abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 27 januari 2012 @ 17:44:33 #1
357211 mar456
Is fan van Chloë Grace Moretz
pi_107301536


Wat is het?
Transport Tycoon is een Tycoon-spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen, maar in de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, vervolgens diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail.

Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD. Aangezien nagenoeg iedereen OpenTTD speelt, zal de OP verder niet uitwijden over TTDPatch.

Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het?
Je kan op deze pagina de laatste versie van OpenTTD downloaden. Alles zit inbegrepen, tegenwoordig hoef je niet meer de originele Transport Tycoon Deluxe-bestanden te hebben.

Ik snap er helemaal niets van!
Oke, dan volgt hier een korte tutorial.

Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Klik hier voor een cargo-flow tabel. Voor het transport van goederen kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Over het algemeen worden treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen!

Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil:

1. Bouw een depot in de juiste richting.
2. Klik op nieuwe voertuigen.
3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast.
4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder).
5. Klik op de Ga naar-knop.
6. Klik op een station.
7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station.
8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten.

Ik wil meer winst!
Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen, hiervoor maak je seinen (signals).


Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.


Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.


Wederom een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is zo gemaakt omdat aankomende treinen dan naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden.

Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter ;).


Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).

Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off.

Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje.

Je kan voor kruisingen het bekende klaverblad gebruiken:


Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt.

Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar?
Jazeker!
• Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld.
Hier is een groot scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD.

Handige links
• Officiële website: http://www.openttd.org
• Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable
• SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/
• Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk
• Server browser: http://www.openttd.org/en/servers
• OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/index.php/Main_Page
• Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net
• Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net
• Signal Guide: http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en
• Nieuwe graphics en voertuigen: http://grfcrawler.tt-forums.net/

Servers van Fok!Users

• FOK!server (lingen.nu:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!kers! Wachtwoord: fokyou
• Maarten 1t/m5 (openttd.servebeer.com:3977 t/m openttd.servebeer.com:3981) gehost door Maartena

De grote OpenTTD-FAQ
In spoiler om de OP niet zo lang te maken :7.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De OP
Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht.


Laatste post:
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 17:44 schreef mar456 het volgende:
Het was zeker al zo druk dat je er niet meer bij kon? :p Morgen maar is een reset. /kijkt heel aardig naar Bart. *O*
Is trouwens ook fan van Taylor Swift
  vrijdag 27 januari 2012 @ 17:52:21 #2
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107301744
Zal wel lukken morgen :).
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 20:31:05 #3
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_107307172
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 17:52 schreef Bart het volgende:
Zal wel lukken morgen :).
_O_ _O_
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
  vrijdag 27 januari 2012 @ 21:10:31 #4
357211 mar456
Is fan van Chloë Grace Moretz
pi_107309102
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 januari 2012 20:31 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

_O_ _O_
We gingen toch naar een ander klimaat toe he? :D
Is trouwens ook fan van Taylor Swift
  vrijdag 27 januari 2012 @ 21:11:41 #5
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107309153
Tropical zet ik hem op.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 21:19:04 #6
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107309460
Nou, hij is gereset hoor!
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  vrijdag 27 januari 2012 @ 21:19:52 #7
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107309503
Oh wacht, twee minuutjes nog :). Daarna mogen jullie los gaan :P.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  zaterdag 28 januari 2012 @ 09:14:05 #8
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_107321183
Is er nog veel veranderd met bijv. 2 jaar terug?
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
  zaterdag 28 januari 2012 @ 09:23:24 #9
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107321249
Hoop kleine dingetjes he :).
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_107376824
Hoe krijg ik al mijn elec. treinen ineens om naar monorail?
Tracks is geen probleem, maar de treinen... lijkt wel of ik het handmatig moet doen :s
  zondag 29 januari 2012 @ 21:23:56 #11
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107377646
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:10 schreef Iridal het volgende:
Hoe krijg ik al mijn elec. treinen ineens om naar monorail?
Tracks is geen probleem, maar de treinen... lijkt wel of ik het handmatig moet doen :s
Zie de FAQ in de OP.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_107379026
Ah spoiler FAQ :P
Maar goed, handmatig werk dus. leuk....
pi_107403103
Leuk man, ik kom er nu pas achter dat je ook grotere vliegvelden kunt bouwen. Ik zat nog steeds te knooien met kleine vliegveldjes bij een stad van 350.000 man :')
  maandag 30 januari 2012 @ 17:31:34 #14
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_107407521
Ik gebruik trouwens echt nooit klaverbladen voor kruisingen. Neemt toch veel te veel ruimte in?
pi_107407989
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 17:31 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik gebruik trouwens echt nooit klaverbladen voor kruisingen. Neemt toch veel te veel ruimte in?
Een trein die door teveel bochten achter elkaar gaat remt af.. Soms is een klaverblad dan een uitkomst.
dag
  maandag 30 januari 2012 @ 17:49:28 #16
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107408162
quote:
0s.gif Op maandag 30 januari 2012 17:31 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik gebruik trouwens echt nooit klaverbladen voor kruisingen. Neemt toch veel te veel ruimte in?
Op een 2048x2048-map moet het net passen. Dan nog gebruik ik ze niet hoor, vanwege merge-before-split en kans op deadlocks.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_107419900
Aaarrgghhh spel is veel te verslavend!
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 00:00:31 #18
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_107426226
Kun je AI uit een lopend spel verwijderen?
pi_107427303
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 00:00 schreef Saninl het volgende:
Kun je AI uit een lopend spel verwijderen?
Geen idee of het kan. Het enige dat ik kan bedenken is de boel failliet laten gaan bij de AI.
  dinsdag 31 januari 2012 @ 00:57:56 #20
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_107427977
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 00:29 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Geen idee of het kan. Het enige dat ik kan bedenken is de boel failliet laten gaan bij de AI.
Dan komt er weer een terug -.-
  dinsdag 31 januari 2012 @ 22:11:14 #21
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_107459476
kan je niet "unload all and leave empty" op een vliegtuig doen?
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_107462600
Hey, een vriend en ik hebben een video gemaakt voor het starten van een bedrijf op een nieuwe map/server. We gaan nog meerdere video's doen nu ik eindelijk het programma voor opnemen aan de praat heb.

Is er iets wat jullie zouden willen zien in een tutorial video?

  woensdag 1 februari 2012 @ 08:15:56 #23
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107468584
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 00:00 schreef Saninl het volgende:
Kun je AI uit een lopend spel verwijderen?
Aantal AI's in de opties op 0 zetten. Daarna in de console met reset_company de betreffende company verwijderen.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  woensdag 1 februari 2012 @ 11:29:21 #24
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_107472472
quote:
99s.gif Op woensdag 1 februari 2012 08:15 schreef Bart het volgende:

[..]

Aantal AI's in de opties op 0 zetten. Daarna in de console met reset_company de betreffende company verwijderen.
Dank!
pi_107473146
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 00:57 schreef Saninl het volgende:

[..]

Dan komt er weer een terug -.-
quote:
99s.gif Op woensdag 1 februari 2012 08:15 schreef Bart het volgende:

[..]

Aantal AI's in de opties op 0 zetten.
:Y)
  woensdag 1 februari 2012 @ 12:12:22 #26
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_107473898
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 januari 2012 23:15 schreef totalvamp het volgende:
Hey, een vriend en ik hebben een video gemaakt voor het starten van een bedrijf op een nieuwe map/server. We gaan nog meerdere video's doen nu ik eindelijk het programma voor opnemen aan de praat heb.

Is er iets wat jullie zouden willen zien in een tutorial video?

Niet slecht!
Ik gebruik m'n signals trouwens wel anders dan jullie. One-way pathsignal waar jullie het entrysignal hebben staan en normaal path signal waar jullie de exit-signals hebben staan, maar dat zal niet heel veel uitmaken. Persoonlijk werk ik ook niet met zulke korte treintjes, maar altijd met stations van een lengte van rond de 10.

Misschien is het wel handig om nog wat meer over signals te vertellen. Toen ik begon met spelen snapte ik daar geen zak van. Bijvoorbeeld hoe je meerdere treinen kan laten rijden als je enkelspoor hebt, hoe je signals moet plaatsen bij kruisingen, dat soort dingen.
Ik weet het zelf inmiddels wel hoor, dus wees niet band :D
pi_107488869
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 12:12 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Niet slecht!
Ik gebruik m'n signals trouwens wel anders dan jullie. One-way pathsignal waar jullie het entrysignal hebben staan en normaal path signal waar jullie de exit-signals hebben staan, maar dat zal niet heel veel uitmaken. Persoonlijk werk ik ook niet met zulke korte treintjes, maar altijd met stations van een lengte van rond de 10.

Misschien is het wel handig om nog wat meer over signals te vertellen. Toen ik begon met spelen snapte ik daar geen zak van. Bijvoorbeeld hoe je meerdere treinen kan laten rijden als je enkelspoor hebt, hoe je signals moet plaatsen bij kruisingen, dat soort dingen.
Ik weet het zelf inmiddels wel hoor, dus wees niet band :D
thanks!
Nouja deze treinen hebben we expres kort gehouden om de tutorial niet te lang te maken. Dit was de 7de opname omdat elke keer het programma crashte of de video's corrupt waren :( openTTD is lastig op te nemen vandaar.

Volgende tutorial wordt inderdaad maar geavanceerd totdat we op het punt zijn met 500+ treinen etc :P.
pi_107502339
Net even de scenario's van Europa en de hele wereld gedownload. Daar ga ik me de komende tijd wel even mee vermaken denk ik. De kaart van de wereld is namelijk 8192*4096. Groot zat voor een tijdje :P
pi_107510957
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2012 23:24 schreef ArnosL het volgende:
Net even de scenario's van Europa en de hele wereld gedownload. Daar ga ik me de komende tijd wel even mee vermaken denk ik. De kaart van de wereld is namelijk 8192*4096. Groot zat voor een tijdje :P
Linkje voor mensen die dat niet kunnen vinden? :o
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_107514644
quote:
12s.gif Op donderdag 2 februari 2012 11:35 schreef EnGCatjuh het volgende:

[..]

Linkje voor mensen die dat niet kunnen vinden? :o
http://wiki.openttd.org/Scenarios_List
http://wiki.openttd.org/Scenarios_Based_on_Real_World

In die onderste link staat ook nog een map van Nederland van 256x256.
  donderdag 2 februari 2012 @ 13:38:34 #31
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107514753
Moet je wel de extra large maps patch hebben.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_107514772
Ah, die mis ik dus. Ik krijg nu net al een melding dat er ontbrekende bestanden zijn :P

Edit: Die kleine Nederlands map doet het ook niet, geen goede naam generator. Maar eens ff op zoek dan.

Uiteindelijk toch maar weer verwijderd, want het moest met code en daar snap ik toch niet wat van.

[ Bericht 19% gewijzigd door ArnosL op 02-02-2012 14:32:16 ]
pi_107959425
Wat een geweldig spel is dit toch zeg. Heb nu de internet multiplayer ontdekt!... wat een genot om te zien hoe sommige personen echt niet boven het niveau van de standaard AI uitkomen met bouwen van sporen etc..

Maar is het nu zo dat een multiplayer map continu doorloopt? of pauzeert deze als niemand aan het spelen is?
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein
  dinsdag 14 februari 2012 @ 09:38:03 #34
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107959527
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 09:33 schreef Finch het volgende:
Wat een geweldig spel is dit toch zeg. Heb nu de internet multiplayer ontdekt!... wat een genot om te zien hoe sommige personen echt niet boven het niveau van de standaard AI uitkomen met bouwen van sporen etc..

Maar is het nu zo dat een multiplayer map continu doorloopt? of pauzeert deze als niemand aan het spelen is?
Hangt van de serverinstelling af. Hij kan doorlopen als er niemand online is, maar dat hoeft niet, FOK!server pauzeert als niemand online is.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_107960085
Zal vanavond eens kijken of we op de fok server kunnen komen. :)
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein
pi_107969078
Server gereset?
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 17:11:49 #37
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107974297
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 15:01 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Server gereset?
Ja, ben met de keuken bezig hier dus de stroom moest er ff af :P.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_107979818
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 17:11 schreef Bart het volgende:

[..]

Ja, ben met de keuken bezig hier dus de stroom moest er ff af :P.
De map is weer leeg zie ik, maar het is precies dezelfde map als het vorige spel. Is het mogelijk om een nieuwe map te maken? (Liefst zonder vliegtuigen.. ;) )
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_107980402
heej, ik ben net begonnen. das niet eerlijk ;)
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
- Albert Einstein
pi_107981029
Is het ook mogelijk om de bussen en auto's uit te zetten? Ik word er op een gegeven moment helemaal scheel van om steeds weer de boel te vervangen en routes aan te passen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 14 februari 2012 @ 20:16:40 #41
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107981419
Wordt nu al weer op gebouwd, volgende potje doe ik andere map :).
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 14 februari 2012 @ 20:17:12 #42
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107981439
En waarom zou je dingen moeten vervangen en routes moeten aanpassen als bussen aanstaan :?.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_107981588
quote:
99s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 20:17 schreef Bart het volgende:
En waarom zou je dingen moeten vervangen en routes moeten aanpassen als bussen aanstaan :?.
Die bussen gaan op een gegeven moment allemaal stuk, of er rijden zoveel bussen dat routes niet meer kloppen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 14 februari 2012 @ 20:21:41 #44
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107981628
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 20:20 schreef Patroon het volgende:

[..]

Die bussen gaan op een gegeven moment allemaal stuk,
Breakdowns staan uit op de server dus waar heb je het over?
quote:
of er rijden zoveel bussen dat routes niet meer kloppen.
Die snap ik al helemaal niet.

Daarbij, waarom zouden bussen dan uit moeten? Als jij gewoon geen bussen maakt, dan heb je toch nergens last van :?.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_107981859
quote:
99s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 20:21 schreef Bart het volgende:

[..]

Breakdowns staan uit op de server dus waar heb je het over?

[..]

Die snap ik al helemaal niet.

Daarbij, waarom zouden bussen dan uit moeten? Als jij gewoon geen bussen maakt, dan heb je toch nergens last van :?.
Ik wil niet online gaan spelen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 14 februari 2012 @ 20:28:56 #46
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_107981942
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 20:26 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik wil niet online gaan spelen.
Oh ik dacht dat je het over de server had :').
Je hebt het dus over de AI neem ik aan.
http://wiki.openttd.org/C(...)_vehicles_per_player
Daar staat alles wat je zoekt.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_108060007
Is het mogelijk om in een scenario een andere treinset te selecteren. Ik ben bezig met het scenario Nederland en ik wil daar eigenlijk ook wel de NS treinset bij gebruiken :P
  donderdag 16 februari 2012 @ 21:56:59 #48
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_108060812
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 21:41 schreef ArnosL het volgende:
Is het mogelijk om in een scenario een andere treinset te selecteren. Ik ben bezig met het scenario Nederland en ik wil daar eigenlijk ook wel de NS treinset bij gebruiken :P
Linkje naar de NS treinset?
pi_108061061
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2012 21:56 schreef Saninl het volgende:

[..]

Linkje naar de NS treinset?
Bij het hoofdmenu 'NewGRF Instellingen' aanklikken, dan naar 'online inhoud zoeken' en dan in de lijst 'Dutch trainset' opzoeken en downloaden. Dat scherm sluiten en in het onderste vak op 'Dutch trainset' klikken en toevoegen.

Hierna een nieuwe game starten en ze zitten er in. Zijn wel alleen elektrische treinen.
pi_108061588
Volgens mij bepaalt de maker van het scenario welke NewGRF's er in zitten, je kan niet zelf kiezen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')