Vanuit de bank gedacht, denk ik dat dit niet erg helpt bij mensen die een aanleg hebben voor schulden.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:14 schreef ManAtWork het volgende:
Gewoon vragen misschien?
"Heeft u andere schulden met een maandelijkse aflossingsverplichting en/of rentebetaling?"
Klopt. Die zullen dan waarschijnlijk ook geen banktegoeden hebben zodat het een snelle mogelijkheid is om na te gaan of er wel ruimte is om de hypotheekverplichting te dragen.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:15 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Vanuit de bank gedacht, denk ik dat dit niet erg helpt bij mensen die een aanleg hebben voor schulden.
Maar dan is die check op studieschuld overbodig. En dat geloof ik niet. Banken proberen hun risico's te beperken.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klopt. Die zullen dan waarschijnlijk ook geen banktegoeden hebben zodat het een snelle mogelijkheid is om na te gaan of er wel ruimte is om de hypotheekverplichting te dragen.
En dus vragen ze gewoon naar de lopende verplichtingen.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:24 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Maar dan is die check op studieschuld overbodig. En dat geloof ik niet. Banken proberen hun risico's te beperken.
Dan verzwijgen leenkneusjes dat.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En dus vragen ze gewoon naar de lopende verplichtingen.
Als dat een hypotheek aanvraag in de weg zal staan doe ik dat inderdaad. Heb m'n studieschuld volledig ingecalculeerd, net als de woonlasten.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:31 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dan verzwijgen leenkneusjes dat.
De bank waar je een betaalrekening hebt zal het in ieder geval wel wetenquote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:31 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dat zou ik nooit doen: Als de bank faiiliet gaat, wordt je hypotheekschuld met je spaargeld verrekend. Hetgeen 1) terecht is, maar hetgeen 2) niet erg prettig is.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 21:00 schreef eleusis het volgende:
[..]
De bank waar je een betaalrekening hebt zal het in ieder geval wel weten
Hebben ze dit gechecked? Bankafschriften gevraagd?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 20:08 schreef Locusta het volgende:
Bij ons werd het ook gevraagd en wij hebben het ook niet mee laten nemen in de berekening. Overigens hadden wij alsnog wel een hypotheek kunnen krijgen, maar dan een veel lager bedrag. Er zat ongeveer 25.000 euro verschil tussen. Mijn studieschuld zit (net) onder de 20.000 euro.
En ik dus juist wel, het leek mij altijd een uiterst solide manier om je spaargeld te beschermen tegen een omvallende bank.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 22:16 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dat zou ik nooit doen: Als de bank faiiliet gaat, wordt je hypotheekschuld met je spaargeld verrekend. Hetgeen 1) terecht is, maar hetgeen 2) niet erg prettig is.
Dit geld altijd hoorquote:je gewoon niet voor de uiterste som moet gaan maar genoegen moet nemen met minder. Word je echt niet slechter van
Klopt helemaal, maar sommige mensen willen niet horen dat ze zelf ook verantwoordelijkheid hebben. Dat is on-nederlands, want wij in Nederland schuiven altijd de verantwoordelijkheid naar het collectief.quote:Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van de banken, ook van jezelf.
De hypotheekadviseur vroeg ernaar (schulden, leningen, etc.) en ik heb toen aangegeven dat ik een studieschuld heb (waarvan ik de jaaropgaaf had meegenomen). Vervolgens heeft hij een berekening gemaakt mét de studieschuld en zonder. Je bent niet verplicht de studieschuld mee te laten nemen in de berekening, maar als je dat wel doet, heeft het inderdaad gevolgen voor de hoogte van je hypotheek. Tenminste, dat was de situatie 1 jaar geleden.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 22:17 schreef droom_econoom8 het volgende:
Hebben ze dit gechecked? Bankafschriften gevraagd?
En heb je nu iets getekend waarop staat dat je die schuld niet hebt? Met andere woorden: Stel dat er iets mis gaat (wat we natuurlijk niet hopen), kan die bank of de NHG dan zeggen dat je die schuld hebt verzwegen?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:38 schreef Locusta het volgende:
[..]
De hypotheekadviseur vroeg ernaar (schulden, leningen, etc.) en ik heb toen aangegeven dat ik een studieschuld heb (waarvan ik de jaaropgaaf had meegenomen). Vervolgens heeft hij een berekening gemaakt mét de studieschuld en zonder. Je bent niet verplicht de studieschuld mee te laten nemen in de berekening, maar als je dat wel doet, heeft het inderdaad gevolgen voor de hoogte van je hypotheek. Tenminste, dat was de situatie 1 jaar geleden.
Indien je aanspraak wil gaan maken op NHG zal je volledige openheid van zaken moeten geven over het hoe en waarom je niet aan je betalingsverplichting kan voldoen. Mocht er dan uitkomen dat je tentijde van het aanvragen van de hypotheek een studieschuld had welke niet gemeld is, kan ik me goed voorstellen dat dit nadelige gevolgen kan hebben.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 16:28 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
En heb je nu iets getekend waarop staat dat je die schuld niet hebt? Met andere woorden: Stel dat er iets mis gaat (wat we natuurlijk niet hopen), kan die bank of de NHG dan zeggen dat je die schuld hebt verzwegen?
Maar Locusta heeft hem gemeld, althans zo lees ik die reactie:quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:30 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Indien je aanspraak wil gaan maken op NHG zal je volledige openheid van zaken moeten geven over het hoe en waarom je niet aan je betalingsverplichting kan voldoen. Mocht er dan uitkomen dat je tentijde van het aanvragen van de hypotheek een studieschuld had welke niet gemeld is, kan ik me goed voorstellen dat dit nadelige gevolgen kan hebben.
Alleen is dat niet meenemen waarschijnlijk "mondeling" afgehandeld.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:38 schreef Locusta het volgende:
[..]
De hypotheekadviseur vroeg ernaar (schulden, leningen, etc.) en ik heb toen aangegeven dat ik een studieschuld heb (waarvan ik de jaaropgaaf had meegenomen). Vervolgens heeft hij een berekening gemaakt mét de studieschuld en zonder. Je bent niet verplicht de studieschuld mee te laten nemen in de berekening, maar als je dat wel doet, heeft het inderdaad gevolgen voor de hoogte van je hypotheek. Tenminste, dat was de situatie 1 jaar geleden.
Je moet het wel heel erg verkloten om het tot een rechtszaak te laten komen. Het is geen oplichting want het hoeft niet meegeteld te worden, ze vragen er slechts naar wegens de zorgplicht.quote:Op zondag 8 januari 2012 10:41 schreef DikBoek het volgende:
Als je het niet vertelt ben je gewoon niet eerlijk tegen de bank. En die hebben ongetwijfeld allerlei maniertjes in het contract opgenomen om je daar de zure vruchten van te doen plukken. Het is gewoon oplichting. Zij vragen het, jij geeft geen eerlijk antwoord. En terecht ook, want de hypotheekverstrekker (dat is juridisch gezien de huiseigenaar, niet de bank) laat de hypotheeknemer (de bank) meer risico lopen dan waartoe die bereid was. Dat is niet de bedoeling.
Maar dan nog denk ik dat die vlieger eerder op gaat bij mensen die voor de hoogst haalbare hypotheeksom tekenen.quote:Op zondag 8 januari 2012 10:41 schreef DikBoek het volgende:
Als je het niet vertelt ben je gewoon niet eerlijk tegen de bank. En die hebben ongetwijfeld allerlei maniertjes in het contract opgenomen om je daar de zure vruchten van te doen plukken. Het is gewoon oplichting. Zij vragen het, jij geeft geen eerlijk antwoord. En terecht ook, want de hypotheekverstrekker (dat is juridisch gezien de huiseigenaar, niet de bank) laat de hypotheeknemer (de bank) meer risico lopen dan waartoe die bereid was. Dat is niet de bedoeling.
Grappig verhaal, gelukkig klopt het van geen kant. Blijf jij mara in sprookjes geloven. Helemaal om te lachen is dat de bank de eigenaar van het huis is....quote:Op zondag 8 januari 2012 10:41 schreef DikBoek het volgende:
Dat zegt hij niet, dat de bank eigenaar is.quote:Op zondag 8 januari 2012 12:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Grappig verhaal, gelukkig klopt het van geen kant. Blijf jij mara in sprookjes geloven. Helemaal om te lachen is dat de bank de eigenaar van het huis is....
Ik zie het al voor me dat jij aanklopt bij de bank voor het onderhoud van je huis![]()
Hij zegt dat de hypotheekverstrekker de eigenaar is, dat zou ik best wel eens onderbouwd willen zien. Zover ik weet is de hypotheeknemer de eigenaar, maar staan in het contract wel beperkingen in wat de eigenaar kan doen, omdat het huis als onderpand dient.quote:Op zondag 8 januari 2012 13:01 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zegt hij niet, dat de bank eigenaar is.
De hypotheekverstrekker is de eigenaar is degene die het huis heeft gekocht.quote:Op zondag 8 januari 2012 13:36 schreef snabbi het volgende:
[..]
Hij zegt dat de hypotheekverstrekker de eigenaar is, dat zou ik best wel eens onderbouwd willen zien. Zover ik weet is de hypotheeknemer de eigenaar, maar staan in het contract wel beperkingen in wat de eigenaar kan doen, omdat het huis als onderpand dient.
Een hypotheek is het recht om met voorrang een vordering te verhalen op een registergoed van een ander.quote:Op zondag 8 januari 2012 13:36 schreef snabbi het volgende:
[..]
Hij zegt dat de hypotheekverstrekker de eigenaar is, dat zou ik best wel eens onderbouwd willen zien. Zover ik weet is de hypotheeknemer de eigenaar, maar staan in het contract wel beperkingen in wat de eigenaar kan doen, omdat het huis als onderpand dient.
En hoeveel mensen hebben meer dan 100k (40k bij oude regel) spaartegoedenquote:Op vrijdag 6 januari 2012 23:15 schreef quo_ het volgende:
[..]
En ik dus juist wel, het leek mij altijd een uiterst solide manier om je spaargeld te beschermen tegen een omvallende bank.
Want nog minder prettig is dat de bank met je spaarcenten failliet gaat en de bank met je hypotheek niet. Hoewel dit gevaar aanmerkelijk is ingedamd door de verhoging van het garantiestelsel naar 100k per rekening houder, dat realiseer ik me.
for real bro?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:12 schreef Twinkle20 het volgende:
Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van de banken, ook van jezelf.
Sorry, ik heb toch echt bericht gekregen van het kadaster dat de grond waarop het huis staat van mij en mijn partner isquote:Op zondag 8 januari 2012 13:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De hypotheekverstrekker is de eigenaar is degene die het huis heeft gekocht.
De hypotheeknemer is de bank is de partij die het geld verstrekt.
Dat zijn de officiële termen. Alleen zeggen we vaak hypotheekverstrekker als we de bank bedoelen, maar eigenlijk is de bank dus de hypotheeknemer.
Een linkje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypotheekgever
Je haalt termen door elkaar. Niemand ontkent dat jij de eigenaar bent.quote:Op zondag 8 januari 2012 14:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Sorry, ik heb toch echt bericht gekregen van het kadaster dat de grond waarop het huis staat van mij en mijn partner isDaar staat niks over de hypotheek verstrekker in. Daarnaast moet volgens de wet de eigenaar van een pand, het pand onderhouden. Ik zie mezelf al aankloppen bij de hypotheekverstrekker
Hij zegt dat JIJ de hypotheekverstrekker bent en dus de eigenaar. De bank is de hypotheeknemer.quote:Op zondag 8 januari 2012 10:41 schreef DikBoek het volgende:
quote:Op zondag 8 januari 2012 13:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De hypotheekverstrekker is de eigenaar is degene die het huis heeft gekocht.
De hypotheeknemer is de bank is de partij die het geld verstrekt.
Dat zijn de officiële termen. Alleen zeggen we vaak hypotheekverstrekker als we de bank bedoelen, maar eigenlijk is de bank dus de hypotheeknemer.
Een linkje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypotheekgever
Ehm, nee. Dat is de bank dus niet. Net zoals Snabbi laat je je in de luren leggen door het foute dagelijkse spraakgebruik. Gelukkig is het door anderen hier stukje bij beetje vrij aardig uitgelegd, maar ik zal het nog even voor je op een rijtje zetten.quote:Op zondag 8 januari 2012 12:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Grappig verhaal, gelukkig klopt het van geen kant. Blijf jij mara in sprookjes geloven. Helemaal om te lachen is dat de bank de eigenaar van het huis is....
Ik zie het al voor me dat jij aanklopt bij de bank voor het onderhoud van je huis![]()
Daarnaast zou je ook filosofisch gezien kunnen zeggen dat het huis niet van jezelf is- je hebt er immers een smak schuld op.quote:Op zondag 8 januari 2012 19:40 schreef DikBoek het volgende:
[..
Overigens is het idee dat de bank eigenaar van het huis is, hoewel hier niet van toepassing, niet erg vreemd. De fiducaire eigendomsoverdracht (je verkoopt je huis aan de bank zodat zij zeker weten dat je je lening afbetaalt) is in Nederland in 1992 afgeschaft bij de invoering van het nieuwe Burgerlijk Wetboek. Daarvoor was het erg populair. In veel stelsels was dit dé manier om een soort van hypotheek te vestigen.
Daar is filosofisch en moreel gezien inderdaad wel wat voor te zeggen. Of dat laatste de crisis had voorkomen weet ik niet, ik denk wel dat het goed zou zijn als mensen dat wat meer zouden doen.quote:Op zondag 8 januari 2012 20:07 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Daarnaast zou je ook filosofisch gezien kunnen zeggen dat het huis niet van jezelf is- je hebt er immers een smak schuld op.
Als mensen dingen die ze op afbetaling of met leningen zouden kopen niet als "van zichzelf" zouden beschouwen zouden we nu misschien geen crisis gehad hebben
Klopt. Het is inderdaad moeilijker geworden sinds een paar dagen:quote:Op maandag 9 januari 2012 09:44 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Wij moesten afschriften laten zien van DUO waaruit bleek dat de studieschuld afgelost was. (Hypotheek bij de ING)
Wij hebben de hypotheek in maart of april 2011 aangevraagd / gekregen. Maar ik heb geen vast contract (en dus ook geen NHG) dus misschien dat dat de reden was.quote:Op maandag 9 januari 2012 09:57 schreef ice_9 het volgende:
[..]
Klopt. Het is inderdaad moeilijker geworden sinds een paar dagen:
http://nos.nl/op3/artikel(...)n-bij-hypotheek.html
Tsja, er zijn ook mensen die hun loonstrookjes ophogen om tóch dat leuke huis te kunnen financieren.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:31 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Ok nu snap ik het en we zeggen eigenlijk allebei hetzelfdequote:Op zondag 8 januari 2012 19:40 schreef DikBoek het volgende:
[..]
Ehm, nee. Dat is de bank dus niet. Net zoals Snabbi laat je je in de luren leggen door het foute dagelijkse spraakgebruik. Gelukkig is het door anderen hier stukje bij beetje vrij aardig uitgelegd, maar ik zal het nog even voor je op een rijtje zetten.
Een hypotheek is een recht, een zakelijk zekerheidsrecht. (art. 3:227 BW) Het is niet de lening, het is er aan verbonden (als een afhankelijk recht, art 3:7 BW). Een hypotheek is het recht dat de bank op het huis heeft om dat huis te verkopen (3:268 BW) en zich met voorrang op de opbrengst te verhalen (3:278 BW), in het geval dat de schuldige in gebreke blijft met het terugbetalen van de lening. Het huis is dus eigendom van degene die het koopt, maar diegene, de consument, verleent er een recht van hypotheek op, ten gunste van de bank. De bank neemt dus de hypotheek.
Je gaat in feite niet naar de bank om een hypotheekrecht te vestigen. Je gaat naar de bank om een smak geld te lenen. Die eisen in ruil daarvoor een zekerheidsrecht op je huis. Dat recht geef jij ze. Dat kun je doen omdat het huis van jou is, omdat je het net hebt gekocht met het geld dat je van de bank kreeg.
Mijn verhaal klopt aan een stuk meer kanten dan je denkt. Beschuldig me in het vervolg niet van het geloven in sprookjes. In tegenstelling tot de meeste Fok!kers pleeg ik weinig te zeggen over dingen waar ik geen verstand van heb.
Overigens is het idee dat de bank eigenaar van het huis is, hoewel hier niet van toepassing, niet erg vreemd. De fiducaire eigendomsoverdracht (je verkoopt je huis aan de bank zodat zij zeker weten dat je je lening afbetaalt) is in Nederland in 1992 afgeschaft bij de invoering van het nieuwe Burgerlijk Wetboek. Daarvoor was het erg populair. In veel stelsels was dit dé manier om een soort van hypotheek te vestigen.
Behalve dan dat mijn verhaal klopt, het jouwe niet, en ik je niet van sprookjes beschuldig.quote:Op maandag 9 januari 2012 12:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ok nu snap ik het en we zeggen eigenlijk allebei hetzelfde
Pff, dat wordt nog wat als ik binnenkort de arbeidsmarkt opga met 30k studieschuld.quote:Op maandag 9 januari 2012 09:57 schreef ice_9 het volgende:
[..]
Klopt. Het is inderdaad moeilijker geworden sinds een paar dagen:
http://nos.nl/op3/artikel(...)n-bij-hypotheek.html
Dat zou ik wel zo denken, het gaat er immers om dat de bank een inschatting maakt van het risico dat de bank loopt dat jij je hypotheekrente/aflossing niet meer zou kunnen ophoesten.quote:Op maandag 9 januari 2012 18:52 schreef Kaas- het volgende:
Pff, dat wordt nog wat als ik binnenkort de arbeidsmarkt opga met 30k studieschuld.Maar ik mag toch aannemen dat ze er geen probleem van maken als je een hypotheek kiest die ruim onder het maximum ligt dat bij jouw salaris hoort?
Nog een kleine extra aanvulling: gedwongen verkoop = executie door de bank.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 18:38 schreef HetnichtjevanFreud het volgende:
De NHG bemoeit zich niet met eerdere schulden, dat is aan de geldverstrekker. NHG houdt zich alleen bezig met wel of niet verwijtbaar je hypotheek niet kunnen voldoen. Niet verwijtbaar je hypotheek niet kunnen betalen is maar een klein rijtje: scheiding, werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, onvrijwillige inkomensdaling en overlijden (echt?? jaha!!)
(link voorwaarden NHG: https://voorwaardenennorm(...)_-_V_N2012-2-DEF.pdf). .
Zoals je ziet staat hier 'mijn hypotheek niet kunnen betalen want ik heb al zoveel andere schulden' niet tussen. Bedenk je wel: NHG is een soort van verzekering die het gat opvangt tussen je hypotheekbedrag en de verkoopopbrengst van je huis bij gedwongen verkoop. Mocht er dus een niet verwijtbare restschuld overblijven, dan betaalt het NHG deze.
Ik kon nog niet eerder reageren, omdat we op het moment van mijn vorige post nog niet opnieuw naar de hypotheekadviseur waren geweest. Maar we zijn net terugquote:Op zaterdag 7 januari 2012 16:28 schreef droom_econoom8 het volgende:
En heb je nu iets getekend waarop staat dat je die schuld niet hebt? Met andere woorden: Stel dat er iets mis gaat (wat we natuurlijk niet hopen), kan die bank of de NHG dan zeggen dat je die schuld hebt verzwegen?
Ik heb het netjes gemeld en de jaaropgaaf laten zien, dus van mijn kant volledige openheid van zakenquote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:30 schreef RodenCity het volgende:
Indien je aanspraak wil gaan maken op NHG zal je volledige openheid van zaken moeten geven over het hoe en waarom je niet aan je betalingsverplichting kan voldoen. Mocht er dan uitkomen dat je tentijde van het aanvragen van de hypotheek een studieschuld had welke niet gemeld is, kan ik me goed voorstellen dat dit nadelige gevolgen kan hebben.
Integendeel - dat is precies wat NHG vaak WEL doet:quote:Op dinsdag 10 januari 2012 19:37 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Nog een kleine extra aanvulling: gedwongen verkoop = executie door de bank.
Dus niet, zoals ik weleens beweerd zie worden, "ik moet mijn huis verkopen want ik kan het niet meer betalen, ik heb twee ton hypotheek maar mijn huis levert maar 180.000 euro op" (in vrije verkoop dus) - die restschuld van 20.000 euro blijft dus gewoon staan en wordt dus NIET vergoed door de NHG. Het is dus niet zo dat de NHG 'opdraait' voor eenieder die zijn huis moet verkopen en de opbrengst ziet tegenvallen (dat zou natuurlijk ook van de gekke zijn).
Hoe kom je dan ooit aan een restschuld als die schuld in die gevallen gewoon wordt kwijtgescholden?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:40 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Integendeel - dat is precies wat NHG vaak WEL doet:
http://www.nhg.nl/consume(...)dwongen-verkoop.html
De kwijtschelding wordt zelden niet verleend.
Lang niet iedereen neemt een NHG hypotheek. Onder andere omdat je er alleen relatief goedkope huizen mee mag kopen, je vaak verplicht een verzekering moet afsluiten enz..quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:44 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Hoe kom je dan ooit aan een restschuld als die schuld in die gevallen gewoon wordt kwijtgescholden?![]()
Dan is het toch geen enkel probleem als je door scheiding, werkloosheid e.d. je huis moet verkopen - waarom lees ik dan overal dat dat zo'n probleem is?
Kennelijk heb ik iets niet goed begrepen. Had ik dus toch véél meer kunnen lenen toen ik mijn eerste huis kocht, want dat echtscheidingsrisico was er dus kennelijk niet.
Okee, weer wat geleerd!quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:51 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Lang niet iedereen neemt een NHG hypotheek. Onder andere omdat je er alleen relatief goedkope huizen mee mag kopen, je vaak verplicht een verzekering moet afsluiten enz..
Zonder NHG heb je idd een probleem bij een restschuld.
Dat klopt, ik denk zelf dat de NHG een tijdbom onder de overheidsfinanciën kan worden. Niet voor niets heeft de overheid er recent alles aan gedaan om de woningmarkt op te krikken; o.a. overdrachtbelasting van 6 -> 2%.quote:Op dinsdag 17 januari 2012 23:18 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Maar... die NHG, die is niet zo heel erg lang geleden geldig geworden voor hypotheken tot 3 ton, toch? Het kan aan mij liggen, maar dat vind ik toch een behoorlijke klap geld, waar toch echt wel iets meer dan een 'goedkoop' huis mee kan worden gekocht. Vind het een behoorlijk eng idee dat er in deze tijd van huizencrisis er dus waarschijnlijk een behoorlijke aanslag op die NHG-pot zal worden gepleegd (en dus echt niet alleen ten behoeve van 'starters')... als de boel ècht over de kop gaat, zal dat systeem dan wel te behouden zijn? De crisis zou wel eens de bom kunnen zijn die dit hele systeem uiteindelijk opblaast.![]()
Waarom geen bankspaarproduct?quote:Op dinsdag 17 januari 2012 21:32 schreef Locusta het volgende:
[..]
Voor de geïnteresseerden: we hebben een 100% spaarhypotheek (geen banksparen) die we in 25 jaar volledig aflossen. De hypotheek gaan we afsluiten bij ASR en vriendlief is een Feyenoordfan, dus dat kon niet meer stuk
Bij deze hadden we na 10 jaar meer in het spaardepot zitten en de maandlasten waren lagerquote:
Niet.quote:Op donderdag 19 januari 2012 12:10 schreef FortunaHome het volgende:
Weet iemand of de volgende theorie opgaat:
Bij een hoge studieschuld kijkt men naar je inkomen (verzamelinkomen bij de BD) en aan de hand daarvan wordt een maandbedrag vastgesteld. Indien je een hypotheek neemt wordt je verzamelinkomen lager (HRA) en dus je maandbedrag ook. Indien er na 15 jaar nog een restschuld staat wordt die kwijtgescholden.
Maar dat is waarschijnlijk omdat je met dat maandbedrag de hele lening afbetaalt binnen de tijd die er voor staat. Je zat waarschijnlijk met je maandbedrag al niet aan de top van wat DUO meent dat je maandelijks kunt betalen op grond van je inkomen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:13 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Niet.
Ik betaal nog steeds net zo veel als toen we nog een goedkoper huis hadden.* En het is geen 15 jaar, maar 17, want de eerste twee jaar na het beëindigen van je studie hoef je nog niet terug te betalen (mag wel). De 15 jaar gaan pas in na de zgn aanloopfase.
Ik zou eigenlijk niet weten wat het maximum is... Even googlen!quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar dat is waarschijnlijk omdat je met dat maandbedrag de hele lening afbetaalt binnen de tijd die er voor staat. Je zat waarschijnlijk met je maandbedrag al niet aan de top van wat DUO meent dat je maandelijks kunt betalen op grond van je inkomen.
Ik vraag het me af of HRA verrekend is in het verzamelinkomen waarop DUO zich baseert.
Dit bedoel ik dus inderdaad. Naar mijn weten is de HRA een aftrekpost. (hence the "a"). Daardoor zou je verzamelinkomen lager moeten zijn. Wie weet dit?quote:Op donderdag 19 januari 2012 14:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar dat is waarschijnlijk omdat je met dat maandbedrag de hele lening afbetaalt binnen de tijd die er voor staat. Je zat waarschijnlijk met je maandbedrag al niet aan de top van wat DUO meent dat je maandelijks kunt betalen op grond van je inkomen.
Ik vraag het me af of HRA verrekend is in het verzamelinkomen waarop DUO zich baseert.
enquote:Het verzamelinkomen wordt na aangifte vastgesteld door de Belastingdienst
quote:Het verzamelinkomen staat op de definitieve aanslag vermeld. Deze aanslag zul je van de Belastingdienst ontvangen.
Nee, dat is het minimumbedrag.quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:07 schreef FortunaHome het volgende:
Het maximumbedrag wat jij per maand betaalt is gewoon het bedrag waarmee je de totale lening aflost in 15 jaar (inclusief rente). In jouw geval zal dat lager zijn dan bedrag wat duo berekend in het geval van een draagkrachtmeting op basis van je verzamelinkomen.
Het maximum bedrag is het bedrag wat ik maximaal zou moeten betalen als ik een te hoge schuld zou hebben. Wat ik betaal is het minimum bedrag om m'n lenen binnen 15 jaar terug te betalen.quote:Op donderdag 19 januari 2012 15:07 schreef FortunaHome het volgende:
Het maximumbedrag wat jij per maand betaalt is gewoon het bedrag waarmee je de totale lening aflost in 15 jaar (inclusief rente). In jouw geval zal dat lager zijn dan bedrag wat duo berekend in het geval van een draagkrachtmeting op basis van je verzamelinkomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |