abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106614435
quote:
Ik zou zeggen: pak de lobby aan. ;)

Als een product of bedrijfstak zo nodig is, of belangrijk is, dan zou het voor zichzelf moeten spreken, niet via een lobbyist. Of onderschat ik nu het zogenaamde nut van een lobbyist?
  Moderator maandag 9 januari 2012 @ 20:13:41 #152
249559 crew  Lavenderr
pi_106614475
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 20:12 schreef Gray het volgende:

[..]

Als een product of bedrijfstak zo nodig is, of belangrijk is, dan zou het voor zichzelf moeten spreken, niet via een lobbyist. Of onderschat ik nu het zogenaamde nut van een lobbyist?
Nou ja, wel een beetje. Die lobby is zeer belangrijk.
  maandag 9 januari 2012 @ 20:20:00 #153
8372 Bastard
Persona non grata
pi_106614820
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 20:12 schreef Gray het volgende:

[..]

Heb ik ook nooit begrepen. Als iets goed of belangrijk is dan komt dat uit zichzelf tot uiting.
Maar ik ben dan ook net geen econoom :P
The truth was in here.
pi_106615359
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 20:20 schreef Bastard het volgende:

[..]

Heb ik ook nooit begrepen. Als iets goed of belangrijk is dan komt dat uit zichzelf tot uiting.
Maar ik ben dan ook net geen econoom :P
Daar denkt Coca Cola in ieder geval heel anders over.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_106617306
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 20:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nou ja, wel een beetje. Die lobby is zeer belangrijk.
Maar waarom dan?
pi_106644878
Posts verwijderd; kan je niet op een inhoudelijke manier meedoen, doe dan niet mee. Note voor 3-voud wegens herhaaldelijk gezeur.

Commentaar op moderatie in BNW Feedback.
  Moderator dinsdag 10 januari 2012 @ 16:19:03 #157
249559 crew  Lavenderr
pi_106645412
Gaat lekker hier :') .
Gray, een lobby is heel belangrijk, kan me niet voorstellen dat je dat niet weet.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:20:09 #158
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106645454
De ANWB is bijvoorbeeld ook een lobbyclub. Het is niet alleen maar iets van vuige kapitalisten, maar een beproefde methode om je stem politiek te laten gelden.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  Moderator dinsdag 10 januari 2012 @ 16:24:33 #159
249559 crew  Lavenderr
pi_106645610
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:20 schreef Copycat het volgende:
De ANWB is bijvoorbeeld ook een lobbyclub. Het is niet alleen maar iets van vuige kapitalisten, maar een beproefde methode om je stem politiek te laten gelden.
Nou dat dus. Goed voorbeeld.
pi_106645920
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:19 schreef Lavenderr het volgende:
Gaat lekker hier :') .
Gray, een lobby is heel belangrijk, kan me niet voorstellen dat je dat niet weet.
Ik ben niet goed geinformeerd over wat de lobby nu precies doet en betekent voor de effectiviteit van politiek bedrijven. Ik ben van mening dat lobby een manier is om je producten via politieke weg een betere markt te geven. Een soort artsbezoekers voor politici. Kunnen we daar echt niet zonder? Zou het product niet voor zichzelf moeten spreken?

quote:
Hoe oefent de ANWB dan invloed uit op de politiek via zijn lobby? Wist helemaal niet dat ANWB een lobbyclub is.

Zou lobbying juist niet tegen het kapitalisme, of eigenlijk het vrijemarktkapitalisme, ingaan, zoals dit artikel ook aangeeft?
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:36:20 #161
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106646079
Dat artikel gaat in op de financiële lobby. Dat is slechts een van de soorten.
ANWB doet aan lobbying door de belangen van haar leden te behartigen. Bijvoorbeeld hier:

quote:
In de nieuwe belastingplannen van staatssecretaris De Jager zou
de fietsregeling, waarmee medewerkers een fiets van de zaak
kunnen krijgen, op de helling gaan. Door ingrijpen van de ANWB
en andere belangenorganisaties is dat voornemen nu van de
baan.
Mede als gevolg van deze lobby heeft de staatssecretaris
inmiddels toegezegd om werkgevers tot 2013 de keuze te bieden
gebruik te maken van de oude bedrijfsfietsenregeling of
de nieuwe werkkostenregeling.
Er wordt aan gewerkt om de
voorwaarden voor de fiets in de werkkostenregeling zo gunstig
mogelijk te maken. Daarmee wordt bereikt dat de fiets niet
hoeft te concurreren met andere belastingvoordelen.
http://www.anwb.nl/binari(...)ctiviteiten_2009.pdf
pi_106646632
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:36 schreef Copycat het volgende:
Dat artikel gaat in op de financiële lobby. Dat is slechts een van de soorten.
ANWB doet aan lobbying door de belangen van haar leden te behartigen. Bijvoorbeeld hier:

[..]

http://www.anwb.nl/binari(...)ctiviteiten_2009.pdf
Ik vraag me af hoe zo'n lobby als deze dan zijn overtuigingskracht levert, waardoor de staatssecretaris overgehaald wordt. Harde cijfers? Financiële steun, of juist in natura?

Is het alsnog niet verstandiger om een panel van experts te gebruiken om aan een staatssecretaris duidelijk te maken waarom bepaalde keuzen gemaakt moeten worden, en niet anderen? Zeker wanneer harde cijfers zijn aan te brengen, zouden die voorop moeten staan. Een panel van experts zou eventueel een goede analyse kunnen maken van deze cijfers.

Of alsnog in het kort: Kan de politiek zonder lobbying werken?
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:51:32 #163
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106646667
Ik denk niet dat de lobbyisten van ANWB als leken kunnen worden beschouwd ...
pi_106646685
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:51 schreef Copycat het volgende:
Ik denk niet dat de lobbyisten van ANWB als leken kunnen worden beschouwd ...
Wie zegt dat dan?
  dinsdag 10 januari 2012 @ 16:52:52 #165
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106646729
Daarmee bedoel ik dus dat het in feite al een panel van experts is dat wordt ingezet.
  Moderator dinsdag 10 januari 2012 @ 16:55:23 #166
249559 crew  Lavenderr
pi_106646824
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:50 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe zo'n lobby als deze dan zijn overtuigingskracht levert, waardoor de staatssecretaris overgehaald wordt. Harde cijfers? Financiële steun, of juist in natura?

Is het alsnog niet verstandiger om een panel van experts te gebruiken om aan een staatssecretaris duidelijk te maken waarom bepaalde keuzen gemaakt moeten worden, en niet anderen? Zeker wanneer harde cijfers zijn aan te brengen, zouden die voorop moeten staan. Een panel van experts zou eventueel een goede analyse kunnen maken van deze cijfers.

Of alsnog in het kort: Kan de politiek zonder lobbying werken?
Nee, denk het niet.
pi_106646890
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:52 schreef Copycat het volgende:
Daarmee bedoel ik dus dat het in feite al een panel van experts is dat wordt ingezet.
Ik zie lobbyisten meer als verkopers, dan de ontwerpers van een product. Geen leken, maar hebben als grootste belang politici te overtuigen van wat hun werkgevers willen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee, denk het niet.
Waarom denk je dat? Ik denk namelijk van wel, maar ik weet het fijne niet van lobbying, zoals wel blijkt uit m'n vragen.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 17:00:01 #168
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106646977
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:57 schreef Gray het volgende:
Ik zie lobbyisten meer als verkopers, dan de ontwerpers van een product. Geen leken, maar hebben als grootste belang politici te overtuigen van wat hun werkgevers willen.

En ik denk dat je daarmee een te beperkt beeld etaleert. Want het gaat niet altijd of niet alleen om de belangen van werkgevers, maar ook om die van grote groepen mensen die zo een beter hoorbare stem krijgen. Patiëntenverenigingen bijvoorbeeld.
  dinsdag 10 januari 2012 @ 17:03:22 #169
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_106647070
Ook in non profit-land wordt er aan lobbying gedaan:
http://apps.americanbar.org/buslaw/blt/2009-03-04/mehta.shtml
  Moderator dinsdag 10 januari 2012 @ 17:03:51 #170
249559 crew  Lavenderr
pi_106647083
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 16:57 schreef Gray het volgende:

[..]

[..]

Waarom denk je dat? Ik denk namelijk van wel, maar ik weet het fijne niet van lobbying, zoals wel blijkt uit m'n vragen.
Lobbyen

Lobbyen is het behartigen van belangen. Als er in de wetgeving iets moet worden geregeld, of als er nieuw beleid wordt gemaakt, kan met lobbyen daarop invloed worden uitgeoefend. Er zijn organisaties en regionale en lokale overheden die een lobbyist fulltime in dienst hebben. Die persoon is dan permanent in de Tweede Kamer aanwezig. Soms huurt een organisatie een lobbyist in via een bureau..

Wandelgangen
Belangrijk is dat deze persoon een netwerk heeft en de wegen kent binnen de Tweede Kamer. De aanpak van het lobbyen verschilt per situatie. Een lobbyist kan aanwezig zijn als er vergaderingen zijn en dan letterlijk in de wandelgangen zaken bepleiten en argumenten aandragen. Of de informatie aangeven in de vorm van een brief. Daarnaast maakt een lobbyist afspraken met Kamerleden of met hun persoonlijke medewerkers..

Infrastructurele projecten
Bij de aanleg van grote infrastructurele projecten zoals wegen, spoorwegen of tunnels spelen belangen van bijvoorbeeld de gemeente of het bedrijfsleven. Een lobbyist behartigt het belang van een van beide. De lobbyist probeert vervolgens bij Kamerleden argumenten aan te dragen die de zaak van zijn opdrachtgever bepleit. Het is aan het Kamerlid om te bepalen of hij of zij iets doet met deze argumenten..

Effect van lobbyen
Als het lobbyen goed is opgezet, kan het veel effect hebben. Belangrijk zijn een aantal randvoorwaarden. Een lobbyist moet van te voren bepalen welke personen benaderd moeten worden en hoe. Ook de plaats is belangrijk. Is er een ontmoeting in de Tweede Kamer of bij een werkbezoek op locatie? Welke methode wordt gebruikt: een brief, een persoonlijk gesprek, een telefoontje. Is de boodschap helder en zijn de argumenten duidelijk? Tenslotte is de integriteit en betrouwbaarheid van de lobbyist en de opdrachtgever essentieel.

Hier wat info over het lobbyen in de politiek :)
pi_106647561
Dank voor de antwoorden en de informatie. :)

Zal wel zijn omdat ik een cijferneuker ben, dat ik nog steeds het idee heb dat het anders zou kunnen. Het lijkt me namelijk zo eenvoudig om een politicus onder valse voorwendselen te overtuigen van het maken van een zekere keuze.

Ik ga me verder verdiepen hierin, om te kijken of andere opties ook mogelijk zijn...
  dinsdag 10 januari 2012 @ 17:29:36 #172
362990 Dr-Anderson
In haar hoedanigheid
pi_106648009
Triest... :')

http://www.sporteditie.nl(...)ten_veld_van_telstar

Maar wel grappig... _O-

Ze zijn inmiddels gegroeid naar 11 tentjes.
Graag je reactie
  dinsdag 10 januari 2012 @ 18:27:24 #173
8372 Bastard
Persona non grata
pi_106650166
Dan kan het idee 'lobby' ansich zijn voordelen hebben misschien, maar de financial times heeft het alleen wel over een stukje daarvan, de 'financiele lobby', zij schrijven :

quote:
Columnist John Plender geeft in zijn analyse een mooie samenvatting van waar het groeiende onbehagen over het kapitalisme vandaan komt. De ongelijkheid is te groot geworden, de beloning van topmanagers en financiële experts spoort niet met die van de rest van de samenleving en, nog erger, die beloning is niet meer zichtbaar gekoppeld aan een inspanning. Plender citeert Keynes:

To convert the business man into the profiteer is to strike a blow at capitalism, because it destroys the psychological equilibrium which permits the perpetuance of unequal rewards. The businessman is only tolerable so long as his gains can be held to bear some relation to what, roughly and in some sense, his activities have contributed to society.
Dat zet het idee lobby in perspectief.
Ze zullen wel weten waar ze het over hebben toch?
The truth was in here.
pi_106665237
quote:
Of een lobby succesvol is hangt af van hoeveel poen de club in kwestie op tafel kan leggen of hoeveel steun zij geniet van de kiezers.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_106665485
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 23:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Of een lobby succesvol is hangt af van hoeveel poen de club in kwestie op tafel kan leggen of hoeveel steun zij geniet van de kiezers.
En dus niet zozeer hoe goed het betreffende doel is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')