abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107216671
Ik ben eigenaar van een Peugeot 306 uit 1997, sinds enige tijd loopt de temperatuurmeter erg hoog op. Heb een tijd terug al eens langs de kant moeten staan met rook onder mijn motorkap.
In eerste instantie dacht ik dat dit te wijden is aan mijn radiatorfan, deze draait niet meer. Ik heb nu in de planning staan om deze te vervangen. Toch vraag ki me af of dit wel heel het probleem is, wanneer ik 120 op de snelweg rijdt loopt de temperatuur toch op naar 100+, maar zou luchtkoeling dan niet genoeg moeten zijn bij een afstand van min 5 km bij deze snelheid?

Uitgesloten zijn een defecte temp. sensor (getuige het toch echt wel warm worden ivm rookontwikkeling). Ook is de koelvloeistof goed op pijl.

Denken jullie dat hem dit inderdaad alleen in de radiatorfan zit, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?
  woensdag 25 januari 2012 @ 14:02:33 #2
44800 SilentChaos
Rehab is for quitters...
pi_107216813
Misschien bljift je thermostaat wel dichtstaan. Krijg je weinig circulatie van je koelvloeistof wat leidt tot oververhitting :)
Just a hunch...
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness...
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
pi_107216953
Mmmmm, rook onder je motorkap?
Ik denk dat ie dan in de fik stond.
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_107217046
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 14:02 schreef SilentChaos het volgende:
Misschien bljift je thermostaat wel dichtstaan. Krijg je weinig circulatie van je koelvloeistof wat leidt tot oververhitting :)
Just a hunch...
Kun je me uitleggen waar ik de thermostaat kan vinden? Ik zou deze wellicht sowieso preventief kunnen vervangen, aangezien deze maar 6 euro kost
  woensdag 25 januari 2012 @ 14:22:30 #5
44800 SilentChaos
Rehab is for quitters...
pi_107217509
Ik ben niet bekend met peugeot, dus ik zou het niet weten... slangen van je radiator volgen waar ze je motor ingaan (en dan de bovenkant van je radiator)...

Zit vaak in zo'n soort huisje:
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness...
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
pi_107218263
Je echte probleem zit hem in het feit dat je Peugeot rijdt.
Franse rommel.
  Spellchecker woensdag 25 januari 2012 @ 14:57:44 #7
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_107218543
Thermostaat waarschijnlijk, inderdaad. Als die niet open gaat, komt er geen of weinig koelvloeistof in de radiateur. Geen effectieve luchtkoeling mogelijk dus.

Temperatuursensor voor de koelventilator zit waarschijnlijk in de radiateur en wordt dan dus niet getriggered, omdat er niks te sensen valt -> ventilator blijft uit.

Niet mee rijden in ieder geval, anders is je blok, of in een iets gunstiger geval je koppakking, aan de beurt, wat je heel wat meer kost dan een nieuwe thermostaat..
Tevens -purist.
  woensdag 25 januari 2012 @ 15:01:18 #8
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_107218654
Als je de motor laat draaien en je weet waar de thermostaat zit moet je de slang vanaf de thermostaat naar de radiateur warm voelen worden zodra het water op +- 85 graden komt. Gewoon aan de slang voelen dus.

Gebeurt er niets, thermostaat vervangen.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_107218734
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 14:47 schreef Sant. het volgende:
Je echte probleem zit hem in het feit dat je Peugeot rijdt.
Franse rommel.
Ach, hij rijd tenminste ;)
Mij mag je er voor wakker maken.
  Spellchecker woensdag 25 januari 2012 @ 15:05:47 #10
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_107218800
Je kunt je thermostaat trouwens ook testen door aan de beide dikke koelslangen van de radiateur te voelen, of deze warm worden.

Is bij een warme motor, dus als de koelvloeistoftemperatuur boven de 90 graden komt, maar 1 van die slangen echt warm (meestal de bovenste, dan), dan is het op zeker de thermostaat.
Tevens -purist.
  woensdag 25 januari 2012 @ 17:38:52 #11
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107224322
je fan hoort niet te draaien pas als de auto warm is, en aangezien 99% je termostaat stuk is zal die nooit warm worden en dus nooit aanslaan
  woensdag 25 januari 2012 @ 17:41:55 #12
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_107224424
Koppakking goed checken, deze gaan naar mate ze ouder worden nog wel eens stuk!
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_107224748
Mijn auto kwam juist niet op temperatuur. De Thermostaat bleef open staan.

Kosten ¤298,75 voor een nieuwe plus een slang vervangen die lekte.

:X
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 25 januari 2012 @ 17:56:09 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_107224838
quote:
7s.gif Op woensdag 25 januari 2012 17:53 schreef vosss het volgende:
Mijn auto kwam juist niet op temperatuur. De Thermostaat bleef open staan.

Kosten ¤298,75 voor een nieuwe plus een slang vervangen die lekte.

:X
TS kán natuurlijk precies het tegenovergestelde hebben, al komt jouw versie vaker voor ;)

Verstopte radiateur kan ook nog.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 25 januari 2012 @ 18:18:52 #15
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107225714
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 17:41 schreef Herr.Flick het volgende:
Koppakking goed checken, deze gaan naar mate ze ouder worden nog wel eens stuk!
daar word hij toch niet warm van op de snelweg?

rij al hele tijd rond met koppakking die stuk is. (zolang deze motor het nog volhoud vind ik dat goed)
pi_107226030
quote:
14s.gif Op woensdag 25 januari 2012 17:56 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

TS kán natuurlijk precies het tegenovergestelde hebben, al komt jouw versie vaker voor ;)

Daar doelde ik ook op. ;)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_107226234
koelvin kun je snel testen, stekker van het thermocontact los maken (zit op de radiateur), en door verbinden met een draadje, draait hij nu wel ? dan is die goed. thermocontact gaat ook vaak kapot.

wil je de thermostaat vervangen, houdt er rekening mee dat je het koelsysteem moet ontluchten, en bij de fransen is dit nog wel eens lastig, wat nog wel eens werkt is een cola fles op de kop in het reservoir steken en de bodem er afsnijden en de cola fles constant max gevuld houden met koelwater
  woensdag 25 januari 2012 @ 18:51:40 #18
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_107227006
Zou er maar niet te lang mee rond blijven kachelen, de kans is namelijk groot dat je je koppakking naar de klote gaat. En dan kan je je bakkie beter weg doen.
  woensdag 25 januari 2012 @ 19:06:16 #19
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_107227616
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 18:18 schreef T42 het volgende:

[..]

daar word hij toch niet warm van op de snelweg?

rij al hele tijd rond met koppakking die stuk is. (zolang deze motor het nog volhoud vind ik dat goed)
Net wel.. doordat de koppakking stuk is komt er lucht in het koelsysteem, dit hoopt zich op op het hoogste punt in de motor (de thermostaat), en die gaat niet meer open omdat deze niet meer in het koelvloeistof hangt, maar in een luchtbel.

Daarbij laat het koelwater zich lastiger rondpompen door al dat lucht.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_107227786
waarom zou de koppakking direct weer lek wezen? laat TS eerst maar eens de koelvin testen en de thermostaat controleren.

TS twijfel je over de koppakking, meet (of laat) de compressie en voer een cilinder lek test uit
  Spellchecker woensdag 25 januari 2012 @ 19:11:48 #21
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_107227815
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 17:38 schreef T42 het volgende:
je fan hoort niet te draaien pas als de auto warm is, en aangezien 99% je termostaat stuk is zal die nooit warm worden en dus nooit aanslaan
De auto wordt juist wél warm. De radiateur (met daarin de voeler voor de koelventilator) alleen niet, waarschijnlijk, omdat daar geen of weinig koelvloeistof komt.

En wat Chuck zegt, inderdaad. TS moet nu eerst maar weer eens reageren met wat bevindingen en antwoorden op vragen hier :P
Tevens -purist.
pi_107227836
of omdat de thermostaat defect is
  woensdag 25 januari 2012 @ 19:38:53 #23
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107228924
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 19:06 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Net wel.. doordat de koppakking stuk is komt er lucht in het koelsysteem, dit hoopt zich op op het hoogste punt in de motor (de thermostaat), en die gaat niet meer open omdat deze niet meer in het koelvloeistof hangt, maar in een luchtbel.

Daarbij laat het koelwater zich lastiger rondpompen door al dat lucht.
ow geen idee hoe het bij franse auto's zit maar gelukkig zit bij mij de termostaat helemaal onderaan en ontlucht het systeem vanzelf.
  woensdag 25 januari 2012 @ 19:40:39 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107229001
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 19:11 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

De auto wordt juist wél warm. De radiateur (met daarin de voeler voor de koelventilator) alleen niet, waarschijnlijk, omdat daar geen of weinig koelvloeistof komt.
dat bedoelde ik. met warm worden. de auto word niet warm maar de motor alleen. als ik puntjeprecies terug mag doen.
  Spellchecker woensdag 25 januari 2012 @ 19:45:30 #25
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_107229202
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 19:40 schreef T42 het volgende:

[..]

dat bedoelde ik. met warm worden. de auto word niet warm maar de motor alleen. als ik puntjeprecies terug mag doen.
Nee, dat mag niet.
Tevens -purist.
  † In Memoriam † woensdag 25 januari 2012 @ 19:56:15 #26
25682 2cv
Niet subtiel
pi_107229731
De ventilator haalt z'n signaal om te gaan draaien uit de radiateur. En er stroomt pas koelvloeistof door de radiateur als de thermostaat open is. Dus als de ventilator niet gaat draaien KAN dat betekenen dat de thermostat kapot is.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 25 januari 2012 @ 19:58:46 #27
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107229867
quote:
14s.gif Op woensdag 25 januari 2012 19:45 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

Nee, dat mag niet.
5min to late
pi_107231739
Ik heb ook wel eens gehoord van 1.4 TU-motortjes, die ook in de 306 geleverd zijn, waarbij op één na alle schoepen van de waterpomp afgerot waren.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  Spellchecker woensdag 25 januari 2012 @ 21:02:34 #29
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_107233182
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 19:58 schreef T42 het volgende:

[..]

5min to late
Ach, wat vervelend is dat nou weer ;(
Tevens -purist.
pi_107235220
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 20:31 schreef FransDeens het volgende:
Ik heb ook wel eens gehoord van 1.4 TU-motortjes, die ook in de 306 geleverd zijn, waarbij op één na alle schoepen van de waterpomp afgerot waren.
als je ze elke d riem wissel laat zitten dan gebeurt dit ja :+
  woensdag 25 januari 2012 @ 21:50:13 #31
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_107235435
quote:
10s.gif Op woensdag 25 januari 2012 19:11 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
waarom zou de koppakking direct weer lek wezen? laat TS eerst maar eens de koelvin testen en de thermostaat controleren.

TS twijfel je over de koppakking, meet (of laat) de compressie en voer een cilinder lek test uit


Ik zeg niet dat deze defekt is, maar het komt vaak voor bij die motoren. aan de vin zal het niet liggen met dit weertype, zo warm is het nu toch ook niet!

Koppakkingen gaan vaak stuk op de afdichting van het oliekanaal, als deze eenmaal lekker wat (inwendig)zweet dan is de rest een kwestie van tijd..
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_107236373
herr flick

wat jij bedoelt bij de TU blokkies is OLIE Lekkage van het olie kanaal door de koppakking. Hier is tegenwoordig een aanpassing voor bij die nieuwe koppakking krijg je een extra bus die moet in het oliekanaal en lekt ie niet weer
  woensdag 25 januari 2012 @ 22:25:03 #33
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_107237369
quote:
10s.gif Op woensdag 25 januari 2012 22:07 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
herr flick

wat jij bedoelt bij de TU blokkies is OLIE Lekkage van het olie kanaal door de koppakking. Hier is tegenwoordig een aanpassing voor bij die nieuwe koppakking krijg je een extra bus die moet in het oliekanaal en lekt ie niet weer
Ik weet het en ken het, maar ik heb ook al diverse keren gezien dat de koeling het uiteindelijk begeeft, vaak vergezeld met dikke klodders sludge.

:)
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  † In Memoriam † woensdag 25 januari 2012 @ 22:43:33 #34
25682 2cv
Niet subtiel
pi_107238492
quote:
10s.gif Op woensdag 25 januari 2012 21:45 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

als je ze elke d riem wissel laat zitten dan gebeurt dit ja :+
Er zijn ook 1.4 blokjes van PSA zonder distributieriem. Ik weet even niet of dat dan een TU is of iets anders.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_107238641
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 22:43 schreef 2cv het volgende:

[..]

Er zijn ook 1.4 blokjes van PSA zonder distributieriem. Ik weet even niet of dat dan een TU is of iets anders.
Dat zijn ep motoren. Die zijn met de bmw groep ontwikkeld
  † In Memoriam † woensdag 25 januari 2012 @ 22:56:47 #36
25682 2cv
Niet subtiel
pi_107239378
Eh, nee. Of ik ben mij even druk aan het vergissen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_107239547
Foutje de thp en vti bedoel ik


Ep is de opvolger van de tu
pi_107240518
En, TS?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  † In Memoriam † woensdag 25 januari 2012 @ 23:35:46 #39
25682 2cv
Niet subtiel
pi_107241466
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 23:00 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Foutje de thp en vti bedoel ik

Ep is de opvolger van de tu
Het motorblok wat ik in gedachten heb is puur PSA. Is ook nog in de BX gezet.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 26 januari 2012 @ 01:15:38 #40
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_107245415
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 23:35 schreef 2cv het volgende:

[..]

Het motorblok wat ik in gedachten heb is puur PSA. Is ook nog in de BX gezet.
TU 1, 3 weet ik 't blok?
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_107250282
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 23:17 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
En, TS?
Ik ben verbaasd over de hoeveelheid bruikbare reacties, waarvor dank! Ik ben op dit moment aan het werk en heb gisteravond geen tijd gehad. Ik heb voor alle zekerheid zovast een nieuwe thermostaat besteld bij Winparts, kostte maar 6 euro. Als ik na mijn werk naar huis rij dan zal ik eens aan de slangen voelen.

Is het bij het vervangen van de thermostaat trouwens noodzakelijk om de koelvloeistof af te tappen en opnieuw te vullen? Of volstaat goed ontluchten ook?
  donderdag 26 januari 2012 @ 10:49:35 #42
44800 SilentChaos
Rehab is for quitters...
pi_107250390
Het werkt in ieder geval een stuk prettiger dus ik heb het altijd gedaan...
Overigens heb je ook een nieuwe pakking (of vloeibare pakking aanbrengen) nodig voor je thermostaathuis...
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness...
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
pi_107250493
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2012 10:49 schreef SilentChaos het volgende:
Het werkt in ieder geval een stuk prettiger dus ik heb het altijd gedaan...
Overigens heb je ook een nieuwe pakking (of vloeibare pakking aanbrengen) nodig voor je thermostaathuis...
Pakking zit geloof ik standaard bij de nieuwe thermostaat. Misschien een domme vraag maar hoe gaat dit aftappen in zijn werk, zit er ergens een nippel of is het een kwestie van de slang loshalen?
  donderdag 26 januari 2012 @ 11:16:49 #44
44800 SilentChaos
Rehab is for quitters...
pi_107251260
Sommige radiatoren hebben onderin een nipple en anders gewoon de onderste slang loshalen :9

Pakking zit meestal bij een nieuw thermostaathuis, geen idee of'ie ook bij de thermostaat zit :)

Niet je oude vloeistof terugflikkeren trouwens, gewoon netjes nieuwe erin :)
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness...
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
pi_107251533
Even een ander vraagje, mijn verwarming doet het wel gewoon, is het niet zo dat deze warmte juist van de opwarming van oa de koelvloeistof komt?
  donderdag 26 januari 2012 @ 11:25:28 #46
44800 SilentChaos
Rehab is for quitters...
pi_107251614
Klopt, kachelradiateur... Maar die kan in een los circuit zitten van je radiateur voor in de auto...

(de aftapping zit dan zeg maar nog VOOR je thermostaat en is dus altijd warm)
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness...
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
pi_107253769
quote:
10s.gif Op woensdag 25 januari 2012 21:45 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

als je ze elke d riem wissel laat zitten dan gebeurt dit ja :+
Dat gebeurt wel eens ;)
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_107254078
Goed ontluchten koelvin v.d motor moet 3x in de hoogstevstand gedraaid hebben
  † In Memoriam † donderdag 26 januari 2012 @ 19:52:36 #49
25682 2cv
Niet subtiel
pi_107269217
Als je de koelvloeistof af tapt en dat gaat via een (relatief) klein gaatje (± vingerdikte of minder) dan is het belangrijk dat je de vuldop wel losdraait. Anders komt er niets uit. En dan kan er nog meuk voor het gaatje zitten. Oplossing is er even in peuren met een dunne schroevendraaier.

Als je motor nog (een beetje) warm is, kan er druk op het koelsysteem staan. Dan spuit de koelvloeistof er uit is mijn ervaring :@

En giet er ook de juiste koelvloeistof terug in.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_107273139
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 18:51 schreef Joe-Momma het volgende:
Zou er maar niet te lang mee rond blijven kachelen, de kans is namelijk groot dat je je koppakking naar de klote gaat. En dan kan je je bakkie beter weg doen.
Waarom zou je hem dan weg moeten doen. Dat is gewoon te vervangen hoor.
When the priest killed a maiden in the metal church
Armored saints and warlocks watched the slaughter
Rage of the slayer forced the pretty maids
To kiss the Queen in crimson glory
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')