abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107551530
Mp3gain gaat alleen van de allerhardste stukken in een nummer uit, hoor. Aan de hand daarvan wordt het hele nummer hetzelfde aantal decibellen zachter of harder gemaakt. Dus als een nummer het ene moment rustiger klinkt dan het andere moment, blíjft dat ook zo. :)

Anders zou de dynamiek eruit gaan, en dat is nou net NIET de bedoeling. :D
pi_107609740
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2012 05:22 schreef female81 het volgende:
*komt er nu pas aan toe om er uitgebreid op te reageren, véél tekst hieronder, waar ik wel vaker last van heb; sorry voor wie daar niet tegen kan...*

Voor goed geplaatste koortjes en arrangementen heb ik zelf ook een zwak (van die hele priegelige details, ik heb weleens de omschrijving 'kriebelmuziek' gelezen, maar ook vaak in op het eerste gehoor eenvoudig lijkende nummers), zolang het niet van die overdreven gladde middle of the road-muziek zonder kraak of smaak wordt.

Maar tegenwoordig wordt onder 'goed geproduceerd' helaas vaak muziek verstaan die lijdt aan de 'loudness war' waar ik het eerder over had. Zo'n hard, pompend geluid waar je niet omheen kunt, en waarin de afzonderlijke geluidjes zo'n beetje verzuipen in het geheel (en dat vind ik dus jammer). Maar ja, het is wel heel erg gelikt en commercieel.
Of versta jij dat er niet onder?
Ik deel je opmerkingen over de 'loudness war' en ik ben ook niet zo'n fan van de compressie die tegenwoordig veel in dancemuziek opduikt. Maar dat is eigenlijk niet waar ik met mijn opmerkingen op doelde.

Ik wilde eigenlijk ageren tegen van die bewust rommelig klinkende muziek. Bijvoorbeeld het nieuwste indie-bandje, waarbij de sound dan klinkt alsof het begin jaren '80 met bagger-apparatuur is opgenomen, om een zogenaamd ruige, low-budget sound te krijgen. Hoepel op...

Ik ben dan juist weer fan van voortreffelijk geproduceerde muziek. Bijvoorbeeld zoals Trevor Horn doet. Gewoon perfect geproduceerd. Een voorbeeld, los wat je verder van het nummer vindt:

Eigenlijk moet je zoiets op cd-kwaliteit luisteren. Dan hoor je pas echt goed hoe echt elk detail doordacht is. Nog een paar voorbeelden van Trevor Horn-werk.

Je zou bijna vergeten dat er ook nog verdomd goede songwriters en artiesten zijn die zulke nummers maken en dat producers 'slechts' produceren. Maar sommigen hebben echt meerwaarde.
  zaterdag 4 februari 2012 @ 22:33:57 #53
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_107611043
Was een paar weken geleden als fysiotherapeut in een bejaardenhuis. Vroeg aan een man (dik in de 70) tijdens behandeling in de oefenzaal of hij nog verzoekjes had mbt ondersteunende muziek.

Ik gaf graag gehoor aan zijn verzoek

Non possumus non loqui
pi_107611784
Ik verwacht eigenlijk dat ik in de toekomst nog meer soorten muziek ga luisteren. Ik heb gemerkt dat de puberteit eigenlijk de enige periode in mijn leven is waarin ik vrij exclusief naar slechts 1 of 2 genres luisterde. Eigenlijk is daar met de jaren alleen maar meer bijgekomen, zonder dat ik de oude geliefde genres heb laten liggen. Ik zou op dit moment ook echt geen genre kunnen aanwijzen waar ik 'het meest' naar luister. Niet dat ik wil pachten dat ik zo'n verschrikkelijk brede smaak heb, maar ik heb wel leren luisteren naar veel soorten muziek door elkaar.

Ik weet wel dat ik nooit nederlandse volksmuziek of andere feestnummers zal waarderen. Voor de rest is de sky de limit :P
Conscience do cost.
  Moderator zaterdag 4 februari 2012 @ 23:03:32 #55
9859 crew  Karina
Woman
pi_107612117
Leuk topic :)

Voor mij wel een probleem om de vraag te beantwoorden, want over 30 jaar ben ik 80 :') Ik kan me echt niet voorstellen waar ik dan naar zal luisteren (als ik dan nog leef!).

Mijn smaak bestaat voornamelijk uit Funk, Soul en Discomuziek. Ook is er zo af en toe wel een groep van deze tijd waarvan ik denk "ja die vind ik leuk" (Gotye bijvoorbeeld en Lady Gaga :@ ). Maar ik ben niet iemand die "fan" is van een groep of zanger, meestal zijn het bepaalde nummers die ik al dan niet leuk vind.

Toch denk ik dat mijn smaak niet heel veel zal veranderen, er zijn bepaalde genres waar ik niets mee heb en dat zal ook zo blijven. Klassiek en Country vind ik over het algemeen NIET leuk. Uitzonderingen daargelaten.

Oh en "piratenmuziek" dat vind ik echt NOOIT leuk ;)

Kortom, ik ben een beetje een "alleseter", ik pik van alle genres meestal wel iets mee. Punk, New Wave, Hazes, noem maar op, er zitten altijd wel een paar nummer bij die ik leuk vind. En dat zal wel zo blijven gok ik.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_107619656
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik deel je opmerkingen over de 'loudness war' en ik ben ook niet zo'n fan van de compressie die tegenwoordig veel in dancemuziek opduikt. Maar dat is eigenlijk niet waar ik met mijn opmerkingen op doelde.

Ik wilde eigenlijk ageren tegen van die bewust rommelig klinkende muziek. Bijvoorbeeld het nieuwste indie-bandje, waarbij de sound dan klinkt alsof het begin jaren '80 met bagger-apparatuur is opgenomen, om een zogenaamd ruige, low-budget sound te krijgen. Hoepel op...
Van die typische hipster-muziek. :{

In veel oude dance-nummers vind ik het dan wel weer leuk dat je voelt dat er met bloed, zweet en tranen geprobeert is iets uit de simpele apparatuur te krijgen. Maar ja, een paar decennia geleden hadden veel dance-producers (zeker degenen die het vanuit hun zolderkamer of schuur deden in plaats van in een luxe studio) ook geen keus. Het werd niet bewúst zo gedaan, en het eindresultaat had vaak iets oprechts. :)

Verder vind ik de oude nummers van The KLF en Basement Jaxx aparte gevallen: zeer professioneel geproduceerd en zo volgepropt als maar mogelijk is, bij tijd en wijle op het adhd-erige af, maar bij hen pakt dat juist goed uit. Zegt ongetwijfeld veel over hun kwaliteiten. :)

(Maar als je er bewust op let, blijkt er nog gewoon dynamiek in die nummers te zitten.)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2012 05:12:16 ]
  zondag 5 februari 2012 @ 08:27:15 #57
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_107619984
Ik heb altijd gedacht dat ik wel over mijn voorkeur voor obscure muziek zou heengroeien maar tot op heden is dat niet gebeurd en het zal ook wel nooit meer goedkomen. Het is begonnen bij hardcore punk...de creativieit en muziekale oprechtheid spraken me erg aan en gebruik ik als leidraad door alle genres heen. Ik kom het tegen in electronica, jazz, pop, (modern) klassiek etc.
= there is a light that never goes out =
pi_107620516
heb altijd naar rock/hardrock/metal geluisterd en nog steeds wel :)
sinds ik jaren geleden de goa feestjes heb ontdekt neigt mijn smaak toch vaak die kant op eens in de zoveel tijd.

en ik denk dat dit in de toekomst wel zo zal blijven, misschien zal de goa/psytrance wel minder worden als ik ooit verstandig word :)
if you go chasing rabbits, And you know you're going to fall, Tell 'em a hookah smoking caterpillar, Has given you the call
pi_107622809
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:03 schreef Elfletterig het volgende:
Daar heb ik ook een hekel aan. Een les in hoe je je eigen muziek om zeep helpt. Pretentieuze troep. Er zijn genoeg opnames van een halve eeuw geleden die een betere productie kenden dan sommige muziek tegenwoordig.

Wat mijn muzieksmaaktoekomst betreft sluit ik me grotendeels bij ems. aan: veel soorten muziek ontdekken zonder andere te laten vallen. Natuurlijk gaan er bepaalde artiesten afvallen na verloop van tijd, maar dan is de reden niet dat het soort muziek me niet meer boeit, maar dat er betere artiesten in die categorie zijn die me langer bijblijven. ^O^

Dubstep, Nederlandstalige bagger en wat men tegenwoordig 'R&B' noemt uitgesloten... dat soort troep komt er hier nooit in. :{w
pi_107623413
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 12:07 schreef Desunoto het volgende:

Dubstep, Nederlandstalige bagger en wat men tegenwoordig 'R&B' noemt uitgesloten... dat soort troep komt er hier nooit in. :{w
Ja dubstep :') Echt heel af en toe kom ik een dubstep nummertje tegen wat ermee door kan, maar die skrillex-rommel waar heel puberend nederland zo dol op is is pure oorvervuiling.
Conscience do cost.
pi_107623653
Weinig leuks aan inderdaad. :{

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2012 05:58:39 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')