Begrijp ik dan goed dat je oude voeg er ook soms 'in zijn geheel' uitkwam en heb je die dan ,na de siliconen, weer teruggestopt, of toch een nieuwe voeg gemaakt?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 19:52 schreef blomke het volgende:
Ik heb PRECIES hetzelfde boven mijn erkerdakje. Ik heb heel voorzichtig de oude voegen er heelhuids uit gehaald en met goede heldere siliconenkit een rupsje in de groef gelegd. Daarna de cementvoeg in de siliconekit gedrukt zodat het kit er een beetje uitpuilde. Afgestreken en laten drogen.
Neem wel goede en heldere siliconenkit; dat hecht goed, is goed bestand tegen weersinvloeden en je ziet niet dat de voeg geplakt zit; het uiterlijk blijft onveranderd.
Maar misschien zijn er flexibele voegmiddelen.
Dat lees ik.quote:Op woensdag 4 januari 2012 06:23 schreef dubbelo2 het volgende:
@ betyar: Ik wil het lood niet vervangen!
Er zat mij ook al dwars toen ik het verhaal van TS las...quote:Op woensdag 4 januari 2012 07:31 schreef betyar het volgende:
[..]
Dat lees ik.
Bij jou is het oude lood blijven zitten.
Als het oude lood blijft zitten komt het nieuwe lood onder het oude lood.
Of TS heeft zich vergist en anders is de constructie gewoon verkeerd. Als het oude lood gewoon zoals het hoort tot het binnenblad doorliep en het nieuwe lood is een voeg hoger aangebracht, dan is die constructie gewoon al verkeerd en kun je lekkage verwachten.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 19:47 schreef dubbelo2 het volgende:
De oude loodranden zijn blijven zitten, deze zitten een voeg lager.
Valt best mee hoor heb het vaker gezien maar dan moet je er geen voeg in doen maar goed vol kitten.quote:Op woensdag 4 januari 2012 08:42 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Er zat mij ook al dwars toen ik het verhaal van TS las...
[..]
Of TS heeft zich vergist en anders is de constructie gewoon verkeerd. Als het oude lood gewoon zoals het hoort tot het binnenblad doorliep en het nieuwe lood is een voeg hoger aangebracht, dan is die constructie gewoon al verkeerd en kun je lekkage verwachten.
Kan je dat uitleggen? Als het nieuwe lood boven het oude is aangebracht (1 of 2 voegen bijv.) dan voert het oude lood toch nog steeds lekwater uit de spouw af?quote:Op woensdag 4 januari 2012 08:42 schreef ueberduitser het volgende:
Of TS heeft zich vergist en anders is de constructie gewoon verkeerd. Als het oude lood gewoon zoals het hoort tot het binnenblad doorliep en het nieuwe lood is een voeg hoger aangebracht, dan is die constructie gewoon al verkeerd en kun je lekkage verwachten.
Het water zal "omhoog kruipen". Oftewel tussen de loodlagen zal het water binnen dringen door het beschadigd bladlood.quote:Op woensdag 4 januari 2012 08:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je dat uitleggen? Als het nieuwe lood boven het oude is aangebracht (1 of 2 voegen bijv.) dan voert het oude lood toch nog steeds lekwater uit de spouw af?
Dat begrijp ik niet. Je hebt op nivo 0 de oude loodlaag tot aan het binnenblad. Deze functioneert goed.quote:Op woensdag 4 januari 2012 09:03 schreef betyar het volgende:
[..]
Het water zal "omhoog kruipen". Oftewel tussen de loodlagen zal het water binnen dringen door het beschadigd bladlood.
Onder andere, maar vooral van belang is dat water dat in de spouw komt niet tegengehouden wordt door het nieuwe lood (aangezien dit enkel in het buitenblad is gezet) en dus vrolijk doordrupt op het oude lood. Vanuit daar gaat het naar buiten. Maar kijk eens aan, het kan aan de buitengevel niet verder, want daar zit dat nieuwe lood overheen. Dat nieuwe lood is namelijk, net als het oude lood, doorgezet tot op je dak.quote:Op woensdag 4 januari 2012 09:03 schreef betyar het volgende:
[..]
Het water zal "omhoog kruipen". Oftewel tussen de loodlagen zal het water binnen dringen door het beschadigd bladlood.
Helemaal mee eens. Vooral dat laatste, helaas zien mensen alleen de euro's en daar komen ze vaak te laat achter.quote:Op woensdag 4 januari 2012 09:16 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Onder andere, maar vooral van belang is dat water dat in de spouw komt niet tegengehouden wordt door het nieuwe lood (aangezien dit enkel in het buitenblad is gezet) en dus vrolijk doordrupt op het oude lood. Vanuit daar gaat het naar buiten. Maar kijk eens aan, het kan aan de buitengevel niet verder, want daar zit dat nieuwe lood overheen. Dat nieuwe lood is namelijk, net als het oude lood, doorgezet tot op je dak.
Een voeg die niet meer hecht aan de metselmortel zou ik gewoon opnieuw voegen. Niet gaan lopen kutten met vastkitten, want dat is geen fatsoenlijke oplossing.
Daarnaast is vervangen van loodwerk een zeer grote klus waar veel firma's gewoon kiezen om enkel het lood in het buitenblad te knellen. Wat dus absoluut FOUT is. Een goed herstel van lood omvangt onder andere in dat je circa 2 of 3 lagen gevelmetselwerk van 1 m breed (loodstriplengtes) weghaalt. En dan steeds een stukje verder.
Inderdaad precies dat dus.quote:Op woensdag 4 januari 2012 09:16 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Onder andere, maar vooral van belang is dat water dat in de spouw komt niet tegengehouden wordt door het nieuwe lood (aangezien dit enkel in het buitenblad is gezet) en dus vrolijk doordrupt op het oude lood. Vanuit daar gaat het naar buiten. Maar kijk eens aan, het kan aan de buitengevel niet verder, want daar zit dat nieuwe lood overheen. Dat nieuwe lood is namelijk, net als het oude lood, doorgezet tot op je dak.
Een voeg die niet meer hecht aan de metselmortel zou ik gewoon opnieuw voegen. Niet gaan lopen kutten met vastkitten, want dat is geen fatsoenlijke oplossing.
Daarnaast is vervangen van loodwerk een zeer grote klus waar veel firma's gewoon kiezen om enkel het lood in het buitenblad te knellen. Wat dus absoluut FOUT is. Een goed herstel van lood omvangt onder andere in dat je circa 2 of 3 lagen gevelmetselwerk van 1 m breed (loodstriplengtes) weghaalt. En dan steeds een stukje verder.
Zo zal ik het de volgende keer doen. Ben benieuwd naar de plaatjes.quote:Op woensdag 4 januari 2012 09:16 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |