abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107216671
Ik ben eigenaar van een Peugeot 306 uit 1997, sinds enige tijd loopt de temperatuurmeter erg hoog op. Heb een tijd terug al eens langs de kant moeten staan met rook onder mijn motorkap.
In eerste instantie dacht ik dat dit te wijden is aan mijn radiatorfan, deze draait niet meer. Ik heb nu in de planning staan om deze te vervangen. Toch vraag ki me af of dit wel heel het probleem is, wanneer ik 120 op de snelweg rijdt loopt de temperatuur toch op naar 100+, maar zou luchtkoeling dan niet genoeg moeten zijn bij een afstand van min 5 km bij deze snelheid?

Uitgesloten zijn een defecte temp. sensor (getuige het toch echt wel warm worden ivm rookontwikkeling). Ook is de koelvloeistof goed op pijl.

Denken jullie dat hem dit inderdaad alleen in de radiatorfan zit, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?
  woensdag 25 januari 2012 @ 14:02:33 #2
44800 SilentChaos
Rehab is for quitters...
pi_107216813
Misschien bljift je thermostaat wel dichtstaan. Krijg je weinig circulatie van je koelvloeistof wat leidt tot oververhitting :)
Just a hunch...
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness...
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
pi_107216953
Mmmmm, rook onder je motorkap?
Ik denk dat ie dan in de fik stond.
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_107217046
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 14:02 schreef SilentChaos het volgende:
Misschien bljift je thermostaat wel dichtstaan. Krijg je weinig circulatie van je koelvloeistof wat leidt tot oververhitting :)
Just a hunch...
Kun je me uitleggen waar ik de thermostaat kan vinden? Ik zou deze wellicht sowieso preventief kunnen vervangen, aangezien deze maar 6 euro kost
  woensdag 25 januari 2012 @ 14:22:30 #5
44800 SilentChaos
Rehab is for quitters...
pi_107217509
Ik ben niet bekend met peugeot, dus ik zou het niet weten... slangen van je radiator volgen waar ze je motor ingaan (en dan de bovenkant van je radiator)...

Zit vaak in zo'n soort huisje:
A morning of awkwardness is far better than a night of loneliness...
I won't go down in history, but I will go down on your sister...
Freedom is just another word for missing someone...
Satisfaction is the death of desire...
pi_107218263
Je echte probleem zit hem in het feit dat je Peugeot rijdt.
Franse rommel.
  Spellchecker woensdag 25 januari 2012 @ 14:57:44 #7
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_107218543
Thermostaat waarschijnlijk, inderdaad. Als die niet open gaat, komt er geen of weinig koelvloeistof in de radiateur. Geen effectieve luchtkoeling mogelijk dus.

Temperatuursensor voor de koelventilator zit waarschijnlijk in de radiateur en wordt dan dus niet getriggered, omdat er niks te sensen valt -> ventilator blijft uit.

Niet mee rijden in ieder geval, anders is je blok, of in een iets gunstiger geval je koppakking, aan de beurt, wat je heel wat meer kost dan een nieuwe thermostaat..
Tevens -purist.
  woensdag 25 januari 2012 @ 15:01:18 #8
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_107218654
Als je de motor laat draaien en je weet waar de thermostaat zit moet je de slang vanaf de thermostaat naar de radiateur warm voelen worden zodra het water op +- 85 graden komt. Gewoon aan de slang voelen dus.

Gebeurt er niets, thermostaat vervangen.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_107218734
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 14:47 schreef Sant. het volgende:
Je echte probleem zit hem in het feit dat je Peugeot rijdt.
Franse rommel.
Ach, hij rijd tenminste ;)
Mij mag je er voor wakker maken.
  Spellchecker woensdag 25 januari 2012 @ 15:05:47 #10
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_107218800
Je kunt je thermostaat trouwens ook testen door aan de beide dikke koelslangen van de radiateur te voelen, of deze warm worden.

Is bij een warme motor, dus als de koelvloeistoftemperatuur boven de 90 graden komt, maar 1 van die slangen echt warm (meestal de bovenste, dan), dan is het op zeker de thermostaat.
Tevens -purist.
  woensdag 25 januari 2012 @ 17:38:52 #11
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107224322
je fan hoort niet te draaien pas als de auto warm is, en aangezien 99% je termostaat stuk is zal die nooit warm worden en dus nooit aanslaan
  woensdag 25 januari 2012 @ 17:41:55 #12
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_107224424
Koppakking goed checken, deze gaan naar mate ze ouder worden nog wel eens stuk!
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_107224748
Mijn auto kwam juist niet op temperatuur. De Thermostaat bleef open staan.

Kosten ¤298,75 voor een nieuwe plus een slang vervangen die lekte.

:X
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 25 januari 2012 @ 17:56:09 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_107224838
quote:
7s.gif Op woensdag 25 januari 2012 17:53 schreef vosss het volgende:
Mijn auto kwam juist niet op temperatuur. De Thermostaat bleef open staan.

Kosten ¤298,75 voor een nieuwe plus een slang vervangen die lekte.

:X
TS kán natuurlijk precies het tegenovergestelde hebben, al komt jouw versie vaker voor ;)

Verstopte radiateur kan ook nog.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 25 januari 2012 @ 18:18:52 #15
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107225714
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 17:41 schreef Herr.Flick het volgende:
Koppakking goed checken, deze gaan naar mate ze ouder worden nog wel eens stuk!
daar word hij toch niet warm van op de snelweg?

rij al hele tijd rond met koppakking die stuk is. (zolang deze motor het nog volhoud vind ik dat goed)
pi_107226030
quote:
14s.gif Op woensdag 25 januari 2012 17:56 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

TS kán natuurlijk precies het tegenovergestelde hebben, al komt jouw versie vaker voor ;)

Daar doelde ik ook op. ;)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_107226234
koelvin kun je snel testen, stekker van het thermocontact los maken (zit op de radiateur), en door verbinden met een draadje, draait hij nu wel ? dan is die goed. thermocontact gaat ook vaak kapot.

wil je de thermostaat vervangen, houdt er rekening mee dat je het koelsysteem moet ontluchten, en bij de fransen is dit nog wel eens lastig, wat nog wel eens werkt is een cola fles op de kop in het reservoir steken en de bodem er afsnijden en de cola fles constant max gevuld houden met koelwater
  woensdag 25 januari 2012 @ 18:51:40 #18
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_107227006
Zou er maar niet te lang mee rond blijven kachelen, de kans is namelijk groot dat je je koppakking naar de klote gaat. En dan kan je je bakkie beter weg doen.
  woensdag 25 januari 2012 @ 19:06:16 #19
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_107227616
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 18:18 schreef T42 het volgende:

[..]

daar word hij toch niet warm van op de snelweg?

rij al hele tijd rond met koppakking die stuk is. (zolang deze motor het nog volhoud vind ik dat goed)
Net wel.. doordat de koppakking stuk is komt er lucht in het koelsysteem, dit hoopt zich op op het hoogste punt in de motor (de thermostaat), en die gaat niet meer open omdat deze niet meer in het koelvloeistof hangt, maar in een luchtbel.

Daarbij laat het koelwater zich lastiger rondpompen door al dat lucht.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_107227786
waarom zou de koppakking direct weer lek wezen? laat TS eerst maar eens de koelvin testen en de thermostaat controleren.

TS twijfel je over de koppakking, meet (of laat) de compressie en voer een cilinder lek test uit
  Spellchecker woensdag 25 januari 2012 @ 19:11:48 #21
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_107227815
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 17:38 schreef T42 het volgende:
je fan hoort niet te draaien pas als de auto warm is, en aangezien 99% je termostaat stuk is zal die nooit warm worden en dus nooit aanslaan
De auto wordt juist wél warm. De radiateur (met daarin de voeler voor de koelventilator) alleen niet, waarschijnlijk, omdat daar geen of weinig koelvloeistof komt.

En wat Chuck zegt, inderdaad. TS moet nu eerst maar weer eens reageren met wat bevindingen en antwoorden op vragen hier :P
Tevens -purist.
pi_107227836
of omdat de thermostaat defect is
  woensdag 25 januari 2012 @ 19:38:53 #23
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107228924
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 19:06 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Net wel.. doordat de koppakking stuk is komt er lucht in het koelsysteem, dit hoopt zich op op het hoogste punt in de motor (de thermostaat), en die gaat niet meer open omdat deze niet meer in het koelvloeistof hangt, maar in een luchtbel.

Daarbij laat het koelwater zich lastiger rondpompen door al dat lucht.
ow geen idee hoe het bij franse auto's zit maar gelukkig zit bij mij de termostaat helemaal onderaan en ontlucht het systeem vanzelf.
  woensdag 25 januari 2012 @ 19:40:39 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107229001
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 19:11 schreef NoBody122 het volgende:

[..]

De auto wordt juist wél warm. De radiateur (met daarin de voeler voor de koelventilator) alleen niet, waarschijnlijk, omdat daar geen of weinig koelvloeistof komt.
dat bedoelde ik. met warm worden. de auto word niet warm maar de motor alleen. als ik puntjeprecies terug mag doen.
  Spellchecker woensdag 25 januari 2012 @ 19:45:30 #25
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_107229202
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2012 19:40 schreef T42 het volgende:

[..]

dat bedoelde ik. met warm worden. de auto word niet warm maar de motor alleen. als ik puntjeprecies terug mag doen.
Nee, dat mag niet.
Tevens -purist.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')