De mogelijkheid van een default is zeker geen nieuw gegeven. Echter de demotie van een deel van de staatsschuld naar een soort van junior debt (het deel dat in private handen is) is wel nieuw. Het punt van mijn post was vooral dat hierdoor verdere aankopen door de ECB de situatie voor private bondholders verslechtert.quote:Op woensdag 25 januari 2012 09:37 schreef HiZ het volgende:
[..]
De fout in deze analyse is dat het niet gaat om een nieuw gegeven. Het is wel een zoveelste bewijs dat er sprake is van een fors marktfalen waar het gaat om het bepalen van risico's.
Kennelijk is het idee dat 'de politiek weerloos is tegenover de markt' niet zo waar als handelaren het willen hebben.
quote:wo 25 jan 2012, 10:52 Schroders:
Bezuinigingen zware kluif voor Nederland
AMSTERDAM - Dat het voor Griekenland buitengewoon moeilijk is om ondanks bezuinigingen de economie weer draaiende krijgen, is duidelijk.
Het is echter niet alleen Hellas dat daar last van heeft, weet ook de Britse vermogensbeheerder Schröders.
Veel landen hebben bijna een onmogelijke taak om recente doelen van het IMF te behalen", aldus chef economie Keith Wade.
Voor wie wordt het een zware kluif?
Bijvoorbeeld voor Japan, Amerika, België, Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, maar ook Nederland.
Maar marktvolgers wijzen erop dat het niet verstandig is om met met veel landen tegelijkertijd de broekriem aan te halen. Immers, er is toch iemand die de economische kar moet trekken. "Het is moeilijker geworden om schuldposities terug te brengen, door het aantal landen dat het beleid tegelijkertijd moet aanscherpen", stelt Wade aan de kaak.
Over de recent gestelde doelen van het IMF kraait de vermogensbeheerder duidelijke taal. "Wanneer je rekening houdt met de verhoogde kosten met hogere levensverwachtingen in 2030, in de zin van pensioenuitbetalingen en gezondheidsvoorziening, staan veel landen voor een onoverkomelijke opgave." Een ontmoedigende uitdaging, vindt Wade, doelend op een recent rapport van het IMF waarin doelen voor 2020 en 2030 werden gesteld.
"Duidelijke fiscale aanscherping in ontwikkelde markten zorgt voor sterke tegenwind voor de wereldeconomie, in toch al een ongunstige cyclische fase. Het effect van fiscaal beleid wordt waarschijnlijk vergroot in het huidige klimaat, met een laag rentetarief en huishoudens die voorzichtig blijven. Daarom is er een beperking in de monetaire mogelijkheden om de hogere belastingtarieven en lagere publieke uitgaven te compenseren."
Verwaarlozing Bovendien wordt er in veel groeiverwachtingen geen rekening gehouden met de impact van bezuinigingsdrift bij meerdere landen, volgens de Brit. Een onderzoek van de OECD geeft echter aan de impact voor een land waarschijnlijk groter is dan wanneer er 'slechts' sprake is van autonome bezuinigingen.
Wade: "De afwaardering van menselijk en fysiek kapitaal, gedreven bij jaren van onderbezetting en een gelimiteerde beschikbaarheid van kredieten, zorgt voor een lagere potentiële economische groei."
Rangschikking Schroders rangschikte zestien landen, om te kijken voor wie het de grootste uitdaging is om te bezuinigen. Japan krijgt de twijfelachtige eer om in de top van de lijst te staan, gevolgd door de VS, België, Italië en Spanje. Ons eigen land volgt, op niet al te grote afstand. Daarna is het de beurt aan het Verenigd Koninkrijk.
Frankrijk, Canada, en Duitsland volgen in de middenmoot. Voor Zwitserland het beeld rooskleuriger uit, evenals voor de opkomende markten Rusland, Brazilië, India en China. Daartussen bevindt zich Zweden.
Two tier market, lang leve de overheid....quote:Op woensdag 25 januari 2012 10:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
De mogelijkheid van een default is zeker geen nieuw gegeven. Echter de demotie van een deel van de staatsschuld naar een soort van junior debt (het deel dat in private handen is) is wel nieuw. Het punt van mijn post was vooral dat hierdoor verdere aankopen door de ECB de situatie voor private bondholders verslechtert.
quote:'ECB moet verlies nemen op Griekse schuld'
Laatste update: 25 januari 2012 11:12 info
FRANKFURT - De moeizame onderhandelingen over de kwijtschelding van Griekse schulden verhogen de druk op de Europese Centrale Bank (ECB) om ook een verlies te nemen.
Dat meldde de Britse krant Financial Times woensdag op basis van ingewijden.
Volgens de krant is het Internationaal Monetair Fonds (IMF) tot de conclusie gekomen dat ook het nieuwe steunpakket voor Griekenland er niet voor zal zorgen dat de schuldenlast van het land weer houdbaar wordt.
Het fonds dringt daarom aan op een grotere afschrijving door crediteuren en zou daarbij niet alleen naar commerciële banken kijken, maar ook naar de ECB.
Griekse obligaties
Die zou de mogelijke winsten op zijn Griekse obligaties moeten reserveren voor financiële hulp aan Griekenland, aldus een bron.
Wat nieuw is, is dat de overheid gebruikt maakt van haar macht. Uiteindelijk ook terecht, omdat de meeste private investors bij die overheid gaan aankloppen als ze geld nodig hebben. Ik zeg het nog maar een keer; het is niet voor niets dat de haircut in het geval van Griekenland 'vrijwillig' is. De onderliggende partij weet dat ze bij een default straks met dezelfde regeringen waar ze nu mee onderhandelen door één deur moeten kunnen.quote:Op woensdag 25 januari 2012 10:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
De mogelijkheid van een default is zeker geen nieuw gegeven. Echter de demotie van een deel van de staatsschuld naar een soort van junior debt (het deel dat in private handen is) is wel nieuw. Het punt van mijn post was vooral dat hierdoor verdere aankopen door de ECB de situatie voor private bondholders verslechtert.
Daar zou Wilders dus zijn steun om moeten intrekken aan de coalitie, als hij een man van zijn woord is.quote:Op woensdag 25 januari 2012 17:53 schreef michaelmoore het volgende:
En van de ECB gaat het naar de Ned Bank en dan naar onze salaris volgend jaar, en dan komt Portugal
http://www.nu.nl/economie(...)-griekse-schuld.html
[..]
Griekenland failliet en uit de EU is voor mij voldoende, nog liever hield ik snel op met de Euro of Duitsland moet de absolute baas van Europa worden, en de EU moloch opheffen, dan kan de Euro een succes wordenquote:Op woensdag 25 januari 2012 22:09 schreef Setting_Sun het volgende:
1. Griekenland uit de EU
2. Tegoeden van Grieken in het buitenland moeten door de overheid geconfisqueerd worden
3. Het moet Grieken verboden worden te emigreren naar EU landen.
Dan zit de Griekse bevolking als ratten in de val, maar dat hebben ze verdiend.
Alleen op deze manier is een herstart mogelijk voor datland
quote:wo 25 jan 2012, 17:49
Berusting
AMSTERDAM - Europese leiders beginnen te wennen aan het idee dat Griekenland in gebreke zal blijven en haar schulden niet zal kunnen afbetalen.
Een Grieks “default” zal een nieuwe gebeurtenis triggeren waar ik in mijn column van 31 oktober 2011 op DFT al over schreef.
Het zou miljarden dollars aan Credit Default Swaps losmaken.
Eigenlijk is een Credit Default Swap een brandverzekering, maar dan niet op je huis.
In dit geval een verzekering op Griekenland, zeg maar.
Ik heb het zelf al de volgende bubble genoemd en de financiële markten zijn zeer bezorgd over de gevolgen van een dergelijke gebeurtenis. Misschien nog wel meer dan over het default van Griekenland zelf. De angst bestaat namelijk dat diegene die de “brandverzekeringen” verkocht hebben, met andere woorden de schrijvers van de put-opties op Griekenland, niet genoeg geld hebben om de miljarden schade te betalen. Dan gaat de situatie lijken op de financiële crisis die werd veroorzaakt door de ineenstorting van Lehman Brothers in 2008.
Stelt u zich eens voor, een bank die enkele miljarden aan Grieks papier heeft, met een CDS eronder als verzekering. Griekenland valt om en de bank belt de “verzekering”. U raadt het al, die wordt een tijdje in de wacht gezet. Als de verzekeringspartijen niet kunnen betalen, dan komt de ellende alsnog bij de banken terecht en dat zou de crisis kunnen verergeren. Vooral Franse banken zullen dan opnieuw door de mangel gaan.
Toch maken de Europese leiders zich niet al te veel zorgen over de gevolgen die een dergelijke gebeurtenis zou hebben op het mondiale financiële systeem. Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste, een onvrijwillig Grieks default zou niet als een complete verrassing komen voor de financiële markten. Ten tweede, de hoeveelheid schade zou relatief klein zijn. Het is niet leuk en het doet pijn, maar we kunnen het nog wel betalen.
Een belangrijk verschil, en misschien wel een voordeel, is dat in september 2008 bijna niemand geloofde dat Lehman om zou kunnen vallen. Daarom kwam de klap hard aan en was het een verrassing voor de markten. Griekenland is echter, zoals ik het een Engelsman mooi hoorde zeggen, een slow-motion train wreck.
Dat is een belangrijk gegeven. Doordat het steeds waarschijnlijker wordt dat Griekenland het niet gaat redden, wordt het ook steeds waarschijnlijjker dat diegenen die de Credit Default Swaps tegen een premie hebben verkocht nu ook zullen moeten gaan betalen. Aangezien deze CDS’en niet via beurzen verhandeld worden maar over-the-counter, is moeilijk te zeggen hoe groot de blootstelling precies is en hoe de financiële positie is van de partijen die meedoen aan het spel.
Ik ga maar uit van wat de International Swaps and Derivatives Association zegt. Zij beweren dat de totale netto-exposure van de marktdeelnemers die CDS kredietbescherming verkocht hebben op de Griekse staatsschuld ongeveer 3,5 miljard euro is. Met andere woorden, het valt nog wel mee, maar toch zijn het bedragen die bepaalde bedrijven de kop kunnen kosten.
Ik merk dat er langzamerhand sprake is van berusting. In een interview op dinsdag heeft Charles Dallara, de hoofd onderhandelaar voor de privésector met betrekking tot Griekse schuld, de mogelijkheid geopperd van een credit event met betrekking tot de Griekse schuld. "We blijven ons inzetten voor een vrijwillig akkoord”, zei hij, “maar ik ben er niet helemaal zeker van dat alle partijen die betrokken zijn hierop uit zijn." Onze vrienden van Standard & Poor’s, die eerder Frankrijk neersabelden, signaleerden deze week dat een Grieks default misschien niet zo heel rampzalig hoeft te zijn.
Het ratingbureau zei dat het waarschijnlijk Griekenland gaat downgraden naar "selective default", maar dat zal niet noodzakelijkerwijs de geloofwaardigheid van de Europese Unie vernietigen, zo meldde een woordvoerder van het ratings bureau dinsdag . "Het is niet gezegd dat een default van Griekenland perse een domino-effect in de eurozone zal hebben", zei John Chambers van S&P.
Met andere woorden, de bewindvoerders die eerder nog volhielden dat Griekenland er absoluut bij zal blijven zijn u nu al een beetje aan het voorbereiden op wat er echt komen gaat. U kunt waarschijnlijk de komende jaren lekker goedkoop naar Griekenland op vakantie.
vraag 1)quote:Op donderdag 26 januari 2012 00:13 schreef michaelmoore het volgende:
Berusting, ja want de ambtenaren hebben de macht, zeggen ze, wij wilden het zo kennelijk
http://www.telegraaf.nl/d(...)5/__Berusting__.html
[..]
JP Morgan en Citybank en nog een paar van die sufkeutels, op het idee dat Europa te vergelijken is met de USAquote:Op donderdag 26 januari 2012 00:54 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
vraag 1)
Welke sufkeutel schrijft er nou putopties op Griekse staatsobligaties ???![]()
Maar je mist mijn punt geloof ik. Vroeger was Griekse, Portugese, Spaanse, Italiaanse, etc schuld gewoon sovereign debt met een bepaald defaultrisico. Nu is het subordinated debt geworden dankzij de bailout door de ECB. En daar hoort een permanent hogere yield bij. Aankopen door de ECB werken averechts.quote:Op woensdag 25 januari 2012 18:04 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wat nieuw is, is dat de overheid gebruikt maakt van haar macht. Uiteindelijk ook terecht, omdat de meeste private investors bij die overheid gaan aankloppen als ze geld nodig hebben. Ik zeg het nog maar een keer; het is niet voor niets dat de haircut in het geval van Griekenland 'vrijwillig' is. De onderliggende partij weet dat ze bij een default straks met dezelfde regeringen waar ze nu mee onderhandelen door één deur moeten kunnen.
quote:do 26 jan 2012, 08:58 | 0 reacties
MERKEL TRAPT OP REMSPEKKEN NOODFONDS
Griekse miljardenstrop dreigt voor Nederland door RONALD VAN GESSEL
DAVOS/AMSTERDAM - Nederland moet mogelijk via een omweg toch mee gaan delen in de miljardenafschrijvingen op de Griekse schulden. Volgens de presidente van het Internationaal Monetair Fonds (IMF), Christine Lagarde, moeten overheden en centrale banken ook een deel van de Griekse schulden die in hun bezit zijn afschrijven, als het akkoord tussen private investeerders en Griekenland niet ver genoeg gaat om de Grieken te ontlasten. Tot op heden zouden publieke eigenaren van Griekse schulden buiten schot blijven.
Als de regels worden veranderd, gaat Nederland via het belang van De Nederlandsche Bank in de Europese Centrale bank (ECB), mogelijk voor enkele miljarden meedelen in de verliezen die ontstaan als de totale Griekse schuld voor de helft wordt afgeboekt. „De balans tussen de bijdrage van de publieke en de private sector is een zorgwekkende kwestie”, zei Lagarde in Parijs.
De ECB heeft de afgelopen maanden voor ongeveer ¤35 tot 40 miljard aan Griekse staatsobligaties opgekocht, ver onder de nominale waarde. „Naarmate de banken een groter verlies nemen, is de kans groter dat de ECB en andere overheden en centrale banken voor 100% worden terugbetaald. Ze hebben dan dus een forse winst. Het is een nuttiger bijdrage aan het oplossen van de Griekse problemen om die winst in één of andere vorm terug te geven. De ECB kan gewoon meedoen met de afwaardering”, zegt de Tilburgse hoogleraar Banking & Finance Harald Benink.
NEE!quote:De ECB kan gewoon meedoen met de afwaardering, zegt de Tilburgse hoogleraar Banking & Finance Harald Benink.
quote:Op donderdag 26 januari 2012 12:40 schreef bascross het volgende:
Ik snap niet dat hier over kosten gepraat wordt? Welke kosten? Griekenland gaat alles terugbetalen mét rente. Dat heeft Jan Kees gezegd. Ik ga er vanuit dat hij geen onzin verkondigt.
helemaal mee eens van het begin tot het einde, maar zie jij het gebeuren?quote:Op donderdag 26 januari 2012 10:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
NEE!
Als de ECB vrijwillig verlies neemt op Griekse staatsobligaties dan is dat monetaire financiering en dat is expliciet verboden in verdragen!
Ik zie een harde default van Griekenland zelf als een gunstig scenario omdat de kosten van de Griekse bailout dan direct zichtbaar worden. Hoe explicieter hoe beter. Tot dusver is steeds net gedaan alsof bailouts en garanties niets kosten en dat is levensgevaarlijk. Het is goed om politici weer met beide benen op de grond te zetten en om de misleiding van burgers te stoppen. Laat de minister maar aan de kiezer uitleggen waar hij de ¤1,6 miljard verlies op het ECB deel van de Griekse schuld plus nog een paar miljard verlies op het EFSF vandaan gaat halen. Uitkeringen verlagen? HRA afschaffen? BTW verhogen?
Griekenland is gelukkig maar een klein kutlandje en een Griekse default is dus makkelijk op te vangen. Daarom zou het goed zijn als het zo snel mogelijk gebeurt, voordat we all in gaan door nog meer bailouts en garanties aan Spanje en Italië te verstrekken.
Nederland heeft misschien veel voordeel van de euro in de vorm van een betere concurrentiepositie, maar maak dan gewoon expliciet hoeveel miljard we per jaar naar de PIIGS gaan sturen en welke belastingen we gaan verhogen of uitkeringen gaan verlagen om dat te financieren! Dat is de discussie die we moeten hebben. Alles expliciet maken (kosten en opbrengsten in miljarden) en stoppen met gelul dat het niets kost, dat er anders oorlog komt of dat het licht uit gaat.
nee dat lijkt me ook niet, Nederland zou er zelfs aan gaan verdienenquote:Op donderdag 26 januari 2012 12:40 schreef bascross het volgende:
Ik snap niet dat hier over kosten gepraat wordt? Welke kosten? Griekenland gaat alles terugbetalen mét rente. Dat heeft Jan Kees gezegd. Ik ga er vanuit dat hij geen onzin verkondigt.
Alsof iemand die gelooft dat iemand anders politici gelooft zo'n sarcasme-smiley zou begrijpen...quote:Op donderdag 26 januari 2012 12:58 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..], een sarcasme smilie zou niet misstaan. anders denken mensen dat je het ook echt meent.
Die politici misleiden de burger volgens mij met beide benen in een zak geld. Alsof het ze allemaal iets kan schelen...quote:Op donderdag 26 januari 2012 10:42 schreef SeLang het volgende:
Tot dusver is steeds net gedaan alsof bailouts en garanties niets kosten en dat is levensgevaarlijk. Het is goed om politici weer met beide benen op de grond te zetten en om de misleiding van burgers te stoppen.
maar het rotte voor die politici is dat Portugal er vlak achteraan zit en danquote:Op donderdag 26 januari 2012 13:15 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Die politici misleiden de burger volgens mij met beide benen in een zak geld. Alsof het ze allemaal iets kan schelen...
Als iemand politici en stelende bankiers 'met beide benen op de grond' moet zetten is dat gewoon den brave burgert zelf. Tot die tijd gaan ze lekker verder; expliciete Griekse bailout of niet.
En dan zouden politici zich weer voor de burgert gaan inspannen? Ik zie het niet nog niet gebeuren.quote:Op donderdag 26 januari 2012 13:20 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
maar het rotte voor die politici is dat Portugal er vlak achteraan zit en dan
Dus de vraag waar eindigt het, zal zeker gesteld worden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |