abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106642717
quote:
DEN HAAG - De drug qat wordt verboden. Het kabinet kondigt het verbod aan in een brief aan de Tweede Kamer.

Qat, verse blaadjes van de qatplant, is verslavend en leidt volgens het kabinet tot schade aan de gezondheid en grote overlast vanwege de distributie, de handel en het gebruik. Qat wordt vooral gebruikt door Somaliërs. De Tweede Kamer vroeg vorig najaar al om een verbod.

Het kabinet baseert zijn besluit op onderzoek van het Trimbos-instituut dat duidelijk maakt dat het gebruik van qat bij zo'n 10 procent van de gebruikers tot problemen leidt. Bij matig gebruik levert het geen grote problemen op.

Qat is in veel andere Europese landen al verboden.
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_verbiedt_qat__.html
bron: http://www.parool.nl/paro(...)t-verbiedt-qat.dhtml
bron: http://www.trouw.nl/tr/nl(...)t-verbiedt-qat.dhtml

Zou je QAT nog wel mogen leggen in Wordfeud? Het is één van de weinige woorden die ik ken met een Q.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_106642756
Kan de link naar: kabinet verbiedt qat niet meer toevoegen. Modjes please?
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

pi_106642803
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:03 schreef Catbert het volgende:

[..]

Ja lekker makkelijk :')

Zet een soort aso's bij mekaar en als ze dan ranja drinken voordat ze gaan rellen is opeen ranja de oorzaak :')

Hooligans komen om te rellen. Partygangers komen om te feesten. Herrieschoppers in het uitgaansleven schoppen herrie omdat ze dat willen, niet omdat ze een bepaalde drugs ophebben. En ja, ik heb hier in Utrecht echt wel ervaringen gehad met doorgesnoven types die agressief werden. Wat ze precies ophadden heb ik ze niet gevraagd.
De ranja is geen oorzaak, maar wel een katalysator.

pi_106642895
3-voud en Catbert, ga vooral door om zo te proberen een discussie te winnen!
  dinsdag 10 januari 2012 @ 15:11:48 #5
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106642973
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:09 schreef TheHappyPrince het volgende:
3-voud en Catbert, ga vooral door om zo te proberen een discussie te winnen!
Lieve schat, het is een verschil van meningen, dat kun je per definitie niet winnen. Een beetje bekvechten is leuk maar ik ben er na 1 topic wel klaar mee.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  dinsdag 10 januari 2012 @ 15:12:22 #6
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_106642992
Nog even de reden van het verbod:

quote:
Volgens de burgemeester zorgen de qatklanten en -handelaars voor veel overlast op het terrein, maar ook in de omringende wijken. ''Soms staan er 200 auto's geparkeerd.'
http://www.nu.nl/binnenla(...)j-met-qatverbod.html
ok, lets go again
m'n eigen fantopic :') *t-8one fan-topic*
danku lieve fans
pi_106643015
...maar ik ben er na 1 topic wel klaar mee.

---

Ik zie het.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 15:14:19 #8
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_106643069
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:13 schreef TheHappyPrince het volgende:
...maar ik ben er na 1 topic wel klaar mee.

---

Ik zie het.
tip: gebruik dit knopje rechtsbovenin om te quoten: quote.png
ok, lets go again
danku lieve fans
pi_106643077
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:12 schreef t-8one het volgende:

[..]

Dan kan men ook een moskee verbod instellen in tilburg als je op vrijdag daar langs de grote moskee komt staat het ook overal dubbel geparkeerd. :')
  † In Memoriam † dinsdag 10 januari 2012 @ 15:15:03 #10
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_106643104
quote:

Volgens de burgemeester zorgen de qatklanten en -handelaars voor veel overlast op het terrein,

Duidelijk toch?
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_106643106
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan kan men ook een moskee verbod instellen in tilburg als je op vrijdag daar langs de grote moskee komt staat het ook overal dubbel geparkeerd. :')
Die "universiteit" lijkt me een groter probleem daar.

dinsdag 10 januari 2012 @ 15:15:28 #12
43165 t-8one
flesh is the fever
pi_106643123
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Of de lokale voetbalclub op zondag, of de basisschool om 15:00 uur, of of of etc. etc. etc.
ok, lets go again
danku lieve fans
pi_106643441
quote:
Qat: feiten, cijfers en trends

In Nederland wordt qat voornamelijk gebruikt door mensen met een Somalische of Ethiopische afkomst. Dit zijn er in totaal 20 tot 25 duizend. Vermoedelijk gebruikt een groot deel van deze mensen qat.

Het Trimbos-instituut start op 1 september 2011 met onderzoek naar qatgebruik onder Somaliërs in Nederland.
Het onderzoek richt zich op 3 deelvragen:

de aard en omvang van (problematisch) qatgebruik in Nederland
gemeentelijke maatregelen rond qatgebruik
de gevolgen van een eventueel verbod op qat.

Opdrachtgevers van het onderzoek zijn de ministeries van VWS, Veiligheid en Justitie en Wonen Wijken en Integratie.

In de huidige studie zal het Trimbos-instituut onderzoek doen naar de gevolgen van qatgebruik op individueel niveau (gezondheid, gevolg voor integratie, samenhang met sociaal-economische problemen) en op gemeentelijk niveau (overlast door qathandel en gebruik).

Er worden interviews gehouden met gemeenteambtenaren van 11 gemeenten. Daarnaast worden er 3 focusgroepen georganiseerd met daarin medewerkers van GGD, onderwijsinstellingen, politie en verslavingszorg. Individuele Somaliërs worden via sleutelfiguren benaderd voor interviews.

Het Trimbos-instituut deed al eerder onderzoek naar qatgebruik onder Somaliërs in Nederland: Qat gebruik onder Somaliërs in Nederland
http://www.trimbos.nl/ond(...)en-cijfers-en-trends
pi_106643480
quote:
Risico's qat

De risico’s van incidenteel qat-gebruik zijn gering. Acute medische problemen komen zelden voor. De risico’s zijn meestal indirect. Ze nemen toe wanneer qat langdurig en frequent wordt gebruikt.

Het gebruik van alcohol en drugs is nooit zonder risico’s. Door continue wetenschappelijk onderzoek, is steeds meer bekend over de schadelijke effecten van alcohol en drugs(gebruik). Met name voor bepaalde (kwetsbare) groepen zoals jongeren, licht verstandelijk gehandicapten en kinderen van ouders met psychische of verslavingsproblemen zijn de risico's groter. Zo zijn er aanwijzingen uit onderzoek dat het gebruik van alcohol en drugs een verstorend effect heeft op de ontwikkeling van de hersenen. En jong starten met gebruiken, vergroot de kans op verslaving op latere leeftijd.

Van belang is dus om het drugsgebruik door jongeren zo lang mogelijk uit te stellen. Als mensen, jong of oud, toch besluiten om drugs of alcohol te gebruiken, is het meer dan verstandig dat zij zich goed informeren over de werking en risico’s van het middel op korte- en op lange termijn.

Wil men geen risico’s lopen? Gebruik dan niet.
Lichamelijk risico’s

Verhoogde bloeddruk en hartslag
Naarmate iemand meer en vaker khat gebruikt, neemt de kans op een hartinfarct toe. Dit geldt vooral voor mensen met (aangeboren) hart- en vaatziekten.
Slapeloosheid en ondervoeding
Qat onderdrukt de eetlust. Daardoor kan uiteindelijk ondervoeding optreden.
Maag- en darmklachten
Gebruikers kunnen onder andere last krijgen van oprispingen, maagontsteking en constipatie door de sappen die vrijkomen bij het kauwen.

Geestelijke risico’s

Depressieve gevoelens en stemmingswisselingen
Net als bij andere stimulerende middelen komt het vaak voor dat de gebruiker zich neerslachtig voelt wanneer de khat is uitgewerkt. Hij kan dan ook snel geïrriteerd zijn. Bij langdurig gebruik kunnen stemmingswisselingen toenemen
Psychotische reacties en hallucinaties
Met name bij veelvuldig gebruik is er kans op paranoia, waanbeelden, horen van stemmen. Een hoge dosis geeft ook een groter risico op psychotische reacties. Maar doordat het wordt gekauwd en de opname langzaam gaat, wordt niet snel een hoge dosis bereikt.

Verslaving

Je kunt onderscheid maken tussen lichamelijke en geestelijke afhankelijkheid. We spreken van lichamelijke afhankelijkheid als het lichaam protesteert wanneer met gebruik van een middel gestopt wordt (er treden dan ontwenningsverschijnselen op).
Van geestelijke afhankelijkheid wordt gesproken als de gebruiker steeds sterker naar het middel verlangt en zich eigenlijk niet meer prettig voelt zonder het middel te gebruiken.
Bij langdurig en intensief gebruik kan geestelijke afhankelijkheid optreden.
De kans op afhankelijkheid is groter bij mensen met een traumatisch verleden; iets dat relatief vaak voorkomt onder de gebruikersgroep in Nederland. Ook uitzichtloosheid kan veelvuldig gebruik in de hand werken.
Sociaal-maatschappelijke gevolgen

Veelvuldig qat-gebruik kan het sociale leven van de gebruiker en het gezin ontwrichten. Veel gebruikers in Nederland hebben een laag inkomen, waardoor het ook regelmatig financiële problemen veroorzaakt.
www.trimbos.nl/onderwerpe(...)qat-algemeen/risicos
pi_106645119
quote:
5s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 01:07 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Weleens een Coca plantage gespot in NL?
Nee, maar dat zal er vooral mee te maken hebben dat je minimaal een voetbalveld planten nodig hebt voor een minimale opbrengst.
  woensdag 11 januari 2012 @ 11:29:39 #16
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_106675520
Het blijft :')
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  woensdag 11 januari 2012 @ 22:37:48 #17
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_106705189
Die teringlijer die hierachter zit ook

quote:
Als blijkt dat iets schadelijk is, moeten we het gewoon direct verbieden, aldus Coskun Çörüz (CDA) tel: 070-3182550
  woensdag 11 januari 2012 @ 22:42:20 #18
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_106705396
Lang niet als enige overigens. Maar met een kabinet dat zo happig is op controle krijgen dit soort enge figuren vrij baan natuurlijk.
  donderdag 12 januari 2012 @ 01:15:09 #19
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_106710855
Alcohol hoort inmiddels bij onze cultuur :') , biertje op het terras in de zomer, wijntje s'avonds op de bank etc. Ondanks alle ellende die in sommige gevallen uit misbruik voortvloeit is het algemeen geaccepteerd dat we zowat allemaal wel eens een drankje nuttigen.

Qat hoort bij de Somalische cultuur als je de gebruikers zelf mag geloven en ze geven aan dat 90% er aan verslaafd is, ook dat ze daarom niet kunnen werken.

Nu hebben we al genoeg te stellen met alcoholmisbruik, waarom zouden we in vredesnaam een groep mensen willen faciliteren in nóg een verslaving erbij? Straks is die groep zo groot dat het niet meer in toom te houden is; in de kiem smoren wat mij betreft.

Bovendie zei iemand ( ik geloof Lavenderr?) dat ze hier zijn gekomen voor een beter leven voor hun kinderen; dat snap ik; de hele dag op de bank hangen en qat kauwen en van een uitkering leven :O

liever niet oO<
pi_106710908
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 22:37 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Die teringlijer die hierachter zit ook

[..]

Hij vergeet het populistische aspect te benoemen: het moet natuurlijk wel om iets gaan dat 'ze' doen, m.a.w. iets dat niet al te veel mensen doen. Een verbod op alcohol, wintersport of zonnen op het strand gaat er natuurlijk echt niet komen, ondanks dat die dingen net zo goed schadelijk zijn.

En dat is het hypocriete van de huidige tendens: het is helemaal niet erg als je je met recreatieve middelen ten gronde richt, als je dat maar met sociaal geaccepteerde recreatieve middelen doet.

Concreet: we verbieden qat, de Somaliërs zuipen zich voortaan aan jenever te pletter om hun oorlogstrauma's te vergeten, en dan is alles goed. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2012 01:17:54 ]
  donderdag 12 januari 2012 @ 01:18:22 #21
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_106710945
eh, nee, we verbieden qat en de Somaliers vertrekken naar Engeland :P
pi_106711092
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 01:17 schreef Igen het volgende:

[..]

om hun oorlogstrauma's te vergeten, en dan is alles goed. :')
Kom op zeg alsof al die jonge gasten met oorlogstrauma's rondlopen.
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
  donderdag 12 januari 2012 @ 01:25:54 #23
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_106711144
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 01:15 schreef Flow3r het volgende:
Alcohol hoort inmiddels bij onze cultuur :')
Niet mijn cultuur.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_106711360
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 01:23 schreef boekenplank het volgende:

[..]

Kom op zeg alsof al die jonge gasten met oorlogstrauma's rondlopen.
Alsof ze allemaal als niksnutten de hele dag in bed qat liggen te kauwen.
pi_106711548
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2012 01:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Niet mijn cultuur.
Tja de wet is de wet. Als je het graag anders ziet moet je naar de rimboe gaan waar niemand woont en daar je eigen cultuur starten.
  donderdag 12 januari 2012 @ 08:40:58 #26
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_106713583
quote:
7s.gif Op donderdag 12 januari 2012 01:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Niet mijn cultuur.
Ik weet niet waar jij vandaan komt? Maar je wil dus zeggen dat je nooit terrasjes ziet waar mensen een biertje voor hun neus hebben? Ook als je zelf nooit het glas heft? Kom nou.
Algemeen geaccepteerd, overal wordt een glas bij geschonken hier in Nederland, trouwens overal wel in het westen :Y
  donderdag 12 januari 2012 @ 09:09:07 #27
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_106713952
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 08:40 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij vandaan komt? Maar je wil dus zeggen dat je nooit terrasjes ziet waar mensen een biertje voor hun neus hebben? Ook als je zelf nooit het glas heft? Kom nou.
Algemeen geaccepteerd, overal wordt een glas bij geschonken hier in Nederland, trouwens overal wel in het westen :Y
In mijn Nederlandse "ik maak dat zelf wel uit want ik weet het beter" cultuur
is het veel beter om niet te veel alcohol te drinken en zijn middelen als wiet en XTC veel minder schadelijk en veel interessanter.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 12 januari 2012 @ 10:48:41 #28
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_106715761
Er zijn zoveel dingen beter voor de mens, maar dat was niet waar het over ging; alcohol is onderhand een onderdeel van onze cultuur geworden, qat is dat niet.

90% van de Somaliers kunnen niet werken vanwege qat, dat geven ze zelf aan. In ons land waar de alcohol rijkelijk vloeit is 90% van de mensen prima in staat om te werken.
Groot verschil tussen alcohol en qat, lijkt me duidelijk.
pi_106716137
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 10:48 schreef Flow3r het volgende:
Er zijn zoveel dingen beter voor de mens, maar dat was niet waar het over ging; alcohol is onderhand een onderdeel van onze cultuur geworden, qat is dat niet.

90% van de Somaliers kunnen niet werken vanwege qat, dat geven ze zelf aan. In ons land waar de alcohol rijkelijk vloeit is 90% van de mensen prima in staat om te werken.
10% en niet 90%.
  donderdag 12 januari 2012 @ 11:05:41 #30
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_106716145
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 10:48 schreef Flow3r het volgende:

Heb je hier een bron of onderbouwing van? Het lijkt mij grote onzin namelijk.
  donderdag 12 januari 2012 @ 11:33:13 #31
326272 PfenisBaron
diversiteitsprediker
pi_106717027
Toch mooi, als je deze vraag aan Somaliërs zelf stelt zegt 90% dat het moet worden afgeschaft (op de 10% die gebruikt na), en wordt het zelfs met coke en heroïne vergeleken.

Vraag je het aan Nederlanders heb je weer een paar van die linkse rakkers erbij die het niet kunnen verdragen dat qat bij een bepaalde bevolkingsgroep hoort en reageren daarom maar negatief.
Tijd dat mensen gaan nadenken ipv dit slap gelul waardoor de samenleving nog dieper afglijdt dan nu al het geval is.
pi_106717074
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 10:48 schreef Flow3r het volgende: In ons land waar de alcohol rijkelijk vloeit is 90% van de mensen prima in staat om te werken.
Goh daarom zijn er zoveel werkelozen en mensen in de bijstand/ ww enz... Ow nee dat is maar 10% van de populatie volgens jou. _O-
pi_106717918
Los van de Qat kun je je afvragen of Somaliërs uberhaupt (makkelijk?) aan een baan kunnen komen hier in Nederland.. ze hebben toch wel een aardig stereotypering wat ze met zich meedragen
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_106719126
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 01:18 schreef Flow3r het volgende:
eh, nee, we verbieden qat en de Somaliers vertrekken naar Engeland :P
*O*
Gaan we er iets aan missen dan?
pi_106719393
quote:

[..]

Ja und? Toen ik nog dicht bij Galgenwaard woonde stonden er op wedstrijddagen ook overal auto's geparkeerd in de omringende wijk. Om die reden iets verbieden is echt debiel.

Al ben ik niet tegen het verbod op qat, al is het natuurlijk vooral symboolpolitiek en allochtonen pesten. Ik bedoel, alcohol heeft ook een zeer negatief effect op een deel van de gebruikers en daar kraait geen haan naar.
PWBF
  donderdag 12 januari 2012 @ 13:17:31 #36
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_106720325
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 11:05 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Heb je hier een bron of onderbouwing van? Het lijkt mij grote onzin namelijk.
Oh nee,slechts 80 % zit aan de qat en bijna allemaal hebben ze een uitkering :')

pi_106720461
quote:
19s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 15:04 schreef El_Matador het volgende:

Zou je QAT nog wel mogen leggen in Wordfeud? Het is één van de weinige woorden die ik ken met een Q.
quiz, coquilles, quatsch, squash, jaquet, petanque...

zomaar even uit m'n hoofd...
PWBF
  donderdag 12 januari 2012 @ 13:33:18 #38
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_106720884
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 11:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Goh daarom zijn er zoveel werkelozen en mensen in de bijstand/ ww enz... Ow nee dat is maar 10% van de populatie volgens jou. _O-
Want die zijn allemaal verslaafd aan alcohol en dat is de reden dat ze niet kunnen werken? :')
pi_106720947
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 13:17 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Oh nee,slechts 80 % zit aan de qat en bijna allemaal hebben ze een uitkering :')

Geen stijl/powned filmpjes als serieus bewijs willen aanvoeren. :')
pi_106721047
quote:
2s.gif Op donderdag 12 januari 2012 13:33 schreef Flow3r het volgende:

[..]

Want die zijn allemaal verslaafd aan alcohol en dat is de reden dat ze niet kunnen werken? :')
Ik zou het niet weten, jij beweert dat 90% van de autochtone nederlandse bevolking in staat is om te werken.

En om even de cijfers nogmaals aan te halen er zijn in NL naar schatting 1.000.000 alchollisten, die kosten de samenleving jaarlijks 2.3 miljard.

http://mens-en-samenlevin(...)me-in-nederland.html

Maar blijf maar het alcoholmisbruik geodpraten omdat dit wel zogenaamd cultureel bepaald is. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')