Of je al dan niet een plakkertje met "autist" krijgt, verandert niks aan wie je bent.quote:Op maandag 9 januari 2012 05:01 schreef Hitomi het volgende:
Wat zijn de voor en nadelen hiervan? Mocht ik niet autistisch zijn, dan is dat uiteraard mooi meegenomen, maar wat als ik word onderzocht en er wordt aangegeven dat ik wél autisme heb?
Negatieve zaken aan een autisme-hokje? Die bestaan niet. Tenzij je het er zelf naar maakt uiteraard.quote:Zijn er dan eventuele beperkingen in mijn toekomst? Denk daarbij aan het krijgen van werk of een hypotheek. Of bijvoorbeeld beperkingen wat betreft het rijbewijs?
Je puntknop zit vast.quote:Op maandag 9 januari 2012 05:31 schreef sientelo het volgende:
wat weet een ander zoiezo over jou.... kunnen ze soms jou van binnen uit bekijken? nee dacht het niet.. ze weten het allemaal niet.. met een stempeltjes en diagnoses..
de blinden die de blinden leiden..
geen idee.. ze willen met stempels werken..je kan eraan mee doen.. of er helemaal boven gaan staan..
ik hoop eigenlijk dat mensen eens wakker worden en zich geen ziektes of stoornissen meer laten aanpraten
en zoiezo neem geen medicijnen dat echt niet doen!!!!!!!!!!!
Dit is in ieder geval al een iets geruststellender bericht, dank je wel, zo op de vroege morgenquote:Op maandag 9 januari 2012 05:21 schreef Ridocar het volgende:
In principe zijn er geen beperkingen wat betreft opleiding/rijbevoegdheid. Schrijver dezes heeft, ondanks diagnose, een groot rijbewijs, een hypotheek, een stel diploma's, waaronder MBO, en een normale baan. Je kunt met een diagnose wel makkelijker een wajong-uitkering toegewezen krijgen. Kortweg gezegd: mankeer je iets in je hoofd, dan ben je gewoon 100% afgekeurd, ongeacht je mogelijkheden.
Waarschijnlijk gaat dit ook veranderen, aangezien het nieuwe werken naar vermogen wordt ingevoerd. Daar weet ik echter niet veel van.
Overigens bedoelt de BKO-medewerker dat je aanspraak kunt maken op diverse privileges, zoals aangepast onderwijs of werk. Of je dit nodig vindt hangt helemaal van jouw situatie af.
Dat is dus ook de reden dat ik vraag wat eventuele gevolgen zijn van het laten onderzoeken hierop. Ik heb namelijk van horen spreken dat autisten moeilijker aan een baan komen en/of deze veel moeilijker behouden.quote:Op maandag 9 januari 2012 05:30 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Of je al dan niet een plakkertje met "autist" krijgt, verandert niks aan wie je bent.
[..]
Negatieve zaken aan een autisme-hokje? Die bestaan niet. Tenzij je het er zelf naar maakt uiteraard.
Wat betreft werk e.d.: je moet een baan zoeken die bij jouw mogelijkheden en jouw interesses past. Daarbij moet je jezelf niet overschatten, maar ook niet onderschatten. Maar dat geldt voor iedereen.
Het enige voordeel dat ik zie aan laten testen, is dat je wellicht jezelf beter leert kennen, wat keuzes in de toekomst makkelijker maakt.
In principe heb ik wel degelijk last van dingen die toch heel erg richting het autistische spectrum neigen. Doordat ik tijdens dat persoonlijkheidsonderzoek daarover ben geïnformeerd heb ik er wel beter op kunnen letten en ben ik het gaan proberen te controleren. In principe lukt dat me, maar het kost soms erg veel energie.quote:Op maandag 9 januari 2012 05:34 schreef Zapato het volgende:
[..]
Maar TS, als je nergens last van hebt, waar ben je dan naar op zoek?
Momenteel kan ik niet echt een inschatting maken in hoe het mij op de arbeidsmarkt zal gaan verlopen, helaas.quote:Op maandag 9 januari 2012 05:56 schreef Maanvis het volgende:
Het is wat gecompliceerder om aan je rijbewijs te komen als je officieel gediagnosticeerd bent met een psychische stoornis, aangezien dat 1 van de vragen is die je moet invullen op je Eigen Verklaring om je examen aan te vragen (http://www.cbr.nl/4399.pp).
Bij je hypotheek moet je (voor zover ik weet altijd) ook een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Ook daar moet je doorgeven als je een stoornis hebt. Nu denk ik dat het bij autisme geen probleem is om een ORV af te sluiten maar bij andere stoornissen ligt dat soms anders.
Verder moet je voor jezelf bepalen of je het handig vindt een officiële diagnose te krijgen. Verwacht je
veel problemen op de arbeidsmarkt of denk je dat het zo ook wel lukt?
quote:Op maandag 9 januari 2012 05:31 schreef sientelo het volgende:
wat weet een ander zoiezo over jou.... kunnen ze soms jou van binnen uit bekijken? nee dacht het niet.. ze weten het allemaal niet.. met een stempeltjes en diagnoses..
de blinden die de blinden leiden..
geen idee.. ze willen met stempels werken..je kan eraan mee doen.. of er helemaal boven gaan staan..
ik hoop eigenlijk dat mensen eens wakker worden en zich geen ziektes of stoornissen meer laten aanpraten
en zoiezo neem geen medicijnen dat echt niet doen!!!!!!!!!!!
Iemand vraagt hier normaal om "advies", geen TRU/BNW geneuzel.quote:Op maandag 9 januari 2012 08:09 schreef sientelo het volgende:
ja was misschien weinig aansluitend op het topic
ben het gewoon helemaal zat hoe deze maatschappij in elkaar zit en dat mensen totaal niet de ruimte krijgen om zichzelf te zijn en mensen die niet meehollen achter de kudde hebben opeens een stoornis of ziekte..
en ja die medicijnen die zijn nog het ergste dat mensen die voorgeschreven krijgen.. stond niks over maar houdt wel verband met die bedachte/ aangepraatte ziektes en stoornissen..
de meeste zitten onder de medicijnen
Als je écht zwaar autisme zou hebben, had dit zich al veel eerder geopenbaard natuurlijk, dus wat ze ook aan zullen tonen, het zal niet iets zijn wat je niet veel wijzer zal maken dan dat je al bent. Dit is ook hoe het in de toekomst zal gaan mét etiket, als je wat in de grijze gebieden valt, zal de reactie van een hypotheekverstrekker, verzekeraar of werkgever ook lastig in te schatten zijn.quote:Op maandag 9 januari 2012 05:01 schreef Hitomi het volgende:
Ik ben momenteel 21 jaar.
Enkele jaren geleden (2008) heb ik een persoonlijkheidsonderzoek laten doen bij mij op school, omdat dingen niet gingen zoals ze zouden moeten.
Uit dit onderzoek is gebleken dat ik dyscalculie heb, niet op het juiste niveau zit en dat er aanwijzingen zijn voor een (lichte) aandoening in het autistisch spectrum. Destijds is mij gezegd dat verder onderzoek naar deze aandoening niet per se nodig was, maar dat het misschien wel kon helpen.
Ik ben nu 4 jaar verder en ben recent begonnen aan een beroepskeuzeonderzoek (BKO). De BKO-medewerker heeft mijn voorgeschiedenis erbij gehaald en heeft dus de resultaten aangetroffen van het persoonlijkheidsonderzoek. Hij geeft echter aan dat er in het verslag staat aangegeven dat het zeer sterk aangeraden is om verder onderzoek te verrichten omdat ik anders vast zou gaan lopen bij werk en opleidingen.
Nu heb ik zelf altijd gezegd: "Oké, ik weet dat er iets van autisme in me zit en voor mij is dat genoeg: ik kan daar nu rekening mee houden tijdens sociaal contact, maar wil die officiële 'stempel' niet hebben om beperkingen in het level te voorkomen".
Toch heeft de BKO-medewerker mij nu aan het twijfelen gebracht. Heb ik de juiste keuze gemaakt door het niet te laten onderzoeken? Ik heb zelf het idee dat ik er de afgelopen 4 jaar erg goed mee ben omgegaan..
Wat zijn de voor en nadelen hiervan? Mocht ik niet autistisch zijn, dan is dat uiteraard mooi meegenomen, maar wat als ik word onderzocht en er wordt aangegeven dat ik wél autisme heb?
Zijn er dan eventuele beperkingen in mijn toekomst? Denk daarbij aan het krijgen van werk of een hypotheek. Of bijvoorbeeld beperkingen wat betreft het rijbewijs?
De meeste informatie die ik kan vinden over autisme is gericht op ouders met een autistisch kind, wat dus totaal niet van belang is voor mij.
En omdat jij niet geheel tevreden ben over hoe de zaken in je eigen geval zijn gelopen, neem jij maar aan dat TS er net zo aan toe is? Hoezo, sowieso geen medicatie? Wat voor medicatie? Je bent wel erg duidelijk hoor!quote:Op maandag 9 januari 2012 08:12 schreef sientelo het volgende:
dat was mijn advies
laat je niks aanpraten door anderen
De meeste niet, maar er wordt tegenwoordig wat afgediagnosticeerd alleen maar om met een stempeltje rond te lopen. Een stempeltje dat mensen moet vrijwaren van belangrijke keuzes, plichten of taken.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:54 schreef Sjapoela het volgende:
Gedeeltelijk heb je gelijk, maar diagnoses worden gesteld om de mensen te helpen, en om ze met hun zwakke punten leren om te gaan. Medicatie icm met autisme heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord...
Je moet toegeven, ziektes en stoornissen zijn geen onzin, anders ben je wel heel erg wereldvreemd!
Je kunt niet alle autisten met elkaar vergelijken omdat er meerdere vormen van bestaan en een deel van de autisten sowieso niet zelfstandig kunnen leven. Vandaar dat in het algemeen voor autsisten moeilijker is om aan een baan te komen, maar voor een individueel hoeft dat niks te zeggen.quote:Op maandag 9 januari 2012 06:03 schreef Hitomi het volgende:
Dat is dus ook de reden dat ik vraag wat eventuele gevolgen zijn van het laten onderzoeken hierop. Ik heb namelijk van horen spreken dat autisten moeilijker aan een baan komen en/of deze veel moeilijker behouden.
Vooroordelen zul je altijd houden, maar je bent niet verplicht om aan iedereen te vertellen dat je (mogelijk) autisme hebt. Het voordeel van een onderzoek is dat wanneer je tegen bepaalde problemen aanloopt, men beter weet wat de oorzaak van is en je daarbij ook beter kan helpen.quote:Toch denk ik dat er zeker een negatief aspect aan het autismehokje vast zit: vooroordelen. Wegens de positieve aspecten is het misschien wel de moeite waard om toch verder onderzoek te laten doen.
Dat probleem zul je helaas altijd houden, maar als je het van jezelf weet, kun je ook zorgen dat je daar rekening mee houdt.quote:In principe heb ik wel degelijk last van dingen die toch heel erg richting het autistische spectrum neigen. Doordat ik tijdens dat persoonlijkheidsonderzoek daarover ben geïnformeerd heb ik er wel beter op kunnen letten en ben ik het gaan proberen te controleren. In principe lukt dat me, maar het kost soms erg veel energie.
Dat is ook vrij lastig. Gewoon zoveel mogelijk je best doen.quote:Momenteel kan ik niet echt een inschatting maken in hoe het mij op de arbeidsmarkt zal gaan verlopen, helaas.
Het gebeurt wel.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:54 schreef Sjapoela het volgende:
Gedeeltelijk heb je gelijk, maar diagnoses worden gesteld om de mensen te helpen, en om ze met hun zwakke punten leren om te gaan. Medicatie icm met autisme heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord...
Je moet toegeven, ziektes en stoornissen zijn geen onzin, anders ben je wel heel erg wereldvreemd!
Wat een onnozele uitspraak. Tuurlijk niet. Antidepressiva heeft gewoon medische onderbauwing. Oxazepam, wat mensen slikken om bijvoorbeeld rustig te worden. Heet ook een medische onderbouwing.quote:Op maandag 9 januari 2012 10:48 schreef sientelo het volgende:
ziektes en stoornissen zijn gewoon onzin... bedacht door mensen die niet meer weten dan jij... gewoon verzonnen en die medicijnen erbij ook
medicijnen voor geestelijke zaken slikken niet doen... das puur vergif.. en schadelijk voor je..
mensen verzinnen wat en dan is het opeens zo... is gewoon in om allerlei stoornissen en ziektes te verzinnen..
ik vind het zeer schadelijk vooral als mensen het idee krijgen dat zij ziek zijn en de rest van de wereld gezond..
en vooral dus de medicijnen die je erg ten nadele kunnen veranderen
vroeger toen de mensen dachten dat de zon om de aarde draaide kon je terecht gesteld worden als je het tegendeel beweerde..
ach ja ik kan mensen niet overtuigen.. jammer is het wel.. dat mensen die juist meer in contact staan met hun gevoel/ ziel allerlei lelijke etiketten krijgen van de mensen die juist afgestompt zijn van hun wezen
nou dit staat er:quote:Op maandag 9 januari 2012 13:21 schreef woads het volgende:
[..]
Wat een onnozele uitspraak. Tuurlijk niet. Antidepressiva heeft gewoon medische onderbauwing. Oxazepam, wat mensen slikken om bijvoorbeeld rustig te worden. Heet ook een medische onderbouwing.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antidepressivum
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oxazepam
ik heb die eigen verklaring nog eens gelezen, maar geen vraag kunnen vinden waarop ik 'nee' zou kunnen antwoorden.quote:Op maandag 9 januari 2012 05:56 schreef Maanvis het volgende:
Het is wat gecompliceerder om aan je rijbewijs te komen als je officieel gediagnosticeerd bent met een psychische stoornis, aangezien dat 1 van de vragen is die je moet invullen op je Eigen Verklaring om je examen aan te vragen (http://www.cbr.nl/4399.pp).
Ook nooit een probleem mee gehad. Overigens heb ik wel een overlijdensrisicoverzekering, maar dat heb ik er standaard bijgenomen.quote:Bij je hypotheek moet je (voor zover ik weet altijd) ook een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. Ook daar moet je doorgeven als je een stoornis hebt. Nu denk ik dat het bij autisme geen probleem is om een ORV af te sluiten maar bij andere stoornissen ligt dat soms anders.
quote:Verder moet je voor jezelf bepalen of je het handig vindt een officiële diagnose te krijgen. Verwacht je
veel problemen op de arbeidsmarkt of denk je dat het zo ook wel lukt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |