Reclame maakten ze ook al als non-private bedrijven.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik mijd zoveel mogelijk reclame (ik kijk meestal televisie via mijn computer, daardoor kan ik gemakkelijk door reclame heen spoelen) maar zelfs ik weet nog dat Essent, NUON, NEM en Elektrabel enorm veel geld over de balk smijten voor reclame. Per seconde reclame op de televisie betaal je vele honderden Euro's, reken maar uit wat ze per dag hieraan besteden. Dan zijn er nog de skyboxen bij de voetbalclubs, de sponsoring van voetbalclubs, de communicatiemiepjes en marketeers die ze inhuren, de stortvloed aan managers (of in gewoon Nederlands beheerders).
[sarcasme]Leve de privatisering.[/sarcasme]
En staatsbedrijven hebben weer andere nadelen... Erg efficiënt is het vaak niet allemaal...quote:Al dat geld wat wordt verspild aan reclame zou niet worden verspild aan reclame als we gewoon met staatsbedrijven zouden werken.
Je moet wel het goede deel publiek houden. Dus in elk geval de transportinfrastructuur.quote:Als mensen vroeger wat beter hadden opgelet tijdens de economielessen dan hadden ze het nut van NUTS-voorzieningen begrepen.
Er is best wat concurrentie mogelijk door te variëren met het vastrecht ten opzichte van de variabele kosten en door bijvoorbeeld groene stroom aan te bieden. Dat gaat prima.quote:Hoe wil je concurreren met kolencentrales of nucleaire centrales. Hooguit kan je als energieleverancier verhoudingsgewijs meer goedkopere stroom inkopen maar ofdat wij daar als maatschappij op zitten te wachten...
Zo wordt dat ook gedaan. Als er daar publiek wordt aanbesteed gaat dat om de exploitatie van bepaalde lijnen. De infrastructuur blijft gewoon in publieke handen. In het noorden gaat dat bij de lijnen waar Arriva rijdt best ok. Betere en meer treinen dan toen het nog verlieslatende lijnen van de NS waren.quote:Nu ja, in ieder geval is er in deze sector nog enige concurrentie mogelijk is. Dit in tegenstelling tot het personenvervoer met de trein (1 bedrijf per traject!).
Ook toen werden kerncentrales vooral gebouwd vanwege het prestige en niet vanwege het economische of educatieve nut...quote:Wie spreekt er over staatssteun vor private bedrijven?
Ik heb het over de good oldfashioned (niet te verwarren met ouderwets) NUTS-voorzieningen, die god weet hoe lang onaantastbaar waren maar ineens moesten wijken omdat de EU ons privatisering voorschreef.
Het gaat hier nu ook meer dan prima volgens mijquote:Nederland functioneerde beter dan vrijwel andere EU-landen voordat we ons door de EU de wet lieten voorschrijven. Misschien was ons beleid wel gewoon simpelweg beter. Toendertijd!
Kan prima, lijkt me alleen een heel stuk gevoeliger voor aardbevingen (en ook daar is Nederland niet 100% gespaard). Maar ik zie nog steeds niet in waarom hier uberhaupt over gediscussieerd wordt gezien het compleet onacceptabele effect van als er ook maar iets mis gaat.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 22:14 schreef maartena het volgende:
Even een heel andere wending: Zou het theoretisch niet mogelijk zijn om een kernreactor te bouwen in een oude kolenmijn, onder de grond? Je moet er natuurlijk wel koelwater naar toe/vandaan kunnen pompen, maar STEL nou dat er iets mis zou gaan..... dan zit je 200 meter onder de grond toch een stuk veiliger. En je kunt van te voren al een "sarcofaag" bouwen, just in case..... mocht het misgaan, dan hoef je alleen nog maar die schacht vol te gooien met lood en beton, en je kunt het vervolgens 10.000 jaar vergeten.
Maakt het ook wat makkelijker met de buitenwerkingstelling van een reactor na bijv. 30 jaar gebruikstijd.
als je dat met een aanbesteding regelt valt er echt wel tot concurrentie te komen. Een betere deal voor overheid en passagiersquote:Op woensdag 4 januari 2012 22:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Duke, er is geen concurrentie mogelijk in het personenvervoer. Per traject per periode van X jaar kan maar 1 bedrijf het vervoer verzorgen.
Ik zie niet in hoe je met een aanbesteding een goede deal krijgt wanneer bedrijven gedurende de duur van de vergunning geen concurrentie hebben. Dan krijg je zoiets als met politieke partijen: tijdens de procedure van alles beloven en het tijdens de vergunningsperiode niet waarmaken.quote:als je dat met een aanbesteding regelt valt er echt wel tot concurrentie te komen. Een betere deal voor overheid en passagiers.
Toch blijkt dat in vele vormen meer dan prima te kunnen. Sommige zaken zijn niet geschikt om tijdens de uitvoering op concurrentie te zetten maar vooraf kan het prima.quote:Op woensdag 11 januari 2012 17:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe je met een aanbesteding een goede deal krijgt wanneer bedrijven gedurende de duur van de vergunning geen concurrentie hebben.
Of het juist wel waarmaken. Je moet wel verstandig aanbesteden natuurlijk. Er zijn veel meer zaken waar in concurrentie op voorhand een vaste prijs wordt afgesproken voor een bepaalde periode.quote:Dan krijg je zoiets als met politieke partijen: tijdens de procedure van alles beloven en het tijdens de vergunningsperiode niet waarmaken.
Juist wel, een overheid moet zo min mogelijk bedrijven laten runnen, dat is niet het sterke punt. Dan kan je beter de grote energiehandelaren verpatsen aan de hoogste bieder (dat hebben ze gewoon goed gedaan op de top van de markt)quote:Nee, we hadden iets wat zo vitaal is voor onze samenleving niet uit handen moeten geven aan een paar grote jongens.
Onzin, de concurrentie is daar moordend met bijbehorende lage prijzen.quote:In de bouw worden prijzen fors opgedreven,
Toch kost wasmiddel bijna niets.quote:in de wasmiddelenindustrie gebeurde dit (ook een oligopolie),
En dan is het niet eens geprivatiseerd. Op de lijnen die wel zijn aanbesteed gaat het vaak vrij aardig overigens, zeker in vergelijking met hoe de NS het daarvoor deed...quote:het spoorvervoer zal vast en zeker geen uitzondering zijn en inderdaad, de prijs is erg fors gestegen, zelfs als je de inflatie en de verminderde subsidie buiten beschouwing laat.
Je moet goed kijken naar wat nog een nutsvoorziening moet zijn. Tijden veranderen, vroeger was het halen van poeptonnen een nutsvoorziening, nu is dat riolering. Vroeger waren CAI of de telefoonlijn nutsvoorzieningen, tegenwoordig blijkt de markt dat meer dan prima te kunnen leveren. Er zijn zelfs bedrijven die op eigen kosten en risico hele steden van glasvezellijnen voorzien zonder een cent steun van de overheid. Je moet niet teveel in het verleden blijven hangen, tijden veranderen toch echt...quote:Laten we alsjeblieft de NUTS-voorzieningen in ere herstellen. Het is niet voor niets dat zeer slimme economen dit concept uitvonden en dat het decennialang met economieles werd onderwezen.
Noem eens een voorbeeld en onderbouw dat met cijfers?quote:Toch blijkt dat in vele vormen meer dan prima te kunnen.
..
Er zijn veel meer zaken waar in concurrentie op voorhand een vaste prijs wordt afgesproken voor een bepaalde periode.
Dat doet me denken aan de NV's van tegenwoordig. Op de korte termijn winst maken om de aandeelkoersen te laten stijgen maar dit ten koste van het langetermijnbeleidquote:Dan kan je beter de grote energiehandelaren verpatsen aan de hoogste bieder (dat hebben ze gewoon goed gedaan op de top van de markt)
Heb je zitten slapen tijdens de bouwfraude-enquête?quote:Onzin, de concurrentie is daar moordend met bijbehorende lage prijzen.
Voor wat het is is het nog aan de prijzige kant maar ik doelde natuurlijk op de wasmiddelenmarkt van 10-20 jaar geleden toen het veel meer dan nu een oligopolie was. Tegenwoordig is er gelukkig iets meer concurrentie dankzij de huismerken.quote:Toch kost wasmiddel bijna niets.
Jij stelt dat NS nog steeds een overheidsbedrijf is? Zo nee, dan is het geprivatiseerd, maar dan zonder concurrentie. Jippie.quote:En dan is het niet eens geprivatiseerd.
De telefonie is een slecht voorbeeld. Dankzij de komst van de draadloze telefonie en het internet kan deze markt geprivatiseerd goed werken. Onder voorwaarden!quote:Tijden veranderen, vroeger was het halen van poeptonnen een nutsvoorziening, nu is dat riolering. Vroeger waren CAI of de telefoonlijn nutsvoorzieningen, tegenwoordig blijkt de markt dat meer dan prima te kunnen leveren. Er zijn zelfs bedrijven die op eigen kosten en risico hele steden van glasvezellijnen voorzien zonder een cent steun van de overheid. Je moet niet teveel in het verleden blijven hangen, tijden veranderen toch echt...
Volgens mij is het China die de eerste reactor gaat bouwen. Maargoed: thorium!quote:Op woensdag 11 januari 2012 15:42 schreef Phelum het volgende:
India en Pakistan waren hier al mee bezig volgens mij.
[ afbeelding ]
Ik help je hopen. Alleen vind ik het nogal erg optimistisch.quote:Op vrijdag 13 januari 2012 03:50 schreef Baalhaar het volgende:
[..]
Volgens mij is het China die de eerste reactor gaat bouwen. Maargoed: thorium!![]()
Dé oplossing voor het CO2 en klimaat probleem, dat weet ik zeker!
Power of prayerquote:Op zaterdag 14 januari 2012 18:57 schreef kopstaartformule het volgende:
Ik ben voorstander voor een gebalanceerde energievoorziening, dus niet al je eieren in een mandje. Mij lijkt een verhouding van 50% kern-energie en de de overige 50 procent confessioneel opwekken.
Kern-energie is ook duurzaam.
quote:
Het is maar zeer de vraag of dit ooit economisch en vooral ook energetisch rendabel te organiseren is (wat je weet wanneer je je in het onderwerp verdiept)quote:(voor de lutsers die nu lachen, verdiep je eerst eens in een onderwerp voordat je reageert)
Het is een optie maar wel een optie waarvan de praktische uitvoerbaarheid ongeveer net zo groot is als van het kernafval afkomen door het met een raket de zon in te schieten.quote:Op maandag 16 januari 2012 21:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vanzelfsprekend weet ik dat. Ik meld slechts dat het een te onderzoeken optie is, zekerheden bestaan niet over onze toekomstige energielevering.
Dus gewoon 100%. De praktische uitvoerbaarheid om een raket met kernafval in de zon te schieten is gewoon prima mogelijk. Het enige probleem is dat 1 op de 100 lanceringen fout gaat en niemand wilt dat.quote:Op maandag 16 januari 2012 22:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het is een optie maar wel een optie waarvan de praktische uitvoerbaarheid ongeveer net zo groot is als van het kernafval afkomen door het met een raket de zon in te schieten.
uranium uit zeewater halen is ook prima mogelijk maar nooit rendabel en zal niet gekozen worden. In die zin inderdaad prima vergelijkbaarquote:Op vrijdag 20 januari 2012 11:56 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
[..]
Dus gewoon 100%. De praktische uitvoerbaarheid om een raket met kernafval in de zon te schieten is gewoon prima mogelijk. Het enige probleem is dat 1 op de 100 lanceringen fout gaat en niemand wilt dat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |