Vanuit de bank gedacht, denk ik dat dit niet erg helpt bij mensen die een aanleg hebben voor schulden.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:14 schreef ManAtWork het volgende:
Gewoon vragen misschien?
"Heeft u andere schulden met een maandelijkse aflossingsverplichting en/of rentebetaling?"
Klopt. Die zullen dan waarschijnlijk ook geen banktegoeden hebben zodat het een snelle mogelijkheid is om na te gaan of er wel ruimte is om de hypotheekverplichting te dragen.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:15 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Vanuit de bank gedacht, denk ik dat dit niet erg helpt bij mensen die een aanleg hebben voor schulden.
Maar dan is die check op studieschuld overbodig. En dat geloof ik niet. Banken proberen hun risico's te beperken.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klopt. Die zullen dan waarschijnlijk ook geen banktegoeden hebben zodat het een snelle mogelijkheid is om na te gaan of er wel ruimte is om de hypotheekverplichting te dragen.
En dus vragen ze gewoon naar de lopende verplichtingen.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:24 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Maar dan is die check op studieschuld overbodig. En dat geloof ik niet. Banken proberen hun risico's te beperken.
Dan verzwijgen leenkneusjes dat.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
En dus vragen ze gewoon naar de lopende verplichtingen.
Als dat een hypotheek aanvraag in de weg zal staan doe ik dat inderdaad. Heb m'n studieschuld volledig ingecalculeerd, net als de woonlasten.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:31 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dan verzwijgen leenkneusjes dat.
De bank waar je een betaalrekening hebt zal het in ieder geval wel wetenquote:Op vrijdag 6 januari 2012 19:31 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dan verzwijgen leenkneusjes dat.
Dat zou ik nooit doen: Als de bank faiiliet gaat, wordt je hypotheekschuld met je spaargeld verrekend. Hetgeen 1) terecht is, maar hetgeen 2) niet erg prettig is.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 21:00 schreef eleusis het volgende:
[..]
De bank waar je een betaalrekening hebt zal het in ieder geval wel weten
Hebben ze dit gechecked? Bankafschriften gevraagd?quote:Op vrijdag 6 januari 2012 20:08 schreef Locusta het volgende:
Bij ons werd het ook gevraagd en wij hebben het ook niet mee laten nemen in de berekening. Overigens hadden wij alsnog wel een hypotheek kunnen krijgen, maar dan een veel lager bedrag. Er zat ongeveer 25.000 euro verschil tussen. Mijn studieschuld zit (net) onder de 20.000 euro.
En ik dus juist wel, het leek mij altijd een uiterst solide manier om je spaargeld te beschermen tegen een omvallende bank.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 22:16 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
Dat zou ik nooit doen: Als de bank faiiliet gaat, wordt je hypotheekschuld met je spaargeld verrekend. Hetgeen 1) terecht is, maar hetgeen 2) niet erg prettig is.
Dit geld altijd hoorquote:je gewoon niet voor de uiterste som moet gaan maar genoegen moet nemen met minder. Word je echt niet slechter van
Klopt helemaal, maar sommige mensen willen niet horen dat ze zelf ook verantwoordelijkheid hebben. Dat is on-nederlands, want wij in Nederland schuiven altijd de verantwoordelijkheid naar het collectief.quote:Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van de banken, ook van jezelf.
De hypotheekadviseur vroeg ernaar (schulden, leningen, etc.) en ik heb toen aangegeven dat ik een studieschuld heb (waarvan ik de jaaropgaaf had meegenomen). Vervolgens heeft hij een berekening gemaakt mét de studieschuld en zonder. Je bent niet verplicht de studieschuld mee te laten nemen in de berekening, maar als je dat wel doet, heeft het inderdaad gevolgen voor de hoogte van je hypotheek. Tenminste, dat was de situatie 1 jaar geleden.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 22:17 schreef droom_econoom8 het volgende:
Hebben ze dit gechecked? Bankafschriften gevraagd?
En heb je nu iets getekend waarop staat dat je die schuld niet hebt? Met andere woorden: Stel dat er iets mis gaat (wat we natuurlijk niet hopen), kan die bank of de NHG dan zeggen dat je die schuld hebt verzwegen?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:38 schreef Locusta het volgende:
[..]
De hypotheekadviseur vroeg ernaar (schulden, leningen, etc.) en ik heb toen aangegeven dat ik een studieschuld heb (waarvan ik de jaaropgaaf had meegenomen). Vervolgens heeft hij een berekening gemaakt mét de studieschuld en zonder. Je bent niet verplicht de studieschuld mee te laten nemen in de berekening, maar als je dat wel doet, heeft het inderdaad gevolgen voor de hoogte van je hypotheek. Tenminste, dat was de situatie 1 jaar geleden.
Indien je aanspraak wil gaan maken op NHG zal je volledige openheid van zaken moeten geven over het hoe en waarom je niet aan je betalingsverplichting kan voldoen. Mocht er dan uitkomen dat je tentijde van het aanvragen van de hypotheek een studieschuld had welke niet gemeld is, kan ik me goed voorstellen dat dit nadelige gevolgen kan hebben.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 16:28 schreef droom_econoom8 het volgende:
[..]
En heb je nu iets getekend waarop staat dat je die schuld niet hebt? Met andere woorden: Stel dat er iets mis gaat (wat we natuurlijk niet hopen), kan die bank of de NHG dan zeggen dat je die schuld hebt verzwegen?
Maar Locusta heeft hem gemeld, althans zo lees ik die reactie:quote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:30 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Indien je aanspraak wil gaan maken op NHG zal je volledige openheid van zaken moeten geven over het hoe en waarom je niet aan je betalingsverplichting kan voldoen. Mocht er dan uitkomen dat je tentijde van het aanvragen van de hypotheek een studieschuld had welke niet gemeld is, kan ik me goed voorstellen dat dit nadelige gevolgen kan hebben.
Alleen is dat niet meenemen waarschijnlijk "mondeling" afgehandeld.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 13:38 schreef Locusta het volgende:
[..]
De hypotheekadviseur vroeg ernaar (schulden, leningen, etc.) en ik heb toen aangegeven dat ik een studieschuld heb (waarvan ik de jaaropgaaf had meegenomen). Vervolgens heeft hij een berekening gemaakt mét de studieschuld en zonder. Je bent niet verplicht de studieschuld mee te laten nemen in de berekening, maar als je dat wel doet, heeft het inderdaad gevolgen voor de hoogte van je hypotheek. Tenminste, dat was de situatie 1 jaar geleden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |