mar456 | vrijdag 27 januari 2012 @ 17:44 |
Wat is het? Transport Tycoon is een Tycoon-spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen, maar in de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, vervolgens diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail. Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD. Aangezien nagenoeg iedereen OpenTTD speelt, zal de OP verder niet uitwijden over TTDPatch. Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het? Je kan op deze pagina de laatste versie van OpenTTD downloaden. Alles zit inbegrepen, tegenwoordig hoef je niet meer de originele Transport Tycoon Deluxe-bestanden te hebben. Ik snap er helemaal niets van! Oke, dan volgt hier een korte tutorial. Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Klik hier voor een cargo-flow tabel. Voor het transport van goederen kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Over het algemeen worden treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen! Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil: 1. Bouw een depot in de juiste richting. 2. Klik op nieuwe voertuigen. 3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast. 4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder). 5. Klik op de Ga naar-knop. 6. Klik op een station. 7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station. 8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten. Ik wil meer winst! Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen, hiervoor maak je seinen (signals). Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers. Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen. Wederom een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is zo gemaakt omdat aankomende treinen dan naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden. Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter . Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen). Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off. Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje. Je kan voor kruisingen het bekende klaverblad gebruiken: Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt. Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar? Jazeker! • Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld. • Hier is een groot scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD. Handige links • Officiële website: http://www.openttd.org • Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable • SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/ • Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk • Server browser: http://www.openttd.org/en/servers • OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/index.php/Main_Page • Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net • Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net • Signal Guide: http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en • Nieuwe graphics en voertuigen: http://grfcrawler.tt-forums.net/ Servers van Fok!Users • FOK!server (lingen.nu:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!kers! Wachtwoord: fokyou • Maarten 1t/m5 (openttd.servebeer.com:3977 t/m openttd.servebeer.com:3981) gehost door Maartena De grote OpenTTD-FAQ In spoiler om de OP niet zo lang te maken . De OP Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht. Laatste post:
| |
Bart | vrijdag 27 januari 2012 @ 17:52 |
Zal wel lukken morgen . | |
cherrycoke | vrijdag 27 januari 2012 @ 20:31 |
| |
mar456 | vrijdag 27 januari 2012 @ 21:10 |
We gingen toch naar een ander klimaat toe he? | |
Bart | vrijdag 27 januari 2012 @ 21:11 |
Tropical zet ik hem op. | |
Bart | vrijdag 27 januari 2012 @ 21:19 |
Nou, hij is gereset hoor! | |
Bart | vrijdag 27 januari 2012 @ 21:19 |
Oh wacht, twee minuutjes nog . Daarna mogen jullie los gaan . | |
SosuaCafe | zaterdag 28 januari 2012 @ 09:14 |
Is er nog veel veranderd met bijv. 2 jaar terug? | |
Bart | zaterdag 28 januari 2012 @ 09:23 |
Hoop kleine dingetjes he . | |
Iridal | zondag 29 januari 2012 @ 21:10 |
Hoe krijg ik al mijn elec. treinen ineens om naar monorail? Tracks is geen probleem, maar de treinen... lijkt wel of ik het handmatig moet doen :s | |
Bart | zondag 29 januari 2012 @ 21:23 |
Zie de FAQ in de OP. | |
Iridal | zondag 29 januari 2012 @ 21:44 |
Ah spoiler FAQ Maar goed, handmatig werk dus. leuk.... | |
ArnosL | maandag 30 januari 2012 @ 15:33 |
Leuk man, ik kom er nu pas achter dat je ook grotere vliegvelden kunt bouwen. Ik zat nog steeds te knooien met kleine vliegveldjes bij een stad van 350.000 man | |
Irritatie100 | maandag 30 januari 2012 @ 17:31 |
Ik gebruik trouwens echt nooit klaverbladen voor kruisingen. Neemt toch veel te veel ruimte in? | |
Peter | maandag 30 januari 2012 @ 17:44 |
Een trein die door teveel bochten achter elkaar gaat remt af.. Soms is een klaverblad dan een uitkomst. | |
Bart | maandag 30 januari 2012 @ 17:49 |
Op een 2048x2048-map moet het net passen. Dan nog gebruik ik ze niet hoor, vanwege merge-before-split en kans op deadlocks. | |
Miesjel | maandag 30 januari 2012 @ 22:07 |
Aaarrgghhh spel is veel te verslavend! | |
Saninl | dinsdag 31 januari 2012 @ 00:00 |
Kun je AI uit een lopend spel verwijderen? | |
MaxMark | dinsdag 31 januari 2012 @ 00:29 |
Geen idee of het kan. Het enige dat ik kan bedenken is de boel failliet laten gaan bij de AI. | |
Saninl | dinsdag 31 januari 2012 @ 00:57 |
Dan komt er weer een terug -.- | |
cherrycoke | dinsdag 31 januari 2012 @ 22:11 |
kan je niet "unload all and leave empty" op een vliegtuig doen? | |
#ANONIEM | dinsdag 31 januari 2012 @ 23:15 |
Hey, een vriend en ik hebben een video gemaakt voor het starten van een bedrijf op een nieuwe map/server. We gaan nog meerdere video's doen nu ik eindelijk het programma voor opnemen aan de praat heb. Is er iets wat jullie zouden willen zien in een tutorial video? | |
Bart | woensdag 1 februari 2012 @ 08:15 |
Aantal AI's in de opties op 0 zetten. Daarna in de console met reset_company de betreffende company verwijderen. | |
Saninl | woensdag 1 februari 2012 @ 11:29 |
Dank! | |
MaxMark | woensdag 1 februari 2012 @ 11:50 |
| |
Irritatie100 | woensdag 1 februari 2012 @ 12:12 |
Niet slecht! Ik gebruik m'n signals trouwens wel anders dan jullie. One-way pathsignal waar jullie het entrysignal hebben staan en normaal path signal waar jullie de exit-signals hebben staan, maar dat zal niet heel veel uitmaken. Persoonlijk werk ik ook niet met zulke korte treintjes, maar altijd met stations van een lengte van rond de 10. Misschien is het wel handig om nog wat meer over signals te vertellen. Toen ik begon met spelen snapte ik daar geen zak van. Bijvoorbeeld hoe je meerdere treinen kan laten rijden als je enkelspoor hebt, hoe je signals moet plaatsen bij kruisingen, dat soort dingen. Ik weet het zelf inmiddels wel hoor, dus wees niet band | |
#ANONIEM | woensdag 1 februari 2012 @ 19:10 |
thanks! Nouja deze treinen hebben we expres kort gehouden om de tutorial niet te lang te maken. Dit was de 7de opname omdat elke keer het programma crashte of de video's corrupt waren openTTD is lastig op te nemen vandaar. Volgende tutorial wordt inderdaad maar geavanceerd totdat we op het punt zijn met 500+ treinen etc . | |
ArnosL | woensdag 1 februari 2012 @ 23:24 |
Net even de scenario's van Europa en de hele wereld gedownload. Daar ga ik me de komende tijd wel even mee vermaken denk ik. De kaart van de wereld is namelijk 8192*4096. Groot zat voor een tijdje | |
EnGCatjuh | donderdag 2 februari 2012 @ 11:35 |
Linkje voor mensen die dat niet kunnen vinden? | |
ArnosL | donderdag 2 februari 2012 @ 13:35 |
http://wiki.openttd.org/Scenarios_List http://wiki.openttd.org/Scenarios_Based_on_Real_World In die onderste link staat ook nog een map van Nederland van 256x256. | |
Bart | donderdag 2 februari 2012 @ 13:38 |
Moet je wel de extra large maps patch hebben. | |
ArnosL | donderdag 2 februari 2012 @ 13:39 |
Ah, die mis ik dus. Ik krijg nu net al een melding dat er ontbrekende bestanden zijn Edit: Die kleine Nederlands map doet het ook niet, geen goede naam generator. Maar eens ff op zoek dan. Uiteindelijk toch maar weer verwijderd, want het moest met code en daar snap ik toch niet wat van. [ Bericht 19% gewijzigd door ArnosL op 02-02-2012 14:32:16 ] | |
Finch | dinsdag 14 februari 2012 @ 09:33 |
Wat een geweldig spel is dit toch zeg. Heb nu de internet multiplayer ontdekt!... wat een genot om te zien hoe sommige personen echt niet boven het niveau van de standaard AI uitkomen met bouwen van sporen etc.. Maar is het nu zo dat een multiplayer map continu doorloopt? of pauzeert deze als niemand aan het spelen is? | |
Bart | dinsdag 14 februari 2012 @ 09:38 |
Hangt van de serverinstelling af. Hij kan doorlopen als er niemand online is, maar dat hoeft niet, FOK!server pauzeert als niemand online is. | |
Finch | dinsdag 14 februari 2012 @ 10:04 |
Zal vanavond eens kijken of we op de fok server kunnen komen. | |
Pleasureman_Gunther | dinsdag 14 februari 2012 @ 15:01 |
Server gereset? | |
Bart | dinsdag 14 februari 2012 @ 17:11 |
Ja, ben met de keuken bezig hier dus de stroom moest er ff af . | |
Pleasureman_Gunther | dinsdag 14 februari 2012 @ 19:42 |
De map is weer leeg zie ik, maar het is precies dezelfde map als het vorige spel. Is het mogelijk om een nieuwe map te maken? (Liefst zonder vliegtuigen.. ) | |
Finch | dinsdag 14 februari 2012 @ 19:55 |
heej, ik ben net begonnen. das niet eerlijk | |
Patroon | dinsdag 14 februari 2012 @ 20:08 |
Is het ook mogelijk om de bussen en auto's uit te zetten? Ik word er op een gegeven moment helemaal scheel van om steeds weer de boel te vervangen en routes aan te passen. | |
Bart | dinsdag 14 februari 2012 @ 20:16 |
Wordt nu al weer op gebouwd, volgende potje doe ik andere map . | |
Bart | dinsdag 14 februari 2012 @ 20:17 |
En waarom zou je dingen moeten vervangen en routes moeten aanpassen als bussen aanstaan . | |
Patroon | dinsdag 14 februari 2012 @ 20:20 |
Die bussen gaan op een gegeven moment allemaal stuk, of er rijden zoveel bussen dat routes niet meer kloppen. | |
Bart | dinsdag 14 februari 2012 @ 20:21 |
Breakdowns staan uit op de server dus waar heb je het over? Die snap ik al helemaal niet. Daarbij, waarom zouden bussen dan uit moeten? Als jij gewoon geen bussen maakt, dan heb je toch nergens last van . | |
Patroon | dinsdag 14 februari 2012 @ 20:26 |
Ik wil niet online gaan spelen. | |
Bart | dinsdag 14 februari 2012 @ 20:28 |
Oh ik dacht dat je het over de server had . Je hebt het dus over de AI neem ik aan. http://wiki.openttd.org/C(...)_vehicles_per_player Daar staat alles wat je zoekt. | |
ArnosL | donderdag 16 februari 2012 @ 21:41 |
Is het mogelijk om in een scenario een andere treinset te selecteren. Ik ben bezig met het scenario Nederland en ik wil daar eigenlijk ook wel de NS treinset bij gebruiken | |
Saninl | donderdag 16 februari 2012 @ 21:56 |
Linkje naar de NS treinset? | |
ArnosL | donderdag 16 februari 2012 @ 22:01 |
Bij het hoofdmenu 'NewGRF Instellingen' aanklikken, dan naar 'online inhoud zoeken' en dan in de lijst 'Dutch trainset' opzoeken en downloaden. Dat scherm sluiten en in het onderste vak op 'Dutch trainset' klikken en toevoegen. Hierna een nieuwe game starten en ze zitten er in. Zijn wel alleen elektrische treinen. | |
Irritatie100 | donderdag 16 februari 2012 @ 22:11 |
Volgens mij bepaalt de maker van het scenario welke NewGRF's er in zitten, je kan niet zelf kiezen. | |
maniack28 | donderdag 16 februari 2012 @ 22:48 |
set developer console command kan je newGRF's toevoegen (die functie is er vorige edities uitgesloopt vanwege teveel bugmeldingen) | |
Sejt | maandag 20 februari 2012 @ 09:38 |
Ik ben OpenTTD ook weer aan het spelen na vele jaren. Ditmaal samen met een maat. Heerlijk om sporen aan te leggen, treintjes laten rijden en vliegvelden bouwen met een van je beste maten op Skype en een goede whiskey in de hand | |
ArnosL | maandag 20 februari 2012 @ 20:27 |
Zo, net even m'n vliegtuigen vervangen. 138 stuks voor in totaal 1,68 miljard euro Het is in 2259, dus de prijs is ook wat hoger dan op het begin, maar toch kostte het bijna al m'n eigen vermogen | |
MaxMark | maandag 20 februari 2012 @ 23:40 |
Inflatie immer aus zetten | |
ArnosL | dinsdag 21 februari 2012 @ 06:49 |
Kan dat? Wist ik niet eens | |
Jamiroquai | dinsdag 21 februari 2012 @ 17:17 |
En voor je het weet is je bedrijf gehijacked en is er een wachtwoord op geplaatst. leuk | |
Peter | dinsdag 21 februari 2012 @ 18:24 |
Had je hem op de server staan zonder wachtwoord? Dat is ook dom.. We hebben helaas vaker klojo's gehad die ene bedrijf overnamen en daarmee andere spelers onder water zetten. Onbeveiligde bedrijven zijn not-done.. | |
Irritatie100 | dinsdag 21 februari 2012 @ 22:11 |
Iemand hier die met FIRS speelt? Best briljant eigenlijk. | |
Saninl | woensdag 22 februari 2012 @ 01:36 |
Vertel? | |
RealBizkit666 | woensdag 22 februari 2012 @ 07:59 |
http://wiki.openttd.org/FIRS | |
Irritatie100 | woensdag 22 februari 2012 @ 11:39 |
Werkelijk álle industrieën zijn vervangen door nieuwe en het zijn er ook veel en veel meer. | |
BasOne | zondag 26 februari 2012 @ 15:28 |
Eens uitproberen. | |
Irritatie100 | zondag 26 februari 2012 @ 16:55 |
Hou er wel een cargo-flow chart bij anders is het geen doen. En zorg dat je voldoende hulpgoederen aanvoert, dat houdt de productie hoog. | |
Sejt | maandag 27 februari 2012 @ 12:35 |
In OpenTTD is het makkelijk om spoorlijnen te vervangen naar nieuwe types. ( ) Is het ook mogelijk op één of andere manier om treinen te vervangen naar dezelfde nieuwe types (monorail of maglev) terwijl ze hun orders houden? | |
Iridal | maandag 27 februari 2012 @ 13:08 |
Die vraag had ik ook: antwoord is neen. Staat in de spoiler van de topicstart | |
Sejt | maandag 27 februari 2012 @ 13:47 |
Ah, balen. Dat is wel een gemis zeg. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 29 februari 2012 @ 20:09 |
Iemand ervaring met de 32bbp? | |
Proximo | vrijdag 2 maart 2012 @ 21:10 |
Ik kan er nog steeds geen wijs uit worden... | |
Pleasureman_Gunther | dinsdag 13 maart 2012 @ 17:27 |
Alweer dezelfde map op de server? Da's al de derde keer.. | |
Bart | dinsdag 13 maart 2012 @ 20:44 |
Komt omdat ie automatisch herstart, dan draait ie helaas weer dezelfde map. Zal hem eens handmatig herstarten . | |
trigt013 | donderdag 15 maart 2012 @ 00:07 |
Ik heb een raar probleem. Ik heb openttd geïnstalleerd op Windows 7 maar mijn Hoogovens krijgt ijzererts maar wilt geen staal afgeven aan mijn staaltreinen. Er komt genoeg binnen maar hij geeft constant 0% getransporteerd. Ik ken het spel en nog nooit eerder dit probleem gehad. | |
CasB | donderdag 15 maart 2012 @ 00:36 |
Misschien zijn de staalwagons ingesteld op een ander soort cargo? | |
Bart | donderdag 15 maart 2012 @ 09:27 |
Produceert je hoogoven wel staal? | |
trigt013 | donderdag 15 maart 2012 @ 09:44 |
Ja die produceren wel staal en de treinen zijn ook gewoon staal lading. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 15 maart 2012 @ 10:28 |
Misschien is een screenshotje toch wel handig, met je hoogovens, station en staaltreinen en detail-schermpjes zichtbaar. | |
trigt013 | donderdag 15 maart 2012 @ 11:00 |
Sejt | donderdag 15 maart 2012 @ 11:23 |
Het kan zijn dat het station geen staal aanbiedt. Heel vreemd, zelfs al ligt het station direct aan de fabriek. Heb ik ook weleens gehad. Soms lukt het als je er een extra spoor aan vast legt - je ziet wat het station aanbiedt en accepteert voordat je het daadwerkelijk bouwt. | |
trigt013 | donderdag 15 maart 2012 @ 11:45 |
Ook gedaan Sejt, Maar helaas maakt het helemaal niets uit. De staalfabriek levert niet. Bij een vorig scenario ook gedaan. Lijkt wel een bug ofzo. Misschien de gewone TTD laden | |
Irritatie100 | donderdag 15 maart 2012 @ 11:47 |
En als je er 1 station van maakt? | |
trigt013 | donderdag 15 maart 2012 @ 11:54 |
Heb ik gedaan, geen succes. | |
Irritatie100 | donderdag 15 maart 2012 @ 12:00 |
Gaat het naar iets wat staal accepteert? Want als dat niet zo is dan blijft de trein vol en haalt hij dus niks meer op bij de staalfabriek. | |
trigt013 | donderdag 15 maart 2012 @ 12:09 |
De treinen blijven leeg, de staalfabriek levert helemaal niets aan welk station dan ook. Ik speel het spel al heel lang dus ik maak geen beginnersfout. | |
Irritatie100 | donderdag 15 maart 2012 @ 12:13 |
Dan zou ik het ook niet meer weten... | |
trigt013 | donderdag 15 maart 2012 @ 18:59 |
Opgelost, er zat een error in de staalwagon.. hij pikte geen staal op maar een onbekende inhoud. | |
Sejt | donderdag 15 maart 2012 @ 19:39 |
Vaag, heb ik nog nooit gehad en speel het ook al een aantal (verspreide) jaartjes. | |
ArnosL | vrijdag 16 maart 2012 @ 19:55 |
Zo, ik ben ook maar even begonnen op de FOK! server | |
trigt013 | vrijdag 16 maart 2012 @ 23:11 |
Ik probeerde voor de lol met FIRS te spelen. Alleen kan ik niet vinden hoe ik de lading kan opgooien zodat ik bijvoorbeeld voedsel of alcohol kan transporteren. | |
Saninl | vrijdag 16 maart 2012 @ 23:14 |
Ik durf dus echt niet met FIRS te beginnen | |
Irritatie100 | zaterdag 17 maart 2012 @ 17:03 |
Gewoon je treinen op de gebruikelijke manier refitten toch? Of begrijp ik je verkeerd? | |
trigt013 | zaterdag 17 maart 2012 @ 17:19 |
ja dat deed hij dus niet, maar ik heb al een oplossing, gewoon andere FIRS met uitbreidingen geïnstalleerd | |
Saninl | zaterdag 17 maart 2012 @ 17:52 |
Ik zag maar 1 FIRS staan bij de online inhoud zoeken optie van openttd? (die werkt overigens ook wel goed volgens mij, alleen het is gewoon ontzettend uitgebreid) | |
Irritatie100 | zaterdag 17 maart 2012 @ 18:55 |
Voor de FIRS-beginners is het zeer raadzaam om deze erbij te houden: Ik speel de laatste tijd standaard met FIRS maar ik heb dit schema nog altijd naast me liggen Wat je trouwens sowieso moet doen is de hulpgoederen (die engineering tools en farming tools) aanvoeren naar je industrieën, als je dat niet doet dan gaat de productie vrij snel achteruit. | |
Sejt | zaterdag 17 maart 2012 @ 19:30 |
Ik vind FIRS echt gaaf ivm de originele OpenTTD. Veel grotere productieketens, waardoor je niet zomaar even alle industrieen tegelijk kan bedienen. | |
EnGCatjuh | maandag 19 maart 2012 @ 09:27 |
Dat schema ziet er echt supernice uit Ook maar een keer met FIRS beginnen dan binnenkort! | |
ArnosL | maandag 19 maart 2012 @ 19:02 |
Voor het eerst meer dan 1 miljard aan omzet gedraaid met vliegtuigjes | |
EnGCatjuh | donderdag 22 maart 2012 @ 11:39 |
Mijn eerste indruk van FIRS is echt goed. Het brengt toch een flink stuk extra complexiteit in het spel. Erg gaaf | |
Sejt | donderdag 22 maart 2012 @ 12:26 |
Ik zal het ook niet meer zonder FIRS spelen Zo horen produktieketens te zijn! | |
ouderejongere | donderdag 22 maart 2012 @ 19:55 |
Wat biedt FIRS meer dan ECS? Zo te zien is het concept gelijk, maar dan nog een stuk lastiger. | |
Cosmo2.0 | vrijdag 30 maart 2012 @ 23:40 |
Zonet weer ff gespeeld | |
ArnosL | donderdag 5 april 2012 @ 18:43 |
Hoe kun je het kapot gaan van treinen uitzetten? Of is dat niet mogelijk? | |
Bart | donderdag 5 april 2012 @ 18:53 |
http://wiki.openttd.org/Breakdowns Vehicle breakdowns. | |
ArnosL | donderdag 5 april 2012 @ 19:55 |
Thanks | |
bibaboerderij | donderdag 5 april 2012 @ 20:27 |
Is het op een server mogelijk mogelijk iemand toestemming te geven jou infrastructuur te gebruiken? Dat je met een maat hetzelfde spoornet gebruikt terwijl je ieder je eigen bedrijf hebt. (En concurentendat van hun) | |
Peter | donderdag 5 april 2012 @ 23:01 |
Bart, klopt het dat ik nu voor de 3e keer dezelfde kaart op je server zie? | |
Sneeuwvlok_2 | donderdag 5 april 2012 @ 23:16 |
Best een ingewikkeld spel, heb je het snel onder de knie of moet je er echt tijd insteken voor je wat leuk kan gaan spelen ? | |
Peter | donderdag 5 april 2012 @ 23:19 |
Begin op je eigen pc (geen multyplayer) en met 1 soort transport. Probeer subsidies binnen te slepen en ga pas als je geld hebt expirimenteren met andere transportmethodes. Heb je best snel door | |
Sneeuwvlok_2 | donderdag 5 april 2012 @ 23:26 |
Op zich lijkt het me leuk alleen iets te ingewikkeld. Is er ook een ander soort spel dat iets meer de richting van RCT uitgaat. | |
Peter | donderdag 5 april 2012 @ 23:34 |
SIM's? Andere tycoon-spellen? Microsoft trail simulator? | |
RobertNL | donderdag 5 april 2012 @ 23:41 |
Ik speelde dit al op mijn manier toen ik 8/9 was (bus met winst van 1 richting 2 laten rijden). dus zo lastig kan het niet zijn (gewoon wat oefenen)
| |
Saninl | donderdag 5 april 2012 @ 23:45 |
Net weer even met FIRS gespeeld, toch nog wel een stuk meer uitdaging! | |
RobertNL | donderdag 5 april 2012 @ 23:48 |
Ja, kan je daar een beetje aan wennen? ik wil het binnenkort ook eens installeren. Heb je die kaart erbij (met wat waar heen moet) of doe je het uit de losse pols? | |
ArnosL | vrijdag 6 april 2012 @ 00:02 |
Valt reuze mee. Je kunt met bussen beginnen binnen een stadje, waarbij je twee busstations bouwt, een garage en dan de bussen van het ene naar het andere stationnetje laat rijden. Maak je winst, dan bouw je nog een lijntje, ga je de lijnen combineren en dan ga je er steeds verder in. Dat is het leuke er aan, je begint vaak simpel vanwege weinig kapitaal en je kunt het zo uitgebreid maken als je wil. Het duurt wel even voor je de map vol hebt meestal | |
Sneeuwvlok_2 | vrijdag 6 april 2012 @ 09:48 |
Ga het toch maar eens installeren wanneer ik het tijd heb! | |
Bart | vrijdag 6 april 2012 @ 09:52 |
Ja. Mijn server was gereset, maar de dedicated server ververst niet de random seed bij een herstart, snap ook niet waarom. Maar doordat telkens dezelfde seed gebruikt wordt, krijg je telkens dezelfde map. Die moet ik handmatig verversen, en dat zal ik vanavond dus even doen . Niet zonder patch. Als je het wil, zoek dan op subsidiaries patch. Valt mee hoor. Gewoon simpel beginnen met een spoortje en twee stations en een treintje. Staat in de OP hoe je dat moet bouwen . Daarna gewoon uitbreiden . | |
SosuaCafe | zaterdag 14 april 2012 @ 11:51 |
Rustig op de server.. | |
lezut | zondag 15 april 2012 @ 15:00 |
Nieuwe versie van de Dutch Trainset is uit -> http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=67&t=59353 | |
MaxMark | zondag 15 april 2012 @ 15:20 |
En ook nog een first stable release van versie 1.2.0 | |
Bart | zondag 15 april 2012 @ 15:31 |
Dan zal ik een dezer dagen de server updaten . | |
ArnosL | zondag 15 april 2012 @ 19:22 |
Die nieuwe treinset is wel leuk. Een nieuwe dubbeldekker met een lengte van 5,0 heeft een capaciteit van 1.069 passagiers! | |
ArnosL | donderdag 19 april 2012 @ 19:35 |
Is er ook de mogelijkheid om een andere NewGRF te gebruiken in een gedownload scenario? Ik speel een scenario van Nederland, maar er zitten de standaard treinen in dat scenario, terwijl ik eigenlijk de Dutch trainset er in wil hebben. Ik speel trouwens ook met de 1.2.0 versie. Het werkt goed, maar ik vind het eigenlijk best irritant dat je zo ver in kunt zoomen, dan wordt het wel heel erg pixelig. | |
Sjoerd102 | zaterdag 21 april 2012 @ 19:28 |
Gisteren ook eens de Open TDD geinstalleerd, en gelijk weer verslaafd. | |
Saninl | zaterdag 21 april 2012 @ 20:35 |
Jep, het overzicht er wel altijd bij | |
Kandijfijn | zaterdag 21 april 2012 @ 20:42 |
-Fatsoenlijker pathfinding van treinen -Mogelijkheden tot ingewikkeldere financieringen etc. -Update graphics En de ontwikkelaar zou stinkend rijk worden, nog steeds een van de beste games ooit!!! | |
Saninl | zaterdag 21 april 2012 @ 22:02 |
Voor de Mac nog geen release toch? | |
Kandijfijn | zaterdag 21 april 2012 @ 22:30 |
Huh? Ik heb geen Mac. Ik snap die vraag eigenlijk ook niet i.c.m. met de qoute | |
RPG | zaterdag 21 april 2012 @ 22:47 |
De originele ontwikkelaar is al stinkend rijk volgens mij. Nu is het een open source project waar ze geen geld aan kunnen verdienen door het licentie model. | |
Saninl | zondag 22 april 2012 @ 01:07 |
Sorry. Die quote moest zijn voor de nieuwe release... en ik speel het op een Mac (gaat prima multiplayer met pc's) maar is daar die release ook al voor uit? | |
Augustus_Thijs | maandag 23 april 2012 @ 15:32 |
Ik bouwde altijd van alles door elkaar heen.. Ging ook best aardig hoor. Bussen voor de kleine stukjes, en ook vrachtauto's voor de kleine trajecten. Treinen voor de bulk, zoals van kolen naar de energiecentrales. | |
Flodder450 | dinsdag 8 mei 2012 @ 19:47 |
Welke GRFs moet ik hebben voor de server? grfs niet gelijk ! EDIT: had generic tram set nodig sorry :$ [ Bericht 16% gewijzigd door Flodder450 op 08-05-2012 19:56:54 ] | |
Johan1994 | dinsdag 8 mei 2012 @ 19:55 |
Hallo iedereen in het topic Ik zou graag verbinden met de server maar het lukt niet om te verbinden. Hij zegt steeds dat hij de verbinding kwijt raakt? Wat is het probleem ? | |
Peter | dinsdag 8 mei 2012 @ 20:06 |
Probeer eerst eens alleen te bekijken? (zonder nieuw bedrijf aan te maken), daarna pas een bedrijf aanmaken. Luk dat? | |
Bart | dinsdag 8 mei 2012 @ 20:24 |
Verwerken van de kaart duurt te lang, daarom wordt de verbinding verbroken. Of je hebt traag internet, of de map is inmiddels enorm groot, of een combinatie daarvan. | |
Bart | dinsdag 8 mei 2012 @ 20:26 |
2,43MB zie ik nu, niet echt bijster groot ofzo... | |
Johan1994 | dinsdag 8 mei 2012 @ 21:07 |
Andere servers laad hij in een paar sec, ik heb eerlijk gezegd geen idee wat het probleem dan kan wezen. Wanneer hij bijna geladen is dus echt 99% stopt hij de verbinding >:(? Rot computer [ Bericht 12% gewijzigd door Johan1994 op 08-05-2012 21:25:51 ] | |
AdoraBelle | donderdag 10 mei 2012 @ 19:26 |
Het viel me trouwens wel op dat ik in minder dan 10 seconden m'n wachtwoord moet invullen, anders zegt 'ie dat het te lang duurt en schopt 'ie me eruit. | |
ArnosL | donderdag 10 mei 2012 @ 19:48 |
Dat heb ik hier ook. Net geprobeerd om in de server te komen, maar op het eind breekt ie hem af. | |
Bart | donderdag 10 mei 2012 @ 20:01 |
Ik heb de server maar eens gereset. | |
ArnosL | donderdag 10 mei 2012 @ 20:27 |
Ik zit er nu in | |
Johan1994 | vrijdag 11 mei 2012 @ 00:45 |
Heel erg bedankt Het is gelukt! | |
Johan1994 | vrijdag 11 mei 2012 @ 04:18 |
Ja ik kom weer zeuren, maar ik had een vraagje over signals. Ik heb dus een station van 3 perrons, het probleem is dat zonder signals botsen ze natuurlijk tegen elkaar aan (Dúh) maar met willen ze gewoon niet rijden. http://i46.tinypic.com/11icx1j.png Zoals je ziet komen ze samen op 1 rails, hoe kan ik er voor zorgen dat ze op elkaar wachten zonder dat er moord en doodslag is op het spoor zelf. http://i47.tinypic.com/s12ntg.png Dit is een soort van wachtding waar de treintjes kunnen wachten op hun beurt maar het word niet gebruikt. http://i49.tinypic.com/o888sz.png Hier komen ze samen bij het andere station, alleen daar lukte het ook niet. De treinen gingen samen staan wachten wanneer ze het station uitreden dus was het niet veel soeps. Dus iemand tips hoe en wat ik moet doen? Want dat zou er fijn zijn. Deze trainrails zit op de Fok server dus als je een kijkje wilt nemen, ik zeg doen | |
Fe2O3 | vrijdag 11 mei 2012 @ 07:52 |
De treintjes zullen het wachtding niet als wachtding zien maar het gewoon volproppen. Waarom niet 1 aanvoer en 1 afvoerspoor, in ieder geval tot ze wat van het station af zijn? Ook zou ik maar 1 of 2 seinen gebruiken, niet telkens 5x die achter elkaar. 3e plaatje mis ik een correct?sein op de bovenste lijn. | |
BEFEM | woensdag 30 mei 2012 @ 01:24 |
Wanneer krijgen bedrijven meer en minder productie? En Hoe kan je de % dat je vervoert per maand verhogen terwijl er steeds al 4 treinen wachten (en pas gaan als ze vol zitten). Komt vaak niet boven de 72% ofzo | |
WaikikiWim | woensdag 6 juni 2012 @ 16:03 |
Hey! Ik heb dus net dit spel gedownload (OpenTTD) maar begrijp er weinig van, met de korte uitleg in de OP kan ik ook weinig. Zou iemand een link kunnen geven naar een goede, bondige tutorial op youtube? Ik heb zelf al gekeken, maar het zijn vooral tutorials die al voor iets gevorderden zijn.. | |
Bart | woensdag 6 juni 2012 @ 16:25 |
Wat snap je dan precies niet? | |
Bart | woensdag 6 juni 2012 @ 16:27 |
Ligt aan de instellingen af. Gaat random. Maar als je rating boven de 80% zit dan komt er vaker en sneller een hogere productie. Rating wordt bepaald aan de hand van diverse factoren, zie hier: http://wiki.openttd.org/Game_Mechanics#Station_rating | |
WaikikiWim | woensdag 6 juni 2012 @ 17:04 |
Het begin Eigenlijk niks, maar als ik dan een random tutorial op youtube aanklik dan volg ik die eigenlijk ook al niet.. Zou jij een link naar een goede kunnen geven? Dan volg ik die wel.. | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 6 juni 2012 @ 17:06 |
http://wiki.openttd.org/Tutorial | |
cherrycoke | zondag 10 juni 2012 @ 10:46 |
Autorenew failed train XX is to long, hoe krijg je dit goed? | |
cherrycoke | zondag 10 juni 2012 @ 10:47 |
geen zin om 414 treintjes handmatig te doen eigenlijk | |
cherrycoke | zondag 10 juni 2012 @ 10:47 |
sinds die nieuwe update heb ik wel vaak train XX is lost terwijl ie gewoon voor het stationnetje staat | |
ArnosL | zondag 10 juni 2012 @ 14:06 |
Heb ik ook wel eens, maar dan is ie ook meteen z'n bestemmingen allemaal kwijt. Best irritant. | |
cherrycoke | zondag 10 juni 2012 @ 15:51 |
hoe zet je die breakdowns uit best irritant | |
ArnosL | zondag 10 juni 2012 @ 20:59 |
Bij je algemene instellingen geloof ik. Dan geld het wel pas vanaf een nieuwe game. | |
Bart | zondag 10 juni 2012 @ 21:26 |
http://wiki.openttd.org/Breakdowns | |
cherrycoke | zondag 10 juni 2012 @ 22:02 |
trouwens een version mismatch met de fok! server | |
cherrycoke | zondag 10 juni 2012 @ 22:28 |
break downs op midden van een signal andere trein botst er zo in @QR@QFTRQ@R | |
cherrycoke | zondag 10 juni 2012 @ 22:33 |
het is echt om de 5-7 seconden dat er een kapoet gaat niet normaal meer | |
cherrycoke | zondag 10 juni 2012 @ 22:47 |
34.000 crates of goods op een factory, ik mag niet klagen 79% transported | |
cherrycoke | dinsdag 12 juni 2012 @ 17:19 |
transfer en nog meer transfers, iets gecheat met station groote. ik had zin om transfers te maken | |
ArnosL | dinsdag 12 juni 2012 @ 22:53 |
Hoeveel treinen heb je daar op staan? Ik had net een hub gebouwd met 14 sporen en een xl vliegveld en een stuk of 100 treinen, maar toen ging m'n accu ineens van 20% naar 0, terwijl ik hem nog niet had opgeslagen. Die game is weg dus | |
Bart | dinsdag 12 juni 2012 @ 22:55 |
ctrl-s | |
Bart | dinsdag 12 juni 2012 @ 22:55 |
Zal hem binnenkort eens updaten . | |
cherrycoke | woensdag 13 juni 2012 @ 17:18 |
15 transfer treinen 45 resource treinen 60 vliegtuigen +-12.000 goods van fabriek, 91% transported 3 stations is niet te doen omdat dan de distributie van de fabriek raar gaat doen met ratings 2 stations hebben er rond de 70, de ene rond de 30, en krijgt dan ook niks meer | |
cherrycoke | woensdag 13 juni 2012 @ 17:19 |
dank u | |
cherrycoke | woensdag 13 juni 2012 @ 18:47 |
min towntjes willen niet groeien hoe staan de instellingen op de fok server? | |
Bastiefcg | donderdag 14 juni 2012 @ 08:39 |
- [ Bericht 100% gewijzigd door Bastiefcg op 14-06-2012 08:47:53 ] | |
Bastiefcg | donderdag 14 juni 2012 @ 21:22 |
Zijn er nog regels voor de fok server, dat je bepaalde goederen niet mag vervoeren als er al een andere speler bij een bedrijf zit ? en ik las iets over FIRS? Wat is dat, heb je dan meerdere goederen ofzo? en kan je dit gewoon downloaden voor OpenTTD of is dit een aparte game? | |
RPG | donderdag 14 juni 2012 @ 21:29 |
Hier kan je alle informatie over FIRS vinden http://wiki.openttd.org/FIRS je kan het gewoon binnen openttd binnenhalen. | |
Bart | donderdag 14 juni 2012 @ 21:32 |
http://lingen.nu/ttd/rules/ http://wiki.openttd.org/FIRS Kun je downloaden. | |
Bastiefcg | zaterdag 16 juni 2012 @ 06:28 |
Top | |
cherrycoke | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:35 |
op naar de 10 mil? | |
The_Dean | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:42 |
Net weer na jaren geïnstalleerd. Nu eens kijken of ik er nog wat van bak. | |
cherrycoke | zaterdag 16 juni 2012 @ 11:45 |
succes | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 16 juni 2012 @ 13:45 |
suc6 | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 16 juni 2012 @ 16:33 |
Kan iemand mij trouwens het verschil uitleggen tussen 'ga non-stop naar' en 'ga non-stop via'? | |
cherrycoke | zaterdag 16 juni 2012 @ 17:17 |
http://wiki.openttd.org/Non-stop | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 16 juni 2012 @ 17:39 |
Als ik het zo veel is er eigenlijk geen verschil. | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 16 juni 2012 @ 19:10 |
Jawel natuurlijk. 'Nonstop naar x' is zonder op andere stations te stoppen naar x. 'Nonstop via Y' zegt niets over de eindbestemming, maar alleen dat je zonder te stoppen door station y wilt rijden. | |
detulp050 | zaterdag 16 juni 2012 @ 21:33 |
Kan iemand mij helpen? Ik heb een maximaal station waar hout wordt geaccepteerd. Toch lossen treinen niet altijd automatisch hun lading en vertrekken weer met lading terug naar 'bossen'. Hoe kan ik dit voorkomen? | |
trigt013 | zaterdag 16 juni 2012 @ 21:46 |
Zet het eindstation op "alles lossen en vertrek leeg" | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 16 juni 2012 @ 22:18 |
Maar je zal toch altijd een eindbestemming ingeven, lijkt me... | |
Peter | zaterdag 16 juni 2012 @ 22:33 |
Maar als je ene netwerk aan sporen hebt en je wil dat de trein via een bepaalde route gaat, kun je dus een waypoint/checkpoint instellen. | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 16 juni 2012 @ 22:45 |
oh ja, maar zo uitgebreed zijn mijn sporen nooit. | |
Peter | zaterdag 16 juni 2012 @ 22:53 |
Zonde | |
cherrycoke | zaterdag 16 juni 2012 @ 23:05 |
ik ben een halve dag bezig geweest om alle oil te verbinden met treintjes naar 1 refinery en dan komen de goods nog. EN DAN ZIT ER EEN TYFUS IRRITANTE kut mast in de weg | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 16 juni 2012 @ 23:09 |
Ik ben nu wel een mooi passagierstrajectje aan het opstarten. | |
Peter | zaterdag 16 juni 2012 @ 23:21 |
Tunneltje er onderdoor en klaar | |
ArnosL | zondag 17 juni 2012 @ 15:13 |
Ik ben even aan het proberen hoeveel treinen ik op een station met 10 sporen kan krijgen voor het vast loopt. Tot nu toe gaat het goed met 70 treinen. Ze komen van 6 verschillende lijnen en gaan door naar 2 eindstations. Tot nu toe gaat het soepel. Ik ga voor de 100 treinen op dit station | |
cherrycoke | zondag 17 juni 2012 @ 15:18 |
spaghetti spoor | |
ArnosL | zondag 17 juni 2012 @ 15:22 |
Klopt, inmiddels wat wissels weggehaald waardoor het wat soepeler doorloopt. | |
ZwartmetSuiker | zondag 17 juni 2012 @ 15:23 |
Wtf doen al die losse stukken weg overal? | |
cherrycoke | zondag 17 juni 2012 @ 15:24 |
bij mij doet single player ook raar ook al stel ik 3x3 grid in | |
ArnosL | zondag 17 juni 2012 @ 15:26 |
Geen idee, ik heb niks aan weg verwijderd daar. Hebben die gemeenten zelf allemaal aangelegd | |
cherrycoke | zondag 17 juni 2012 @ 15:27 |
??? | |
The_Dean | zondag 17 juni 2012 @ 15:29 |
Hoe krijg ik het voor elkaar dat een truck station in een dorp ook goederen accepteerd? Elke keer als ik een plaats nu accepteerd hij alleen post, terwijl het een andere keer in een keer goed werkte.... | |
cherrycoke | zondag 17 juni 2012 @ 15:29 |
midden van de stad neer dumpen> stad laten groeien | |
cherrycoke | zondag 17 juni 2012 @ 15:30 |
als je een station wil bouwen dan zie je al wat een stad accepteerd | |
The_Dean | zondag 17 juni 2012 @ 15:37 |
Hij doet het al, hoefde hem maar 1 tile op te schuiven Stations ben ik nog niet aan toe. Na jaren weer opnieuw begonnen, lekker kleine map met alles op laag | |
MaxMark | zondag 17 juni 2012 @ 16:07 |
Om goederen geaccepteerd te krijgen moet je stationsgebied (de witte vakjes die je ziet bij het plaatsen) een bepaald aantal kantoorgebouwen bereiken. Als je een Query doet op die gebouwen, zie je vaak iets van '2/8 goederen' of '1/6 goederen' staan. Als jouw gebied genoeg kantoorgebouwen beslaat om dit alles minimaal 1 te laten zijn (dus bijvoorbeeld 4x 2/8 gebouwen), dan zul je zien dat goederen worden geaccepteerd | |
The_Dean | zondag 17 juni 2012 @ 17:12 |
Moet nog erg veel leren merk ik wel | |
ZwartmetSuiker | zondag 17 juni 2012 @ 17:37 |
Meer pics, ik vind het leuk om te zien hoe het er allemaal bij ligt. | |
cherrycoke | zondag 17 juni 2012 @ 17:56 |
.sav file uploaden | |
The_Dean | zondag 17 juni 2012 @ 19:09 |
Spullendie staan te wachten op transport, verdwijnen die na een bepaalde tijd? Of spaart hij gewoon door tot er transport komt? | |
Luctor.et.Emergo | zondag 17 juni 2012 @ 19:11 |
Die verdwijnen na verloop van tijd. | |
trigt013 | zondag 17 juni 2012 @ 19:54 |
Worden door het lokale personeel meegenomen en verkocht op de lokale markt. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 19 juni 2012 @ 15:57 |
Stomme allochtonen, lopen de boel te flashen. | |
ArnosL | dinsdag 19 juni 2012 @ 17:31 |
Wie meinst du? | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 19 juni 2012 @ 17:33 |
Stelen, was een grapje | |
ArnosL | dinsdag 19 juni 2012 @ 18:14 |
Ik snapte hem al niet | |
ArnosL | woensdag 20 juni 2012 @ 16:07 |
Zo irritant als die gemeenten niet mee willen werken | |
Peter | woensdag 20 juni 2012 @ 17:02 |
Omkopen | |
ArnosL | woensdag 20 juni 2012 @ 17:06 |
Dat heb ik uitgeschakeld. Uiteindelijk maar een buslijntje gebouwd, toen waren ze weer wat sneller tevreden | |
cherrycoke | woensdag 20 juni 2012 @ 17:30 |
gewoon bomen neerzetten | |
ArnosL | donderdag 21 juni 2012 @ 16:29 |
Is er een mogelijkheid om te zien hoeveel passagiers je per maand, kwartaal of jaar je vervoert? Of is dat je aantal eenheden afgeleverde vracht? | |
cherrycoke | donderdag 21 juni 2012 @ 18:59 |
server reset en update plox bart? | |
Silverdigger2 | donderdag 21 juni 2012 @ 19:42 |
update | |
cherrycoke | donderdag 21 juni 2012 @ 20:20 |
| |
Silverdigger2 | donderdag 21 juni 2012 @ 22:42 |
misschien goed linkje voor in de OP? tutorial | |
ArnosL | zaterdag 23 juni 2012 @ 01:00 |
Gisteren een nieuwe game gestart, nu zit ik op 1076 treinstellen verdeeld over 231 treinen en heb ik 944 busjes om de treinstations van nieuwe passagiers te voorzien. En dat op 7 trein lijnen met in totaal 44 treinstations. En alsnog een leuke winst van 30 miljoen op een omzet van 41 miljoen Is er trouwens een manier om in één keer je hele scherm leeg te maken van alle schermpjes met losse bussen/treinen? Van zoveel klikken krijg ik een lamme arm | |
EnGCatjuh | zaterdag 23 juni 2012 @ 01:15 |
Met Delete ben je in een keer van alle schermpjes af. | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 23 juni 2012 @ 01:54 |
Hoe kan ik het spel leuk houden voor mezelf. Nadat ik winst maak en mijn lening heb afbetaald, verlies ik een beetje het nut om verder te gaan. | |
The_Dean | zaterdag 23 juni 2012 @ 02:13 |
Expand | |
Bart | zaterdag 23 juni 2012 @ 08:38 |
Heb je alle industrieën al aangesloten op je compleet doorverbonden uit een stuk bestaande grote netwerk? En gaan alle grondstoffen naar één verwerkende industrie? Alle kolen van een map dus naar één energiecentrale? En dat allemaal zonder dat je netwerk vastloop of dat er ergens files van treinen ontstaan? | |
trigt013 | zaterdag 23 juni 2012 @ 09:23 |
En dat elke stad voorzien van elk type goed en deze ook hebben aangesloten op passagierstransport en proberen de vraag van elke stad bij te houden en ook productie naar maximale eis opschroeven. | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 23 juni 2012 @ 10:35 |
Nee, misschien mezelf an maar andere doelen zetten. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 23 juni 2012 @ 10:40 |
Pics. | |
ArnosL | zaterdag 23 juni 2012 @ 10:41 |
Ik stel mezelf altijd als doel om de passagierstreinen op de hele map altijd vol met reizigers te krijgen. En aangezien ik altijd een map van 1024x0124 kies, ben ik er nog wel even mee bezig | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 23 juni 2012 @ 10:44 |
Ik heb enkel als doel om winst te maken en lening af te betalen. | |
cherrycoke | zaterdag 23 juni 2012 @ 10:48 |
net zoals mij doen een giga grote transfer neezetten met als doel 1 miljard winst per kwartaal, ik heb dit nu voor mekaar! | |
MaxMark | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:08 |
Dan ben je na hooguit 4/5 jaar spelen in het spel al klaar | |
ArnosL | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:09 |
Pics! | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:18 |
Ja, inderdaad zoiets. Ben nu met in subtropische gebied bezig. Dat is al wat moeilijker, vind ik. | |
cherrycoke | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:21 |
staan al in dit topic | |
cherrycoke | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:22 |
cherrycoke | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:22 |
geen miljard, beetje overdreven | |
cherrycoke | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:25 |
zo staat het er nu voor | |
MaxMark | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:27 |
Ooohh, met vliegtuigen. Telt niet En die 90-graden bochten onder Feningstone West, dat kan echt niet. | |
cherrycoke | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:28 |
ik wil ze expres daar laten afremmen | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:30 |
Dat doe ik 'altijd'. | |
MaxMark | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:36 |
Que? Foei. Ik deed het vroeger ook altijd, maar nu vind ik het niet meer zo 'realistisch'. De optie om treinen die 90-graden bochten te laten maken valt ook uit te zetten in het configuratiescherm. | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:39 |
Maar hoe moet ik dat dan oplossen? | |
MaxMark | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:51 |
Euh, gewoon geen 90-, maar 45-graden bochten maken? En tussen twee 45-graden bochten moet over het algemeen een afstand zitten die ongeveer dezelfde lengte heeft als de langste trein die er rijdt. Als een trein door twee 45-graden bochten gaat, remt deze af. Dit wil je uiteraard voorkomen | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 23 juni 2012 @ 11:59 |
Dan moet ik wel hele grote bochten maken. | |
MaxMark | zaterdag 23 juni 2012 @ 12:22 |
Naja, als je ergens vlak voor het station bent is het minder een probleem dan wanneer je bijvoorbeeld een lijn om een stad heen bouwt. Voorbeeld: De rechter bocht zou nog steeds iets te kort kunnen zijn, maar je snapt de bedoeling | |
The_Dean | zaterdag 23 juni 2012 @ 13:29 |
Kan ik nieuwe industrie doen ontstaan? Mijn olie is op | |
Peter | zaterdag 23 juni 2012 @ 13:54 |
Als je het kan betalen en je hebt het in de opties aan staan kun je een nieuwe industrie funden | |
ArnosL | zaterdag 23 juni 2012 @ 13:58 |
Kost iets van een miljoen per industrie geloof ik. | |
The_Dean | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:00 |
Ik moet voor een oliebron even 8 miljoen neertellen... zit nog maar op 3 ton, dus dat gaat lastig worden | |
MaxMark | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:15 |
Hoe kan je olie 'op' zijn, overigens? | |
The_Dean | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:18 |
Ja geen idee, ik verbaasde me er ook al over... De hele constructie is zelfs gewoon weg. | |
BurnaBoy | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:22 |
Ja dan is die bron gewoon falliet. Moet je even op de wiki zoeken maar het kan inderdaad dat als je iets van een bron naar bv een fabriek brengt dat die bron alsnog falliet gaat. | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:23 |
Ik houd het wel op de rechterbocht. | |
The_Dean | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:23 |
Hmmm, klote. | |
BurnaBoy | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:26 |
http://wiki.openttd.org/G(...)D-like_Economy_Rules Hier word enigzins uitgelegd hoe het werkt. | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:29 |
Mijn 90-graden bocht aangepast. | |
ArnosL | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:30 |
90 miljoen lichter en het grootste deel van m'n treintjes vervangen voor een ander type dat wat beter bleek te zijn | |
MrBaas | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:35 |
Als ik hem op volledig scherm zet dan gaan de kleuren raar doen ! | |
MaxMark | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:39 |
Wat betreft het failliet gaan van bedrijven, dat valt ook in het configuratiemenu uit te zetten. Als je dit wel aan hebt staan, dan komt het er grofweg op neer dat je minimaal 75% van de goederen moet vervoeren om ervoor te zorgen dat het bedrijf niet failliet gaat. | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:46 |
Maar dan nog, een bron gaat niet perse failliet. Als de zaken wel goed gaan, is die op een gegeven moment gewoon op. Realistisch heet dat: een oliebron heeft maar een vaste hoeveelheid olie. | |
MaxMark | zaterdag 23 juni 2012 @ 14:57 |
Dat is wel realistisch, ja. Maar niets is irritanter dan een complex aangelegd netwerk dat je jaren heeft gekost om te bouwen, dat ineens onbruikbaar wordt. Om die reden heb ik het uit gezet | |
ArnosL | zaterdag 23 juni 2012 @ 16:07 |
M'n treintjes kunnen de boel niet aan Die lijn rechts voert alleen maar passagiers aan van twee andere stations en die busjes voeren ook alleen maar passagiers aan. Die moeten dan opgehaald worden door in totaal 30 treinen. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 23 juni 2012 @ 16:10 |
Ik snap er geen zak van | |
Bart | zaterdag 23 juni 2012 @ 16:15 |
ctrl-s | |
Bart | zaterdag 23 juni 2012 @ 16:15 |
Wat snap je niet? | |
Bart | zaterdag 23 juni 2012 @ 16:17 |
Oliebronnen op het land drogen op. Altijd. Na een tijdje ontstaan er boorplatformen in zee aan de rand van de map. 1980-1990 ofzo dacht ik. Die boorplatformen gaan niet failliet als je van ze transporteert. | |
The_Dean | zaterdag 23 juni 2012 @ 16:48 |
Dan wacht ik daar ff op | |
MaxMark | zondag 24 juni 2012 @ 00:48 |
De oliebronnen toch ook niet, als je daarvan transporteert? | |
Bart | zondag 24 juni 2012 @ 10:21 |
Bij mijn weten wel. Was in ieder geval wel altijd zo vroeger. Maar daarom transporteer ik nooit meer olie van landbronnen dus het kan gewijzigd zijn zonder dat ik het doorheb . Rond 2000 waren alle oliebronnen op land opgedroogd, of je er van transporteerde of niet... | |
cherrycoke | zondag 24 juni 2012 @ 10:47 |
heb ik altijd raar gevonden | |
Hojdhopper | zondag 24 juni 2012 @ 12:01 |
Hoe kan het zijn dat in het vernster 'Beschikbare Railvoertuigen' de onderhoudskosten per jaar 101.000 (loc) en 3500 (per wagon) euro zijn en als ik de trein eenmaal heb aangeschaft de totale onderhoudskosten 1900 euro zijn. Op zich wel chill maar niet echt realistisch. En dat laatste is juist wat ik wil. Gaat wel om een NewGRF, dus geen standaard loc/wagon. Edit: laat maar, hij stond in het depot. [ Bericht 16% gewijzigd door Hojdhopper op 24-06-2012 12:11:42 ] | |
Hojdhopper | zondag 24 juni 2012 @ 12:57 |
Toch nog een vraagje, kan je instellen dat als je een trein niet non-stop laat rijden, hij ook vollaad op de tussenstations? | |
ArnosL | zondag 24 juni 2012 @ 13:03 |
Dat doet ie automatisch als je hem niet op non-stop instelt toch? Moet je natuurlijk wel die stations aanklikken. | |
Hojdhopper | zondag 24 juni 2012 @ 20:30 |
Nee, ik klik het startstation en eindstation aan. Die twee zet ie inderdaad op volledig laden, maar op alle tussengelegen stations laad ie alleen dat wat aanwezig is. Ik heb hem dan dus niet op non-stop staan, ivm het één voor één moeten aanklikken van alle tussenstations op heen- en terugweg. | |
cherrycoke | maandag 25 juni 2012 @ 11:20 |
ziet er best okish uit toch | |
ArnosL | maandag 25 juni 2012 @ 11:45 |
Best een flinke omzet Zo ziet het er bij mij nu uit. Het dipje is vanwege het vervangen van een hoop treinen. | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 26 juni 2012 @ 23:14 |
Hoe kan ik bepalen hoeveel een trein maximaal aan wagonnetjes mee kan nemen, want de getallen bij max. trekkracht en kracht zeggen mij eerlijk gezegd niet zo veel. | |
Bart | woensdag 27 juni 2012 @ 08:43 |
Er is geen max qua trekkracht. Gewoon proberen. Vind je dat ie te langzaam optrekt, gooi er een loc bij... Meestal doe ik boven de 8 vakjes/16 wagons een 2e loc. | |
Luctor.et.Emergo | donderdag 28 juni 2012 @ 21:43 |
Ik wordt gek van al die rampen, waardoor er weer een stuk rails weg is. | |
Saninl | donderdag 28 juni 2012 @ 21:45 |
Zet ze uit? | |
Bart | donderdag 28 juni 2012 @ 21:45 |
Dat ja . http://wiki.openttd.org/Disasters | |
Luctor.et.Emergo | donderdag 28 juni 2012 @ 21:48 |
Ja, heb ik ook intussen gedaan. | |
MaxMark | vrijdag 29 juni 2012 @ 00:33 |
Die crashende zeppelins Altijd die dingen volgen en op het moment dat ze neerstortten snel het vliegveld slopen en direct weer bouwen, zodat alles gewoon door kon blijven gaan | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 29 juni 2012 @ 22:29 |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 29 juni 2012 @ 22:29 |
vraag mijn stations accepteren niks, hier door kan mijn trein geen goederen vervoeren. ik zal er wel over heen lezen maar wat doe ik verkeer?d | |
MaxMark | vrijdag 29 juni 2012 @ 22:59 |
Wat voor goederen? Goederen-goederen? In dat geval moet je ervoor zorgen dat je stationsgebied (witte vakjes die je ziet bij plaatsing) genoeg kantoorgebouwen in een stad raakt. Zie ook deze post. | |
Peter | vrijdag 29 juni 2012 @ 23:49 |
Bij het bouwen van een station zie je wat die op die plaats wel accepteert. Een station ergens plaatsen waar hij niets accepteert is onzinnig | |
Sjeekie_Beekie | zaterdag 30 juni 2012 @ 02:27 |
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik ttd aan de praat krijg op mijn mac? Ik worstel me al een uur door de wiki en de downloads heen, maar tot nu toe zonder succes. En dat terwijl ik nu eindelijk weer eens tijd heb om een potje te spelen. | |
Bart | zaterdag 30 juni 2012 @ 07:45 |
http://wiki.openttd.org/Installation#Installation_on_Mac_OS_X begrijp je niet? Ziet er niet heel erg ingewikkeld uit moet ik zeggen... Heb echter geen ervaring met Mac dus kan er niet meer van maken dan dat... | |
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 30 juni 2012 @ 10:56 |
Die handleiding is een beetje vaag ja. Wat ik gedaan heb was downloaden (MacOS universal build). De 'OpenTTD' die in die zip zit kun je starten, of naar je Applications slepen en van daar starten. Je krijgt dan de eerste keer inderdaad een foutmelding dat je geen graphics hebt. Maar, nu heeft OpenTTD ondertussen wel in je homedirectory de directory-structuur aan gemaakt waar je die graphics neer moet zetten: namelijk in Documents/OpenTTD/baseset Als je daar de grf files van ofwel de oorspronkelijke TTD, ofwel van een opengfx set neer zet, OpenTTD nog een keer start, werkt het wel! Succes! | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 30 juni 2012 @ 16:46 |
Ik heb het nog niet echt onder de knie, hoe ik een goede t-splitsing kan maken bij treinen. | |
SuperHarregarre | zaterdag 30 juni 2012 @ 17:32 |
Vond dit echt een geniaal spel maar op nieuwe laptop met Nvidia Optimus draait het gewoon niet soepel, omdat de harde kaart niet te forceren is voor OpenTTD, echt jammer. | |
Saninl | zaterdag 30 juni 2012 @ 17:33 |
Ik heb hetzelfde "probleem". Ik heb ook vaak games met maar 3 of 4 stations en binnen 10 jaar heb ik niets groots gedaan maar telkens als ik het spel weer even speelde veranderde ik weer iets aan mijn netwerk van rails. Over die 10 jaar was eigenlijk echt heel weinig veranderd! haha Ik probeer dan wel "mooie" en realistische netwerken.. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 30 juni 2012 @ 23:33 |
Ik wil toch beginnen met dit spelen welke kan ik het beste downloaden? Is die versie met betere graphics de moeite waard? En kan ik meteen Nederlandse treinen? | |
ArnosL | zondag 1 juli 2012 @ 02:05 |
Heb je een screenshot van je huidige t-splitsing? Ik heb versie 1.2.1. Volgens mij is dat ook de nieuwste en de versie met de beste graphics. Nederlandse treinen zijn te downloaden. Dan moet je als je het spel opstart naar 'NewGRF-instellingen'. Dan in dat geopende schermpje naar 'Online inhoud zoeken', waarna je in dat scherm naar 'Dutch Trainset 2' moet zoeken. Die aanvinken en downloaden en toevoegen, zodat ie van het onderste naar het bovenste scherm gaat. Als je daarna een nieuwe game op start, zitten de Nederlandse treinen er allemaal in. Ligt er dan wel aan in welk jaar je begint. In 1930 heb je nog niet alle nieuwe treinen, maar als je in 2012 start, heb je volgens mij direct alle treinen beschikbaar. | |
ZwartmetSuiker | zondag 1 juli 2012 @ 10:15 |
Ah bedankt! Ik ga het straks maar downloaden, ben benieuwd. | |
ZwartmetSuiker | zondag 1 juli 2012 @ 12:26 |
Nou net ff zitten kloten maar het is wel lastig zeg. Echt lastig om vrachtwagens goede orders te geven. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 1 juli 2012 @ 12:28 |
| |
Luctor.et.Emergo | zondag 1 juli 2012 @ 12:28 |
Hoe kan ik trouwens mijn huidige versie upgraden? Ik heb nu versie 1.1.5 | |
onlogisch | zondag 1 juli 2012 @ 12:33 |
Spelen jullie allemaal nog de allereerste versie van Transport Tycoon? | |
MrBaas | zondag 1 juli 2012 @ 12:34 |
de kleuren crashen echt zwaar bij mij, hoe kan dit ? | |
Bart | zondag 1 juli 2012 @ 12:38 |
Nieuwe versie als zip downloaden, uitpakken in je huidige OpenTTD-map. Gewoon de oude bestanden overschrijven. |