abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 22 november 2011 @ 17:52:53 #1
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_104682731
Het wordt in de Bijbel opgedragen, maar de hedendaagse christen houdt zich hier niet aan. Wordt hiermee de wil van de God uit de Bijbel niet overtreden? Een christen legde mij namelijk uit dat in de 10 geboden 'Gij zult niet doodslaan' staat in plaats van 'Gij zult niet doden', zodat dat stenigen wél in overeenstemming was met Gods wil.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
  dinsdag 22 november 2011 @ 17:57:07 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_104682876
Besnijdenis staat ook in het OT, dus waarom doen ze dat niet meer ?
Trouwens, echte ongelovigen werden gedood door ze gesmolten metaal in de strot te gieten.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_104683001
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 17:57 schreef mvdejong het volgende:
Trouwens, echte ongelovigen werden gedood door ze gesmolten metaal in de strot te gieten.
Autsj ;(

OT: wellicht omdat het nu als mishandeling wordt gezien?
Twiddel
pi_104685779
Dat is denk ik voornamelijk wegens het verhaal over de vrouw die in overspel betrapt is:

De overspelige vrouw

1 Jezus echter ging naar de Olijfberg.
2 En 's morgens vroeg kwam Hij opnieuw in de tempel en al het volk kwam naar Hem toe; en Hij ging zitten en onderwees hen.
3 En de schriftgeleerden en de Farizeeën brachten een vrouw bij Hem die op overspel betrapt was.
4 En toen ze haar in het midden hadden doen staan, zeiden zij tegen Hem: Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt bij het plegen van overspel.
5 * In de wet nu heeft Mozes ons geboden zulke vrouwen te stenigen; U dan, wat zegt U?
6 En dit zeiden zij om Hem te verzoeken, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte en schreef met de vinger in de aarde.
7 En toen zij Hem dit bleven vragen, richtte Hij Zich op en zei tegen hen: * Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen op haar werpen.
8 En opnieuw bukte Hij en schreef in de aarde.
9 Maar toen zij dit hoorden en in hun geweten overtuigd waren, gingen zij weg, de één na de ander, te beginnen bij de oudsten tot de laatsten; en Jezus werd alleen achtergelaten, en de vrouw die in het midden stond.
10 Jezus nu richtte Zich op en toen Hij niemand zag dan de vrouw, zei Hij tegen haar: Vrouw, waar zijn die aanklagers van u? Heeft niemand u veroordeeld?
11 En zij zei: Niemand, Heere. En Jezus zei tegen haar: Dan veroordeel Ik u ook niet; ga heen en * zondig niet meer.

Christenen willen Jezus' voorbeeld volgen. In dat geval stenigt men elkaar dus niet, maar zoekt men bekering en vergeving.
  dinsdag 22 november 2011 @ 19:10:58 #5
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_104685951
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 19:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is denk ik voornamelijk wegens het verhaal over de vrouw die in overspel betrapt is:

De overspelige vrouw

1 Jezus echter ging naar de Olijfberg.
2 En 's morgens vroeg kwam Hij opnieuw in de tempel en al het volk kwam naar Hem toe; en Hij ging zitten en onderwees hen.
3 En de schriftgeleerden en de Farizeeën brachten een vrouw bij Hem die op overspel betrapt was.
4 En toen ze haar in het midden hadden doen staan, zeiden zij tegen Hem: Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt bij het plegen van overspel.
5 * In de wet nu heeft Mozes ons geboden zulke vrouwen te stenigen; U dan, wat zegt U?
6 En dit zeiden zij om Hem te verzoeken, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte en schreef met de vinger in de aarde.
7 En toen zij Hem dit bleven vragen, richtte Hij Zich op en zei tegen hen: * Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen op haar werpen.
8 En opnieuw bukte Hij en schreef in de aarde.
9 Maar toen zij dit hoorden en in hun geweten overtuigd waren, gingen zij weg, de één na de ander, te beginnen bij de oudsten tot de laatsten; en Jezus werd alleen achtergelaten, en de vrouw die in het midden stond.
10 Jezus nu richtte Zich op en toen Hij niemand zag dan de vrouw, zei Hij tegen haar: Vrouw, waar zijn die aanklagers van u? Heeft niemand u veroordeeld?
11 En zij zei: Niemand, Heere. En Jezus zei tegen haar: Dan veroordeel Ik u ook niet; ga heen en * zondig niet meer.

Christenen willen Jezus' voorbeeld volgen. In dat geval stenigt men elkaar dus niet, maar zoekt men bekering en vergeving.
Maar je zei eerder nog tegen me dat het een verdraaiing is als je hierop baseert dat je niet meer hoeft te stenigen. Ik snap je niet meer.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_104686169
Een betere vraag is waarom alleenstaande vrouwen niet meer gedwongen worden met hun verkrachter te trouwen, zoals de Bijbel opdraagt.
pi_104686237
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 19:10 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Maar je zei eerder nog tegen me dat het een verdraaiing is als je hierop baseert dat je niet meer hoeft te stenigen. Ik snap je niet meer.
Ik kan me niet herinneren dat ik dat gezegd heb. Het enige wat ik me kan bedenken dat ik gezegd zou hebben in relatie met dit verhaal, is dat het de wet niet annuleert. Dat deed Jezus niet. Hij liet echter het ware karakter van de wet zien. Die is niet bedoeld ter veroordeling, maar opdat we ons bekeren en beter gedragen.
pi_104690270
Christenen hebben nooit gestenigd. Ze hebben het stenigen meteen afgeschaft.
Als hun God het nodig vind te straffen, kan hij dat uitstekend zelf.
Stenigen is een straf uit het oude testament en nu nog alleen Islamitisch.
  dinsdag 22 november 2011 @ 20:35:09 #9
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_104690521
T.t.v. het ontstaan van het christendom was steniging geen officiële, want geen Romeinse, straf. Alleen kwam het voor bij lynchpartijen.

Christenen met een niet-joodse achtergrond hoefden de joodse wet niet meer te houden. Vooral Paulus heeft hiervoor gestreden. Dat betekent automatisch dat men zich wat straffen betreft aanpaste aan het land waar men leefde.
pi_104692743
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 november 2011 18:00 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Autsj ;(

OT: wellicht omdat het nu als mishandeling wordt gezien?
in een tijd dat er nog geradbraakt werd?
iets met wie zonder zonde is werpen de eerste steen :P
en volgens mij stenigde ze hier meestal niet maar hadden andere middelen om op pijnlijke manier van ongewenste personen af te komen.
pi_104731691
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 17:57 schreef mvdejong het volgende:
Volgens mij menen christenen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, en heb je een bron voor dat gesmolten metaal gedeelte?
pi_104732599
quote:
3s.gif Op dinsdag 22 november 2011 19:16 schreef MisterSqueaky het volgende:
Een betere vraag is waarom alleenstaande vrouwen niet meer gedwongen worden met hun verkrachter te trouwen, zoals de Bijbel opdraagt.
Dat staat dan ook nergens, wel als het vlak bij anderen was en ze niet om hulp riep, dan was het met wederzijdse toestemming en moesten ze trouwen. En anders werd de verkrachter gedood en werd de vrouw niet gestraft, heel vrouwvriendelijk dus.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_104732728
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 20:01 schreef BrownBear9874 het volgende:

[..]

Volgens mij menen christenen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen, en heb je een bron voor dat gesmolten metaal gedeelte?
Gesmolten metaal is natuurlijk onzin, ook erg onpraktisch.... Los daarvan hoefden niet joden helemaal niet te bekeren, en konden ze gewoon in Israel leven. Een voorbeeld voor het hele MO van nu.
pi_104734739
Ah ja, een van mijn favoriete bijbelstukjes: Numeri 15:32-36. Een man was wat hout aan het rapen tijdens de sabbath, en wat droeg De Heere op???

quote:
Zo zeide de Heere tot Mozes: Die man zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem met stenen stenigen buiten het leger.

Toen bracht hem de ganse vergadering uit tot buiten het leger, en zij stenigden hem met stenen, dat hij stierf, gelijk als de Heere Mozes geboden had.
Truffelvarken e.a., vinden jullie dit niet een beetje een zware straf? Bedenk dat god niet verandert en nu nog steeds hetzelfde is als toen. Dus ook al vinden jullie dat jullie dit nu niet meer hoeven te doen, het blijft een erg wrede god dat hij dit ooit verlangt heeft van zijn volk.
Alpha kenny one
pi_104736371
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2011 20:18 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Dat staat dan ook nergens, wel als het vlak bij anderen was en ze niet om hulp riep, dan was het met wederzijdse toestemming en moesten ze trouwen. En anders werd de verkrachter gedood en werd de vrouw niet gestraft, heel vrouwvriendelijk dus.
Deuteronomium 22:28-29

28-29 Als een man een meisje verkracht dat niet verloofd is en hij wordt op heterdaad betrapt, dan moet hij de vader van het meisje 275 gram zilver als smartegeld betalen en met haar trouwen; hij mag nooit van haar scheiden.

Sorry, het staat er echt.
pi_104737599
quote:
3s.gif Op woensdag 23 november 2011 21:16 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

28-29 Als een man een meisje verkracht dat niet verloofd is en hij wordt op heterdaad betrapt, dan moet hij de vader van het meisje 275 gram zilver als smartegeld betalen en met haar trouwen; hij mag nooit van haar scheiden.

Thx, die tekst moet ik onthouden!
Overigens lijken deze stukken uit de bijbel verschrikkelijk, maar het past wel in de tijdgeest die toen heerstte. Mensen waren primitiever dan nu en deden dit soort dingen omdat ze dachten dat dit een goede moraal was. Het was de normaalste zaak van de wereld!

En dat is nu ook net het punt: Deze geboden reflecteren hoe MENSEN toen dachten, en zijn ook door mensen opgetekend zonder god. Een echte almachtige liefdevolle god zou natuurlijk een stuk milder en liefdevoller zijn en zou vooral niet veranderen gedurende de eeuwen. Iets wat je wel in de bijbel ziet (een boek van mensen).
Alpha kenny one
pi_104740364
quote:

[..]

Idd wat ik uit mijn hoofd aangaf staat ervoor, maar geldt voor een ondertrouwde vrouw.

Gelukkig maar dat christenen het OT niet letterlijk nemen. Er staan nog veel meer zaken in die we ons met de huidige ontwikkelde rechtsstaat niet kunnen voorstellen. Aan de andere kant, als je als nomaden rindreist is het moeilijk om een gevangenis mee te nemen....

Voor dat moment was dit vermoedelijk de beste oplossing.
pi_104742265
Oude testament geldt niet voor christenen. Graag gedaan, geen dank.
pi_104742527
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:38 schreef slaapvaak het volgende:
Oude testament geldt niet voor christenen. Graag gedaan, geen dank.
Dat doet het wel. Jezus heeft dat expliciet gezegd volgens de Bijbel. Christenen die het oude testament negeren zullen dus eeuwig branden in de hel.

Geen dank ;)
pi_104743603
quote:
3s.gif Op woensdag 23 november 2011 22:42 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Dat doet het wel. Jezus heeft dat expliciet gezegd volgens de Bijbel. Christenen die het oude testament negeren zullen dus eeuwig branden in de hel.

Geen dank ;)
Eeuwig branden in de hel zelfs? Heeft Hij dat werkelijk letterlijk gezegd?

Ik was misschien wat onduidelijk, maar je citeert dus MATTEÜS 5:18-20, je vergeet echter het vers eraan voorafgaand.

quote:
Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten op te heffen. Ik ben niet gekomen om ze op te heffen, maar om ze te vervullen.
- MATTEÜS 5:17

Alle straffen die worden genoemd in het Oude Testament gelden wel degelijk voor ons, maar zijn door Jezus opoffering kwijt gescholden. Hij is diegene die onze boete betaalt met zijn onschuldige bloed.
  woensdag 23 november 2011 @ 23:25:35 #21
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_104744726
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 23:01 schreef slaapvaak het volgende:

[..]

Ik was misschien wat onduidelijk, maar je citeert dus MATTEÜS 5:18-20, je vergeet echter het vers eraan voorafgaand.

[..]

Alle straffen die worden genoemd in het Oude Testament gelden wel degelijk voor ons, maar zijn door Jezus opoffering kwijt gescholden. Hij is diegene die onze boete betaalt met zijn onschuldige bloed.
Zomaar uit interesse, maar hoe denk je als christen over de profeet Mohammed?
pi_104745495
quote:

[..]

[..]

Dus de 10 geboden tellen dan ook niet meer neem ik aan.
pi_104748344
quote:

[..]

Het mooiste is nog dat stukje dat ik vet gemaakt heb..... meisjes verkrachten? sure no problemo, maar zorg voor dat je niet op heterdaad betrapt wordt! Als het meisje 3 dagen later gaat klagen is het blijkbaar niet zo erg meer.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_104749364
quote:
Je moet Matt.5:17 zelf eens lezen. Hij wil geen jota aan de Wet veranderen. Dit wil zéér duidelijk zeggen dat hij geen ' aanpassing ' aan de joodse leer wil en dus geen herziening van de joodse religie komt doen.
En wat moeten we dan volgens jou verstaan onder Matt.5: 18-20 ?
En nu moet jij me ook maar eens vertellen waar in het N.T. staat dat alle straffen uit het O.T. door Jezus worden kwijt gescholden door zijn bloed.
En wat betekend ' zonde ' volgens het joods denken ? Wat bedoelen ze daarmee ?

[ Bericht 3% gewijzigd door ATON op 24-11-2011 06:18:03 ]
  donderdag 24 november 2011 @ 09:37:42 #25
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_104751450
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2011 20:01 schreef BrownBear9874 het volgende:

[..]

Gouden kalf-episode.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')