abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109383460
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 00:33 schreef sjoneah het volgende:

[..]

Begrijp ik goed dat als je dus geen 7 op wiskunde staat in het 3e jaar dat je dan geen NT profiel zou mogen kiezen? Ik heb alle laatste jaren van mijn VWO opleiding (met NT) net een 5 of een 5.5 op wiskunde B gehaald, en uiteindelijk met een 6 geslaagd op mijn examen. Toch ben ik blij dat ik het gedaan heb, hoe moeilijk het ook was.
Het inzicht wat wiskunde B geeft/leert is namelijk naar mijn idee niet alleen toe te passen op het 'pure' vak wiskunde, maar op veel meer dagelijkse dingen, en daarnaast heb ik het ook altijd wel interessant gevonden. Het inzicht bij mij ontbrak soms, maar toch is het mij met hulp van mijn docent gelukt en in het laatste jaar heb ik het licht gezien, en werd alles toch duidelijker. Heb zelfs nog in de 5e getwijfeld of ik niet zou gaan switchen van profiel, met alle gevolgen die daarbij horen.. alleen maar om wiskunde.
Mijn verhaal toont aan dat ik geen succesverhaal ben geweest op het gebied van wiskunde B. Toch heb ik mij gered, en ik heb het gehaald.

Vind het dus een vreemd gegeven dat men geen wiskunde B zou mogen kiezen/doen omdat er een te laag cijfer op het rapport staat, en voor zover ik het kan beoordelen bestaan dit soort regels alleen maar op scholen om de examengemiddeldes te garanderen, om dus de schoolinspectie maar tevreden te houden. De omgekeerde wereld naar mijn beleving, maar ik besef mij ook dat in deze tijd van bezuinigingen dit soort maatregelen steeds meer voor de hand komen te liggen.
leerlingen die een 7 staan in de derde staan niet noodzakelijkerwijs een 7 in de bovenbouw bij wiskunde B, sterker nog, er zijn er genoeg die slagen met 5,5 voor wiskunde.

de kinderen die in 3 havo met hangen en wurgen een 5.5 staan voor wiskunde gaan het écht niet redden in de bovenbouw met wiskunde B.

En natuurlijk zit daar ook aan vast dat we de inspectie tevreden willen houden, maar de basis is de praktijk dat kinderen die het in de onderbouw niet of nauwelijks redden met Wi of Na de bovenbouw doorgaans niet redden.
Kwak
pi_109383577
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 23:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mijn ervaring met klasgenoten is dat diegenen die goed waren in de bètavakken geen hekel hadden aan die vakken en dat diegenen die er een hekel aan hadden hier slecht in waren.
Misschien vergis ik mij maar volgens mij hangt het vooral van de capaciteiten af. Iets wat gemakkelijk gaat vind je vaak toch ook leuk of op zijn minst niet vervelend? Een bètaprofiel, voor zo ver dat bestaat op het VWO, wil natuurlijk nog niet zeggen dat je ook voor een bètaopleiding kiest aan de universiteit. Als je iets anders interessanter vindt en daar valt een goede boterham mee te verdienen dan moet je dat vooral gaan doen.
zeker op VWO is dit echt bullsh*t. ik, en veel van mijn vriendinnen waren niet slecht in de exacte vakken, maar kozen ze niet. geen zin in de praktijkexamens (opstellingen en experimenten kostte veeeeel tijd en je moest nog samenwerken ook (brrrr)), stomme leraren, stomme labjassen, geen tijd om die extra taal te doen, of de economievakken die we veel interessanter vonden.

ik snap dat dit voor mensen met een exacte opleiding niet te volgen is misschien, maar voor sommige mensen is het simpelweg niet interessant en niet relevant, en die mensen zijn desondanks níet dom, en hebben wél aan algemene kennis en interesse voldoende om de werled en de actualiteit te kunnen volgen. echt waar.
Kwak
pi_109383654
quote:
2s.gif Op donderdag 22 maart 2012 08:12 schreef mane het volgende:
Ik heb het gevoel dat dit topic nogal 'gekaapt' wordt door mensen die wel een mening over het onderwijs hebben maar zelf geen docent zijn. Dat hoort hier niet thuis. Het gaat hier om het delen van ervaringen en daarbij kunnen docenten zich kwetsbaar opstellen. Docenten hoeven hier niet een schoolbeleid uit te leggen of politieke discussies te voeren.

Als laatste punt over het stellen van eisen aan het kiezen van bepaalde vakken... daar zit uiteraard een gedachte achter. De ervaring leert dat de eisen die in de bovenbouw gesteld worden aan leerlingen behoorlijk omhoog gaan. Waar leerlingen redelijk fluitend door de onderbouw zijn gegaan, kunnen ze in de bovenbouw flink in de problemen komen, zeker als ze het vooral moeten hebben van leerwerk, maar weinig echt begrip hebben van het vak. Dit lijkt vooral bij de beta vakken zo te spelen. Er zijn dus leerlingen die in de onderbouw, bij het kiezen van het profiel, een zes staan voor het vaak. Maar die zes keldert dan naar beneden in klas 5 en wordt een 4. Vandaar dat docenten een advies geven, omdat zij redelijk kunnen inschatten in hoeverre een leerling de potentie heeft om de vakken in de bovenbouw aan te kunnen. Soms staat een wat luie leerling misschien 'maar' een zes maar is er wel veel inzicht en begrip aanwezig. Een docent zal dit bij toetsen en in lessen dan opmerken. Vandaar dat je voorzichtig moet zijn om een leerling die zesjes staat voor beta vakken een n-profiel te laten doen en adviezen zijn er niet voor niets. Uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel.
en wederom zeg jij hebt beter :')

als een ll. met duidelijk wél aanleg overigens een 6,4 staat mag die leerlign met een positief advies volgens mij wel het vak kiezen, uitzonderingen zijn er altijd.
Kwak
  donderdag 22 maart 2012 @ 17:46:37 #214
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_109394460
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 00:33 schreef sjoneah het volgende:

[..]

Begrijp ik goed dat als je dus geen 7 op wiskunde staat in het 3e jaar dat je dan geen NT profiel zou mogen kiezen? Ik heb alle laatste jaren van mijn VWO opleiding (met NT) net een 5 of een 5.5 op wiskunde B gehaald, en uiteindelijk met een 6 geslaagd op mijn examen. Toch ben ik blij dat ik het gedaan heb, hoe moeilijk het ook was.
Het inzicht wat wiskunde B geeft/leert is namelijk naar mijn idee niet alleen toe te passen op het 'pure' vak wiskunde, maar op veel meer dagelijkse dingen, en daarnaast heb ik het ook altijd wel interessant gevonden. Het inzicht bij mij ontbrak soms, maar toch is het mij met hulp van mijn docent gelukt en in het laatste jaar heb ik het licht gezien, en werd alles toch duidelijker. Heb zelfs nog in de 5e getwijfeld of ik niet zou gaan switchen van profiel, met alle gevolgen die daarbij horen.. alleen maar om wiskunde.
Mijn verhaal toont aan dat ik geen succesverhaal ben geweest op het gebied van wiskunde B. Toch heb ik mij gered, en ik heb het gehaald.

Vind het dus een vreemd gegeven dat men geen wiskunde B zou mogen kiezen/doen omdat er een te laag cijfer op het rapport staat, en voor zover ik het kan beoordelen bestaan dit soort regels alleen maar op scholen om de examengemiddeldes te garanderen, om dus de schoolinspectie maar tevreden te houden. De omgekeerde wereld naar mijn beleving, maar ik besef mij ook dat in deze tijd van bezuinigingen dit soort maatregelen steeds meer voor de hand komen te liggen.
Jij deed zeker heel erg je best? Dan val je in een categorie die ongeveer 10% groot is. Dus ja. En verder alles wat hierboven al gezegd is. Dat gezeur met die leerlingen die geen wiskunde kunnen en in de 4e nog lopen te zeiken dat ze geen formule bij een lijn kunnen opstellen: wegwezen. Dan kunnen we wiskunde gaan doen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 22 maart 2012 @ 17:51:17 #215
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_109394599
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2012 12:36 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

zeker op VWO is dit echt bullsh*t. ik, en veel van mijn vriendinnen waren niet slecht in de exacte vakken, maar kozen ze niet. geen zin in de praktijkexamens (opstellingen en experimenten kostte veeeeel tijd en je moest nog samenwerken ook (brrrr)), stomme leraren, stomme labjassen, geen tijd om die extra taal te doen, of de economievakken die we veel interessanter vonden.

ik snap dat dit voor mensen met een exacte opleiding niet te volgen is misschien, maar voor sommige mensen is het simpelweg niet interessant en niet relevant, en die mensen zijn desondanks níet dom, en hebben wél aan algemene kennis en interesse voldoende om de werled en de actualiteit te kunnen volgen. echt waar.
Je hebt helemaal gelijk, en dat zeg ik als docent natuurkunde en wiskunde. Je kan prima functioneren en gelukkig worden zonder. Niet iedereen hoeft bètavakken te doen. Alsjeblieft niet zeg... ik vraag me ook af waar ze al die leraren vandaan willen halen. En waarom sta ik bij wiskunde A leerlingen door het vak te sleuren, als ik ook toekomstige ingenieurs naar de universiteit kan helpen?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_109395454
Mijn laatste bijdrage voorlopig in deze discussie om wat misverstanden uit de weg te ruimen, aangezien het nu teveel offtopic en teveel een meningsuitwisseling wordt.

Ik stel niet dat iedereen bètavakken moet volgen, ik stel dat het handig is om je opties open te houden wanneer je 14 jaar oud bent en dus geen idee hebt wat je 3-4 jaar later wil studeren. Kwestie van opportunisme. Het spreekt hopelijk voor iedereen voor zich dat je enkel die vakken moet kiezen als je ze aankan. Of dat je die vakken leuk gaat vinden lijkt mij erg moeilijk in te schatten in 3-VWO, daarvoor heb je ze te weinig gehad, nietwaar?
Ik geloof niet dat er veel leerlingen zijn die deze vakken, voor zo ver dat nog bètavakken zijn op het VWO, niet volgen talent hebben voor deze vakken en vice versa maar dat doet er in dit verband niet toe. Ieder zijn mening, die is toch maar gebaseerd op subjectieve ervaringen.

quote:
En waarom sta ik bij wiskunde A leerlingen door het vak te sleuren, als ik ook toekomstige ingenieurs naar de universiteit kan helpen?
Het een hoeft natuurlijk niet ten koste te gaan van het ander: kwestie van organisatie (niet dat ik hiermee suggereer dat jij als individu daar invloed op hebt).
Wiskunde A had ik niet in gedachte bij het gebruiken van de term bètavak, dat is meer een cursus grafisch rekenmachientje gebruiken.
quote:
de kinderen die in 3 havo met hangen en wurgen een 5.5 staan voor wiskunde gaan het écht niet redden in de bovenbouw met wiskunde B.
Misschien, maar leerlingen die op hun sloffen een zesje halen hebben best een kans als ze eindelijk eens wat gaan werken. Al ben ik het er mee eens dat je vrij gemakkelijk een zeven moet kunnen halen voor wiskunde in 3-VWO als je een klein beetje bètatalent hebt.

quote:
En verder alles wat hierboven al gezegd is. Dat gezeur met die leerlingen die geen wiskunde kunnen en in de 4e nog lopen te zeiken dat ze geen formule bij een lijn kunnen opstellen: wegwezen.
Niet om het een of ander maar dan heeft de leraar die in de eerdere jaren lesgaf toch wel behoorlijk gefaald. Zo moeilijk is het niet om zo'n formule op te stellen, als je geen talent hebt dan heb je wat meer herhaling en oefening nodig maar iedereen kan het leren. Zelfs op de MAVO moesten ze dat vroeger kunnen, in het derde leerjaar al als ik me niet vergis.
quote:
en die mensen zijn desondanks níet dom
Raptor, jij leest zaken die er niet staan. Niemand heeft beweerd dat die mensen wel dom zijn. ;)
We verschillen hierover (de rest van jouw reactie) van mening, dat verschil van mening zullen we hier niet verder uitvechten aangezien dan echt het topic gekaapt zou worden. Misschien in een andere discussie een keer.

quote:
als een ll. met duidelijk wél aanleg overigens een 6,4 staat mag die leerlign met een positief advies volgens mij wel het vak kiezen, uitzonderingen zijn er altijd.
Ik hoop dat dit in de praktijk ook overal gebeurt, in het belang van de leerlingen. Een keertje op je bek gaan op de middelbare school is helemaal niet erg en het is heel wat minder schadelijk dan het niet hebben gekregen van kansen of op je bek gaan bij je vervolgopleiding.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 22 maart 2012 @ 18:25:12 #217
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_109395617
And now back to the original programme... ;)

Begin een beetje genoeg te krijgen van alle papierwerk die je moet invullen voor de vervolgopleiding van je mentorleerlingen. 30 formulieren die "even" ingevuld moeten worden. Aan de andere kant: vandaag lekker met een klas in het zonnetje gezeten. Als 't mooi weer is moet je er van profiteren.
.
pi_109401779
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2012 19:38 schreef Ill-Skillz het volgende:
Ik dank u allen voor de reacties omtrent de eerstegraadsopleiding en uw eigen ervaring met zo'n opleiding.

Welke optie ik moet kiezen is mij nog niet echt duidelijk.

Wat is jullie mening over een eerstegraads HBO-master i.t.t. een schakeljaar, academische master en daarna educatieve master? De tweede optie kost vermoed ik veel meer doorzettingsvermogen en een grotere tijdsinvestering, maar is het uiteindelijke doel niet een stuk beter dan een HBO-master?

Het is echt een wikken en wegen, maar ben erg benieuwd naar jullie (ervaringsdeskundige) mening.
Als ik nog even mag. (k)
pi_109410318
Tja Ill-Skillz, dat hangt niet alleen van doorzettingsvermogen af, maar vooral ook van de vraag in hoeverre je waarde hecht aan een academische scholing en vakinhoud.. Je noemt een 'uiteindelijk doel' maar wat is dat doel volgens jou?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_109426901
quote:
18s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 18:47 schreef Razztwizzle het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)ijs-goedgekeurd.html

Nou, dat was een nuttig staking jongens.
En er is nog een eurootje of ¤140 ingehouden op m'n salaris ook... Is dat werkelijk wat ik verdien op één dag? En dan ben ik nog een LA'tje ook (ik werk in 't basisonderwijs en hoor eigenlijk niet in dit topic ;)), jullie hebben vast nog meer moeten inleveren?
pi_109427520
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 13:43 schreef Sosha het volgende:

[..]

En er is nog een eurootje of ¤140 ingehouden op m'n salaris ook... Is dat werkelijk wat ik verdien op één dag? En dan ben ik nog een LA'tje ook (ik werk in 't basisonderwijs en hoor eigenlijk niet in dit topic ;)), jullie hebben vast nog meer moeten inleveren?
78 euro, maar ik heb op dinsdag maar 3 lessen, dat zal het wel zijn.
pi_109463066
Het is gewoon heel jammer dat e.e.a. zo is ingericht dat slimme leerlingen met een alfa-belangstelling minder aan hun trekken komen dan even slimme leerlingen met een beta-belangstelling. Iets van het niveau van het NT-profiel, met een keuze voor bijv. wiskunde D, bestaat niet voor slimme alfa's.

Je zou ook een betaprofiel dusdanig oppervlakkig kunnen inrichten dat leerlingen met weinig kans van slagen voor het VWO hun toevlucht zoeken bij dat profiel. Maar die twijfelachtige eer valt nu het CM-profiel ten deel, en dat is jammer voor gemotiveerde, getalenteerde leerlingen die het ook niet kunnen helpen dat hun interesse gewoon meer in de alfahoek ligt.

Qua salarisinhouding: 140 voor 1 dag? Netto? Ik zou even bij je collega's checken hoeveel er bij hen is ingehouden, misschien is er een fout gemaakt.
pi_109500692
Weet iemand of er een degelijke vacaturesite bestaat voor docenten? Ben laatste tijd weer eens op zoek, maar kan niet zo snel wat vinden. Bedankt alvast.
pi_109500818
Shit, bij een collega die net als ik fulltime werkt is er maar 85 euro ingehouden voor die dag staken. Zucht. Toch Dyade morgen maar even bellen.
pi_109504637
@Friek: Meesterbaan.nl is wel een goed.
en er is een twitter account: docent natuurkunde ofzo.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_109510953
En Volkskant Banen.
  zondag 25 maart 2012 @ 22:23:40 #227
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_109511480
ShadyLane, ook het bètaprofiel is behoorlijk oppervlakkig: verkrachte natuurkunde en wiskunde B waar enorm veel in is gesneden. De slimme bètaleerlingen komen evenmin aan hun trekken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_109513018
Dat zal best, maar ik denk dat je met NT toch wel beter aan je trekken komt dan met CM en dat is wat ik probeerde te zeggen.
  maandag 26 maart 2012 @ 00:08:01 #229
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_109516596
In het land van de blinden is eenoog koning.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_109540752
misschien een leuk extra vak: Natuurkunde D (zoiets als wiskunde D).

Staat de D overigens voor Diepgang bij wiskunde? :-)
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 26 maart 2012 @ 21:54:30 #231
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_109548477
Maar dan wel in plaats van natuurkunde zodat de leerlingen de eerste keer correct natuurkunde leren. Dus geen compromissen voor leerlingen die geen wiskunde B volgen (keurig alles afleiden) en het programma van natuurkunde D aanpassen op het programma van wiskunde (differentiëren en integreren).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 27 maart 2012 @ 16:28:20 #232
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_109571744
quote:
2s.gif Op zondag 25 maart 2012 19:13 schreef Friek_ het volgende:
Weet iemand of er een degelijke vacaturesite bestaat voor docenten? Ben laatste tijd weer eens op zoek, maar kan niet zo snel wat vinden. Bedankt alvast.
Bij ons op school willen ze komend jaar wel een extra natuurkunde docent. Welke regio zoek je?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_109612364
ben ik het mee eens.

quote:
0s.gif Op maandag 26 maart 2012 21:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Maar dan wel in plaats van natuurkunde zodat de leerlingen de eerste keer correct natuurkunde leren. Dus geen compromissen voor leerlingen die geen wiskunde B volgen (keurig alles afleiden) en het programma van natuurkunde D aanpassen op het programma van wiskunde (differentiëren en integreren).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 28 maart 2012 @ 22:28:58 #234
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_109631487
Zo, de ouderavonden zitten er weer op. Mooiste gesprek:

Ik: Uw dochter is wel erg vergeetachtig. Ze vergeet geregeld haar boeken, haar huiswerk, haar agenda...
Vader: Moment, ik schrijf dit even op. Anders vergeet ik het...
  donderdag 29 maart 2012 @ 16:35:16 #235
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_109658543
Druk aan t (open) solliciteren hier.

Bedankt ex- Amarantis bestuurders! :r :r Voor het ver@#$% van onze scholengroep }:|
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_109659983
quote:
ben ik het mee eens.
Op zich zouden scholen dat nu al kunnen doen. Ze kunnen voor de natuurkundelessen de NT-leerlingen scheiden van de NG-leerlingen (kan misschien wel voor extra lesuren zorgen). In combinatie met een goed handboek voor natuurkunde zijn er misschien hele interessante mogelijkheden?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_109662256
Ja, maar het is mooier als dit landelijk ook extra aanzien krijgt. Nu kan je op een 1 school wel doen, maar dan krijg je als leerling nog niet die extra erkenning.
Het moet de leerling ook wel wat extra voordeel opleveren. Het kost hem/haar ook extra tijd en hersencapaciteit.

quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Op zich zouden scholen dat nu al kunnen doen. Ze kunnen voor de natuurkundelessen de NT-leerlingen scheiden van de NG-leerlingen (kan misschien wel voor extra lesuren zorgen). In combinatie met een goed handboek voor natuurkunde zijn er misschien hele interessante mogelijkheden?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 30 maart 2012 @ 00:10:40 #238
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_109680135
1e-jaars student IDEE (Internationale lerarenopleiding Engels) meldt zich :)

Loop één dag stage in de week op een school in Alkmaar en bevalt me tot nu toe prima :P Enige jammere vind ik dat je wordt doodgegooid met competenties, reflecties, leerverslagen noem maar op. Maar dat schijnt er bij te horen -O-
pi_109870758
quote:
10s.gif Op woensdag 28 maart 2012 22:28 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zo, de ouderavonden zitten er weer op. Mooiste gesprek:

Ik: Uw dochter is wel erg vergeetachtig. Ze vergeet geregeld haar boeken, haar huiswerk, haar agenda...
Vader: Moment, ik schrijf dit even op. Anders vergeet ik het...
:D Die lees ik nu pas!

Maar dáár zijn ouderavonden ook juist heel fijn voor. Om te zien waar bepaalde trekjes nou vandaan komen. Vaders die zitten te wiebelen op hun stoel of dwars door je heen praten, moeders die constsant aan hun haar zitten of naar hun nagels kijken. Overbezorgde helicopterouders van heel onzekere of juist véél te zekere kinderen, ouders die zeggen "ach, ze moeten het toch zelf doen" van kinderen die het idee hebben dat het toch allemaal niets uitmaakt...

Nouja, kortom, ik vind het altijd wel verhelderend.
pi_109870850
Zitten jullie overigens ook alweer vol in de toetsweek? Die van mij begint morgen, en dan volgen er vanaf morgen, via rondom Pasen tot vrijdag 13 april 50 mondelingen in 4H en 5H. Ik heb er zoals elk jaar geen zin in en ben weer veel te laat begonnen met voorbereiden. Ik lijk wel een leerling :@ .

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2012 21:54:44 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')