abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106367704
Ons huis heeft een aanbouw, altijd gehad. Eenaantal jaren gelden heb ik de muur waar de meeste weersinvloeden zijn, laten impregneren en de loodranden laten vernieuwen. Deze loodranden zijn toen NIET tot aan de binnenmuur gelegd, maar volgens mij in de buitenmuur gemetseld. De oude loodranden zijn blijven zitten, deze zitten een voeg lager.

Nu zie ik dat de voeg, net boven de loodranden, los laat. Ws door de speling van de loodranden. Het lood is nog prima in orde. De voegen vallen er op sommige plekken uit en op sommige plekken stekken ze nu ahw uit de muur (ik kan ze wel wat terugduwen, maar na verloop van tijd komen ze er toch weer uit)
Resultaat: bij extreem weer (zoals vandaag!) hebben we een kleine lekkage. Ik DENK dat het water nu op de uitstekende voeg stroomt en zo dus naar binnen onder invled vd wind.

Wat kan ik hier zelf aan doen?
Als ik gewoon opnieuw voeg dan vermoed ik dat het na een tijdje weer loslaat.
Kan er ook een meer flexibel middel gebruikt worden ipv de gewone metselvoeg?

Ik wil NIET opnieuw de loodranden laten plaatsen (ook al is dat wellicht de beste oplossing), want dat is me te prijzig.
pi_106367927
Ik heb PRECIES hetzelfde boven mijn erkerdakje. Ik heb heel voorzichtig de oude voegen er heelhuids uit gehaald en met goede heldere siliconenkit een rupsje in de groef gelegd. Daarna de cementvoeg in de siliconekit gedrukt zodat het kit er een beetje uitpuilde. Afgestreken en laten drogen.

Neem wel goede en heldere siliconenkit; dat hecht goed, is goed bestand tegen weersinvloeden en je ziet niet dat de voeg geplakt zit; het uiterlijk blijft onveranderd.

Maar misschien zijn er flexibele voegmiddelen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Redactie Frontpage dinsdag 3 januari 2012 @ 20:02:04 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_106368337
Ik vind Blomke's oplossing een hele mooie. De flexibiliteit van kit, en de hardheid/kleur van voegwerk. Ideale oplossing.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_106369188
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:52 schreef blomke het volgende:
Ik heb PRECIES hetzelfde boven mijn erkerdakje. Ik heb heel voorzichtig de oude voegen er heelhuids uit gehaald en met goede heldere siliconenkit een rupsje in de groef gelegd. Daarna de cementvoeg in de siliconekit gedrukt zodat het kit er een beetje uitpuilde. Afgestreken en laten drogen.

Neem wel goede en heldere siliconenkit; dat hecht goed, is goed bestand tegen weersinvloeden en je ziet niet dat de voeg geplakt zit; het uiterlijk blijft onveranderd.

Maar misschien zijn er flexibele voegmiddelen.
Begrijp ik dan goed dat je oude voeg er ook soms 'in zijn geheel' uitkwam en heb je die dan ,na de siliconen, weer teruggestopt, of toch een nieuwe voeg gemaakt?
Ik ga ervan uit dat de oude voeg iets 'terug moet vallen' tov de stenen zodat er geen vocht bovren op kan gaan liggen?

Bedankt voor de tip! Heb je siliconenkit geschikt voor buiten, gebruikt?
pi_106369260
De hele harde voeg, direct boven het lood, kwam los, die heb ook teruggeplakt. Ik heb de duurste en beste siliconenkit gebruikt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106369529
@ Blomke: enne... werkte het? Ik bedoel: heeft het de vuurproef, of liever gezegd waterproef van vandaag doorstaan?

Ik ga dit weekend eerste even die dure, beste kit kopen en dan het dak op!
pi_106370418
Gaan de zuren in siliconenkit en lood wel samen?
pi_106371154
@ exlurker: goede vraag! Misschien zijn er ook andere kitten (op een andere basis)?
pi_106371675
Is de rubson kit "lekkage" wellicht geschikt?

Ik meen dat ik deze wel eens gebruikt heb voor een lek in een afvoerbuis op het dak waar de wasdroger op aangesloten is. Er zat een gaatje tussen de dakbedekking en in de 'knik' van de alum, buis.
  Moderator dinsdag 3 januari 2012 @ 21:14:37 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_106371836
Er is ook neutrale siliconenkit in de handel; dit mag je ook aanbrengen op koper en lood.
pi_106372482
Zit wat te googelen: volgens mij is de Rubson kit " Bouw" het meest geschikt, is idd een neutrale siliconenkit. Ik heb ze ook maar even een mailtje gestuurd om mijn probleem voor te leggen.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 21:46:04 #12
296495 kneus1000
Het Gaat Zo Door.
pi_106373371
Gewoon zelf opnieuw voegen,
een zak zilverzand en een zak portland cement,
Aardvochtig mengen 1 op 3 al ik me niet vergis.

En voldrukken nog en een keer naborstellen en het zit weer jaren.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 23:34:34 #13
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_106378951
Lood vervangen? De nieuwe loodslab wordt onder het oude lood aangebracht. Randje omvouwen en met loodproppen opgeklemd minimaal 3 cm. in de voeg. Dit wordt vervolgens weer afgevoegd.
pi_106385572
@kneus1000: maar heb ik dan over korte tijd niet hetzelfde probleem?
@ betyar: Ik wil het lood niet vervangen! het is pas 4 jaar oud
  woensdag 4 januari 2012 @ 07:31:11 #15
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_106385775
quote:
14s.gif Op woensdag 4 januari 2012 06:23 schreef dubbelo2 het volgende:

@ betyar: Ik wil het lood niet vervangen!
Dat lees ik.
Bij jou is het oude lood blijven zitten.
Als het oude lood blijft zitten komt het nieuwe lood onder het oude lood.
  woensdag 4 januari 2012 @ 08:42:16 #16
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_106386217
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 07:31 schreef betyar het volgende:

[..]

Dat lees ik.
Bij jou is het oude lood blijven zitten.
Als het oude lood blijft zitten komt het nieuwe lood onder het oude lood.
Er zat mij ook al dwars toen ik het verhaal van TS las...
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:47 schreef dubbelo2 het volgende:
De oude loodranden zijn blijven zitten, deze zitten een voeg lager.
Of TS heeft zich vergist en anders is de constructie gewoon verkeerd. Als het oude lood gewoon zoals het hoort tot het binnenblad doorliep en het nieuwe lood is een voeg hoger aangebracht, dan is die constructie gewoon al verkeerd en kun je lekkage verwachten.
  woensdag 4 januari 2012 @ 08:50:31 #17
361851 Idanue
Polite as Fuck
pi_106386325
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 08:42 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Er zat mij ook al dwars toen ik het verhaal van TS las...

[..]

Of TS heeft zich vergist en anders is de constructie gewoon verkeerd. Als het oude lood gewoon zoals het hoort tot het binnenblad doorliep en het nieuwe lood is een voeg hoger aangebracht, dan is die constructie gewoon al verkeerd en kun je lekkage verwachten.
Valt best mee hoor heb het vaker gezien maar dan moet je er geen voeg in doen maar goed vol kitten.
En goeie kit gebruiken.
pi_106386353
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 08:42 schreef ueberduitser het volgende:
Kan je dat uitleggen? Als het nieuwe lood boven het oude is aangebracht (1 of 2 voegen bijv.) dan voert het oude lood toch nog steeds lekwater uit de spouw af?
  woensdag 4 januari 2012 @ 09:03:17 #19
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_106386480
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 08:53 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan je dat uitleggen? Als het nieuwe lood boven het oude is aangebracht (1 of 2 voegen bijv.) dan voert het oude lood toch nog steeds lekwater uit de spouw af?
Het water zal "omhoog kruipen". Oftewel tussen de loodlagen zal het water binnen dringen door het beschadigd bladlood.
pi_106386541
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 09:03 schreef betyar het volgende:

[..]

Het water zal "omhoog kruipen". Oftewel tussen de loodlagen zal het water binnen dringen door het beschadigd bladlood.
Dat begrijp ik niet. Je hebt op nivo 0 de oude loodlaag tot aan het binnenblad. Deze functioneert goed.
Alles wat je daarboven 'rommelt' en niet functioneert wordt dan toch afgevangen door deze oude loodlaag?
  woensdag 4 januari 2012 @ 09:14:59 #21
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_106386642
zal even een voorbeeld zoeken.
pi_106386668
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 09:03 schreef betyar het volgende:

[..]

Onder andere, maar vooral van belang is dat water dat in de spouw komt niet tegengehouden wordt door het nieuwe lood (aangezien dit enkel in het buitenblad is gezet) en dus vrolijk doordrupt op het oude lood. Vanuit daar gaat het naar buiten. Maar kijk eens aan, het kan aan de buitengevel niet verder, want daar zit dat nieuwe lood overheen. Dat nieuwe lood is namelijk, net als het oude lood, doorgezet tot op je dak.

Een voeg die niet meer hecht aan de metselmortel zou ik gewoon opnieuw voegen. Niet gaan lopen kutten met vastkitten, want dat is geen fatsoenlijke oplossing.

Daarnaast is vervangen van loodwerk een zeer grote klus waar veel firma's gewoon kiezen om enkel het lood in het buitenblad te knellen. Wat dus absoluut FOUT is. Een goed herstel van lood omvangt onder andere in dat je circa 2 of 3 lagen gevelmetselwerk van 1 m breed (loodstriplengtes) weghaalt. En dan steeds een stukje verder.
  woensdag 4 januari 2012 @ 09:20:42 #23
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_106386727
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 09:16 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Onder andere, maar vooral van belang is dat water dat in de spouw komt niet tegengehouden wordt door het nieuwe lood (aangezien dit enkel in het buitenblad is gezet) en dus vrolijk doordrupt op het oude lood. Vanuit daar gaat het naar buiten. Maar kijk eens aan, het kan aan de buitengevel niet verder, want daar zit dat nieuwe lood overheen. Dat nieuwe lood is namelijk, net als het oude lood, doorgezet tot op je dak.

Een voeg die niet meer hecht aan de metselmortel zou ik gewoon opnieuw voegen. Niet gaan lopen kutten met vastkitten, want dat is geen fatsoenlijke oplossing.

Daarnaast is vervangen van loodwerk een zeer grote klus waar veel firma's gewoon kiezen om enkel het lood in het buitenblad te knellen. Wat dus absoluut FOUT is. Een goed herstel van lood omvangt onder andere in dat je circa 2 of 3 lagen gevelmetselwerk van 1 m breed (loodstriplengtes) weghaalt. En dan steeds een stukje verder.
Helemaal mee eens. Vooral dat laatste, helaas zien mensen alleen de euro's en daar komen ze vaak te laat achter.

Edit: kit tast volgens mij het lood aan.
  woensdag 4 januari 2012 @ 09:21:49 #24
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_106386753
quote:

[..]

Inderdaad precies dat dus.
Was al in het gevelboek aan het zoeken naar wat plaatjes.
pi_106386973
quote:

[..]

Zo zal ik het de volgende keer doen. Ben benieuwd naar de plaatjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')