Hoge rente is haast per definitie inflatie; het geld wordt minder waard.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 16:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
Hoge rentestanden zijn juist het geneesmiddel tegen inflatie als gevolg van een kredietzeepbel. Deflatie all the way...
De 'verborgen belasting'. In dit geval is echter de huizenmarkt inflatie aangewakkerd door te goedkoop geld. De HRA maakt geld praktisch de helft goedkoper, dubbele verborgen belasting voor de mensen die niet lenen imo.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 16:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoge rente is haast per definitie inflatie; het geld wordt minder waard.
Dat is niet zo vreemd: uiteindelijk moeten huizen gebouwd worden, en uiteindelijk kost dat netto geld. Niets vreemd aan, alleen de verdeling van de netto-betalingen is momenteel een beetje scheef.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 19:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
Huizen schrijven af zo simpel is het.
Een huis is een gebruiksvoorwerp net zoals bijv een auto, dat kost wat voor onderhoud en afschrijving.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 19:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is niet zo vreemd: uiteindelijk moeten huizen gebouwd worden, en uiteindelijk kost dat netto geld. Niets vreemd aan, alleen de verdeling van de netto-betalingen is momenteel een beetje scheef.
M.a.w.: "de grond kost het meest". En ook dat moet door iemand worden opgehoest; uiteindelijk moet iemand vele jaren werken voor dat stukje zand van 6 bij 18 meter.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 21:28 schreef Piet_Piraat het volgende:
De grond waarop huis staat is eik het meeste waard.
Dat is waarschijnlijk de laatste koper... :|quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
M.a.w.: "de grond kost het meest". En ook dat moet door iemand worden opgehoest; uiteindelijk moet iemand vele jaren werken voor dat stukje zand van 6 bij 18 meter.
Is dat niet vreemd? In de 19de eeuw kon geen keuterboertje zich in leven houden met zo'n lapje. Doorgaans hadden zij meer grond, ook al werden zij beschouwd als straatarm.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
M.a.w.: "de grond kost het meest". En ook dat moet door iemand worden opgehoest; uiteindelijk moet iemand vele jaren werken voor dat stukje zand van 6 bij 18 meter.
Ja natuurlijk is dat vreemd. Eigenlijk belachelijk. Als je even redeneert is dat stukje grond totaal niks waard. Het is te klein om van te leven en het heeft enkel als doel om er bakstenen boven op te leggen naar een ontwerp die compleet is opgelegd door de gemeente en de welstandcommissie.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:27 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Is dat niet vreemd? In de 19de eeuw kon geen keuterboertje zich in leven houden met zo'n lapje. Doorgaans hadden zij meer grond, ook al werden zij beschouwd als straatarm.
Die prijzen zijn gewoon tot stand gekomen door vraag en aanbod.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:49 schreef Bierie het volgende:
[..]
Ja natuurlijk is dat vreemd. Eigenlijk belachelijk. Als je even redeneert is dat stukje grond totaal niks waard. Het is te klein om van te leven en het heeft enkel als doel om er bakstenen boven op te leggen naar een ontwerp die compleet is opgelegd door de gemeente en de welstandcommissie.
En dat is precies waarom ik de huizenprijzen in Nederland als irreëel beschouw.
quote:wo 04 jan 2012, 07:58 |
AFM dwarsboomt ruimere leennorm
AMSTERDAM - Tweeverdieners die zich verheugden op een groter huis via een ruimere hypotheek zijn de pineut. Zij zouden onder nieuwe regels van de Nationale Hypotheekgarantie vanaf 1 januari meer mogen lenen. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft hier echter een streep doorheen gezet, signaleren financiële adviseurs. „Het is asociaal om hier niet helder over te communiceren richting consumenten.”
Tweeverdieners met lagere inkomens zouden dit jaar tot wel 30.000 euro meer kunnen lenen voor de aankoop van een huis. Dat is nu echter van de baan.
Een woordvoerder van de AFM bevestigt dat de banken hierover een brief hebben ontvangen. „De verruiming is wat ons betreft niet verantwoord. We zijn geen voorstander, vanwege financiële risico's voor de mensen die het afsluiten.”
Yep, de twee verdieners met allebei een minimumloon en meestal ook nog in deeltijd. Niet echt een grote groep en vaak ook niet de slimste. Verstandige beslissing dus.quote:Op woensdag 4 januari 2012 09:08 schreef Goofjansen het volgende:
Niet meer lenen, voor tweeverdieners
http://www.telegraaf.nl/o(...)mere_leennorm__.html
[..]
De vraag is gesubsideerd. En het aanbod is gemonopoliseerd door gemeentelijke grondbedrijven, die onder het mom van "ruimtelijke ordening" alle marktwerking aan hun laars mogen lappen.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die prijzen zijn gewoon tot stand gekomen door vraag en aanbod.
En vergeet niet dat het hebben van een huis, inclusief hypotheek, in Nederland decennia lang eigenlijk gewoon gratis geld is geweest. De reeële rente op het huis (dus je netto-rente minus je inflatie) was nihil tot enkele procenten terwijl de huizenprijzen harder dan het inflatieniveau stegen. Daar was niet tegenop te sparen!! Je betaalde bijvoorbeeld 9600 euro aan rente per jaar, terwijl je huis al 28.000 euro meer waard werd. Hierdoor maakte het eigenlijk niet zoveel uit wat je voor een huis betaalde, het had niks meer met de grond of stenen zelf te maken.
Voeg hier nog de krapte op de huurmarkt aan toe en de huidige prijzen zijn helemaal niet irreeel.
Bron: http://www.telegraaf.nl/o(...)mere_leennorm__.htmlquote:AFM dwarsboomt ruimere leennorm
Tweeverdieners die zich verheugden op een groter huis via een ruimere hypotheek zijn de pineut. Zij zouden onder nieuwe regels van de Nationale Hypotheekgarantie vanaf 1 januari meer mogen lenen.
Hilarische commentaren weerquote:Op woensdag 4 januari 2012 09:56 schreef droom_econoom8 het volgende:
Boze leenkneusjes en "financiële adviseurs" omdat de AFM verstandig doet:
[..]
Bron: http://www.telegraaf.nl/o(...)mere_leennorm__.html
Vervolgens zijn dat wel de mensen die met hun vingertje wijzen naar de USA: Zij kopen alles maar met hun creditcard. Trieste luiquote:Op woensdag 4 januari 2012 10:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Hilarische commentaren weer![]()
De huizenmarkt als aanjager van de Nederlandse economie, ze bedoelen dus de economie die gebaseerd is op heel veel goedkoop geld lenen en de spaarcentjes van spaarzame mensen devalueren
Er zit natuurlijk een kern van waarheid in, er is heel veel geld via de huizenmarkt in de economie gepompt. Of dat wenselijk is is een ander verhaal.quote:Op woensdag 4 januari 2012 10:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Hilarische commentaren weer![]()
De huizenmarkt als aanjager van de Nederlandse economie, ze bedoelen dus de economie die gebaseerd is op heel veel goedkoop geld lenen en de spaarcentjes van spaarzame mensen devalueren
De woningmarkt is geen geldpers. De huizenmarkt heeft ook heel veel geld uit de economie gehaald. Kijk maar eens wat de mensen betalen die zo stom waren om de afgelopen jaren in te stappen!quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:39 schreef malleable het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk een kern van waarheid in, er is heel veel geld via de huizenmarkt in de economie gepompt. Of dat wenselijk is is een ander verhaal.
Lenen, lenen, betalen, betalen, betalen en nog eens betalen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:39 schreef malleable het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk een kern van waarheid in, er is heel veel geld via de huizenmarkt in de economie gepompt. Of dat wenselijk is is een ander verhaal.
Geldgroei != welvaartsgroeiquote:Op woensdag 4 januari 2012 11:47 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
De woningmarkt is geen geldpers. De huizenmarkt heeft ook heel veel geld uit de economie gehaald. Kijk maar eens wat de mensen betalen die zo stom waren om de afgelopen jaren in te stappen!
Wat is er mis met een (voorspelbare) constante geldgroei? Het dwingt mensen met geld om deze rendabel te investeren ipv op te potten.quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Lenen, lenen, betalen, betalen, betalen en nog eens betalen.
Iedereen begrijpt dat zo'n systeem een constante exponentiele groei moet doorlopen op stabiel te blijven, iedereen begrijpt echter ook dat een exponentiele groei ooit eens stopt.
Dit geldsysteem is zo slecht ontworpen dat je alleen maar hoeft te wachten op de ondergang.
Dezelfde welvaart had ook gecreerd kunnen worden met een ander geldsysteem, wat mij betreft is er dus geen enkel goed argument te geven waarom we met het systeem van 'lenen, lenen, betalen, betalen, betalen en nog eens betalen' door zouden moeten gaan
Bij hyperinflatie is de kleine man de lul.quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:53 schreef malleable het volgende:
[..]
Wat is er mis met een (voorspelbare) constante geldgroei? Het dwingt mensen met geld om deze rendabel te investeren ipv op te potten.
Een alternatief geld systeem dat net zo goed werkt ben ik nog niet tegen gekomen. Er zijn wat onbalansen in het huidige systeem geslopen maar met wat correcties hoeft er fundamenteel niet veel te veranderen.
Dat zeiden ze in 1980 ook!quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:47 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
De woningmarkt is geen geldpers. De huizenmarkt heeft ook heel veel geld uit de economie gehaald. Kijk maar eens wat de mensen betalen die zo stom waren om de afgelopen jaren in te stappen!
Daar hadden ze dan toen naar moeten luisterenquote:
Ja, ik was daarbij, maar een beetje jong om toen al een huis te kopen. Maar ik had wat graag een huis op de top eind jaren '70 gekochtquote:Op woensdag 4 januari 2012 12:05 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Daar hadden ze dan toen naar moeten luisteren![]()
PS: Was jij daarbij?
Enigzins cynisch denk ik dat er altijd wel iemand de lul is. Volgens mij gaat dit topic dan ook vooral om wie de lul is (antwoord: altijd de ander natuurlijkquote:Op woensdag 4 januari 2012 12:04 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Bij hyperinflatie is de kleine man de lul.
Dat ben ik niet met je eens. Een vrije, transparante markt leidt voor iedereen tot de meeste welvaart.quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Enigzins cynisch denk ik dat er altijd wel iemand de lul is. Volgens mij gaat dit topic dan ook vooral om wie de lul is (antwoord: altijd de ander natuurlijk)
Dit geeft precies aan hoe enorm opgeblazen de huizenmarkt is t.o.v. de piek voor de vorige crash! En hoe hoger het is, hoe meer er af kan...quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ja, ik was daarbij, maar een beetje jong om toen al een huis te kopen. Maar ik had wat graag een huis op de top eind jaren '70 gekochtHadden ze me de halve jaren '80 het faillissement mogen voorspellen, had ik ze nu allemaal uitgelachen
Ongeveer in het viervoud, schat ik
Dat zeiden ze begin jaren '80 ook al!quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dit geeft precies aan hoe enorm opgeblazen de huizenmarkt is t.o.v. de piek voor de vorige crash! En hoe hoger het is, hoe meer er af kan...
Kan je nagaan hoeveel lucht er sinds de jaren '80 nog eens bijgekomen is!quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat zeiden ze begin jaren '80 ook al!
Gratis geld zou een goede optie zijn en mocht dat uitgewerkt zijn dan kunnen we de negatieve rente gaan invoeren. Zie daar... er zijn altijd nog opties te bedenken om de zeepbel verder op te blazen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:37 schreef Terrorizer het volgende:
Tja zeg het maar, volgens mij is de 'rek' eruit.
Dat is de HRA toch al. Althans mocht ik de mensen in 2007 gelovenquote:Op woensdag 4 januari 2012 12:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Gratis geld zou een goede optie zijn..
Je vergat geloof ik het ontbreken van een serieus alternatief voor degenen die zich niet in een sociale huurwoning hebben kunnen wringen, zeer sterk gestegen salarissen, opwaardering van het deel van het inkomen wat men aan wonen wil besteden, en bouwkosten welke veel meer dan verviervoudigd zijn in die periode.quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:37 schreef Terrorizer het volgende:
Vanaf de jaren 80 tot aan 2008 zijn de huizenprijzen gestegen door:
- Intrede van twee verdieners waardoor er meer geleend kanworden.
- Deels aflossingsvrije hypotheken, en toen later helemaal aflossingsvrij.
- 'Lage' rentestand van de laatste jaren.
Wat kan er volgens jullie nog gebeuren dat de prijzen nog verder omhoog gaan?
- Polygamie, nog meer inkomens voor een hypotheek?
- 3 generatie woningen?
- Hypotheken met 40 jaar looptijd? al dan niet aflossingsvrij.
- 'Superaftrek'?
Ik zou het niet weten, ik ben meer van 1997: goedkoop bouwen _en_ gratis geldquote:Op woensdag 4 januari 2012 13:01 schreef antfukker het volgende:
[..]
Dat is de HRA toch al. Althans mocht ik de mensen in 2007 geloven
rente naar op hypotheken naar 2%, dan kunnen de huizenprijzen nogmaals verdubbelen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:37 schreef Terrorizer het volgende:
Ik ga pas kopen zodra de prijzen gehalveerd zijn en de rente op 1% staatquote:Op woensdag 4 januari 2012 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
rente naar op hypotheken naar 2%, dan kunnen de huizenprijzen nogmaals verdubbelen.
Heel goed, kunnen we dat bij het rijtje toevoegen. En dan zullen we zien dat die ook gestopt zijn.quote:Op woensdag 4 januari 2012 13:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je vergat geloof ik het ontbreken van een serieus alternatief voor degenen die zich niet in een sociale huurwoning hebben kunnen wringen, zeer sterk gestegen salarissen, opwaardering van het deel van het inkomen wat men aan wonen wil besteden, en bouwkosten welke veel meer dan verviervoudigd zijn in die periode.
Jij noemt het miraculeus, eigenlijk zou je dan voor elk internationaal voorbeeld een soortgelijk lijstje kunnen maken.quote:Ik zal maar niet aankomen met internationale voorbeelden waar er volgens jouw definities de rek als decennia uit zouden moeten zijn, maar op miraculeuze wijze het maar niet krak wil zeggen?
Zo is dat.quote:Ofwel: succes met timenOoit krijgt iedereen gelijk, da's zeker
Het inkomen van kinderen en huisdieren meetellen natuurlijk.quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:37 schreef Terrorizer het volgende:
- 3 generatie woningen?
- 'Superaftrek'?
Rentevrije hypotheken! Als je 500.000 euro leent tegen 5% rente en je huis elk jaar 15% meer waard wordt, krijg je elk jaar 10% meer overwaarde! Die bank kan dus prima rentevrij uitlenen, elk jaar neemt je schuld gewoon 5% toe.quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:37 schreef Terrorizer het volgende:
- 3 generatie woningen?
- 'Superaftrek'?
Dus jij blijft altijd in je sociale huur woning zitten. Ook niets mis mee, maar dan niet gaan huilen als die kabinet nog drastischere maatregelen gaat nemen om scheefhuurders te verjagen naar de particuliere sector.quote:Op woensdag 4 januari 2012 13:11 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik ga pas kopen zodra de prijzen gehalveerd zijn en de rente op 1% staat
Je huisdieren prostituerenquote:Op woensdag 4 januari 2012 13:21 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Het inkomen van kinderen en huisdieren meetellen natuurlijk.
Dat vereist wel het legaliseren van kinderarbeid en dierenmishandeling. Maar dat lijkt me voor dit kabinet een kleine moeite.
Gewoon blijven huren, als iedereen gaat kopen gaan de huren vanzelf omlaagquote:Op woensdag 4 januari 2012 13:22 schreef Basp1 het volgende:
Dus jij blijft altijd in je sociale huur woning zitten. Ook niets mis mee, maar dan niet gaan huilen als die kabinet nog drastischere maatregelen gaat nemen om scheefhuurders te verjagen naar de particuliere sector.
Euh..?quote:Op woensdag 4 januari 2012 13:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Gewoon blijven huren, als iedereen gaat kopen gaan de huren vanzelf omlaag
Een terugkoopgarantie invoeren die jaarlijks geindexeerd word met 10%. Na 30 jaar verkoop je dan gewoon je woning terug aan de partij die het verkocht heeft en steek je zelf 4 miljoen winst in the pocket. Uiteraard staat de overheid garant voor eventuele verliezen. Prima stimuleringsmaatregel om de economie van de ondergang te redden.quote:Op woensdag 4 januari 2012 13:32 schreef Terrorizer het volgende:
Van CC:
- Gratis geld
- Negatieve rente
Als iedereen koopt heeft de corporatie geen huurders meer...quote:
En niet te vergeten de kunstmatige grondschaarste! Want zonder schaarste zouden de meeste andere maatregelen niet tot hogere prijzen geleid hebben, hooguit tot grotere huizen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 13:36 schreef RemcoDelft het volgende:
De renteloze startersleningen ontbreken aan je lijstje met oorzaken van de prijsstijging. En natuurlijk simpelweg het toenemen van het aantal jaarinkomens dat je kan lenen. En de garantstellingen door (groot)ouders.
Haha, ok, er staan best veel huizen te koop, maar zoveel... Dan zouden er in hoog tempo van die sovjet-flats gebouwd moeten worden.quote:Op woensdag 4 januari 2012 13:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als iedereen koopt heeft de corporatie geen huurders meer...
Ik vind dat de overheid dan garant moet staan voor de winst.quote:Op woensdag 4 januari 2012 13:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Een terugkoopgarantie invoeren die jaarlijks geindexeerd word met 10%. Na 30 jaar verkoop je dan gewoon je woning terug aan de partij die het verkocht heeft en steek je zelf 4 miljoen winst in the pocket. Uiteraard staat de overheid garant voor eventuele verliezen. Prima stimuleringsmaatregel om de economie van de ondergang te redden.
Laat ik nu net daar iets gekocht hebbenquote:Op woensdag 4 januari 2012 13:44 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Als ik eraan denk... Ze zijn al een eind op weg met projecten als Vleuten...
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het alleen vanuit de trein heb gezien, maar dat gaf nou niet de indruk van een gezellige, levendige woonwijk. Al dat donkere steen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 14:25 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Laat ik nu net daar iets gekocht hebben
Uitstekend planquote:Op woensdag 4 januari 2012 12:37 schreef Terrorizer het volgende:
Trein is de noordkant van Vleuten (Vleuterweide of hoe dat ook heet). Ik zit helemaal aan de zuidkant. Maarja, je moet er inderdaad wel van houden, dit soort nieuwbouwwijkenquote:Op woensdag 4 januari 2012 14:39 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het alleen vanuit de trein heb gezien, maar dat gaf nou niet de indruk van een gezellige, levendige woonwijk. Al dat donkere steen.
Maar evengoed hoop ik dat je er fijn gaat wonen, je zou waarschijnlijk weer niet met mij willen ruilen.
Dus jij ziet zo'n tweede vent voor je vrouw wel zittenquote:
Aah.... het kippenhok syndroom, je komt het tegenwoordig ook in vele andere vormen tegen. Vooral in nieuwbouwwijken schijnt het veel voor te komenquote:Op woensdag 4 januari 2012 15:01 schreef malleable het volgende:
[..]
Ik heb in mijn jeugd met 5 vrouwen in een huis gewoond, dat doe ik nooit meer.
Die hokken daar maar wat samenquote:Op woensdag 4 januari 2012 15:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Aah.... het kippenhok syndroom, je komt het tegenwoordig ook in vele andere vormen tegen. Vooral in nieuwbouwwijken schijnt het veel voor te komen
quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:05 schreef RemcoDelft het volgende:
Nope. Dat is de huurder die het in 30 jaar ruimschoots voor een ander afbetaald en zelf niets overhoudt.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:16 schreef Terrorizer het volgende:
Dat is waarschijnlijk de laatste koper... :|
Die huurder staat los van de koper omdat het om een ander huis gaat. De grote vraag is natuurlijk wel nog steeds wat de woningcorporatie met het geld van die huurder doet.........quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Nope. Dat is de huurder die het in 30 jaar ruimschoots voor een ander afbetaald en zelf niets overhoudt.
Onzin. Ook een huurhuis staat op duurbetaalde grond.quote:Op woensdag 4 januari 2012 20:00 schreef RemcoDelft het volgende:
Die huurder staat los van de koper omdat het om een ander huis gaat.
diezelfde huis jeweeettzzzz!quote:Op woensdag 4 januari 2012 20:14 schreef Terrorizer het volgende:
Het is de huurder die in dezelfde huis woont als de koper.
Wellicht is jouw kennissen/vrienden/familiekring veel groter dan die van mij, maareh... hoeveel huurders ken jij die na 30 jaar de woning mogen houden?quote:Op woensdag 4 januari 2012 20:14 schreef Terrorizer het volgende:
Het is de huurder die in dezelfde huis woont als de koper.
Vaak is het dezelfde persoon.
Na 30 jaar is zo'n woning aardig versleten en moet er het nodige ingestoken worden.quote:Op woensdag 4 januari 2012 21:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wellicht is jouw kennissen/vrienden/familiekring veel groter dan die van mij, maareh... hoeveel huurders ken jij die na 30 jaar de woning mogen houden?
Woningeigenaren tellen het onderhoud gemakshalve niet mee in hun berekeningen, vandaar dat ze ook steeds doorstromen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:26 schreef Terrorizer het volgende:
Hoezo zou een huurder het na 30 jaar willen (onder)houden? Dan had die het net zo goed kunnen kopen.
Spreek voor jezelf aub.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:29 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Woningeigenaren tellen het onderhoud gemakshalve niet mee in hun berekeningen, vandaar dat ze ook steeds doorstromen.
Ga eens een kijkje nemen in een wijk met koopwoningen die daar zo'n 20..30 jaar staan, het lijken wel ghetto's. De truc was inderdaad om door te stromen naar een nieuwbouwwoning en je oude afgeleefde krot over te doen aan een klussende starter. Ik ken maar heel weinig kopers die reserveren voor groot onderhoud, meestal moet men een nieuwe hypotheek afsluiten. Huren is wat dat betreft helemaal zo gek nog nietquote:
Dat beweer ik ook niet. Wel hoor je kopers altijd heel hard in koor roepen dat kopers wel tig keer beter omgaan met hun bezit en de omgeving. Iets wat gewoon niet waar is natuurlijk, nu het huizentreintje tot stilstand is gekomen moeten kopers toch echt zelf onderhoud gaan plegen aan hun paleisjequote:Op donderdag 5 januari 2012 09:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Die huurhuizen zijn inderdaad allemaal plaatjes
Ik heb inderdaad huizen van minder dan 20 jaar oud gezien met compleet verrotte kozijnen (gaten van centimeters diep over de hele breedte). Maar dat is wel een zeldzaamheid hoor!quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ga eens een kijkje nemen in een wijk met koopwoningen die daar zo'n 20..30 jaar staan
Als je het huis goed onderhoudt is groot onderhoud nauwelijks nodig. Hooguit je dakbedekking na 30 jaar is groot te noemen.quote:Ik ken maar heel weinig kopers die reserveren voor groot onderhoud
Dakbedekking onderhoud, ik ken toch veel huizen waar de dakpannen uit de jaren 30 nog steeds op liggen, met heeft alleen aan de binnenkant isolatie aangebracht.quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je het huis goed onderhoudt is groot onderhoud nauwelijks nodig. Hooguit je dakbedekking na 30 jaar is groot te noemen.
En als men gaat verfen kiest men het liefst een eigen kleurtje om "anders" te zijn, als gevolg ziet de hele straat niet meer uit omdat in een straat alle kleuren van de regenboog te vinden zijn.quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad huizen van minder dan 20 jaar oud gezien met compleet verrotte kozijnen (gaten van centimeters diep over de hele breedte). Maar dat is wel een zeldzaamheid hoor!
De meeste mensen pakken een kwast, en als je verft voordat het lelijk wordt valt het werk best mee.
[..]
Als je het huis goed onderhoudt is groot onderhoud nauwelijks nodig. Hooguit je dakbedekking na 30 jaar is groot te noemen.
Natuurlijk stort een huis niet in na 30 jaar maar de kwaliteit loopt terug, zo'n woning ziet er gewoon niet meer 'fris' uit. Zelfs met een verfbeurt kan je daar niet heel veel meer van maken. Weer en wind, UV straling... langzaam maar zeker word je woning gesloopt. Aan de binnenkant is er ook van alles aan vervanging toe. Na 30 jaar nieuw sanitair vind ik geen overbodige luxe.quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb inderdaad huizen van minder dan 20 jaar oud gezien met compleet verrotte kozijnen (gaten van centimeters diep over de hele breedte). Maar dat is wel een zeldzaamheid hoor!
De meeste mensen pakken een kwast, en als je verft voordat het lelijk wordt valt het werk best mee.
Groot onderhoud heeft ook als functie om je woning 'up to date' te brengen kwa luxe en isolatiewaarden. Mijn ouders wonen in een huurwoning (reeds zo'n 35 jaar). In die tijd is er door de woning corporatie het nodige onderhoud gepleegt, in de jaren 80 werd de spouw geisoleerd, CV installatie ingebouwd en dubbelglas aangebracht, ook het voegwerk werd vernieuwd. Zo'n 20 jaar later werd er groot onderhoud gedaan, daken vervangen, metselwerk vervangen, kozijnen en deuren vervangen, HR++ glas gemonteerd, sanitair vervangen, dak en vloer isolatie aangebracht, zonneboiler geplaatst. Gewoon helemaal up to date naar de stand van de techniek.quote:Als je het huis goed onderhoudt is groot onderhoud nauwelijks nodig. Hooguit je dakbedekking na 30 jaar is groot te noemen.
Dakpannen rotten ook niet weg, maar ze zien er meestal niet meer uit, zelfs geglazuurde dakpannen hebben geen eeuwige levensduur.quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:49 schreef Basp1 het volgende:
Dakbedekking onderhoud, ik ken toch veel huizen waar de dakpannen uit de jaren 30 nog steeds op liggen, met heeft alleen aan de binnenkant isolatie aangebracht.
Mensen letten beter op hun bezit, maar jij wil gewoon dwars zijn dus veel plezier ermeequote:Op donderdag 5 januari 2012 09:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat beweer ik ook niet. Wel hoor je kopers altijd heel hard in koor roepen dat kopers wel tig keer beter omgaan met hun bezit en de omgeving. Iets wat gewoon niet waar is natuurlijk, nu het huizentreintje tot stilstand is gekomen moeten kopers toch echt zelf onderhoud gaan plegen aan hun paleisje
Nog een voordeel van woningcorporaties, ze kunnen ook het straatbeeld dicteren. Juist al die aparte eigenaren zorgt ervoor dat er tig kapiteins aan het roer staan. Huren wtfquote:Op donderdag 5 januari 2012 09:53 schreef Revolution-NL het volgende:
En als men gaat verfen kiest men het liefst een eigen kleurtje om "anders" te zijn, als gevolg ziet de hele straat niet meer uit omdat in een straat alle kleuren van de regenboog te vinden zijn.
Natuurlijk zijn er eigenaren die goed op hun bezit passen, net als dat er huurders zijn die netjes met hun woning omgaan. Daarnaast zijn er ook kopers die hun woning afleven en proberen door te verkopen voor de hoofdprijs.quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Mensen letten beter op hun bezit, maar jij wil gewoon dwars zijn dus veel plezier ermee
Ik wil je geloven, maar je conclusie klopt niet: de meest verpauperde huurwoningen gaan in de verkoop doordat de corporatie geen onderhoud meer doet.quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
Als je door Dronten rijd kun je tegenwoordig precies zien welke voormalige huurwoningen verkocht zijn en welke nog in eigendom zijn van de corporatie, het kleurt misschien mijn beeld maar de meest verpauperde woningen in Dronten zijn in privaat eigendom
Natuurlijk zijn er ook corporaties die hun verpauperde bende proberen te verkopen, hier in Dronten staan ook wel wat verpauperde huizen op de lijst. Wat ik heel raar vind is de prijsstelling van corporatiewoningen die in de verkoop gaan, ook net gerenoveerde woningen worden verkocht en men vraagt daar ongeveer net zoveel voor als woningen die nog niet gerenoveerd zijn. Kennelijk heeft men gewoon een soort van standaard prijs voor woningen die in de verkoop gaan, ook de afmeting van de kavel heeft geen enkele invloed op de prijs. Een woning op een kavel van 350m2 kost misschien een paar duizend euro meer dan een zelfde woning op een kavel van 150m2. Nu ik er zo over nadenk maakt het natuurlijk ook niet zo heel erg veel uit voor de corporatie, die heeft die woning toch al tig keer terug verdient door de jaren.quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik wil je geloven, maar je conclusie klopt niet: de meest verpauperde huurwoningen gaan in de verkoop doordat de corporatie geen onderhoud meer doet.
Die huizen die ze verkopen leveren geen miljoenen op, ze zijn namelijk niet zo heel erg in trek. Kennelijk zijn er niet zo heel veel liefhebbers voor voormalige corporatiewoningen in de prijsrange van 130k...140k. Wel investeren ze jaarlijks vele miljoenen in renovatie en nieuwbouw. Renovatie levert je netto geen geld meer op maar nieuwbouw is natuurlijk wel winstgevend/kostendekkend. In 2009 had men in ieder geval een positief resultaat van zo'n kleine 9 ton.quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat doet jouw corporatie met de miljoenen die dit oplevert?
Aangezien die panden destijds met bakken rijkssubsidie gebouwd zijn, is nagenoeg de gehele opbrengst winst. Dat gaat snel hoor.quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Die huizen die ze verkopen leveren geen miljoenen op, ze zijn namelijk niet zo heel erg in trek. Kennelijk zijn er niet zo heel veel liefhebbers voor voormalige corporatiewoningen in de prijsrange van 130k...140k. Wel investeren ze jaarlijks vele miljoenen in renovatie en nieuwbouw. Renovatie levert je netto geen geld meer op maar nieuwbouw is natuurlijk wel winstgevend/kostendekkend. In 2009 had men in ieder geval een positief resultaat van zo'n kleine 9 ton.
Als er iets is dat je niet moet hebben is het medelijden met de woningbouwcorporatiesquote:Op donderdag 5 januari 2012 10:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
In 2009 had men in ieder geval een positief resultaat van zo'n leine 9 ton.
En in 2010/2011?quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
In 2009 had men in ieder geval een positief resultaat van zo'n kleine 9 ton.
Ik zie hier toch echt fel grijs fel groen en fel blauw in 1 straat huurwoningen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nog een voordeel van woningcorporaties, ze kunnen ook het straatbeeld dicteren. Juist al die aparte eigenaren zorgt ervoor dat er tig kapiteins aan het roer staan. Huren wtf
De 'Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders' heeft inderdaad veel van die woningen gebouwd destijds, die werden later overgedaan aan de corporatie, hoe dat financieel in zijn werk gegaan is durf ik niet te zeggen. Ongetwijfeld zal het wel een cadeautje geweest zijn, mijn ouders hebben destijds hun contract rechtstreeks met de RIJP afgesloten, ik zal eens vragen wat de huur was die ze toen moesten betalenquote:Op donderdag 5 januari 2012 11:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Aangezien die panden destijds met bakken rijkssubsidie gebouwd zijn, is nagenoeg de gehele opbrengst winst. Dat gaat snel hoor.
Meestal kun je kiezen uit een aantal kleuren, of je die kleuren mooi vind is een kwestie van smaakquote:Op donderdag 5 januari 2012 11:44 schreef HansvD het volgende:
[..]
Ik zie hier toch echt fel grijs fel groen en fel blauw in 1 straat huurwoningen.
Veel lelijker heb ik het nog niet gezien
Vind je ze mooi dan? Als je dat mooi vindt heb je geen smaakquote:Op donderdag 5 januari 2012 11:47 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Meestal kun je kiezen uit een aantal kleuren, of je die kleuren mooi vind is een kwestie van smaak
Wat doen ze ermee? Dit:quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Die huizen die ze verkopen leveren geen miljoenen op, ze zijn namelijk niet zo heel erg in trek. Kennelijk zijn er niet zo heel veel liefhebbers voor voormalige corporatiewoningen in de prijsrange van 130k...140k. Wel investeren ze jaarlijks vele miljoenen in renovatie en nieuwbouw. Renovatie levert je netto geen geld meer op maar nieuwbouw is natuurlijk wel winstgevend/kostendekkend. In 2009 had men in ieder geval een positief resultaat van zo'n kleine 9 ton.
Dat zit dus net onder de nieuwbouwkosten van een gemiddelde huurwoning. Dan is "zo laten" en elders nieuw bouwen toch veel beter?quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:51 schreef HansvD het volgende:
In Biddinghuizen is per woning 70.000 euro geïnvesteerd. Een fors bedrag, maar de corporatie gaat ervan uit dat de woningen nu weer veertig jaar mee kunnen.
quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zit dus net onder de nieuwbouwkosten van een gemiddelde huurwoning. Dan is "zo laten" en elders nieuw bouwen toch veel beter?
Wat die kleurtjes betreft: ik woon hier in een wijk waar ik naar het huisnummer moet kijken om te zien waar ik woon
In 2010 had men iets van 27 miljoen aan huurinkomsten, geen idee om hoeveel woningen het exact gaat. Wel moest er even 14,5 miljoen aan rente en aflossing betaald worden (grote lening 225 miljoen). Daarnaast moest de corporatie 1,4 miljoen euro betalen aan de overheid voor de huurtoeslag. Ik wist het ook niet maar de corporaties moesten in 2010 zo'n 760 miljoen euro bijdragen in de huurtoeslag. De resterende miljoenen gaat op aan onderhoud en bedrijfsvoering.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En in 2010/2011?
Over hoeveel huurhuizen gaat die 9 ton?
Ik vind paars een mooie kleur maar kennelijk vinden andere mensen dat niet zo'n heel geslaagde kleur.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:48 schreef HansvD het volgende:
[..]
Vind je ze mooi dan? Als je dat mooi vindt heb je geen smaak
Dakpannen hebben geen eeuwige levensduur, maar ik vind mijn dakpannen van voor de oorlog er een stuk beter uitzien dat een dak met strak geglazuurde pannen. Af en toe wat pannen met vorstschade vervangen, voor de rest hoeft er weinig aan te gebeuren.quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:55 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dakpannen rotten ook niet weg, maar ze zien er meestal niet meer uit, zelfs geglazuurde dakpannen hebben geen eeuwige levensduur.
In de gehele gemeente Dronten hebben ze dezelfde 'formule' toegepast. Zelf vind ik het wel een geslaagde actie, de meeste wijken zijn er kwa aanblik op vooruit gegaan.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:51 schreef HansvD het volgende:
[..]
Wat doen ze ermee? Dit:
In Biddinghuizen is per woning 70.000 euro geïnvesteerd. Een fors bedrag, maar de corporatie gaat ervan uit dat de woningen nu weer veertig jaar mee kunnen. De renovatie is mede gefinancierd door andere woningen te verkopen.
De bewoners die ze de oude woningen hadden verkocht voor 120 -140.000 euro mochten ook meedoen. Voor de lieve som van 70.000
Ongetwijfeld is er een kwaliteitsverschil. Overigens vind ik het wel van belang dat je dat er een beetje netjes uitziet, vooral rode pannen worden snel lelijk om dat je alles erop ziet.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:02 schreef malleable het volgende:
[..]
Dakpannen hebben geen eeuwige levensduur, maar ik vind mijn dakpannen van voor de oorlog er een stuk beter uitzien dat een dak met strak geglazuurde pannen. Af en toe wat pannen met vorstschade vervangen, voor de rest hoeft er weinig aan te gebeuren.
Dat zal maar jij zei:quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik vind paars een mooie kleur maar kennelijk vinden andere mensen dat niet zo'n heel geslaagde kleur.
Die gedicteerde straten met fel blauw fel grijs en fel groen door elkaar zijn de lelijkste straten hier. Of dat een voordeeel is? Ik weet het niet.quote:Nog een voordeel van woningcorporaties, ze kunnen ook het straatbeeld dicteren. Juist al die aparte eigenaren zorgt ervoor dat er tig kapiteins aan het roer staan
Nou goed.... het kan een voordeel zijn. Feit is natuurlijk dat 'ze' het de huurders kunnen opleggen. Iets wat vrijwel onmogelijk is bij een straat vol kapiteinsquote:Op donderdag 5 januari 2012 12:10 schreef HansvD het volgende:
[..]
Dat zal maar jij zei:
[..]
Die gedicteerde straten met fel blauw fel grijs en fel groen door elkaar zijn de lelijkste straten hier. Of dat een voordeeel is? Ik weet het niet.
Dat uitgerekend jij pleit voor ingehuurde dictatuur....quote:Op donderdag 5 januari 2012 09:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nog een voordeel van woningcorporaties, ze kunnen ook het straatbeeld dicteren. Juist al die aparte eigenaren zorgt ervoor dat er tig kapiteins aan het roer staan. Huren wtf
Dan moeten ze per straat met dezelfde soort koophuizen ook verplicht maar een soort VVE opzetten om deze ongebreidelde kleur verkrachting te voorkomen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nou goed.... het kan een voordeel zijn. Feit is natuurlijk dat 'ze' het de huurders kunnen opleggen. Iets wat vrijwel onmogelijk is bij een straat vol kapiteins
Sommige wijken hebben het al. (Facinatio Rotterdam)quote:Op donderdag 5 januari 2012 13:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moeten ze per straat met dezelfde soort koophuizen ook verplicht maar een soort VVE opzetten om deze ongebreidelde kleur verkrachting te voorkomen.
Ja en er zijn ook sommige huizen blokkken die onder architectuur gebouwd zijn waardoor je ook verplicht dezelfde kleuren moet blijven gebruiken.quote:Op donderdag 5 januari 2012 13:23 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Sommige wijken hebben het al. (Facinatio Rotterdam)
Dat is echt schijt, moet je weer contributie betalen...:(
Eigenlijk is het alleen maar goed, alleen VVE vind ik een slecht plan.quote:Op donderdag 5 januari 2012 13:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja en er zijn ook sommige huizen blokkken die onder architectuur gebouwd zijn waardoor je ook verplicht dezelfde kleuren moet blijven gebruiken.
Ik wist niet eens dat er in voorgaande jaren enige groei geweest wasquote:ING: krimp slaat weer toe in bouw
DEN HAAG (AFN) - De productie in de bouw krimpt dit jaar naar verwachting met 2 procent, na een groei van 4 procent in 2011. Dat voorspelde het economische bureau van ING donderdag in een rapport over de sector.
Door de vastgelopen woningmarkt worden er minder nieuwbouwwoningen verkocht. Daarnaast stellen bedrijven investeringen in nieuwe bedrijfsgebouwen uit omdat zij de extra capaciteit niet nodig hebben of ze de financiële middelen hier niet meer voor hebben. ING verwacht niet dat de krimp van de bouwproductie dit jaar zo groot zal zijn als in de jaren 2009 en 2010.
De verbouw- en onderhoudssector ontkomt volgens de onderzoekers voor een groot deel aan de economische neergang. Dat komt mede doordat particulieren en klusjesmannen elkaar vaker via internet vinden. ,,Steeds vaker plaatsen particulieren hun klusopdrachten op internet, waar vakmannen dan via openbare aanbesteding op de opdrachten kunnen bieden'', aldus ING.
De belangrijkste speler op deze markt is Werkspot.nl, maar ook via Marktplaats bieden particulieren hun opdrachten aan. In drie jaar tijd is het aantal bouwopdrachten dat op eerst genoemde site werd geplaatst opgelopen van circa 30.000 in 2008 naar bijna 170.000 in 2011. In totaal werd er vorig jaar voor bijna 600 miljoen euro aan opdrachten via internet vergeven. Dat is circa 5 procent van de totale verbouw- en onderhoudsmarkt.
bron: Telegraaf
Maar waar? Dat mag niet zomaar overal.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:54 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zit dus net onder de nieuwbouwkosten van een gemiddelde huurwoning. Dan is "zo laten" en elders nieuw bouwen toch veel beter?zien waar ik woon
Als zo'n sociale woningclub zegt dat ze ergens 1000 huizen willen bouwen, lijkt me dat wel te regelen met provincie en gemeente.quote:Op donderdag 5 januari 2012 15:52 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Maar waar? Dat mag niet zomaar overal.
quote:do 05 jan 2012, 16:05
Topambtenaar: huishoudens te diep in schuld
AMSTERDAM - Het wordt hoog tijd dat de Nederlanders hun torenhoge hypotheekschulden gaan aflossen en het kabinet moet hen daartoe stimuleren. Dat zegt de hoogste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken, Chris Buijink, in het traditionele nieuwjaarsartikel van het economenblad ESB.
Dat kost weer centjes voor de grond dit dat, en het mag ook niet zomaar overal want zus zo.quote:Op donderdag 5 januari 2012 16:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als zo'n sociale woningclub zegt dat ze ergens 1000 huizen willen bouwen, lijkt me dat wel te regelen met provincie en gemeente.
Zou het soms zo zijn dat gemeenten die 1000 sociale huurwoningen niet willen? Het levert ongetwijfeld meer uitkeringen op, meer mensen met vrijstelling van gemeentelijke belastingen, etc.!quote:Op donderdag 5 januari 2012 16:55 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dat kost weer centjes voor de grond dit dat, en het mag ook niet zomaar overal want zus zo.
"Ook stelt hij vast dat ,,huiseigenaren worden aangezet om de schuld te maximaliseren en de aflossing uit te stellen tot aan het einde van de looptijd van de lening''. "... Ongelofelijk dat die "topambtenaar" daar nu opeens achter komtquote:Op donderdag 5 januari 2012 16:27 schreef Goofjansen het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)iep_in_schuld__.html
Ik dacht dat we de afgelopen maanden toch hadden gezien dat het bar weinig uitmaakt!quote:Volgens het Centraal Planbureau (CPB) zal het aantal huizenverkopen toenemen met 30 procent door de verlaging van het tarief van 6 procent naar 2 procent.
De WW-uitkering stelt nu al weinig voor voor jongeren, oftewel degenen met de meeste tophypotheken. Verlagen van de WW bij oplopende werkloosheid zal hooguit meer gedwongen verkopen opleveren.quote:Buijink noemt onder meer een ,,stapsgewijze verlaging van de WW-uitkering'' om mensen meer achter de broek te zitten bij het zoeken naar een nieuwe baan.
Bijtelling?quote:Op donderdag 5 januari 2012 16:27 schreef Goofjansen het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)iep_in_schuld__.html
Stoppen met aflossingsvrije hypotheken en de bijtelling omhoog
Dat geleun op overheidssubsidies moet maar afgelopen zijn
[..]
quote:do 05 jan 2012, 16:27
Topambtenaar pleit voor hervorming woningmarkt
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG - Hervormingen op de woningmarkt moeten volgens secretaris-generaal Chris Buijink (ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) niet worden geschuwd. „Het is duidelijk dat deze maatregel op tafel ligt. De hypotheekrenteaftrek versoberen is een manier om aflossen te stimuleren." De topambtenaar pleit er voor om de private schuldenberg in ons land snel af te bouwen. Die bestaat voor het overgrote deel uit hypothecaire leningen, en kan huishoudens kwetsbaar voor renteschommelingen maken.
quote:vr 06 jan 2012, 08:09 | 4 reacties
Beroep op hypotheekgarantie fors toegenomen
ZOETERMEER - Het beroep op de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is vorig jaar fors toegenomen. Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW).
In totaal deden ongeveer 2000 huishoudens een beroep op de NHG na een gedwongen verkoop met verlies, tegen 1331 huishoudens in 2010. In 50 procent van de gevallen was echtscheiding de oorzaak van de gedwongen verkoop en in 20 procent werkloosheid.
„Gezien de omvang van de kredietcrisis valt het aantal aanspraken dat momenteel op NHG wordt gedaan mij erg mee”, zei algemeen directeur Karel Schiffer van de NHG. „Naarmate de werkloosheid toeneemt en de prijzen van woningen dalen, zijn meer huishoudens genoodzaakt een beroep op NHG te doen. Het belang van NHG als vangnet voor de financiële risico's van het eigenwoningbezit is op dit moment groter dan ooit.”
In totaal hebben 136.500 huishoudens de aankoop of verbetering van hun woning in 2011 gefinancierd met NHG. Dat is sinds de introductie van de hypotheekgarantie in 1995 het hoogste aantal garanties in één jaar.
quote:vr 06 jan 2012, 06:38 '
Hypotheekschuld moet naar 90 procent'
AMSTERDAM (AFN) - Huizenbezitters zouden in de toekomst niet meer dan 90 procent van de waarde van hun huis van de bank mogen lenen. Dat vindt president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank. In een uitzending van het nieuwsprogramma Nieuwsuur toonde hij zich opnieuw een voorstander van het afbouwen van de hypotheekschuld in Nederland
Inderdaad, tegenwoordig is het een soort van stimuleringsmaatregel om te gaan scheidenquote:Op vrijdag 6 januari 2012 09:02 schreef Goofjansen het volgende:
Dus als je woning een ton onder water staat dan ga je gewoon scheiden en tata klaar zijn we weer
http://www.telegraaf.nl/o(...)rs_toegenomen__.html
[..]
90%?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 09:32 schreef Goofjansen het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)r_90_procent___.html
[..]
nee 90% is ok met een verplichtte aflossing in 30 jaarquote:Op vrijdag 6 januari 2012 09:34 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
90%?
Vind ik nog steeds knap hoog, 70..80% zou veel beter zijn om de marktprijs te temperen.
Dat zou ik ook doen, dat is gewoon gratis geld van de gemeenschap.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 09:02 schreef Goofjansen het volgende:
Dus als je woning een ton onder water staat dan ga je gewoon scheiden en tata klaar zijn we weer
http://www.telegraaf.nl/o(...)rs_toegenomen__.html
[..]
90% is nog hoog t.o.v. andere landen. Maar als je kijkt hoe er al geklaagd werd toen het maximum van 125 naar 110% ging, zie ik het zo snel niet gebeuren.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 09:43 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
nee 90% is ok met een verplichtte aflossing in 30 jaar
Je vergist je: het probleem ligt straks bij de verkopers die niets meer kunnen verkopen! Als er daadwerkelijk minder dan 100% geleend mag worden gaat dat leiden tot een enorme prijsdaling! En dan heb je straks niet eens meer 40k spaargeld nodig voor een huis.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 10:23 schreef Basp1 het volgende:
Maar jongens hebben jullie dan al minimaal 40 K spaargeld want anders kunnen jullie nog steeds niets kopen.
Voor de vrijstaande huizen die jullie eigenlijk willen hebben zal de prijs echt niet onder de 200 K gaan zakken en met je 80% hypotheek kom je nog steeds aan de 40 K.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 10:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je vergist je: het probleem ligt straks bij de verkopers die niets meer kunnen verkopen! Als er daadwerkelijk minder dan 100% geleend mag worden gaat dat leiden tot een enorme prijsdaling! En dan heb je straks niet eens meer 40k spaargeld nodig voor een huis.
Bij slechts 80% financierbaarheid zakt de prijs van een gemiddelde koopwoning met een dusdanig bedrag dat ik denk dat het geen 40k meer zal zijn. Eerder tussen de 20 en 30k.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 10:23 schreef Basp1 het volgende:
Maar jongens hebben jullie dan al minimaal 40 K spaargeld want anders kunnen jullie nog steeds niets kopen.
Wat is er mis met even 5 jaar sparen voordat je gaat kopen? Een stelletje tweeverdieners met beiden een modaal inkomen kan op zijn minst 40k sparen in 5 jaar.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 10:52 schreef _VoiD_ het volgende:
Basp1, dat zei ik in een vorig topic ook al. Dat geen enkele starter zomaar eventjes 20k heeft liggen. Dus dan schiet het nog geen reet op.
Kweet niet, wat is er mis mee niet te kopen als je daar de centen simpelweg niet toe hebt? Of als je toch perse wilt kopen, te besteden naar gelang je budget?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 10:56 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Wat is er mis met even 5 jaar sparen voordat je gaat kopen? Een stelletje tweeverdieners met beiden een modaal inkomen kan op zijn minst 40k sparen in 5 jaar.
is nog veel te hoog, maar jaquote:Op vrijdag 6 januari 2012 10:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
90% is nog hoog t.o.v. andere landen. Maar als je kijkt hoe er al geklaagd werd toen het maximum van 125 naar 110% ging, zie ik het zo snel niet gebeuren.
80% zou een redelijk gezond maximum zijn en het beperkt de risico's enorm. De NHG zou dan ook moeten worden afgeschaft.
Die hebben geen kinderen?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 10:56 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wat is er mis met even 5 jaar sparen voordat je gaat kopen? Een stelletje tweeverdieners met beiden een modaal inkomen kan op zijn minst 40k sparen in 5 jaar.
Er is niks mis mee als je niet wilt kopen, je kan echter ook besluiten te gaan sparen om wel te gaan kopen. Indien niet iedereen meer met onbeperkt goedkoop geld gaat kopen gaan de prijzen gewoon omlaag. Zo wordt kopen vanzelf weer interessant voor bepaalde mensen. De voornaamste reden van mensen om te gaan kopen was immers goedkoop geld waardoor ze zich een forse woning konden veroorloven. Nu de situatie gekenterd is word huren een aantrekkelijk alternatief.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Kweet niet, wat is er mis mee niet te kopen als je daar de centen simpelweg niet toe hebt? Of als je toch perse wilt kopen, te besteden naar gelang je budget?
De meeste stellen beginnen niet direct aan kinderen. Je moet keuzes maken in het leven, wil je sparen voor de toekomst van je gezin of wil je lekker in het hier een nu leven en later zien wat de toekomst je brengt? Het is een keuze die je moet maken.quote:
Natuurlijk wel, je kunt als single ook met 'vrienden' gezamelijk huren of een kamer huren bij een hospita. Als single 'meteen' een eigen appartement van 100m2 is geen noodzaak.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 12:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De meeste stellen beginnen niet direct aan kinderen. Je moet keuzes maken in het leven, wil je sparen voor de toekomst van je gezin of wil je lekker in het hier een nu leven en later zien wat de toekomst je brengt? Het is een keuze die je moet maken.
Hoe je het wend of keert, samenwonende 2 verdieners zijn in elk opzicht in ieder geval beter af als singles. Immers singles kunnen een groot deel van hun kosten niet delen.
Huren is ook nog steeds heel duur, en ook dat weet je. Mijn netto maandlasten zijn nu gedaald naar 200 euro in de maand, komt nog 100 euro vve bij, en huurders betalen op dit moment in dit complex 590 euro (inclusief die 100 euro VVE) .quote:Op vrijdag 6 januari 2012 12:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Er is niks mis mee als je niet wilt kopen, je kan echter ook besluiten te gaan sparen om wel te gaan kopen. Indien niet iedereen meer met onbeperkt goedkoop geld gaat kopen gaan de prijzen gewoon omlaag. Zo wordt kopen vanzelf weer interessant voor bepaalde mensen. De voornaamste reden van mensen om te gaan kopen was immers goedkoop geld waardoor ze zich een forse woning konden veroorloven. Nu de situatie gekenterd is word huren een aantrekkelijk alternatief.
VEH kan wel zogenaamd aan een integraal plan werken maar zonder daadkrachtige politici veranderd er toch niets aan de huidige regelgeving.quote:'Knot schaadt woningmarkt'
Laatste update: 6 januari 2012 12:08 info.
AMSTERDAM - Het idee van de topman van De Nederlandsche Bank (DNB) Klaas Knot om hypotheekleningen terug te brengen tot negentig procent van de waarde van het huis, schaadt de woningmarkt.
Foto: ANP
Dat zegt een woordvoerder van Vereniging Eigen Huis (VEH) vrijdag.
Volgens de belangenvereniging voor huiseigenaren houdt Knot met dit soort uitspraken de vertrouwenscrisis op de woningmarkt in stand.
"Knot komt net als veel anderen steeds met losse plannen", stelt de woordvoerder. "Wat we nodig hebben is een integraal plan om de woningmarkt uit het slop te krijgen." VEH zegt aan zo'n plan te werken. "Maar dat ventileren we niet steeds."
De in juli aangetreden nieuwe topman van DNB deed zijn voorstel donderdagavond in een uur durend interview in het programma Nieuwsuur. Knot maakt zich zorgen over de hoge hypotheekschulden van Nederlandse huishoudens.
Doordat consumenten veel lenen bij banken, maar hun pensioen sparen bij andere instellingen, zijn Nederlandse banken volgens hem slecht gefinancierd.
Verdediging
De uitspraken van Knot moeten volgens VEH gezien worden als de verdediging van de 'bankbalans en de rijksbegroting'. Zijn voorstel slaat volgens de vereniging echter in op de woningmarkt door een lager vertrouwen en dalende huizenprijzen. "Maar dat komt uiteindelijk ook terecht op het bordje van de bank
Lees het blogs van Rob en Bob maar eens... het ene tenenkrommende onzinverhaaltje na het andere. Ze hebben maar 1 wens en dat is het in stand houden van de status quo.... zeepbellen blazen dus. Gelukkig zijn er nog maar een paar reaguurders die hun onzin met lovende woorden erkennen. De VEH heeft zijn beste tijd gehad en is zeker geen partij waar je als starter op de woningmarkt wat aan hebt.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 12:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
VEH kan wel zogenaamd aan een integraal plan werken maar zonder daadkrachtige politici veranderd er toch niets aan de huidige regelgeving.
Er zijn nog genoeg boomers die een krankzinnig grote overwaarde hebben, het zijn juist de kamikazekopers van de afgelopen 10 jaar die snel onder water staan. Weinig afgelost en teveel betaald, een slechte combinatie in een markt waar de financierbaarheid terugloopt.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 12:51 schreef ioko het volgende:
Ik denk dat het in het algemeen een goed idee is om de hypotheekbedragen naar beneden te brengen, maar er moet toch echt nog wel wat gebeuren voordat de huidige woningvoorraad met verlies wordt verkocht. Die link zie ik niet zo direct.
Overwaarde is pas overwaarde als ze hun huis ook voor de bedrag verkocht krijgen.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 13:01 schreef ComplexConjugate het volgende:
Er zijn nog genoeg boomers die een krankzinnig grote overwaarde hebben
Precies... voor de meesten zit er nog een hele grote gap tussen datgene wat ze ervoor betaald hebben en datgene waarvoor ze het momenteel zouden kunnen verkopen. Er zit voor veel mensen dus nog genoeg marge in om weg te geven.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Overwaarde is pas overwaarde als ze hun huis ook voor de bedrag verkocht krijgen.
Maar dat geldt dan dus ook voor mensen die zogenaamd met onderwaarde zitten, dit is pas onderwaarde als de boel verkocht moet worden, zolang mensen hun maandelijkse lasten blijven voldoen is er niets aan de hand.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 13:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Precies... voor de meesten zit er nog een hele grote gap tussen datgene wat ze ervoor betaald hebben en datgene waarvoor ze het momenteel zouden kunnen verkopen. Er zit voor veel mensen dus nog genoeg marge in om weg te geven.
Klopt... maar het risico van deze leningen loopt wel op. Immers indien er verkocht moet worden zal er een restschuld optreden, een verlies dat door iemand genomen moet worden.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 13:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dat geldt dan dus ook voor mensen die zogenaamd met onderwaarde zitten, dit is pas onderwaarde als de boel verkocht moet worden, zolang mensen hun maandelijkse lasten blijven voldoen is er niets aan de hand.
vroeger kon je met overwaarde nog een auto of vakantie kopen, maar dat kan ook al niet meer, maar met onderwaarde kun je nog steeds de bietebrug opquote:Op vrijdag 6 januari 2012 13:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dat geldt dan dus ook voor mensen die zogenaamd met onderwaarde zitten, dit is pas onderwaarde als de boel verkocht moet worden, zolang mensen hun maandelijkse lasten blijven voldoen is er niets aan de hand.
Ah dus juist babyboomer zouden geplukt en geschoren moeten gaan worden door de overheden om de pijn voor de post babyboomers te gaan verzachten.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 13:36 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
vroeger kon je met overwaarde nog een auto of vakantie kopen, maar dat kan ook al niet meer, maar met onderwaarde kun je nog steeds de bietebrug op
Ik heb er vroeger altijd leuke dingen van kunnen doen, iedere vijf jaar
Post babyboomers zouden wat meer moeten nadenken over de belachelijke bedragen die ze voor een stapel bakstenen hebben neergeteld. Het waren deze mensen die gewillig en vrijwillig hun hoofd door de strop staken. Ze bleven zelfs goedlachs toen de strop werd aangetrokken, pas nu ze in de gaten krijgen dat het luik toch echt open gaat worden ze zenuwachtigquote:Op vrijdag 6 januari 2012 14:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah dus juist babyboomer zouden geplukt en geschoren moeten gaan worden door de overheden om de pijn voor de post babyboomers te gaan verzachten.
Door de bijtelling te verhogen doen ze dat ookquote:Op vrijdag 6 januari 2012 14:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah dus juist babyboomer zouden geplukt en geschoren moeten gaan worden door de overheden om de pijn voor de post babyboomers te gaan verzachten.
Wet hillen, als je afgelost zit heb je daar dan toch geen last meer van. En dat zitten de meest babyboomers, ik zou zeggen een speciale babyboom pluk ze kaal belasting introduceren.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 14:21 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
Door de bijtelling te verhogen doen ze dat ook
quote:Op donderdag 5 januari 2012 17:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Heeft xenonoob nog de oncorigeerde cijfers van het verschil tussen eind dec 2007 en eind dec 2011?
xenonoob heeft een ban, die gaat dus niet reageren vrees ik.quote:
Dan zou je als waarnemer van xeno toch wel iets moeten kunnen onderbouwen, ipv van die vage vermoedens te blijven uiten, terwijl op de cbs/cpb sites natuurlijk meer dan zat getallen aanwezig zijn die jou vermoedens zouden moeten kunnen bevestigen/ ontkrachten.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 14:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
xenonoob heeft een ban, die gaat dus niet reageren vrees ik.
Ik heb ook geen cijfers voor je maar ik vermoed dat er een aardige daling is van de verkochte aantallen woningen en dat de prijs van een onverkoopbare rijtjescontainer op een postzegel aardig gedevalueerd is![]()
De meeste babyboomers hebben in 1999 de hypotheek vol opgenomen en de overwaarde in aandelen KPN, AHOLD, Worldonline en Versatel en een nieuwe stacaravan geinvesteerd, om optimaal te kunnen profiteren van de HRA, dus die hebben hun oude dag wel zeker gesteldquote:Op vrijdag 6 januari 2012 14:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wet hillen, als je afgelost zit heb je daar dan toch geen last meer van. En dat zitten de meest babyboomers, ik zou zeggen een speciale babyboom pluk ze kaal belasting introduceren.
Ik heb het altijd vreemd gevonden om een studieschuld niet mee te tellen. Tenslotte geeft het een lager maandbudget. Als de maandkosten laag zijn zal het niet veel uitmaken, maar als je 50k schuld hebt tikt het toch aardig aan!quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:22 schreef droom_econoom8 het volgende:
Nou, weer een groep die in 2012 geen huis gaat kopen: Mensen met een diploma, want een studieschuld geeft moeite voor een hypotheek.
Ik vind dat mensen überhaupt te veel lenen.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik heb het altijd vreemd gevonden om een studieschuld niet mee te tellen. Tenslotte geeft het een lager maandbudget. Als de maandkosten laag zijn zal het niet veel uitmaken, maar als je 50k schuld hebt tikt het toch aardig aan!
Weet je wat ik vreemd vind? Dat de hypotheekverstrekkers alleen maar kijken naar wat voor schulden je geregistreerd hebt staan, en dit dan op een of andere wonderbaarlijke wijze gaan vergelijken met de uitgaven die jij kan dragen zonder naar je persoonlijke situatie te kijken.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb het altijd vreemd gevonden om een studieschuld niet mee te tellen. Tenslotte geeft het een lager maandbudget. Als de maandkosten laag zijn zal het niet veel uitmaken, maar als je 50k schuld hebt tikt het toch aardig aan!
nog sterker als je 40+ bent en je moet maandelijks 900 euro netto aan kinderalimentatie dokken, dan neemt men dat niet meequote:Op vrijdag 6 januari 2012 20:02 schreef _VoiD_ het volgende:
Nee ik zit echt aan m'n plafond met m'n salaris ja als ik net gestart ben....
Ze kijken niet eens naar of ik kinderen (bijvoorbeeld) heb en kunnen ze wel kant en klaar zeggen wat ik kan uitgeven aan hypotheeklasten per maand? Sorry hoor, maar dat kan ik toch echt wel beter inschatten dan iemand van de bank die alleen maar een salarisstrookje wil zien en een kredietoverzicht (dus schulden).
Dat ze kritisch zijn is 1 ding (en dat mogen ze best natuurlijk), maar dat ze zomaar klakkeloos 4,5x je jaarsalaris pakken en dit voor werkelijk waar IEDEREEN hanteren is natuurlijk ook van de zotte, toch? Waar betaal je dan die "advieskosten" voor als het toch bij iedereen op hetzelfde neerkomt.
Je bent redelijk optimistisch dan ..quote:Op vrijdag 6 januari 2012 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Overwaarde is pas overwaarde als ze hun huis ook voor de bedrag verkocht krijgen.
Mag dat?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 20:34 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Je bent redelijk optimistisch dan ..
Ik voorspel je dat veel huizen .... NOOIT ... meer vrij verkocht KUNNEN worden, wegens hypotheekverstrekkers die een openbare of vrije verkoop ver onder aanschafprijs kunnen gaan blokkeren om de rating van hun hypotheek-portfolio te beschermen..
Mensen met weinig hypotheek worden vervangen door mensen met veel hypotheek... Schuld neemt dus toe.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 04:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
er zullen ook meer babyboomers uittreden dan dat er nieuwe mensen intreden
_o-quote:Op zaterdag 7 januari 2012 08:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Mensen met weinig hypotheek worden vervangen door mensen met veel hypotheek... Schuld neemt dus toe.
Vroeger toen de banken geen 125% financierden moest je eerst sparen, indien je dan zuinig leefde kon je veel eerder jezelf op de woningmarkt begeven. Je geeft zelf dus al aan hoe krankzinnig de markt de afgelopen 20 jaar geweest is.quote:
Je bedoelt dat ze komen te overlijden? Of naar Spanje willen verhuizen?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 04:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
er zullen ook meer babyboomers uittreden dan dat er nieuwe mensen intreden
Hoe weet je dat eerste? Staat nergens in mijn hypotheekvooraarden.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 00:09 schreef poemojn het volgende:
Je hebt bij onderwaarde wel toestemming nodig voor verkoop.. tenzij je het verschil zelf meteen kunt bijleggen lijkt mij.
Daarom blijft de regering ook komende jaren de bijtelling steeds maar verhogenquote:Op zaterdag 7 januari 2012 08:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Mensen met weinig hypotheek worden vervangen door mensen met veel hypotheek... Schuld neemt dus toe.
Nope geen van beidequote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:19 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je bedoelt dat ze komen te overlijden? Of naar Spanje willen verhuizen?
In beide gevallen gaat dat de prijs van bestaande koopwoningen flink onder druk zetten want die huizen raken ze alleen maar kwijt als ze heel flink in prijs willen dalen.
Wat zeggen jouw voorwaarden dan? Ik neem aan dat je bij verkoop de hypotheeksom moet terugbetalen. Stel: je hebt bij verkoop een onderwaarde van 50k. Hoe gaat dat dan verder?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe weet je dat eerste? Staat nergens in mijn hypotheekvooraarden.
e.e.a. staat in de wetgeving voor hypotheken.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe weet je dat eerste? Staat nergens in mijn hypotheekvooraarden.
Dat geloof ik allemaal best; feit is dat toen ik mijn vorige woning te koop zette, niemand van de partijen (hypotheeknemer of verzekeraar) om de hoek is komen kijken, zo van: "wat doe jij met ons onderpand?"quote:Op zaterdag 7 januari 2012 17:04 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
e.e.a. staat in de wetgeving voor hypotheken.
Je mag niks doen in de transactiesfeer met je huis zonder vooroverleg en afstemming met de hypotheekverstrekker, idem verhaal met je opstal-verzekeraar. Er is een informatieplicht.
Als jij je huis met opzet te laag wilt verkopen zodat je een schuld uit verkoop overhoudt stuur je wellicht aan tot een misdrijf in de vorm van oplichting of benadeling van de bank. Ook vervolgschade, verhaal, incasso en bijkomende kosten uit onrendabele transacties zijn voor rekening voor de ex-eigenaar; deze heeft de bank bij voorbaat al ondergebracht in de HYPOTHEEK c.q. hypotheekakte zelf, zodat de bank direct tot executie van alle bijkomende vorderingen kan overgaan als ze zouden willen.
Goed lezen dus die akte !
vaak kan de bank doen wat ze wil, tot ver boven de taxatie waarde of WOZ waarde van de woning.
Trouwens, hoe wil je je geld ontvangen bij verkoop ? Er zit altijd nog een notaris tussen, die zich heeft te houden aan de regels van de hypotheekwetgeving en ordelijke overdracht van onroerend goed.
Mooi naar je toegerekend, wat als de rente 4,5% is en je je toekomstige huurverhoging meerekent? Hoe ziet het er dan over 5 jaar uit?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:39 schreef fedsingularity het volgende:
Als ik het gekocht had voor 252K v.o.n. had ik er 267,12K voor neer moeten leggen.
Tegen 5,5% rente zouden de rentelasten 1224 euro per maand zijn.
Nieuwe appartementen moeten meestal nog een buffertje opbouwen voor de vereniging van
Ik heb geen kristallen bol en 4,5% heb ik ook al een tijdje niet meer gezien.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Mooi naar je toegerekend, wat als de rente 4,5% is en je je toekomstige huurverhoging meerekent? Hoe ziet het er dan over 5 jaar uit?
Kan, maar 5% voor 20 jaar doet nu gewoon mee hoor.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:51 schreef fedsingularity het volgende:
Ik heb geen kristallen bol en 4,5% heb ik ook al een tijdje niet meer gezien.
No pain, no gain.quote:Natuurlijk wordt de huur verhoogd maar als huizenbezitter heb je ook te maken met stijgende lasten dus of dat voor- of nadelig ten opzicht van huren uitpakt?
Ik heb 0 risico.
Ja dat is mooi. Alleen moet er een gaatje in je hoofd zitten als je maar 5 jaar rentevast neemt.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:56 schreef blomke het volgende:
Hier http://www.hypotheekrente.nl/rente/6/5_jaar_rentevast.html#ov vind ik zo al 40 hypotheeknemers met een rente <= 4,5% voor RVP 5 jaar .
Fixed.quote:
Jouw hele uitgangssituatie is anders.quote:Als morgen een onroerend goed handelaar bij mij aanbelt en mijn woning wil kopen tegen de WOZ waarde (die is hoger dan mijn hypotheek) en mij daarbij voorstelt dat ik de woning kan blijven huren voor de helft van de netto maandlasten van nu bedank ik daarvoor. Ik moet er niet aan denken om voor elk wissewasje, of wijziging mijn huisbaas te moeten bellen. Laat staan de grotere verbouwingen...
Ik zie het verband niet tussen nieuw zijn en volledig naar je wens zijn? Volgens mij haal je 'verbouwen' en 'renoveren' door elkaar. Een extra muurtje erin, een ander muurtje eruit, aanbouw, zonnepanelen, houtkachel, kan allemaal net zo goed wenselijk zijn in een nieuwbouw huurwoning...quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:03 schreef fedsingularity het volgende:
Ik hoef in ieder geval niet te verbouwen want het is nagelnieuw![]()
Dat dus. Of dat je je huis in oorspronkelijke staat moet herstellen als je de huur opzegt; dat tegenover het geld dat je vangt voor de verbeteringen bij verkoop van je zelf verbeterde koopwoning.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Als morgen een onroerend goed handelaar bij mij aanbelt en mijn woning wil kopen tegen de WOZ waarde (die is hoger dan mijn hypotheek) en mij daarbij voorstelt dat ik de woning kan blijven huren voor de helft van de netto maandlasten van nu bedank ik daarvoor. Ik moet er niet aan denken om voor elk wissewasje, of wijziging mijn huisbaas te moeten bellen. Laat staan de grotere verbouwingen...
Als het niet naar wens was had ik het toch niet genomen?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik zie het verband niet tussen nieuw zijn en volledig naar je wens zijn? Volgens mij haal je 'verbouwen' en 'renoveren' door elkaar. Een extra muurtje erin, een ander muurtje eruit, aanbouw, zonnepanelen, houtkachel, kan allemaal net zo goed wenselijk zijn in een nieuwbouw huurwoning...
Gefeliciteerd, maar het klinkt economisch gezien niet zo fris.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:39 schreef fedsingularity het volgende:
Zo. Gisteren een appartement toegewezen gekregen![]()
Dan ben je waarschijnlijk sneller tevreden dan ik. Dat kan, ieder zijn meug.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:42 schreef fedsingularity het volgende:
Als het niet naar wens was had ik het toch niet genomen?
Het kan geen kwaad voor je kachel om zomers niet te stoken. Raadpleeg eventueel de gebruiksaanwijzing.quote:Leuk, een houtkachel. Jammer dat er dan een airco tegenover moet om de hitte af te voeren![]()
Haha had je daar de gebruiksaanwijzing voor nodig?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het kan geen kwaad voor je kachel om zomers niet te stoken. Raadpleeg eventueel de gebruiksaanwijzing.
Dus is die keuze voor huur, voor jou de goede keuze! Die duidelijkheid over HRA kan je wel wensen, maar de overheid zit in spagaat (zoals met veel dingen) rond de HRA.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:42 schreef fedsingularity het volgende:
@ Blomke inderdaad, ik heb in een VVE gezeten als penningmeester.
Het is altijd wat met zo'n VVE. Wat dat betreft zou ik nooit meer een appartement willen.
Dit is leuk voor 5 jaar, tegen die tijd moet er toch wel wat meer duidelijkheid zijn over de HRA en ik verwacht dat de prijzen dan alweer minimaal 10% gezakt zijn.
Mocht er in de tussentijd een buitenkansje voorbij komen, ook goed. Met een maand opzegtermijn ben ik behoorlijk flexibel.
De overheid profiteert nu niet echt van die omzet, dat is wel een nadeel.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus is die keuze voor huur, voor jou de goede keuze! Die duidelijkheid over HRA kan je wel wensen, maar de overheid zit in spagaat (zoals met veel dingen) rond de HRA.
Knagen aan de HRA heeft onmiddelijk z'n weerslag op de huizenverkoop en -prijzen: minder transacties tegen lagere prijzen. Dat betekent minder omzet en inkomsten voor diezelfde overheid, én , nog belangrijker, het beroep op de NHG wordt groter. Dat bedrag gedekt door de NHG hangt als een molensteen om de nek van de overheid; wordt daar massaal een beroep op gedaan, dan is de rekening voor de overheid vele malen hoger dan de winst door afschaffing/beperking van de HRA.
De overheid kan wel beperking van de HRA willen (en zelfs dat is de vraag), maar heeft ook alle belang bij hoge huizenprijzen en omzet, vandaar de verlaging van de overdrachtsbelasting. Van 6 naar 2%; wie had dat kunnen denken......
Ik niet. Maar sommige mensen denken dat je de warmteafgifte slechts kunt regelen door die af te zwakken met een airco. (Trust me, je kunt het zo gek niet bedenken, of het gebeurt wel ergens op de wereld...)quote:Op zaterdag 7 januari 2012 20:48 schreef fedsingularity het volgende:
Haha had je daar de gebruiksaanwijzing voor nodig?
Dat geloof ik graag, in mijn vorige woning had ik een cv, een gashaard en een aircoquote:Op zaterdag 7 januari 2012 21:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik niet. Maar sommige mensen denken dat je de warmteafgifte slechts kunt regelen door die af te zwakken met een airco. (Trust me, je kunt het zo gek niet bedenken, of het gebeurt wel ergens op de wereld...)
Thanks. Met al die zaken zit het wel goed dus voorlopig zit ik prima.quote:Evengoed gefeliciteerd met je nieuwe woning, als je er tevreden mee bent, en de lasten op kunt brengen, maakt huur of koop feitelijk niet echt uit.
Goed plan, alleen jammer dat Wilders dan het kabinet opblaast.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 21:25 schreef sorcees het volgende:
Het verlagen of beperken van de HRA levert direct geld op voor de schatkist, kan de overdrachtsbelasting gelijk op nul.
Het verdubbelen van de accijnzen, of de energiebelasting, of de BTW, of de inkomstenbelasting, enz. enz. ook. Wat is je punt?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 21:25 schreef sorcees het volgende:
Het verlagen of beperken van de HRA levert direct geld op voor de schatkist,
Van die daling is nog weinig terecht gekomen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 15:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die huizenprijzen zijn zo gestegen in een markt waarin niks te gek was. Daar had je inderdaad gelijk om 20K boven de markt te gaan zitten en af te wachten totdat er een gek langs kwam. Want uiteindelijk kwam die er altijd.
Maar dat de markt nu stagneert komt enkel doordat verkopers er meer voor willen hebben dan kopers willen of kunnen betalen. Of dat kopers niet willen betalen wat verkopers willen hebben, dat is hetzelfde. En jij maakt in je eentje de markt niet. Dus als je te veel vraagt, dan verkoop je gewoon niet. Ik kan ook wel aandelen ING voor 8 euro op de AEX neerzetten. Die raak ik dan niet kwijt! Nu niet en voorlopig ook niet.
Op RTL-Z lieten ze trouwens dit grafiekje bij een artikel zien:
Nu snap ik dat er in een bubble 42% of 54% lucht zit. Maar pas wanneer die eruit is zitten we op een normale situatie. Echter, door de creditcrisis zitten we toch helemaal niet meer in een normale situatie! Als er niks aan de hand geweest was en de prijzen waren normaal gestegen, dan waren prijzen van 150K voor een woning normaal geweest. Nu echter, vanwege de crisis, lijkt een daling van 70% me veel reeler. Want waarom zouden wel altijd boven de inflatie-index moeten staan?
Zolang de rente en de werkloosheid niet dramatisch stijgen waardoor de gedwongen verkopen toenemen, zal die daling er ook niet komen. De markt zit gewoon op slot. Iedereen die niet gedwongen hoeft te verkopen wacht rustig af, en iedereen die graag wil kopen, klaagt erover in dit topic.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 21:51 schreef fedsingularity het volgende:
Grappig om sommige oude posts nog eens terug te lezen.
[..]
Van die daling is nog weinig terecht gekomen.
Het eeuwige gevecht tussen de bears and the bulls.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 22:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zolang de rente en de werkloosheid niet dramatisch stijgen waardoor de gedwongen verkopen toenemen, zal die daling er ook niet komen. De markt zit gewoon op slot. Iedereen die niet gedwongen hoeft te verkopen wacht rustig af, en iedereen die graag wil kopen, klaagt erover in dit topic.
maar de bijtelling wordt wel hogerquote:Op zaterdag 7 januari 2012 21:27 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Goed plan, alleen jammer dat Wilders dan het kabinet opblaast.
Voorlopig staat de HRA en de markt vast.
Yep. Aangezien de gemiddelde WOZ daalt, is de bijtelling (HWF) nu verhoogd van 0,55 naar 0,60%. Niet echt belangrijk dus. (50 euro extra bijtelling (dus minder aftrek) per 100.000 euro WOZ-waarde...)quote:Op zaterdag 7 januari 2012 22:18 schreef michaelmoore het volgende:
maar de bijtelling wordt wel hoger
Het gaat in ieder geval wel de andere kant op tegenwoordig. Al gaat het zeer traag. Maar ook al toen nog niemand van de kredietcrisis gehoord had heb ik al gepost over de Nederlandse huizenmarkt hoor!quote:Op zaterdag 7 januari 2012 21:51 schreef fedsingularity het volgende:
Grappig om sommige oude posts nog eens terug te lezen.
[..]
Van die daling is nog weinig terecht gekomen.
quote:Op dinsdag 22 mei 2007 17:15 schreef LXIV het volgende:
Er wordt geen waarde gecreeerd, maar wel een schuld opgebouwd! Een schuld waar tegenover een onderpand staat dat voor een groot op lucht gebouwd is! Zo kan iedereen een economie draaiende houden. De schuld per huishouden in Nederland is inmiddels de hoogste ter wereld, en in het bijzonder voor de jongere mensen! De schulden van mensen in de VS zijn hierbij vergeleken klein!
En in wezen komt het op hetzelfde neer: of deze schuld nu rechtsstreeks van de creditcard opgenomen wordt, ofdat er beleend wordt op een fictief bedrag wat een stapel bakstenen waard zou zijn. Wanneer de markt begint te vallen is het goed loos.
Het gaat echt heel traag. Nu geloof ik ook dat je inderdaad best kan timen wanneer je koopt.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 22:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat in ieder geval wel de andere kant op tegenwoordig. Al gaat het zeer traag. Maar ook al toen nog niemand van de kredietcrisis gehoord had heb ik al gepost over de Nederlandse huizenmarkt hoor!
[..]
quote:Op dinsdag 6 november 2007 16:42 schreef LXIV het volgende:
HRA zou nog niet zo erg zijn wanneer het teruggegeven bedrag verplicht gebruikt zou moeten worden voor de aflossing. Zo lost het hypotheekprobleem zichzelf op, en kunnen mensen geen belachelijke bedragen van 6 of 8 x hun jaarinkomen lenen. De maandlasten zouden ongeveer gelijk zijn, de huizenprijzen veel lager en de hypotheken werden in recordtempo afgelost.
En daar zit de pijn: hoge huizenprijzen samengegaan met hoge hypotheken. Daar kan geen stevige prijsdaling tegen op, zonder een dramatische rekening voor de eigenhuis bezitter en de overheid.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 22:31 schreef LXIV het volgende:
de huizenprijzen veel lager en de hypotheken werden in recordtempo afgelost
Tijd dus voor het oprichten van de bakstenen-partij.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 22:35 schreef blomke het volgende:
[..]
En daar zit de pijn: hoge huizenprijzen samengegaan met hoge hypotheken. Daar kan geen stevige prijsdaling tegen op, zonder een dramatische rekening voor de eigenhuis bezitter en de overheid.
De woningmarkt en -prijzen gaan de politieke agenda beheersen.
Alsof de bakstenen ansich terzake doen... Ja ik weet het, het is een populistische uitspraak van het gepeupel. Maar de problemen zitten wat dieper... Zoals: per direct afschaffen van de HRA, brengt minimaal een half miljoen huishoudens in grote problemen. (NB: Huishoudens != Nederlanders). Een miljoen huishoudens geloof ik ook zomaar.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 23:39 schreef Bankfurt het volgende:
Tijd dus voor het oprichten van de bakstenen-partij.
De partij die pleit voor het behoud van de waarde van uw bakstenen.
Doordat mensen hun hypothecaire lening vergroten wegens een toename van de huizenprijs? Dat versneld aflossen (of überhaupt aflossen) is ook pas iets van de laatste paar maanden.quote:Op zondag 8 januari 2012 00:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe kan de totale hypotheekschuld toenemen als er nauwelijks toetreders zijn, veel uitreders(mensen die begin 80 hun eerste huis kochten lopen uit de hra) en veel mensen versneld aflossen?
Daarom moet je de HRA ook op zo'n manier afschaffen dat het geen of beperkte inkomenseffecten heeft. Bijvoorbeeld door de IB tegelijkertijd en equivalent te verlagen.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 23:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Zoals: per direct afschaffen van de HRA, brengt minimaal een half miljoen huishoudens in grote problemen. (NB: Huishoudens != Nederlanders). Een miljoen huishoudens geloof ik ook zomaar.
De politiek doet dus wat ervan verwacht mag worden: voorkomen dat heel de economie naar de klote gaat.
Huurwaardeforfait is net zo'n onzin dus dat als eerste weg naast HRA, overdrachtsbelasting weg en notaris buitenspel.quote:Op zondag 8 januari 2012 01:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daarom moet je de HRA ook op zo'n manier afschaffen dat het geen of beperkte inkomenseffecten heeft. Bijvoorbeeld door de IB tegelijkertijd en equivalent te verlagen.
Dat formuleerde Knot idd niet handig. Maar uit zijn toelichting was wel duidelijk, dat hij niet de totale omvang maar de samenstelling van de hypotheekvoorraad bedoelde; de discrepantie tussen onderliggende huizenwaarde en hypotheekschuld wordt met de jaren groter doordat de deugdelijke hypotheken van vóór 1996 (waarop netjes afgelost en rente betaald wordt en waarin bij verkoop geen restschulden overblijven) een steeds kleiner deel van de hypotheekberg gaan uitmaken, en de losbolhypotheken van daarna een steeds groter deel. Bij dalende woningprijzen, stijgende rente of stijgende werkloosheid kan dat tot grote problemen voor de banken leiden, maar ook als dat niet gebeurt, is het nu al negatief voor de kredietwaardigheid van de banken en zelfs van de Nederlandse staat, en dat zal zich de komende jaren verergeren.quote:Op zondag 8 januari 2012 00:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe kan de totale hypotheekschuld toenemen als er nauwelijks toetreders zijn, veel uitreders(mensen die begin 80 hun eerste huis kochten lopen uit de hra) en veel mensen versneld aflossen?
Niet of maar en, imho.quote:Op zondag 8 januari 2012 02:53 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat formuleerde Knot idd niet handig. Maar uit zijn toelichting was wel duidelijk, dat hij niet de totale omvang maar de samenstelling van de hypotheekvoorraad bedoelde; de discrepantie tussen onderliggende huizenwaarde en hypotheekschuld wordt met de jaren groter doordat de deugdelijke hypotheken van vóór 1996 (waarop netjes afgelost en rente betaald wordt en waarin bij verkoop geen restschulden overblijven) een steeds kleiner deel van de hypotheekberg gaan uitmaken, en de losbolhypotheken van daarna een steeds groter deel. Bij dalende woningprijzen, stijgende rente of stijgende werkloosheid kan dat tot grote problemen voor de banken leiden, maar ook als dat niet gebeurt, is het nu al negatief voor de kredietwaardigheid van de banken en zelfs van de Nederlandse staat, en dat zal zich de komende jaren verergeren.
Ook niet als de hypotheek dermate in waarde daalt dat het geen goede backup voor de hypothecaire lening vormt? Zo'n effect moet er toch wel zijn lijkt mij, maar het lijkt mij dat het dan wel om een waardedaling van tientallen procent moet gaan.quote:Op zondag 8 januari 2012 02:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dalende huizenprijzen an sich zijn irrelevant voor banken, behalve dat het de doorlooptijdsnelheid zal verminderen.
De cijfers moeten ook kloppen en daar gaat het mis.quote:Op zondag 8 januari 2012 03:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ook niet als de hypotheek dermate in waarde daalt dat het geen goede backup voor de hypothecaire lening vormt? Zo'n effect moet er toch wel zijn lijkt mij, maar het lijkt mij dat het dan wel om een waardedaling van tientallen procent moet gaan.
Nee, de waarde van het onderpand is pas relevant zodra de termijnen niet meer betaald worden, of vermoed wordt dat deze niet betaald gaan worden.quote:Op zondag 8 januari 2012 03:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ook niet als de hypotheek dermate in waarde daalt dat het geen goede backup voor de hypothecaire lening vormt? Zo'n effect moet er toch wel zijn lijkt mij, maar het lijkt mij dat het dan wel om een waardedaling van tientallen procent moet gaan.
Het is wat ingewikkelder, banken hebben teveel uitstaan en de risico's nemen snel toe bij een dalende huizenmarkt.quote:Op zondag 8 januari 2012 03:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar de hoogte van oninbaar wordt pas relevant als de klant niet meer (kan) betalen.
De voorziening die banken calculeren is dan ook {% van klanten die hypotheek niet meer voldoet) x [manco op het onderpand]. De eerste factor heeft een veeeeel grotere invloed dan de tweede, die conditioneel aan de eerste factor is.
Klopt op zich, maar wat ik daarna noemde gaat ook een probleem worden: dat de kredietwaardigheid van banken vermindert (alsook het rendement van pensioenfondsen e.d.) wanneer straks hun halve portefeuille uit onderwaterhypotheken bestaat.quote:Op zondag 8 januari 2012 02:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dalende huizenprijzen an sich zijn irrelevant voor banken, behalve dat het de doorlooptijdsnelheid zal verminderen.
Het meest typische vind ik dat 30 jaar geleden ook al heel banken in de problemen raakten en over de kop gingen door hypotheken! Terwijl een hypotheek oorspronkelijk bedoeld was als een veilige lening: eigen geld inleg zorgt voor een overwaarde van het onderpand, en bij problemen krijgt de bank z'n geld terug uit verkoop.quote:Op zondag 8 januari 2012 02:53 schreef dvr het volgende:
Bij dalende woningprijzen, stijgende rente of stijgende werkloosheid kan dat tot grote problemen voor de banken leiden
Dat had ik je hier al uitgelegd:quote:Op zondag 8 januari 2012 00:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Uittreders zijn qua aantal gelijk aan toetreders.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 08:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Volgens mij gaan er banken failliet sinds het ontstaan van banken ergens in de zoveelste dynastie in Pingyao. Helaas valt er kennelijk niet zo veel te leren, anders dat wat alle ondenemers vanzelf leren: vaak gaat het goed, soms gaat het verkeerd, all in the game.quote:Op zondag 8 januari 2012 09:04 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het meest typische vind ik dat 30 jaar geleden ook al heel banken in de problemen raakten en over de kop gingen door hypotheken! Terwijl een hypotheek oorspronkelijk bedoeld was als een veilige lening: eigen geld inleg zorgt voor een overwaarde van het onderpand, en bij problemen krijgt de bank z'n geld terug uit verkoop.
Helaas hebben ze er niets van geleerd, en zijn de problemen 30 jaar later aanzienlijk groter dan ze toen waren.
Dat zeker en ik vraag me af hoe hard die terugkoop garanties van de corporaties in de praktijk zijn, hier staan nu op sommige huurflats al tien Te Koop-vlaggetjesquote:Op zondag 8 januari 2012 03:15 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het is wat ingewikkelder, banken hebben teveel uitstaan en de risico's nemen snel toe bij een dalende huizenmarkt.
Ik vind dat een beetje kort door de bocht, er valt wel degelijk wat te leren van de geschiedenis. Het is echter het onvermogen van de mens om te leren van het verleden die garandeert dat fouten uit het verleden zich zullen herhalen.quote:Op zondag 8 januari 2012 09:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Volgens mij gaan er banken failliet sinds het ontstaan van banken ergens in de zoveelste dynastie in Pingyao. Helaas valt er kennelijk niet zo veel te leren, anders dat wat alle ondenemers vanzelf leren: vaak gaat het goed, soms gaat het verkeerd, all in the game.
Ik denk dat bij banken een grote oorzaak is dat degene die profijt heeft van korte-termijn-winst niet degene is die het nadeel ondervindt van lange-termijn-problemen. Dus: op korte termijn prijzen opdrijven en steeds meer hypotheken verkopen geeft op korte termijn winst en bonussen voor degenen die daarover gaan. Tegen de tijd dat de problemen ontstaan zijn ze allang vertrokken, en anders is in ieder geval de bonus allang binnen.quote:Op zondag 8 januari 2012 11:37 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik vind dat een beetje kort door de bocht, er valt wel degelijk wat te leren van de geschiedenis. Het is echter het onvermogen van de mens om te leren van het verleden die garandeert dat fouten uit het verleden zich zullen herhalen.
Durf te wedden dat versneld aflossen altijd volgt op een recessiequote:Op zondag 8 januari 2012 01:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Doordat mensen hun hypothecaire lening vergroten wegens een toename van de huizenprijs? Dat versneld aflossen (of überhaupt aflossen) is ook pas iets van de laatste paar maanden.
quote:zo 08 jan 2012, 12:13 | lees voor
Malafide verhuurbemiddelaars actief
ROTTERDAM - Op de huurwoningmarkt in Nederland ontstaat een groep malafide bemiddelaars en makelaars.
Deze ondernemers willen snel geld verdienen, vooral met het opstrijken van een courtage nu de koopwoningmarkt op zijn gat ligt.
Dat bevestigen verschillende koepels van makelaars. Ook de politie zegt wel eens tegen dit soort louche makelaars aan te lopen.
Volgens Rob Jozee van woonfraude.nl zijn het vooral de niet-georganiseerde woonbemiddelaars die met voorbedachten rade te werk gaan.
„Zij accepteren valse identiteitspapieren.
Ook worden niet-bestaande loonstroken door huurders overgelegd”, zegt Jozee.
In twee jaar tijd heeft hij 25 zaken in onderzoek gehad van woningeigenaren die te goeder trouw hun woning verhuurden omdat ze die niet verkocht kregen of omdat ze tijdelijk naar het buitenland vertrokken.
Bij thuiskomst blijkt de woning dan meestal te zijn verbouwd tot een hennepkwekerij of uitgewoond door een grote groep illegalen die er hebben gebivakkeerd, zegt Jozee.
Ervan uitgaande dat mensen hypotheken van 30 jaar namen zijn er 3 soorten hypothekenquote:
Dat is jouw misverstand. Er zijn nu ruwweg evenveel transacties in de woningmarkt als in 1995. Naar ik aanneem zullen die nog ongeveer even vaak hypothecair gefinancierd zijn als destijds (als de woningmarkt écht op slot gaat zoals in sommige Amerikaanse regio's, blijven er alleen niet-gefinancierde cash transacties over, maar dat zal in NL nog niet zoveel spelen).quote:Op zondag 8 januari 2012 15:20 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
en in groep 3 zijn er nauwlijks toetreders
Dit noemt men: marktwerkingquote:Op zondag 8 januari 2012 14:35 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)_bemiddelaars__.html
[..]
...
Bij thuiskomst blijkt de woning dan meestal te zijn verbouwd tot een hennepkwekerij of uitgewoond door een grote groep illegalen die er hebben gebivakkeerd, zegt Jozee.
Ik weet niet waar jij woont, maar in mijn omgeving noemt men dit gewoon 'criminaliteit'.quote:
ik woon in Nederland.quote:Op zondag 8 januari 2012 19:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij woont, maar in mijn omgeving noemt men dit gewoon 'criminaliteit'.
Marktwerking: de huurovereenkomst die jouw "criminaliteit" veroorzaakt.quote:Op zondag 8 januari 2012 19:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij woont, maar in mijn omgeving noemt men dit gewoon 'criminaliteit'.
Dat is inderdaad ook een zienswijze.quote:Op zondag 8 januari 2012 19:26 schreef Bankfurt het volgende:
veel criminaliteit ontstaat uit marktwerking: vraag en aanbod
iddquote:Op zondag 8 januari 2012 19:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ook een zienswijze.
Dus als binnenkort het aantal woning-overvallen vertwintigvoudigd, de brandstof uit geparkeerde auto's wordt gejat (valt me tot nu toe nog steeds mee) en het koper van het spoor gejat wordt (oh, wacht...) dan noemen we dat gewoon 'marktwerking'.
Aangezien jij het volstrekt normaal vindt dat mogelijkheden, zelfs als ze illegaal zijn, worden benut stel ik voor dat je de wetgever contacteert, zodat jullie onderling in goed overleg 95% van de criminaliteit kunnen legaliseren..quote:Op zondag 8 januari 2012 19:42 schreef Bankfurt het volgende:
Markt is markt, ongeacht of een transactie crimineel is.
Ik heb de cijfers niet bij de hand maar ik denk dat er de afgelopen 30 jaar geen periode van 5 jaar is geweest met zo weinig verkopen( wat overigens ook niet hetzelfde is als toetreders)quote:
Je hebt wel een punt , hij wil een tophuur, dan krijg je drugshandelarenquote:Op zondag 8 januari 2012 19:26 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
ik woon in Nederland.
[..]
Marktwerking: de huurovereenkomst die jouw "criminaliteit" veroorzaakt.
veel criminaliteit ontstaat uit marktwerking: vraag en aanbod
1. Wat bedoel je hiermee?quote:Op maandag 9 januari 2012 01:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Verder ga je volledig voorbij aan het feit dat mensen hun hypotheek opgeven dan 30 jaar en dat ze eerder aflossen
Ik denk dat dit het moet zijn:quote:Op maandag 9 januari 2012 09:10 schreef blomke het volgende:
[..]
1. Wat bedoel je hiermee?
2. Wat is het verband met de huizenmarkt.
quote:Verder ga je volledig voorbij aan het feit dat mensen hun hypotheek opgeven dan van 30 jaar en dat ze eerder aflossen nooit meer afgelost krijgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 15% gewijzigd door Terrorizer op 09-01-2012 09:34:39 ]
Moest eerder opgeven zijnquote:Op maandag 9 januari 2012 09:10 schreef blomke het volgende:
[..]
1. Wat bedoel je hiermee?
2. Wat is het verband met de huizenmarkt.
wie zijn 'ze' ?quote:Op zondag 8 januari 2012 09:04 schreef RemcoDelft het volgende:
Helaas hebben ze er niets van geleerd, en zijn de problemen 30 jaar later aanzienlijk groter dan ze toen waren.
precies, alleen is dat weer netto-winst voor scheefhuurders (zoals ik, tenminste ik huur goedkoop in de vrije sector, en helemaal uit eigen zak)quote:Op zondag 8 januari 2012 01:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daarom moet je de HRA ook op zo'n manier afschaffen dat het geen of beperkte inkomenseffecten heeft. Bijvoorbeeld door de IB tegelijkertijd en equivalent te verlagen.
Hoppaquote:‘Woningmarkt dit kwartaal in vrije val’
De Nederlandse woningmarkt komt in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar in een vrije val terecht. Dat voorspelt het bureau Streaming Projects dat permanent twintig indicatoren voor de Nederlandse woningmarkt volgt.
De enige positieve impulsen zijn het gestegen woningaanbod, de stabilisatie van de inflatie en een verbetering op de huurmarkt (vraag groter dan aanbod in enkele segmenten). Vergeleken met het vorige kwartaal is het bureau negatiever over de baanzekerheid nu Nederland in recessie verkeert. Bovendien is het consumentenvertrouwen op een nog lager peil dan eind 2008, volgt uit cijfers van het Centraal Planbureau.
Ook de weigering van het kabinet tot nu toe om de woningmarkt te hervormen kenschetst het bureau als negatief. De huidige situatie op de woningmarkt waardeert het bureau met een 2 op een schaal van 10 tegen een 3 voor het vorige kwartaal. ‘In 2007 stond de woningmarkt nog op een 10.’ Het bureau heeft ook op de lange termijn weinig vertrouwen in de markt. ‘De komende vijf jaar verwachten we weliswaar een verbetering, maar de oude goede tijden zullen nooit meer terugkeren. Projectontwikkelaars, gemeenten en woonconsumenten moeten zich niet rijk rekenen met omzet en waardevermeerdering.’
Het naar eigen zeggen onafhankelijke bureau hanteert bij de bepaling tien primaire indicatoren (zoals woningprijs, hypotheekrente, besteedbaar inkomen, inflatie en woningaanbod) en tien secundaire indicatoren (onder andere woonlasten, consumentenbestedingen, bevolkingsontwikkeling, bancair en politiek beleid). Zeventien van de twintig indicatoren staan bij het bureau op ‘rood’.
bron: vastgoedmarkt.nl
Dit interview is zeker in de vorige eeuw gehouden?quote:Projectontwikkelaars, gemeenten en woonconsumenten moeten zich niet rijk rekenen met omzet en waardevermeerdering.’
ja op het gebied van de woningmarkt-hervorming doet de VVD het heel erg slechtquote:Op maandag 9 januari 2012 15:27 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Hoppa![]()
Zou Mark Rutte al bezig zijn met het invouwen van de noodparachute
Natuurlijk is het wel de bedoeling om afgeleefde zooi aan de starters te verkopen. Afschrijven op vastgoed (wonen kost gewoon geld) is niet besteed aan zeepbelblazers. Dat we behoefte hebben aan energiezuinige woningen is natuurlijk bull shit, de overheden zien maar wat graag dat je jaarlijks 4000 kuub gas verstookt. Hoe meer hoe beter, zolang de kasstromen maar blijven groeien richting roverheid en belanghebbenden.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:13 schreef Goofjansen het volgende:
[..]
ja op het gebied van de woningmarkt-hervorming doet de VVD het heel erg slecht
Dat gaat ze opbreken
Ik hoop dat Mark Rutte dit ter harte zal nemen
Er moet gebouwd worden en veel ook en ook gesloopt, energiezuinige moderne woningen moeten er komen en veel ook, dat zal de economie boosten
Het verpatsen aan jongeren van afgeleefde corporatiekrotten is erg slecht, slopen die tochtende afgeschreven krotten
Verkopen is op zich prima, alleen zou het niet voor 150.000 euro moeten gebeuren. Bijbouwen is ook prima, maar slopen mag wachten tot er een overschot is. En een overschot aan woningen is er als de tochtige corporatiekrotten leeg staan...quote:Op maandag 9 januari 2012 16:13 schreef Goofjansen het volgende:
Het verpatsen aan jongeren van afgeleefde corporatiekrotten is erg slecht, slopen die tochtende afgeschreven krotten
Mag ik jou verwijzen naar het eerdere FB-topic, waarin besloten is dat dit topic open blijft, maar er wel enige kwaliteit verwacht wordt?quote:
Ook daar zijn huizen helemaal niet zo goedkoop voor wat het is.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:45 schreef Basp1 het volgende:
In krimpgebieden is een overschot verkas naar heerlen/ friesland/ noord groningen als je voor een appel en een ei snel wilt kunnen wonen.
Mensen hebben ook een inkomen nodig om hun woonlasten te kunnen betalen, regioverschillen in de prijs van vastgoed moeten dus een correlatie hebben met het inkomen. Enkel 'goedkoop wonen' is geen argument, je moet zelfs het goedkope wonen kunnen betalen.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:45 schreef Basp1 het volgende:
In krimpgebieden is een overschot verkas naar heerlen/ friesland/ noord groningen als je voor een appel en een ei snel wilt kunnen wonen.
Laf van je om niet gewoon rechtstreeks een ban te vragen voor xenonoobquote:Op maandag 9 januari 2012 16:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Mag ik jou verwijzen naar het eerdere FB-topic, waarin besloten is dat dit topic open blijft, maar er wel enige kwaliteit verwacht wordt?
Leuk lees voer, alleen vergeet men dat bijvoorbeeld men in frankrijk wel een flinke aftrek post heeft als je een volgende woning(en) erbij koopt en deze gaat verhuren.quote:Op maandag 9 januari 2012 16:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ook daar zijn huizen helemaal niet zo goedkoop voor wat het is.
Ik kwam deze link tegen: Hoe stimuleren andere landen het eigenwoningbezit?. Leuk leesvoer!
Ik vind de definitie die ze gebruiken vreemd.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het enige groene vakje is het stijgende aanbod van koopwoningen. Toch nog een lichtpuntje voor de woningmarkt
Je hebt helemaal gelijk, dalende prijzen is inderdaad een positief aspect. Ik vind het altijd nog een raar concept dat men dalende prijzen voor vastgoed als negatief bestempeld.quote:Op maandag 9 januari 2012 17:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik vind de definitie die ze gebruiken vreemd.
Dalende prijzen = rood, dus ongunstig.
Meer aanbod = groen, dus gunstig.
Ik zou beide groen noemen.
quote:ma 09 jan 2012, 19:35 | 20 reacties | lees voor
'Grondbezit nekt 15 procent gemeenten'
HILVERSUM - Naar verwachting komt 15 procent van alle Nederlandse gemeenten binnenkort in flinke financiële problemen vanwege grote verliezen op het grondbezit. Dat staat in een nog niet gepubliceerd onderzoek van het overlegorgaan Vakberaad Gemeentefinanciën waar het actualiteitenprogramma Nieuwsuur maandag over bericht.
In totaal zouden de gemeenten 3,2 miljard euro verlies lijden op de aangekochte gronden, zo staat in het rapport dat Nieuwsuur heeft ingezien. Het Vakberaad Gemeentefinanciën baseert haar conclusies op de jaarrekeningen van alle gemeenten over 2010.
De gemeenten hadden de verwachting dat er veel gebouwd zou worden, en kochten voor hoge prijzen grote stukken grond. Deze waren bedoeld voor woningbouw of regionale industrieterreinen. Door de economische crisis komt er van die plannen niets terecht, en moeten er voor miljarden worden afgeboekt, zo staat in het rapport te lezen.
Van de 415 gemeenten komen er 64 in de financiële gevarenzone vanwege de grote verliezen op het grondbezit, aldus één van de conclusies.
De financiële situatie van de gemeenten als gevolg van grondbezit ziet er veel somberder uit dan consultantsbureau Deloitte in het najaar voorspelde, aldus Nieuwsuur. Deloitte deed onderzoek voor de VNG en kwam uit op een verlies van 2,4 miljard voor in totaal 35 gemeenten
Maar zakken met de prijs? Ho maar.... dat kan niet in de polderquote:Op maandag 9 januari 2012 21:14 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)kt_gemeenten___.html
[..]
Hebben ze gevolg een oorzaak mooi door elkaar.quote:Zweden
Zweden kende tot begin jaren negentig een onbeperkte hypotheekrenteaftrek. Begin jaren negentig perkte de Zweedse overheid de aftrekmogelijkheden abrupt in. De Zweden mochten hun hypotheekrente niet langer tegen het progressieve tarief (van maximaal 80%) aftrekken, maar nog slechts tegen een vast tarief van 30%.
De gevolgen waren ingrijpend. De huizenprijzen daalden met bijna een kwart en waren pas na een jaar of tien weer op het oorspronkelijke niveau. Ook viel het land in een forse economische crisis. De werkeloosheid steeg, de consumptie daalde en veel huizenbezitters kwamen in enorme problemen. Feit is wel dat de Zweedse economie al in een neergaande trend zat toen de maatregelen ingevoerd werden.
Ja ze zijn niet gewend om met de prijs omlaag te gaan, vroeger was het gewoon om te wachten en volgend jaar was het weer duurderquote:Op maandag 9 januari 2012 21:31 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Maar zakken met de prijs? Ho maar.... dat kan niet in de polder![]()
Liever gunnen we niemand betaalbare bouwgrond, gij zult betalen met uw vrijheid want het staat geschreven in de boeken
Ik zou willen zeggen tegen de AFM sinds wanneer bepaald de nibud hoeveel je kunt lenen. Die VEH shopt ook maar bij de instanties waar het hun uitkomt.quote:'Toch geen hogere hypotheek voor tweeverdieners'
Laatste update: 10 januari 2012 07:06 info.
AMSTERDAM - Tweeverdieners met een vrij laag inkomen kunnen dit jaar toch geen hogere hypotheek krijgen als ze een huis willen kopen.
Foto: Thinkstock
Het instituut voor budgetvoorlichting Nibud besloot begin november de normen voor een stel met twee inkomens van twintigduizend euro op te rekken. De grote banken durven daar echter niet in mee te gaan, concludeert de Volkskrant dinsdag uit een rondgang.
De banken zijn volgens de krant bang voor boetes van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Die zou alle hypotheekverstrekkers eind december een brief 'vol waarschuwingen' hebben gestuurd waarin zij meldt de nieuwe Nibud-norm onverantwoord te vinden. Dit zou niet het juiste moment zijn om lage inkomens met hogere schulden op te zadelen.
Vorig jaar mocht een stel met twee inkomens van twintigduizend euro maximaal 148 duizend euro hypotheek krijgen. Het Nibud wilde dat bedrag dit jaar dertigduizend euro hoger laten uitvallen.
De belangenclub voor woningbezitters Vereniging Eigen Huis is woest, zegt een woordvoerder in de krant. "Sinds wanneer bepaalt de AFM de regels?" Zij wijst erop dat de nieuwe normen destijds door toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner (CDA) zijn goedgekeurd
Oh jee, nu moeten we oppassen.quote:Vereniging Eigen Huis is woest
quote:destijds door toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner (CDA) zijn goedgekeurd
Prijzen nauwelijks naar beneden + inperking financieringsmogelijkheid omdat het politbureau wel even voor iedereen bepaalt dat ze minder dan 15% van hun inkomen aan eerste levensbehoefte mogen uitgeven is = klagende jeugd op de zolderkamer.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 09:51 schreef mymoodfentje het volgende:
Minder geld aan starters lenen = onbeweegbare woningmarkt, alle huizen die in de verkoop staanblijven dat dus nog wel even.
Prijzen naar beneden en naar beneden, geen slechte ontwikkeling!
De huizenprijzen dalen met 3% per jaar (en die daling neemt toe). Maar er komt een punt dat een significant deel van de verkopers niet meer kunnen meebuigen, maar moeten barsten.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 09:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Prijzen nauwelijks naar beneden + inperking financieringsmogelijkheid omdat het politbureau wel even voor iedereen bepaalt dat ze minder dan 15% van hun inkomen aan eerste levensbehoefte mogen uitgeven is = klagende jeugd op de zolderkamer.
Of dat goed of slecht is: geen mening
Er word ook verwezen naar Engeland waar ze staps gewijs de aftrek hebben afgebouwd zonder grote problemen.quote:Op maandag 9 januari 2012 21:51 schreef de_ier het volgende:
Van die stuk van Planet.nl
[..]
Hebben ze gevolg een oorzaak mooi door elkaar.
Zweden had een onverantwoord aftrek en mededaardoor banken die een onverantwoorde leenfeest hebben gefinancieerd. De banken hadden te veel uitgeleend en de regering kon de als maar groter worden aftrek niet meer bekostigen. Klinkt bekend. Uiteindelijk stortte alles in daar in Zweden.
Wat hadden ze moeten doen dan volgens de schrijver van zo'n artikel? Maar vasthouden aan de aftrek? Nog een paar verdiepingen er bij op het kaartenhuis?
Wel vreemd, die artikel probeert voorbeelden te geven van landen die HRA kenden. En geven ze Zweden als voorbeeld. Terwijl het daar gewoon flink mis ging. Zweden is wel het voorbeeld van hoe je alles moet opruimen na de val. Maar die val was onvermijdelijk.
Significant deel nog wel? Ik denk als Pasen en Pinksteren op één dag vallen.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 09:56 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
De huizenprijzen dalen met 3% per jaar. Maar er komt een punt dat een significant deel van de verkopers niet meer kunnen meebuigen, maar moeten barsten.
3% per jaar, zeg maar op een huizenprijs gemiddeld van 200.000.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 09:56 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
De huizenprijzen dalen met 3% per jaar. Maar er komt een punt dat een significant deel van de verkopers niet meer kunnen meebuigen, maar moeten barsten.
Die maken op dit moment betere risico inschattingen als de gemiddelde bankier, dus niet meer dan logisch dat hun dat doen.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 09:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Vreemd dat niemand vindt dat de AFM nogal veel voor iedereen bepaalt...
Lijkt me sterk dat een dergelijk generieke modelmatige benadering tot een betere risico inschatting kan leidenquote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die maken op dit moment betere risico inschattingen als de gemiddelde bankier, dus niet meer dan logisch dat hun dat doen.![]()
En als de koper perse zo'n duur huis wilt hebben spaart hij toch eerst eens wat en legt dat in op dat huis voldoet hij ook aan de wensen van de AFM. Ja sommige huurders moeten dan wat langer als huurder blijven zitten om te sparen.
Maar de risicoinschatting bij banken heeft natuurlijk ook totaal gefaald zonder generieke benadringquote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Lijkt me sterk dat een dergelijk generieke modelmatige benadering tot een betere risico inschatting kan leiden![]()
Eerder een geval 'cover your ass' en een overdaad aan testosteron denk ik.
Je laatste zin volkomen mee eens, overigens.
Vertel eens hoeveel risico er door de banken is gereserveerd en hoeveel schade er daadwerkelijk is geleden op de Nederlandse hypotheekmarkt?quote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar de risicoinschatting bij banken heeft natuurlijk ook totaal gefaald zonder generieke benadring. Verklap ons eens hoe het kan dat de financierings risicos die banken in het buitenland aangaan maar tot 80 of 90% van de aankoop waarde gaan en banken in NL het wel mogelijk vonden om tot 125% financiering te gaan.
Ow gaat het alleen om het risico van de banken, in mijn wereld moet je burgers ook bij sommige dingen tegen zichzelf in bescherming nemen. In mijn utopische wereld wordt ook elke lening afgelost binnnen de termijn, ipv door gezet naar een nieuwe lening.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:27 schreef malleable het volgende:
[..]
Vertel eens hoeveel risico er door de banken is gereserveerd en hoeveel schade er daadwerkelijk is geleden op de Nederlandse hypotheekmarkt?
Je kan natuurlijk altijd proberen met je bank af te spreken dat zij verantwoordelijk worden voor de onderwaarde. Al zal geen bank zo gek zijn dat zonder extreme risico premie te doen.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow gaat het alleen om het risico van de banken, in mijn wereld moet je burgers ook bij sommige dingen tegen zichzelf in bescherming nemen. In mijn utopische wereld wordt ook elke lening afgelost binnnen de termijn, ipv door gezet naar een nieuwe lening.
Van banken weten we dat ze het heel fijn vinden om mensen maar met zoveel mogelijke schulden op te zadelen dat is hun primaire inkomen, maar als mensen alleen nog maar rente aan het betalen zijn is dat in mijn optiek ook niets anders als huren van de bank met het risico dat wanneer de vastgoed markt inklapt je de burger opeens opzadelt met een flinke schuld, of als de rentes de pan uit schieten je de burger opzadelt met een niet meer te betaling lening.
In dat opzicht is het amerikaans systeem wel mooi dan kun je gewoon je sleutel inleveren en zadel je de bank op met de onderwaarde van het vastgoed.
Ja laten we mensen de schuldsanering in gaan, privatising the profits (bij de banken) en socializing the losses.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:51 schreef malleable het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk altijd proberen met je bank af te spreken dat zij verantwoordelijk worden voor de onderwaarde. Al zal geen bank zo gek zijn dat zonder extreme risico premie te doen.
En als je in Nederland echt extreem in de problemen komt ondanks alle vangnetten kun je altijd nog in de schuldsanering misschien niet zo makkelijk als in amerika maar wat mij betreft makkelijk genoeg.
Waar het mij omgaat is dat de verliezen op de woning markt serieus zijn maar niet veel ernstiger dan je mag verwachten in een economische cyclus. Dat de partijen die geen rekening hebben gehouden met een (in mijn ogen beperkte) terugval schade lijden is helemaal niet verkeerd.
Dat krijg je toch al? In de vorm van boetevrij. Inkomsten die ze bij jou mislopen (door die extra aflossing) kunnen ze elders tegen meer wegzetten.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 11:05 schreef Basp1 het volgende:
Als ik naar mijn hypotheek kijk dat ik maar 10% boetevrij mag aflossen als de huidige rente onder mijn financiering rente is kan ik snappen, maar waarom krijgt de consument geen bonus voor vervroegd aflossen als de situatie precies omgekeerd is.
Helemaal mee eens. Het kleine percentage dat moet 'barsten' gaat geen grote effecten op de woningmarkt geven.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Significant deel nog wel? Ik denk als Pasen en Pinksteren op één dag vallen.
Uit het verleden kun je opmaken dat er maar één scenario is wat dat kan veroorzaken: massawerkloosheid. En in de verre toekomst wellicht demografie - voor bepaalde regio's.
Het is maar de vraag wie eerder barst: de vrager of de aanbieder. Ik geloof niet dat er veel mensen rood aangelopen zijn de afgelopen drie jaar - met telkens de belofte van de grote neergang.
PS: waarbij als je goed zit, je rustig kan wachten op een gunstiger moment als je denkt dat huizen zullen dalen - ik zie ook geen reden waarom ze zouden stijgen. Maar voor actie kun je imho nog erg lang wachten.
Yup:quote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:00 schreef malleable het volgende:
[..]
Er word ook verwezen naar Engeland waar ze staps gewijs de aftrek hebben afgebouwd zonder grote problemen.
Politbureau? Haha... volgens mij heb jij er wel degelijk een mening overquote:Op dinsdag 10 januari 2012 09:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Prijzen nauwelijks naar beneden + inperking financieringsmogelijkheid omdat het politbureau wel even voor iedereen bepaalt dat ze minder dan 15% van hun inkomen aan eerste levensbehoefte mogen uitgeven is = klagende jeugd op de zolderkamer.
Of dat goed of slecht is: geen mening
Vreemd dat niemand vindt dat de AFM nogal veel voor iedereen bepaalt...
De bouwsector loopt anders behoorlijk rood aanquote:Op dinsdag 10 januari 2012 10:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Significant deel nog wel? Ik denk als Pasen en Pinksteren op één dag vallen.
Uit het verleden kun je opmaken dat er maar één scenario is wat dat kan veroorzaken: massawerkloosheid. En in de verre toekomst wellicht demografie - voor bepaalde regio's.
Het is maar de vraag wie eerder barst: de vrager of de aanbieder. Ik geloof niet dat er veel mensen rood aangelopen zijn de afgelopen drie jaar - met telkens de belofte van de grote neergang.
Er zullen altijd partijen zijn die wel moeten verkopen en anders maar moeten verhuren. Denk daarbij aan scheidingen, overlijden etc..quote:PS: waarbij als je goed zit, je rustig kan wachten op een gunstiger moment als je denkt dat huizen zullen dalen - ik zie ook geen reden waarom ze zouden stijgen. Maar voor actie kun je imho nog erg lang wachten.
Rutte Verhagen hebben ook niet het eeuwige politieke leven, vroeg of laat komt er een nieuw kabinet, mogelijk zelfs eerder dan 2015quote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Iemand die denkt dat er onder rutten - verhgen wat gebeuren aan de hra?
Nog minder dalen dan nu kan nietquote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:17 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Qua beleid sowieso niet. Ik denk wel dat er duidelijkheid moet komen door discussie. Ik denk dat plannen voor een langzaam afbouwende HRA de huizenprijzen minder doen dalen dan blijvende onzekerheid. AFgezien van andere factoren waardoor de prijzen dalen natuurlijk.
Jawel hoor... de markt kan volledig tot een stilstand komenquote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Nog minder dalen dan nu kan niet
Pasen en pinkquote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Jawel hoor... de markt kan volledig tot een stilstand komen
Klopt, net zoals pasen en pinksteren ook op een dag kunnen vallenquote:Op dinsdag 10 januari 2012 15:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Jawel hoor... de markt kan volledig tot een stilstand komen
Maar de meest waarschijnlijke mogelijkheid is die van dalende prijzenquote:Op dinsdag 10 januari 2012 17:13 schreef antfukker het volgende:
Je hebt 3 mogelijkheden:
- De huizenprijzen stijgen
- De huizenprijzen dalen
- De huizenprijzen blijven gelijk
Laten we het daar maar bij houden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |