Dat lijkt me een misvatting. Die worden beter op de betalende klanten van Google afgestemd. Uberhaupt is het een misvatting dat verpersoonlijking een verbetering is. Ik meen namelijk zelf beter te weten wat ik zoek dan Google, en Google meent dat ik hetzelfde zoek als een vorige keer hoewel ik andere zoektermen invoer. Dat lijkt mij vanuit het perspectief van de bruikbaarheid van een zoekmachine nogal een onzinnig idee. Profiling leidt tot blikvernauwing.quote:Op donderdag 26 januari 2012 07:20 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
1. Je zoekresultaten worden veel persoonlijker en beter op je afgestemd.
Het idee is dat je advertenties krijgt te zien die je zeker zullen aanspreken. De kans dat je daarop klikt is natuurlijk een stuk groter.quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat lijkt me een misvatting. Die worden beter op de betalende klanten van Google afgestemd. Uberhaupt is het een misvatting dat verpersoonlijking een verbetering is. Ik meen namelijk zelf beter te weten wat ik zoek dan Google, en Google meent dat ik hetzelfde zoek als een vorige keer hoewel ik andere zoektermen invoer. Dat lijkt mij vanuit het perspectief van de bruikbaarheid van een zoekmachine nogal een onzinnig idee. Profiling leidt tot blikvernauwing.
Maar als ik iets zoek, wil ik juist iets vinden dat ik nog niet ken.quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:22 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Het idee is dat je advertenties krijgt te zien die je zeker zullen aanspreken. De kans dat je daarop klikt is natuurlijk een stuk groter.
Daarom zul je FOK! ook niet (hoog) in je resultaten krijgen. De kans dat je daarop klikt is immers nihil.quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:25 schreef t-8one het volgende:
[..]
Maar als ik iets zoek, wil ik juist iets vinden dat ik nog niet ken.
Als ik een forum zoek, waarin ik over een bepaald onderwerp kan discuseren wil ik niet op Fok! uitkomen. Dat forum ken ik namelijk al, en er is een reden dat ik naar een specifieker forum zoek.
Heel leuk dat google weet dat ik fok! regelmatig bezoek, maar dan moet google niet denken dat ik naar Fok! op zoek ben.
Het gaat niet om de advertenties, het gaat om de zoekresultaten. Als je naar de bibliotheek gaat om een boek over een bepaald onderwerp te zoeken, en de bibliotheekmedewerker werpt een blik op je en zegt "ik weet wel wat jij leuk vindt, laatst stond je ook al voor die kast, kijk hier en en hier naar, en dat, dat en dat, daar mag je niet bij", weinig kans dat je dan beter en sneller vindt wat je zoekt. Behalve dat de bibliotheekmedewerker helemaal niet weet wat ik leuk vind, is de veronderstelling dat ik zou zoeken naar iets wat ik leuk vind al helemaal verkeerd, laat staan dat ik ongeveer hetzelfde zoek als de vorige keer.quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:22 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Het idee is dat je advertenties krijgt te zien die je zeker zullen aanspreken. De kans dat je daarop klikt is natuurlijk een stuk groter.
quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat niet om de advertenties
Jij denkt dat het presenteren van de advertenties los staat van de zoekresultaten en dat iedereen bij dezelfde zoektermen dezelfde zoekresultaten krijgt?quote:
Neequote:Op donderdag 26 januari 2012 11:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jij denkt dat het presenteren van de advertenties los staat van de zoekresultaten en dat iedereen bij dezelfde zoektermen dezelfde zoekresultaten krijgt?
Euhm jawel.... de zoekresultaten waren al gepersonaliseerd. Nu gaat Google je gegevens ook anders inzetten.quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat niet om de advertenties, het gaat om de zoekresultaten.
quote:Waar zoekopdrachten uit het verleden bijvoorbeeld eerst enkel gebruikt werden om de resultaten van Google Search aan te scherpen, wil Google ze in de toekomst ook gebruiken om andere diensten te verrijken.
Je vergeet het warme interactieve contact met de bibliothecaresse.quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het gaat niet om de advertenties, het gaat om de zoekresultaten. Als je naar de bibliotheek gaat om een boek over een bepaald onderwerp te zoeken, en de bibliotheekmedewerker werpt een blik op je en zegt "ik weet wel wat jij leuk vindt, laatst stond je ook al voor die kast, kijk hier en en hier naar, en dat, dat en dat, daar mag je niet bij", weinig kans dat je dan beter en sneller vindt wat je zoekt. Behalve dat de bibliotheekmedewerker helemaal niet weet wat ik leuk vind, is de veronderstelling dat ik zou zoeken naar iets wat ik leuk vind al helemaal verkeerd, laat staan dat ik ongeveer hetzelfde zoek als de vorige keer.
Je suggereerde net wel een beetje dat het een niks met het ander te maken heeft.quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:39 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jij denkt dat het presenteren van de advertenties los staat van de zoekresultaten en dat iedereen bij dezelfde zoektermen dezelfde zoekresultaten krijgt?
Ze personaliseren de zoekresultaten al.quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:45 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Nee
Google heeft primair baat bij meer kliks op advertenties.
Dat je zoekresultaten verder gepersonaliseerd worden lijkt me een logisch gevolg. Hoe dat tot uiting komt zul je moeten afwachten, de aannames die je doet in je post zijn niet meer dan dat.
Ik vermoed dat ze daar mee omgaan op een manier dat hun inkomsten daarbij gebaat zijn. Ik kreeg namelijk de indruk dat het een bedrijf met winstoogmerk is.quote:Ik verwacht wel dat Google daar op een manier mee omgaat waar gebruikers bij gebaat zijn.
Kennelijk had ik mij dan niet helder uitgedrukt, of in ieder geval minder helder dan vereist.quote:Op donderdag 26 januari 2012 11:53 schreef Specularium het volgende:
[..]
Je suggereerde net wel een beetje dat het een niks met het ander te maken heeft.
quote:Op donderdag 26 januari 2012 12:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ze personaliseren de zoekresultaten al.
quote:Ik bedenk zelf de zoektermen, dat vind ik gepersonaliseerd genoeg. Als een bot daar dan doorheen komt fietsen werkt het tegen elkaar in en wordt de opbrengst minder.
Aan zoekresultaten verdienen ze niks. Dat is puur om gebruikers hun dienst te laten gebruiken. Door dit zo goed mogelijk te faciliteren in combinatie met relevante advertenties zullen de inkomsten stijgen.quote:Ik vermoed dat ze daar mee omgaan op een manier dat hun inkomsten daarbij gebaat zijn. Ik kreeg namelijk de indruk dat het een bedrijf met winstoogmerk is.
Je spreekt jezelf tegen en begrijpt er overduidelijk niet zoveel van.quote:[..]
Kennelijk had ik mij dan niet helder uitgedrukt, of in ieder geval minder helder dan vereist.
Ik maak een onderscheid tussen de advertenties en de zoekresultaten. Dat zijn immers twee wezenlijk verschillende dingen wat betreft het functioneren van de zoekmachine.
De ambitie om mij helder uit te drukken houdt niet meteen in dat ik overschakel op Jip en Janneketaal.quote:Op donderdag 26 januari 2012 12:51 schreef Cracka-ass het volgende:
Je spreekt jezelf tegen en begrijpt er overduidelijk niet zoveel van.
Ik heb ook niks tegen je mooi verpakte diarree. Het ziet er keurig uit wat mij betreft.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De ambitie om mij helder uit te drukken houdt niet meteen in dat ik overschakel op Jip en Janneketaal.
antwoord:quote:Voorbeelden van informatie die Google aan gebruikersaccounts koppelt of nog gaat koppelen zijn ip-adressen, locatiegegevens, search queries, browser en OS-gegevens, en in het geval van Android-gebruikers ook gegevens over de mobiele telefoon.
quote:Op vrijdag 27 januari 2012 04:58 schreef ButcherPete het volgende:
Volgens mij maakt dat weinig uit, want ze kunnen dan alsnog zien dat je geen links aanklikt bij die nep zoekopdrachten.
Ik vind het wel een grappig tooltjequote:TMN now 'clicks-through' on some percentage of its searches by selecting and navigating to links received in the search result to further simulate user behavior. The click-through mechanism is designed to minimize the probability of clicking on revenue-generating ads.
Dat Big Brother Google steeds meer overzicht en invloed krijgt op de gebruikers (miljarden)quote:Wat heeft dat voor impact? Volgens mij doen ze dat nu toch ook al?
En al die "wijsheid" heb je natuurlijk gevonden via Googlequote:Op vrijdag 27 januari 2012 17:12 schreef Synthercell het volgende:
[..]
Dat Big Brother Google steeds meer overzicht en invloed krijgt op de gebruikers (miljarden)
Dit veranderen is al sinds 2000 doorlopend en stelselmatig gaande. Allemaal om een wereldimperium overeind te krijgen (ook Google past imperialistische kleuren toe op de massa, o.a het menu, aan die drie hoofdkleuren, rood,wit,zwart kan je zien welke media allemaal pro imperium zijn) De massa heeft geen flauw benul wat er gaande is, waar al deze veranderingen toe leiden.
Schopje BNWquote:Op vrijdag 27 januari 2012 17:12 schreef Synthercell het volgende:
[..]
Dat Big Brother Google steeds meer overzicht en invloed krijgt op de gebruikers (miljarden)
Dit veranderen is al sinds 2000 doorlopend en stelselmatig gaande. Allemaal om een wereldimperium overeind te krijgen (ook Google past imperialistische kleuren toe op de massa, o.a het menu, aan die drie hoofdkleuren, rood,wit,zwart kan je zien welke media allemaal pro imperium zijn) De massa heeft geen flauw benul wat er gaande is, waar al deze veranderingen toe leiden.
Je opt-out is gewoon het product niet gebruiken. Simpel.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 17:13 schreef QBay het volgende:
[..]
Geen Google meer voor mij. En dan wel als slogan hanteren 'Don't be evil'...nou, fuck you.
Lol, gaat wel heel ver. Ik heb zelf ook wel eens rood/zwart/wit in websites gebruikt die ik gemaakt heb. Is gewoon een goede duidelijke en mooie kleurencombinatiequote:Op vrijdag 27 januari 2012 17:12 schreef Synthercell het volgende:
[..]
Misschienquote:Op donderdag 26 januari 2012 10:18 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Gebruikers zonder profiel worden net zo goed gevolgd als gebruikers met profiel.
Kent iemand een goed alternatief voor Google? Bing ken ik al maar heeft me niet overtuigd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |