abonnement Unibet Coolblue
pi_107560466


[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #23

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
Topicreeks: [Centraal] Whisky / Whiskey

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Versailles te Nijmegen

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

vele honderden verschillende smaken?

Zeker!


Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)



Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?) In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Drink verstandig, drink met maten


----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_107560736
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 15:50 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Ah, daar ben ik wel benieuwd naar. De Hibiki 12 staat op m'n wenslijst, alleen vind ik 'm vooralsnog veel te duur. Wellicht dat 'ie in Japan zelf goedkoper is, dan laat ik 'm binnenkort meenemen door iemand die daar woont en eventjes naar NL komt.
van zuylen zegt:
Kleur: goud-amber. Neus: veel fruitige aroma’s van frambozen, ananas, honing en pruimen met tonen van verse kamperfoelie en nougat. Smaak: zachte aroma’s van fruit met zoetige, romige tonen en niet te zware tonen van kruidnagel en peper. De afdronk is lang, zuiver, harmonieus met terugkerende aroma’s van het fruit en volle kruidige tonen.

ik vond hem zelf ook wel vrij zoet en fruitig van smaak met toch wel genoeg pit. ik vond hem in ieder geval wel aangenaam om te drinken.
of hij zn 60 euro waard is? ik denk het niet. ik denk dat je voor minder geld een vergelijkbare schot hebt. maar het is gewoon leuk om een japanner op de plank te hebben
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_107561009
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 15:49 schreef totalatool het volgende:

[..]

En met welke heb je ervaring? Karuizawa heeft een erg goede reputatie, dus nadat ik Port Ellen en Brora in m'n kast had staan, vond ik dat het tijd werd voor een Karuizawa. Het is een gok...
Een Yamazaki (is dat een samentrekking van yamaha en kawasaki?) en nog 2 andere, op zo'n whiskyproef-evenement. Kan me de namen niet meer herinneren, alleen maar dat ze behoorlijk prijzig waren (70-100 euro) en dat ik ze niet heel bijzonder vond. Niet vies, maar nou ook weer niet zo lekker dat ik dat soort bedragen neertel voor een fles.
pi_107561153
Nu aan de Ardbeg 10, blijft mn favoriet. :9
pi_107561273
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 16:05 schreef gianni61 het volgende:

[..]

van zuylen zegt:
Kleur: goud-amber. Neus: veel fruitige aroma’s van frambozen, ananas, honing en pruimen met tonen van verse kamperfoelie en nougat. Smaak: zachte aroma’s van fruit met zoetige, romige tonen en niet te zware tonen van kruidnagel en peper. De afdronk is lang, zuiver, harmonieus met terugkerende aroma’s van het fruit en volle kruidige tonen.

ik vond hem zelf ook wel vrij zoet en fruitig van smaak met toch wel genoeg pit. ik vond hem in ieder geval wel aangenaam om te drinken.
of hij zn 60 euro waard is? ik denk het niet. ik denk dat je voor minder geld een vergelijkbare schot hebt. maar het is gewoon leuk om een japanner op de plank te hebben
Ik heb de Hibiki 12 bij een slijterij in Groningen in de aanbieding gezien voor 42.50. Vind ik nog steeds aan de prijzige kant... het klinkt allemaal veelbelovend, dat wel. Lees louter goede berichten over deze whisky. Wat ik al zei; ik zal eens uitzoeken wat 'ie in Japan kost. En anders ga ik 'm sowieso proeven op het Whisky Festival Noord Nederland in maart :)
pi_107561296
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 16:16 schreef tech4u het volgende:
Nu aan de Ardbeg 10, blijft mn favoriet. :9
Die is inderdaad erg lekker! Probeer de corryvreckan ook eens.
pi_107561452
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 16:20 schreef Winski05 het volgende:

[..]

Ik heb de Hibiki 12 bij een slijterij in Groningen in de aanbieding gezien voor 42.50. Vind ik nog steeds aan de prijzige kant... het klinkt allemaal veelbelovend, dat wel. Lees louter goede berichten over deze whisky. Wat ik al zei; ik zal eens uitzoeken wat 'ie in Japan kost. En anders ga ik 'm sowieso proeven op het Whisky Festival Noord Nederland in maart :)
42,50 is een koopje, alles van 40 tot 45 euro is goedkoop. Volgens mij heb ik dat ook eens uitgezocht en zijn ze dat in Japan zelf ook. Ze waren eerst overal 35-45 euro, maar dat was 1-2 jaar geleden. Zeker vorig jaar met die tsunami zijn de prijzen echt gewoon met 50 tot 75% gestegen.
  † In Memoriam † vrijdag 3 februari 2012 @ 16:28:49 #8
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107561572
Tsja, typisch gevalletje van de een z'n dood...
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_107561872
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 16:25 schreef RacerDKB het volgende:

[..]

42,50 is een koopje, alles van 40 tot 45 euro is goedkoop. Volgens mij heb ik dat ook eens uitgezocht en zijn ze dat in Japan zelf ook. Ze waren eerst overal 35-45 euro, maar dat was 1-2 jaar geleden. Zeker vorig jaar met die tsunami zijn de prijzen echt gewoon met 50 tot 75% gestegen.
Ja, 42.50 is goedkoop als je het vergelijkt met de 60 euro die 'ie elders kost. Alleen ik koop persoonlijk nog geen whiskies boven de 40 euro. Zo lang ben ik nog niet bezig en ik richt me eerst nog op whiskies onder de 40 euro, want daar is nog zoveel moois te vinden.
Ik wist niet dat de prijzen zo enorm gestegen waren trouwens! Dat is nogal wat, een prijsstijging van 50-75%... als een Japanse whisky inderdaad net zo duur is in het land zelf als bij ons in Nederland, ga ik echt niet een whisky laten overvliegen...
pi_107562024
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 16:20 schreef DonJames het volgende:

[..]

Die is inderdaad erg lekker! Probeer de corryvreckan ook eens.
Ga ik onthouden. Is het mogelijk om bij een slijterij whisky te proeven?
  vrijdag 3 februari 2012 @ 16:42:57 #11
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_107562064
Vorig jaar Japan bezocht (incl. de Yamazaki distillery) en de Hibiki kost daar ongeveer (omgerekend naar Euro's):

12y - ¤45
17y - ¤85
21y - ¤150
30y - ¤750

De eerste 3 heb ik geproefd (de 12y en 17y heb ik al wat jaren in huis en de 21y heb ik bij Yamazaki zelf geproefd) en allen zijn ze zeer fruitig. Komt waarschijnlijk ook doordat ze grain whisky bevatten, Hibiki's zijn immers blends...
pi_107562720
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 16:42 schreef MadMaster het volgende:
Vorig jaar Japan bezocht (incl. de Yamazaki distillery) en de Hibiki kost daar ongeveer (omgerekend naar Euro's):

12y - ¤45
17y - ¤85
21y - ¤150
30y - ¤750

De eerste 3 heb ik geproefd (de 12y en 17y heb ik al wat jaren in huis en de 21y heb ik bij Yamazaki zelf geproefd) en allen zijn ze zeer fruitig. Komt waarschijnlijk ook doordat ze grain whisky bevatten, Hibiki's zijn immers blends...
Over het algemeen is het dus niet zoveel goedkoper in Japan zelf. De Hibiki 12 is in Nederland wat duurder, maar de Hibiki 17 kun je via internet weer wat goedkoper krijgen. Ik hoopte eigenlijk dat de prijzen aldaar een stuk lager zouden liggen, maar dat valt dus vies tegen.
Dat zal dan ook wel gelden voor bijvoorbeeld de Nikka From The Barrel of the Nikka Pure Malt Black, om maar iets te noemen. Lijken me ook wel eens de moeite waard om te proberen.
  † In Memoriam † vrijdag 3 februari 2012 @ 17:30:38 #13
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107563539
Afijn, vrijdagavond gaat er weer eens flesje open! *O*

Ik weet nog niet welke het gaat worden, er staan er hier zo'n 10 open en een stuk of 5 dicht.
De al te rokerige bewaar ik voor zaterdag. Vanavond misschien een Glenfiddich of Glenlivet of zo.
Nog een paar uurtjes. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_107563763
quote:
3s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 17:30 schreef Cynix ® het volgende:
Afijn, vrijdagavond gaat er weer eens flesje open! *O*

Ik weet nog niet welke het gaat worden, er staan er hier zo'n 10 open en een stuk of 5 dicht.
De al te rokerige bewaar ik voor zaterdag. Vanavond misschien een Glenfiddich of Glenlivet of zo.
Nog een paar uurtjes. :9
:D Dalwhinnie misschien? :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  † In Memoriam † vrijdag 3 februari 2012 @ 17:48:06 #15
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107563956
Heb ik nog wel een mooie van staan. :Y
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_107564367
Haha over de wilde whisky dagen gesproken. Liep vandaag langs de G&G en zag een verkoper in een Schotse kilt :') Heeft hij dat soms vanwege deze actiedagen aangetrokken?
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_107564994
@Partingglass Die Ardmore is nu bij whiskysite.nl in de aanbieding voor 25 euro.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  † In Memoriam † vrijdag 3 februari 2012 @ 20:32:57 #18
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107570082
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 17:39 schreef PdeHoog het volgende:

:D Dalwhinnie misschien? :9
Het is inderdaad een Dalwhinnie geworden. 15yo. :9
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_107571442
Vandaag weer eens een flesje oude vertrouwde Glenfiddich 12 gehaalt :) , met 2 Glencairn glaasjes *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2012 20:57:49 ]
pi_107571504
quote:
3s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 20:32 schreef Cynix ® het volgende:

[..]

Het is inderdaad een Dalwhinnie geworden. 15yo. :9
Hier ook, beats the hell out of Johnny Walker blue label :)
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
pi_107573474
Een flesje No Malt, zero distilled 0 yo gehaald

Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_107575163
Die Karuizawa wil ik ook! Hoeveel kost hij, volgens TWE 210 pond. Klopt dat?
  vrijdag 3 februari 2012 @ 22:27:50 #23
128548 pavv
The computer says NO
pi_107576648
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 22:00 schreef Aneurism het volgende:
Die Karuizawa wil ik ook! Hoeveel kost hij, volgens TWE 210 pond. Klopt dat?
Pfff, ben toch blij dat ik al wat eerder aan de Karuizawa's begonnen ben. Wat een prijzen tegenwoordig. Het is nog niet zo heel lang geleden (2007) dat ik onderstaande 1981-er heb kunnen bemachtigen. Echt een hele goede, zwaar gesherriede, dram die destijds met een prijs van 105 euro zeker niet goedkoop was maar toch een pak voordeliger dan nu. Karuizawa, lekker spul? Jazeker... Gehyped? Nogal!


Gelukkig komen er ook nog andere hele knappe whiskies uit Japan, Yoichi, Yamazaki en Hanyu leveren ook vaak hele mooie single casks af.
  † In Memoriam † vrijdag 3 februari 2012 @ 22:39:53 #24
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_107577182
Mja, Japan en Whisky, ik weet het niet.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
  vrijdag 3 februari 2012 @ 22:45:37 #25
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_107577468
quote:
3s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 22:39 schreef Cynix ® het volgende:
Mja, Japan en Whisky, ik weet het niet.
Ik ben er wel benieuwd naar. Heb al een aantal keren staan twijfelen bij Liquid Gold in Haarlem om een flesje mee te nemen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')