Dat lijkt me logisch: dit is een topic voor mensen die bipolair zijn en voor mensen die het een interessant onderwerp vinden.quote:Op zondag 29 januari 2012 15:36 schreef NokNokNou het volgende:
Ok .. je hebt de definities gegeven .. leuk .. En nu ?
Misschien een voorzetje geven dan ?quote:Op zondag 29 januari 2012 15:39 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Dat lijkt me logisch: dit is een topic voor mensen die bipolair zijn en voor mensen die het een interessant onderwerp vinden.
Ik ben niet bipolair.quote:Op zondag 29 januari 2012 15:41 schreef NokNokNou het volgende:
[..]
Misschien een voorzetje geven dan ?
Eigenlijk best veel bekende mensen: Kurt Cobain, Virginia Woolf, Russell Brand, Mel Gibson, F. Scott Fitzgerald, Kerry Katona, Stephen Fry, Carrie Fisher, David Strickland, ...quote:Op zondag 29 januari 2012 15:42 schreef Re het volgende:
een erg interessante stoornis ja, lijkt me geen pretje als je het hebt, een bekende die het had was Antonie Kamerling
Ongeveer bij 1% van de bevolking.quote:Op zondag 29 januari 2012 15:43 schreef Computerfluisteraar het volgende:
Interessant. Komt deze stoornis vaak voor?
En Charlie Sheen niet te vergeten.quote:Op zondag 29 januari 2012 15:46 schreef Madame_Paon het volgende:
Eigenlijk best veel bekende mensen: Kurt Cobain, Virginia Woolf, Russell Brand, Mel Gibson, F. Scott Fitzgerald, Kerry Katona, Stephen Fry, Carrie Fisher, David Strickland, ...
Ik wel,quote:Op zondag 29 januari 2012 15:46 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Ik ben niet bipolair.
[..]
Eigenlijk best veel bekende mensen: Kurt Cobain, Virginia Woolf, Russell Brand, Mel Gibson, F. Scott Fitzgerald, Kerry Katona, Stephen Fry, Carrie Fisher, David Strickland, ...
[..]
Ongeveer bij 1% van de bevolking.
Wel tijdens normale periodes.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:03 schreef Wanderingwhy het volgende:
Is het een stoornis die je kunt verstoppen?
quote:
Die is biwinningquote:Op zondag 29 januari 2012 15:48 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En Charlie Sheen niet te vergeten.
Dit dus, tja ergens zo te begrijpen wanneer men juist dan kiest voor geen pillen, maar daarna..........quote:Op zondag 29 januari 2012 16:20 schreef seasushi het volgende:
Stel. je hebt je een periode rot gevoeld, maar het begint weer op te klaren. Je bruist van energie, iedereen vindt je aardig. Je hebt geniale plannen, kunt de hele wereld aan en alles lacht je toe.
"Dit voelt zo goed. Ik moet pillen gaan innemen zodat ik dit euforische gevoel de kop in kan drukken".
Heb je wat om tijdens volgende depressie over na te denken.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:42 schreef zusterclivia het volgende:
[..]
Dit dus, tja ergens zo te begrijpen wanneer men juist dan kiest voor geen pillen, maar daarna..........damnn wat een schade kan er aangericht zijn.
Heb jij een rollercoaster (gevoels)leven of valt het mee?quote:Op zondag 29 januari 2012 16:51 schreef seasushi het volgende:
[..]
Heb je wat om tijdens volgende depressie over na te denken.
jaquote:Op zondag 29 januari 2012 16:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Heb jij een rollercoaster (gevoels)leven of valt het mee?
Bepaalde afwijkingen in de hersenen, omgevingsfactoren, ...quote:Op zondag 29 januari 2012 17:04 schreef Lotrus het volgende:
Als manisch depressiviteit een ziekte is wat is dan de medische oorzaak van deze ziekte?
Er is niet maar een oorzaak, er zijn meerdere genen bij betrokken. En deels omgevingsfactoren. Maar volgens mij weten we met name door onderzoek naar tweelingen dat (net als schizofrenie) het grotendeels erfelijk is en je dus een bepaalde aanleg moet hebben wil je het ontwikkelen.quote:Op zondag 29 januari 2012 17:04 schreef Lotrus het volgende:
Als manisch depressiviteit een ziekte is wat is dan de medische oorzaak van deze ziekte?
Extra rot. Ben ik bipolair, behoor ik ook nog eens tot die enkeling die níet creatief is :quote:Op zondag 29 januari 2012 18:48 schreef Swingding het volgende:
Ben ook bipolair en toevallig wel creatief. Het schijnt dat heel veel creatieve mensen uit het verleden bipolair bleken te zijn. De VMDB heeft daar ook een poster van.
Done (http://www.bipolairestoornis.info/index.html)quote:Op zondag 29 januari 2012 18:48 schreef Swingding het volgende:
Als je echt geïnteresseerd bent in hoe het werkt en wat voor invloed het heeft op het leven van een bipolaire stoornis patiënt moet je eens googlen op bipolaire stoornis en dan de 3de link van boven.
Thxquote:Op zondag 29 januari 2012 19:56 schreef zusterclivia het volgende:
Mijn complimenten voor de inhoud van de link.
Ik hang tussen hypomanisch en manisch in zeg maar en dat is de eerste dag leuk, tweede dag ook nog wel maar als je daarna geen slaap krijgt krijg je het gevoel alsof je op heel veel adrenaline loopt. Je stuitert alle kanten op wat erg vermoeiend is.quote:Op zondag 29 januari 2012 20:01 schreef Bombshell het volgende:
Ik vraag me af hoe het is om manisch te zijn.. Dat kan best leuk zijn denk ik?
Dit dus. De eerste dag is eigenlijk best heel fijn... De 3 de dag raak ik ook erg geagiteerd en ben ik ook niet meer leuk voor mijn omgeving.quote:Op zondag 29 januari 2012 20:57 schreef Swingding het volgende:
[..]
Thx
[..]
Ik hang tussen hypomanisch en manisch in zeg maar en dat is de eerste dag leuk, tweede dag ook nog wel maar als je daarna geen slaap krijgt krijg je het gevoel alsof je op heel veel adrenaline loopt. Je stuitert alle kanten op wat erg vermoeiend is.
Winnie de Jong ook, al was zij volgens eigen zeggen meer manisch.quote:Op zondag 29 januari 2012 15:42 schreef Re het volgende:
een erg interessante stoornis ja, lijkt me geen pretje als je het hebt, een bekende die het had was Antonie Kamerling
Voor de omgeving is het niet echt een pretje, voor zover de ervaringen met mijn bipolaire moeder. Daar nemen de waanbeelden op een gegeven moment zo'n gigantische overhand dat ze in een compleet andere wereld leeft dan in de onze... Maarja, je leert er redelijk mee omgaan, voor zover dat mogelijk is.quote:Op zondag 29 januari 2012 20:01 schreef Bombshell het volgende:
Niet als je veel stomme impulsieve dingen doet lijkt me, al zal dat voornamelijk achteraf zijn dat je er van baalt.quote:Op zondag 29 januari 2012 20:01 schreef Bombshell het volgende:
Ruby Wax en Jim Carrey (vermoedelijk) ook. Bij Ruby Wax verbaast het me niet, ze had toen ook een Nederlands programma en je merkte aan haar wel dat er iets niet klopte. Iets manisch of zo.quote:Op zondag 29 januari 2012 21:04 schreef Specularium het volgende:
[..]
Winnie de Jong ook, al was zij volgens eigen zeggen meer manisch.
Ze leek me ook geen pretje.
Maar toch redelijk wat beroemde mensen die bipolair zijn dus.quote:Carrey discussed his bouts of depression in a November 2004 interview on 60 Minutes.
Jim Carrey heeft nooit een diagnose gehad. Dus doe geen aannames, da's niet netjes voor die mensen.quote:Op zondag 29 januari 2012 21:39 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ruby Wax en Jim Carrey ook. Op de een of andere manier vond ik Jim Carrey altijd al manisch in zijn acteren overkomen. En Ruby Wax had zo'n nederlands programma waarin ik ook al dacht dat er iets niet klopte aan haar. En ze deed me wat dat betreft zelfs denken aan Jim Carrey. Beide bipolair dus zoals is gebleken.
Het was niet bedoeld als aanname, ik dacht dat het al vast stond. Heb ik dan een keer verkeerd begrepen.quote:Op zondag 29 januari 2012 21:46 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Jim Carrey heeft nooit een diagnose gehad. Dus doe geen aannames, da's niet netjes voor die mensen.
Ruby wax heeft wel een diagnose gehad.
Het is gevaarlijk gebied om je op te begeven, pas als die persoon zelf toegeeft dat ie een diagnose heeft gehad staat het vast. Er wordt zoveel onzin geluld over bekenden die stoornissen zouden ehbben.quote:Op zondag 29 januari 2012 21:47 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Het was niet bedoeld als aanname, ik dacht dat het al vast stond. Heb ik dan een keer verkeerd begrepen.
Dat is waar, ik zou eerlijk gezegd ook niet meer weten waar ik het van heb. Maar het zou me niet verbazen en dan neem je zoiets sneller over blijkbaar. Excuses.quote:Op zondag 29 januari 2012 21:48 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het is gevaarlijk gebied om je op te begeven, pas als die persoon zelf toegeeft dat ie een diagnose heeft gehad staat het vast. Er wordt zoveel onzin geluld over bekenden die stoornissen zouden ehbben.
Dat zal voor iedereen verschillend zijn. Ik heb de maanden gehad dat ik afdelingen volledig op zijn kop wilde gooien/reorganiseren,waar mijn werkgever dan erg blij mee was. Maar ook maanden dat ik me werkelijk naar mijn werk moest slepen, en natuurlijk de periodes dat ik gewoon niet in staat was om te werken. Uiteindelijk volledig afgekeurd.quote:Op zondag 29 januari 2012 21:03 schreef Bombshell het volgende:
Ga je dan opeens allemaal dingen ondernemen als je manisch bent en heel sociaal doen bv? Kan je wel werken als je hier last van hebt..?
http://www.e-psychiater.nl/html/medicijnen/lithium.phpquote:(Gaat z,n doel dus ook vaak soms voorbij.)
Jij hebt bij mijn psychotherapeut in de klas gezeten?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 10:39 schreef zusterclivia het volgende:
[..]
http://www.e-psychiater.nl/html/medicijnen/lithium.php
.
Acceptatie van..... is het halve werk
Hier nog een duidelijk overzicht van bipolaire stoornis en met name de medicatie:quote:Op zaterdag 4 februari 2012 10:39 schreef zusterclivia het volgende:
[..]
http://www.e-psychiater.nl/html/medicijnen/lithium.php
Het gaat gelukkig ook ....vaak wel goed, door inzet van goede begeleiding, maar vooral het doorzettingsvermogen en ziekteinzicht van/bij patiënt.
Heb je geluk dit op te kunnen brengen en vooral vol te kunnen houden, dan is leven... in de ruimste zin van het woord, met of dmv medicatie een geschenk uit de hemel..en zie de problemen die de medicatie ook opleveren als losstaande problemen waar dmv ander soort zorg ook weer mee te leven kan worden etc etc.
Acceptatie van..... is het halve werk
Storend om daar te lezen dat medicatie de symptonen zou bestrijden is en wanneer men er geen baat bij heeft dit a.d persoon zou liggen die niet volhoud of ontrerecht bang is voor de bijwerkingen. Het zou prettig zijn wanneer mensen eens zouden beseffen dat niet iedereen met een BP stoornis gebaat is bij medicatie. En dat een hoop mensen medicatie gebruiken, therapie volgen, keihard werken, maar nog verre van 'normaal' zijn.quote:Op zondag 29 januari 2012 19:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Done (http://www.bipolairestoornis.info/index.html)
Heb je een linkje (als je het op internet gelezen hebt)?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 18:47 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat de prognose van onbehandeld bipolaire stoornis heel slecht is, vergeleken met andere psychische ziektes. Dat een groter percentage van mensen met deze ziekte zelfmoord pleegt. Is dit waar?
http://informahealthcare.com/doi/abs/10.3109/13651509809115343quote:Op zaterdag 4 februari 2012 19:42 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb het in een boek gelezen, hoewel er ook iets over staat op de engelse wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bipolar_disorder#Mortality
Klopt, maar dat zal misschien niet bij álle stoornissen het geval zijn.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 19:50 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
http://informahealthcare.com/doi/abs/10.3109/13651509809115343
Maar het percentage mensen dat zelfmoord pleegt ligt onder mensen met psychiatrische stoornissen sowieso hoger dan bij "normale" mensen.
Waar zie je dat staan dan? Refereer je soms aan de feiten van de VMDB? Dat is dus duidelijk niet mijn mening he.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 16:39 schreef yavanna het volgende:
[..]
Storend om daar te lezen dat medicatie de symptonen zou bestrijden is en wanneer men er geen baat bij heeft dit a.d persoon zou liggen die niet volhoud of ontrerecht bang is voor de bijwerkingen. Het zou prettig zijn wanneer mensen eens zouden beseffen dat niet iedereen met een BP stoornis gebaat is bij medicatie. En dat een hoop mensen medicatie gebruiken, therapie volgen, keihard werken, maar nog verre van 'normaal' zijn.
Het hebben van een bipolaire stoornis is voor veel mensen een levenslange zeer vermoeiende strijd, met en zonder medicatie.
Dat verklaart al het een en ander.... In hoeverre had jij last van bijwerkingen? Ik merk aan mijn moeder dat ze nu ontzettend vergeetachtig is wat niet altijd even handig is, zoals gisteren op een verjaardag. Alcohol in combinatie met Xanax is al niet slim, maar helemaal niet als je ook niet kan onthouden hoeveel je hebt gedronkenquote:Op maandag 6 februari 2012 00:50 schreef Swingding het volgende:
Xanax is eigenlijk alleen een angst/paniekremmer en wordt daarom dus ook gegeven aan mensen met paniekaanvallen. Ik heb ze er ook bij voor als ik weer eens een angst/paniekaanval heb. Het is geen stemmingsstabilisator.
Fijn om te lezen. Het hebben van een Bipolaire stoornis is inderdaad een zeer vermoeiende levenslange strijd.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 16:39 schreef yavanna het volgende:
[..]
Storend om daar te lezen dat medicatie de symptonen zou bestrijden is en wanneer men er geen baat bij heeft dit a.d persoon zou liggen die niet volhoud of ontrerecht bang is voor de bijwerkingen. Het zou prettig zijn wanneer mensen eens zouden beseffen dat niet iedereen met een BP stoornis gebaat is bij medicatie. En dat een hoop mensen medicatie gebruiken, therapie volgen, keihard werken, maar nog verre van 'normaal' zijn.
Het hebben van een bipolaire stoornis is voor veel mensen een levenslange zeer vermoeiende strijd, met en zonder medicatie.
Zoals zuster Clivia al schreef: acceptatie is al de helft. Accepteren dat je voor een werkgever een te onzekere factor bent. Werk is niet zaligmakend als het je zo op je tenen doet lopen en je labiel blijft. Het is zoals het is. Het belangrijkste is dat je zorgt dat je die prikkels uit je leven haalt die er aan mee werken dat je manisch of depressief wordt. En financiele afgrond... Tja. Die is hier ook regelmatig in zicht. Gelukkig zijn er hulpverleners die zorgen dat er ook in slechte tijden zicht op de financieen is.quote:Op maandag 6 februari 2012 13:22 schreef joopenma het volgende:
[..]
Fijn om te lezen. Het hebben van een Bipolaire stoornis is inderdaad een zeer vermoeiende levenslange strijd.
(Zowel in jezelf,) als je manisch bent snap je jezelf niet als je aan je manie denkt en als je manisch bent snap je niet dat je daarvoor depressief was. ...als de reacties die je krijgt van de omgeving.
Je gaat op je tenen lopen en jezelf isoleren, uit zelfbescherming. Om jezelf niet oeverloos te hoeven verdedigen en van het gevoel af te zijn hoeveel verdriet je anderen aandoet.Daarbij het machteloze gevoel om altijd op de rand van de financiële afgrond te leven en daar geen invloed op te hebben.
Dit, omdat die wisselingen in stemming je niet bepaald geliefd maken bij een werkgever. Die zien je liever gaan dan komen.
Dit dit dit dit!!! Ik voel me altijd zo lullig om het te zeggen, maar ik heb echt veel liever dat mijn moeder depressief is dan manisch.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:13 schreef zusterclivia het volgende:
Een vader van een vriend had deze ziekte (overleden nu)
Ik weet wel dat hij en zijn moeder hem het liefste depressief zagen (wat ze naturlijk in een gewone situatie niet zouden willen) Als hij n.l. manisch was, was er geen land mee te bezeilen, b.v. midden in de nacht de zolder verbouwen, massa geld verkwisten, hij was niet agressief gelukkig.
Je wilt ergens niet weten hoe rustig het ineens thuis was tijdens de 2 gedwongen opnames van mn moederquote:Op maandag 6 februari 2012 18:44 schreef zusterclivia het volgende:
Je hoopt bijna dat ze in de manische episode buiten de boel op stelten gaan zetten om zo opgepakt en beoordeeld te kunnen worden, maar hoe dan ook, voor het gezin is het slopend.
Haha, mijn tante heeft dat gedaan. Die is op een gegeven moment bakstenen door ruiten gaan gooien en slaand en schoppend door de politie afgevoerd, waarna ze uiteindelijk gedwongen opgenomen werd in een psychiatrische inrichting. Dat was ook niet echt leuk. Mijn moeder en haar zus (die ook bipolair is, maar zichzelf in hypomaan probeert te houden door haar agenda vol te boeken en altijd druk bezig te zijn zodat ze niet depressief wordt) zijn toen bij haar langsgeweest, en 'de hele wereld was gek behalve zij', ze zat daar voor niks, ze was niet gek en het was allemaal onzin. Daarna 2 jaar geen contact meer met m'n tante gehad.quote:Op maandag 6 februari 2012 18:44 schreef zusterclivia het volgende:
Het is ook helemaal geen schande om dit te denken over een ouder of zeer nauwbetrokken familieleden met deze aandoening....het is idd hel op aarde voor de omgeving. Kinderen en partners lijden enorm onder de situatie.
Je hoopt bijna dat ze in de manische episode buiten de boel op stelten gaan zetten om zo opgepakt en beoordeeld te kunnen worden, maar hoe dan ook, voor het gezin is het slopend.
Sterkte iig. en laat haar ziekte niet jou kopje onder duwen hoor....
Ik herken hier mijn moeder wel wat in ja. Mijn vader gelooft wel dat ze elke dag d'r pillen slikt, maar ze schijnt nooit ergens last van te hebben als ze (veel) alcohol op heeft. En dat 'uitproberen' (minder/geen pillen slikken als je je goed voelt) dat is wel typisch mijn moeder..quote:Op maandag 6 februari 2012 18:46 schreef douche-eendje het volgende:
Moira, dit staat iig in de bijsluiter van lithium:
alcohol drinken?
Alcohol versterkt de bijwerkingen van lithium op het coördinatie- en concentratievermogen. Ook als u hier niets meer van merkt, omdat u gewend bent geraakt aan dit medicijn, kunt u er door alcohol last van krijgen.
Bovendien kan veel alcohol, net als lithium, leiden tot vocht- en zoutverlies. Beperk daarom het gebruik van alcohol en drink het liever niet.
http://www.apotheek.nl/Me(...)px?mId=10698&rId=413
En verder moet ik je gelijk geven dat ik mijn moeder ook liever depressief, of "mat" zie dan manisch.
In haar meest recente manische periode zou de buurman haar de hele dag afluisteren via de muur en andere dingen (stopcontacten e.d.) en zouden de buren aan de andere kant bij de desbetreffende buurman op bezoek gaan om haar het leven zuur te maken. Ook speelt er nog het een en ander om mij heen dan, ik zou daardoor weer niet thuis willen komen etcetera. Voor de waanbeelden en angstaanvallen krijgt ze nu de Xanax, lithium zal ze waarschijnlijk ook nog wel slikken. Het vervelende bij mijn moeder is dat er 0.0 medicatietrouwheid is en zodra ze zelf het idee heeft dat het "goed" gaat, gaat ze experimenteren met pilletjes minder/geen pilletjes.
Zolang zij na 20 jaar nog altijd haar problemen onderkent en nu voor het eerst eens -deels door ons gedwongen- wekelijks naar een psychiater gaat, vind ik dat ze eerst eens goede hulpverlening en begeleiding moet gaan krijgen en accepteren. Ze wilt anderen ook niet vertellen dat ze bipolair is, ze is bang om afgewezen te worden door anderen en zoekt ook continu naar bevestiging, vergelijkt zichzelf met anderen en wilt ook graag horen dat ze beter is.
Helaas heeft ze nogal last van de bijwerkingen van de Xanax in de vorm van geheugenverlies maar dat moet ik dan maar even voor lief nemen. Liever een vergeetachtige moeder dan een die overal spoken ziet.
[..]
Je wilt ergens niet weten hoe rustig het ineens thuis was tijdens de 2 gedwongen opnames van mn moederBen ook erg blij dat ik nu het huis uit ben en "ver" weg woon, in ieder geval buiten haar gebied waarin ze durft te reizen.
Het blijft ook apart te lezen hoe een persoon met een bipolaire stoornis in een manie zo verschillend kan zijn, wat voor beelden er allemaal ontstaan en op wat voor manier ze met hun omgeving omgaan. Ik hoop voor jou in ieder geval dat het gen jou gemist heeftquote:Op maandag 6 februari 2012 19:06 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ik herken hier mijn moeder wel wat in ja. Mijn vader gelooft wel dat ze elke dag d'r pillen slikt, maar ze schijnt nooit ergens last van te hebben als ze (veel) alcohol op heeft. En dat 'uitproberen' (minder/geen pillen slikken als je je goed voelt) dat is wel typisch mijn moeder..
Mijn vader heeft haar ook een keer psychotisch meegemaakt. Dat ze bijna duivels mijn vriend zat uit te schelden tegen m'n vader. Hij was slecht en de oorzaak van het probleem ofzo.. Dat was in de tijd dat ze een relatie had met mijn schoonvader, en ik en mijn vriend gingen daar behoorlijk aan onderdoor dus heeft zijn vader de relatie stop gezet (ze was toen trouwens nog getrouwd met m'n vader). Maar dus helemaal mijn vriend uitkafferen dat het zijn schuld was en als hij er niet was geweest ze nog gelukkig met m'n schoonvader was.. Best eng, want m'n vader zei dat ze echt als een soort seriemoordenaar overkwam, en aangezien het mijn eigen lieve vriendje betrof vond ik dat niet zo leuk. Ik hoop maar dat ze niet meer van die 'aanvallen' krijgt..
Het is door dit soort verhalen ook niet makkelijk om te vertellen dat je een bi-polaire stoornis hebt. Men denkt dat we allemaal gillend met messen tussen onze tanden aan de gordijnen hangenquote:Op maandag 6 februari 2012 19:12 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Het blijft ook apart te lezen hoe een persoon met een bipolaire stoornis in een manie zo verschillend kan zijn, wat voor beelden er allemaal ontstaan en op wat voor manier ze met hun omgeving omgaan. Ik hoop voor jou in ieder geval dat het gen jou gemist heeft
Ik hoop het ook! Heb er helaas wel aanleg voor, en ben erfelijk belast van beide kanten met allemaal psychische en fysieke 'kwaaltjes'.. Ik hoop maar dat een aantal daarvan niet tot uiting komenquote:Op maandag 6 februari 2012 19:12 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Het blijft ook apart te lezen hoe een persoon met een bipolaire stoornis in een manie zo verschillend kan zijn, wat voor beelden er allemaal ontstaan en op wat voor manier ze met hun omgeving omgaan. Ik hoop voor jou in ieder geval dat het gen jou gemist heeft
Wat ik net vertelde is ook totaal 'niet mijn moeder' hoor. Sinds de scheiding hoor ik ook constant m'n vader zeggen hoe gek ze wel niet is, maar als ik m'n moeder zelf spreek valt dat hartstikke mee. Ze is alleen ook in de overgang, en dat in combinatie met een (hypo)manie is ze verdomd puberaal. Achter de mannen aan, aan mij vragen 'staat dit me mooi' en 'mag ik jouw laarzen lenen'.. Dat soort dingen heeft ze echt nog nóóit gevraagdquote:Op maandag 6 februari 2012 20:42 schreef seasushi het volgende:
[..]
Het is door dit soort verhalen ook niet makkelijk om te vertellen dat je een bi-polaire stoornis hebt. Men denkt dat we allemaal gillend met messen tussen onze tanden aan de gordijnen hangen
Dat doet me denken aan dat programma met Gordon wat er vorig jaar op was. 'Hotter than my daughter'. Nu begrijp ik die vrouwen een stukje beter.quote:Op maandag 6 februari 2012 21:05 schreef Moira. het volgende:
[..]
Wat ik net vertelde is ook totaal 'niet mijn moeder' hoor. Sinds de scheiding hoor ik ook constant m'n vader zeggen hoe gek ze wel niet is, maar als ik m'n moeder zelf spreek valt dat hartstikke mee. Ze is alleen ook in de overgang, en dat in combinatie met een (hypo)manie is ze verdomd puberaal. Achter de mannen aan, aan mij vragen 'staat dit me mooi' en 'mag ik jouw laarzen lenen'.. Dat soort dingen heeft ze echt nog nóóit gevraagdAfgezien van dat is ze gewoon 'mijn moeder' als ik d'r zie.
Wel een beetje jammer dat het zo veel kapot heeft gemaakt, maarja...
Gelukkig wisselt het heel sterk van persoon tot persoon hoe heftig het kan zijn, natuurlijk is een bipolaire stoornis niet zomaar een stoornis maar dan wel een die gepaard kan gaan met nogal heftige pieken en dalen... Maar ik mag hopen dat mijn moeder onder de "extremen" valt en dat er mensen zijn voor wie het beter te behappen is in het dagelijks leven.quote:Op maandag 6 februari 2012 20:42 schreef seasushi het volgende:
[..]
Het is door dit soort verhalen ook niet makkelijk om te vertellen dat je een bi-polaire stoornis hebt. Men denkt dat we allemaal gillend met messen tussen onze tanden aan de gordijnen hangen
Dat is dan wel knap lastig...quote:Op maandag 6 februari 2012 21:02 schreef Moira. het volgende:
[..]
Ik hoop het ook! Heb er helaas wel aanleg voor, en ben erfelijk belast van beide kanten met allemaal psychische en fysieke 'kwaaltjes'.. Ik hoop maar dat een aantal daarvan niet tot uiting komenThanks iig!
Hoiquote:Op maandag 6 februari 2012 18:20 schreef Moira. het volgende:
Zo'n beetje mijn hele moeders kant van de familie heeft bipolaire stoornis, de een zwaarder dan de ander.
Mijn moeder is sinds vorig jaar er ook mee gediagnosticeerd (25 jaar geleden is ze een tijd depressief geweest, verder nooit echt ergens last van gehad, maar nu heeft ze dus een manische episode die behoorlijk lang aanhoudt).
Volgens mij slikt ze netjes haar lithiumpillen 2x daags, maar mijn zus twijfelt daaraan. Ze drinkt namelijk vrij veel alcohol op een avond in de kroeg en mijn zus zei dat dat niet goed samengaat.
M'n moeder zegt zelf dat ze het tot haar eigen verbazing nog geen één keer vergeten is te slikken (ik heb zelf 5 jaar de pil geslikt en ik vergat sowieso 1 pil elke 2 maanden, dat is menselijk).
Als hier mensen met bipolaire stoornis zijn; kun je lithium en alcohol goed combineren zonder dat één van de 2 werkingen versterkt wordt of je er lichamelijk niet goed van wordt?
En als dit niet zo is; kan het dan kloppen dat m'n moeder niet altijd even goed haar pillen slikt omdat ze prima tegen (veel) alcohol op één avond kan?
Ons hele gezin is kapotgegaan doordat m'n moeder 'ineens' van m'n vader wilde scheiden en nu heel Nederland rond'neukt' op zoek naar een 'vent'. Ik word gek van haar puberale gedrag. Daarbij is mijn vader autistisch dus daar heb ik ook niet veel aan, ghehe
Mijn moeder op haar woord geloven is trouwens niet echt een goede bron. Ze kan namelijk heel goed liegen en bedriegen en in sommige gevallen geeft ze dat ook toe en is ze er trots op dat ze iemand heeft weten te manipuleren.
Daar ben ik het wel mee eens seasushi. Men weet niet dat er verschillende gradaties in de aandoening bestaan. Iedereen wordt over één kam geschoren. Daarom houd je in je dagelijks leven je mond stijf dicht. De oppervlakkige kennissen en buren hebben het niet eens door! Vinden je vaak aardig, creatief en interessant. Zo leef ik dus. Ik ga met allerlei mensen oppervlakkig om maar laat ze niet te dichtbij komen.quote:Op maandag 6 februari 2012 20:42 schreef seasushi het volgende:
[..]
Mijn moeder hangt haar gedrag eigenlijk nergens aan op, ze vind dat ze volkomen normaal bezig is.quote:Op maandag 6 februari 2012 22:47 schreef joopenma het volgende:
[..]
Hoi
Ik ben zelf ook bipolair, maar wat je hierboven over je moeder schrijft komt mij niet bekent voor. Ik heb al meer dan 10jaar geen man aangeraakt en ga nooit uit. Alcohol verergerd de situatie, met of zonder pillen. Daar moet je mee uitkijken. Een drankje op een verjaardag kan geen kwaad, Jou moeder hangt al haar gedrag op aan haar stoornis, zonder er de verantwoordelijkheid voor te dragen.
Mijn dochter heeft mij ook liever depressief. Vind ik ook wel erg eigenlijk, Wand ik voel me beter als ik manisch ben. Maar zij krijgt meer aandacht van mij als ik depressief ben.
Ja raar eigenlijk.quote:Eigenlijk 'grappig'.. Mensen met bipolaire stoornis zijn liever (hypo)manisch, omdat ze zich dan beter voelen, en de omgeving van bipolaire mensen hebben liever dat ze depressief zijn.
Ik zie dat je jezelf triptruffel noemt. Gebruik je ook dergelijke drugs in combinatie met je stoornis?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:50 schreef triptruffel het volgende:
Ik kom me ook melden, ik ben ook bipolair.
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 18:06 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik zie dat je jezelf triptruffel noemt. Gebruik je ook dergelijke drugs in combinatie met je stoornis?
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 18:06 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik zie dat je jezelf triptruffel noemt. Gebruik je ook dergelijke drugs in combinatie met je stoornis?
Mijn manie bestaat uit tig creatieve ideeën die ik tegelijk wil doen.Daarbij gun ik mijzelf geen rust meer, het moet af. Zoals ik het in mijn hoofd heb wil ik het zo snel mogelijk in het echt zien. Dan voel ik me heel fijn en met name nuttig! (Een trui voor een vriendin gebreid in 2 dagen, 100 romeinse kostuums in 8 weken, terwijl ik mijn baan op het museum ook nog had, en een 3-delige trouwjurk, terwijl ik nooit naailes had gehad.) Slapen doe ik dan niet veel.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:39 schreef Moira. het volgende:
[..]
Mijn moeder hangt haar gedrag eigenlijk nergens aan op, ze vind dat ze volkomen normaal bezig is.
En dat gebeuren met de mannen enzo heeft ook te maken met de menopauzeZe heeft een beetje alles tegelijk op haar bord.
Bovendien uiten manische episoden zich bij vrijwel iedereen anders he
Eigenlijk 'grappig'.. Mensen met bipolaire stoornis zijn liever (hypo)manisch, omdat ze zich dan beter voelen, en de omgeving van bipolaire mensen hebben liever dat ze depressief zijn.
Sterkte in ieder geval! Voor de omgeving is het niet makkelijk, maar voor de 'patiënt' zeker niet
Wat apart eigenlijk dat zo'n bipolaire stoornis ook je fysieke capaciteiten beïnvloedt. Vind dat wel interessant eigenlijk.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:37 schreef joopenma het volgende:
[..]
Mijn manie bestaat uit tig creatieve ideeën die ik tegelijk wil doen.Daarbij gun ik mijzelf geen rust meer, het moet af. Zoals ik het in mijn hoofd heb wil ik het zo snel mogelijk in het echt zien. Dan voel ik me heel fijn en met name nuttig! (Een trui voor een vriendin gebreid in 2 dagen, 100 romeinse kostuums in 8 weken, terwijl ik mijn baan op het museum ook nog had, en een 3-delige trouwjurk, terwijl ik nooit naailes had gehad.) Slapen doe ik dan niet veel.
Maar als ik depressief ben snap ik niet hoe ik dat heb gedaan. Dan krijg ik het niet eens voor elkaar om een zoom in mijn broek te naaien.
Daar ben ik nog niet uit, of ik niet WIL of niet KAN slapen. Maar je hebt wel gelijk over de beïnvloeding van je capaciteit. Daardoor voel je je al anders als andere mensen, want die zijn altijd hetzelfde, stabiel. Daardoor wordt het moeilijk om dit aan andere mensen uit te leggen. De meeste snappen het niet.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:42 schreef Moira. het volgende:
[..]
Wat apart eigenlijk dat zo'n bipolaire stoornis ook je fysieke capaciteiten beïnvloedt. Vind dat wel interessant eigenlijk.
Natuurlijk, zoals hier al vaak is geconcludeerd, erg vervelend voor degene zelf als je jezelf geen slaap gunt/niet kan of wil slapen..
quote:Op donderdag 9 februari 2012 17:14 schreef Skitzofrenix het volgende:
Even een vraag; Als je manisch bent, wil je toch niet slapen? Of is het zo dat je wel wil slapen, maar dat niet kan?
Ik dacht eventjes een keer dat ik tegen een manie aanzat, omdat ik niet kon slapen (ook omdat ik wat vrolijker was dan normaal) maar ik wou wel graag slapen, toen zei mijn psycholoog dat als ik wel wil slapen ik niet manisch ben.
als je manisch bent kun je niet slapen en je wil het eigenlijk ook niet, dus je maakt je niet druk of je wel of niet kunt slapen. Je weet wel dat je op een goed moment 36uur niet hebt geslapen maar verbind daar niets aan.quote:
Oke, dan ben ik dus nooit manisch geweest, gelukkig.quote:Op donderdag 9 februari 2012 17:30 schreef joopenma het volgende:
[..]
als je manisch bent kun je niet slapen en je wil het eigenlijk ook niet, dus je maakt je niet druk of je wel of niet kunt slapen. Je weet wel dat je op een goed moment 36uur niet hebt geslapen maar verbind daar niets aan.
gelukkig voor jou!!quote:Op donderdag 9 februari 2012 18:11 schreef Skitzofrenix het volgende:
[..]
Oke, dan ben ik dus nooit manisch geweest, gelukkig.
Een normaal mens kan ook wel eens een dagje druk zijn maar stort al vrij snel in. Iemand die manisch is gaat dagen door zonder de behoefte aan slaap. Komt dan nog heel fit over. En iedereen is wel een keer depri. Maar als je depressief bent kom je daar soms weken niet meer uit, je hebt de energie niet eens om naar de WC te gaan, dat is al teveel.quote:Op donderdag 9 februari 2012 18:50 schreef Life2.0 het volgende:
Wat ik me nou afvroeg (aan de hand van een docu hierover) hoe herken je dergelijke gedragen nou als meer dan normaal "apart"?
Schiet me ineens te binnen als jij zo vertelt over manie vrs depressie; zijn er wel dikke bipolaire mensen?quote:Op donderdag 9 februari 2012 18:45 schreef joopenma het volgende:
Tijdens een manie heb je geen besef van tijd.
Omdat je niet moe wordt vliegt de tijd.Ik begin ergens aan op maandag en ben verbaasd als het opeens vrijdag is.
Maar als je depressief ben, dan ben je altijd moe en kruipt de tijd.Maandag blijkt heel lang maandag.
Gelukkig heb ik af en toe ook een tussenfase, dan lijkt alles gewoon zoals bij andere mensen.
Dan ben ik ook het meest sociaal bezig.Als ik manisch ben heb ik geen tijd, en als ik depressief ben verstop ik me voor mensen, sluit me af.
Ik ben ook vaak dagen wakker (slaapproblemen) maar ik maak mij vrij weinig zorgen over mijn geestelijke gesteldheidquote:Op donderdag 9 februari 2012 18:58 schreef joopenma het volgende:
[..]
Een normaal mens kan ook wel eens een dagje druk zijn maar stort al vrij snel in. Iemand die manisch is gaat dagen door zonder de behoefte aan slaap. Komt dan nog heel fit over. En iedereen is wel een keer depri. Maar als je depressief bent kom je daar soms weken niet meer uit, je hebt de energie niet eens om naar de WC te gaan, dat is al teveel.
Dit herken ik maar al te goed. Mijn vader was bipolair (nu dood).quote:Op zondag 29 januari 2012 16:20 schreef seasushi het volgende:
Stel. je hebt je een periode rot gevoeld, maar het begint weer op te klaren. Je bruist van energie, iedereen vindt je aardig. Je hebt geniale plannen, kunt de hele wereld aan en alles lacht je toe.
"Dit voelt zo goed. Ik moet pillen gaan innemen zodat ik dit euforische gevoel de kop in kan drukken".
Ik denk eigenlijk dat veel mensen met een bipolaire stoornis wel last hebben van overgewicht, wat vooral dan komt door de medicatie.quote:Op donderdag 9 februari 2012 19:25 schreef Wanderingwhy het volgende:
[..]
Schiet me ineens te binnen als jij zo vertelt over manie vrs depressie; zijn er wel dikke bipolaire mensen?
(als je manisch bent ben je te hyper en als je depri bent vergaat je de lust....)
Ik ken mijn moeder niet anders dan dik. Deels bijwerking van de medicatie, maar ook veel vreetbuien.quote:Op donderdag 9 februari 2012 19:25 schreef Wanderingwhy het volgende:
[..]
Schiet me ineens te binnen als jij zo vertelt over manie vrs depressie; zijn er wel dikke bipolaire mensen?
(als je manisch bent ben je te hyper en als je depri bent vergaat je de lust....)
Er zijn ook nog "normale" periodes he? En de medicatie zorgt ook voor extra kilo's Dus ja, er zijn ook dikke bipolaire mensen.quote:Op donderdag 9 februari 2012 19:25 schreef Wanderingwhy het volgende:
[..]
I was just wondering....quote:Op donderdag 9 februari 2012 21:12 schreef seasushi het volgende:
[..]
Er zijn ook nog "normale" periodes he? En de medicatie zorgt ook voor extra kilo's Dus ja, er zijn ook dikke bipolaire mensen.
...En ik vind in (hypo)mane periodes alles heerlijk ruiken en smaken. Ik ga uitgebreid staan koken midden in de nacht, en daar moet dan ook van genoten wordenquote:
Ik schommel extreem met mijn gewicht, tussen de 57 en 73kg. Inderdaad omdat ik in een manie op de meest onzalige momenten sta te koken. Honger als een paard!! Als ik depressief ben heb ik geen honger. Met medicatie ben ik eigenlijk altijd te zwaar, altijd boven de 70kg. Ik heb meerdere garderobes in verschillende maten. Als ik in het verleden afviel gooide ik de grote kleren weg. Als ik aankwam gooide ik de kleinere maten weg. Dat doe ik dus niet meer. Ik bewaar alles omdat ik weet dat er een moment komt dat ik er weer in pas.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 00:19 schreef seasushi het volgende:
[..]
...En ik vind in (hypo)mane periodes alles heerlijk ruiken en smaken. Ik ga uitgebreid staan koken midden in de nacht, en daar moet dan ook van genoten worden
Laat je onderzoeken door een specialist.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:22 schreef Riddler86 het volgende:
Hoe kun je erachter komen of je een ( wellicht lichte ) bipolaire stoornis hebt of niet?
Dat klopt, bij mij hebben ze er jaren over gedaan om de diagnose te stellen.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:59 schreef Moira. het volgende:
Ja, en dat is niet in 1 gesprek te bepalen. Het beste is met een specialist/psycholoog/psychiater die je al meerdere keren hebt gesproken/gezien. Er worden vaak veel verkeerde 'labeltjes' uitgedeeld na 1 'intake'gesprek, en dat is geen goeie manier van diagnosticeren.
Dokter?quote:Op maandag 13 februari 2012 02:02 schreef JongZelfstandigNederland het volgende:
Ik denk dat ik manisch depressief ben en heb het liefst zin om weg te lopen van alles; autoriteit, routine, carrière en een toekomstige erfenis. Ik wil adrenaline door sport en dingen die niet mogen, een krachtmeting met mezelf, alles leren en sociale verbondenheid.
Misschien dat ik dan wel functioneer.
Wil je dat door deze opsomming je diagnose wordt bepaald?quote:Op maandag 13 februari 2012 02:02 schreef JongZelfstandigNederland het volgende:
Ik denk dat ik manisch depressief ben en heb het liefst zin om weg te lopen van alles; autoriteit, routine, carrière en een toekomstige erfenis. Ik wil adrenaline door sport en dingen die niet mogen, een krachtmeting met mezelf, alles leren en sociale verbondenheid.
Veel stoornissen lijken in bepaalde opzichten op elkaar. Beter laat je een specialist vaststellen of je wat mankeert en wat dat dan zou kunnen zijn.quote:Op maandag 13 februari 2012 02:02 schreef JongZelfstandigNederland het volgende:
Voor zover ik weet (en ervaren heb) is het een combinatie van beide.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:53 schreef Quarant het volgende:
Ontwikkel je de stoornis of heb je het je hele leven al?
Dat is bij bijna alle psychiatrische ziektes zo.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:03 schreef Moira. het volgende:
[..]
Voor zover ik weet (en ervaren heb) is het een combinatie van beide.
Soms heb je er genetische aanleg voor (dus je bent er mee geboren), maar het hoeft zich niet altijd te uiten. Omgevingsfactoren kunnen ertoe maken dat de stoornis zich wél uit, waardoor je die genetische aanleg waar je mee geboren bent dus ontwikkeld tot de schommelingen tussen depressies en manische episodes.
Ik denk dat ik dat binnenkort ook ga laten doen. Ben de laatste weken een stemmingsdagboek aan het bijhouden en die neem ik dan ook mee.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:34 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Laat je onderzoeken door een specialist.
Slim!quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:18 schreef Riddler86 het volgende:
Ben de laatste weken een stemmingsdagboek aan het bijhouden en die neem ik dan ook mee.
Bedankt voor je inbreng.quote:Op woensdag 15 februari 2012 18:17 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Tijdens hun manische periode is het goed neuken met zo'n geflipte chicka hoor.
Beetje gelijk heeft hij wel, het komt er alleen beroerd uit. Een van de kenmerken van een manie kan toch wel sexueel ontremming zijn.quote:
Hoe weet jij dat? En waarom vind je een manisch persoon geflipt. En je spreekt ook een minachting uit over die persoon omdat ze seksueel actiever was.quote:Op woensdag 15 februari 2012 18:17 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Tijdens hun manische periode is het goed neuken met zo'n geflipte chicka hoor.
Dat merk ik wel aan mijn moeder ja..quote:Op woensdag 15 februari 2012 23:44 schreef seasushi het volgende:
[..]
Beetje gelijk heeft hij wel, het komt er alleen beroerd uit. Een van de kenmerken van een manie kan toch wel sexueel ontremming zijn.
Seksuele ontremming zie je iedere dag op TV en in porno. Zijn al die personen dan manisch, Door de wisseling van depressie naar manisch ervaren mensen een wisselende seksuele behoefte. In een depressieve periode is er weinig behoefte en in een manische periode is er meer behoefte. Maar mijn behoefte als ik manisch ben is minder als je in een doorsnee pornofilm ziet.quote:Op woensdag 15 februari 2012 23:44 schreef seasushi het volgende:
[..]
Beetje gelijk heeft hij wel, het komt er alleen beroerd uit. Een van de kenmerken van een manie kan toch wel sexueel ontremming zijn.
http://www.vmdb.nl/alles-(...)-bipolaire-stoornis/quote:Een eerste manische episode wordt door de patiënt meestal niet herkend, maar soms wel door de familie. In de manie is alles meer en positiever dan normaal. De stemming is uitgelaten, euforisch of juist prikkelbaar. Er is sprake van onrust en overactief zijn. Het denken is te snel, van de hak op de tak. De patiënt praat erg veel en bemoeit zich met alles en iedereen. Slaapbehoefte is afgenomen, terwijl de patiënt blaakt van energie. Het gevoel van eigenwaarde is toegenomen (zich uitbreidend=expansief) met neiging tot overschatting. Het risico van manie zit in het ontremd zijn en de neiging om gevaar te onderschatten: veel geld uitgeven, drugs- en alcoholgebruik, seksuele ontremming, uitputting. Een manie is een ramp voor betrokkenen, relaties, voor de maatschappeljke positie en (niet vergeten) ook nog voor de behandeling.
OKquote:Op vrijdag 17 februari 2012 21:41 schreef seasushi het volgende:
[..]
http://www.vmdb.nl/alles-(...)-bipolaire-stoornis/
Zoals ik al zei: er kan seksuele ontremming plaatsvinden.
Voor zover ik weet gebeurt dat niet allebei op 1 dag, en dan dagelijks.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 01:58 schreef famousje het volgende:
Een maat van me zegt 80% van de dag alles zinloos te vinden en overal tegen op te kijken..
Voor de rest zegt hij zich een paar uur overdreven goed te voelen en alles aan te kunnen..
Iemand enig idee of dit een bipolaire stoornis kan zijn?
Dat is volgens mij borderline. Het verschil met Bipolair is dat de manie en de depressie veel sneller wisselen. per uur bij wijze van spreken.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 01:58 schreef famousje het volgende:
Een maat van me zegt 80% van de dag alles zinloos te vinden en overal tegen op te kijken..
Voor de rest zegt hij zich een paar uur overdreven goed te voelen en alles aan te kunnen..
Iemand enig idee of dit een bipolaire stoornis kan zijn?
Op basis van 3 zinnetjes een diagnose stellen...quote:Op zondag 26 februari 2012 05:08 schreef joopenma het volgende:
[..]
Dat is volgens mij borderline. Het verschil met Bipolair is dat de manie en de depressie veel sneller wisselen. per uur bij wijze van spreken.
Inderdaad. Afgezien van dat komt bij borderline veel meer om het hoekje kijken, totaal niet met elkaar te vergelijken.quote:Op zondag 26 februari 2012 10:32 schreef seasushi het volgende:
[..]
Op basis van 3 zinnetjes een diagnose stellen...
Sorry hoor, dat is wat ik hoorde van iemand die zelf borderline had.quote:Op zondag 26 februari 2012 05:08 schreef joopenma het volgende:
[..]
Dat is volgens mij borderline. Het verschil met Bipolair is dat de manie en de depressie veel sneller wisselen. per uur bij wijze van spreken.
En wat is de onderliggende oorzaak van beide aandoeningen ? weet je daar iets van.quote:Op zondag 26 februari 2012 11:24 schreef Moira. het volgende:
[..]
Inderdaad. Afgezien van dat komt bij borderline veel meer om het hoekje kijken, totaal niet met elkaar te vergelijken.
Dat is bij beide wel hetzelfde. Combinatie van aanleg, erfelijkheid en omgevingsfactoren.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 05:54 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
En wat is de onderliggende oorzaak van beide aandoeningen ? weet je daar iets van.
hoe hoog/laag is je plasmaspiegel nu?, en welkom natuurlijk hier.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 15:53 schreef marleneke1980 het volgende:
Hoi, ik ben hier nieuw, kom hier eens kijken. Hoop lotgenoten te leren kennen waarmee je ervaringen uit kunt wisselen. Natuurlijk gaat dat vanzelf op dit forum. Ik heb zo eens zitten lezen en herken heel veel dingen in anderen. Ik heb alvast 1 vraagje: Ik slik (naast mijn andere lading) 1400 mg Camcolit Lithium is dit veel? En dan is mijn spiegel nog niet eens op peil. Hopelijk hoor ik hier wat terug.
Groetjes!
Ja ik hoop dat ik die waarde nu wel bereikt heb, vind 3,5 tablet wel genoeg, ze zijn zo bitter en groot.quote:Op zondag 25 maart 2012 11:57 schreef Re het volgende:
Als ik het goed heb moet dat naar de 0.8 - 1.0. Dus het maakt in principe niet echt uit hoeveel je slikt, als je maar tussen die 2 waardes komt.
quote:Op dinsdag 27 maart 2012 18:34 schreef marleneke1980 het volgende:
Ister nou helemaal niemand meer hier? Saai hoor.
Dat is per persoon verschillend. De een heeft na instelling van de juiste medicatie in geen 10 jaar een manie/depressie, de ander behelpt zich en blijft ondanks allerlei pillen cocktails met alle winden mee waaien.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 07:36 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Aha, is het nog te verzachten doormiddel van therapie en medicatie ? of blijft het behelpen zeg maar.
Daar heb je gelijk in, het is heerlijk momenteel, de kleine lichtpuntjes.quote:
Ik zit inmiddels op 4 tabletten a 400 mg en de laatste keer was mijn spiegel nog 0,6. Hij wil niet denk ik. Deze week maar weer prikken.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 09:45 schreef Re het volgende:
[..]
hoe hoog/laag is je plasmaspiegel nu?, en welkom natuurlijk hier.
Zou dat geen bepaalde state of mind wezen wat bijdraagt aan de relatieve rust in het beeld ?quote:Op dinsdag 27 maart 2012 21:31 schreef seasushi het volgende:
[..]
Dat is per persoon verschillend. De een heeft na instelling van de juiste medicatie in geen 10 jaar een manie/depressie, de ander behelpt zich en blijft ondanks allerlei pillen cocktails met alle winden mee waaien.
Goeie vraag. Ik heb dan nog niet die state of mind kunnen vinden. Ik heb ervaren dat ik tijdens hele heftige toestanden in privé sfeer stabiel blijf, terwijl ik op andere momenten, als er geen aanwijsbare reden is, hypomaan kan worden, of in een depressie glijdt.quote:Op woensdag 4 april 2012 08:15 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Zou dat geen bepaalde state of mind wezen wat bijdraagt aan de relatieve rust in het beeld ?
Doe ik al jaren. De lifechart kalender. Elke dag hoeveelheid en soort medicatie + gewicht+ cijfer voor de dag+ gemoedstoestand op schaal van 1 tot 10 + menstruatie+ bijzonderheden van de dag + hoeveelheid uren slaap. Netjes meenemen elke maand naar de psychiater. Geen peil op te trekken.quote:Op woensdag 4 april 2012 10:40 schreef zusterclivia het volgende:
@ seasushi
Misschien vind je antwoord op deze vraag wanneer je een dagboekje bijhoud?
Ik heb ook zo'n lifechart kalender en hou deze dagelijks bij. je ziet stemmingsveranderingen bij verandering van gebeurtenis, gewoon thuis ben ik stabiel, ook wel eens onder nivo qua stemming maar geen bijzonderheden.quote:Op woensdag 4 april 2012 13:43 schreef seasushi het volgende:
[..]
Doe ik al jaren. De lifechart kalender. Elke dag hoeveelheid en soort medicatie + gewicht+ cijfer voor de dag+ gemoedstoestand op schaal van 1 tot 10 + menstruatie+ bijzonderheden van de dag + hoeveelheid uren slaap. Netjes meenemen elke maand naar de psychiater. Geen peil op te trekken.
quote:Op woensdag 4 april 2012 17:09 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Wat maakt volgens jouw het verschil tussen privesfeer en buiten de privesfeer ?
Hoewel ik nu afgekeurd ben om de prikkels die werken opleverden, ten koste gingen van mijn kwaliteit van leven ( niet zelf bedacht hoor, deze zinquote:Op woensdag 4 april 2012 19:46 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Juist ja:) Herkenbaar hoor, je bent vaak zelf de grote depressor zeg maar....
Veel klachten gehad hier.quote:Op donderdag 5 april 2012 20:19 schreef marleneke1980 het volgende:
Ik blijf me nog steeds druk maken om de hoeveelheid lithium die ik slik, 4x400 mg 1600 mg dus, dit lijkt me gewoon hartstikke slecht, mijn moeder kwam dit artikel tegen http://www.ntvg.nl/public(...)eneesmiddel/volledig en daar schrik je toch wel van. Iemand klachten met zijn/haar lithiumgebruik?
Ik blijf je schuine lettertype lastig vinden. Het is net of je iets quote ofzoquote:Op donderdag 5 april 2012 20:19 schreef marleneke1980 het volgende:
Ik blijf me nog steeds druk maken om de hoeveelheid lithium die ik slik, 4x400 mg 1600 mg dus, dit lijkt me gewoon hartstikke slecht, mijn moeder kwam dit artikel tegen http://www.ntvg.nl/public(...)eneesmiddel/volledig en daar schrik je toch wel van. Iemand klachten met zijn/haar lithiumgebruik?
Ik ga wel over op gewoon lettertype. Vandaag was eindelijk mijn lithiumspiegel goed. Met 4 tabletten dus. Ik moet nu om de 14 dagen bloedprikken en hij houdt het streng in de gaten. Van andere medicatie worden er 3 soorten afgebouwd! Beter!quote:Op vrijdag 6 april 2012 15:15 schreef seasushi het volgende:
[..]
Ik blijf je schuine lettertype lastig vinden. Het is net of je iets quote ofzo
OT Als het je zo tegenstaat, ga dan met je psych. in overleg om iets anders uit te proberen. Ook ik gebruik geen lithium wegens bijwerkingen.
misschien moet je gewoon visoliecapsules gaan slikkenquote:Op donderdag 12 april 2012 00:18 schreef marleneke1980 het volgende:
[..]
Ik ga wel over op gewoon lettertype. Vandaag was eindelijk mijn lithiumspiegel goed. Met 4 tabletten dus. Ik moet nu om de 14 dagen bloedprikken en hij houdt het streng in de gaten. Van andere medicatie worden er 3 soorten afgebouwd! Beter!
Ik las op een ander topic ook al over de visolie en omega3 en was er al over gaan denken. Maar structuur en streng beleid zijn voor mij zeer moeilijk vast te houden maar een sterkere wil hebben denk ik.quote:Op donderdag 12 april 2012 10:42 schreef seasushi het volgende:
[..]
misschien moet je gewoon visoliecapsules gaan slikken![]()
Hier ook aan het afbouwen met het een en ander en eens kijken of het met een streng regime van structuur en regelmatig (prikkelarme) rustmomenten ook wat stabiel blijft.
quote:Op donderdag 12 april 2012 10:59 schreef marleneke1980 het volgende:
[..]
Ik las op een ander topic ook al over de visolie en omega3 en was er al over gaan denken. Maar structuur en streng beleid zijn voor mij zeer moeilijk vast te houden maar een sterkere wil hebben denk ik.
succesquote:Op donderdag 12 april 2012 14:08 schreef Axel1988 het volgende:
Ik voldoe behoorlijk aan de omschrijving in de OP, maar ben vorige week pas voor het eerst naar een psycholoog geweest. Ben benieuwd wat daaruit gaat komen.
Dankje.quote:
http://psychcentral.com/l(...)er-manic-depression/quote:Op donderdag 12 april 2012 14:56 schreef Axel1988 het volgende:
En heeft iemand enig idee waar het door veroorzaakt wordt? Is het erfelijk, heeft het te maken met een jeugdtrauma of is het gewoon pech?
Doe je dat afbouwen ook in overleg met je therapeut?quote:Op donderdag 12 april 2012 10:42 schreef seasushi het volgende:
[..]
misschien moet je gewoon visoliecapsules gaan slikken![]()
Hier ook aan het afbouwen met het een en ander en eens kijken of het met een streng regime van structuur en regelmatig (prikkelarme) rustmomenten ook wat stabiel blijft.
Ja. Ik heb een hele prettige psychiater en SPV. die mij de regie in alles laten houden, maar hun vakkundige mening erover geven, en begeleiden. Ik mag blunderen, fouten maken, enz.quote:Op dinsdag 17 april 2012 07:53 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Doe je dat afbouwen ook in overleg met je therapeut?
Dat is fijn jaquote:Op dinsdag 17 april 2012 12:29 schreef seasushi het volgende:
[..]
Ja. Ik heb een hele prettige psychiater en SPV. die mij de regie in alles laten houden, maar hun vakkundige mening erover geven, en begeleiden. Ik mag blunderen, fouten maken, enz.
Ik doe het afbouwen momenteel in overleg met mijn psychiater. Heb het al 2x zelf gedaan zonder overleg en ging beide keren fout.quote:Op dinsdag 17 april 2012 07:53 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Doe je dat afbouwen ook in overleg met je therapeut?
Lithium wordt vaak gebruikt bij bipolaire stoornis maar je hoeft er ook weer niet te blij van te zijn, het is een slecht middel voor je lichaam en je nieren en kan op lange termijn vanalles aanrichten. Eenmaal gestart met Lithium kun je vaak ook niet meer zonder, op uitzonderingen daar gelaten. Ik slik het nu voor de tweede keer en een erg hoge dosis, ben er gewoon eng van.quote:Op donderdag 19 april 2012 17:17 schreef lucky_m3 het volgende:
Misschien ook interessant, bij mensen die aan stemmingsstoornissen leiden wordt vaak Lithium zout als medicijn toegedient. Dit zou de pieken bij de stemmingswisselingen moeten verminderen.
Interessante website is misschien:
http://www.orbisconcern.nl/1505/24031/155618/155645/lithiumf
Helaas weet ik alleen niet hoe ik een naam kan schrijven zodat de hele www.etc.bla te zien is
In een manie ben je vaak euforisch en ontremd toch.quote:Op donderdag 19 april 2012 18:44 schreef Madame_Paon het volgende:
Een manie is een stemmingsstoornis (bij gebrek aan een betere term) en depersonalisatie is een soort dissociatie.
Nee, depersonalisatie kies je, al dan niet bewust, om niet te voelen.quote:Op donderdag 19 april 2012 18:37 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Kun je een manie trouwens een beetje vergelijken met een depersonalisatie, een soort coping? Of is het iets totaal anders. Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.
Ik heb het ervaren in een proces en het heeft 2 maanden geduurd om te realiseren dat het een keuze was, wanneer tot je doordringt kan je pas de keuze makenquote:Op donderdag 19 april 2012 19:36 schreef famousje het volgende:
Dat is antwoord van een leek die het een keer heeft doorgelezen.
De wetenschap denkt dat je er voor kiest, en het verdringt.
Het is de vraag of het onbewuste dus überhaupt wel bestaat.
De fora die ik ken zijn slecht bezocht. MDbabbelforum ofzo ietsquote:Op zaterdag 21 april 2012 18:16 schreef Phileine2 het volgende:
Ik heb hier nog niet eerder geschreven. Ik heb zelf bipolaire stoornis en ik vind het altijd fijn om met anderen hierover van gedachten te wisselen. Echter, ik heb de juiste plaats hiervoor nog niet gevonden. Zijn er misschien groepen op facebook of linkedin of andere plaatsen waar je ervaringen kunt uitwisselen? Ik ken alleen het forum van de VMDB maar kan daar mijn ei niet echt kwijt. Dus tips zijn welkom! (ben nog niet zo handig met social media dus heb vast nog wat mogelijkheden over het hoofd gezien)
Of gewoon op Fok natuurlijk.
Tot nu toe heb ik hier nog de meeste activiteit gezien, ik was net als jij op zoek naar medepatienten om ervaringen uit te wisselen maar op de andere fora is het doodstil. Hier komen wel veel mensen.quote:Op zaterdag 21 april 2012 19:31 schreef Phileine2 het volgende:
Babbelforum heb ik ff gespiekt maar dat loopt ook niet als een trein...
Ik vraag me altijd af waarom fora over MD niet lopen. Als ik zie dat elke patientenvereniging, al is het voor mensen met chronische zweetvoeten tot andere vage aandoeningen, de forums lopen als een tierelier.quote:Op zaterdag 21 april 2012 19:31 schreef Phileine2 het volgende:
Babbelforum heb ik ff gespiekt maar dat loopt ook niet als een trein...
quote:Op woensdag 25 april 2012 23:21 schreef marleneke1980 het volgende:
Waar hadden we het ook al weer over?
quote:Op zondag 22 april 2012 12:19 schreef seasushi het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af waarom fora over MD niet lopen. Als ik zie dat elke patientenvereniging, al is het voor mensen met chronische zweetvoeten tot andere vage aandoeningen, de forums lopen als een tierelier.
willen mensen met MD het gewoon niet al te vaak over hun "kwaaltje" hebben?
Ja, mijn moeder. Ook best erg, is op dit moment net thuis van zo'n 2 maanden opname. Heb er erg moeite mee gehad, maar sinds ik niet meer bij mijn ouders woon kan ik er wel relaxter mee omgaan en is het vooral erg vervelend voor mijn moeder zelf en mijn vader.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 21:18 schreef purebliss het volgende:
Mijn moeder was ook bipolair. 11 jaar geleden werd ze voor het eerst opgenomen en werd de ziekte geconstateerd.
Zijn hier nog meer mensen waarvan een naaste deze ziekte heeft? Ik heb het er nog steeds heel erg moeilijk mee.
Jeetje, dat is wel erg heftig zeg! Heb je er nu nog last van?quote:Op zaterdag 5 mei 2012 23:10 schreef purebliss het volgende:
@skitzofrenix
Ik had ook verwacht dat wanneer ik het huis uit zou gaan het een stuk minder moeilijk zou zijn. Maar aangezien mijn moeder vooral erg depressief en suicidaal was, werd het juist moeilijker, zeker omdat ze mij er heel erg in meetrok. Ze belde bijvoorbeeld overdag en nachts vaak om afscheid te nemen.
26 april was het alweer een jaar geleden dat ze een einde aan haar leven maakte. Kan wel zeggen dat mijn leven nu een stuk rustiger is. Dat klinkt hard, maar de afgelopen 12 jaar zijn verschrikkelijk heftig geweest.
Ben jij nooit bang om ook deze ziekte te krijgen?
Het klinkt stom en ik mag het eigenlijk niet zeggenquote:Op zaterdag 5 mei 2012 23:10 schreef purebliss het volgende:
@skitzofrenix
Ik had ook verwacht dat wanneer ik het huis uit zou gaan het een stuk minder moeilijk zou zijn. Maar aangezien mijn moeder vooral erg depressief en suicidaal was, werd het juist moeilijker, zeker omdat ze mij er heel erg in meetrok. Ze belde bijvoorbeeld overdag en nachts vaak om afscheid te nemen.
26 april was het alweer een jaar geleden dat ze een einde aan haar leven maakte. Kan wel zeggen dat mijn leven nu een stuk rustiger is. Dat klinkt hard, maar de afgelopen 12 jaar zijn verschrikkelijk heftig geweest.
Ben jij nooit bang om ook deze ziekte te krijgen?
Bipolar I disorder.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 08:03 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Zijn manische episodes nu wel of geen "voorwaarde" voor een bipolaire stoornis? Ik meende van wel, maar er staat me bij dat ik een tijdje terug iets las waarin e.e.a. genuanceerd werd.
Vraag het omdat er door twee artsen wel naar gehint is, maar manie zoals ook in de OP omschreven (bv dagen niet slapen) ken ik niet. Heb soms wel een soort euforische buien (compleet met overweldigende gevoelens en ideeen), maar die duren nooit lang omdat ze in no time omslaan in een klote gevoel omdat ik me geen raad weet met alles wat ik dan voel en wil.
riatlin is natuurlijk voor ADHD vooral, en wat slaap disorders, maar als het goed is en je zou ADHD hebben (naast misschien nog andere comorbiditeiten (zoals bipolair)) zouden die symptomen af moeten nemen, heb je het niet dan werkt ritalin gewoonweg niet...quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 09:27 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Lastig allemaal zeg.
Misschien volgende keer zelf nog maar eens op terugkomen. Niet dat ik weet of dat echt zinnig is. Maar ik zit nu met een arts die me weer ritalin wil voorschrijven, terwijl ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat ik eerst van die stemmingswisselingen af moet.
Maar je kunt net zo goed tegen een blinde muur praten.
Ik heb een ADHD diagnose idd. Wel eens eerder ritalin gehad. Had wel het idee dat ik daarmee meer in het hier en nu zat met m'n hoofd, maar de negatieve stemmingen werden wel heftiger.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 09:32 schreef Re het volgende:
[..]
riatlin is natuurlijk voor ADHD vooral, en wat slaap disorders, maar als het goed is en je zou ADHD hebben (naast misschien nog andere comorbiditeiten (zoals bipolair)) zouden die symptomen af moeten nemen, heb je het niet dan werkt ritalin gewoonweg niet...
dat wordt nog leuk dan als je ook ADHD hebt.. weet niet zoveel ervan maar beetje surfen levert wel dit op (van wikipedia maar iig met referenties)quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 09:34 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Ik heb een ADHD diagnose idd. Wel eens eerder ritalin gehad. Had wel het idee dat ik daarmee meer in het hier en nu zat met m'n hoofd, maar de negatieve stemmingen werden wel heftiger.
Ik wil dat ook best nog eens proberen. Maar ritalin zal niets doen aan de stemmingswisselingen nee. Andere arts had het over welbutrin.
quote:Bupropion improves mood by increasing the concentration of dopamine in emotional brain regions. The mechanism may improve the negative mood associated with methamphetamine withdrawal. Though it has demonstrated no effectiveness in the treatment of cocaine dependence, there is weak evidence that it may be useful in methamphetamine dependence.[53]
Bupropion was approved by the U.S. Food and Drug Administration (FDA)[54] for the prevention of seasonal affective disorder.[55] According to several case studies and a pilot study, bupropion lowers the level of an inflammatory mediator TNF-alpha[56] and may be useful in autoinflammatory conditions such as Crohn's disease[56][57] and psoriasis.[58][59]
...
There is considerable disagreement regarding whether it is useful to add an antidepressant, including bupropion, to a mood stabilizer in patients with bipolar depression.[62][63][64]
Misschien heb je iets aan deze link.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 09:42 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Ik heb geen idee wat bovenstaande praktisch betekent
Er worden ook hypomane fases mee bedoeld. Deze zijn niet zo heftig als de "echte" manie, maar tellen wel degelijk meequote:Op dinsdag 30 oktober 2012 08:03 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Zijn manische episodes nu wel of geen "voorwaarde" voor een bipolaire stoornis? Ik meende van wel, maar er staat me bij dat ik een tijdje terug iets las waarin e.e.a. genuanceerd werd.
Vraag het omdat er door twee artsen wel naar gehint is, maar manie zoals ook in de OP omschreven (bv dagen niet slapen) ken ik niet. Heb soms wel een soort euforische buien (compleet met overweldigende gevoelens en ideeen), maar die duren nooit lang omdat ze in no time omslaan in een klote gevoel omdat ik me geen raad weet met alles wat ik dan voel en wil.
Nou ja, vorige keer met Ritalin merkte ik wel dat de negatieve stemming waar ik inzat er nogal heftig uitkwam. Nou was dat ook gewoon een kuttijd, daar niet van.quote:Op donderdag 1 november 2012 20:23 schreef seasushi het volgende:
[..]
Er worden ook hypomane fases mee bedoeld. Deze zijn niet zo heftig als de "echte" manie, maar tellen wel degelijk mee
. ADHD en BP hebben best een aantal de zelfde kenmerken. Ik ben ooit zwaar ADHD gediagnostiseerd, omdat ik naar wat achteraf bleek de tests gedaan had in een hypomane periode.![]()
Ik geloof het allemaal wel.
Ritalin wordt evenals antidepressiva met de grootste terughoudendheid aan bipolaire mensen voorgeschreven, omdat ze een nieuwe manische of depressieve periode kunnen triggeren
De ups en downs van een normaal persoon zijn anders dan die van een bipolair persoon. Mijn moeder heeft bijvoorbeeld ook nog eens als "bij"-effect dat ze psychotische en schizofrene trekken erbij gaat krijgen, wat niet echt comfortabel voor de omgeving is.quote:Op vrijdag 2 november 2012 21:03 schreef Capslockie het volgende:
Damn, ik kan gewoon beide rijtjes in hun geheel afvinken. Toch voel ik mij niet heel anders dan andere. Iedereen heeft toch last van ups en downs? Ik moet ook toegeven dat de symptonen bij mij ook (net zoals bovenstaande poster) stress gerelateerd zijn.
Heftig douche-eendje, ik wens je sterkte.quote:
Ik hoop het ook vooral voor haar, inmiddels is het 20 jaar geleden dat dit balletje is gaan rollen en sindsdien is er na iedere periode wel weer een stukje achteruitgang. Het is ook gewoon niet leuk om je moeder zo te zien.quote:Op dinsdag 6 november 2012 23:44 schreef zusterclivia het volgende:
[..]
Heftig douche-eendje, ik wens je sterkte.
Ik hoop echt voor jullie maar vooral voor haar dat ze haar ziekte gaat accepteren en middels therapie en medicatie een balans weet te vinden, een levensritme zonder die extreme pieken en diepste dalen.
Het is mogelijk, ook voor je moeder, nu haar nog blijvend overtuigen........succes daarmee
Ik snap je verhaal helemaal en kan me voorstellen dat je er weinig heil meer in zietquote:Op woensdag 7 november 2012 11:03 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik hoop het ook vooral voor haar, inmiddels is het 20 jaar geleden dat dit balletje is gaan rollen en sindsdien is er na iedere periode wel weer een stukje achteruitgang. Het is ook gewoon niet leuk om je moeder zo te zien.
Haar nog blijvend overtuigen is lastig, aangezien ze het erg lastig zal krijgen om de confrontatie met zichzelf aan te moeten gaan. Ook is ze bijvoorbeeld erg bang om mij kwijt te raken, dus heb ik aangegeven dat ik op dit moment mijn moeder kwijt aan het raken ben. Die opmerking heeft wel redelijk wat effect gehad, dus ik ben benieuwd of er wat uit haar gesprek van vrijdag gaat komen.
Blijkbaar niet zo gevoelig. Ze heeft het niet besproken want "ze heeft er op dit moment geen behoefte aan". Ze moet nu maar weer meer lithium gaan slikken, bloed laten prikken en over 2 weken terugkomen. Met mijn vader/broertje heeft ze het er ook niet over gehad en toen ik net belde stond ze weer op het punt om naar bed te gaan.quote:Op woensdag 7 november 2012 11:14 schreef zusterclivia het volgende:
Mooi dat ze gevoelig is voor jouw reactie![]()
Neemt ze het advies van de arts wel serieus?quote:Op zaterdag 10 november 2012 18:55 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Blijkbaar niet zo gevoelig. Ze heeft het niet besproken want "ze heeft er op dit moment geen behoefte aan". Ze moet nu maar weer meer lithium gaan slikken, bloed laten prikken en over 2 weken terugkomen. Met mijn vader/broertje heeft ze het er ook niet over gehad en toen ik net belde stond ze weer op het punt om naar bed te gaan.
Nou ja... Meer kan ik dus ook niet meer doen, geloof ik. Enige wat ik nog kan doen is een keer mee naar de psychiater, dan houd het ook wel op.
Ik heb geen idee hoe en wat verder met de arts, behalve dat het iedere keer een beetje experimenten met medicatie is/bloedprikken om de levels te bepalen. Ik woon gelukkig niet meer thuis, maar alsnog is het voor mijn vader en broertje flink zwaar.quote:Op zaterdag 10 november 2012 22:19 schreef zusterclivia het volgende:
[..]
Neemt ze het advies van de arts wel serieus?
Voor de rest:
Ze moet wel willen........daar hangt of staat alles mee.
En dat het voor jou ook ophoudt lijkt me meer dan terecht en bovenal zeer verstandig, maar je zorgen om wordt er helaas niet minder van, het blijf toch aan je knagen en dat maakt het zo moeilijk allemaal.
Het is een rotziekte die vooral van de partners en kinderen grote offers vraagt.
Voor nu afwachten maar of de medicatie verhoging enige verbetering geeft.
Verder voor jezelf je grenzen met betrekking tot je moeder blijven bewaken douche-eendje.
Sterkte de komende tijd
IK hoop dat er voor je broertje ook enige vorm van hulp is?quote:Op zaterdag 10 november 2012 22:33 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe en wat verder met de arts, behalve dat het iedere keer een beetje experimenten met medicatie is/bloedprikken om de levels te bepalen. Ik woon gelukkig niet meer thuis, maar alsnog is het voor mijn vader en broertje flink zwaar.
Doe jezelf een plezier en vraag weer voor enkele sessies hulp aan, vooral nu het niet goed gaat met je moeder is het zo heel belangrijk dat je neus de goede kant op blijft staan. De psycholoog kan dat samen met jou, het eerder geleerde omhoog halen. Zal je goed doen deze steun. De psycholoog weet van de voorgeschiedenis en is hierdoor extra alert.quote:Een paar jaar geleden heb ik ook een tijd bij een psycholoog gelopen zodat ik inderdaad mijn grenzen beter leer te bewaken door wat meer over de stoornis te leren.
Je vader is de rots in de branding voor je moeder, hij staat haar gedrag toe, kinderen overkomt het en kunnen geen kant op. Dat maakt het allemaal ook zo triest daar achter zo'n "voordeur".Ik kan je hierbij enkel een dikke knuffel geven als troost. En de goede raad die je vast al uit ten treuren hebt gehoord, kies voor jezelf.quote:Het voelt vooral erg dubbel dat ze anderen (mij voorheen, nu vooral mijn vader) continu dingen verwijt, je het idee geeft dat zij zich telkens naar jou aan moet passen e.d.; terwijl zij degene is die vrijwel geen hulp wilt krijgen.
Oh mijn excuses, bevind ik me in een zone van je specialisatie? Al eens met iemand samengeleefd die zwaar aan de medicatie zit? Al die frustratie, radeloosheid én onmacht die je iemand ziet doorstaan al meegemaakt? Ik leef nog liever net als nu dan die persoon te worden.quote:Op zondag 6 januari 2013 19:47 schreef Moira. het volgende:
Sorry hoor, maar als je denkt dat 'klassieke' medicatie je niet helpt en homeopathie wél, dan wíl je niet eens geholpen worden
Ja.quote:Op zondag 6 januari 2013 21:28 schreef BillieBo het volgende:
[..]
Oh mijn excuses, bevind ik me in een zone van je specialisatie? Al eens met iemand samengeleefd die zwaar aan de medicatie zit? Al die frustratie, radeloosheid én onmacht die je iemand ziet doorstaan al meegemaakt? Ik leef nog liever net als nu dan die persoon te worden.
Mijn tante die zelfmoord pleegde zat trouwens ook aan de medicatie, maar die sprong van een flat af omdat ze niet zo 'gestoord' wilde worden als haar zus, zonder te weten dat zij zo was omdat ze haar medicatie níét slikte.quote:Op zondag 6 januari 2013 21:48 schreef BillieBo het volgende:
Same shit, maar mijn vader zat wel aan de medicatie toen hij zelfmoord pleegde. Zoiets doet nu eenmaal wat met een mens. En ik geloofde eerlijk gezegd ook niet in homeopathie, volgens mijn zus en haar schoonbroer heeft het hen veel goeds gedaan toen ze het verlies van hun kindje moesten verwerken (ze geloofden er ook niet in, het was op aanraden van mijn moeder). Dus laat ik het maar eens proberen. En het is niet dat ik niet geloof dat klassieke medicatie me niet kan helpen. Het is gewoon een ellenlange lijdensweg voor je exact vind wat je nodig hebt. Dus ik wacht er liever nog even mee.
Tegen wie heb je het nou?quote:Op maandag 7 januari 2013 00:09 schreef Salvad0R het volgende:
Rot op met je farma propagande vuile semimens. Beetje onzekere mensen een fictieve stoornis aanpraten. Denk maar niet dat niemand je laffe slaafse gedrag doorheeft.
Je hebt een punt maar we zien wel hoe het loopt. Erg jammer van wat er gebeurd is in je familie trouwens...quote:Op zondag 6 januari 2013 23:50 schreef Moira. het volgende:
[..]
Mijn tante die zelfmoord pleegde zat trouwens ook aan de medicatie, maar die sprong van een flat af omdat ze niet zo 'gestoord' wilde worden als haar zus, zonder te weten dat zij zo was omdat ze haar medicatie níét slikte.
Maar hoe langer je ermee wacht hoe langer je die lijdensweg moet ondergaan toch? Dan blijf je juist maar met die klachten zitten, en vervolgens moet je alsnóg onderzoeken ondergaan om uit te vinden wat voor jou werkt.
Maargoed jouw meningEn als dit voor jou zo werkt is dat natuurlijk prima.
Maar homeopathie is imo echt een placebo
Ja, bij jou ook. Nare shit maken 'betrokkenen' eigenlijk op zichzelf staand al mee.quote:Op maandag 7 januari 2013 01:14 schreef BillieBo het volgende:
[..]
Je hebt een punt maar we zien wel hoe het loopt. Erg jammer van wat er gebeurd is in je familie trouwens...
Er bestaan inderdaad ook gemengde episodes, of geagiteerde manieen/depressies. Maar AD(H)D en bipolaire stoornis hebben nogal wat dezelfde verschijnselen.quote:Op maandag 7 januari 2013 10:00 schreef Fes1-2 het volgende:
Maar is het nou zo dat je in een redelijk manische periode bijvoorbeeld op werk wel ineens neerslachtig kan zijn maar op het moment dat je dan thuis komt alle remmen weer los gaan?
Ik weet gewoon niet zo goed wat ik met mezelf aan moet op dit moment.
EN sorry voor het warrige verhaal.
Hier iemand die zelf zwaar aan de medicijnen zit. Wat ik wel heb geleerd is dat zonder medicijnen elke episode sneller een volgende episode triggert.quote:Op zondag 6 januari 2013 21:28 schreef BillieBo het volgende:
[..]
Oh mijn excuses, bevind ik me in een zone van je specialisatie? Al eens met iemand samengeleefd die zwaar aan de medicatie zit? Al die frustratie, radeloosheid én onmacht die je iemand ziet doorstaan al meegemaakt? Ik leef nog liever net als nu dan die persoon te worden.
ADD is twee jaar geleden vastgesteld. Naast de medicijnen kwam ik daarvoor ook eens in de maand bij een sociaal psychiatrisch verpleegkundige. Ik heb hier alle hulp wel bij gekregen. Ik slik inmiddels denk zo'n 2 maanden geen medicijnen meer en ga ook niet meer naar de psych / hulpverlener. Was het riedeltje een beetje zat en functioneerde alleen nog als ik de medicijnen als een junkie innam; dubbele dosissen en dat soort dingen. Verder merk ik niet echt een verschil met of zonder... momenteel zit er gewoon nergens vooruitgang in (komt ook deels door de crisis denk ik). Ik ben rustig aan het wachten op een periode waarbij alles weer wat voor de wind gaat en die periodes had ik voordat ik mn medicijnen kreeg ook gewoon.quote:Op maandag 7 januari 2013 10:30 schreef seasushi het volgende:
[..]
Er bestaan inderdaad ook gemengde episodes, of geagiteerde manieen/depressies. Maar AD(H)D en bipolaire stoornis hebben nogal wat dezelfde verschijnselen.
Slik je medicatie voor je ADD? deze kunnen evenals AD soms voor bipolairen averechts uit pakken.
Weet je, je zou je eens kwetsbaar kunnen proberen op te stellen bij een psychiater. Je twijfels en angsten vertellen. er ook bij vertellen dat je de neiging hebt zaken naar je hand te zetten, dus hen een diagnose aan praten, waar je het zelf achteraf niet mee eens bent.
Kijk in ieder geval of je ergens een second opinion kunt krijgen. Ofwel de diagnose veranderd, of je zult moeten leren omgaan en accepteren met ADD. Ook daar kun je hulp bij krijgen
Dat begrijp ik maar heb je niet het gevoel als je medicatie neemt dat je onderdrukt word? Is het het waard om slechts een schim van jezelf te zijn als je daarmee jezelf in controle houdt? Net terug van de homeopaat en ga eens de dingen proberen die hij aanraad. Hij beweert dat het een kwestie van je hersenen herprogrammeren is... Ik hoop dat het toch een beetje helpt want ik word doodmoe van mezelfquote:Op maandag 7 januari 2013 10:36 schreef seasushi het volgende:
[..]
Hier iemand die zelf zwaar aan de medicijnen zit. Wat ik wel heb geleerd is dat zonder medicijnen elke episode sneller een volgende episode triggert.
Ja, door medicatie raak ik afgevlakt, te zwaar, zijn mijn ogen slechter geworden, is mijn concentratie slecht, voel ik mij soms een zombie, en heb bij vlagen weinig energie. Maar ik heb dat afgevlakte nodig, anders kan ik mijzelf niet beteugelen, en wordt elke episode heftiger. Ik gebruik zo min mogelijk, maar zodra ik ook maar enigzins dreig te ontsporen ben ik de eerste die weer naar de anti psychotica enz. grijp. Alles beter dan weer hemelhoog te juichen om vervolgens voor maanden in een duister gat te moeten rond kruipen.
Homeopathie werkt vooral vanwege het zogenaamde placebo-effect. Echte medicatie heeft altijd effect, of je er nou in gelooft of niet.quote:Op maandag 7 januari 2013 14:27 schreef BillieBo het volgende:
[..]
Dat begrijp ik maar heb je niet het gevoel als je medicatie neemt dat je onderdrukt word? Is het het waard om slechts een schim van jezelf te zijn als je daarmee jezelf in controle houdt? Net terug van de homeopaat en ga eens de dingen proberen die hij aanraad. Hij beweert dat het een kwestie van je hersenen herprogrammeren is... Ik hoop dat het toch een beetje helpt want ik word doodmoe van mezelf.
Maar het hoeft niet het juiste effect te zijn. Of de bijwerkingen zijn te heftig. Het is inderdaad een zoektocht. Maar ook met de juiste medicatie kan het nog mis gaan.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 14:17 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Homeopathie werkt vooral vanwege het zogenaamde placebo-effect. Echte medicatie heeft altijd effect, of je er nou in gelooft of niet.
Ik bedoel inderdaad dat het altijd wel een effect heeft, maar niet per se het juiste.quote:Op zaterdag 12 januari 2013 16:05 schreef seasushi het volgende:
[..]
Maar het hoeft niet het juiste effect te zijn. Of de bijwerkingen zijn te heftig. Het is inderdaad een zoektocht. Maar ook met de juiste medicatie kan het nog mis gaan.
In manische periodes zal het vast als een zegen voelen ...quote:
Oh, verkeerd gelezen.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 08:13 schreef Salmannassar het volgende:
Geen zorgen Madame. Ik heb er nog wel een paar op een rijtje staan. Ik zei toch het record, niet mijn record. Dat staat op 5 dagen, zonder kunstmatige toevoegingen maar wel manisch als een lier. Bovendien sta ik onder voortdurend medisch toezicht( Met een RM in de BW)
Gelukkig niet , ik heb ook mijn prachtige momenten, maar krijgen we ook zo,n tekst van je als je in een (onvermijdelijk) depressieve periode zit?quote:Op dinsdag 15 januari 2013 02:58 schreef Salmannassar het volgende:
Hi, lotgenoten en geinteresseerde leken.
Ik vind dat hier weinig aandacht wordt besteed. Het is heus niet altijd maar kommer en kwel.
geniet ervan.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 08:32 schreef Salmannassar het volgende:
De depressie na mijn eerste manie was diep. Heel diep. Ik wou 24/7 alleen maar dood..Maar ik ben er op eigen kracht uitgekomen Dus nee ook voor mij geen rozen zonder doornen. The bitter and the sweet. Maar de piek is nu altijd hoog en het dal is relatief ondiep. Ik mag mezelf toch wel gelukkig prijzen. Wordt lekker hypo van slaapdeprivatie. Zit nu in mijn vierde dag. Die vreemd genoeg, omvliegen. Geen conflicten, total control. Yes, I'm lucky. I don't suffer, but enjoy
No worries. Ik ben volkomen kalm aan de buitenkant. Ze zien niets aan me en geen centje pijn, dok!quote:Op dinsdag 15 januari 2013 08:42 schreef seasushi het volgende:
[..]
geniet ervan.Zorg alleen dat je omgeving niet gek van je gaat worden omdat je ze overbluft,en wakker van je blijven. Zorgen maken ze zich toch wel om je.
Vandaar die RM.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 08:44 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
No worries. Ik ben volkomen kalm aan de buitenkant. Ze zien niets aan me en geen centje pijn, dok!
Nee hoor. Heb altijd mijn ADHD smoesje nog. En ze staan er van te kijken hoe ik het hele circus in mijn hoofd onder controle weet te houden. En die RM gaat er binnenkort af. Alle klassieke denkfouten heb ik de eerste manie al gemaakt. Die valkuilen val ik niet meer in, zoals bijvoorbeeld zelfoverschatting en politiecontact en ontremmingen van allerlei aard.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 08:47 schreef seasushi het volgende:
[..]
Vandaar die RM.Als jij in je verdere leven op het moment net zo bent als je teksten hier, dan is het je omgeving volledig duidelijk.
weer wat geleerd,TSquote:Op dinsdag 15 januari 2013 08:18 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Oh, verkeerd gelezen.![]()
Ik wist niet dat je daar ook een RM voor kon krijgen.
Thx,U2. Veel structuur toegewenst. Structuur,..BBBrrrr..quote:Op dinsdag 15 januari 2013 09:00 schreef seasushi het volgende:
Have fun verder. Ik ga naar dagbesteding om mijn structuur vast te houden.
Maar dit kan toch ook een heel normaal gevoel zijn? Iedereen heeft mindere dagen of zelfs mindere periodes. Je voelt je even shit, iemand komt te overlijden, je bent je baan kwijt etc.quote:Op zondag 29 januari 2012 16:20 schreef seasushi het volgende:
SS is FF offline nu. Ik vraag mij af of je de moeite hebt genomen het topic FF door te lezen. Als hypomaan en manisch iets niet zijn is het wel "net zoiets als een heel normaal gevoel" Het valt ver buiten dat spectrum, zelfs te ver. Zodanig dat ze je maar opsluiten, voor je eigen bestwil...Heb je wel eens XTC of beter, LSD geslikt? Dat geeft je een vaag idee ervan.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 09:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maar dit kan toch ook een heel normaal gevoel zijn? Iedereen heeft mindere dagen of zelfs mindere periodes. Je voelt je even shit, iemand komt te overlijden, je bent je baan kwijt etc.
Dan moet je altijd weer even tot jezelf komen en kan het toch prima zijn dat je je daarna weer helemaal fris voelt en het idee dat je de wereld aan kan!
Mijn god, ik raak alleen al gefrustreerd en moe van je door je posts hier te lezenquote:Op dinsdag 15 januari 2013 09:57 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
SS is FF offline nu. Ik vraag mij af of je de moeite hebt genomen het topic FF door te lezen. Als hypomaan en manisch iets niet zijn is het wel "net zoiets als een heel normaal gevoel" Het valt ver buiten dat spectrum, zelfs te ver. Zodanig dat ze je maar opsluiten, voor je eigen bestwil...Heb je wel eens XTC of beter, LSD geslikt? Dat geeft je een vaag idee ervan.
Of durf je dat niet aan?A party in your mind....And you're the guest of honour.
Ik heb een dochter.... Ik mag me niet laten gaan, hoe graag ik dat soms zou willen...quote:Op dinsdag 15 januari 2013 09:04 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Thx,U2. Veel structuur toegewenst. Structuur,..BBBrrrr..
Dit:quote:Op dinsdag 15 januari 2013 09:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Maar dit kan toch ook een heel normaal gevoel zijn? Iedereen heeft mindere dagen of zelfs mindere periodes. Je voelt je even shit, iemand komt te overlijden, je bent je baan kwijt etc.
Dan moet je altijd weer even tot jezelf komen en kan het toch prima zijn dat je je daarna weer helemaal fris voelt en het idee dat je de wereld aan kan!
quote:Op dinsdag 15 januari 2013 09:57 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
SS is FF offline nu. Ik vraag mij af of je de moeite hebt genomen het topic FF door te lezen. Als hypomaan en manisch iets niet zijn is het wel "net zoiets als een heel normaal gevoel" Het valt ver buiten dat spectrum, zelfs te ver. Zodanig dat ze je maar opsluiten, voor je eigen bestwil...Heb je wel eens XTC of beter, LSD geslikt? Dat geeft je een vaag idee ervan.
Of durf je dat niet aan?A party in your mind....And you're the guest of honour.
Je hoeft aan mij geen verantwoording af te leggen voor je doen en laten , hoor.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:28 schreef seasushi het volgende:
[..]
Ik heb een dochter.... Ik mag me niet laten gaan, hoe graag ik dat soms zou willen...
Hi, Moira. lief dat je een beetje zorgen maakt om me. En terecht. Maar voor sommige onder ons is een leven zonder gevaar de moiete niet waard. Ik laat iig niemand in de steek mocht ik aan mijn abnormale activiteiten ten onder gaan. Abnormale hersens vertonen abnormaal gedrag. Aan mijn recht mezelf te zijn doe ik geen concessies. Dan voel ik me als in de isoleercel, gereduceerd tot nul. Bored to death. I've got something to say..It's better to burn than to fade away ! En in een manie denk ik nou eenmaal wel na over wat ik doe, ik kan niet anders. Maar die gedachtes leiden niet tot normaal gedrag. Mijn 'probleem is dat ik abnormaal ben en daar apetrots op ben. I'm special...Ik ben liever de uitzondering dan de regel.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 15:56 schreef Moira. het volgende:
[..]
Mijn god, ik raak alleen al gefrustreerd en moe van je door je posts hier te lezen
Ik kan me goed voorstellen dat je het gevoel dat je hebt als je manisch bent niet de kop wilt indrukken en niet voorbij wilt laten gaan, maar vaak mis je dan ook het stukje inzicht om te zien wat voor schade je er ook mee aan kan richten in je (directe) omgeving.
Alles wat je tijdens zo'n manie eigenlijk kapot maakt komt alleen maar 100x zo hard in je gezicht terug als je weer een depressie in valt, en dat maakt de hele situatie weer een stuk erger.
Ik zou het niet als cadeautje van God zien als je hersens niet normaal functioneren.
Mijn moeders lithium werkt goed voor haar, haar pieken en dalen zijn een heel stuk afgesneden, meer een golflijntje is het nu dan een hartslag-lijntjeOndanks dat het euforische gevoel tijdens haar hypomane perioden nu een stuk minder is, voelt ze zich zo veel beter en gezonder. Ze denkt eerst over haar beslissingen na voordat ze ze neemt, en dat heeft weer een positief effect op haar omgeving.
En ik ken zelf het euforische gevoel van XTC iig wel, maar dat zou ik ook niet 24/7 willen
Dan hoop ik maar dat ze daar doen wat ze suggeren te kunnen...Mensen repareren en modificeren tot ieders tevredenheid. Pure bluf IMHO. Dat zeg op grond van mijn ervaringen, ik hoop dat ze je moeder beter behandelen dan dat ze het bij mij hebben gedaan.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 16:05 schreef douche-eendje het volgende:
Mijn moeder gaat binnenkort dagbehandeling krijgen
Maar besef je je ook dat je dit gevoel niet eeuwig kan vasthouden, en het vanzelf wel weer wegzakt in een depressie? Al die mooie leuke dingen hebben een 3x zo grote downside.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:31 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Hi, Moira. lief dat je een beetje zorgen maakt om me. En terecht. Maar voor sommige onder ons is een leven zonder gevaar de moiete niet waard. Ik laat iig niemand in de steek mocht ik aan mijn abnormale activiteiten ten onder gaan. Abnormale hersens vertonen abnormaal gedrag. Aan mijn recht mezelf te zijn doe ik geen concessies. Dan voel ik me als in de isoleercel, gereduceerd tot nul. Bored to death. I've got something to say..It's better to burn than to fade away ! En in een manie denk ik nou eenmaal wel na over wat ik doe, ik kan niet anders. Maar die gedachtes leiden niet tot normaal gedrag. Mijn 'probleem is dat ik abnormaal ben en daar apetrots op ben. I'm special...Ik ben liever de uitzondering dan de regel.
Oddballs are the spice of life..
"Wel eens een normaal Mens ontmoet? En, beviel het?![]()
P.S. En laat je nou vooral niet frustreren door zo'n arrogante kwast als ik. Dat is teveel eer...
Ik denk dat het voor haar vooral belangrijk is dat ze gelukkig leert zijn met zichzelf, ondanks de bipolaire stoornis en alles wat er gebeurd is in het leven. Ze hoeft geen sociaal wenselijk persoon, of volgens de statistieken "perfect" persoon te zijn. Denk het ook een beetje ligt aan wat de verwachtingen zijn van behandelingquote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:37 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Dan hoop ik maar dat ze daar doen wat ze suggeren te kunnen...Mensen repareren en modificeren tot ieders tevredenheid. Pure bluf IMHO. Dat zeg op grond van mijn ervaringen, ik hoop dat ze je moeder beter behandelen dan dat ze het bij mij hebben gedaan.
Succes iig.
Geen rozen zonder doornen. En ik word goed in de gaten gehouden. Alle safeties zijn geactiveerd. En ben bezig met een traject dat moet leiden tot een baan in de psychiatrie, het hol van de leeuw, Ziektebesef kan dus alleen maar toenemen, toezicht ook. Ik ben in goede handen, casemanager,SPV, bewindvoeder, beschermd wonen. Het gaat zelfs zo goed met me dat ze me eruit gaan gooien want"Jij hebt ons helemaal niet nodig".quote:Op dinsdag 15 januari 2013 20:58 schreef Moira. het volgende:
[..]
Maar besef je je ook dat je dit gevoel niet eeuwig kan vasthouden, en het vanzelf wel weer wegzakt in een depressie? Al die mooie leuke dingen hebben een 3x zo grote downside.
Of blijf je de rest van je leven super manisch?
Nouja ik hoop maar dat je zelf wel goed doorhebt dat je eigenlijk wel 'ziek' bent (ook al mag je wat mij betreft ziek blijven hoor als je je prima voelt en niemand ermee kwaad doet) en je jezelf en anderen niet tot 'last' bentquote:Op dinsdag 15 januari 2013 21:21 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Geen rozen zonder doornen. En ik word goed in de gaten gehouden. Alle safeties zijn geactiveerd. En ben bezig met een traject dat moet leiden tot een baan in de psychiatrie, het hol van de leeuw, Ziektebesef kan dus alleen maar toenemen, toezicht ook. Ik ben in goede handen, casemanager,SPV, bewindvoeder, beschermd wonen. Het gaat zelfs zo goed met me dat ze me eruit gaan gooien want"Jij hebt ons helemaal niet nodig".
Maar ik snap dat je dat door jouw ervaringen met de nodige scepsis aanhoort.
Alles zal reg kom..
Nee, die zijn allemaal geniaal. Wilders, die voelt zich geniaal...quote:Op zondag 20 januari 2013 09:56 schreef arjan1212 het volgende:
Ja dat komt omdat als je manisch bent je je geniaal voelt ofzo
die lijst hierboven
Ik ruik verse vis! Lekker!quote:Op zondag 20 januari 2013 10:01 schreef seasushi het volgende:
Dubbel pech. Bipolair en niet creatief
nopequote:Op zondag 20 januari 2013 10:07 schreef Salmannassar het volgende:
[..]
Ik ruik verse vis! Lekker!
Maar als je kon kiezen, zou je dan 'normaal' (boringg!!) willen zijn?/
Eh, nee. Ben onbekend met dat fenomeen.quote:Op zondag 20 januari 2013 10:06 schreef seasushi het volgende:
@salmannasar.. Werkt bij jou zon op sneeuw ook als een rode lap op een stier?
Je wordt mentaal en fysiek hyperactief (daar is een ADHD'er tam bij) en dat kan zowel tot stomme als geniale dingen leiden, afhankelijk van je predispositie, karakter, en conditionering.quote:Op zondag 20 januari 2013 10:08 schreef arjan1212 het volgende:
ik bedoel. misschien komt genialiteit meer tot uiting als je regelmatig manisch bent ofzoiets huh
Je hoeft het mij natuurlijk niet uit te leggen waarom, maar leg de 'normale' Mens je onbegrijpelijke standpunt ( "Ze wil ziek zijn!!") eens wat nader uit.quote:
Tis of/of of er tussenin( Limbo Geen vlees en geen vis). Kan wel heel rap van het ene naar het andere uiterste (lachend huilenquote:Op zondag 20 januari 2013 10:15 schreef arjan1212 het volgende:
Dat is wel wat overdreven. mja ik voel me manisch en depressief tegelijk ofzo
En dan de depressies erna ook voor lief nemen. Wetende dat die ook weer over gaan.quote:Op dinsdag 15 januari 2013 02:58 schreef Salmannassar het volgende:
Hi, lotgenoten en geinteresseerde leken.
Ik vind dat hier weinig aandacht wordt besteed. Het is heus niet altijd maar kommer en kwel. Bipolariteit is geen vloek maar een zegen ! Dat dat voor een andere bipolair helemaal niet opgaat is evident en wil ik niet bagatelliseren, psychiatrische 'ziektes' zijn hoogst individueel en slechts dan indirect vergelijkbaar als men zou werken met identieke tweelingen( en dan nog...) Met generalisaties zoals"mensen in een manie zijn niet voor rede vatbaar" veeg ik dan ook uit principe mijn reet af. Er is wat mij betreft geen eenzijdig probleem..Ook de manier waarop de omgeving ermee omgaat is hoogst bepalend voor de reactie. Iemand die zich ongeloofelijk goed voelt( er kan geen drug tegenop. Je bent zo high dat je op een roze wolk loopt en ahw een voorproefje van het paradijs krijgt. Je voelt je sterk, energiek, rijk zonder een cent op zak en voor niets en niemand ben je bang
succes met je onderzoek, ik sla even over.quote:Op woensdag 6 februari 2013 13:25 schreef yolobang het volgende:
Hoi allen,
Ik ben een student transpersoonlijke psychologie uit Engeland. Momenteel ben ik bezig met een studie over buitengewone ervaringen (met inbegrip van psychotische episoden of manie, maar ook spirituele ervaringen) die een of andere manier anders dan een alledaags niveau van functioneren, waarbij ik hoop dat u bereid bent om deel te nemen.
Mijn huidige onderzoeksproject heeft als doel het onderzoeken van de verschillen tussen de soorten buitengewone ervaringen. Om dit te doen heb ik een vragenlijst ontwikkeld bestaande uit 125 vragen waarvan ik hoop dat u bereid zou zijn om te voltooien. De vragenlijst omvat meestal vragen met een "ja" en "nee" antwoord en een aantal open vragen die u kunt kiezen om te antwoorden of niet. De vragenlijst zal niet langer duren dan 15 minuten.
Als u een bijzondere ervaring onlangs of in het verleden heeft gehad, dan zou ik het zeer op prijs als u uw ervaringen en gedachten met mij wilt dlen.
De vragenlijst is in het Engels. Klik op de volgende link om deel te nemen: http://www.thesistools.com/web/?id=311220
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |