In het betreffende topic is dat de vraag als je persoonlijk gelooft in een ziel en/of geest. Ik kan dan heel hard gaan roepen dat de mens verschillend is omdat hij een ziel zou hebben, maar dat voegt niets toe. Is ook nog niet eens het doel van de discussie, toch zie je bepaalde manieren deze vreemde manier van discussiëren toepassen.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:29 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ok maar het verschil tussen mens en dier topic lijkt me (gezien de titel) nog niet eens het juiste topic daarvoor.
Overigens heeft het inderdaad geen zin om met bijbelteksten te slaan in die discussie omdat de discussie de bijbel zelf in twijfel trekt.
Lees jij de bijbel misschien allegorisch ?
Maar goed wellicht in een ander topic dan
Je weet zelf het antwoord wel.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:47 schreef Atheist1925 het volgende:
Dat begrijp ik wel, maar moeten mensen zich verlagen tot het niveau van de laagste, of moet de laagste zich verhogen tot het niveau van het gemiddelde?
Verzin dat zelf maar, daar ga ik geen uitspraak over doen.quote:
Nee dat wordt er niet hoor, er staat onthouden van bloed. Er staat niet: U dient zich te onthouden van het eten en drinken van bloed. Of ben ik zo blind dat ik die woorden niet zie?quote:Nee, ook als de grondtekst er bij gehaald wordt er gesproken binnen de context van voedsel. Als ik zeg je mag niet aan de kaas en vlees in de koelkast zitten en niet aan de vis` lijkt het mij duidelijk dat ik daarmee niet bedoel dat je geen vis mag aanraken, maar de vis in de koelkast.
Ja klopt, maar jij zit niet uitgeslotenen. Jij zei mensen die wat anders denken.quote:Het gaat niet om vergelijken, maar om de middenweg te vinden
[quote]
Het gaat niet om de middenweg maar wel over vergelijken.
Een middenweg is altijd fout op dit gebied, want dan geef je dingen waar je zelf in gelooft op om vriendjes te maken binnen ander geloof?
Dat is net als dat de romeinse keizer dat deed om vriendjes onder heidenen te maken, maakte van de saturnalia een nieuw feest: Kerst.
Dat is ook fout.
[quote]Je geeft eerder aan dat gezinnen uit elkaar worden gerukt, er geen contact mogelijk is?
Als je een goede studie maakt van de Bijbel, de gehele context meeneemt en de gehele Bijbel en niet op 1 versje doodstaart en met behulp van God: Is dat wel mogelijk en duidelijk.quote:Dat is niet mijn vraag, mijn vraag is of het menselijk gezien altijd overduidelijk is wat de juiste interpretatie is?
Idd ze moeten zich tot het gemiddelde aanpassen!quote:Op dinsdag 10 januari 2012 16:47 schreef Atheist1925 het volgende:
Dat begrijp ik wel, maar moeten mensen zich verlagen tot het niveau van de laagste, of moet de laagste zich verhogen tot het niveau van het gemiddelde?
Ik zou er iets van maken als "christenen in het algemeen zijn te weinig stellig in wat ze geloven".quote:Op dinsdag 10 januari 2012 18:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Verzin dat zelf maar, daar ga ik geen uitspraak over doen.
Dan ben ik het niet met je eens, ik lees die context juist wel (in de achtergrond en context van de boeken van mozes). Maar daar kom ik zo op terug.quote:Nee dat wordt er niet hoor, er staat onthouden van bloed. Er staat niet: U dient zich te onthouden van het eten en drinken van bloed. Of ben ik zo blind dat ik die woorden niet zie?
Ja dat is inderdaad een logische conclusie met je vis, maar er wordt hier nergens duidelijk gemaakt dat het op het eten en drinken zou moeten slaan!
Ik zie mijn protestante, mijn baptistische, maar ook mijn pinkstervrienden als mijn medegelovigen. Ik kan er voor kiezen om bij-zaken (b.v. doop of geestesgaven) een wig te laten drijven, en hun geloof als vals aan te merken.Zij kunnen hetzelfde doen, en dan zitten we met zijn 3-en op 3 eilandjes allemaal ons gelijk vol te houden.quote:Het gaat niet om de middenweg maar wel over vergelijken.
Een middenweg is altijd fout op dit gebied, want dan geef je dingen waar je zelf in gelooft op om vriendjes te maken binnen ander geloof?
Dat is net als dat de romeinse keizer dat deed om vriendjes onder heidenen te maken, maakte van de saturnalia een nieuw feest: Kerst.
Dat is ook fout.
Wanneer wordt je uitgesloten, en wie bepaald dat?quote:Ja klopt, maar jij zit niet uitgeslotenen. Jij zei mensen die wat anders denken.
We mogen geen contact hebben met uitgeslotenen maar wel met ''gewone'' mensen.
Zoals je net zag was ik het dus al niet met je eens. En ik kan zo nog 100 andere versjes erbij halen waar we het bij voorbaat al niet eens over zijn. Wie bepaalt nu wie er gelijk heeft?quote:Als je een goede studie maakt van de Bijbel, de gehele context meeneemt en de gehele Bijbel en niet op 1 versje doodstaart en met behulp van God: Is dat wel mogelijk en duidelijk.
Mijn opmerking was totaal niet vaag. En wat jij er van maakt is wel een net verwoorde versie ervan. Dus dat zat wel goed.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 21:08 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik zou er iets van maken als "christenen in het algemeen zijn te weinig stellig in wat ze geloven".
Maar dan weet ik nog steeds niet of het klopt of jij dat met die opmerking bedoelde, hij is flink aan de vage kant.
Je hoeft ook het contact of wat dan ook niet te laten, je moet alleen heel erg uitpassen met valselijke invloeden. Dat ze geen valse leerstellingen over bij je dumpen.quote:Ik zie mijn protestante, mijn baptistische, maar ook mijn pinkstervrienden als mijn medegelovigen. Ik kan er voor kiezen om bij-zaken (b.v. doop of geestesgaven) een wig te laten drijven, en hun geloof als vals aan te merken.Zij kunnen hetzelfde doen, en dan zitten we met zijn 3-en op 3 eilandjes allemaal ons gelijk vol te houden.
Wie het kleine niet eert is het grote niet waard he.quote:Zoals je in handelingen 15 leest (hadden we het zojuist over) was er binnen de eerste gemeente commotie over het feit dat heidenen niet besneden waren. Uiteindelijk is de conclusie van de gemeente en het schrijven dat ze doen uitgaan dat men zich alleen aan de zaken die noodzakelijk zijn moet houden. Uit dit stuk blijkt dat het niet de bedoeling was dat discussie over minder belangrijke zaken (bijvoorbeeld bep. tradities) een wig moest drijven in de gemeente.
Als je Gods geboden overtreedt. Daarbij ligt het er ook aan in hoeverre je erg berouw hebt of juist totaal niet. Uiteindelijk is het de Bijbel die dat bepaalt, maar in de gemeente zijn dat de ouderlingen die het gesprek aangaan.quote:Wanneer wordt je uitgesloten, en wie bepaald dat?
Nog steeds de Bijbel!quote:Wie bepaalt nu wie er gelijk heeft?
Ok, maar dan kom je weer uit op het punt wie de juiste interpretatie van de bijbel heeft. Ben jij dat of de Jehova Getuigen, of de baptisten of helemaal niemand?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 21:46 schreef bianconeri het volgende:
Mijn opmerking was totaal niet vaag. En wat jij er van maakt is wel een net verwoorde versie ervan. Dus dat zat wel goed.
Ok, maar hoe weet je of die leerstellingen fout zijn, dus even terugkomend op bovenstaande vraag, wie bepaalt dan de juiste interpretatie van de bijbel?quote:Je hoeft ook het contact of wat dan ook niet te laten, je moet alleen heel erg uitpassen met valselijke invloeden. Dat ze geen valse leerstellingen over bij je dumpen.
Dat is juist het grote gevaar.
" Wie het kleine niet eert.." is geen bijbelse leer, daar kunnen we weinig aan ophangen.quote:Wie het kleine niet eert is het grote niet waard he.
Dat punt ging om de verwerping van de joden als Gods volk, de heidenen werden ook de weg geopend naar Gods volk. De besnijdenis was 1 vd discussiepunten en die werd door het 1e eeuwse besturende lichaam opgelost.
Noodzakelijke dingen? Ook kleine dingen die God gebiedt zijn noodzakelijk, anders zou Gods ze niet geven als ze er toch niet toe doen.
Hoe zit dat dan met dat gezin waar je het over had?quote:Als je Gods geboden overtreedt. Daarbij ligt het er ook aan in hoeverre je erg berouw hebt of juist totaal niet. Uiteindelijk is het de Bijbel die dat bepaalt, maar in de gemeente zijn dat de ouderlingen die het gesprek aangaan.
Ik haal een voorbeeld aan waar we beide wel een duidelijk verschil van standpunt over hebben. Dit conflicteert met jouw opmerking. Daarnaast heb je ook bijvoorbeeld bovenstaand voorbeeld uit Mattheus waar Jezus blijkbaar een heel andere interpretatie had van de schrift dan de wijze schriftgeleerden, ook dit conflicteert met jouw opmerking dat de interpretatie van de bijbel altijd eenduidig is te maken.quote:Nog steeds de Bijbel!
Er bestaat bv veel discussie over de 3-eenheid, heel erg onnodig want de Bijbel is hier heel stellig in. Dan kun je wel 2 meningen hebben, maar Bijbels makkelijk te weerleggen.
Er zijn geen standpunten waar echt twijfel over kan bestaan, de bijbel is gewoon duidelijk.
Vind jij een niet-eenduidige bijbel rijmen met een almachtige schepper die schijnbaar veel belang hecht aan zijn wetten die erin opgetekend staan?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 23:12 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik haal een voorbeeld aan waar we beide wel een duidelijk verschil van standpunt over hebben. Dit conflicteert met jouw opmerking. Daarnaast heb je ook bijvoorbeeld bovenstaand voorbeeld uit Mattheus waar Jezus blijkbaar een heel andere interpretatie had van de schrift dan de wijze schriftgeleerden, ook dit conflicteert met jouw opmerking dat de interpretatie van de bijbel altijd eenduidig is te maken.
Je hebt mij wel even aan het denken gezetquote:Op woensdag 11 januari 2012 10:15 schreef falling_away het volgende:
[..]
Vind jij een niet-eenduidige bijbel rijmen met een almachtige schepper die schijnbaar veel belang hecht aan zijn wetten die erin opgetekend staan?
Die vraag klinkt suggestief maar ik ben gewoon benieuwd naar je zienswijze. Ik vind het namelijk vreemd dat god een boek laat optekenen waarover zoveel strijd en onenigheid kan ontstaan.
het enige antwoord dat ik tot nu toe gekregen heb van mensen op deze vraag is iets in de trant van dat het hooghartig is van mij om zoiets te zeggen omdat god's wegen ondoorgrondelijk zijn.
Als ik zeg mythologie, wil dat nog niet zeggen dat het letterlijk zo in de Bijbel staat.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:35 schreef Atheist1925 het volgende:
[..]
Fout, zelfs als je de mythologie een beetje kent. Lucifer is lichtdrager, en de enige vers in de Bijbel die gaat over Lucifer is het een profetie tegen de koning van Babel, en niet tegen satan.
Beste manier is simpelweg om verschillende Bijbels te gebruiken, iets wat wij bv wel geregeld doen(kijk alleen al in onze lectuur).quote:Op dinsdag 10 januari 2012 23:12 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ok, maar dan kom je weer uit op het punt wie de juiste interpretatie van de bijbel heeft. Ben jij dat of de Jehova Getuigen, of de baptisten of helemaal niemand?
Ok, maar hoe weet je of die leerstellingen fout zijn, dus even terugkomend op bovenstaande vraag, wie bepaalt dan de juiste interpretatie van de bijbel?
Klopt, die wet verviel ook dmv Jezus.quote:Je hebt ook bijv. Mattheus 12 waar Jezus het niet zo nauw neemt met de wetten van Mozes, hij lijkt er helemaal niet zo zwart wit tegen te kijken als de farizeers die het altijd beter wisten. Beide gedeelten.
Uhm welk gezin waar ik het over had?quote:Hoe zit dat dan met dat gezin waar je het over had?
Dat mensen het anders interpreteren maakt nog niet dat de Bijbel niet duidelijk is maar juist dat mensen er fouten meemaken.quote:Ik haal een voorbeeld aan waar we beide wel een duidelijk verschil van standpunt over hebben. Dit conflicteert met jouw opmerking. Daarnaast heb je ook bijvoorbeeld bovenstaand voorbeeld uit Mattheus waar Jezus blijkbaar een heel andere interpretatie had van de schrift dan de wijze schriftgeleerden, ook dit conflicteert met jouw opmerking dat de interpretatie van de bijbel altijd eenduidig is te maken.
Uhm er zit helemaal geen tegenstrijdigheid in ofzo, het is juiste de onvolmaakte mens die overal problemen van maakt. Niet de bijbel.quote:Op woensdag 11 januari 2012 10:15 schreef falling_away het volgende:
Die vraag klinkt suggestief maar ik ben gewoon benieuwd naar je zienswijze. Ik vind het namelijk vreemd dat god een boek laat optekenen waarover zoveel strijd en onenigheid kan ontstaan.
Ongelofelijk Lumina.....quote:Op woensdag 11 januari 2012 12:36 schreef luminal het volgende:
Jongens vergeet niet dat bianconeri een slachtoffer is van hersenspoelingstechnieken die ingezet worden door gevaarlijke controlerende sekten zoals de Jehovah's Getuigen.
Nee hoor zie geen bewijzen ertegen, en mijn brein hoeft daar totaal geen moeite voor te doen.quote:Bianconeri denkt dat alle leerstellingen die hij volgt waar zijn, ook al ziet hij bewijzen die ze ontkrachten.
Er wordt ons juist erg aangeraden om ons te verplaatsen in de huisbewoner, beetje onlogisch als dat juist de manier is om eruit te gaan stappen he.quote:Echter hoe meer ik de bijbel studeerde, en me probeerde voor te stellen wat een huisbewoner zou denken van bepaalde bijbelteksten, hoe meer ik besefde dat de bijbel volstaat met de meest bizarre onzin, en dat de leerstellingen van het genootschap veel van de bijbel negeert of verdraaid. Juist omdat ik me in de gedachten van de huisbewoner probeerde te verplaatsen, ben ik wakker geworden en ben ik nu een zogenaamde 'inactieveling',
Komt omdat ik in de wereld ben opgegroeid en daardoor vele banden heb,quote:Bianconeri er is nog hoop voor je. Het feit dat je op dit forum komt en praat terwijl dat ten strengste ontraden wordt is een mooi teken, een teken dat je misschien wel iets oppikt in de discussies hier wat je later vrij kan maken van de geestelijke gevangenis waar je nu in zit.
Goed verzonnen.quote:Jehovah's Getuigen houden hun leden gevangen via het BITE model.
Vanuit dat standpunt van een normaal persoon redener is iets wat we elke keer voor de velddienst en vaker doen. +dat ik middenin zo'n ''normaal'' niet JG zin zit dus genoeg hoor.quote:De enige manier waarop Bianconeri zichzelf kan ontketenen is door net als ik uit het standpunt van een normaal persoon te denken of door bijvoorbeeld andere hersenspoelende sektes zoals scientology te onderzoeken en daarna parallelen proberen te trekken. De leerstellingen discussieren op internet is eigenlijk nutteloos, hij zal koste wat kost de leerstellingen verdedigen. Als het genootschap zegt dat de lucht paars is in plaats van blauw dan zal Bianconeri hier op dit forum ons komen vertellen dat de lucht paars is.
God heeft de mens gemaakt naar zijn beeld, en de vrucht van de heilige geest staat beschreven. Ook staan er andere karaktereigenschappen van god opgetekend in de bijbel (bijv. dat hij jaloers is). Je kunt je dus wel een beeld vormen van wie de god van de bijbel is.quote:Op woensdag 11 januari 2012 12:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je hebt mij wel even aan het denken gezet
Je vraag gaat er bij voorbaat al vanuit dat een almachtige God een boek zou laten optekenen welke maar één interpretatie duidelijk maakt. Dat is een directe vraag over de ogenschijnlijke discrepantie tussen de almacht van God en de wereld om je heen. daar kan je veel meer vragen bij verzinnen uit dezelfde strekking:
- Kon God iedereen niet vergeven zonder Jezus te laten sterven?
- Kan God niet wat doen aan al het leed in de wereld?
- Kon God de boom van goed en kwaad gewoon niet in de hof van eden zetten?
Als je deze vragen wil beantwoorden kan je dat alleen doen door over de bedoeling na te denken achter hetgeen wat God doet, en daar is niet altijd een klant en klaar antwoord op te geven.
Wat betreft de bijbel: Als God de bijbel zo zou moeten laten inspireren dat hij niet anders interpreteerbaar zou zijn kom je denk ik al snel op een boek met alleen kant en klare regels. De bijbel is niet zo geschreven, in ieder geval grotendeels niet. Er staat geschiedenis in, liederen, spreuken, poëzie, leerboeken, etc.
Het probleem van de vraagstelling is dat je uitkomt op het karakter van God, maar dat je daar vanuit wetenschappelijke benadering geen uitspraak over kan doen. Je kan immers geen uitspraak doen naar het karakter van iets wat niet bestaat binnen de kaders. Je kan hoogstens een theologische vraagstelling verzinnen, maar dan ga je bij voorbaat al uit dat God bestaat.
Is dat iets wat niet duidelijk is dan? De Bijbel toont duidelijk dat we ons niet aan de sabbat hoeven te houden.quote:Op woensdag 11 januari 2012 21:40 schreef falling_away het volgende:
Nu is er echter een boek waarover veel verwarring ontstaat.. moeten we ons nog aan de sabbath houden?
Uhm tja waarom niet meer dan?quote:Moeten we nog steeds langs de deuren? .
De bekende tekst in 2 Tim 3:16: Gehele schrift geinspireerd door God.quote:Waarom staat er niets in waardoor je ZEKER weet dat de bijbel het woord van god is
Matt.5 : 17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen.quote:Op woensdag 11 januari 2012 21:50 schreef bianconeri het volgende:
Is dat iets wat niet duidelijk is dan? De Bijbel toont duidelijk dat we ons niet aan de sabbat hoeven te houden.
Dat deed hij uiteindelijk ook niet zelf maar door het offer wat hij gaf.quote:Op woensdag 11 januari 2012 21:54 schreef ATON het volgende:
[..]
Matt.5 : 17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen.
Leesblind ?quote:Op woensdag 11 januari 2012 22:01 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat deed hij uiteindelijk ook niet zelf maar door het offer wat hij gaf.
En was niet hetgeen waar hij voor zou komen, hij kwam om de mensen te dienen en niet om gediend te worden zoals hij zelf zegt.
Jezus deed dit ook?quote:Op maandag 9 januari 2012 14:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het is inderdaad een Bijbels gebod wat valt onder het bekend maken van het goede nieuws zoals dat gezegd is in de Bijbel. Om het woord te prediken. Ook Jezus deed dit en stuurde zelfs eens een groep van 70 man op pad.
Heel wat anders dan kerken die passief wachten, en dat onder prediken zien.
Het verspreiden van Gods woord?quote:Als we het zouden doen om mensen te bekeren dan was het niet bepaald goed.
Nee wij zijn puur bezig met het verspreiden van Gods woord.
Ook al nemen mensen vaak niets, toch hebben ze ons gezien en vaak ook Gods naam weer in de mond gehad.
Zelfkennis is de sleutel,want anders krijg je de vreemdste theorieën.quote:Nee, de Bijbel en JG is niet de oplossing voor het wereldwijde probleem waar inderdaad Satan verantwoordelijk voor is. God is de enige oplossing die er is.
Satan brengt verkeerde gedachten onbewust in de mensen naar voren, maakt de slechte dingen ontzettend aantrekkelijk zodat mensen daar naar trekken en niet naar God.
Dus als ik een boek schrijf, ergens vermeld dat het 'geheel geinspireerd is door God' en ik wacht een paar honderd jaar (of net zo lang tot een teloorgaand keizerrijk besluit een staatsgodsdienst in te voeren om 'de boel bij elkaar te houden') dan is mijn boek ook 'de Waarheid'?quote:Op woensdag 11 januari 2012 21:50 schreef bianconeri het volgende:
De bekende tekst in 2 Tim 3:16: Gehele schrift geinspireerd door God.
Duidelijk toch?
Deze post is geïnspireerd door de Kerstman!quote:Op donderdag 12 januari 2012 09:19 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dus als ik een boek schrijf, ergens vermeld dat het 'geheel geinspireerd is door God' en ik wacht een paar honderd jaar (of net zo lang tot een teloorgaand keizerrijk besluit een staatsgodsdienst in te voeren om 'de boel bij elkaar te houden') dan is mijn boek ook 'de Waarheid'?
Gaaf, ik ga meteen beginnen
Ik wist het!quote:Op donderdag 12 januari 2012 10:13 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Deze post is geïnspireerd door de Kerstman!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |