Hier is de integriteit van DNB geregeld, heb je bezwaren dan zou ik een brief schrijvenquote:Op zondag 1 januari 2012 15:11 schreef Blandigan het volgende:
De overheid benoemt slechts enkele van de leden.
De FED heeft net zo'n schijndemocratisch tintje: 2 van de 7 leden worden door de president benoemt.
In een orgaan dat bij meerderheidsbesluit regeert een complete wassen neus.
quote:Het dagelijkse bestuur van de Nederlandsche Bank is in handen van een directie. Die bestaat uit een president en maximaal vijf directieleden. De directieleden worden door de Kroon steeds voor zeven jaar benoemd.
Er is geen oplossing van de ontstane situatie mogelijk, zonder op de blaren te zitten.quote:Op zondag 1 januari 2012 14:29 schreef Blandigan het volgende:
Net als deelnemer overigens, die precies schijnt te weten wat er mis is met goud maar voor de huidige situatie alleen maar met teksboekoplossingen komt. Men zou zus en men zou niet zo..jaja. Ik kan je ook precies vertellen hoe het zou moeten werken, daar hebben we dus helemaal niets aan (gehad).
Het probleem is juist dat die zogenaamde vrije markten geen vrije markten zijn maar deel van een soort planeconomie. Centrale banken hebben rentes kunstmatig laag gehouden, wat de voornaamste driver is geweest van de uit de hand gelopen kredietverstrekking. Daar hoort een marktmechanisme in te zitten: veel vraag naar krediet moet leiden tot hogere rentes en daarmee de kredietverstrekking afremmen. Projecten met een laag economisch rendement zijn dan niet meer rendabel en je houdt de projecten over die daadwerkelijk een goede economische return genereren. De huidige deflatoire bust is feitelijk een afwaardering van al die niet-rendabele projecten uit de afgelopen jaren.quote:Op zondag 1 januari 2012 15:24 schreef deelnemer het volgende:
Niet de instituties zijn inherent fout, maar het heilige ideologische geloof in markten, eigen verantwoordelijkheid, individualistisch eigenbelang en deregulering.
nu gaat het wel heel erg naar BNW ruikenquote:
Klopt. Maar ik zie het zo. De beschrijving van de economie/samenleving als een pure markt is een fictie en een utopie. In feite is het in hoge mate een machtsspel. Tot dat machtspel behoort ook: proberen je vinger te krijgen achter de vraag, de politieke besluitvorming, de rechtelijk macht, en de FED.quote:Op zondag 1 januari 2012 15:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het probleem is juist dat die zogenaamde vrije markten geen vrije markten zijn maar deel van een soort planeconomie. Centrale banken hebben rentes kunstmatig laag gehouden, wat de voornaamste driver is geweest van de uit de hand gelopen kredietverstrekking. Daar hoort een marktmechanisme in te zitten: veel vraag naar krediet moet leiden tot hogere rentes en daarmee de kredietverstrekking afremmen. Projecten met een laag economisch rendement zijn dan niet meer rendabel en je houdt de projecten over die daadwerkelijk een goede economische return genereren. De huidige deflatoire bust is feitelijk een afwaardering van al die niet-rendabele projecten uit de afgelopen jaren.
Ga je nog naar mijn video kijken MM ? Ja of nee maakt mij niet uit maar als het nee is stop ik met het volgen van dit topic.quote:Op zondag 1 januari 2012 15:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nu gaat het wel heel erg naar BNW ruiken
heb ik gedaan, vond het niet erg stimulerendquote:Op zondag 1 januari 2012 15:45 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ga je nog naar mijn video kijken MM ? Ja of nee maakt mij niet uit maar als het nee is stop ik met het volgen van dit topic.
Dat ben ik niet met je eens. Waar "we" te heilig in geloven is niet de vrije markt maar juist de mogelijkheden van autoriteiten om de economie naar hun hand te zetten met interventies zoals kunstmatige renteverlagingen en bailouts. Centrale banken ontkenden de kredietbubble zelfs tot in 2008 toen de zaak al aan het instorten was, maar op precies diezelfde mensen en hetzelfde soort beleid rekenen we nu om het even te fixen.quote:Op zondag 1 januari 2012 15:44 schreef deelnemer het volgende:
Daar hebben onvoldoende op gelet, omdat we te heilig in de markt geloven en ons is wijsgemaakt dat deze samenleving reguleerd.
Dat doen de EU regenten nu voor je door van iedereen het salaris en pensioen te verlagenquote:Op zondag 1 januari 2012 15:56 schreef SeLang het volgende:
Als we echt heilig in de vrije markt geloofden dan lieten we die deflatoire bust zich nu gewoon uitspelen.
Das knap dat je een video van 3 uur in 5 minuten kunt bekijken.quote:Op zondag 1 januari 2012 15:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
heb ik gedaan, vond het niet erg stimulerend
Het is niet leuk natuurlijk, maar dit is niet meer dan het terugdraaien van een deel van het voorschot dat de afgelopen jaren is genomen op schijnwelvaart die was veroorzaakt door excessieve kredietexpansie. Vroeg of laat moet dat gebeuren. En vroeg is per saldo altijd beter dan laat.quote:Op zondag 1 januari 2012 15:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat doen de EU regenten nu voor je door van iedereen het salaris en pensioen te verlagen
Ik ga in Januari 90 euro per maand netto minder verdienen![]()
En de uitgaven stijgen met 150 euro schat ik
Dat gaat echt niet goed in 2012
Ik noem het ook de vrije markt ideologie. Een echte vrije markt werkt overigens ook niet, omdat mensen zich gaan onttrekken aan de dwang van dit systeem (het machtspel verdwijnt niet door op te schrijven dat er alleen een marktmechanisme werkzaam hoort te zijn) en het leidt tot sociale misstanden.quote:Op zondag 1 januari 2012 15:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Waar "we" te heilig in geloven is niet de vrije markt maar juist de mogelijkheden van autoriteiten om de economie naar hun hand te zetten met interventies zoals kunstmatige renteverlagingen en bailouts. Centrale banken ontkenden de kredietbubble zelfs tot in 2008 toen de zaak al aan het instorten was, maar op precies diezelfde mensen en hetzelfde soort beleid rekenen we nu om het even te fixen.
Als we echt heilig in de vrije markt geloofden dan lieten we die deflatoire bust zich nu gewoon uitspelen.
Helaas komt de rekening altijd daar waar hij - voor diegene met een rechtvaardigheidsgevoel- het minste hoort.quote:Op zondag 1 januari 2012 16:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is niet leuk natuurlijk, maar dit is niet meer dan het terugdraaien van een deel van het voorschot dat de afgelopen jaren is genomen op schijnwelvaart die was veroorzaakt door excessieve kredietexpansie. Vroeg of laat moet dat gebeuren. En vroeg is per saldo altijd beter dan laat.
geeft niet, ik weet ook dat ik gelijk hebquote:Op zondag 1 januari 2012 16:00 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Das knap dat je een video van 3 uur in 5 minuten kunt bekijken.
Maar goed ik stop met de discussie, ik vind het niet de moeite van mijn tijd waard als we op basis van ongelijke startpunten discussiėren.
Natuurlijk is er een verschil tussen theorie en wat in de praktijk op een sociaal acceptabele manier haalbaar is. Maar mijn punt was dat het proberen af te wenden van een deflatoire bust juist wijst op geen vertrouwen in de vrije markt en juist op vertrouwen op economische repressie en interventie.quote:Op zondag 1 januari 2012 16:04 schreef deelnemer het volgende:
Natuurlijk laten we de deflatoire bust niet gewoon uitspelen. Zo'n marktcorrectie leidt tot een sociaal drama. In een boekje kun je gewoon opschrijven dat de markt zichzelf corrigeert. Maar het aan den lijve ondervinden is wat anders.
Het heeft weinig zin om dat op Fok te melden. Het gros hier schuift het af als fantasie en alu-hoedjes, overtuigd als ze zijn dat het allemaal toeval is, of op zijn best goede bedoelingen van politici/bankiers die slecht worden uitgevoerd.quote:Op zondag 1 januari 2012 16:08 schreef allesbeterweter het volgende:
Mayer Rothschild’s zonen stonden bekend als de Vijf van Frankfort. De oudste, Amschel, runde de familiebank in Frankfort met zijn vader, en Nathan runde de zaken in Londen. De jongste zoon Jacob begon in Parijs, en Salomon deed Wenen en Karl Napels. Auteur Frederick Morton schat dat de Rothschilds tegen 1850 meer dan $10 miljard bezaten. Sommige onderzoekers denken dat hun fortuin tegenwoordig de $100 biljoen overschrijdt.
De Warburgs, Kuhn Loebs, Goldman Sachs, Schiffs en Rothschilds zijn onderling door huwelijken verbonden tot een grote, gelukkige bankiersfamilie. De Warburgs, die de Deutsche Bank en BNP in handen hebben, gingen samen met de Rothschilds in 1814 in Hamburg, terwijl powerhouse Jacob Schiff van Kuhn Loeb met de Rothschilds samen ging in 1785. Schiff immigreerde naar Amerika in 1865. Hij sloot zich aan bij Abraham Kuhn en trouwde met Solomon Loeb’s dochter. Loeb en Kuhn huwden elkaars zusters en de Kuhn Loeb dynastie was geconsumeerd. Felix Warburg trouwde met de dochter van Jacob Schiff. Twee Goldman dochters trouwden met twee zonen van de Sachs familie, en vormden Goldman Sachs. In 1806 trouwde Nathan Rothschild met de oudste dochter van Levi Barent Cohen, een belangrijke financierder in Londen. Zo stammen Abby Joseph Cohen, het paradepaard van Merrill Lynch, en de minister van Defensie onder Clinton William Cohen waarschijnlijk van Rothschilds af.
Tegenwoordig beheersen de Rothschilds een gigantisch financieel rijk, met meerderheidsaandelen in de meeste centrale banken van de wereld. De Edmond de Rothschild clan bezit de Banque Privee SA in Lugano, Zwitserland en de Rothschild Bank AG van Zurich. De familie van Jacob Lord Rothschild bezit het machtige Rothschild Italia in Milaan. Ze zijn oprichter van de exclusieve $10 biljoen Club of the Isles – die de corporate reuzen Royal Dutch Shell, Imperial Chemical Industries, Lloyds of London, Unilever, Barclays, Lonrho, Rio Tinto Zinc, BHP Billiton en Anglo American DeBeers beheert. Het domineert de wereldvoorraad aardolie, goud, diamanten, en veel andere vitale grondstoffen.
Ja, maar als je nu eens accepteert dat de vrije markt ideologie een schaamlap is voor veel machtspel. Dat dit machtspel onvermijdelijk is en de papieren oplossing van een vrije markt niet kan werken (het wordt toch weer bespeeld, sommige spelers gaan markten domineren, Jan met de pet wordt in een markt discipline model opgesloten). Dan zie je mogelijk in dat je naar de macht moet kijken en deze in betere banen moet leiden.quote:Op zondag 1 januari 2012 16:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Natuurlijk is er een verschil tussen theorie en wat in de praktijk op een sociaal acceptabele manier haalbaar is. Maar mijn punt was dat het proberen af te wenden van een deflatoire bust juist wijst op geen vertrouwen in de vrije markt en juist op vertrouwen op economische repressie en interventie.
Ik maak bezwaar tegen de term "vrije markt ideologie" omdat het hier juist gaat om interventie en repressie. De klacht tegen "vrije markt" is imo juist een truuk waarmee men meer macht naar zich toe trekt. Je ziet dat de instituten die het meest hebben gefaald (Centrale banken, TBTF banken, etc) juist aanzienlijk meer macht naar zich toe hebben getrokken sinds het begin van de crisis.quote:Op zondag 1 januari 2012 16:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ja, maar als je nu eens accepteert dat de vrije markt ideologie een schaamlap is voor veel machtspel. Dat dit machtspel onvermijdelijk is en de papieren oplossing van een vrije markt niet kan werken (het wordt toch weer bespeeld, sommige spelers gaan markten domineren, Jan met de pet wordt in een markt discipline model opgesloten). Dan zie je mogelijk in dat je naar de macht moet kijken en deze in betere banen moet leiden.
imo, de grootste fout van Greenspan (en centrale banken in het algemeen) is dat ze krediet groei hebben toegestaan (zelfs gestimuleerd) die veel sneller was dat de onderliggende productieve economie.quote:Waarom heeft Alan Greenspan volgens jou geen verstandig beleid gevoerd? Het kwam niet omdat hij het marktmechanisme niet begreep en geloofde in een communistische planeconomie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |