest in hun bestaan met recent nog uitgebreide sloopregelingen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_107740475
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2012 00:59 schreef El_Matador het volgende:

[..]

dus om de verzorgingsstaat (afgrijselijke term) te 'redden' gaan we lekker wederom gasten naar binnen halen die "op bed gaan liggen wachten tot wij het geld met koffers tegelijk naar ze toewerpen"?

Nee, om onze welvaart te behouden moet er geld verdient worden in Nederland. Hoe maakt me niet zoveel uit maar we vergrijzen hier stevig dat weet ik wel.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_107741026
quote:
7s.gif Op woensdag 8 februari 2012 08:09 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee, om onze welvaart te behouden moet er geld verdient worden in Nederland. Hoe maakt me niet zoveel uit maar we vergrijzen hier stevig dat weet ik wel.
Met vrijwel alleen een dienstensector en tot "manager" opgeleide mensen ga je het echter gegarandeerd nooit redden. Je zult hoe dan ook een maakindustrie nodig hebben, want het verhuizen van productiewerk naar lage lonenlanden gaat je op den duur ook onherroepelijk je productontwikkeling kosten. Als eerste werden mensen met een lage (of geen) opleiding de bijstand in gejaagd, vervolgens maar iedereen met een technische opleiding/studie?
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_107741102
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2012 06:16 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De personeelskosten in Duitsland zijn veel lager dan in Nederland.

Waarom is buiten de deur eten in Duitsland usance en in Nederland onbetaalbaar? Zelfde verhaal.
De personeelskosten in duitsland zijn hoger dan in nederland.

Loonkosten is helemaal geen probleem omdat de assemblage in een moderne fabriek helemaal gerobotiseerd is. Die robotisering vraagt weer om hoger opgeleid personeel wat in lage lonen landen bijna net zo duur is als hier.
  woensdag 8 februari 2012 @ 09:20:46 #143
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_107741516
quote:
1s.gif Op woensdag 8 februari 2012 08:51 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Met vrijwel alleen een dienstensector en tot "manager" opgeleide mensen ga je het echter gegarandeerd nooit redden. Je zult hoe dan ook een maakindustrie nodig hebben, want het verhuizen van productiewerk naar lage lonenlanden gaat je op den duur ook onherroepelijk je productontwikkeling kosten. Als eerste werden mensen met een lage (of geen) opleiding de bijstand in gejaagd, vervolgens maar iedereen met een technische opleiding/studie?
Ik dacht dat er juist een tekort aan techneuten was...
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_107741562
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 08:08 schreef du_ke het volgende:

[..]

Die moeten het voornamelijk hebben van de luxere auto's, daar zit wat meer marge op (Audi of Mercedes kan je exporteren naar buiten Europa, een hier alleen maar in elkaar gezette Mitshubishi niet) en ze hebben het hele pakket van ontwikkeling tot productie. Daarnaast is voor hen staatssteun ook niet bepaald een uitzondering geweest in hun bestaan met recent nog uitgebreide sloopregelingen.
Kolder. De Duitsers maken ook Skoda, Seat, Volkswagen, Opel, etc
Niets luxere auto's.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  woensdag 8 februari 2012 @ 09:23:31 #145
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107741580
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 08:57 schreef machtpen het volgende:

[..]

De personeelskosten in duitsland zijn hoger dan in nederland.
Waar baseer je dat op? Dit ligt er maar net aan welke sector je spreekt. Je weet dat er in Duitsland geen minimum loon is en dat de kosten aan de onderkant daar zeer door gedrukt worden? En niet alleen aan de onderkant zijn de loonkosten lager
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 8 februari 2012 @ 09:26:09 #146
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107741628
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 09:22 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Kolder. De Duitsers maken ook Skoda, Seat, Volkswagen, Opel, etc
Niets luxere auto's.
Skoda wordt in Tsjechië gemaakt, Seat in Spanje, veel delen van VW worden in Oost-Europa gemaakt en in D er alleen maar ingezet, Veel zaken van een Duits merk worden alleen formeel in Duitsland gemaakt, en daadwerkelijk in Zuid Amerika, Noord Amerika, Oost Europa
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_107744033
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 09:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op? Dit ligt er maar net aan welke sector je spreekt. Je weet dat er in Duitsland geen minimum loon is en dat de kosten aan de onderkant daar zeer door gedrukt worden? En niet alleen aan de onderkant zijn de loonkosten lager
In mijn branche (de "metaal") valt bij onze oosterburen in ieder geval een veel dikker belegde boterham te verdienen; een collega-ingenieur gaat binnenkort in het Rurgebied aan de slag en gaat daar bruto bijna 1500 euro meer verdienen. Een aantal jongeren in mijn geboortedorp heeft jarenlang in Duitsland in de steigerbouw gezeten; hard werken, maar wel dik verdienen. Het Nederlandse bedrijfsleven haalt echter liever Iwans en Pjotr's uit Polen, omdat die lekker makkelijk uit te buiten zijn...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  woensdag 8 februari 2012 @ 11:43:10 #148
3542 Gia
User under construction
pi_107745211
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 12:50 schreef Bankfurt het volgende:
en nog wel zogenaamd technologie-sector: automotive.

Waarom moeten daar 1500 mensen weg ?
Gaat dicht. Laatste dagen ruim in het nieuws geweest. Ze zijn wel aan 't kijken naar mogelijkheden voor een doorstart eventueel een heel ander bedrijf.

Overigens, gisteren op tv, zo'n tuinbouw bedrijf die vertelt dat er gewoon weinig mensen solliciteren op vacatures die zij plaatsen en dat ze daarom wel Polen aan moeten trekken.
Ja, zo werkt dat ook niet, hè? Gemeenten moeten mensen verplichten daar te gaan werken. Plantjes in een potje stoppen kan iedereen die gezond is. Als je met een beetje leuke collega's bent en je kunt nog wat ouwehoeren de hele dag, is dat helemaal niet zo'n vervelend werk. Maar het moet wel gedaan worden. En een Nederlander kan dat net zo goed als een Pool.
pi_107745639
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 08:08 schreef du_ke het volgende:

[..]

Die moeten het voornamelijk hebben van de luxere auto's, daar zit wat meer marge op (Audi of Mercedes kan je exporteren naar buiten Europa, een hier alleen maar in elkaar gezette Mitshubishi niet) en ze hebben het hele pakket van ontwikkeling tot productie. Daarnaast is voor hen staatssteun ook niet bepaald een uitzondering geweest in hun bestaan met recent nog uitgebreide sloopregelingen.
Daarin zie je in mijn optiek juist een tegenstelling tussen het Rijnlandse model en het neoconservatieve model (vaak abuisievelijk neoliberaal genoemd).

De Duitse auto-industrie kenmerkt zich door duur personeel waarin veel geinvesteerd is die dus ook niet uitwisselbaar zijn met iemand die je van straat plukt. Dat heeft heel veel te maken met vakbonden, ondernemingsraden en ook wel de overheid.

Toen ik een aantal maand geleden een belangrijke tegenstander van de Occupybeweging hoorde vertellen dat die mensen gewoon jaloers waren op andermans Cadillac, moest ik erg lachen. Want dat neoconservatieve model heeft er juist voor gezorgd dat een Cadillac geen object van begeerte meer is. Wat is er nou nog van Cadillac over? Het spreekt in de verste verte niet meer zo tot de verbeelding als in 1970, ongeveer het jaartal waarin de afbraak van de middenklasse begon, niet toevallig. Het is Lexus, Mercedes, BMW en zelfs Volkswagen wat meer tot de verbeelding spreekt.

De Amerikaanse auto-industrie produceert sindsdien vooral nog ouderwetse slecht ontworpen modellen om waar niet veel in geinvesteerd is die in elkaar geschroefd zijn door goedkoop personeel in hun tweede baan van slecht materiaal. Dat verkoopt dan nog wel enigzins op basis van sentiment, maar het is kwetsbaar voor conjunctuur en in het buitenland wil bijna niemand het hebben. Ik vraag me af of de rijke Chinezen weten dat er in de VS ook auto's geproduceerd worden, en zo ja of ze die dan liever hebben dan de in eigen land geproduceerde ellende.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 8 februari 2012 @ 12:08:42 #150
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107745921
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 11:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daarin zie je in mijn optiek juist een tegenstelling tussen het Rijnlandse model en het neoconservatieve model (vaak abuisievelijk neoliberaal genoemd).

De Duitse auto-industrie kenmerkt zich door duur personeel waarin veel geinvesteerd is die dus ook niet uitwisselbaar zijn met iemand die je van straat plukt. Dat heeft heel veel te maken met vakbonden, ondernemingsraden en ook wel de overheid.

Toen ik een aantal maand geleden een belangrijke tegenstander van de Occupybeweging hoorde vertellen dat die mensen gewoon jaloers waren op andermans Cadillac, moest ik erg lachen. Want dat neoconservatieve model heeft er juist voor gezorgd dat een Cadillac geen object van begeerte meer is. Wat is er nou nog van Cadillac over? Het spreekt in de verste verte niet meer zo tot de verbeelding als in 1970, ongeveer het jaartal waarin de afbraak van de middenklasse begon, niet toevallig. Het is Lexus, Mercedes, BMW en zelfs Volkswagen wat meer tot de verbeelding spreekt.

De Amerikaanse auto-industrie produceert sindsdien vooral nog ouderwetse slecht ontworpen modellen om waar niet veel in geinvesteerd is die in elkaar geschroefd zijn door goedkoop personeel in hun tweede baan van slecht materiaal. Dat verkoopt dan nog wel enigzins op basis van sentiment, maar het is kwetsbaar voor conjunctuur en in het buitenland wil bijna niemand het hebben. Ik vraag me af of de rijke Chinezen weten dat er in de VS ook auto's geproduceerd worden, en zo ja of ze die dan liever hebben dan de in eigen land geproduceerde ellende.
Terwijl de Amerikaanse autoindustrie nu juist een voorbeeld is van enorm sterke vakbonden en veel overheidsbescherming.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')