Ach, je moet dit ook niet zo letterlijk nemen hoor. Als ik tegen jou zou zeggen: ' je kan de pot op ', wil dit niet zeggen dat ik dan van jou verwacht dit te doen hoor.quote:Op donderdag 16 februari 2012 23:26 schreef Cognitor het volgende:
Als God tegen iemand zegt: jij bent mijn zoon, dan is diegene zoon van God.
Ben je daar zeker van ? Dan toch maar een geadopteerde zoon, mag ik veronderstellen. Wel handig als jij zomaar kan zien of God dit zo bedoelde.quote:Als God zegt: je zal voor mij een zoon zijn, dan is diegene zoon van God.
Oeps, ...je hebt geen bronvermelding gegeven.quote:De rollen kunnen op zich gedateerd worden en het fragment 4Q246 wordt door experts in de 1e eeuw v.Chr. gedateerd. Dus niks leugen, maar paleografische kennis.
O, maar dat heb je helemaal niet aangetoond. 4Q246 is geen representatieve tekst voor het joods geloof van toen. Dit is wat men zou kunnen noemen ' van de pot gerukt ' ( ook figuurlijk hoor ).quote:Nee hoor. De enige feiten die ik claim zijn:
1. 4Q246 bevat de term zoon van God en zoon van de Allerhoogste.
2. Deze zoon van God is de eschatologische goede koning.
Daarmee heb ik aangetoond dat in het jodendom rond het begin van de jaartelling de eschatologische goede koning (oftewel de messiaanse heilsfiguur) met 'zoon van God' aangeduid kon worden.
Ok nogmaals van een almachtige god die deze boeken heeft laten optekenen voor de komende duizenden jaren verwacht ik geen opgehemeld verhaal waaruit wij zelf maar moeten uitzoeken wat nou wel en niet letterlijk waar is. Het is dus niet te vergelijken met elke ander historisch verslag want het zou direct geinspireerd zijn door een almachtige god. Een god die liegen haat volgens dat zelfde boek.quote:Op donderdag 16 februari 2012 23:59 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Het ligt er maar aan aan wat voor tekst je een verwachting oplegt. Als je ervan uitgaat dat de evangeliën antieke biografieën zijn, dan zou ik aanraden je verwachtingen aan te passen aan wat je van antieke biografieën mag verwachten. En dat is historische informatie plus legendarische contaminatie.
Verder vind ik "gewoon de waarheid lezen" een beetje naïef-positivistisch eigenlijk. We zijn er inmiddels toch wel achter dat het meest onpartijdige historisch verslag ook nog subjectief is? Misschien bestaat de historische waarheid wel helemaal niet en hebben we alleen meer of minder waarschijnlijke reconstructies...
Maar als je de wetenschap accepteerd neem je nog veel meer zaken blijkbaar niet zo letterlijk, zoals het scheppingsverslag (?).quote:Met moderne christenen bedoel ik christenen die met de tijd zijn meegegaan en de moderne wetenschap accepteren. Vrijwel alle vooraanstaande theologen geloven er niet in (zoals Pannenberg, Moltmann, Brunner, Berkhof, Küng, Schillebeeckx etc.). Daarin volgen ze de mainstream onder nieuwtestamentici.
quote:De joden die de messias als heilsfiguur/koning/redder van de Joden beschouwden zouden nooit gesproken, zelfs niet gedacht hebben aan een ' zoon van God '.
Tja, probeer er maar onderuit te komen, maar feit is dat in Ps. 2 en 2 Sam. 7:14 (vgl. Ps. 89:27-28) een vader-zoon-relatie bestaat tussen God en de gezalfde koning, (zoon van) David.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 07:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Ach, je moet dit ook niet zo letterlijk nemen hoor. Als ik tegen jou zou zeggen: ' je kan de pot op ', wil dit niet zeggen dat ik dan van jou verwacht dit te doen hoor.
[..]
Ben je daar zeker van ? Dan toch maar een geadopteerde zoon, mag ik veronderstellen. Wel handig als jij zomaar kan zien of God dit zo bedoelde.
.quote:[..]
Oeps, ...je hebt geen bronvermelding gegeven.
Je bent aan het schuiven ATON! Je accepteert blijkbaar dat er toch Joden waren die hun toekomstige ideale koning/heilsfiguur met 'zoon van God' aanduidden. Daarmee geef je toe dat je oorspronkelijke bewering niet klopt. Maar nu zijn die Joden opeens niet representatief? Dat heeft ook niemand beweerd. Ik claim alleen dat het in het jodendom van rond het begin van de jaartelling mogelijk was de toekomstige koning/heilsfiguur met 'zoon van God' aan te duiden. Iets waar jij het nu blijkbaar mee eens bent.quote:[..]
O, maar dat heb je helemaal niet aangetoond. 4Q246 is geen representatieve tekst voor het joods geloof van toen. Dit is wat men zou kunnen noemen ' van de pot gerukt ' ( ook figuurlijk hoor ).
Je maakt hier een stroman. Je neemt een extreme christelijk opvatting over de Bijbel en vervolgens zeg je: ik verwerp de Bijbel want wat die christenen erover zeggen klopt niet. Huh? Het lijkt mij eenvoudiger om die extreem-christelijke opvatting te verwerpen.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 09:00 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ok nogmaals van een almachtige god die deze boeken heeft laten optekenen voor de komende duizenden jaren verwacht ik geen opgehemeld verhaal waaruit wij zelf maar moeten uitzoeken wat nou wel en niet letterlijk waar is. Het is dus niet te vergelijken met elke ander historisch verslag want het zou direct geinspireerd zijn door een almachtige god. Een god die liegen haat volgens dat zelfde boek.
Daar hebben we o.a. historische wetenschap voor.quote:Plus zoals ik zei is het nu niet meer goed te achterhalen wat dan wel waar is van de andere verslagen.
Inderdaad, het scheppingsverslag in de Bijbel wordt door moderne christenen niet als historisch-natuurkundig verslag gelezen (ook door light-orthodoxen trouwens niet).quote:[..]
Maar als je de wetenschap accepteerd neem je nog veel meer zaken blijkbaar niet zo letterlijk, zoals het scheppingsverslag (?).
Mag ik vragen wat er nog overblijft van de bijbel? Wat is de reden dat je de bijbel nog steeds als het enige en echte woord van god blijft bezien en niet een van de andere heilige boeken op deze wereld?
Oke dat mag je vinden.. ik vind persoonlijk de verwachting van een waarheidsgetrouw boek niet extreem. Al helemaal als blijkt dat hele grote delen van OT ook al niet letterlijk zijn, terwijl dat overduidelijk door vroege christenen wel als letterlijk werd beschouwd.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 09:27 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Je maakt hier een stroman. Je neemt een extreme christelijk opvatting over de Bijbel en vervolgens zeg je: ik verwerp de Bijbel want wat die christenen erover zeggen klopt niet. Huh? Het lijkt mij eenvoudiger om die extreem-christelijke opvatting te verwerpen.
Van mij hoef je niks met de Bijbel hoor, maar ik vind dit een heel slecht argument.
Welke historische wetenschap? Wat voor bewijs heb je dat Jezus wel echt water in wijn heeft veranderd, of van een paar stukjes brood en vis en hele menigte heeft gevoerd, of doden tot leven heeft gewekt etc etc? Misschien is dit ook allemaal niet zo letterlijk bedoeld?quote:Daar hebben we o.a. historische wetenschap voor.
Ok maar dan is het dus niet meer dan gewoon een mooi poetisch boek?quote:Inderdaad, het scheppingsverslag in de Bijbel wordt door moderne christenen niet als historisch-natuurkundig verslag gelezen (ook door light-orthodoxen trouwens niet).
Wat er volgens moderne christenen overblijft van de Bijbel is een bundel teksten waarin mensen hun ervaringen met God/het Hogere/whatever hebben opgeschreven. De reden dat ze juist de Bijbel als inspiratiebron nemen en niet een ander boek is niet omdat ze andere heilige boeken per se verwerpen, maar meer omdat ze nu eenmaal bekend zijn met de Bijbel en de Bijbel uiteraard een prachtig boek is. (Waarom zou je Russisch gaan spreken als je ook in het Nederlands kunt communiceren?)
Weet je dat nu pas ? Waarom vroeg jij dan steeds naar mijn bron ?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 09:12 schreef Cognitor het volgende:.
Iedere kenner weet dat je voor een datering in de inleidingen van edities en commentaren moet kijken.
Dit zijn reeds gedateerde bronnen en achterhaald.quote:Maar speciaal voor jou zal ik mijn bronnen onthullen:
- E. Puech, 'Fragment d'une apocalypes en araméen', Revue Biblique 92 (1972) 98-131.
- J.A. Fitzmyer, 'The Contribution of Qumran Aramaic to the Study of the New Testament', NTS 20 (1973-1974), 382-407.
Als deze niet is verbonden aan een of andere universitair-wetenschappelijke instelling kan ik die ook niet ernstig nemen.quote:- F.G. Martínez e.a., De rollen van de Dode Zee, Kampen 2007.
Dat is al helemaal geen wetenschappelijk betrouwbare bron. Dat moet je toch wel weten.quote:En je zou ook de editie van de Discoveries in the Judean Desert-serie kunnen raadplegen.
Ik aan het schuiven ? In je dromen! Als je het hebt over gelovige joden ? Geen ' zoon van God ', waar haal je het ? Gehelleniseerde joden uit bv.de diaspora, het publiek van Paulus: Ja, maar zaten dan weer niet te wachten op een messias. Toch even terugscrollen voor je uitglijdt.quote:Je bent aan het schuiven ATON! Je accepteert blijkbaar dat er toch Joden waren die hun toekomstige ideale koning/heilsfiguur met 'zoon van God' aanduidden. Daarmee geef je toe dat je oorspronkelijke bewering niet klopt.
Waarom kom jij dan aanzetten met teksten die reeds duizend jaar voordien geschreven zijn en Ashtoret nog de echtgenote was van JHWH ? Paniekvoetbal ?quote:Ik claim alleen dat het in het jodendom van rond het begin van de jaartelling mogelijk was de toekomstige koning/heilsfiguur met 'zoon van God' aan te duiden.
Helemaaal niet. Waar haal je het in je hoofd !!quote:Iets waar jij het nu blijkbaar mee eens bent.
Rond het begin van onze jaartelling of 100 jaar ervoor ? Wie is hier aan 't schuiven ?quote:Het lijkt me eigenlijk vrij duidelijk dat rond het begin van de jaartelling de verwachting van een toekomstige heilsfiguur diepgaand beïnvloed is door Ps. 2 en 2 Sam. 7, teksten die in de Dodezeerollen terugkomen en ook in de Psalmen van Salomo. Uit de gebruikte woorden blijkt dat de toekomstige ideale koning/heilsfiguur/messias met 'zoon van God' kon worden aangeduid.
Maar jij bent toch gewoon een 21e-eeuws mens met hersens?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 09:36 schreef falling_away het volgende:
[..]
Oke dat mag je vinden.. ik vind persoonlijk de verwachting van een waarheidsgetrouw boek niet extreem. Al helemaal als blijkt dat hele grote delen van OT ook al niet letterlijk zijn, terwijl dat overduidelijk door vroege christenen wel als letterlijk werd beschouwd.
Dit is allemaal wel letterlijk bedoeld door de schrijvers (met een hoop symbolische lagen erin), maar de meeste historici menen dat dit geen historische verhalen zijn.quote:[..]
Welke historische wetenschap? Wat voor bewijs heb je dat Jezus wel echt water in wijn heeft veranderd, of van een paar stukjes brood en vis en hele menigte heeft gevoerd, of doden tot leven heeft gewekt etc etc? Misschien is dit ook allemaal niet zo letterlijk bedoeld?
Moderne christenen vinden de Bijbel gewoon het woord van een groep mensen. Maar af en toe staan er zulke mooie dingen in, dat ze zeggen: "niet te geloven! Zou dit een woord van God zijn?"quote:[..]
Ok maar dan is het dus niet meer dan gewoon een mooi poetisch boek?
Waaruit haal je dat het dan wel ECHT door god geinspireerd is en niet gewoon het woord van een groep mensen?
En ook, vind je dat we ons wel aan de geboden uit de bijbel moeten houden (geen hoererij en overspel plegen etc.)?
Ik heb op basis van Joodse bronnen aangetoond dat Joden hun toekomstige koning/heilsfiguur/messias aan konden duiden als 'zoon van God' en dat dit min of meer op één lijn stond met 'gezalfde/christus/messias'.quote:De joden die de messias als heilsfiguur/koning/redder van de Joden beschouwden zouden nooit gesproken, zelfs niet gedacht hebben aan een ' zoon van God '.
Jij onderschat de lezer. En rest je nog één uitweg; op de man spelen. Hiervan nota.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 09:55 schreef Cognitor het volgende:
ATON schreef:
[..]
Ik heb op basis van Joodse bronnen aangetoond dat Joden hun toekomstige koning/heilsfiguur/messias aan konden duiden als 'zoon van God' en dat dit min of meer op één lijn stond met 'gezalfde/christus/messias'.
Ik vertrouw erop dat de oplettende lezer dat begrepen heeft. Ik heb verder geen zin om me in te laten met de achterbakse discussiemethoden van ATON.
Ok dan is dit de basis van mijn verwarring. De meeste religies die ik ken geloven dat god de auteur van de bijbel is dmv de schrijvers op aarde. Dat creëert meteen hele andere verwachtingen over wat waar/letterlijk moet zijn want dan is het niet gewoon het woord van een groep mensen. Dat wordt ook wel enigszins bevestigd door 2 tim 3:16 ?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 09:50 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Moderne christenen vinden de Bijbel gewoon het woord van een groep mensen. Maar af en toe staan er zulke mooie dingen in, dat ze zeggen: "niet te geloven! Zou dit een woord van God zijn?"
Moderne christenen zullen meestal zeggen, dat ze dingen goed of slecht vinden omdat ze dat zelf vinden, niet omdat ze in een boekje staan. Niettemin bevat de Bijbel veel wijsheid over hoe te handelen, dus het is nuttig je daardoor te laten inspireren.
Dat klopt. En zoals blijkt uit 2 Tim. 3:16 dachten de vroege christenen dat het Oude Testament min of meer uit de hemel kwam vallen.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 10:22 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ok dan is dit de basis van mijn verwarring. De meeste religies die ik ken geloven dat god de auteur van de bijbel is dmv de schrijvers op aarde. Dat creëert meteen hele andere verwachtingen over wat waar/letterlijk moet zijn want dan is het niet gewoon het woord van een groep mensen.
(Ik heb, tussen haakjes, niet gezegd dat ik bij de groep hoor die ik moderne christenen noem.)quote:Geloven jullie wel dat de joden echt god's uitverkoren volk waren vroeger en dat die wetten letterlijk van god kwamen incl bijbehorende strafmaatregelen bij overtreding?
Maar dat kun je wel onderzoekenquote:Op vrijdag 17 februari 2012 09:00 schreef falling_away het volgende:
Plus zoals ik zei is het nu niet meer goed te achterhalen wat dan wel waar is van de andere verslagen.
De door mij aangebrachte auteurs zijn tot nu toe, ofwel afgewezen omdat je mijn standpunten ' hierin niet kan terugvinden ' of deze mening geschreven is door ' self-proclaimed experts '. Ik ben wel benieuwd of prof.dr.G.Quispel volgens jou ook onder die laatste categorie valt na het lezen van volgend citaat uit zijn boek ' De Hermetische Gnosis..' ( blz.254-255 ):quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:12 schreef Haushofer het volgende:
Dan kun je je inderdaad heel sterk afvragen wat je nou precies met dat soort lijstjes wilt zeggen. Waarschijnlijk gebruik je ze dan vooral als autoriteitsargument. Je zult waarschijnlijk zo'n "filtering" flauwekul vinden, maar de trieste waarheid is dat er een heleboel self-proclaimed "experts" zijn die niet bepaald goed onderlegd zijn.
Ik ken de bijbel vrij goed en weet ongeveer wel waar de raakpunten liggen met de 'echte' geschiedenis zoals we die kennen uit andere bronnen. Mijn opmerking was meer richting bepaalde wonderen die we niet zo letterlijk zouden moeten nemen. Dat soort zaken zijn verder niet te onderzoeken omdat de bijbel de enige bron is die hierover iets verteld.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 10:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar dat kun je wel onderzoekenHetzelfde argument gebruiken creationisten vaak tegen evolutietheorie. Dat het een "historische wetenschap is", en dat er dus grote onzekerheden zijn. Dat eerste klopt, dat tweede op veel punten niet
De door mij aangebrachte auteurs zijn tot nu toe, ofwel afgewezen omdat je mijn standpunten ' hierin niet kan terugvinden ' of deze mening geschreven is door ' self-proclaimed experts '. Ik ben wel benieuwd of prof.dr.G.Quispel volgens jou ook onder die laatste categorie valt na het lezen van volgend citaat uit zijn boek ' De Hermetische Gnosis..' ( blz.254-255 ):quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:12 schreef Haushofer het volgende:
Dan kun je je inderdaad heel sterk afvragen wat je nou precies met dat soort lijstjes wilt zeggen. Waarschijnlijk gebruik je ze dan vooral als autoriteitsargument. Je zult waarschijnlijk zo'n "filtering" flauwekul vinden, maar de trieste waarheid is dat er een heleboel self-proclaimed "experts" zijn die niet bepaald goed onderlegd zijn.
Daar zou ik beter naar moeten kijken. Maar ik snap je antwoord niet, want 1 persoon doet werkelijk weinig af aan datgene wat Cognitor aanhaalt. Je kunt de discussie nu wel weer draaien op specifieke inhoud van een persoon uit de lijstjes met namen die je aangeeft, maar daar gaat het helemaal niet om.quote:Op woensdag 22 februari 2012 07:41 schreef ATON het volgende:
[..]
De door mij aangebrachte auteurs zijn tot nu toe, ofwel afgewezen omdat je mijn standpunten ' hierin niet kan terugvinden ' of deze mening geschreven is door ' self-proclaimed experts '. Ik ben wel benieuwd of prof.dr.G.Quispel volgens jou ook onder die laatste categorie valt na het lezen van volgend citaat uit zijn boek ' De Hermetische Gnosis..' ( blz.254-255 ):
Hahahahahahahahaha. Ik lig effe in een deuk. Batman en Spiderman in aktie. Ik snap je antwoord niet. Super gewoon.quote:Op woensdag 22 februari 2012 09:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Daar zou ik beter naar moeten kijken. Maar ik snap je antwoord niet, want 1 persoon doet werkelijk weinig af aan datgene wat Cognitor aanhaalt. Je kunt de discussie nu wel weer draaien op specifieke inhoud van een persoon uit de lijstjes met namen die je aangeeft, maar daar gaat het helemaal niet om.
Wat verwacht ge nu eigenlijk ? Dat ik van al de door mij aangehaalde wetenschappers hier wat blz. ga overtikken ? Heb ik niet steeds duidelijk mijn bronnen kenbaar gemaakt ? En wie denk je wel dat je bent, prof.dr. Gilles Quispel als ' een ' persoon af te schilderen ?quote:Op woensdag 22 februari 2012 11:32 schreef Haushofer het volgende:
Jij denkt door 1 persoon uit je lijst te lichten dat je een valide antwoord geeft op de kritiek van Cognitor. Dat is inderdaad hilarisch![]()
Wie is die ' andere ' ? Je zet jezelf hier voor schut, m'n beste, of denk je nu werkelijk dat ik de enige ben die over de bevindingen van deze wetenschappers al wat gelezen heeft ?quote:Maar het was me onderhand al bijzonder duidelijk geworden hoe jij in het algemeen met kritiek omspringt: de ander afdoen als debiel.
Het " echte onderzoeksveld " van jou ken ik onderhand ook al.quote:Op een forum kom je daar vaak mee weg, in het "echte onderzoeksveld" niet, kan ik je uit eigen ervaring zeggen. Gelukkig bevind jij je vooral op dat eerste medium
Nee, als je daadwerkelijk denkt dat dat mijn punt is dan heb je het volstrekt niet begrepen, en ik vind het moeilijk te geloven dat je dat ook daadwerkelijk denkt.quote:Op woensdag 22 februari 2012 12:06 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat verwacht ge nu eigenlijk ? Dat ik van al de door mij aangehaalde wetenschappers hier wat blz. ga overtikken ?
Wie is hij dan? God?quote:Heb ik niet steeds duidelijk mijn bronnen kenbaar gemaakt ? En wie denk je wel dat je bent, prof.dr. Gilles Quispel als ' een ' persoon af te schilderen ?
Je discussiepartners, met reacties als b.v.quote:Wie is die ' andere ' ?
Jij zult het normaal vinden, ik niet. Het is ook een teken van zwakte.quote:Hahahahahahahahaha. Ik lig effe in een deuk. Batman en Spiderman in aktie. Ik snap je antwoord niet. Super gewoon.
Nee, en nogmaals: dat is volstrekt mijn punt nietquote:Je zet jezelf hier voor schut, m'n beste, of denk je nu werkelijk dat ik de enige ben die over de bevindingen van deze wetenschappers al wat gelezen heeft ?
Nee, dat ken je helemaal niet.quote:Het " echte onderzoeksveld " van jou ken ik onderhand ook al.
Zoals ik al aangaf: die moeite had je je kunnen besparen.quote:En gezien wat ik hier schrijf je totaal onbekend is, kan ik je het boek aanbevelen waar ik dit stuk van heb overgeschreven. Even een stukje achterflap overschrijven, in geval je zou denken dat dit de mening weergeeft van " 1 persoon ".:
Insgelijks!quote:Op woensdag 22 februari 2012 12:33 schreef Haushofer het volgende:
Laat maar zitten, ATON, ik heb eigenlijk helemaal geen zin meer in dit soort discussies.
Waarover je kortelings nog beweerde:quote:Op woensdag 22 februari 2012 18:03 schreef Cognitor het volgende:
Quispel is in het gnosisonderzoek iemand waar je niet omheen kunt. Dat wil niet zeggen dat zijn opvattingen daarom waar zijn. Andere gnosisonderzoekers zijn het regelmatig met Quispel oneens.
En G.Quispel hierin niet de enige is zoals je beweerde in deze post:quote:Quispel is ook niet helemaal up to date meer, maar volgens mij kan ATON hem niet als ondersteuning van zijn opvattingen aanvoeren.
Quote Burton L. Mack: "Als één ding met zekerheid van Jezus gezegd kan worden, is het dat hij NIET de ' stichter van het christendom ' was. " einde citaat.quote:De enige die hiervan iets vergelijkbaars als ATON voorstaat, is Burton L. Mack. En hij is een eenling in het vakgebied.
Tja, dat gaat zo in alle takken van de wetenschap en verwacht ook niet anders. Jij wel ?quote:Andere gnosisonderzoekers zijn het regelmatig met Quispel oneens.
Er is wel meer wat je ontgaat, niet ?quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:31 schreef Cognitor het volgende:
Beste ATON, het ontgaat mij eerlijk gezegd wat je eigenlijk wil bewijzen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |