Nieuwe serie van de VPRO, Nederland gefilmd vanuit de lucht. Door middel van geweldige HD beelden kunnen we zien hoe we ons dagelijks als een stel mieren verplaatsenquote:Ons alledaagse leven vanuit een nieuw, spectaculair perspectief: de lucht. Wie vanuit een alledaags standpunt naar Nederland kijkt, valt vele zaken niet op. Wie echter van boven af naar de krioelende mierenhoop kijkt die ons land is, vraagt zich af waarom het niet elke dag totaal vastloopt in een ongelofelijke chaos. Door langdurig met behulp van helikopters, satellieten en GPS-gegevens te kijken naar onze dagelijkse gang van zaken, wordt duidelijk wat vanaf de grond niet waarneembaar is. Vanuit vogelperspectief is te zien hoe Nederland functioneert. Met behulp van vliegtuigen, helikopters en luchtballonnen wordt naar Nederland gekeken. Een spectaculaire zoektocht naar de ritmes en patronen van ons dagelijkse leven, die laat zien hoe we Nederland door de jaren heen hebben gemaakt, hoe we ons bewegen, ons ontspannen, hoe we werken, onze steden bouwen en ons landschap inrichten. Wat zegt dat over ons? En over onze behoefte aan maakbaarheid en regeldrift? Visualisaties van gegevens die met de nieuwste middelen worden vastgelegd, leveren even sensationele als inzichtelijke animaties op.
Ruimtelijke ordening, zeker vanuit de lucht de gezien, kan heel interessant zijn.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 23:18 schreef tralalala het volgende:
Mooie aflevering, volgende week wordt saai ben ik bang.
Dat was alleen deze aflevering. Daarbij is het natuurlijk ook een feit dat we constant tegen het water vechten.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 23:15 schreef Cynix ® het volgende:
Mooi programma, maar wel een grote reclamespot voor de waterschappen. En er moet vooral geld bij, veel geld, om ook de komende eeuwen droge voeten te houden. En oh ja, met dat geld weten zij wel raad.
Het was ook niet mijn doel om anderen te overtuigen. Ik schrijf gewoon op wat ik er van vind (en ik ben alles behalve pessimist).quote:Op woensdag 11 januari 2012 09:52 schreef Arsenal2012 het volgende:
Jij jouw pessimistische mening. Dat is jouw goed recht. Mijn mening blijft hetzelfde als eerst.
Fair enoughquote:Op woensdag 11 januari 2012 11:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het was ook niet mijn doel om anderen te overtuigen. Ik schrijf gewoon op wat ik er van vind (en ik ben alles behalve pessimist).
Dat "Trots op Nederland" toontje begint mij ook te irriteren...quote:Op woensdag 11 januari 2012 03:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik word een beetje moe van die zwijmeltoon en "Wij Nederlanders, blablabla". Kom gewoon met nuchtere feiten en maak er geen emotionele soap van. Bovendien wordt er wel erg weinig data gebruikt. De eerste aflevering was erg goed wat dat betreft, juist door data te combineren kunnen nieuwe inzichten verkregen worden, maar dat laten ze nu al een paar afleveringen na.
Ik vind het wel mooiquote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:27 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat "Trots op Nederland" toontje begint mij ook te irriteren...
ja steeds dat 'wij'.... "eeuwenlang hebben wij onze huizen gebouwd...". ik weet nergens van!quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:27 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat "Trots op Nederland" toontje begint mij ook te irriteren...
Eigenlijk had Rita deze serie dus moeten insprekenquote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:29 schreef kalinhos het volgende:
[..]
ja steeds dat 'wij'.... "eeuwenlang hebben wij onze huizen gebouwd...". ik weet nergens van!
nou enorm zegquote:
Vergelijk het eens met hoe het er 10 jaar geleden bij stond.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:41 schreef kalinhos het volgende:
[..]
nou enorm zeg.
wel leuk dat zelfs bij mensen thuis het beeld van boven is
hmm ja zo kan je er ook naar kijken. ik vind t personlijk geen gezicht. Rotterdam blijft de mooiste hebbenquote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:42 schreef YazooW het volgende:
[..]
Vergelijk het eens met hoe het er 10 jaar geleden bij stond.
Daarnaast is de Haagse skyline best wel uniek door de verschillende vormen en kleuren op zo'n kleine ruimte.
Rotterdam vind ik persoonlijk ook mooier, maar dan wel puur en alleen omdat de skyline veel breder is. Den Haag is weer uniek omdat, zoals ik al zei, de vele vormen en kleuren in zo'n kleine massa. Rotterdamse skyline zal de komende jaren alleen nog maar indrukwekkender worden trouwens, staat best veel in de planning om gebouwd te worden daar.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:47 schreef kalinhos het volgende:
[..]
hmm ja zo kan je er ook naar kijken. ik vind t personlijk geen gezicht. Rotterdam blijft de mooiste hebben
Dat is wel te doen. In noord verdwaal ik altijd. Het lijkt daar zo op elkaarquote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:52 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Castellum. Werk daar in de buurt
Half uur lang.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:54 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Volgende week weer Rotterdam
Het ziet er wel mooi uit, maar inderdaad: middle of nowhere.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:52 schreef YazooW het volgende:
Niemand wil daar wonen, in de middle of nowhere buiten Den Bosch. Kei veel staat al jaren te koop
800 woningen waarvan 106 te koop, zegt Funda. Da's inderdaad best keiveel ja.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:52 schreef YazooW het volgende:
Niemand wil daar wonen, in de middle of nowhere buiten Den Bosch. Kei veel staat al jaren te koop
Opvallend ja, want als planoloog ben je nota bene zelf een gamma.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:12 schreef lyolyrc het volgende:
Het toontje van de commentator begint mij ook een beetje de keel uit te hangen. Maar voor de rest vind ik de serie wel mooi.
Meneer de planoloog heeft trouwens blijkbaar nog nooit van gamma's gehoord. In wat voor typen woningen mogen die dan wel wonen?
Ik ook, en die woontorens brrr.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 22:49 schreef ebke het volgende:
Ik krijg het echt ontzettend benauwd als ik al die kleine iele woninkjes in die steden zie.
Heerlijk, alles bij de hand.quote:Op donderdag 19 januari 2012 11:16 schreef NouMooiNiet het volgende:
Mooi programma!
[..]
Ik ook, en die woontorens brrr.
No way dat ik ooit in een stad ga wonen..
Je kan ook overdrijvenquote:Op maandag 23 januari 2012 01:58 schreef Arsenal2012 het volgende:
Nog 46 uur te gaan! Aftellen is begonnen naar de volgende aflevering. Woehoee!
Jouw mening, maar gelukkig is dat niet de waarheid. Ik overdrijf niet, eerder superenthousiast.quote:
De Rotterdamse haven is nu wel vaak genoeg in beeld geweest.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:27 schreef Arsenal2012 het volgende:
Dat zou wel mooi zijn. Nederland als distributieland mede dankzij de Rotterdamse haven en Luchthaven Schiphol. Wie weet komt dat nog.
Niet zo mauwen over het "wij nederlanders"want het wordt heel goed en gedegen gebracht.quote:Op woensdag 11 januari 2012 03:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik word een beetje moe van die zwijmeltoon en "Wij Nederlanders, blablabla". Kom gewoon met nuchtere feiten en maak er geen emotionele soap van. Bovendien wordt er wel erg weinig data gebruikt. De eerste aflevering was erg goed wat dat betreft, juist door data te combineren kunnen nieuwe inzichten verkregen worden, maar dat laten ze nu al een paar afleveringen na.
Preciesquote:Op maandag 23 januari 2012 13:36 schreef Iwanius het volgende:
Jij begrijpt schijnbaar de essentie niet dat men wil aangeven met deze documentaire, en wel dat wij als volk best wel uniek zijn gezien de ligging van Nederland en hoe alles is onstaan.
Mag je best wel trots op zijn.
Wat is "vaak" ? Dat kan voor een ieder anders zijn. Dus ook voor mij. Het blijft een belangrijk gebied.quote:Op maandag 23 januari 2012 13:32 schreef tralalala het volgende:
[..]
De Rotterdamse haven is nu wel vaak genoeg in beeld geweest.
De hele eerste aflevering ging alleen maar over de Rotterdamse haven.quote:Op maandag 23 januari 2012 14:46 schreef Arsenal2012 het volgende:
[..]
Wat is "vaak" ? Dat kan voor een ieder anders zijn. Dus ook voor mij. Het blijft een belangrijk gebied.
En dan?quote:Op maandag 23 januari 2012 14:50 schreef tralalala het volgende:
[..]
De hele eerste aflevering ging alleen maar over de Rotterdamse haven.
Ohw sorry dat wist ik niet meneer Piles. He verdorie! Hahahahquote:Op maandag 23 januari 2012 15:20 schreef Piles het volgende:
[..]
Het is Nederland van boven, niet de Rotterdamse haven van boven.
Tsja als het onderwerp "transport" is (of was het haven?) zou het vreemd zijn als ze boven Emmeloord gaan filmen he. Idem voor waterhuishouding. Rotterdam is nou eenmaal een van de belangrijkste steden van Nederland op heel veel punten.quote:Op maandag 23 januari 2012 15:20 schreef Piles het volgende:
[..]
Het is Nederland van boven, niet de Rotterdamse haven van boven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |