quote:
Op maandag 23 januari 2012 14:36 schreef Silmarwen het volgende:Ik post hier zelden nog, maar ik heb even een vraagje. Eigenlijk zit ik met mijn handen in mijn haar.

Jasmin is nu 15 maanden, en doet nog geen enkele poging tot staan. Ze "loopt" op haar knieen, zegt; pappa mamma, mauw, eten, kijkes, Yadeje, hallo, boe, hi, nee, ja, daar, die. Dus qua woorden zit het wel goed en pakt de allerkleinste priegel dingetjes op, kan krassen met krijtjes en eten met een vorkje, ondekt en onderzoekt van alles, stapelt blokjes, drinkt uit een bekertje, doet dingen in de blokkenstoof etc. Haar ontwikkeling is dus verder normaal, maar staan weigert ze pertinent. Het is zelfs zo dat als ik haar wil neerzetten ze gaat huilen. Bij Knut gaat het wat beter, maar als je haar handjes pakt ofzo, trekt ze zich niet op, ze strekt haar beentjes dan naar voren.
Ik heb het CB eens gebeld en ze vonden haar ontwikkeling verder prima en ze is een alert meisje, maar het nog niet staan was wel wat bijzonder. Ze adviseerde het nog een maandje aan te kijken, en dan eventueel kinderfysiotherapie te proberen.
Iemand ervaring met een staan/loop weigerkindje en de kinderfysio?
Ja hoi

Bovenstaande kan 1 op 1 voor mijn stinkerdje! Drinkt al zelf uit een Ikea beker, tekent en kleurt als een echte artistiekeling, eet met een vork, stapelt blokken tot inmiddels 10 hoog ofzo... Begrijpt álles! Gebaart als een gekke (in combi met nu woorden gaan zeggen)...
Ze is nu 18 maanden en is afgelopen zaterdag per ongeluk voor het eerst gaan staan

daarmee was het gelijk ook weer gedaan voorlopig (zo van: heb je nou gezien dat ik het wel kan? Ik vind het wel best mam!)
Rollen deed ze pas rond een jaar, zelf gaan zitten met een maand of 13/14, kruipen doet ze net 1,5 maand... daarvoor alleen een soort billenschuiven (niet klassiek, meer een combi van allerlei bewegingen

dat je denkt: kind ga kruipen! Veel makkelijker..) nu doet ze een combi van schuiven/kruipen net wat uitkomt. Sinds kort staat ze ook op haar knietjes. Als we haar tot voor kort op haar voetjes zette, was het piepen en gelijk benen intrekken. Inmiddels lijkt het te wennen (is er een soort 'knopje' om...) en gaat dat beter.
Omdat mijn dametje met heel kromme voetjes is geboren heb ik het wel altijd scherp gehouden. CB heeft haar nagekeken en ziet geen reden tot zorg. Zelf dus vandaag naar de Osteopaat geweest die heeft haar ook helemaal nagekeken. Haar voetjes zijn wel wat onstabiel, waardoor ze het vertrouwen mist. Dat kan zo, zonder iets te doen helemaal goedkomen, wij gaan echter eens op zoek naar stevige, goede schoenen (duur!!!

) maar de kans is heel groot dat ze dan in no time staat omdat haar hiel niet steeds schuift en haar voetje niet steeds kantelt. Daarbij heb ik op korte termijn zelf bij de fysio een afspraak voor haar voor wat oefeningen.
Dit kán dus een oorzaak zijn, maar het hoeft niet. Het zit ook wel een beetje in mijn dame haar karakter om alles op eigen manier te doen. Ze mist ook dat stukje frustratie wat veel kindjes hebben waardoor ze gaan proberen. Mijne gaat het pas doen als ze zélf zeker weet dat ze het kan.
Ze kunnen hun energie maar op 1 ding tegelijk focussen. Als jij het niet vertrouwt, maak eens een afspraak bij een kinderfysio. Gewoon voor je gevoel. Grote kans dat er niks is, maar dan heb je het wel even laten checken. Maar als ik het zo hoor zou ik me geen zorgen maken al kan ik me je gevoel héél goed voorstellen. Ik dacht ook wel eens: wat is er mis met mijn kind? Álle kindjes die ik ken liepen allang met deze leeftijd. Op de opvang lopen ze ook allemaal al en is ze de enige die nog over de grond schuift (zelf vind mijn muppet het helemaal prima, andere kindjes zien staan motiveert haar ook niet echt)..
Het gemiddelde is rond de 18 maanden, als er dus héél veel kindjes voor die leeftijd lopen, zijn er dus ook héél veel kindjes die pas ergens na die leeftijd gaan lopen

Pas als ze rond de 24 maanden nog niet staat gaan ze je vaak verwijzen, maar voor je eigen gevoel: gewoon afspraak maken!
En verder 'loopt'

ze zo te zien aardig voor met andere dingen op andere kindjes!