Lesnar | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:43 |
Ik kom met mijn met reiskostenvergoeding niet uit. Ik moet dus geld toeleggen op het rijdend houden van mijn auto. Deze week heb ik APK-keuring en ik hou mijn hart vast. Deze auto heb ik overigens prive niet nodig. Nu ben ik alternatieven aan het onderzoeken. OV is hierin helaas geen optie. Blijft over een brommer. De afstand is zo'n 50 kilometer en volgens de fietsrouteplanner zou je er 2 uur en drie kwartier over doen. Let wel, met een fiets dus. Een brommer denk ik zomaar de helft. Zou dit een optie zijn of sla ik op hol? Is 1,5 uur met een brommer voor een enkele reis een oplossing voor de langere termijn? Voordelen: zeer goedkoop, geen files en mooie landschappen Nadelen: 0,5 uur langere reistijd, slecht weer | |
Dieter_Dengler | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:45 |
Heb je geen motorrijbewijs? Ik zou echt geen 1.5 uur op een brommer gaan zitten! Ik woon zelf 22 km van mijn werkplek vandaan en heb wel eens een elektrische scooter overwogen, maar een half uur op de brommer vind ik eigenlijk al te ver ![]() | |
Q. | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:46 |
50 km op de brommer, lekker met regen en ijs. Veel plezier. ![]() | |
Lesnar | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:46 |
Nee heb geen motorrijbewijs, dus is ook geen optie | |
Lesnar | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:47 |
Ja is inderdaad een van de nadelen... | |
mstx | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:48 |
Je doet er nu een uur over met de auto? Dan is +50% wel een beetje optimistisch denk ik, of rij je met de auto niet over een snelweg? Al zou het 1,5 uur zijn, dan nog ben je dat snel zat. De enige andere optie lijkt me een goedkope motor(scooter), maar daar moet je natuurlijk eerst een rijbewijs voor hebben. Of een MP3 maar dat is niet echt goedkoop in aanschaf. | |
leeell | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:49 |
ja hoor, en een brommer kan ook gewoon tot de 120 lopen hoor, geen probleem. | |
Dieter_Dengler | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:51 |
En OV trouwens? Dat prefereer ik op dit moment boven auto en brommer (iets met centrum van een stad werken enzo). | |
Lesnar | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:52 |
Als ik door kan rijden 45 min. met de auto. Meestal heb ik door langzaam rijdend verkeer een kwartier vertraging. Een motorscooter kan ook nog idd, maar ja dan idd eerst een rijbewijs. | |
leeell | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:53 |
Yamaha TZR een optie? | |
Captain_Ghost | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:54 |
op dit moment is te koud om motor en of brommer mee rijden. Ik zou gewoon auto huren, en of iemand andere die auto voor de week niet nodig heeft even mee lenen. | |
Lesnar | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:54 |
OV is geen optie ivm slechte aansluitingen. Dan zou ik 2 uur onderweg zijn en moet ik 2 fietsen stallen op twee verschillende stations, met risico op diefstal | |
Salatrel | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:57 |
Piaggio MP3 motorscooter? ook verkrijgbaar in een variant die je gewoon met rijbewijs B mag besturen... | |
leeell | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:58 |
ik zou eerder een TZR nemen als man zijnde. | |
drumstickNL | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:59 |
Het is te doen maar het is zeker geen pretje. Auto's en fietsers letten ook totaal niet op je. | |
drumstickNL | dinsdag 24 januari 2012 @ 18:59 |
![]() ![]() ![]() Als je lekker voor lul wil staan moet je dit inderdaad doen. | |
Salatrel | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:00 |
das een brommer? | |
leeell | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:01 |
wat is daar mis mee ? betrouwbaar + snel voor zulke afstanden eentje die wel origineel 80/90 gaat (mits niet verneukt door nederlandse importeerders) | |
Salatrel | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:02 |
en waar je dus alsnog de lul mee bent als er controle is. die mp3 doet gewoon standaard 110 | |
drumstickNL | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:03 |
Ah, 80/90, ja maar dat stond niet in de OP. Zowiezo heeft een brommer daar naar mijn mening geen goede plaats op de weg voor, pak je een keer in de zoveel jaar wel een serieus ongeluk mee aangezien niemand je aan ziet komen en toch al niet zoveel op je let. (fietsers/auto's) Daarnaast ziet het er niet uit om met 80/90 te gaan rijden op een 'motor' die dan ook nog eens een vrijwel triest te noemen geluid maakt. | |
leeell | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:03 |
rij al 3 jaar op een schakel , nooit gecontroleerd (woon midden in 071) tevens zijn daar (ontzettend eenvoudige) begrenzers voor mocht je zo bang zijn tevens is een motorscooter met b rijbewijs ook een goede optie ja | |
opa_sigaar | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:04 |
Watvoor auto rijdt je? Als je 100km per dag maakt heb je al snel ¤380 per maand aan reiskostenvergoeding. Daar moet je zelfs incl. brandstof toch een klein autotje (evt op LPG) voor op de weg kunnen houden? | |
leeell | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:04 |
![]() een mensen letten niet op je, dat is waar | |
drumstickNL | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:07 |
'aight, dat gaat zeker nog wel maar het is gewoon enorm gevaarlijk tov een echte motor. Kijk zelf maar eens hoevaak je wel niet over een fietspad gaat staan om te kijken of de weg vrij is. Als jij er dan met 110 aan komt knallen kun je echt niet meer remmen hoor. (Hier heb ik persoonlijke ervaring mee, ik ben eens van achteren aangereden door een auto terwijl ik gewoon rustig over het fietspad reed.) | |
CafeRoker | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:15 |
Ik zou het niet doen. Ik heb zelf een tijdje buiten de spits regelmatig een km of 25 gereden en je merkt dat het toch wel ver is. In de spits heb je nog het probleem dat je op sommige plaatsen het fietspad op moet dat op dat moment door hordes fietsende scholieren versperd wordt. Dat ben je snel zat. Motorpapiertje halen ook geen optie? | |
H-D | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:16 |
Lijkt me eerlijk gezegd wel erg veel op scooter. Ook gezien, wat je zelf al zegt, het weer. ![]() | |
Lesnar | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:22 |
Krijg iets van 275 euro vergoeding, ik rij nu een VW golf diesel. Op zich kan het daarvoor, maar onderhoud hakt er aardig in. | |
opa_sigaar | dinsdag 24 januari 2012 @ 19:59 |
Tenzij het een recent model is, zal het onderhoud niet erg duur zijn neem ik aan. En anders zou ik opzoek gaan naar een andere garage, of een beunhaas. 100km per dag scooteren gaat je echt wel opbreken. En die dingen gaan sneller kapot dan een auto. | |
S1nn3rz | dinsdag 24 januari 2012 @ 20:01 |
Ik denk dat het te doen is met de juiste accessoires. Neem bijvoorbeeld een skipak tegen de regen en een windscherm. Verder goede handschoenen nemen en zorgen dat je brommer/scooter tijdig onderhoud krijgt. In de zomer is het denk ik heerlijk om op die manier op je werk te komen ![]() | |
Captain_Ghost | dinsdag 24 januari 2012 @ 21:12 |
Ook al heb je een regenpak en ski aan, toch is het niet te doen in herfst en winter periode ermee rijden met scooter of motor. Dat spreek ik uit mijn ervaring. intussen is in zomer zeker heerlijk ermee rijden. toch zou ik er 1 auto bij nemen. een kleine zuinige auto of een oldtimer waar je lekker mee kan wegkomen. daar betaal je tenslotte geen belastingen voor. | |
LazyDave | dinsdag 24 januari 2012 @ 21:13 |
Het zijn best veel kilometers, maar volgens mij best goed te doen! | |
leeell | dinsdag 24 januari 2012 @ 21:14 |
heb een oldtimer brommer te koop voor je , rijdt lekker door een geen verzekeringskosten (5 euro de maand ofzo ![]() | |
S1nn3rz | dinsdag 24 januari 2012 @ 21:18 |
Nou ja, ik heb vroeger natuurlijk ook brommer gereden en ik reed het hele jaar door. In de winter was het wel koud, maar dat was ook het enige echte ongemak (koude vingertoppen) Nattigheid kun je je nog wel wat tegen kleden. | |
Lesnar | dinsdag 24 januari 2012 @ 22:10 |
hoeveel kilometer reed je dan? | |
Lesnar | dinsdag 24 januari 2012 @ 22:16 |
Ik moet het eigenlijk een keer proberen. Kun je tegenwoordig nog een scooter huren? | |
S1nn3rz | dinsdag 24 januari 2012 @ 22:16 |
Ik denk tussen de 30 en 40 kilometer per dag. | |
S1nn3rz | dinsdag 24 januari 2012 @ 22:16 |
Ja volgens mij wel. ![]() | |
krokdown | dinsdag 24 januari 2012 @ 22:30 |
neem een kleine/zuinige auto. | |
S1nn3rz | dinsdag 24 januari 2012 @ 22:36 |
Zoiets kost altijd makkelijk 100 euro per maand. Ik kan me voorstellen dat TS daar niet op zit te wachten. | |
Lesnar | dinsdag 24 januari 2012 @ 22:40 |
ja ik heb nu al een zeer zuinige auto. Veel zuiniger kan het niet worden. Het probleem is onderhoud, banden, afschrijving, verzekering motorrijtuigenbelasting voor diesel. Dat is gewoon een hoop geld als je veel kilometers maakt. Een brommer zou een uitkomst zijn. Dus ik wil het sowieso een keer proberen. Voor hetzelfde geld ben ik 2 uur onderweg. Dan zou het voor mij geen optie meer zijn. | |
Sounddragon | woensdag 25 januari 2012 @ 08:40 |
Ik doe regelmatig (alleen niet als ik nachtdienst heb) 120km per dag op de motor, en dat is al redelijk stevig met deze temperaturen. Dan rijd ik ongeveer 100 km daarvan op de snelweg. ; als ik 120 rijd, doe ik daar 40 tot 45 minuten over, met 140 ongeveer 35, en da's behoorlijk frips (ik rijd meestal tussen half 05.30 en 06.00 weg in de ochtend). Ik denk dat je op een brommer of scooter er zomaar een uur mee onderweg bent als je over fietspaden en evt. B-wegen moet ipv over de snelweg. Let wel, dat je buiten de aanschaf en de brommert of scootert ook degelijke kleding zult moeten aanschaffen, want met je spijkerbroekie en normale jas wil je ws niet op je bakkes gaan, en een beetje comfortabele helm kost ook aardig geld. Dat soort spul heb je toch echt wel nodig, zeker als je 50+ wilt gaan rijden. Je wilt niet een uur de wind in je helm bij -3, dan kom je op je werk als een ijslollie ![]() Ennehh.. een scooter die 500km in de week rijdt, heeft ook onderhoud nodig, vergis je niet ![]() Ik heb geen idee wat een beetje scooter in het verbruik doet, zal zuinger zijn als een auto, al is een Golfje diesel ook niet echt dorstig volgens mij; mits SDi of TDi ofzo, en benzine is duurder als diesel ![]() Maar.. wat vind je zo duur aan het onderhoud van een Golf diesel? olie en een filtertje, en één keer per jaar een goede beurt? ![]() | |
BertV | woensdag 25 januari 2012 @ 08:44 |
Waarom geen motorscooter(tje?). edit: k, ik lees geen motorrijbewijs. Ik heb een PCX125 gekocht, waarschijnlijk boven je budget, maar er zijn goedkope motorscooters te vinden. 1:42 op B-wegen. Snelweg kan wel, maar dan zit je wel voortdurend aan het gas te hengelen om op de rechtbaan mee te komen. ![]() | |
CafeRoker | woensdag 25 januari 2012 @ 08:50 |
Daar heb je wel een punt. Daarnaast zijn bromscootertjes volgens mij voor iets van 20-25dkm gemaakt. bergt zich snel voor mensen die gaan roepen er meer mee gereden te hebben maar als je tegen die tijd het halve blok uit elkaar moet gaan trekken wordt het ook prijzig. | |
Sometimes | woensdag 25 januari 2012 @ 08:59 |
Je hebt een relatief grote (dus dure) auto voor iemand die hem alleen gebruikt voor woon-werkverkeer. In jouw situatie zou ik gaan voor een overdekte brommer, dus een klein autootje. Alto of iets anders (betrouwbaars) in dat formaat en dan op benzine. Daarmee zou je financieel veel beter uitkomen. | |
Sounddragon | woensdag 25 januari 2012 @ 09:08 |
Bandjes onder een tweewieler gaan ook niet lang mee, kettingen, tandwielen of snaren, remblokkies, kabeltjes en een lampie. en dan ben je nog niet eens op je smoel gegaan, wat gegarandeeerd een keertje gebeurt ![]() En afschrijven doet een beetje scooter ook wel.. ik hoop wel dat zo'n ding een beetje langer meegaat als 25.000 km, anders rijd je een scooter per jaar op met die afstanden ![]() | |
Gokhan03 | woensdag 25 januari 2012 @ 10:13 |
Dat getal 25k komt door pubertjes die 2 km heen en terug naar school rijden en daardoor op de 15k al op raakt doordat er niet goed mee omgegaan is. Ik had destijds een Gilera Runner met 20k op de teller maar met onderhoud kon hij nog wel door. Het is in ieder geval geen goedkope hobby. | |
S1nn3rz | woensdag 25 januari 2012 @ 12:07 |
Het hoeft ook geen goedkope hobby te zijn, het moet goedkoper zijn dan een auto (tenminste voor TS) Onderhoud kun je zelf ook deels doen, bijvoorbeeld in het weekend. En hoe lang een brommer meegaat is volgens mij helemaal afhankelijk hoe je er mee omgaat. | |
drumstickNL | woensdag 25 januari 2012 @ 12:12 |
Onderhoud is inderdaad een issue, tevens heb je door de smalle bandjes vrijwel geen grip als het heeft gevroren en geen grip = pleuren. | |
Gokhan03 | woensdag 25 januari 2012 @ 12:17 |
Dat klopt, maar ervan uitgaande dat TS de brommer naast zijn auto wil gebruiken dan moet het wel rendabel zijn lijkt me. | |
S1nn3rz | woensdag 25 januari 2012 @ 12:18 |
Volgens mij wilde TS de auto de deur uit doen en er een brommer/scooter voor terugkopen. | |
Metro2005 | woensdag 25 januari 2012 @ 12:51 |
Hoe is de route die je moet rijden, redelijk rechtoe rechtaan fietspaden of dwars door het centrum van Amsterdam maakt nogal verschil in je gemiddelde snelheid. Met snelle fiets (racefiets, ligfiets , velomobiel) moet je het denk ik wel in minder dan 2 uur kunnen doen als de route gunstig is, met de brommer zal het denk ik tussen de anderhalf uur en 2 uur in liggen. Maar de route is allesbepalend in je snelheid. Ik kan bv op mijn woon-werk route (kortste route 10km) 3km omrijden en net zo snel thuis zijn als op de kortere route puur en alleen door het feit dat ik door kan rijden en nauwelijks verkeerslichten heb. Met 50km is het sowieso een goede optie om naar alternatieven voor de auto te kijken ivm de kosten. Ja want voor die 5 dagen per jaar ijs en die paar dagen regen moet je inderdaad maar gewoon altijd de auto pakken ![]() Bij 25k per jaar mag je wel om de 2 jaar bv al nieuwe banden hebben, een beurt kost met dergelijke km's ook wel wat geld en dan nog je standaard slijtage zoals remmen, uitlaat en onderhoud zoals je distributieset etc. Ik denk dat je zomaar tussen de 1000 euro per jaar kwijt bent aan onderhoudskosten. tel daar nog de forse wegenbelasting bij op (70 euro oid? ) en de verzekering (40-50 euro?) , afschrijving , ook zomaar 1000 euro per jaar en je zit alleen al aan vaste lasten aan dik 280 euro per maand, en dan heb je nog je brandstof. [ Bericht 40% gewijzigd door Metro2005 op 25-01-2012 13:08:15 ] | |
CafeRoker | woensdag 25 januari 2012 @ 12:56 |
Die 50km enkel is eigenlijk de perfecte afstand voor een low-tech ombouw naar electrisch dmv zo'n standaard ombouw kit van een paar duizend euro. En met 'perfect' bedoel ik dat de afstand nog met goedkope, simpele accu's te halen is en toch ver genoeg is om de ombouw lonend te maken (voor 5 km loont het zich niet). Elektische auto's zijn sowieso wegenbelastingvrij. Neem daarom een net-niet wegenbelastingvrije golf, uit 88 ofzo. Die krijg je voor een paar honderd euro. Ideale basis. | |
davidov2009 | woensdag 25 januari 2012 @ 16:26 |
Weet niet wat voor Golf diesel je nu precies hebt, maar daar krijg je natuurlijk ook nog wel wat voor als je die verkoopt. Koop daarna een goedkoop dieseltje, Peugeot 205-achtig. Een achteruitgang natuurlijk, maar in vergelijking met een scooter zit je in ieder geval warmer en veiliger. Van het verschil in ver- en aankoop kan je qua onderhoud ook weer even vooruit. Kleinere auto's zijn, naast de lagere verzekering&wegenbelasting, in onderhoud vaak ook voordeliger, denk aan kleinere en smallere bandenmaten (scheelt zo 30 per band). In jouw geval is het belangrijk te letten op onderdeelkosten voor het onderhoud, VW is nou niet bepaald de goedkoopste, Japanners zijn duurder, maar daar gaan de onderdelen ook langer mee. Een LPG heeft iha iets hogere onderhoudskosten, maar daarvoor hebben we het omslagpunt, en daar kom je ruim overheen. Het stikt echter niet van de auto's die goed lopen op LPG, goed zijn onderhouden en bovendien niet te zwaar zijn. Zoals gezegd, bij de scooter teister je het weer (je veiligheid, uitgaven voor goed winter(regen)pak en helm), het kost je extra reistijd, en je bent nog steeds niet helemaal af van redelijke onderhoudskosten (naast de -zij het minieme- verzekerings en brandstofkosten); als je straks elk jaar een nieuwe scooter moet kopen is het voordeel snel verdampt. En tot slot je gezondheid; als je jezelf half verkouden anderhalfuur op de scooter moet slepen in de herfstregen, wat dan? Dan is een slipper nog makkelijker gemaakt... ![]() | |
Captain_Ghost | woensdag 25 januari 2012 @ 17:53 |
Je kan ook een oldtimer auto nemen!. scheelt ook kosten daaraan, mits je handig genoeg voor onderhouden. En of elektrische auto waar er geen belasting over heen en paar eurootje voor de volle tank zijn, alleen is de aanschaft waarde wel hoog. | |
Sounddragon | woensdag 25 januari 2012 @ 17:58 |
Running costs blijven hetzelfde, plus dat je gewoon de dieseltoeslag blijft betalen sinds 1 Jan.'12, en TS klaagt nu al over onderhoudskosten ![]() Tevens is een oudere diesel vaak niet zo zuinig als een nieuwe, en heb je bij elk verkeerslicht het idee dat je mee moet gaan steppen ![]() | |
Captain_Ghost | woensdag 25 januari 2012 @ 18:05 |
Je zou ook met g3 oldtimer mee rijden, dan is verbruikt wel hoger dan diesel. tenzij je een moderne 1.3 diesel in oldtimer plaatsen en of elektrische inbouwen. alles kostte weer wat. maar je moet ook over langere termijn gaan kijken of het oplevert. is verhuizing dan ook een optie? zodat je per fiets naar werk kan gaan. [ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Ghost op 25-01-2012 18:48:56 ] | |
CafeRoker | woensdag 25 januari 2012 @ 18:56 |
die dieseltoeslag geldt alleen voor 'nieuwe' oldtimers van 87 of jonger. | |
Lesnar | woensdag 25 januari 2012 @ 19:22 |
Deze omschrijving klopt aardig 25k per jaar is een aanslag op een auto. Veel slijtage, onderhoud en afschrijving. Zeker als je tegenslagen hebt, dan loopt het helemaal op. Een groot deel van de route, zeg 30 km kan ik gewoon doorperen. Dan kom ik in iets drukker gebied. Ik denk dat 1,5 uur mogelijk is. Als ik het zou doen, kan ik een brommer per jaar volledig afschrijven. Per jaar heb ik zon 3k vergoeding, dus dat zou moeten lukken voor dat geld inclusief brandstof en kleding. | |
Dr_Flash | woensdag 25 januari 2012 @ 19:26 |
2 uur met het OV of anderhalf uur op de brommer? Ik zou het wel weten. Ook als er geen sneeuw en ijs is ben je 3 uur per dag op de brommer best gauw zat hoor... | |
Dr_Flash | woensdag 25 januari 2012 @ 19:28 |
Beter kan je je baas vragen wat het hem waard is als je dichter bij je werk gaat wonen ![]() Hij heeft er ook voordeel bij want je komt frisser op je werk aan, kan beter garanderen dat je op tijd kunt beginnen etc. | |
Lesnar | woensdag 25 januari 2012 @ 19:41 |
verhuizen zie ik niet zitten en ik krijg een heel behoorlijk salaris, dus ik kan makkelijk een goede auto betalen en onderhouden. Het punt is, ik wil er alleen niet teveel op toegeven, het is immers een kostenpost voor mij. | |
Lesnar | woensdag 25 januari 2012 @ 19:42 |
Ja daar ben ik dus benieuwd naar, in hoeverre te wennen is aan dagelijks brommeren | |
leeell | woensdag 25 januari 2012 @ 19:51 |
erg goed, doe het al jaren , alles op de brommer sneeuw, ijs, kou , kan je je allemaal op kleden toegegeven ; regen is kut | |
Ivo1985 | woensdag 25 januari 2012 @ 20:01 |
En je gebruikt je auto niet privé? Kun je voor je privé kilometers ook zonder auto? Veel gemaakte misrekening van mensen die denken dat ze niet uitkomen met hun reiskostenvergoeding is dat ze alle autokosten daarvan willen betalen. Ze vergeten om niet alleen de woon-werk (en eventueel zakelijke) kilometers tegenover de reiskostenvergoeding te zetten, maar voor het gemak alle autokosten nemen. Wegenbelasting, verzekering en een flink deel van de onderhoudskosten en afschrijving heb je ook mee te maken als je de auto alleen privé gebruikt. Wat betreft 2x 50 km per dag op een brommer/scooter: Dat is echt veel. Reken er op dat je ongeveer 1,5 uur over een enkele reis doet. Tel daar een een werkdag bij op, en je bent elke dag bijna 12 uur van huis (3 uur reizen, 8 uur werk + pauzes op je werk). Dat zijn flink lange dagen. 1,5 uur met een paar graden vorst daar kun je je wel op kleden, maar daarvoor moet je echt wel speciale (motor)kleding voor aanschaffen. Ook om droog te blijven bij neerslag moet je in kleding investeren. Als je je niet goed kleed, dan zit je 's ochtends de eerste 2 a 3 uur te klappertanden op je werk. Het is mogelijk, maar reken op een flinke eerste investering. En bij veelvuldig gebruik moet je ook regelmatig je kleding vernieuwen, nog buiten het onderhoud op de brommer om. En vergeet een goede helm niet. Een brommer of scooter heeft veel vaker onderhoud nodig dan je een auto. Met het aantal kilometers wat jij gaat rijden, moet je rekening houden met elke 2 a 3 maanden een volledige onderhoudsbeurt! Als je dat zelf niet kunt, dan vrees ik dat je onderhoudskosten voor een brommer niet veel lager zullen zijn als nu voor je auto. Verzekering van een brommer is wel aanzienlijk goedkoper als voor een auto en wegenbelasting betaal je uiteraard niet voor een brommer. De brandstofkosten voor een brommer zijn aanzienlijk lager als voor een auto. Afhankelijk van je huidige verbruik en het verbruik van de brommer/scooter die je kiest kun je op brandstof 50-75% besparen. | |
Lesnar | woensdag 25 januari 2012 @ 20:09 |
prive heb ik hem dus niet nodig, ik rij er alleen mee naar mijn werk en terug. Ik ben het met je eens dat als je hem ook prive rijdt, je de kosten eerlijk moet verdelen naar prive en zakelijk gebruik. Als ik hem ook prive nodig had was er ook geen probleem, want dan had ik die auto toch nodig. | |
hardcore-gabber | woensdag 25 januari 2012 @ 21:47 |
koop een oude honda. die zijn meestal 80cc en gaan 100. die kan je zo opfokken | |
FransDeens | woensdag 25 januari 2012 @ 23:24 |
Als het puur om goedkoop rijden gaat kan je misschien een heel klein autotje op diesel nemen, bijvoorbeeld een Saxo. Kost je weinig belasting en is aanzienlijk zuiniger dan een Golf. Ik kan me haast niet voorstellen dat je van 275 vergoeding per maand geen auto kunt betalen. | |
Metro2005 | vrijdag 27 januari 2012 @ 12:47 |
Je kan ook je baas eens lief aankijken en kijken of je een leasebak kunt lospeuteren. | |
Lesnar | vrijdag 27 januari 2012 @ 20:04 |
Dat is een lang verhaal, geloof me daar zijn al wat uren over gesproken. Maar mijn apk viel mee, weinig kosten dus ik blijf in ieder geval nog een jaartje autorijden. | |
Lesnar | maandag 14 mei 2012 @ 19:56 |
Is weer actueel geworden met nieuwe kabinetsplannen. OV is duurder geworden en de 0,19 cent onbelaste kilometervergoeding ook. Ik moet even afwachten wat mijn werkgever gaat doen, anders komt die scooter weer in beeld. | |
leeell | maandag 14 mei 2012 @ 19:56 |
goede zaak | |
Captain_Ghost | maandag 14 mei 2012 @ 20:12 |
Je kan ook motor rijden ipv scooter mits je motorbewijs in bezit. met motor is gewoon lekkerder mee rijden dan scooter. | |
mstx | maandag 14 mei 2012 @ 20:16 |
Dan kun je qua verbruik/kosten net zo goed auto blijven rijden. ![]() Motor: met een beetje geluk 1:20 Motorscooter: makkelijk 1:30 Als je het meeste onderhoud zelf kunt doen scheelt het wel weer behoorlijk. | |
lst128 | maandag 14 mei 2012 @ 20:47 |
Heb zelf sinds kort ook een scooter gekocht voor woon/werkverkeer. Viertakt, is absurd zuinig. 1 op 50 haal ik wel. Echter voor 50 km zou ik er toch nog eens over nadenken. Ik moet net geen 20 km rijden maar dan heb ik het ook echt wel gehad als ik thuis ben. Het is ook niet echt ontspannen rijden (maar dat is misschien persoonlijk / gewenning ) omdat je constant alert moet zijn of dat 1) je jezelf niet te pletter rijdt of 2) iemand anders dat voor je doet. Corrigeren is er niet bij, grip verliezen = op je muil gaan. Je zit stil dus je krijgt het al snel koud. En dan vriest het nu nog niet eens. Het is wel te doen maar dan mis ik het comfort (lees: kachel en een dak boven je hoofd) van de auto wel ![]() ![]() Heb daarom nog een klein autotje (Citroen AX) er naast voor als het koud / slecht weer is. 15 euro WB per maand + 15 euro verzekering. T blijft zonde geld om te betalen voor een auto die ik nu heel weinig gebruik, zeker nu de temperaturen stijgen en ik dus alleen nog maar op de brommer zit, maar ik zou toch echt niet zonder auto kunnen. Waarom kijk je niet naar een C1 / Aygo ofzo? Nauwelijks vaste lasten en zuinig in verbruik. [ Bericht 4% gewijzigd door lst128 op 14-05-2012 20:53:42 ] | |
BORRREETJEEE | maandag 14 mei 2012 @ 20:50 |
Waarom geen brommobiel? Droog zitten en zuinig diesel rijden zonder wegenbelasting te betalen. | |
TR08 | maandag 14 mei 2012 @ 20:59 |
Ik zou een polo diesel overwegen. Eventueel een oudje uit circa 2000 ofzo. Als je slim rijdt moet daar normaliter 1:20-25 uit te persen zijn en onderhoud kost de wereld ook niet. Afschrijving is ook nihil als je slim koopt en lang met het ding rijdt. Heb zelf net een Corsa diesel weg gedaan. Heeft 400k+ gelopen en was nog prima. Heb er onder de streep circa 15ct/km aan kosten aan gehad inclusief belasting, brandstof, onderhoud en afschrijving. Zie mijn post in een ander topic: Als je toch zo durft in te leveren op comfort dat voor een brommer dreigt te gaan zou ik een kleinere oudere maar zuinige auto ook eens overwegen. | |
TR08 | maandag 14 mei 2012 @ 21:02 |
Mijn moeder vertelt altijd nog een verhaal van vroeger toen ze op school zat: Daar was ooit een jongen die altijd met de brommer kwam (20km enkele reis ofzo), ook op een dag dat het kei en keihard vroor. Die jongen is die dag aan gekomen, van de brommer gestapt/geholpen en diezelfde dag overleden als gevolg van onderkoeling. Gebeurt je natuurlijk alleen als je bij -20 in spijkerbroek op de brommer stapt, maar het geeft wel aan dat ook als je je goed kleed het op bepaalde dagen absoluut geen pretje gaat zijn. | |
Lesnar | maandag 14 mei 2012 @ 21:03 |
Dat was een toevalstreffer denk ik. Als je 400k met een Corsa diesel haalt ben je spekkoper. Maar is denk ik niet representatief. | |
TR08 | maandag 14 mei 2012 @ 21:07 |
Ik denk het wel. Die Isuzu dieselblokjes die Opel toen gebruikte waren echt wel gebouwd voor veel kilometers hoor...en Corsa's met 300k+ zie je nog zat rijden. Ze zijn ook nog goed te vinden in de handel ![]() Hier een linkje van polo's die je zou kunnen kopen in dezelfde categorie... Het kan kortom gewoon wel. Het is ook heerlijk zorgeloos rijden. Je schrijft niets af, de auto is functioneel prima en als er ooit iets gebeurt heb je bij wijze van spreken voor een habbekrats een nieuwe. | |
robber57 | dinsdag 15 mei 2012 @ 01:03 |
100 km per dag op een brommer is toch wel een serieuze onderneming en ik zeg dat terwijl ik heel mijn leven op de brommer/scooter naar mijn werk ben gegaan met afstanden oplopend tot 60 km per dag. Als je jong bent en nog geen problemen met circulatie in je handen en voeten hebt is het wel te doen maar dan zul je ook wel een serieus kleding pakket moeten aanschaffen want het is gewoon echt te ver om op doorzettingsvermogen te kunnen volharden. Je moet dan ook echt wel gaan denken aan verwarmde handschoenen en wellicht zelfs verwarmde laarzen (elektrische zooltjes). Rijden met koude handen en/of voeten is echt vragen om brokken, je raakt door de kou verstart en je reactievermogen gaat echt door het putje. En wat betreft het vervoer zelf, ik denk dat er maar weinig brommers/scooters zijn die zoiets langere tijd kunnen volhouden zonder permanent in onderhoud te zitten, een viertakt van Honda kan het wel en dan is er wellicht nog wel wat aan de snelheid te doen, iets van 55-60 zou wel moeten kunnen zonder al te veel impact op de betrouwbaarheid. Maar het blijft wel een hele onderneming, om je een idee te geven: de betere brommer/scooter band van een knap merk geeft goede grip en gaat als het (erg)mee zit 10.000 km mee,vooral lange einden rechtuit rijden zijn funest want je slijt alleen het midden stuk, dat betekent 4x per jaar nieuwe banden, ga je dat dan zelf doen? Zo'n viertaktje heeft relatief weinig onderhoud nodig maar met dergelijke km's kijk je toch wel tegen een paar maal per jaar olie verversen en kleppen controlleren en dan ga ik er van uit dat je iets neemt met een snaar en zeer zeker geen ketting en tandwielen want dan blijf je aan de gang. Als je met dergelijke afstanden brommer/scooter gaat rijden kom je al snel op het punt dat je je banden gewoon 1x per jaar 3 a 4 sets tegelijk besteld en in voorraad houd en idem voor de rest van de slijtdelen zoals snaren/rollen/varios/remblokken/kabels etc etc. Je auto houden, een motor rijbewijs halen en een kleine motorscooter er bij kopen is een beter plan, je kunt dan als het echt bar en boos is de auto nemen en de rest met je motorscooter. | |
BertV | dinsdag 15 mei 2012 @ 11:34 |
Dat is precies wat ik doe. Al moet je dan weer een niet-te-kleine motorscooter kopen voor de snelweg. Koop je een grote motorscooter (400cc+) dan is de besparing nihil. Ik doe 34km (68 per dag) over B-wegen en dat is net te doen met een 125cc scooter. | |
robber57 | dinsdag 15 mei 2012 @ 14:35 |
ik kan je dan melden dat het met een 150cc goed te doen is,zelfs met de snelweg is dat geen probleem,zeker in de spits. | |
BertV | dinsdag 15 mei 2012 @ 14:43 |
Het kan. Ik heb een andere vario laten plaatsen. Snelweg gaat nu zeker prima met 110km op de teller. Lange afstanden zou ik toch liever met een Burgman 400 doen. Kun je makkelijker invoegen, op de linkerbaan meekomen en je rijdt niet met het gas tegen de stuit. | |
Revolution-NL | dinsdag 15 mei 2012 @ 18:59 |
Dit! Dus TS je motorrijbewijs halen. Goedkoper kan je niet rijden. In de winter goed aankleden en handvat verwarming. Wat is je budget trouwens. Anders zou je ook kunnen kijken naar een Renault Twizy. Lage onderhoud en brandstofkosten (1,70 voor 100km rijden) geen wegenbelasting. Je moet er alleen niet de snelweg mee op willen. [ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 15-05-2012 19:10:14 ] | |
sijs | dinsdag 15 mei 2012 @ 19:31 |
zon piaggio mp3 mag je met autorijbewijs rijden... een collega van mij heeft er een, rijdt prima en is lekker goedkoop en zuinig, alternatief? | |
BertV | woensdag 16 mei 2012 @ 08:21 |
Het verbruik is lager dan van een A-label autootje, maar ik denk dat het wat betreft onderhoudskosten al snel richting een 600cc motorfiets gaat. Als je veel km's maakt is zo'n motorfiets duurder dan zo'n Aygo/C1/107-wagentje. (Wel leuker, al zou ik niet gauw mp3 gaan rijden met een motorrijbewijs) | |
TommyGun | woensdag 16 mei 2012 @ 08:37 |
Ik zou toch eerder kijken of je niet een (dure) hobby of gewoonte zoals roken kan laten, dan de auto af te staan. Kom op man, je levert een heel aandeel luxe in om maar iets goedkoper uit te zijn (want zo duur is een simpel Dieseltje niet per maand in wegenbelasting, onderhoud, verzekering en brandstof). Daarbij denk ik dat je die anderhalf uur enkele reis per dag op de brommer zo zat bent (rugklachten en dergelijke daargelaten). | |
fathank | woensdag 16 mei 2012 @ 08:47 |
Polo'tjes zou ik laten staan. Zwakke versnellingsbakken die nogal eens in de soep draaien. En dan is je auto total loss. | |
Shispeed | woensdag 16 mei 2012 @ 09:42 |
opzich kan het prima, ik rijd ook een paar keer per week 30 km heen en 30 km terug met een brommer. overigens wel bijna alleen landwegen en dat ding is aardig opgevoerd dus doe er ongeveer een half uurtje over ![]() brommers opvoeren kan prima, maar doe het wel verantwoord. en het verbruik wordt er ook niet echt beter van. ![]() | |
fathank | woensdag 16 mei 2012 @ 10:30 |
Pak gewoon een 4-takt schakel. Heb je ook neit dat nerveuze gejank van een 2-takt vario brommer aan je kop. | |
BertV | woensdag 16 mei 2012 @ 12:05 |
Volgens mij kun je bij brommers en trage motorscooters beter 4-takt + vario hebben. Ik was / ben een schakel-fan, maar met weinig vermogen is niks zo fijn dan om gewoon aan het gas te hengelen. | |
polariteit | woensdag 16 mei 2012 @ 14:17 |
Ik heb 5 jaar iets van 45 km op de brommert gereden. Was prima te doen hoor. Deed er net geen uur over. Ik had wel de mazzel dat ik als het erg slecht weer was (ijzel/sneeuw) ik de bus kon pakken; die was nog sneller. maar ja, die ging maar 1x in het uur. | |
TheThirdMark | woensdag 16 mei 2012 @ 14:44 |
Ligt nogal aan het merk. Scooter van mijn broer heeft er nu 48k km op zitten en heeft enkel nog de banden moeten vervangen. Zijn auto heeft al hogere reparatie kosten er op zitten in hetzelfde tijdbestek. | |
Shispeed | woensdag 16 mei 2012 @ 15:34 |
ik heb geen gaar vario ding, ik heb 2-takt schakel, omdat dat veel leuker is als een 4-takt ![]() ik heb ook voor het kleinst beschikbare tandwielletje erop liggen omdat ik hem te hard vond gaan (ivm met politie e.d.). nu trekt ie als een raket ![]() nadeel is wel dat ik om de 5000 km nieuwe ketting en tandwielen nodig heb ![]() | |
Geelman | donderdag 17 mei 2012 @ 14:00 |
Oef, 50km is wel een aardige afstand met de scooter. Ik rijd ook al geruime tijd brommer en mijn afstand is 15km enkele reis. Ik doe er ongeveer een half uur over (voornamelijk stadsverkeer). Je zal dus wel even onderweg zijn. Mijn adviezen: - Koop GEEN tweetakt, ze zijn onzuinig en je hebt er relatief vaak gedonder mee. - Koop een ruime, comfortabele scooter. Een kleintje is goedkoop, maar je krijgt snel last van zadelpijn. - Ga geen 45 km/h rijden, je wordt bijkans van de baan gereden en het schiet niet op. - Ga niet teveel aan een scooter zitten rommelen, het kost veel geld en je schiet er uiteindelijk weinig mee op. Ik rijd nu op een Kymco Agility en dat is een brommer die goedkoop is in het gebruik. Mijn vorige scooters waren aanzienlijk duurder. Het nadeel van een 50cc 4-takt is wel dat ze weinig trekkracht hebben. Je kan wel grotere cilinders kopen. Het is verdomde jammer dat we in Nederland geen 125cc motorfietsje mogen besturen met een B-rijbewijs, dat zou veel problemen oplossen... | |
Life2.0 | donderdag 17 mei 2012 @ 14:10 |
Ik zou dit nooit op een brommer gaan rijden. | |
Lesnar | donderdag 17 mei 2012 @ 14:48 |
Het is net te ver idd. Ik denk dat ik in de toekomst een andere baan dichterbij zal gaan zoeken. | |
Yreal | donderdag 17 mei 2012 @ 17:57 |
ieeell ![]() ![]() Ontopic : Ligt eraan, als je een beetje door kan rijden is 50km op de brommer prima te doen hoor. kijk anders naar een combi van ov + brommer. | |
Captain_Ghost | donderdag 17 mei 2012 @ 18:19 |
Benelli Adiva ![]() of anders BMW C1 ![]() hoewel beide een namelijk op scooter lijk maar heeft wel 125 cc ofzo. | |
Life2.0 | donderdag 17 mei 2012 @ 18:28 |
auto/fiets naar station -> trein -> fiets/auto? | |
Captain_Ghost | donderdag 17 mei 2012 @ 18:30 |
| |
#ANONIEM | maandag 28 mei 2012 @ 10:11 |
" 50km woon/werkverkeer met brommer te doen? " Tja... alles is te doen,zelfs lopen! Maar de vraag is niet zo zeer of het te doen is maar meer of dit echt je allerlaatste optie/mogelijkheid is om er te komen. Zo niet zou ik andere mogelijkheden overwegen. | |
asfalthooligan | zaterdag 2 juni 2012 @ 22:26 |
Elke dag 30 heen en 30 terug zou ik nog wel overwegen. Reed 16 jaar lang op een scooter en een paar weken terug was ik eindelijk klaar met het het gkb en heb nu een 45km wagentje kunnen halen van wat erover was. Wel 1 met byna 1 ton op de teller en wat achterstallig onderhoud (maar ik kan elke maand iets kleins doen of verbeteren )Naja was de prijs ook naar Mijn lichaam kreeg steeds meer klachten van de scooter na 13000 km per jaar 16 jaar lang in weer en wind ,Het werd voor mij steeds minder prettig om te rijden met mijn schouders ,knie en onderrug. Gebruik deze voor mijn zoon te halen 25 km heen en bezoek ouders en 1x per week als taxi naar beetsterzwaag . Mijn zoon word vergoed en beetsterzwaag ook.. Onderhoud ik ben druk aan het leren om hier zelf aan te sleutelen en heb hiervoor een monteur voor ter beschikking. Vloeistoffen en klein materiaal kosten heb ik niet . Voordelen : diesel veel dingen van een normale auto passen en je zit droog. Nadelen : sommige onderdelen zijn duur (met wat creatieviteit kun je iets van een normale auto passend maken) en wat lawaaig |