BounceHill | woensdag 25 januari 2012 @ 13:58 |
Ik ben eigenaar van een Peugeot 306 uit 1997, sinds enige tijd loopt de temperatuurmeter erg hoog op. Heb een tijd terug al eens langs de kant moeten staan met rook onder mijn motorkap. In eerste instantie dacht ik dat dit te wijden is aan mijn radiatorfan, deze draait niet meer. Ik heb nu in de planning staan om deze te vervangen. Toch vraag ki me af of dit wel heel het probleem is, wanneer ik 120 op de snelweg rijdt loopt de temperatuur toch op naar 100+, maar zou luchtkoeling dan niet genoeg moeten zijn bij een afstand van min 5 km bij deze snelheid? Uitgesloten zijn een defecte temp. sensor (getuige het toch echt wel warm worden ivm rookontwikkeling). Ook is de koelvloeistof goed op pijl. Denken jullie dat hem dit inderdaad alleen in de radiatorfan zit, of zou er meer aan de hand kunnen zijn? | |
SilentChaos | woensdag 25 januari 2012 @ 14:02 |
Misschien bljift je thermostaat wel dichtstaan. Krijg je weinig circulatie van je koelvloeistof wat leidt tot oververhitting ![]() Just a hunch... | |
minkuukel | woensdag 25 januari 2012 @ 14:06 |
Mmmmm, rook onder je motorkap? Ik denk dat ie dan in de fik stond. | |
BounceHill | woensdag 25 januari 2012 @ 14:08 |
Kun je me uitleggen waar ik de thermostaat kan vinden? Ik zou deze wellicht sowieso preventief kunnen vervangen, aangezien deze maar 6 euro kost | |
SilentChaos | woensdag 25 januari 2012 @ 14:22 |
Ik ben niet bekend met peugeot, dus ik zou het niet weten... slangen van je radiator volgen waar ze je motor ingaan (en dan de bovenkant van je radiator)... Zit vaak in zo'n soort huisje: ![]() | |
Sant. | woensdag 25 januari 2012 @ 14:47 |
Je echte probleem zit hem in het feit dat je Peugeot rijdt. Franse rommel. | |
NoBody122 | woensdag 25 januari 2012 @ 14:57 |
Thermostaat waarschijnlijk, inderdaad. Als die niet open gaat, komt er geen of weinig koelvloeistof in de radiateur. Geen effectieve luchtkoeling mogelijk dus. Temperatuursensor voor de koelventilator zit waarschijnlijk in de radiateur en wordt dan dus niet getriggered, omdat er niks te sensen valt -> ventilator blijft uit. Niet mee rijden in ieder geval, anders is je blok, of in een iets gunstiger geval je koppakking, aan de beurt, wat je heel wat meer kost dan een nieuwe thermostaat.. | |
Barcaconia | woensdag 25 januari 2012 @ 15:01 |
Als je de motor laat draaien en je weet waar de thermostaat zit moet je de slang vanaf de thermostaat naar de radiateur warm voelen worden zodra het water op +- 85 graden komt. Gewoon aan de slang voelen dus. Gebeurt er niets, thermostaat vervangen. | |
minkuukel | woensdag 25 januari 2012 @ 15:04 |
Ach, hij rijd tenminste ![]() | |
NoBody122 | woensdag 25 januari 2012 @ 15:05 |
Je kunt je thermostaat trouwens ook testen door aan de beide dikke koelslangen van de radiateur te voelen, of deze warm worden. Is bij een warme motor, dus als de koelvloeistoftemperatuur boven de 90 graden komt, maar 1 van die slangen echt warm (meestal de bovenste, dan), dan is het op zeker de thermostaat. | |
T42 | woensdag 25 januari 2012 @ 17:38 |
je fan hoort niet te draaien pas als de auto warm is, en aangezien 99% je termostaat stuk is zal die nooit warm worden en dus nooit aanslaan | |
Herr.Flick | woensdag 25 januari 2012 @ 17:41 |
Koppakking goed checken, deze gaan naar mate ze ouder worden nog wel eens stuk! | |
vosss | woensdag 25 januari 2012 @ 17:53 |
Mijn auto kwam juist niet op temperatuur. De Thermostaat bleef open staan. Kosten ¤298,75 voor een nieuwe plus een slang vervangen die lekte. ![]() | |
Sounddragon | woensdag 25 januari 2012 @ 17:56 |
TS kán natuurlijk precies het tegenovergestelde hebben, al komt jouw versie vaker voor ![]() Verstopte radiateur kan ook nog. | |
T42 | woensdag 25 januari 2012 @ 18:18 |
daar word hij toch niet warm van op de snelweg? rij al hele tijd rond met koppakking die stuk is. (zolang deze motor het nog volhoud vind ik dat goed) | |
vosss | woensdag 25 januari 2012 @ 18:27 |
Daar doelde ik ook op. ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 25 januari 2012 @ 18:32 |
koelvin kun je snel testen, stekker van het thermocontact los maken (zit op de radiateur), en door verbinden met een draadje, draait hij nu wel ? dan is die goed. thermocontact gaat ook vaak kapot. wil je de thermostaat vervangen, houdt er rekening mee dat je het koelsysteem moet ontluchten, en bij de fransen is dit nog wel eens lastig, wat nog wel eens werkt is een cola fles op de kop in het reservoir steken en de bodem er afsnijden en de cola fles constant max gevuld houden met koelwater | |
Joe-Momma | woensdag 25 januari 2012 @ 18:51 |
Zou er maar niet te lang mee rond blijven kachelen, de kans is namelijk groot dat je je koppakking naar de klote gaat. En dan kan je je bakkie beter weg doen. | |
Herr.Flick | woensdag 25 januari 2012 @ 19:06 |
Net wel.. doordat de koppakking stuk is komt er lucht in het koelsysteem, dit hoopt zich op op het hoogste punt in de motor (de thermostaat), en die gaat niet meer open omdat deze niet meer in het koelvloeistof hangt, maar in een luchtbel. Daarbij laat het koelwater zich lastiger rondpompen door al dat lucht. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 25 januari 2012 @ 19:11 |
waarom zou de koppakking direct weer lek wezen? laat TS eerst maar eens de koelvin testen en de thermostaat controleren. TS twijfel je over de koppakking, meet (of laat) de compressie en voer een cilinder lek test uit | |
NoBody122 | woensdag 25 januari 2012 @ 19:11 |
De auto wordt juist wél warm. De radiateur (met daarin de voeler voor de koelventilator) alleen niet, waarschijnlijk, omdat daar geen of weinig koelvloeistof komt. En wat Chuck zegt, inderdaad. TS moet nu eerst maar weer eens reageren met wat bevindingen en antwoorden op vragen hier ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 25 januari 2012 @ 19:12 |
of omdat de thermostaat defect is | |
T42 | woensdag 25 januari 2012 @ 19:38 |
ow geen idee hoe het bij franse auto's zit maar gelukkig zit bij mij de termostaat helemaal onderaan en ontlucht het systeem vanzelf. | |
T42 | woensdag 25 januari 2012 @ 19:40 |
dat bedoelde ik. met warm worden. de auto word niet warm maar de motor alleen. als ik puntjeprecies terug mag doen. | |
NoBody122 | woensdag 25 januari 2012 @ 19:45 |
Nee, dat mag niet. | |
2cv | woensdag 25 januari 2012 @ 19:56 |
De ventilator haalt z'n signaal om te gaan draaien uit de radiateur. En er stroomt pas koelvloeistof door de radiateur als de thermostaat open is. Dus als de ventilator niet gaat draaien KAN dat betekenen dat de thermostat kapot is. | |
T42 | woensdag 25 januari 2012 @ 19:58 |
5min to late | |
FransDeens | woensdag 25 januari 2012 @ 20:31 |
Ik heb ook wel eens gehoord van 1.4 TU-motortjes, die ook in de 306 geleverd zijn, waarbij op één na alle schoepen van de waterpomp afgerot waren. | |
NoBody122 | woensdag 25 januari 2012 @ 21:02 |
Ach, wat vervelend is dat nou weer ![]() | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 25 januari 2012 @ 21:45 |
als je ze elke d riem wissel laat zitten dan gebeurt dit ja ![]() | |
Herr.Flick | woensdag 25 januari 2012 @ 21:50 |
![]() Ik zeg niet dat deze defekt is, maar het komt vaak voor bij die motoren. aan de vin zal het niet liggen met dit weertype, zo warm is het nu toch ook niet! Koppakkingen gaan vaak stuk op de afdichting van het oliekanaal, als deze eenmaal lekker wat (inwendig)zweet dan is de rest een kwestie van tijd.. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 25 januari 2012 @ 22:07 |
herr flick wat jij bedoelt bij de TU blokkies is OLIE Lekkage van het olie kanaal door de koppakking. Hier is tegenwoordig een aanpassing voor bij die nieuwe koppakking krijg je een extra bus die moet in het oliekanaal en lekt ie niet weer | |
Herr.Flick | woensdag 25 januari 2012 @ 22:25 |
Ik weet het en ken het, maar ik heb ook al diverse keren gezien dat de koeling het uiteindelijk begeeft, vaak vergezeld met dikke klodders sludge. ![]() | |
2cv | woensdag 25 januari 2012 @ 22:43 |
Er zijn ook 1.4 blokjes van PSA zonder distributieriem. Ik weet even niet of dat dan een TU is of iets anders. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 25 januari 2012 @ 22:45 |
Dat zijn ep motoren. Die zijn met de bmw groep ontwikkeld | |
2cv | woensdag 25 januari 2012 @ 22:56 |
Eh, nee. Of ik ben mij even druk aan het vergissen. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 25 januari 2012 @ 23:00 |
Foutje de thp en vti bedoel ik Ep is de opvolger van de tu | |
ZwartmetSuiker | woensdag 25 januari 2012 @ 23:17 |
En, TS? | |
2cv | woensdag 25 januari 2012 @ 23:35 |
Het motorblok wat ik in gedachten heb is puur PSA. Is ook nog in de BX gezet. | |
Biogarde | donderdag 26 januari 2012 @ 01:15 |
TU 1, 3 weet ik 't blok? | |
BounceHill | donderdag 26 januari 2012 @ 10:45 |
Ik ben verbaasd over de hoeveelheid bruikbare reacties, waarvor dank! Ik ben op dit moment aan het werk en heb gisteravond geen tijd gehad. Ik heb voor alle zekerheid zovast een nieuwe thermostaat besteld bij Winparts, kostte maar 6 euro. Als ik na mijn werk naar huis rij dan zal ik eens aan de slangen voelen. Is het bij het vervangen van de thermostaat trouwens noodzakelijk om de koelvloeistof af te tappen en opnieuw te vullen? Of volstaat goed ontluchten ook? | |
SilentChaos | donderdag 26 januari 2012 @ 10:49 |
Het werkt in ieder geval een stuk prettiger dus ik heb het altijd gedaan... Overigens heb je ook een nieuwe pakking (of vloeibare pakking aanbrengen) nodig voor je thermostaathuis... | |
BounceHill | donderdag 26 januari 2012 @ 10:52 |
Pakking zit geloof ik standaard bij de nieuwe thermostaat. Misschien een domme vraag maar hoe gaat dit aftappen in zijn werk, zit er ergens een nippel of is het een kwestie van de slang loshalen? | |
SilentChaos | donderdag 26 januari 2012 @ 11:16 |
Sommige radiatoren hebben onderin een nipple en anders gewoon de onderste slang loshalen ![]() Pakking zit meestal bij een nieuw thermostaathuis, geen idee of'ie ook bij de thermostaat zit ![]() Niet je oude vloeistof terugflikkeren trouwens, gewoon netjes nieuwe erin ![]() | |
BounceHill | donderdag 26 januari 2012 @ 11:23 |
Even een ander vraagje, mijn verwarming doet het wel gewoon, is het niet zo dat deze warmte juist van de opwarming van oa de koelvloeistof komt? | |
SilentChaos | donderdag 26 januari 2012 @ 11:25 |
Klopt, kachelradiateur... Maar die kan in een los circuit zitten van je radiateur voor in de auto... (de aftapping zit dan zeg maar nog VOOR je thermostaat en is dus altijd warm) | |
FransDeens | donderdag 26 januari 2012 @ 12:26 |
Dat gebeurt wel eens ![]() | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 26 januari 2012 @ 12:36 |
Goed ontluchten koelvin v.d motor moet 3x in de hoogstevstand gedraaid hebben | |
2cv | donderdag 26 januari 2012 @ 19:52 |
Als je de koelvloeistof af tapt en dat gaat via een (relatief) klein gaatje (± vingerdikte of minder) dan is het belangrijk dat je de vuldop wel losdraait. Anders komt er niets uit. En dan kan er nog meuk voor het gaatje zitten. Oplossing is er even in peuren met een dunne schroevendraaier. Als je motor nog (een beetje) warm is, kan er druk op het koelsysteem staan. Dan spuit de koelvloeistof er uit is mijn ervaring ![]() En giet er ook de juiste koelvloeistof terug in. | |
Yoda87 | donderdag 26 januari 2012 @ 21:04 |
Waarom zou je hem dan weg moeten doen. Dat is gewoon te vervangen hoor. | |
2cv | donderdag 26 januari 2012 @ 22:40 |
De kop ken ook kromtrekken of scheuren. Verder gaat de koppakking er dan tussenuit wegens oververhitting en dat is in z'n algemeenheid niet goed voor een motor. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 26 januari 2012 @ 22:43 |
Ach zo hard loopt dat niet met een kromme kop. Ik heb het in 5 jaar 1x gezien, en daar is een nieuwe motor in gekomen | |
Sounddragon | vrijdag 27 januari 2012 @ 08:03 |
Koppen worden krom door hem op de verkeerde manier vast te zetten of los te draaien; niet terwijl hij erop zit, en scheuren komt door stampen met een koude motor. | |
Chuck-N0rr1s | vrijdag 27 januari 2012 @ 10:08 |
Dit | |
Herr.Flick | vrijdag 27 januari 2012 @ 12:06 |
Scheuren hoeft helemaal niet te komen van stampen met koude motor, het komt door de thermische (over)belasting van het materiaal. Dit kan door fors gebruik komen, maar ook door een onjuiste verbranding, of de constructie(materiaalkeuze). | |
Sounddragon | vrijdag 27 januari 2012 @ 16:22 |
Het hóeft niet idd, maar in de praktijk is dat wel meestal het geval ![]() | |
Herr.Flick | vrijdag 27 januari 2012 @ 20:35 |
Ligt maar net aan welk type blok. Bij de oude 6 cilinders van bmw was het schering en inslag dat de kop scheurde, ook bij de oude 300td van mercedes ging het wel eens fout, dit vooral aan de laatste 2 cilinders. Ook de oude nissan patrol's TD hadden er last van, de gewone weer niet! Met grote voet rijden zorgde er wel voor dat je kop eerder scheurde, maar bij diverse type's kwam de scheur(en) uiteindelijk toch.. ![]() |