Nee, Eva is gemaakt uit de rib van Adam. Adam is gemaakt vanuit de aarde.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:39 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Adam is toch meer een rib van god?
Ninja edit.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:40 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Adam: [ afbeelding ]
Eva: [ afbeelding ]
Idd, dus het is vergelijkbaar met het maken van een kleipoppetje; dat is dan ook niet je zoonquote:Op maandag 16 januari 2012 16:39 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Nee, Eva is gemaakt uit de rib van Adam. Adam is gemaakt vanuit de aarde.
Uit de boeken van de Monotheïstische geloven.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:39 schreef detandenfee het volgende:
uit het opzicht van welk van de heilige boeken stel je deze vraag ?
Welke specifiek?quote:Op maandag 16 januari 2012 16:49 schreef hydroven het volgende:
[..]
Uit de boeken van de Monotheïstische geloven.
Tuurlijk maakt het wat uit. Het is dus niet omdat iemand zegt dat het verzonnen is, dat het voor de andere ook zo is.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:48 schreef DeRakker. het volgende:
Maakt het uit dan? is toch allemaal verzonnen.... dus wat jij er van wilt maken.
jawel hoor, is fictie... als een boek fictie is, is dat een feit... bij de zeven dwergen ga je toch ook niet zeggen dat het niet voor iedereen verzonnen is?quote:Op maandag 16 januari 2012 16:50 schreef hydroven het volgende:
[..]
Tuurlijk maakt het wat uit. Het is dus niet omdat iemand zegt dat het verzonnen is, dat het voor de andere ook zo is.
jep, we zijn allemaal mongolen.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:50 schreef DaKKiE1984 het volgende:
En als alle mensen zijn ontstaan uit Adam en Eva is de mensheid dan ontstaan uit incest?
Uhuh, maar de mens was toen nog perfect, zonder enige mutatie. Dus dan maakt het weinig uit. Daarom werden Adam en Eva ook meer dan 900 jaar oud, hij kreeg dan ook 56 kinderenquote:Op maandag 16 januari 2012 16:50 schreef DaKKiE1984 het volgende:
En als alle mensen zijn ontstaan uit Adam en Eva is de mensheid dan ontstaan uit incest?
Klopt, en dat is de schuld van Eva (en dus de vrouwen), want die moest gewoon met dr tengels van de appels afblijven en niet naar de slang luisteren.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:50 schreef DaKKiE1984 het volgende:
Er is een verschil tussen wetenschap en spiritualiteit.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:52 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
jawel hoor, is fictie... als een boek fictie is, is dat een feit... bij de zeven dwergen ga je toch ook niet zeggen dat het niet voor iedereen verzonnen is?
Een boek is een boek... heeft niks met wetenschap of spiritualiteit te maken.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:54 schreef hydroven het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen wetenschap en spiritualiteit.
De Bijbel is en blijft een spiritueel boek. Voor de een fictie, voor de ander non-fictie, en nog voor de ander de ene helft dat en de andere helft dit.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:55 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Een boek is een boek... heeft niks met wetenschap of spiritualiteit te maken.
Het is een verzonnen verhaal dat mensen geloven... blijft alsnog fictie.
Er waren meerdere boeken, de bijbel zoals Christenen die kennen is een compilatie. Er zijn ook delen weggelaten.quote:Op maandag 16 januari 2012 17:02 schreef DeRakker. het volgende:
Wat ik me trouwens afvraag, wie verdient aan de bijbel? want hij is geschreven door een persoon, die is dood maar krijgt de familie dan alle winst?
Het is het best verkopende boek... dus zullen vast wel mensen er super rijk van geworden...
Zo niet is dat nogal lullig voor de familie van de man die de bijbel heeft geschreven.
Ok maar iemand heeft dus de compilatie gemaakt, die zal er wel aan verdienen... of verdienen de mensen van de meerdere boeken?quote:Op maandag 16 januari 2012 17:02 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Er waren meerdere boeken, de bijbel zoals Christenen die kennen is een compilatie. Er zijn ook delen weggelaten.
Nee, stiekem waren er een stukje verderop nog wat mensen. Moest wel, anders zou het inderdaad een inteelt verhaal worden. Verder lullen gelovigen daar volgens mij niet zoveel over, omdat dat het stoere verhaal enigszins afzwakt en nogal geretardeerd maakt.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:50 schreef DaKKiE1984 het volgende:
quote:Op maandag 16 januari 2012 17:02 schreef Yi-Long het volgende:
Maria was gewoon een geweldige verhalenverteller nadat ze zwanger bleek te zijn terwijl ze Jozef maar moest blijven voorliegen dat ze nog gewoon maagd was...
...en met 'geweldige verhalenverteller' bedoel ik uiteraard dat ze een leugenachtige achterbakse hoer was.
quote:Waarom is het dat Jezus de eerste zoon van God is en Adam geen zoon daarvan is?
Normaliter kun je toch stellen dat Adam dat eerste zoon is en Jezus de tweede? Ze zijn allebei gemaakt door God, maar de een is zoon en de andere niet?
Kan er iemand hierop een verklaring geven?
God gaat even lekker een potje kleien op zondag morgen na een avondje zuipen.quote:Op maandag 16 januari 2012 17:09 schreef hydroven het volgende:
Het is nogal off-topic aan het lopen, dus hiermee nogmaal de vraag:
[..]
Ton Eva, tegen de waarschuwingen van God in, TOCH aan zijn boompje zat, was God zo fucking displeased dat hij Adam meteen heeft onterfd terwijl hij hem het Paradijs uitkickte...quote:Op maandag 16 januari 2012 17:09 schreef hydroven het volgende:
Het is nogal off-topic aan het lopen, dus hiermee nogmaal de vraag:
[..]
maar er is helemaal geen klei... er was niksquote:Op maandag 16 januari 2012 17:20 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
God gaat even lekker een potje kleien op zondag morgen na een avondje zuipen.
Van zijn klei maakt hij Adam --> Creatie. Er is niemand verkracht dus geen conceptie, dus geen geboorte.
God gaat lekker stappen, ziet een lekker meisje om te hosselen, beetje GHB en verkrachten maar. Er is iemand verkracht, er was conceptie, er was geboorte. --> Vader.
"Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. "quote:Op maandag 16 januari 2012 16:38 schreef hydroven het volgende:
Een vraagje:
Waarom is het dat Jezus de eerste zoon van God is en Adam geen zoon daarvan is?
Normaliter kun je toch stellen dat Adam dat eerste zoon is en Jezus de tweede? Ze zijn allebei gemaakt door God, maar de een is zoon en de andere niet?
Potje schijten = kleien.quote:Op maandag 16 januari 2012 17:30 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
maar er is helemaal geen klei... er was niks
Maar daarvoor moet je eerst eten en er is geen eten want er was niks.quote:Op maandag 16 januari 2012 18:42 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Potje schijten = kleien.
Vul de rest zelf maar in
Jawel, McDonald's was er al. Maar dat komt de gristenfundies niet goed uit, dus die hebben dat gedeelte weggelaten.quote:Op maandag 16 januari 2012 18:56 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Maar daarvoor moet je eerst eten en er is geen eten want er was niks.
aha dus de mac is eigenlijk de grondlegger van de wereld.. zonder de mac geen schijt.. dus geen klei.. dus geen leven.quote:Op maandag 16 januari 2012 18:58 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Jawel, McDonald's was er al. Maar dat komt de gristenfundies niet goed uit, dus die hebben dat gedeelte weggelaten.
De Bijble bestaat uit verschillende boeken en is geschreven door verschillende personen. Het is bijna onmogelijk om alle auteurs van de boeken te vinden. Er zijn ook honderden verschillende versies en vertalingen van de Bijbel. Bij zo'n producties zijn er meerdere mensen aan het werk om de tekst goed te vertalen, ontwerp van de kaft etc. Die mensen moeten ook ergens van leven en de uitgever wil er natuurlijk ook nog wat aan verdienen.quote:Op zondag 22 januari 2012 13:24 schreef allesbeterweter het volgende:
Quote Rakker : Wat ik me trouwens afvraag, wie verdient aan de bijbel? want hij is geschreven door een persoon, die is dood maar krijgt de familie dan alle winst?
Het is het best verkopende boek... dus zullen vast wel mensen er super rijk van geworden...
Zo niet is dat nogal lullig voor de familie van de man die de bijbel heeft geschreven.
Buma stemra even bellen of Stichting Brein?
Maar ik denk dat al het geld naar De Paus gaat?
quote:Bij auteursrecht op religieuze werken is niet altijd duidelijk is wie de rechthebbende is. Wat betreft het auteurschap van religieuze teksten, met de name de teksten die de basis vormen van een geloof, doet zich het geval voor dat de volgers geloven dat hun god het werk geschreven heeft of op zijn minst heeft gedicteerd.
De Nederlandse Auteurswet zegt in artikel 6 over het dicteren van werken:
Indien een werk is tot stand gebracht naar het ontwerp van een ander en onder diens leiding en toezicht, wordt deze als de maker van dat werk aangemerkt.
Sinds wanneer hebben we het hier over muziek?quote:Op zondag 22 januari 2012 18:42 schreef allesbeterweter het volgende:
Oh kijk er zitten ook nog bumabikkels hiero?
Hou ze in de gaten je weet maar nooit zonder bronvermelding van bron(wikki is gratis)
okquote:Op zondag 22 januari 2012 18:36 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
De Bijble bestaat uit verschillende boeken en is geschreven door verschillende personen. Het is bijna onmogelijk om alle auteurs van de boeken te vinden. Er zijn ook honderden verschillende versies en vertalingen van de Bijbel. Bij zo'n producties zijn er meerdere mensen aan het werk om de tekst goed te vertalen, ontwerp van de kaft etc. Die mensen moeten ook ergens van leven en de uitgever wil er natuurlijk ook nog wat aan verdienen.
Als er al familie bekend zou zijn, hebben ze geen recht meer op de winst. Het auteursrecht op een werk vervalt zeventig jaar na het overlijden van de maker van het betreffende werk. Na deze periode kan het werk vrij verspreid en aangepast worden.
Wikipedia over auteursrecht op religieuze werken:
[..]
Idd er moeten centen verdiend worden toch, Auteur schrijft toch boeken Auteursrechten?quote:Op zondag 22 januari 2012 19:00 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Sinds wanneer hebben we het hier over muziek?
Tegenwoordig wordt je helemaal dood gegooid met auteursrechten en correcte bronvermelding, als je niet uitkijkt wordt je ook nog eens beschuldigd van plagiaat.
Ik ben bekeerd naar de islamquote:Op zondag 22 januari 2012 13:24 schreef allesbeterweter het volgende:
Quote Rakker : Wat ik me trouwens afvraag, wie verdient aan de bijbel? want hij is geschreven door een persoon, die is dood maar krijgt de familie dan alle winst?
Buma stemra even bellen of Stichting Brein?
Maar ik denk dat al het geld naar De Paus gaat?
Jou kunnen ze blijkbaar ook vanalles wijs maken he joengske ?quote:Op donderdag 26 januari 2012 20:06 schreef LaVidaEsUnaPuta het volgende:
de bijbel is nooit orgineel gebleven. er is van alles veranderd, de koran daareentegen is nooit bewerkt is orgineel gebleven sinds de openbaring.
Maja, spreekt dit nu voor de Bijbel of voor de Koran?quote:Op donderdag 26 januari 2012 20:06 schreef LaVidaEsUnaPuta het volgende:
de bijbel is nooit orgineel gebleven. er is van alles veranderd, de koran daareentegen is nooit bewerkt is orgineel gebleven sinds de openbaring.
in het NT (Romeinen, Timoteus) staat dat Jezus gewoon een zoon is van Jozef ,via David (ek spermatos David).quote:Op maandag 16 januari 2012 17:02 schreef Yi-Long het volgende:
Maria was gewoon een geweldige verhalenverteller nadat ze zwanger bleek te zijn terwijl ze Jozef maar moest blijven voorliegen dat ze nog gewoon maagd was...
...en met 'geweldige verhalenverteller' bedoel ik uiteraard dat ze een leugenachtige achterbakse hoer was.
Eva ook? Staat dat er ook in? Vertel, vertel....quote:Op maandag 16 januari 2012 16:53 schreef Adames het volgende:
[..]
Uhuh, maar de mens was toen nog perfect, zonder enige mutatie. Dus dan maakt het weinig uit. Daarom werden Adam en Eva ook meer dan 900 jaar oud, hij kreeg dan ook 56 kinderen
Waar staat het dat Adam 900 werd?quote:Op maandag 16 januari 2012 16:53 schreef Adames het volgende:
[..]
Uhuh, maar de mens was toen nog perfect, zonder enige mutatie. Dus dan maakt het weinig uit. Daarom werden Adam en Eva ook meer dan 900 jaar oud, hij kreeg dan ook 56 kinderen
het gaat er om dat het lichaam toen nog perfect was en zonder gebreken dus geen rare ziektes ofzo.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 13:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Eva ook? Staat dat er ook in? Vertel, vertel....
Enne.. perfect? De eerste 2 mensen hadden al gezondigd en mens nummer 3 had ook al iemand vermoord, zijn bloedeigen broeder.
Perfect kan ik dat niet noemen.![]()
Weet niet of het al gezegd is, maar in de genealogie van Jezus beschreven in Lukas wordt Adam inderdaad 'zoon van God' genoemd:quote:Op maandag 16 januari 2012 16:38 schreef hydroven het volgende:
Een vraagje:
Maar een onbewerkte onwaarheid is nog steeds niet waar. Het lijkt me geen goed idee om 'onveranderlijkheid' als indicatie voor 'waarheid' te gebruiken.quote:Op donderdag 26 januari 2012 20:06 schreef LaVidaEsUnaPuta het volgende:
[..]
Ik ben bekeerd naar de islam
dit is wat de koran zegt over die schrijvers:
فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَـبَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَـذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلاً فَوَيْلٌ لَّهُمْ مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَّهُمْ مِّمَّا يَكْسِبُونَ
"Wee daarom degenen, die een boek met hun eigen handen schrijven en dan zeggen: "Dit is van God", zodat zij er een onwaardige prijs voor kunnen nemen. Wee hun dan, voor hetgeen hun handen schrijven en wee hun voor hetgeen zij verdienen".
(Qur'an 2:79).
Hoe spreken we in dit verband over 'nauwkeurigheid'? Bedoel je dat de oorspronkelijke tekst 'de echte waarheid' was en die dus op eigenlijk dezelfde manier onveranderlijk waar is? In dat geval zie ik niet in welk opzicht je betoog zich nou onderscheidt van dat van LaVidaEsUnaPuta.quote:Op maandag 6 februari 2012 17:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar een onbewerkte onwaarheid is nog steeds niet waar. Het lijkt me geen goed idee om 'onveranderlijkheid' als indicatie voor 'waarheid' te gebruiken.
Het valt overigens reuze mee met die 'veranderingen' in de bijbel. Tekstkritiek bewijst het tegendeel, en wijst juist op de enorme nauwkeurigheid waarmee teksten overgezet zijn.
Ali_Kannibali beweert het omgekeerde. Als je begint met een leugen en je verandert de leugen nooit, dan wordt het geen waarheid vanwege de onveranderlijkheid. De vraag is waar de oorspronkelijke leugens vandaan komen. Het antwoord zal zijn: mensen. De nieuwe inzichten komen van mensen die de foute van eerdere mensen corrigeren. Die correctie blijft mensenwerk, dus zit een een zekere hoeveelheid ruis in de bijbel.quote:Op maandag 6 februari 2012 19:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe spreken we in dit verband over 'nauwkeurigheid'? Bedoel je dat de oorspronkelijke tekst 'de echte waarheid' was en die dus op eigenlijk dezelfde manier onveranderlijk waar is? In dat geval zie ik niet in welk opzicht je betoog zich nou onderscheidt van dat van LaVidaEsUnaPuta.
Of is er binnen het christelijke geloof wel echt sprake van voortschreidend inzicht? Zo ja, waar komen dan de nieuwe inzichten vandaan?
De grote vraag is, denk ik, hoe je dan te werk gaat in het corrigeren. Op basis waarvan wordt er gecorrigeerd? Is er een bijbel-onafhankelijke bron van bijbelse kennis daar waar het de kern van de religie betreft? En als die er is, wat is dan eigenlijk de functie van de bijbel?quote:Op maandag 6 februari 2012 19:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ali_Kannibali beweert het omgekeerde. Als je begint met een leugen en je verandert de leugen nooit, dan wordt het geen waarheid vanwege de onveranderlijkheid. De vraag is waar de oorspronkelijke leugens vandaan komen. Het antwoord zal zijn: mensen. De nieuwe inzichten komen van mensen die de foute van eerdere mensen corrigeren. Die correctie blijft mensenwerk, dus zit een een zekere hoeveelheid ruis in de bijbel.
De afwezigheid van veranderingen in de kopies ten opzichte van het origineel.quote:Op maandag 6 februari 2012 19:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe spreken we in dit verband over 'nauwkeurigheid'?
Nee, ik bedoel dat als je 2 teksten vergelijkt en je wilt bepalen welke de waarheid beschrijft, het zinloos is om te kijken of door de tijd heen de teksten zijn veranderd, en de tekst die het minste is veranderd verkiezen als waarheidsgetrouw. Het criterium is niet goed gekozen. Men dient de tekst zelf te onderzoeken, los van de andere, en na te gaan of wat die beschrijft waarheidsgetrouw is of niet. Snapje?quote:Bedoel je dat de oorspronkelijke tekst 'de echte waarheid' was en die dus op eigenlijk dezelfde manier onveranderlijk waar is?
Wat bedoel je met voortschreidend inzicht?quote:Of is er binnen het christelijke geloof wel echt sprake van voortschreidend inzicht? Zo ja, waar komen dan de nieuwe inzichten vandaan?
Hoe ga je dat dan na? Op basis waarvan bepaal je of een tekst 'waarheidsgetrouw' is als het niet op basis van die tekst zelf is?quote:Op maandag 6 februari 2012 20:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dat als je 2 teksten vergelijkt en je wilt bepalen welke de waarheid beschrijft, het zinloos is om te kijken of door de tijd heen de teksten zijn veranderd, en de tekst die het minste is veranderd verkiezen als waarheidsgetrouw. Het criterium is niet goed gekozen. Men dient de tekst zelf te onderzoeken, los van de andere, en na te gaan of wat die beschrijft waarheidsgetrouw is of niet.
Ik zou niet precies weten wat ik hier nu nog aan kan toelichten. Het door herkauwen van een combinatie van oude en nieuwe informatie tot nieuwe inzichten komen.quote:Op maandag 6 februari 2012 20:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat bedoel je met voortschreidend inzicht?
Hopen op voldoende redundantie en logische consistentie om de ware tekst te kunnen reconstrueren. Of anders zal God nog een profeet moeten sturen (bv Mohammed).quote:Op maandag 6 februari 2012 19:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
De grote vraag is, denk ik, hoe je dan te werk gaat in het corrigeren. Op basis waarvan wordt er gecorrigeerd? Is er een bijbel-onafhankelijke bron van bijbelse kennis daar waar het de kern van de religie betreft? En als die er is, wat is dan eigenlijk de functie van de bijbel?
Denk zelf eens na, wat zou jij doen bij een willekeurige tekst die beweert de waarheid te spreken?quote:Op maandag 6 februari 2012 20:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe ga je dat dan na? Op basis waarvan bepaal je of een tekst 'waarheidsgetrouw' is als het niet op basis van die tekst zelf is?
Ja daar is zeker sprake van.quote:Ik zou niet precies weten wat ik hier nu nog aan kan toelichten. Het door herkauwen van een combinatie van oude en nieuwe informatie tot nieuwe inzichten komen.
Toetsen aan de werkelijkheid lijkt me een wetenschappelijke benadering. Maar goed, die werkelijkheid is er ook zonder die tekst. Je kunt in dat geval dus ook zonder die tekst tot de geschreven inzichten komen. (Voor zover het toetsbare inzichten betreft natuurlijk.)quote:Op maandag 6 februari 2012 20:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Denk zelf eens na, wat zou jij doen bij een willekeurige tekst die beweert de waarheid te spreken?
Met betrekking tot de religieuze elementen in de bijbel heb ik daar grote twijfels bij. Het draait om de openbaring, en als ik de paus mag geloven is de openbaring in JC de laatste bron van informatie die ooit tot ons is gekomen. Een toetsen aan de werkelijkheid en nieuwe informatie zijn daarbij beide uitgesloten. Je kunt hooguit die openbaring, die zelf al niet toetsbaar is, op een nieuwe manier interpreteren. Maar dat is niet bepaald wat ik versta onder 'voortschreidend inzicht'. Dat zou ik eerder scharen onder door de tijdgeest gedreven oppertunisme.quote:
Of Joseph Smith.quote:Op maandag 6 februari 2012 20:10 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hopen op voldoende redundantie en logische consistentie om de ware tekst te kunnen reconstrueren. Of anders zal God nog een profeet moeten sturen (bv Mohammed).
Wat historiciteit etc. betreft wel ja. Wat betreft spiritualiteit ligt dat toch anders. Dat is moeilijker empirisch te testen, of te bewijzen aan een ander omdat het om persoonlijke ervaringen met de godheid gaat. En dat geldt voor iedere religie denk ik. Men interpreteert bepaalde zaken in de wereld aan de hand van overtuigingen. Een individu kan voor zichzelf uiteindelijk wel degelijk de conclusie trekken dat bepaalde doctrines niet waar kunnen zijn en van overtuiging veranderen.quote:Op maandag 6 februari 2012 21:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Toetsen aan de werkelijkheid lijkt me een wetenschappelijke benadering. Maar goed, die werkelijkheid is er ook zonder die tekst. Je kunt in dat geval dus ook zonder die tekst tot de geschreven inzichten komen. (Voor zover het toetsbare inzichten betreft natuurlijk.)
De paus beweert onfeilbaar en een spreekbuis voor God te zijn, en wat hij zegt is van groter belang dan wat de geschriften zeggen indien die in conflict zijn, naar zo iemand zou ik sowieso niet luisteren.quote:Met betrekking tot de religieuze elementen in de bijbel heb ik daar grote twijfels bij. Het draait om de openbaring, en als ik de paus mag geloven is de openbaring in JC de laatste bron van informatie die ooit tot ons is gekomen. Een toetsen aan de werkelijkheid en nieuwe informatie zijn daarbij beide uitgesloten. Je kunt hooguit die openbaring, die zelf al niet toetsbaar is, op een nieuwe manier interpreteren. Maar dat is niet bepaald wat ik versta onder 'voortschreidend inzicht'. Dat zou ik eerder scharen onder door de tijdgeest gedreven oppertunisme.
hoe weet je dat van dat klimaat en de samenstelling van de lucht?quote:Op maandag 6 februari 2012 14:49 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
het gaat er om dat het lichaam toen nog perfect was en zonder gebreken dus geen rare ziektes ofzo.
En tot de zondvloed was het klimaat op aarde heel anders en ook de samenstelling van de lucht e.d.
Ben je bekend met de term 'abrogation'?quote:Op donderdag 26 januari 2012 20:06 schreef LaVidaEsUnaPuta het volgende:
[..]
Ik ben bekeerd naar de islam
dit is wat de koran zegt over die schrijvers:
فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَـبَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَـذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَنًا قَلِيلاً فَوَيْلٌ لَّهُمْ مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَّهُمْ مِّمَّا يَكْسِبُونَ
"Wee daarom degenen, die een boek met hun eigen handen schrijven en dan zeggen: "Dit is van God", zodat zij er een onwaardige prijs voor kunnen nemen. Wee hun dan, voor hetgeen hun handen schrijven en wee hun voor hetgeen zij verdienen".
(Qur'an 2:79).
Er staat nergens dat Adam de eerste zoon van God is en Jezus de tweede.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:38 schreef hydroven het volgende:
Een vraagje:
Die eerstgeborenen zijn door de hele bijbel heen vaak de lul.quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:46 schreef Cognitor het volgende:
[..]
De titel "eerstgeborene van heel de schepping" paste Philo van Alexandrië, tijdgenoot van Jezus, toe op het Woord. Christenen gebruikten dit concept voor Jezus.
Adam werd gemaakt van stof, Frankenstein werd gemaakt van menselijke delen door Dr Frankenstein. dat is heel anders.quote:Op donderdag 23 februari 2012 17:22 schreef Argo het volgende:
Jezus is door God in Maria geplaatst. Adam is gemaakt. Dus als Frankenstein, een creatie is (Adam) en de maker van Frankenstein zou een zoon krijgen (Jezus).
Op verschillende plaatsen in de bijbel blijkt dat Jozef de vader is van Jezus.quote:Op donderdag 23 februari 2012 17:22 schreef Argo het volgende:
Jezus is door God in Maria geplaatst. Adam is gemaakt. Dus als Frankenstein, een creatie is (Adam) en de maker van Frankenstein zou een zoon krijgen (Jezus).
Ja idd, en hij ging niet bij maria weg omdat hij niet de biologische vader was. Dat moet heel erg moelijk geweest zijn voor Jozef.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 12:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Op verschillende plaatsen in de bijbel blijkt dat Jozef de vader is van Jezus.
Dit is klinkklare onzin.Toch nog maar eens de evangelies erop naslaan hoor.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 12:52 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Ja idd, en hij ging niet bij maria weg omdat hij niet de biologische vader was. Dat moet heel erg moelijk geweest zijn voor Jozef.
Het staat er toch echt:quote:Op zaterdag 25 februari 2012 13:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit is klinkklare onzin.Toch nog maar eens de evangelies erop naslaan hoor.
ok we gaan de bijbel erbij pakken.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 13:45 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Het staat er toch echt:
Matheüs
18 Aan de geboorte van Jezus Christus gingen enkele bijzondere gebeurtenissen vooraf. Toen Zijn moeder Maria met Jozef verloofd was (en dus nog niet met hem samenwoonde) bleek zij in verwachting te zijn door de Heilige Geest.
19 Jozef wilde de verloving verbreken. Maar omdat hij een goed man was, besloot hij het in stilte te doen om haar de schande te besparen.
20 Terwijl hij hierover lag na te denken, kreeg hij een droom en zag een engel van God naast zich staan. "Jozef, zoon van David", zei de engel, "u kunt gerust met Maria trouwen.
21 Zij is in verwachting door de Heilige Geest. Zij zal een zoon krijgen, die u Jezus moet noemen. Dat betekent 'God redt'.
Echt? Wat staat er in het orrigineel ? Weten we niet. Waarom staat er tweemaal de bloedlijn van Jozef naar David, als hij niet de biologische vader zou geweest zijn ?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 13:45 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
Het staat er toch echt:
Matheüs
- Het was de regel dat ná de verloving de bruid, de bruidegom gedurende 6 maanden niet mocht ontmoeten zonder chaperonne, dit om het bewijs te leveren dat de bruidegom niet in verwachting was vóór de verloving. Blijkbaar hadden ze zich niet aan deze regel gehouden en ontstond er de bekende discussie.quote:18 Aan de geboorte van Jezus Christus gingen enkele bijzondere gebeurtenissen vooraf. Toen Zijn moeder Maria met Jozef verloofd was (en dus nog niet met hem samenwoonde) bleek zij in verwachting te zijn door de Heilige Geest.
Omdat hij goed wist dat de wettelijkheid van dit kind in vraag kon worden gesteld. Het ging hiet toch om rechtmatige erfgenaam van David.quote:19 Jozef wilde de verloving verbreken. Maar omdat hij een goed man was, besloot hij het in stilte te doen om haar de schande te besparen.
Kijk, hier staat het toch klaar en duidelijk : Jozef, zoon van David !!! En die ' engel ' was niemand minder dan de voorzitter van de Raad van het Sanhedrin die kwam zeggen dat het kind alsnog ( rechterlijke ) legitiem zou erkend worden.quote:20 Terwijl hij hierover lag na te denken, kreeg hij een droom en zag een engel van God naast zich staan. "Jozef, zoon van David", zei de engel, "u kunt gerust met Maria trouwen.
En toch staat het in het Matheüs evangelie.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 13:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit is klinkklare onzin.Toch nog maar eens de evangelies erop naslaan hoor.
Hier heb je een goed punt wat ik ook niet helemaal begrijp. Ik ga uitzoeken hoe wij hier tegenaan kijkenquote:Op zaterdag 25 februari 2012 13:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ok we gaan de bijbel erbij pakken.
* Volgens Paulus (ca 20 jaar na de dood van Jezus) is Jezus naar het vlees geboren uit het zaad van David (ek spermatos Dawid).
* Volgens Mattheüs en Lucas (30/40 jaar later) is hij geboren uit een maagd; daar kan dus van het sperma van David geen sprake zijn.
Je vergeet hierbij dat de evangelien veel later zijn geschreven als de geboorte van jezus en dat ze internet er niet bij hadden. De verhalen hebben hun oa bereikt door mondelinge overlevering, het evangelie van Marcus en de Q bron.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 13:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
* Marcus en Johannes weten blijkbaar niets van een maagdelijke geboorte. Paulus ook niet. Terwijl dit natuurlijk te belangrijk is om "te vergeten".
Mattheüs en Lucas voegen daar nog iets komisch aan toe. Ze stellen een stamboom van Jezus op, maar het is de stamboom van Jozef, waarvan ze zelf beweren dat hij niet de vader is! Tot overmaat van ramp zijn die stambomen totaal uiteenlopend: de vader van Jozef heet volgens de ene Jacob en volgens de andere Elie. Dat gaat dan in twee verschillende reeksen - ze komen samen bij Zorobabel en Salatiël, en gaan dan weer uiteen, om via twee verschillende zonen bij David terecht te komen.
Bij Mattheüs zijn er 25 schakels tussen Jozef en David, bij Lucas zijn er 40 schakels. Dat bewijst dat er een grote behoefte was om van Jezus een zoon van David te maken en daarvoor vinden ze om het even wat uit.
Omdat God Adam met aarde heeft gemaakt en Jezus met zaad, lijkt me. Alleen als een man iemand met zaad verwekt kun je diegene biologische kind van die man noemen.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:38 schreef hydroven het volgende:
Een vraagje:
Dat ook.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:48 schreef DeRakker. het volgende:
Maakt het uit dan? is toch allemaal verzonnen.... dus wat jij er van wilt maken.
Dat is iets wat is al op mijn twaalfde, of zelfs jonger, heb afgevraagd. Logisch gezien is dat inderdaad zo. De Bijbel is ook maar een vreemd boek.quote:Op maandag 16 januari 2012 16:50 schreef DaKKiE1984 het volgende:
Staat er niet !! Jij snapt gewoon niet wat er staat.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 14:45 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
En toch staat het in het Matheüs evangelie.
jou antwoord hierop: Hier heb je een goed punt wat ik ook niet helemaal begrijp.quote:Volgens Mattheüs en Lucas (30/40 jaar later) is hij geboren uit een maagd; daar kan dus van het sperma van David geen sprake zijn.
Weer niet correct! De evangeliën zouden volgens sommige deskundigen afkomstig zijn van een gemeenschappelijke bron(nen) Q, OOK het evangelie volgens Marcus.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 14:53 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
De verhalen hebben hun oa bereikt door mondelinge overlevering, het evangelie van Marcus en de Q bron.
Of misschien hebben de latere auteurs dit er pas later op verzonnen. En Paulus' verhaaltje is ouder dan de evangelie-auteur niet ? Hij heeft hier ook geen weet van ( en zelfs niet van een hele rits meer dan dat ).quote:Misschien heeft het verhaal van de conceptie van Jezus Marcus wel niet bereikt of geloofde Marcus dat niet. De evangelie schrijvers waren ook maar mensen.
Volgens christenen is Jezus niet de biologische zoon van God.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 14:57 schreef JohannesKozijn het volgende:
[..]
Omdat God Adam met aarde heeft gemaakt en Jezus met zaad, lijkt me. Alleen als een man iemand met zaad verwekt kun je diegene biologische kind van die man noemen.
Dat is wat ik zou concluderen![]()
σπέρμα betekent in dit soort contexten vaak 'nageslacht', dus je moet niet heel letterlijk aan sperma denken.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 13:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ok we gaan de bijbel erbij pakken.
* Volgens Paulus (ca 20 jaar na de dood van Jezus) is Jezus naar het vlees geboren uit het zaad van David (ek spermatos Dawid).
Dat klopt, maar Matteüs en Lucas beschouwen Jezus wel als wettelijke zoon van David via Jozef.quote:* Volgens Mattheüs en Lucas (30/40 jaar later) is hij geboren uit een maagd; daar kan dus van het sperma van David geen sprake zijn.
Klopt.quote:* Marcus en Johannes weten blijkbaar niets van een maagdelijke geboorte. Paulus ook niet. Terwijl dit natuurlijk te belangrijk is om "te vergeten".
Het is inderdaad waarschijnlijk dat tenminste één lijst niet klopt, en waarschijnlijk zijn ze allebei op populaire niet accurate lijsten gebaseerd.quote:Mattheüs en Lucas voegen daar nog iets komisch aan toe. Ze stellen een stamboom van Jezus op, maar het is de stamboom van Jozef, waarvan ze zelf beweren dat hij niet de vader is! Tot overmaat van ramp zijn die stambomen totaal uiteenlopend: de vader van Jozef heet volgens de ene Jacob en volgens de andere Elie. Dat gaat dan in twee verschillende reeksen - ze komen samen bij Zorobabel en Salatiël, en gaan dan weer uiteen, om via twee verschillende zonen bij David terecht te komen.
Bij Mattheüs zijn er 25 schakels tussen Jozef en David, bij Lucas zijn er 40 schakels. Dat bewijst dat er een grote behoefte was om van Jezus een zoon van David te maken en daarvoor vinden ze om het even wat uit.
Ervan uitgaande dat je met 'origineel' bedoelt 'het geschrift dat wij het evangelie naar Matteüs noemen zoals het de schrijftafel van de auteur verliet', dan is er voldoende reden om aan te nemen dat dit nagenoeg hetzelfde was als nu in Mt. 1:18-25 staat volgens de gereconstrueerde initiële tekst (zie de kritische edities). Als je dat wil ontkennen, zul je dat uitvoerig moeten beargumenteren, ook methodisch.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 14:16 schreef ATON het volgende:
[..]
Echt? Wat staat er in het orrigineel ? Weten we niet.
Omdat Jozef wel de wettelijke vader was, en historisch gezien omdat Jozef waarschijnlijk wel de biologische vader was. Dat Jezus zoon van David was werd eerder beweerd dan dat hij geen biologische vader had. Toen was er nog geen 'probleem'.quote:Waarom staat er tweemaal de bloedlijn van Jozef naar David, als hij niet de biologische vader zou geweest zijn ?
Ik ken dit gebruik niet voor deze tijd. Heb je hier bronnen voor? En ga jij ervan uit dat dit verhaal over Jozef die wil scheiden historisch is?quote:[..]
- Het was de regel dat ná de verloving de bruid, de bruidegom gedurende 6 maanden niet mocht ontmoeten zonder chaperonne, dit om het bewijs te leveren dat de bruidegom niet in verwachting was vóór de verloving. Blijkbaar hadden ze zich niet aan deze regel gehouden en ontstond er de bekende discussie.
Waarom denk je dat? In de tekst van Matteüs en Lucas staat gewoon πνεῦμα ἅγιον.quote:- Nogmaals, en nu voor de laatste keer: De Heilige Geest is een bar-slechte vertaling van De Wijsheid van God. Dus, door de Wijsheid van JHWH was Maria reeds in verwachting. En verder wordt de Wijsheid van JHWH niet ter discussie gebracht. ( Agia Sofia : Heilige Wijsheid )
Ik zie dit verhaal eerder als een apologetische legende achteraf die zich wil verweren tegen laster over het christelijke verhaal van de maagdelijke conceptie.quote:[..]
Omdat hij goed wist dat de wettelijkheid van dit kind in vraag kon worden gesteld. Het ging hiet toch om rechtmatige erfgenaam van David.
Dat staat in geen enkele vertaling.quote:[..]
En die ' engel ' was niemand minder dan de voorzitter van de Raad van het Sanhedrin die kwam zeggen dat het kind alsnog ( rechterlijke ) legitiem zou erkend worden.
Dat zijn wel bijzondere deskundigen dan. Het Q-materiaal wordt meestal gedefinieerd met "wat niet in Mc staat en Mt en Lc gemeenschappelijk hebben", dus dan lijkt het me nogal wonderlijk als wat niet in Mc staat toch de bron van Mc is.quote:Weer niet correct! De evangeliën zouden volgens sommige deskundigen afkomstig zijn van een gemeenschappelijke bron(nen) Q, OOK het evangelie volgens Marcus.
Nee vlees wordt niet letterlijk uit sperma geboren, maar het gaat wel om nageslacht inderdaad, de bloedlijn. Waarmee wordt aangegeven dat Jozef de biologische vader is.quote:σπέρμα betekent in dit soort contexten vaak 'nageslacht', dus je moet niet heel letterlijk aan sperma denken.
Zie boven. Zo'n stamboom toont aan dat JC biologisch van David afstamt. Zo niet dan heeft die stamboom geen enkele waarde of zin.quote:Het is inderdaad waarschijnlijk dat tenminste één lijst niet klopt, en waarschijnlijk zijn ze allebei op populaire niet accurate lijsten gebaseerd.
Maar Jozef is volgens Lucas en Matteüs wel de wettelijke vader van Jezus, omdat hij Jezus als kind erkent. En als aangenomen zoon van Jozef deelt Jezus in Jozefs geslachtsregister.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |