Creationisten vinden vaak van wel.quote:Hitler was geïnspireerd door een geschifte interpretatie van het Darwinisme. Is zijn Origins nu ook een gevaarlijk boek?
Veel zaken nemen ze letterlijk maar de JG beweging stenigt bijvoorbeeld niet. Ook wassen ze elkanders voeten niet, zoals Jezus opdroeg. De interpretatie over wat wel en niet letterlijk moet worden genomen is daarbij nogal eens aan verandering onderhevig.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 19:32 schreef falling_away het volgende:
verschil is dat er veel van deze verschrikkelijke dingen letterlijk in de bijbel staan, zoals dat je ongelovigen moet stenigen (OT) of moet verbannen (NT - ze zelfs niet groeten). Dat er voor elke rechtzaak 2 getuigen nodig zijn etc. etc. Het is dus geen geschifte interpretatie, het is gewoon een letterlijke. Daarbij zien mensen dit als een levenstaak, dat als ze niet zo leven ze geen eeuwig leven krijgen en de almachtige god mishagen.
Het voorbeeld van Hitler is overigens al helemaal misplaatst aangezien hij dacht dat hij god's werk deed.
Ja maar dat geldt voor alle stromingen die hun geloof op de bijbel hebben gebaseerd. Ook dat is iets dat je niet kunt zeggen van het Origins boek. Het is een wetenschappelijk boek dus je moet hem ook op die manier lezen. Welke conclusie je eruit trekt moet je zelf weten maar er staan iig geen geboden in waarnaar je moet leven.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 22:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Veel zaken nemen ze letterlijk maar de JG beweging stenigt bijvoorbeeld niet. Ook wassen ze elkanders voeten niet, zoals Jezus opdroeg. De interpretatie over wat wel en niet letterlijk moet worden genomen is daarbij nogal eens aan verandering onderhevig.
... en dat verschilt weinig van de bijbel, lijkt me.quote:Op woensdag 1 februari 2012 09:01 schreef falling_away het volgende:
Het is een wetenschappelijk boek dus je moet hem ook op die manier lezen. Welke conclusie je eruit trekt moet je zelf weten...
Er is toch wel een behoorlijk verschil. Het origins boek claimt niet het woord te zijn van de almachtige god. Enkel als je dat wel doet krijg je hele grote groepen (miljoenen/miljarden) mee die hierin geloven en hun leven ernaar inrichten. Vandaar dat zo veel politieke machten de religies gebruiken om het volk rustig te houden of mee te krijgen. Zo ook de nazis.quote:Op woensdag 1 februari 2012 12:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
... en dat verschilt weinig van de bijbel, lijkt me.
wat is hier nu het gevaarlijke boek?quote:Many Nazis promoted positive Christianity a militant, non-denominational form of Christianity which emphasized Christ as an active fighter and anti-semite who opposed the institutionalized Judaism of his day.[35] Even in the later years of the Third Reich, many Protestant and Catholic clergy within Germany persisted in believing that Nazism was in its essence in accordance with Christian precepts.[36]
De bijbel is net als de Koran potentieel gevaarlijk omdat het claimt het woord van god te zijn en tegelijk allerlei handvaten geeft voor extreem gedrag. Mensen gaan dus extreme dingen doen met het volste vertrouwen dat ze god's wil doen, ze voelen zich er zelfs heel goed bij. Het rationele denken wordt uigeschakeld.quote:Op woensdag 1 februari 2012 15:20 schreef Haushofer het volgende:
Wat bedoel je dan precies met "gevaarlijk boek"? Dat het makkelijk ten prooi valt aan fundamentalistisch gedachtengoed omdat mensen het niet in de toen-heersende tijdsgeest kunnen plaatsen?
Ik zou dan eerder mensen "gevaarlijk" willen noemen dan het specifieke schrijfsel.
Het is dan ook een beschrijving van de geschiedenis van die mensen door die mensen zelf, vind je het vreemd dat de tijdsgeest bepalend is?quote:Op woensdag 1 februari 2012 15:34 schreef falling_away het volgende:
[..]
De bijbel is net als de Koran potentieel gevaarlijk omdat het claimt het woord van god te zijn en tegelijk allerlei handvaten geeft voor extreem gedrag. Mensen gaan dus extreme dingen doen met het volste vertrouwen dat ze god's wil doen, ze voelen zich er zelfs heel goed bij. Het rationele denken wordt uigeschakeld.
Natuurlijk zijn het de mensen die het doen, maar in het geval van een heilig boek schuiven ze de verantwoording volledig af op god. De bijbel is dus niet het enige gevaarlijke boek, maar dat zeg ik ook niet.
Als het echt het woord van een almachtige god zou zijn zou je je niet hoeven te verplaatsen in een bepaalde tijdsgeest natuurlijk. Waarom zou god zo'n onduidelijke bijbel laten optekenen die niet iedereen zou kunnen begrijpen? Waar zo enorm veel twist over kan ontstaan en mensen extreme zaken kan laten doen.
Nee in tegendeel. De bijbel is precies wat je zou verwachten van een boek dat puur door mensen geschreven is. Hoe verder je terug gaat, hoe primitiever en barbaarser de god is die volledig volgens de tijdgeest handelt ipv een god die zijn volk laat handelen volgens zijn almachtige wijsheid en oneindige liefde.
Wel als ze claimen god's woord te schrijven (de hele schrift is door hem geinspireerd) met daarin verslagen van verschrikkelijke barbaarse daden van die god. Hoe verder terug je gaat in het OT, hoe barbaarser de god. Precies wat je zou verwachten van een god die verzonnen is door mensen in die tijd met bijbehorend boek.quote:Op woensdag 1 februari 2012 16:01 schreef Deliah het volgende:
[..]
Het is dan ook een beschrijving van de geschiedenis van die mensen door die mensen zelf, vind je het vreemd dat de tijdsgeest bepalend is?
Geef daar eens voorbeelden van.quote:Op woensdag 1 februari 2012 16:11 schreef falling_away het volgende:
[..]
Wel als ze claimen god's woord te schrijven (de hele schrift is door hem geinspireerd) met daarin verslagen van verschrikkelijke barbaarse daden van die god. Hoe verder terug je gaat in het OT, hoe barbaarser de god. Precies wat je zou verwachten van een god die verzonnen is door mensen in die tijd met bijbehorend boek.
bijv. nummeri 31:7 - 18 en dan met name de laatste 2 versen. En ja ik heb alle verdedigende praatjes hierover al gehoord omtrent de situatie waarin dit gebeurd, maar het blijft een verschrikkelijke barbaarse daad. Iedere andere leider die dit zou opdragen zou voor altijd veracht worden!quote:
Nee, want het OT is niet chronologisch geschreven.quote:Op woensdag 1 februari 2012 16:11 schreef falling_away het volgende:
Hoe verder terug je gaat in het OT, hoe barbaarser de god. Precies wat je zou verwachten van een god die verzonnen is door mensen in die tijd met bijbehorend boek.
Dat is een nogal orthodoxe opvatting die tekstkritisch nauwelijks houdbaar is, maar ik was me er niet van bewust dat jij de bijbel "gelooft" in dat opzicht.quote:Op woensdag 1 februari 2012 17:00 schreef falling_away het volgende:
De eerste boeken zijn toch echt door Mozes geschreven (als je de bijbel gelooft tenminste) en dus de oudste boeken van de bijbel
Het moge duidelijk zijn dat ik dat niet geloof nee. Maar ik weet dat veel christelijke stromingen dat wel zo geloven en die halen dat uit de bijbel. Ik heb nergens beweerd dat de bijbel chronologisch geschreven is. Ik zeg enkel dat hoe verder je terug gaat in de bijbel hoe primitiever god reageert op situaties. Dan bedoel ik met name het grote verschil tussen NT en OT maar ook binnen het OT (verschil tussen de eerste boeken, volgens velen geschreven door mozes, en de rest).quote:Op woensdag 1 februari 2012 17:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is een nogal orthodoxe opvatting die tekstkritisch nauwelijks houdbaar is, maar ik was me er niet van bewust dat jij de bijbel "gelooft" in dat opzicht.
En heb je dan ook Matteüs 5 : 17 gelezen ? :quote:Op woensdag 1 februari 2012 16:43 schreef sjoemie1985 het volgende:
http://www.biddenhelpt.net/Mozes hier word goed omschreven hoe ik het 1 of 2 topics ooit bedoelde over dat christenen leven boven de wet van Mozes.
Een christen leeft dus onder de genade van jezus en niet meer onder de wet van mozes.
Precies, niet om af te schaffen maar om te vervullen. Wat wordt volgens jou bedoeld met vervullen?quote:Op woensdag 1 februari 2012 17:43 schreef ATON het volgende:
En heb je dan ook Matteüs 5 : 17 gelezen ? :
Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.
Komt net vóór Matt.5 : 18
Wat denk jij ?quote:Op woensdag 1 februari 2012 18:21 schreef Elemo het volgende:
[..]
Precies, niet om af te schaffen maar om te vervullen. Wat wordt volgens jou bedoeld met vervullen?
Om er dus voor te zorgen dat de Joden zich niet meer aan de offerwet hoefden te houden, vanwege het offer van Jezus.quote:
Nog maar eens Matt.5 :17 lezen. Wet met een hoofdletter wil zeggen, de Wet van Mozes. 't Is maar dat je 'weet he.quote:Op woensdag 1 februari 2012 19:01 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Om er dus voor te zorgen dat de Joden zich niet meer aan de offerwet hoefden te houden, vanwege het offer van Jezus.
De Wet en de Profeten in Mattheus 5:17 inderdaad. En Jezus kwam inderdaad om de Wet van Mozes te vervullen. En het vervullen wat hij zegt oftewel "plerosai" (van pleroo) betekent opvullen of vervullen, en dat woord kiest hij niet zomaar.quote:Op woensdag 1 februari 2012 19:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog maar eens Matt.5 :17 lezen. Wet met een hoofdletter wil zeggen, de Wet van Mozes. 't Is maar dat je 'weet he.
geen tittel, geen jota.quote:Op woensdag 1 februari 2012 19:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog maar eens Matt.5 :17 lezen. Wet met een hoofdletter wil zeggen, de Wet van Mozes. 't Is maar dat je 'weet he.
Maar ben jij goed in bochten nemen. En geloof je nu zelf in mooipraterij ? Dat moet ik gelovigen toch nageven, zich eruit praten zijn ze super in. Wat een fantasie, je gaat het nog ver schoppen in de politiek. Ik heb een meer logische verklaring, maar eentje wat je niet leuk ga vinden. Daarom zeg ik het niet.quote:Op woensdag 1 februari 2012 20:45 schreef Elemo het volgende:
[..]
De Wet en de Profeten in Mattheus 5:17 inderdaad. En Jezus kwam inderdaad om de Wet van Mozes te vervullen. En het vervullen wat hij zegt oftewel "plerosai" (van pleroo) betekent opvullen of vervullen, en dat woord kiest hij niet zomaar.
Een visnet kan opgevuld worden: "Hetwelk, wanneer het vol geworden is, de vissers aan den oever optrekken" (Mattheus 13:48), en een voorspelling kan vervuld worden: "En dit alles is geschied, opdat vervuld zou worden, hetgeen van den Heere gesproken is" (Mattheus 1:22) In beide betekenissen hetzelfde woord in het Grieks.
Jezus schaft de wet ook niet af, hij vult de wet door de wet spiritueel te vergroten (niet alleen niet moorden maar zelfs een ander liefhebben, niet alleen geen overspel plegen maar zelfs niet met lust naar een vrouw kijken, etc), en tegelijkertijd vervult hij de wet met z'n offerandelijke dood.
Hierin is de gehele wet in hem vervuld, in beide betekenissen van het Griekse woord.
De voeten wassen is ook niet letterlijk. Dat maakt Jezus zelf ook duidelijk in woorden die hij rondom dat uitspreekt. Dat voeten wassen was om te laten zien dat we nederig moeten zijn.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 22:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Veel zaken nemen ze letterlijk maar de JG beweging stenigt bijvoorbeeld niet. Ook wassen ze elkanders voeten niet, zoals Jezus opdroeg. De interpretatie over wat wel en niet letterlijk moet worden genomen is daarbij nogal eens aan verandering onderhevig.
Dat laatste zinnetje heb ik in 1e topics rondom dit onderwerp ook al 100 keer proberen uit te leggen.quote:Op woensdag 1 februari 2012 16:43 schreef sjoemie1985 het volgende:
http://www.biddenhelpt.net/Mozes hier word goed omschreven hoe ik het 1 of 2 topics ooit bedoelde over dat christenen leven boven de wet van Mozes.
Een christen leeft dus onder de genade van jezus en niet meer onder de wet van mozes.
Net zoals die verrijzenis, was ook niet letterlijk.quote:Op woensdag 1 februari 2012 23:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De voeten wassen is ook niet letterlijk. Dat maakt Jezus zelf ook duidelijk in woorden die hij rondom dat uitspreekt. Dat voeten wassen was om te laten zien dat we nederig moeten zijn.
En, ben jij nederig Bianconeri?quote:Op woensdag 1 februari 2012 23:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De voeten wassen is ook niet letterlijk. Dat maakt Jezus zelf ook duidelijk in woorden die hij rondom dat uitspreekt. Dat voeten wassen was om te laten zien dat we nederig moeten zijn.
Is dat een vraag?quote:
Ikzelf niet nee.quote:
Wat een vijandigheid, dat is toch niet nodig?quote:Op woensdag 1 februari 2012 23:20 schreef ATON het volgende:
Dat moet ik gelovigen toch nageven, zich eruit praten zijn ze super in. Wat een fantasie, je gaat het nog ver schoppen in de politiek.
Ik vermoed dat ik al weet welke verklaring, maar ik ben wel benieuwd nu.quote:Op woensdag 1 februari 2012 23:20 schreef ATON het volgende:
Ik heb een meer logische verklaring, maar eentje wat je niet leuk ga vinden. Daarom zeg ik het niet.
Hoeveel keer moet ik Matt.5 :17 nog aanhalen, of gaat het er gewoon niet in ofzo.quote:Op woensdag 1 februari 2012 23:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat laatste zinnetje heb ik in 1e topics rondom dit onderwerp ook al 100 keer proberen uit te leggen.
Bijbelse teksten veelvuldig bij aangehaald. Maar gaat het gewoon niet in ofzo.
Het kan ook zijn dat je eens wat vaker na buiten moet kijken...Ik zie geen Christenen die aanslagen plegen. Ik zie nergens Christenen jij die jouw verplichten de Bijbel te lezen dan wel in Jezus of God te geloven. Ik zie nergens Christenen opstaan als de Bijbel gebashed wordt en dat ze gaan rellen.quote:De bijbel is net als de Koran potentieel gevaarlijk omdat het claimt het woord van god te zijn en tegelijk allerlei handvaten geeft voor extreem gedrag. Mensen gaan dus extreme dingen doen met het volste vertrouwen dat ze god's wil doen, ze voelen zich er zelfs heel goed bij. Het rationele denken wordt uigeschakeld
Helemaal niet vijandig. Als een gelovige tegenwind krijgt ervaart die dit als vijandig. Jou verklaring voor voorgenoemde passage vind ik dan weer grappig.quote:Op donderdag 2 februari 2012 08:57 schreef Elemo het volgende:
Wat een vijandigheid, dat is toch niet nodig?
Duidelijk voor jou omdat je dit wel degelijk hebt verzonnen of uw congregatie dit ziet, meer niet.quote:Het is niet iets wat ik verzin, maar hele duidelijke bijbelexegese.
Wat te vervullen ? Wat staat er ? Om de Wet ( wet van Mozes, en lees maar eens de inhoud ervan ) en de profeten vervullen. Was Paulus een profeet of bedoelde Jezus de oude profeten ? En wat hield die profetie in ? Dat er een messias zou opstaan en deze wetten zou afschaffen ???quote:hij kwam niet om af te schaffen maar om te vervullen.
Wel zolang ze het O.T. nog meezeulen en Jezus zien als de stichter van het huidige christendom.quote:Ben jij van mening dat Christenen nog onder het Convenant van Mozes staan?
Geen politieke ambities maar wel als profeet.quote:Ik vermoed dat ik al weet welke verklaring, maar ik ben wel benieuwd nu.
Ten eerste: In overwegend christelijke landen als Amerika zie je ook in bepaalde gebieden vrij extreem christelijke groeperingen. Ik vind het persoonlijk al erg schadelijk als de christenen proberen de wetenschap te dwarsbomen. En er zijn genoeg groeperingen die zorgen voor veel 'stil' leed door bijv. mensen uit te sluiten die niet meer geloven, of die zaken als kindermisbruik afhandelen zoals in de documentaire die deze discussie deed oplaaien. Al deze groeperingen halen dit uit de bijbel, denken dat ze de god's wil doen en voelen zich oprecht goed over hun handelswijze.quote:Op donderdag 2 februari 2012 09:18 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Het kan ook zijn dat je eens wat vaker na buiten moet kijken...Ik zie geen Christenen die aanslagen plegen. Ik zie nergens Christenen jij die jouw verplichten de Bijbel te lezen dan wel in Jezus of God te geloven. Ik zie nergens Christenen opstaan als de Bijbel gebashed wordt en dat ze gaan rellen.
Ook zie ik geen Christenen de boel af breken als iemand een tekening maakt van Jezus.
Hmmm.Waar zien we dat wel?
Islam misschien.
Ik heb eens naar buiten gekeken, en wat zag ik ? :quote:Op donderdag 2 februari 2012 09:18 schreef Robmeister het volgende:
Het kan ook zijn dat je eens wat vaker na buiten moet kijken...Ik zie geen Christenen die aanslagen plegen.
Nog meer voorbeelden:quote:Op donderdag 2 februari 2012 09:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb eens naar buiten gekeken, en wat zag ik ? :
http://www.deredactie.be/(...)CastellucciVerstoord
Daarmee bedoel je de confrontatie die Paulus had met Petrus naar aanleiding van de Galatenbrief? Omdat hij vond dat Petrus de bekeerlingen toch teveel Joodse wetten opdrong waarna hij Antioch verliet?quote:Op donderdag 2 februari 2012 09:19 schreef ATON het volgende:
Uitgediept door wie ?? In de brieven van Paulus? Iemand die Jezus nooit ontmoet heeft ? Iemand die nog wel op de loop moest gaan voor Jezus' broer en verwanten ?
Jezus bedoelde de oude profeten die zijn komst voorspelden, én de wet, beiden zijn in hem vervuld. En Paulus en Petrus en Johannes hadden ook openbaringen dus in die zin zou je ze ook profeten kunnen noemen.quote:Op donderdag 2 februari 2012 09:19 schreef ATON het volgende:
Wat te vervullen ? Wat staat er ? Om de Wet ( wet van Mozes, en lees maar eens de inhoud ervan ) en de profeten vervullen. Was Paulus een profeet of bedoelde Jezus de oude profeten ? En wat hield die profetie in ? Dat er een messias zou opstaan en deze wetten zou afschaffen ???
Dat kan ook niet anders want het hele O.T. verwijst naar zijn komst, en zonder het Mozaische wetssysteem opgesteld in het O.T. zou de offerandelijke dood van Jezus ook niet duidelijk zijn, het is 1 geheel.quote:Op donderdag 2 februari 2012 09:19 schreef ATON het volgende:
Wel zolang ze het O.T. nog meezeulen en Jezus zien als de stichter van het huidige christendom.
Ik zat er niet veel naast!quote:Op donderdag 2 februari 2012 09:19 schreef ATON het volgende:
Geen politieke ambities maar wel als profeet.
Van paulus geloof ik wel dat die bestaan heeft.quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:57 schreef Elemo het volgende:
[..]
Maar geloof je wel dat Paulus bestaan heeft? En zo ja, waar denk je dan dat die enorme bevlogenheid vandaan kwam, en die drang tot reformatie?
Waar baseer je deze uitspraak op eigenlijk? Bij mijn weten hadden de joden er helemaal geen rekening mee gehouden dat hun messias zou sterven. Daarom accepteren de hedendaagse joden jezus ook niet als zodanig.quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:57 schreef Elemo het volgende:
en zonder het Mozaische wetssysteem opgesteld in het O.T. zou de offerandelijke dood van Jezus ook niet duidelijk zijn, het is 1 geheel.
Onder andere. Maar deze info komt wel van Paulus, niet vergeten. WC-eend, je weet wel ?quote:Op donderdag 2 februari 2012 10:57 schreef Elemo het volgende:
Daarmee bedoel je de confrontatie die Paulus had met Petrus naar aanleiding van de Galatenbrief?
Ha ja, Petrus was een orthodoxe jood en Paulus een gehelleniseerde jood.quote:Omdat hij vond dat Petrus de bekeerlingen toch teveel Joodse wetten opdrong waarna hij Antioch verliet?
Die ' vroege kerk ' was wél een hellenistische mysterie-cultus voor gehelleniseerde joden die misschien zelfs helemaal niet meer besneden waren en al lang niet meer de Wet naleefden.quote:Het is zeker zo dat er in de vroege kerk veel conflicten waren onderling waarin Paulus een hoofdrol speelde, juist over dingen als de besnijdenis en de Wet op zich.
Waaruit duidelijk blijkt dat hij geen orthodoxe jood was, maar een gehelleniseerde jood die vermoedelijk een Mithras-adept was. Tarsus was in hoofdzaak een Mithras-stad.quote:Paulus heeft zich ook steeds meer verzet tegen het zgn. judaïstische deel van de kerk,
Dat waren dan weer de gematigde joden die lekker van twee walletjes aten. En hun beeld was van een messias, een koning die de joden hun vrijheid zouden teruggeven, en geen zieltjes-redder zoals men de christenen nu wijsmaakt.quote:oftewel de bekeerlingen die van mening waren dat de Joodse wetten en gebruiken gewoon nog golden en dat de "redding" nog steeds alleen voor het Joodse volk bedoeld was (zoals je zelf al zegt hadden de Joden een heel ander beeld van de Messias).
Tja, tegen wie zeg je het. Maar ik kan er begrip voor opbrengen. De feiten en fictie zijn totaal naadloos verweven.quote:Maar dit waren ook geen zaken die in 1 keer duidelijk waren.
Weer zo'n product van de Paulus-adepten. Heb je enig idee wanneer Handelingen is geschreven en door wie ? Dit is een zuivere gnostische passage en heeft niks met de feiten te maken.quote:De Heilige Geest werkte door alle apostelen waardoor dingen steeds duidelijker werden ten opzichte van de Wet. Zoals bijvoorbeeld het visioen van Petrus in Handelingen 10.
Ik denk het wel, maar misschien had hij wel een hele denktank rond zich.quote:Maar geloof je wel dat Paulus bestaan heeft?
Dat is een vraag die ik me ook jaren heb afgevraagd. Ik heb het antwoord gevonden met me te verdiepen in de toestand van toen. Burton L.Mack geeft hierover een mooie situatieschets in zijn boek " Wie schreven het N.T. ". Het overgrote deel van de joden wás reeds in de Romeinse cultus ingeburgerd. Naar schatting leefden er al 3 miljoen joden in de diaspora en 1 miljoen in Palestina, waarvan enkel nog maar een deel ervan orthodox was en dan nog voornamelijk de joden van het platteland. Een harde kern bleef nog trouw de Wet naleven in de hoop dat JHWH hen van de vreemde bezetter zou bevrijden. De niet-gelovige joden moesten het maar doen met een vreemde cultus/mysterie-religie/filosofie. Deze frustratie wegwerken met ipv een vreemde held als kleerhanger er eentje uit eigen rangen voor te gebruiken is wat de aanzet geweest is voor het christendom. Dit in een notendop.quote:En zo ja, waar denk je dan dat die enorme bevlogenheid vandaan kwam, en die drang tot reformatie?
Nee hoor, net niét ! Heeft Jezus de Romeinen kunnen verdrijven ? Njet, en dit is wat de joden van een messias verwachtte.quote:Jezus bedoelde de oude profeten die zijn komst voorspelden, én de Wet, beiden zijn in hem vervuld.
Je moet wél onderscheid kunnen maken tussen fystieke personen en auteurs onder het pseudoniem van.quote:En Paulus en Petrus en Johannes hadden ook openbaringen dus in die zin zou je ze ook profeten kunnen noemen.
Korrekt!quote:Maar dat is inderdaad het verschil: Het volk Israel zag de Messias als redder in politieke zin in plaats van in spirituele zin.
Opletten, dit is een zinspeling die men maakte over het plan om het Tempel-centrum te verhuizen naar Leontopis in de Nijl-delta. ( zie even op wiki ) De Sanhedrin-marionetten wisten dit. Vandaar die vete tussen de hogepriesters en Jezus. Jezus kon wel degelijk deze Tempel ( bestuur ) in drie dagen weer ' opbouwen ' en hogepriesters inbegrepen gezien die daar reeds aanwezig waren ( Zadok - clan )quote:De Messias zou de tempel weer opbouwen (ipv. een tempel van levende stenen), het volk bevrijden (van de Romeinen, niet van zonde), etc.
Omdat dit helemaal niks te maken had met de Wet ( van Mozes )quote:Deze visie op het vervullen van de Wet opende de deuren voor de gehele mensheid en dit tastte de "uitverkorenheid" van het Joodse volk aan wat op veel weerstand stuitte.
Het O.T. verwijst naar de komst van een messias ( David-koning ) en daar is Yeshua-bar-Jehosef niet in geslaagd. Zijn dood was helemaal niet voorzien, maar wel te verwachten. Hij en zijn volgelingen ( zeloten ) waren er heilig van overtuigd dat JHWH zijn engelenschare zou zenden om hem bij te staan. Niet dus en voelde zich verlaten en in de steek gelaten ( aan het kruis ).quote:Dat kan ook niet anders want het hele O.T. verwijst naar zijn komst, en zonder het Mozaische wetssysteem opgesteld in het O.T. zou de offerandelijke dood van Jezus ook niet duidelijk zijn, het is 1 geheel.
Grotendeels toch ?quote:Ik zat er niet veel naast!
Mee eens.quote:Op donderdag 2 februari 2012 11:55 schreef falling_away het volgende:
Waar baseer je deze uitspraak op eigenlijk? Bij mijn weten hadden de joden er helemaal geen rekening mee gehouden dat hun messias zou sterven. Daarom accepteren de hedendaagse joden jezus ook niet als zodanig.
Dat Paulus een Hellenistische jood zou zijn geweest is nog steeds speculatief en grotendeels gebaseerd op zinsnedes die Paulus gebruikt uit geschriften van Plato en op zijn samenwerking met Barnabas. Ook ging die scheiding tussen Hellenistisch en Orthodox helemaal niet zo ver dat men de Wet niet meer naleefde of dat het "verwaterd" was door andere Griekse gebruiken, sterker nog daar bleef altijd weerstand tegen. Toevallig nog een interessant boek over gelezen mocht je interesse hebben: http://www.amazon.com/Galilee-Sean-Freyne/dp/0567086275quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:06 schreef ATON het volgende:
Ha ja, Petrus was een orthodoxe jood en Paulus een gehelleniseerde jood.
Die ' vroege kerk ' was wél een hellenistische mysterie-cultus voor gehelleniseerde joden die misschien zelfs helemaal niet meer besneden waren en al lang niet meer de Wet naleefden.
Waaruit duidelijk blijkt dat hij geen orthodoxe jood was, maar een gehelleniseerde jood die vermoedelijk een Mithras-adept was. Tarsus was in hoofdzaak een Mithras-stad.
Er is helemaal niets gnostisch aan, wat bedoel je?quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:06 schreef ATON het volgende:
Weer zo'n product van de Paulus-adepten. Heb je enig idee wanneer Handelingen is geschreven en door wie ? Dit is een zuivere gnostische passage en heeft niks met de feiten te maken.
Met als doel een revolutie ontketenen?quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:06 schreef ATON het volgende:
Ik denk het wel, maar misschien had hij wel een hele denktank rond zich.
Ik ken het boek niet maar dat vind ik wel heel vergezocht. De inburgering van Hellenistische joden in de omliggende steden is vrij bekend maar zelfs daar werden geen religieuze gebruiken overgenomen, en tegen de Romeinse goden is die aversie en tegenstand nog veel groter geweest.quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:06 schreef ATON het volgende:
Dat is een vraag die ik me ook jaren heb afgevraagd. Ik heb het antwoord gevonden met me te verdiepen in de toestand van toen. Burton L.Mack geeft hierover een mooie situatieschets in zijn boek " Wie schreven het N.T. ". Het overgrote deel van de joden wás reeds in de Romeinse cultus ingeburgerd. Naar schatting leefden er al 3 miljoen joden in de diaspora en 1 miljoen in Palestina, waarvan enkel nog maar een deel ervan orthodox was en dan nog voornamelijk de joden van het platteland. Een harde kern bleef nog trouw de Wet naleven in de hoop dat JHWH hen van de vreemde bezetter zou bevrijden. De niet-gelovige joden moesten het maar doen met een vreemde cultus/mysterie-religie/filosofie. Deze frustratie wegwerken met ipv een vreemde held als kleerhanger er eentje uit eigen rangen voor te gebruiken is wat de aanzet geweest is voor het christendom. Dit in een notendop.
En nog veel meer verkeerde verwachtingen, wat nog inderdaad nog steeds de joden van de christenen scheidt.quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:06 schreef ATON het volgende:
Nee hoor, net niét ! Heeft Jezus de Romeinen kunnen verdrijven ? Njet, en dit is wat de joden van een messias verwachtte.
Wacht even... je beweert nu dat Jezus daarmee bedoelde dat hij het centrale tempelbestuur zou kunnen verplaatsen van Jeruzalem naar de tempel van Onias?quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:06 schreef ATON het volgende:
Opletten, dit is een zinspeling die men maakte over het plan om het Tempel-centrum te verhuizen naar Leontopis in de Nijl-delta. ( zie even op wiki ) De Sanhedrin-marionetten wisten dit. Vandaar die vete tussen de hogepriesters en Jezus. Jezus kon wel degelijk deze Tempel ( bestuur ) in drie dagen weer ' opbouwen ' en hogepriesters inbegrepen gezien die daar reeds aanwezig waren ( Zadok - clan )
Dat hadden ze ook niet verwacht, vandaar ook de verbijstering tijdens zijn herrijzenis.quote:Op donderdag 2 februari 2012 12:06 schreef ATON het volgende:
Het O.T. verwijst naar de komst van een messias ( David-koning ) en daar is Yeshua-bar-Jehosef niet in geslaagd. Zijn dood was helemaal niet voorzien, maar wel te verwachten. Hij en zijn volgelingen ( zeloten ) waren er heilig van overtuigd dat JHWH zijn engelenschare zou zenden om hem bij te staan. Niet dus en voelde zich verlaten en in de steek gelaten ( aan het kruis ).
Heb je wel eens geteld? Ook dit klopt niet, volgens de bijbel is het nauwelijks anderhalve dag.quote:Op donderdag 2 februari 2012 14:51 schreef Elemo het volgende:
[..]
Nou maak je me aan het lachen, hoe kom je hier in vredesnaam bij?
Jezus bedoelde zijn eigen lichaam, na 3 dagen herrezen uit de dood.
Nee, op de 3e dag is hij opgestaan. De zondag.. Hoe kom jij bij 2 dagen? (Vr-za-zo)quote:Op donderdag 2 februari 2012 14:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Heb je wel eens geteld? Ook dit klopt niet, volgens de bijbel is het nauwelijks anderhalve dag. Hij is dus op de 2e dag "opgestaan".
Hij is 's vrijdagavond begraven. Zondagmorgen voor dag en dauw was hij al weer vertrokken. Dat is dus anderhalve dag.quote:Op donderdag 2 februari 2012 14:59 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Nee, op de 3e dag is hij opgestaan. De zondag.. Hoe kom jij bij 2 dagen? (Vr-za-zo)
Volgens de Joodse telling wel, en wordt een deel van een dag ook tot 1 dag gerekend.quote:Op donderdag 2 februari 2012 14:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Heb je wel eens geteld? Ook dit klopt niet, volgens de bijbel is het nauwelijks anderhalve dag.
Mattheus: Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde.quote:Op donderdag 2 februari 2012 15:11 schreef Elemo het volgende:
[..]
Volgens de Joodse telling wel, en wordt een deel van een dag ook tot 1 dag gerekend.
Vergelijk bijvoorbeeld
Esther 4:16 "‘Roep alle Joden die in Susa wonen bij elkaar en vast voor mij: eet niet en drink niet, overdag niet en ’s nachts niet, drie dagen lang. Ook ik zal op die manier vasten met mijn dienaressen. En na die voorbereiding zal ik naar de koning gaan, al is dat tegen de wet. Moet ik omkomen, goed, dan zal ik omkomen."
met Esther 5:1 "Toen de derde dag aangebroken was, hulde Ester zich in een koninklijk gewaad en ging naar de binnenhof van het koninklijk paleis. Daar bleef ze staan, tegenover de troonzaal. In de zaal zat de koning op zijn koninklijke troon, tegenover de ingang."
Het klopt precies:
[ afbeelding ]
De periode van speculatie is ondertussen al ver voorbij. De invloeden van Pythagoras en Plato hebben op alle mysterie-religies een invloed gehad, maar dit is niet de enige indicatie. Een vergelijk tussen deze mysterie-scholen kan je lezen in het boek ' Mysteriescholen " van K.Dietzfelbinger.quote:Op donderdag 2 februari 2012 14:51 schreef Elemo het volgende:
Dat Paulus een Hellenistische jood zou zijn geweest is nog steeds speculatief en grotendeels gebaseerd op zinsnedes die Paulus gebruikt uit geschriften van Plato en op zijn samenwerking met Barnabas.
Dat dit niet altijd zo'n sterke scheiding was heb ik ook aangegeven. Het was net de ' middenmoot" die het met Paulus' brieven wat moeilijk hadden.quote:Ook ging die scheiding tussen Hellenistisch en Orthodox helemaal niet zo ver dat men de Wet niet meer naleefde of dat het "verwaterd" was door andere Griekse gebruiken, sterker nog daar bleef altijd weerstand tegen.
Maar met de na-oorlogse nieuwe vondsten heeft men er toch eindelijk een nieuw inzicht in verkregen. ( Qumran, Nag-Hammadi, Egyptische papyri etc.)quote:Wel is in die tijd de invloed van Joodse geschriften erg gestagneerd, er is ook een behoorlijk "hiaat" in die periode van Joodse geschiedenis tot de tijd van het Hasmoneese Rijk en daarna.
Bloed offeren of bloed drinken, kleine nuance ?quote:En een mysteriecultus? Komt dit voort uit de theorie van de verwevenheid van de eucharistie met de Mithrascultus?
Het bloed van Christus dat eeuwig leven geeft etc, heeft wel overeenkomsten met de Mithrasverhalen maar het idee dat bloedoffers verzoening brengen komt rechtstreeks uit de Thora.
Daar ben ik het roerend me je eens. De ( uiteindelijk Roomse-) K.Kerk heeft van deze nieuwe mysterieschool er een hiërargisch-dogmatische godsdienst van gemaakt met als sterke troef, de erkenning door keizer Constantijn.quote:Dat er later door de (uiteindelijk Rooms-) Katholieke kerk meer invloeden aan toegevoegd zijn moge duidelijk zijn.
Heel de rimram van Paulus ! Het sterven-en-herboren worden bijvoorbeeld, water-wijn geschiedenis en ga zo maar door.quote:Er is helemaal niets gnostisch aan, wat bedoel je?
Interne bewijzen ?? Wie was de auteur onder pseudoniem Lukas? En of de brieven door Paulus geschreven zijn ? Deels http://nl.wikipedia.org/w(...)e_brieven_van_Paulus zijn ze van latere datum. En zie eens wat ik schreef over Paulus ( en co.)quote:Er zijn intern veel bewijzen dat Handelingen het tweede boek van Lucas is maar dat is een stilte-argument en komen we toch niet uit, maar geloof jij dan dat de brieven van Paulus wél door Paulus zelf zijn geschreven?
Wie bedoel je ?quote:Met als doel een revolutie ontketenen?
Enkel uit de hoek van de orthodoxe joden.quote:Ik ken het boek niet maar dat vind ik wel heel vergezocht. De inburgering van Hellenistische joden in de omliggende steden is vrij bekend maar zelfs daar werden geen religieuze gebruiken overgenomen, en tegen de Romeinse goden is die aversie en tegenstand nog veel groter geweest.
Beiden is mogelijk, maar doet er zelfs niet toe.quote:En is Paulus daarin volgens jou dan gebruikt als literair personage of had hij hier letterlijk zo'n groot aandeel in?
Nogmaals.... het gnostisch christendom is door/vanaf Paulus uitgevonden. Ervoor bestond er geen ' christendom'. Wat kon je dan nu aanzetten met ' toegankelijkheid voor zowel joden als niet-joden' !quote:Want dit zou gezien zijn persoonlijke drang om meer eenheid te scheppen door het christendom voor zowel joden als niet-joden toegankelijk te maken juist het averechtse effect hebben gehad.
Niet dus. Enkel voor de orthodoxe joden, en dat heeft hij met schade en schande wel meegemaakt, als je zijn brieven hebt gelezen.quote:Hij maakt zichzelf dan in feite vogelvrij aan beide kanten voor zowel de orthodoxe als hellenistische joden, als de Romeinen, ongeacht zijn afkomst.
Dan heb je daar toch een verkeerd beeld op gekregen. En trouwens, er werd helemaal niks opgedrongen en er werd niet zo dogmatisch met religie omgesprongen als nu. En trouwens, hoe kan je je als jood in een pagan-cultuur mengen zonder aan de Wet te verzaken. Leg me dat eens uit ?quote:Het is bovendien onzuiver om een beeld voor te spiegelen van 2 groepen waarbij de 1 Orthodox wettisch is en de ander zich een mengelmoes heeft aangeleerd van omliggende gebruiken en geloven waarvan later dan door Paulus het christendom is geboetseerd en opgedrongen. Al zou Paulus Hellenistisch geweest zijn, Hellenistisch jodendom had nog steeds een zeer sterke overtuiging en was niet compleet verbasterd door allerlei invloeden zoals je nu beweert.
Ja, dat is juist. Als je beziet hoeveel ellende deze verkeerd geïnterpreteerde verwachtingen al gekost hebben.. Intriest.quote:En nog veel meer verkeerde verwachtingen, wat nog inderdaad nog steeds de joden van de christenen scheidt.
Yep. Is om die reden ook hetzelfde jaar door de Romeinen met de grond gelijk gemaakt.quote:Wacht even... je beweert nu dat Jezus daarmee bedoelde dat hij het centrale tempelbestuur zou kunnen verplaatsen van Jeruzalem naar de tempel van Onias?
En ken je ook de geruchten dat de christenen hun kinderen opaten ?quote:Een tempel wars van de controversiele geruchten over afgodenoffers en waarbij zelfs de vraag rees of offers op die plaats wel geldig waren?
Je hebt geen flauw idee hoeveel ik al met de hier rondwarende fundamentalisten al heb gelachen, tjonge !quote:Nou maak je me aan het lachen, hoe kom je hier in vredesnaam bij?
En waar lezen we dat ? ....juist.quote:Jezus bedoelde zijn eigen lichaam, na 3 dagen herrezen uit de dood.
Niet helemaal.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |