abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 januari 2012 @ 19:12:00 #1
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106494617
Meestal vind ik het terecht dat de bedragen die mensen maximaal kunnen lenen voor een hypotheek omlaag gaan, en ik ben zelf dan ook ver weg gebleven van de huizenmarkt omdat ik verwacht dat de prijzen nog wel een tijdje blijven dalen.

Maar ik ben ook bezorgd over privacy. Ik lees vandaag het artikel "Studieschuld geeft moeilijkheden bij hypotheek" dat een studieschuld wordt meegetelt bij de beoordeling van een hypotheek, ook al is er geen BKR registratie.

Hoe komen die banken er dan achter dat iemand een studieschuld heeft?
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 19:14:14 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106494701
Gewoon vragen misschien?
"Heeft u andere schulden met een maandelijkse aflossingsverplichting en/of rentebetaling?"
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 19:15:01 #3
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106494729
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 19:14 schreef ManAtWork het volgende:
Gewoon vragen misschien?
"Heeft u andere schulden met een maandelijkse aflossingsverplichting en/of rentebetaling?"
Vanuit de bank gedacht, denk ik dat dit niet erg helpt bij mensen die een aanleg hebben voor schulden.
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 19:16:46 #4
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106494805
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 19:15 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Vanuit de bank gedacht, denk ik dat dit niet erg helpt bij mensen die een aanleg hebben voor schulden.
Klopt. Die zullen dan waarschijnlijk ook geen banktegoeden hebben zodat het een snelle mogelijkheid is om na te gaan of er wel ruimte is om de hypotheekverplichting te dragen.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 19:24:39 #5
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106495122
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 19:16 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Klopt. Die zullen dan waarschijnlijk ook geen banktegoeden hebben zodat het een snelle mogelijkheid is om na te gaan of er wel ruimte is om de hypotheekverplichting te dragen.
Maar dan is die check op studieschuld overbodig. En dat geloof ik niet. Banken proberen hun risico's te beperken.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 19:26:01 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106495179
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 19:24 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Maar dan is die check op studieschuld overbodig. En dat geloof ik niet. Banken proberen hun risico's te beperken.
En dus vragen ze gewoon naar de lopende verplichtingen. :)
  vrijdag 6 januari 2012 @ 19:31:31 #7
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106495468
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 19:26 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En dus vragen ze gewoon naar de lopende verplichtingen. :)
Dan verzwijgen leenkneusjes dat.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 19:49:42 #8
20758 Stringer
You have a nice day
pi_106496382
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 19:31 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Als dat een hypotheek aanvraag in de weg zal staan doe ik dat inderdaad. Heb m'n studieschuld volledig ingecalculeerd, net als de woonlasten.
"Als de toekomst een optelsom is van wat er mijn leven in het verleden is gebeurd, dan ga ik een ***vette tijd tegemoet."
pi_106497340
Bij ons werd het ook gevraagd en wij hebben het ook niet mee laten nemen in de berekening. Overigens hadden wij alsnog wel een hypotheek kunnen krijgen, maar dan een veel lager bedrag. Er zat ongeveer 25.000 euro verschil tussen. Mijn studieschuld zit (net) onder de 20.000 euro.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 21:00:30 #10
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_106500137
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 19:31 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

De bank waar je een betaalrekening hebt zal het in ieder geval wel weten :)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  vrijdag 6 januari 2012 @ 22:16:51 #11
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106504765
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 21:00 schreef eleusis het volgende:

[..]

De bank waar je een betaalrekening hebt zal het in ieder geval wel weten :)
Dat zou ik nooit doen: Als de bank faiiliet gaat, wordt je hypotheekschuld met je spaargeld verrekend. Hetgeen 1) terecht is, maar hetgeen 2) niet erg prettig is.
  vrijdag 6 januari 2012 @ 22:17:16 #12
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106504790
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 20:08 schreef Locusta het volgende:
Bij ons werd het ook gevraagd en wij hebben het ook niet mee laten nemen in de berekening. Overigens hadden wij alsnog wel een hypotheek kunnen krijgen, maar dan een veel lager bedrag. Er zat ongeveer 25.000 euro verschil tussen. Mijn studieschuld zit (net) onder de 20.000 euro.
Hebben ze dit gechecked? Bankafschriften gevraagd?
pi_106506745
Ik heb het genoemd en verder niks. Er gebeurde niks mee en in de papieren is hier niks over terug te vinden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_106507787
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 22:16 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Dat zou ik nooit doen: Als de bank faiiliet gaat, wordt je hypotheekschuld met je spaargeld verrekend. Hetgeen 1) terecht is, maar hetgeen 2) niet erg prettig is.
En ik dus juist wel, het leek mij altijd een uiterst solide manier om je spaargeld te beschermen tegen een omvallende bank.
Want nog minder prettig is dat de bank met je spaarcenten failliet gaat en de bank met je hypotheek niet. Hoewel dit gevaar aanmerkelijk is ingedamd door de verhoging van het garantiestelsel naar 100k per rekening houder, dat realiseer ik me.
-
pi_106521747
3,5 Jaar geleden hebben mijn man en ik een huis gekocht met een hypotheek van om en nabij de 200.000 euro. Toen zat ik met een studieschuld van 30k die ik niet genoemd heb. Had ik dat wel gedaan, dan hadden we de hypotheeksom niet gekregen. En ja, wij hebben de hypotheek bij dezelfde bank als waar we onze betaalrekening (en verzekeringen, en alle andere financiele zaken) onder 1 dak. Dus ze hadden het zo kunnen controleren als ze wilden.

Ik heb er werkelijk nog geen minuut last van gehad dat wij iets (belangrijks) niet konden omdat we de vaste lasten niet konden betalen.

Ware het niet dat we een veel lagere hypotheeksom hebben als wat we eigenlijk in eerste instantie maximaal zouden kunnen nemen.

Ik denk gewoon, dat als je een studieschuld hebt, je gewoon niet voor de uiterste som moet gaan maar genoegen moet nemen met minder. Word je echt niet slechter van. Ik heb meer het idee dat sommige mensen het uiterste willen om de blits bij familie en vrienden te kunnen maken met hun dikke villa. Ik denk dat daar het probleem in de kern zit.

Ben blij dat als ik nu een avond geen zin heb om te koken, dat we dan gewoon lekker uit eten kunnen gaan.

Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van de banken, ook van jezelf.
pi_106522498
quote:
je gewoon niet voor de uiterste som moet gaan maar genoegen moet nemen met minder. Word je echt niet slechter van
Dit geld altijd hoor :)

quote:
Het is niet alleen de verantwoordelijkheid van de banken, ook van jezelf.
Klopt helemaal, maar sommige mensen willen niet horen dat ze zelf ook verantwoordelijkheid hebben. Dat is on-nederlands, want wij in Nederland schuiven altijd de verantwoordelijkheid naar het collectief.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_106522513
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 22:17 schreef droom_econoom8 het volgende:
Hebben ze dit gechecked? Bankafschriften gevraagd?
De hypotheekadviseur vroeg ernaar (schulden, leningen, etc.) en ik heb toen aangegeven dat ik een studieschuld heb (waarvan ik de jaaropgaaf had meegenomen). Vervolgens heeft hij een berekening gemaakt mét de studieschuld en zonder. Je bent niet verplicht de studieschuld mee te laten nemen in de berekening, maar als je dat wel doet, heeft het inderdaad gevolgen voor de hoogte van je hypotheek. Tenminste, dat was de situatie 1 jaar geleden.
pi_106522704
De vraag voor overige schulden ligt vermoedelijk veel meer in het voldoen aan de zorgplicht, dan voor de risicoinschatting dat de bank zijn geld kwijt raakt.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 14:13:03 #19
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_106523552
Gewoon liegen natuurlijk. Als je een studieschuld hebt van 20-30k zie je dat als een investering in jezelf, dus dan kan dat liegen erover er ook nog wel bij ...kost niets immers :')
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  zaterdag 7 januari 2012 @ 16:28:16 #20
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106527492
quote:
2s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 13:38 schreef Locusta het volgende:

[..]

De hypotheekadviseur vroeg ernaar (schulden, leningen, etc.) en ik heb toen aangegeven dat ik een studieschuld heb (waarvan ik de jaaropgaaf had meegenomen). Vervolgens heeft hij een berekening gemaakt mét de studieschuld en zonder. Je bent niet verplicht de studieschuld mee te laten nemen in de berekening, maar als je dat wel doet, heeft het inderdaad gevolgen voor de hoogte van je hypotheek. Tenminste, dat was de situatie 1 jaar geleden.
En heb je nu iets getekend waarop staat dat je die schuld niet hebt? Met andere woorden: Stel dat er iets mis gaat (wat we natuurlijk niet hopen), kan die bank of de NHG dan zeggen dat je die schuld hebt verzwegen?
  zaterdag 7 januari 2012 @ 18:30:35 #21
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_106531303
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 16:28 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

En heb je nu iets getekend waarop staat dat je die schuld niet hebt? Met andere woorden: Stel dat er iets mis gaat (wat we natuurlijk niet hopen), kan die bank of de NHG dan zeggen dat je die schuld hebt verzwegen?
Indien je aanspraak wil gaan maken op NHG zal je volledige openheid van zaken moeten geven over het hoe en waarom je niet aan je betalingsverplichting kan voldoen. Mocht er dan uitkomen dat je tentijde van het aanvragen van de hypotheek een studieschuld had welke niet gemeld is, kan ik me goed voorstellen dat dit nadelige gevolgen kan hebben.
The Admirals......1995-2007
  zondag 8 januari 2012 @ 09:25:00 #22
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_106552070
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 18:30 schreef RodenCity het volgende:

[..]

Indien je aanspraak wil gaan maken op NHG zal je volledige openheid van zaken moeten geven over het hoe en waarom je niet aan je betalingsverplichting kan voldoen. Mocht er dan uitkomen dat je tentijde van het aanvragen van de hypotheek een studieschuld had welke niet gemeld is, kan ik me goed voorstellen dat dit nadelige gevolgen kan hebben.
Maar Locusta heeft hem gemeld, althans zo lees ik die reactie:

quote:
2s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 13:38 schreef Locusta het volgende:

[..]

Alleen is dat niet meenemen waarschijnlijk "mondeling" afgehandeld.

Wanneer men dit gebruikt om de NHG buiten werking te zetten, dan gaat het om een uitsluiting voor verondersteld verwijtbaar gedrag, het lijkt mij dat hiervoor bewijslast bij de NHG ligt, niet bij de mensen als Locusta.

Of niet? Iemand een bron of een onderbouwing?
pi_106552086
Waarom doet DUO eigenlijk niet mee met BKR ? Een code SL voor een studielening is zo toegevoegd...
  zondag 8 januari 2012 @ 10:41:26 #24
323372 DikBoek
Ook lekker met kaas.
pi_106552728
Als je het niet vertelt ben je gewoon niet eerlijk tegen de bank. En die hebben ongetwijfeld allerlei maniertjes in het contract opgenomen om je daar de zure vruchten van te doen plukken. Het is gewoon oplichting. Zij vragen het, jij geeft geen eerlijk antwoord. En terecht ook, want de hypotheekverstrekker (dat is juridisch gezien de huiseigenaar, niet de bank) laat de hypotheeknemer (de bank) meer risico lopen dan waartoe die bereid was. Dat is niet de bedoeling.
Maar laten we wel wezen, dat was natuurlijk al lang duidelijk.
pi_106553079
De bank waar je je betaalrekening hebt lopen kan/mag je rekening toch helemaal niet bekijken/controleren op studieschuld?
Eerst denken, dan typen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')