Dat dus! Met een partij snats in je neus door een microfoon gillen in je blote barst is niet mijn definitie van sfeer.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:34 schreef JaafkeGB het volgende:
Feyenoord 100%
ajax heeft geen sfeer, dat is gewoon te triest voor woorden, die kansloze CAPO schreeuwt wat, door zijn muziekinstallatie
ajax heeft geen sfeer, hun hebben meer een balkon-concert
verder psv had VROEGER een leuke sfeer.. voordat de gloryhunters een seizoenskaart haalde.
bij een goal in de hekken klimmen
En waarom denk je dat dat is?quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:34 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Tja, als we gradaties gaan maken in sfeer dan houdt het vlug op, natuurlijk. Dat daar de wetten en regels ietsjes soepeler zijn dan hier in Nederland ben ik met je eens. Maar uiteindelijk gaat het erom hoeveel man er op de been zijn en op de tribunes helemaal uit hun pan gaan voor hun club. Dat is daar gewoon een graad erger dan elders. Al staat het gehele Chinese leger voor ze dan houden ze zich daar nog niet in
Dat doet toch niet echt ter zake? Het gaat toch om wie de beste sfeer maakt? Een feestje is toch ook tien keer leuker als iedereen lekker aan de wijn en bier zit, in plaats van met z'n alle aan de spa blauw.quote:
quote:90 minuten in blote bast? Geef mij maar de Engelse stiltes
We dronken een grote pils en daarna nog één. In The Green, vlakbij het stadion van Queens Park Rangers in West-Londen, op de hoek van Uxbridge Road. Verschaald bier en Engels voetbal: soms is het leven, in al zijn eenvoud, oneindig mooi.
Daarom bestelden we vlug nog vijf pils. Over de charme van voetbal in Groot-Brittannië is al veel geschreven. Het is authentiek zeggen ze - en puur. Tegenwoordig moet je vooral in de lagere divisies zijn, want de Premier League is van plastic en klatergoud. Juist daaronder, bij Luton Town of Stockport County, ruikt het voetbal nog zoals het hoort. Naar rottend beton en mannenzweet.
Het is een hardnekkig misverstand dat het publiek in Engelse stadions negentig minuten lang tekeer gaat. Dat doet het niet namelijk. Nooit. Het zijn juist de stiltes die het hem doen, van mensen die massaal hun adem inhouden - om het daarna hartstochtelijk uit te brullen. Woeste golven van geluid zijn het, op Loftus Road of op Griffin Park. Meedeinend op het ritme van de wedstrijd.
Wie het bedacht heeft weet ik niet, maar in Nederland is de laatste jaren het idee ontstaan dat supporters een hele wedstrijd lang horen te zingen. Met een trommel liefst, van begin tot einde. Monotoon en onophoudelijk, als een soort zangkoor. Stilvallen is verboden. Bij FC Twente doen ze het ongeveer zo - en bij Ajax ook, in VAK410. Het is een poging tot de Argentijnse stijl, met hier en daar wat Duitse en Italiaanse invloeden. Je hebt er een paar dirigenten voor nodig die de toon zetten. En vlagvertoon. Bij sommige clubs starten ze zelfs een bandje met muziek, na een doelpunt. De bedoeling is dan dat iedereen mee gaat zingen. Ik ga het hier niet afkraken, dat zou te cynisch zijn. Ik vind het er persoonlijk wat gekunsteld uitzien, witbleke jongens in hun blote bast die net doen alsof ze Argentijntjes zijn, maar alles is beter dan die doodstille Arena van vroeger. En met de sfeer bij FC Twente is, laat dat gezegd zijn, weinig mis.
Maar toch. Niet zo lang geleden was ik bij Schalke 04, niet de minste club als het om hartstocht en clubtrouw gaat. Een prachtig legioen in Königsblau is het, maar wel een publiek dat zich volledig laat regisseren. IJshockeytunes uit de boxen. Mannen met vlaggen die op vaste momenten beginnen te zwaaien, keurig verdeeld langs de tribunes, op precies vijfentwintig meter van elkaar. En van die schijtlollige mascottes.
Geregisseerde voetbalbeleving, ik heb er niets mee. We zijn bang geworden voor stiltes, lijkt het wel. Het moet en het zal gezellig zijn.
Eén of andere marketingmeneer van PSV overwoog pas doodserieus om bij een vrije trap voortaan orgelmuziek uit de speakers te laten schallen, om de spanning op te voeren. En afgelopen week nog was de 'manager operations' van NEC op de televisie, die vertelde hoe hij 'de wedstrijdbeleving in de Goffert tot het hoogste level wilde optimaliseren'. Heel gek, maar mijn nekharen gingen er van overeind staan. Spontaan gebeurde dat.
Klopt, maar nogmaals het is gewoon niet te vergelijken. Het zou in Nederland ook vele malen gekker zijn als het niet zo gereguleerd was. Dat er daar zoveel 'Ultra's' rondlopen heeft daar ook mee te maken. In Nederland worden zulke figuren er binnen de kortste keren tussenuit geplukt en daar mogen ze blijven staan om halve tribunes in de fik te steken en de boel op te hitsen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:56 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat doet toch niet echt ter zake? Het gaat toch om wie de beste sfeer maakt? Een feestje is toch ook tien keer leuker als iedereen lekker aan de wijn en bier zit, in plaats van met z'n alle aan de spa blauw.
Het is ook maar net welke sfeer je het meest aanspreekt.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:00 schreef n00b13 het volgende:
Wie hier een nederlandse club noemt is wereldvreemd. Oost-europa, griekenland, daar heb je sfeer.
Persoonlijk houdt ik ook wel van kleine intieme stadionnetjes, zoals sparta, of het oude zuiderpark.
Ja dus ?quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:08 schreef Banaanensuiker het volgende:
Poznan ligt toch echt in het Europese land Polen.
Polen, europa?quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:08 schreef Banaanensuiker het volgende:
Poznan ligt toch echt in het Europese land Polen.
132? Beetje veel denk je niet?quote:Op woensdag 4 januari 2012 14:23 schreef Chillerd het volgende:
[..]
De Turken zijn goed ja, Galatasary heeft het record qua decibels op hun naam staan, ik dacht iets van 132 zoiets.
quote:The threshold of pain is 130 dB, anything above that level causes immediate ear damage.
Vond het apart tijdens Ajax - Real dat er werd doorgezongen, zelfs nadat de 1-7 op het scorebord verscheen en Ajax inmiddels 3-0 achterstond. Dat maakte het erg gemaakt overkomen, ik zou persoonlijk op dat moment echt wel wat anders doen dan liedjes blijven zingen...quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:26 schreef Smoofie het volgende:
Er is wel sfeer in Nederland. Ook bij Ajax, zelfs bij PSV. Alleen het is niet élke wedstrijd zo. Komt ook door de prijs van kaartjes bij bijv. de Arena.
Ajax- Dinamo Kiev. Alles 15 euro, komt dan geweldig publiek op af , ook op de lange zijdes.
Ajax- Twente was gewoon een ontknoping, dan hebben mensen het er voor over om 60+ euro voor 1 kaartje te betalen.
Denk dat er ook een goede sfeer zal zijn bij Ajax- United.
Ik zou dat niet doen, maar ik denk dat zij het deden aangezien ze wisten dat ze kanseloos waren. De meesten wisten al hoeveel het stond bij de 1-5 en dat het toen over was. Maarja, met CL wedstrijden is er in de Arena op de hoofdtribune zo'n gast die rondloopt met bier, ging maar wat biertjes bestellen en snel opdrinken uit verdrietquote:Op woensdag 4 januari 2012 16:29 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Vond het apart tijdens Ajax - Real dat er werd doorgezongen, zelfs nadat de 1-7 op het scorebord verscheen en Ajax inmiddels 3-0 achterstond. Dat maakte het erg gemaakt overkomen, ik zou persoonlijk op dat moment echt wel wat anders doen dan liedjes blijven zingen...
Het gaf me het gevoel dat zij er niet voor het voetbal waren. Sfeer maken in het stadion is ok, maar als je team op zo'n manier de boot ingaat zou de sfeer (terecht) klote moeten zijn. Nu was sfeer maken belangrijker dan het resultaat van de wedstrijd. Maar goed, ieder z'n ding.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:32 schreef Smoofie het volgende:
[..]
Ik zou dat niet doen, maar ik denk dat zij het deden aangezien ze wisten dat ze kanseloos waren. De meeste wisten al hoeveel het stond bij de 1-5 en dat het toen over was.
Had ook het idee dat ze zich vooral wilden bewijzen. Even met z'n allen lekker overdreven doen voor de grote baas Real Madrid en laten zien dat dat clubje uit Nederland er ook nog toe doet.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:35 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Het gaf me het gevoel dat zij er niet voor het voetbal waren. Sfeer maken in het stadion is ok, maar als je team op zo'n manier de boot ingaat zou de sfeer (terecht) klote moeten zijn. Nu was sfeer maken belangrijker dan het resultaat van de wedstrijd. Maar goed, ieder z'n ding.
dus datquote:Op woensdag 4 januari 2012 16:37 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Had ook het idee dat ze zich vooral wilden bewijzen. Even met z'n allen lekker overdreven doen voor de grote baas Real Madrid en laten zien dat dat clubje uit Nederland er ook nog toe doet.
het was vooral apart dat er uberhaupt nog mensen op de tribune zaten, bij Ajax verwacht je wel anders.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:29 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Vond het apart tijdens Ajax - Real dat er werd doorgezongen, zelfs nadat de 1-7 op het scorebord verscheen en Ajax inmiddels 3-0 achterstond. Dat maakte het erg gemaakt overkomen, ik zou persoonlijk op dat moment echt wel wat anders doen dan liedjes blijven zingen...
Hoi troll.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:38 schreef n00b13 het volgende:
[..]
het was vooral apart dat er uberhaupt nog mensen op de tribune zaten, bij Ajax verwacht je wel anders.
Ze zongen ook omdat ze blij waren dat ze met die 1-7 een excuus hadden om eerder het stadion uit te gaan. Zelfde met die wedstrijd tegen AZ die gestaakt werd. Die zucht van verlichting die door het stadion ging toen de wedstrijd halverwege afgeblazen werd kon je zelfs op tv horen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:38 schreef n00b13 het volgende:
[..]
het was vooral apart dat er uberhaupt nog mensen op de tribune zaten, bij Ajax verwacht je wel anders.
kom't-ie weer! Je leest iets dat je niet wilt horen en i.p.v. te bestrijden met argumenten of feiten:quote:
ik moest lachen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:40 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Ze zongen ook omdat ze blij waren dat ze met die 1-7 een excuus hadden om eerder het stadion uit te gaan. Zelfde met die wedstrijd tegen AZ die gestaakt werd. Die zucht van verlichting die door het stadion ging toen de wedstrijd halverwege afgeblazen werd kon je zelfs op tv horen.
quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:41 schreef n00b13 het volgende:
[..]
kom't-ie weer! Je leest iets dat je niet wilt horen en i.p.v. te bestrijden met argumenten of feiten:
'TROLLLLL!'
Jij bent de trol hier, door anderen te trollen dat ze trol zijn.
quote:
Ultrasquote:Op woensdag 4 januari 2012 14:31 schreef Chillerd het volgende:
[..]
Dat vind ik ook van dat geschreeuw ja, daarom vind ik Feyenoord niks. Ajax heeft de beste sfeer van Nederland. Echte ultras kijk maar op Ytb Ajax-Az.
Engeland heeft ook wel mooi sfeer.
dat ik moet lachen om iemand anders die op mij reageert en die het in het extreem trekt, zegt helemaal niks over de reactie ik eerder op jou gaf.quote:
Kijk maar op youtube.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:29 schreef YazooW het volgende:
[..]
132? Beetje veel denk je niet?
[..]
Achja, zo kijk jij er tegen aan.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:37 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Had ook het idee dat ze zich vooral wilden bewijzen. Even met z'n allen lekker overdreven doen voor de grote baas Real Madrid en laten zien dat dat clubje uit Nederland er ook nog toe doet.
7 jaa geen kampioen geworden. Toch telkens weer het meeste seizoenskaarten verkocht, dus ik heb geen idee waar je het over hebt.quote:Op woensdag 4 januari 2012 16:56 schreef DeWaasheid het volgende:
[..]
Ultras
Ajax supporters gaan snel joelen als het even tegen zit... het zijn en blijven succes supporters. Dat is wat anders als alleen maar komen als ze winnen, maar het niet kunnen accepteren als ze een keer minder spelen.
Ontopic en denk aardig objectief (want ik ben voor FC Groningen)
NAC
Uiteindelijk de enige valide conclusie.quote:Op woensdag 4 januari 2012 18:27 schreef Littlerabbit het volgende:
Ik support... en mijn fans zijn de goeiste. Prima instelling en wees daar blij mee, maar hoe meet je en wat boeit het wie de beste zijn?
Eens.quote:Op woensdag 4 januari 2012 18:27 schreef Littlerabbit het volgende:
Ik support... en mijn fans zijn de goeiste. Prima instelling en wees daar blij mee, maar hoe meet je en wat boeit het wie de beste zijn?
Al moet wel eerlijk bekennen dat ik niet echt blij word van het 'OEH AH' x100 bij Ajax af en toequote:Op woensdag 4 januari 2012 18:30 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Uiteindelijk de enige valide conclusie.
Ik sta met een hoop kippenvel met andere PSVsupporters "Boere boere boere" te roepen na een goal, de fans van de tegenpartij reageren met een overduidelijke "Wat een homo's"
Zo hoort het ook een beetje te zijn.
quote:Op woensdag 4 januari 2012 18:31 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Al moet wel eerlijk bekennen dat ik niet echt blij wordt van het 'OEH AH' x100 bij Ajax af en toe
Dan gaan mijn nekharen ook overeind staanquote:If you lof eindhove klep je hends.
If you lof eindhove klep je hends.
If you lof eindhove, if you lof eindhove, if you love eindhove klep je hends.
heel intimiderend inderdaad...quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:19 schreef Chillerd het volgende:
Dit is mijn club. Beste song van Ajax. Veel beter dan oeh ah, maar die klinkt wel altijd lekker als die galmt.
laat hem maar lekker uitrazen zolang het nog kanquote:Op woensdag 4 januari 2012 19:46 schreef Paul-89 het volgende:
Dit begint langzaamaan een kwaliteitstopic te worden.
TS weet als geen ander hoe hij zijn eigen topic om zeep moet helpenquote:Op woensdag 4 januari 2012 19:46 schreef Paul-89 het volgende:
Dit begint langzaamaan een kwaliteitstopic te worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |