Raffaela Paton & Joan Franka kanshebbers Songfestival(nlpop.blog.nl) - Raffaëla Paton, Joan Franka, Ivan Peroti, Pearl Jozefzoon, Tim Douwsma en Kim de Boer. Dat zijn de zes artiesten die het tegen elkaar opnemen tijdens het Nationaal Songfestival op 26 februari. De Tros presenteerde zijn kandidaten vanmorgen voor de massaal uitgestroomde pers. Oneerbiedig gezegd: vijf acts uit de stal van John de Mol (4x The Voice + 1x zijn platenmaatschappij 8Ball Music) en de Tros heeft vervolgens Tim Douwsma gevetood. Ongetwijfeld gaat er nog wat gemor ontstaan bij de 485 artiesten die naast een plekje op het Nationaal Songfestival grepen. Feit is dat er zeker twee kansrijke nummers bij zitten voor het Eurovisie Songfestival in Azerbeidzjan. Voor het Nationaal Songfestival is in elk geval gekozen voor een nieuwe opzet.
De kandidaten zullen het opnemen tegen elkaar in duelvorm. We krijgen op 26 februari dus drie duels waarbij publiek en vakjury stemmen. De drie winnaars nemen het nog eens tegen elkaar op in een triofinale, waar opnieuw publiek en vakjury een stem hebben. Producent John de Mol introduceert verder (heel slim!) een adviescommissie met 100 mensen uit het buitenland. Zij luisteren zoals de rest van het Eurovisie Songfestival-publiek naar onze inzendingen. Deze commissie heeft alleen een adviserende rol, geen doorslaggevende.
Raffaëla Paton (ex-Idols, ex-The Voice of Holland) heeft het nummer Chocolatte ingezonden. Het is een uptempo nummer met dansinvloeden. Saillant detail: Eric van Tijn wilde jaren terug al eens met Raffaëla naar het Songfestival, maar haakte toen af omdat het budget niet toereikend was. Veel Nederlanders denken ongetwijfeld ‘heb je haar weer’, Europa zou voor het eerst kennismaken met Raffaëla. En volgens mij is die Europeaan wel geïmponeerd door haar strot, sterke voorkomen en de slick moves op het podium.
Joan Franka (uit team VanVelzen) had het zelfgeschreven nummer You and Me op de plank liggen. Het nummer kent folk-invloeden en een refrein dat meteen blijft hangen. Het is een beetje een meedeiner. Met haar karakteristieke voorkomen een sterke kandidaat.
Pearl Jozefzoon werd tweede bij de eerste The Voice of Holland. Sindsdien stond ze in Gelredome voor Symphonica in Rosso en scoorde ze een top 10-hit in duet met Wolter Kroes. Haar liedje heet We Can Overcome en is een ballad over hoop en overwinning.
Tim Douwsma kreeg ooit bekendheid via So You Wanna Be a Popstar en is sindsdien min of meer geadopteerd door de Tros. Bracht al meerdere singles uit maar de grote hit ontbrak. Undercover Lover is een Engelstalig nummer dat prima in zijn andere repertoire past.
Kim de Boer was vorig jaar de protégé van Angela Groothuizen bij The Voice of Holland. Ook zij kiest voor een ballad in de vorm van Children of the World.
Zelf heb ik het beste gevoel bij Raffaëla Paton en Joan Franka. Raffaëla heeft daarbij de beste presentatie, Joan het sterkste liedje.BronAl vraag ik me wel af waar de schrijver hiervan zijn/haar mening over 'de beste presentatie' van Rafaella vandaan haalt, er is toch nog niets qua presentatie dat we hebben kunnen zien?