abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111090780
Zal vanavond even kijken!!
pi_111102748
De aardbeien zijn goed bezig O+

Kruisbessen *O* wit en rood

Witte puntjes aan de frambozen :o

De braam is ook goed bezig..

Aalbessen :9

Kas to be!

Creatief met aardbeien:

Drie op een rij, kers, elstar en pruim

Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  donderdag 3 mei 2012 @ 21:23:31 #203
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111104241
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 20:58 schreef Ml-etje het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Kas to be!

[ afbeelding ]

Creatief met aardbeien:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Nice, vooral die aardbeien. Bij mij zijn dat nog kleine groene scharminkels :')

quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 09:21 schreef merry77 het volgende:
Iemand nog een goede tip tegen slakken?
Maak je tuin een plek waar merels graag vertoeven.

Was trouwens vandaag bij de Ikea, dit is echt een ideale bak om als broe/beschermbak te gebruiken:

Kost maar ¤2-3 :)
pi_111104307
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 21:23 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Nice, vooral die aardbeien. Bij mij zijn dat nog kleine groene scharminkels :')

[..]

Maak je tuin een plek waar merels graag vertoeven.
Dit zijn rechtsachter stekjes en die creatieve oplossingen ook, ineens zien ze het licht en gaan hun best doen ;)
  donderdag 3 mei 2012 @ 21:45:51 #205
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111105517
Toch aan water geen tekort hier met die regen van de laatste dagen :P
Doe er wel wat koemestkorrels bij morgen.
pi_111107307
Oh mensen, wat groeit dat onkruid hard met al die dagen regen (en warmte)! Misschien ga ik morgen wat foto's nemen van onze groenten.
  donderdag 3 mei 2012 @ 22:42:02 #207
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111108995
Mulchen, dan hoef je niet meer onkruid te trekken :P
  vrijdag 4 mei 2012 @ 04:19:47 #208
43653 sigme
Veraan
pi_111116939
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 21:18 schreef Ml-etje het volgende:

De tomaten die ieder jaar bruin werden zouden die het wel doen in een kweekkas? (Zo'n platte bak).
Die zijn we in elkaar aan het zetten, 2.30 bij 1.50 *O*
Een kas helpt niet tegen bruin worden.
Dat bruin worden komt van de aardappelziekte (phytophthora). Daar kan je heel weinig tegen doen. Het helpt als we een mooie (droge!) zomer hebben en je tomaten hebben het meeste kans als je ze op een beschutte warme maar vooral goed geventileerde plek zet. Een kas werkt vaak contra-productief: dat is te beschut en doorhet broeikaseffect een extra fijne plek voor de phytophthora.
Je kan het wel leren herkennen en zodra je tomaat plekken vertoont aangetast loof direct en grondig verwijderen. Ben je er op tijd bij en heb je wat mazzel met het weer blijven soms de vruchten gespaard. Maar elke vrucht met een plekje: gelijk weghalen: het steekt de rest aan.
Aangetast loof & vruchten verbranden of aan de gemeentereiniging meegeven: de schimmel trekt in je grond als je het ergens neerlegt. Om die reden ook tomaten & aardappels niet op dezelfde plaats telen en eventueel zelf echt schone grond geven (en daarvoor kan een kas wel handig zijn! maar dan dus een echte kas, geen bak op de volle grond).
De besmetting die je toch krijgt komt aanwaaien uit het omringende land. In Nederland ontkom je er niet aan; in ons klimaat en met de aardappelteelt is het land vergeven van de phytophthora.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_111117410
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 04:19 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat bruin worden komt van de aardappelziekte (phytophthora). Daar kan je heel weinig tegen doen. Het helpt als we een mooie (droge!) zomer hebben en je tomaten hebben het meeste kans als je ze op een beschutte warme maar vooral goed geventileerde plek zet. Een kas werkt vaak contra-productief: dat is te beschut en doorhet broeikaseffect een extra fijne plek voor de phytophthora.
Je kan het wel leren herkennen en zodra je tomaat plekken vertoont aangetast loof direct en grondig verwijderen. Ben je er op tijd bij en heb je wat mazzel met het weer blijven soms de vruchten gespaard. Maar elke vrucht met een plekje: gelijk weghalen: het steekt de rest aan.
Aangetast loof & vruchten verbranden of aan de gemeentereiniging meegeven: de schimmel trekt in je grond als je het ergens neerlegt. Om die reden ook tomaten & aardappels niet op dezelfde plaats telen en eventueel zelf echt schone grond geven (en daarvoor kan een kas wel handig zijn! maar dan dus een echte kas, geen bak op de volle grond).
De besmetting die je toch krijgt komt aanwaaien uit het omringende land. In Nederland ontkom je er niet aan; in ons klimaat en met de aardappelteelt is het land vergeven van de phytophthora.
Dan weet ik het denk ik al wel, onze achterbuurman heeft een wasserij ;) en teelt ook veel zelf daar zie je het ook veel.

Vorig jaar ben ik inderdaad al het aangetaste gaan verwijderen (met het idee dan kan die plant zich focussen op het gezonde) maar dat redde hem niet.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 10:27:05 #210
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_111120151
Jippie!

Mijn aardbeien bloeien al!

veel bloemen!

belooft veel beschuiten met verse aardbeitjes in de tuin :9
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_111125596
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 04:19 schreef sigme het volgende:

[..]

Hmm... Mijn idee kan het zeker wel helpen, mits goed geventileerd. En alleen van onder water geven. Veel regen is bij ons tot nu toe steeds de boosdoener geweest.
pi_111130073
om aardappelziekte te voorkomen moet je de kas niet te vol zetten. De tomaten mogen dus niet kontje aan kontje staan. Voortijdig veel blad verwijderen helpt ook. Maar vooral veel ventileren.
Aardappelziekte is een schimmel die goed gedijt in vochtige omgeving.
pi_111163045
Wilde gaan zaaien vandaag :') je verzuipt zowat in de klei hier :D
pi_111174605
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 21:23 schreef Erasmo het volgende:
(...)

Was trouwens vandaag bij de Ikea, dit is echt een ideale bak om als broe/beschermbak te gebruiken:

[ afbeelding ]
Kost maar ¤2-3 :)
Als je de zwarte neemt, kan je ze ook als bloembak gebruiken.
  zondag 6 mei 2012 @ 13:51:14 #215
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_111201636
Vanochtend bij een lekker warm zonnetje flink wat onkruid gewied, de 2e lading capucijners geplant (1e poging jammerlijk mislukt door hongerige duiven), bietjes bijgezaaid, rabarber geoogst..

De hommels en lieveheersbeestjes waren al druk bezig rond mijn tuinbonen..

Gister binnen in de serre ook nog wat late sla, ijsbergsla, rode kool, courgette en sierkalebas gezaaid, die mogen in juni als zaailingen de moestuin in :)
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_111205061
Ben geen tuintalent maar deze week de border maar eens gevuld.
Er zouden eigenlijk bloeiende planten in komen maar heb er nu courgette, tomaat paprika en druif ingezet. :Y)
Vind het bij familie altijd zo lekker al die groente uit eigen tuin dat ik dacht: dat moet ik ook kunnen.
  zondag 6 mei 2012 @ 15:49:34 #217
43653 sigme
Veraan
pi_111206572
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 mei 2012 11:39 schreef Ml-etje het volgende:
Wilde gaan zaaien vandaag :') je verzuipt zowat in de klei hier :D
Oh, bij ons was het gister prima weer.
Ik heb rode bieten, snijbiet, wortel en peultjes gezaaid, uitjes gezet. En de staken voor de stokbonen geplaatst en de bonen in de week gezet. Die heb ik zojuist bij die staken gezaaid.

Vandaag de eerste portie groene asperges geoogst, en een pan vol rabarber.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 6 mei 2012 @ 16:07:35 #218
38496 Perrin
pi_111207818
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 15:49 schreef sigme het volgende:

:9 Lekker!

De rabarbermoes staat hier net af te koelen.. Gemaakt met 'n kaneelstokje en 't vruchtvlees + schil van een eigengekweekte citroen uit de serre :Y)
pi_111212599
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 15:49 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh, bij ons was het gister prima weer.
Ik heb rode bieten, snijbiet, wortel en peultjes gezaaid, uitjes gezet. En de staken voor de stokbonen geplaatst en de bonen in de week gezet. Die heb ik zojuist bij die staken gezaaid.

Dat heb ik gezien ja toen ik op tv de bevrijdingsfestivals zag :)

Hier is het nu goed weer en zit asperges te schillen en dan straks inderdaad weer wat zaaien.
Moet nog wat bamboestokken bij kopen heb er nu 6 staan in verband om daar de snijbonen tegenaan te laten klimmen.

De rabarber is helaas nog klein dus ik wacht nog even.
pi_111213012
quote:
[..] de 2e lading capucijners geplant (1e poging jammerlijk mislukt door hongerige duiven)

[..]

TIP: wij spannen videobanden langs plantjes zoals peulen, capucijners enzovoort.
Dat is zwart wat sommige vogels eng vinden, is makkelijk te spannen en wappert, ratelt in de wind, maakt klapperend/gierend geluid.

Je hebt vast nog wel ergens wat videobanden, of plaats net als ik paar jaar geleden oproep op marktplaats: gezocht gratis videobanden.
  zondag 6 mei 2012 @ 18:21:06 #221
43653 sigme
Veraan
pi_111214050
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:47 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Dat heb ik gezien ja toen ik op tv de bevrijdingsfestivals zag :)

Hier is het nu goed weer en zit asperges te schillen en dan straks inderdaad weer wat zaaien.
Moet nog wat bamboestokken bij kopen heb er nu 6 staan in verband om daar de snijbonen tegenaan te laten klimmen.

De rabarber is helaas nog klein dus ik wacht nog even.
Rabarber klein? Is het een jonge plant?
Rabarber lust best veel mest - zonder dat doen ze het ook wel, maar met flink mest heb je meer rabarber,
  zondag 6 mei 2012 @ 18:52:06 #222
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_111215029
quote:
3s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:55 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

TIP: wij spannen videobanden langs plantjes zoals peulen, capucijners enzovoort.
Dat is zwart wat sommige vogels eng vinden, is makkelijk te spannen en wappert, ratelt in de wind, maakt klapperend/gierend geluid.

Je hebt vast nog wel ergens wat videobanden, of plaats net als ik paar jaar geleden oproep op marktplaats: gezocht gratis videobanden.
Wat een leuke tip!
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
pi_111215290
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 18:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Rabarber klein? Is het een jonge plant?
Rabarber lust best veel mest - zonder dat doen ze het ook wel, maar met flink mest heb je meer rabarber,
2e jaar nu.
Hij heeft een berg paardenmest gehad maar wordt net als vorig jaar pas groter halverwege mei vermoed ik.
pi_111216446
hmm, handige tip die videobanden. Ik heb er nog wel een stel. Bewaar ik nu als backup voor wat er op staat, maar als dat weg kan heb ik dus een goed alternatief dan de prullenbak.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_111218335
Als rabarber zoveel voeding nodig heeft, kan het dan wel op balkon in een normale pot?
pi_111238087
Ik wil ook eens gaan proberen om een moestuintje aan te leggen. Helaas is het stukje tuin nog niet klaar. Gisteren was ik zo enthousiast dat ik toch alvast iets wilde gaan doen dus ik heb maar wat dingen binnen in potjes gezaaid: Radijs, meloen, bosui, ui en bloemkool. Daarnaast heb ik wat kant en klare (kleine) plantjes gekocht die nu ook binnen staan: Mini-komkommer, tomaat, aardbei, spruiten, paprika. Kan het kwaad als dit allemaal nog een week of 2 binnen staat?
  maandag 7 mei 2012 @ 09:25:53 #227
38496 Perrin
pi_111238502
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 20:09 schreef Teslynd het volgende:
Als rabarber zoveel voeding nodig heeft, kan het dan wel op balkon in een normale pot?
Lijkt me wel opletten geblazen.. Het zal iig een grote pot moeten zijn, rabarber groeit flink. Goed opletten dat ie in de winter niet te nat staat en in de zomer tijdens een droge periode niet teveel uitdroogt..

En natuurlijk een paar keer per jaar koemestkorrels of andere mest en om de zoveel jaar splitsen en herpotten, maar dat moet je ook als ie in de volle grond staat.

quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 09:01 schreef Susanne81 het volgende:

Daarnaast heb ik wat kant en klare (kleine) plantjes gekocht die nu ook binnen staan: Mini-komkommer, tomaat, aardbei, spruiten, paprika. Kan het kwaad als dit allemaal nog een week of 2 binnen staat?
Niet echt een probleem, zo lang de plantjes maar genoeg licht krijgen en de grond niet uitdroogt (ook weer niet constant kletsnat houden).

Zolang de plantjes elkaar niet beginnen te verdringen, ze niet slap gaan hangen en ze niet lang en bleek groeien (te weinig licht) of gele blaadjes krijgen, kunnen zaailingen prima een aantal weken in een potje blijven.

[ Bericht 5% gewijzigd door Perrin op 07-05-2012 09:37:29 ]
  maandag 7 mei 2012 @ 09:38:18 #228
38496 Perrin
pi_111238779
quote:
3s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:55 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Hee, dat ga ik zeker proberen :s)
pi_111248271

Kas. Links zijn eenjarigen van m'n pa. Wie als eerste onze kat ziet wint een lente-ui

Tomaten, pepers, sla, basilicum etc

Bloemkool

Rabarber

Aardappelen: eerstelingen en Dorré

Ui, van links naar rechts: lente-ui (onzichtbaar op foto), rode ui, sjalotten, gewone ui

Sperzie- en snijbonen.
  maandag 7 mei 2012 @ 14:45:00 #230
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_111248380
Gezien *O*

grijs-rood-lapjesachtig? O+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  maandag 7 mei 2012 @ 14:45:51 #231
235382 tombolafan
-Miauw-fan
pi_111248417
en achterin op een wit kistje :7 op de 3e foto zie je hem beter

lente-ui kom maar hier *G*
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  maandag 7 mei 2012 @ 15:10:51 #232
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_111249373
Wat een geweldige kas vriendelijkevriend! O+
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
pi_111249872

Helemaal goed, tombolafan! ^O^ Ik zag het pas later dat hij/zij ook op de derde foto stond. Ik zal de lente-ui voor je apart leggen als ze oogstbaar zijn, goed? ;)

En dank je, Sanne! Maar het is vooral het werk van m'n vader hoor, ik als langstuderende inwonende parasiteer vooral (en geef de boel in ruil zo nu en dan water).
pi_111265149
Wat een geweldige kas! O+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_111265253
Kas in wording!

De planken, voor de eenheid maar hetzelfde als de blokhut (duurrrr, mennn :X).

Mag gratis weg:

pi_111265301
Wauw vriendelijk vriend! Dat wordt dooreten :D
pi_111271720
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 14:45 schreef tombolafan het volgende:
en achterin op een wit kistje :7 op de 3e foto zie je hem beter

lente-ui kom maar hier *G*
Mooie kas is dat! Hoe groot is hij?

Zoekplaatjes mislukken hier altijd, alleen al omdat het beeld niet goed stil wil blijven staan. Zelfs op de derde had ik het niet gezien zonder aanwijzing.

Ik denk dat rabarber toch niet zo geschikt is voor balkon, al zag ik laatst dat het wel aanbevolen werd. Dat zal dan meer voor een paar planten op een ruim balkon zijn. De mijne staat te vol voor nog meer hongerige planten.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 06:37:32 #238
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111277242
leuk een moestuin topic. Ik heb dit jaar ook een paar m2 moestuin gemaakt om te proberen.

Ik heb staan:

Radijs
Aardappels
Aardperen
Tuinbonen
Rabarber
Oca
artisjokken

Er komen nog pronkbonen en heilig boontjes bij.\\

Ik ben benieuwd wat ik straks mag oogsten. De eerste radijsjes zijn al bijna rijp. De aardappels gaan ook erg hard...

[ Bericht 0% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 08-05-2012 06:45:53 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111277541
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 06:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
leuk een moestuin topic. Ik heb dit jaar ook een paar m2 moestuin gemaakt om te proberen.

Ik heb staan:

Radijs
Aardappels
Aardperen
Tuinbonen
Rabarber
Oca
artisjokken

Ik ben benieuwd wat ik straks mag oogsten. De eerste radijsjes zijn al bijna rijp. De aardappels gaan ook erg hard...
Niet allemaal alledaags! ^O^

De kas is 2,50 bij 1,50 uit mijn hoofd :)

Wil dit jaar ook een (eetbare) pompoenen gaan zaaien. Donderdag maar eens zien wat ze hebben aan zaad.
pi_111290390
Nu ik toch plaatjes aan het spammen ben:

Omdat ik een full-time nerd ben, heb ik een paar goedkope draadloze weerstationnetjes van de Action/Digros "gehackt", en een veel te ingewikkeld systeem gemaakt om zo de temperatuur in onze kas - naast de buitentemperatuur - te kunnen loggen. En de relatieve luchtvochtigheid, ik gaf vandaag om 9u water, da's de lichtpaarse piek van 80% naar 95% :) Wel handig om een beetje een idee te krijgen van de temperatuur, het voelt altijd wel warm, maar hoe warm precies...
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:32:50 #241
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111291412
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 06:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

Ik heb staan:

Radijs
Aardappels
Aardperen
Tuinbonen
Rabarber
Oca
artisjokken

Let wel op met de aardperen die verspreiden als de ziekte. Voor de rest een prima selectie van groentes om mee te beginnen :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:05 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Nu ik toch plaatjes aan het spammen ben:
[ afbeelding ]
Omdat ik een full-time nerd ben, heb ik een paar goedkope draadloze weerstationnetjes van de Action/Digros "gehackt", en een veel te ingewikkeld systeem gemaakt om zo de temperatuur in onze kas - naast de buitentemperatuur - te kunnen loggen. En de relatieve luchtvochtigheid, ik gaf vandaag om 9u water, da's de lichtpaarse piek van 80% naar 95% :) Wel handig om een beetje een idee te krijgen van de temperatuur, het voelt altijd wel warm, maar hoe warm precies...
Nice. Nu nog de bewatering en ventilatie eraan koppelen :D
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:40:31 #242
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_111309043
Iemand hier ervaring met prei? Ik heb het vorig jaar in de lente gezaaid. Hoe lang doet dat er over om een goede prei te worden? Het zijn nu net grote gras sprietjes... :?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:44:48 #243
43653 sigme
Veraan
pi_111309308
quote:
5s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:40 schreef Outpost76 het volgende:
Iemand hier ervaring met prei? Ik heb het vorig jaar in de lente gezaaid. Hoe lang doet dat er over om een goede prei te worden? Het zijn nu net grote gras sprietjes... :?
Mest. Veel meer mest. Desnoods kunstmest.
pi_111309361
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:44 schreef sigme het volgende:

[..]

Hier groeien ze inmiddels een beetje meer :Y
Al zijn ze dun ook wel erg smaakvol.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:49:31 #245
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_111309589
quote:

[..]

Ja en dan gaan ze dood net zoals mn boompjes.... Ze staan in een bak die (een jaar geleden) gevuld is met tuinaarde met compost. Dus dan zit er toch inm wel genoeg mest in? :?
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:56:11 #246
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111309953
Valt denk ik tegen, prei heeft flink wat stikstof nodig.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 21:59:15 #247
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_111310122
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:56 schreef Erasmo het volgende:
Valt denk ik tegen, prei heeft flink wat stikstof nodig.
Stikstof heb ik (dacht ik) wel dus ik kan daar wat van geven. ^O^
pi_111321617
quote:
5s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 21:49 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ja en dan gaan ze dood net zoals mn boompjes.... Ze staan in een bak die (een jaar geleden) gevuld is met tuinaarde met compost. Dus dan zit er toch inm wel genoeg mest in? :?
Boompjes zijn geen prei. Compost is geen mest maar structuurverbeteraar. En als je preitjes eruit zien als gras hebben ze voeding nodig. Mest.
  woensdag 9 mei 2012 @ 09:51:34 #249
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_111324162
quote:

[..]

Deze tip ga ik opvolgen. Mijn preitjes zijn momenteel namelijk ook nog grassprietjes.
Vanavond mesten dus, ook ga ik vanavond de bonen poten *O* . Veense snij- en sperziebonen.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  woensdag 9 mei 2012 @ 10:40:40 #250
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111325470
Als het kan poot dan ook wat boontjes naast de prei, zo kan de prei profiteren van de stikstof die de boon aanmaakt.
pi_111341475
goed om te weten dat bonen stikstof geven en dat dat goed is voor de prei.
Mijn prei heeft het ook nog wat zwaar. Zeker als er een slak in de kweekbak weet te komen die ook nog eens in de kas staat.
  donderdag 17 mei 2012 @ 00:16:58 #252
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111650540
Ik zet trouwens tegenwoordig mijn kiembak op de modem, blijft ie mooi op temperatuur snachts :P
pi_111656039
Een deel van onze bloemkoolbladeren in de kas is verbrand, terwijl het lang niet zo zonnig is geweest als een tijd terug :( Kan bemesting (toevallig kort ervoor gedaan, stikstofkorrels) daar invloed op gehad hebben?
  donderdag 17 mei 2012 @ 10:29:29 #254
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111657160
Hoeveel? Te veel in één keer is ook niet goed.
  donderdag 17 mei 2012 @ 11:52:26 #255
38496 Perrin
pi_111659370
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 09:14 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Een deel van onze bloemkoolbladeren in de kas is verbrand, terwijl het lang niet zo zonnig is geweest als een tijd terug :( Kan bemesting (toevallig kort ervoor gedaan, stikstofkorrels) daar invloed op gehad hebben?
Jazeker!
  donderdag 17 mei 2012 @ 14:35:28 #256
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111664924
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 07:41 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Niet allemaal alledaags! ^O^

De kas is 2,50 bij 1,50 uit mijn hoofd :)

Wil dit jaar ook een (eetbare) pompoenen gaan zaaien. Donderdag maar eens zien wat ze hebben aan zaad.
de stokbonen staat er nu ook in. Ik was de tuinbonen en wortels nog vergeten trouwens.. :Y
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111668447
Ze hebben een paar handjes korrels gekregen, voor een stuk of 30 planten. Weer wat geleerd.
pi_111673500
O ja, dat herinnert mij. Ik moet ook nog de slabonen buiten gaan zaaien. Het voorzaaien is WEER niet gelukt. Grrr.

Verder ook weer opnieuw broccoli zaaien. Van de 6 jonge plantjes buiten hebben drie de slakken overleeft.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 13:05:32 #259
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_111738169
Iemand hier die weet wat er met mijn tomaat aan de hand is?

DSC_7796b by Sanshine 020, on Flickr

Gaat deze het overleven of kan ik hem beter meteen weg doen?
pi_111738558
Zo eens bamboestokken halen en iets om een netje om de kersenboom te hangen tzt.

Gisteren bij Villa Augustus geweest (biologische eigen groente voorziening) daar ston de kers in een gazen kas. Ook een idee maar langs huis niet bijzonder fraai.

Wel goede ideeën op gedaan, zoals vrouwenmantel langs de rand van de tuin, geen onkruid wieden langs de randjes en minder slakken (win-win!).

Courgettes (2) zijn hier opgegeten, nieuwe halen dus. Gebruik nadat ik weet wat erin zit maar geen slakkenkorrels meer.
pi_111740018
Ik heb zojuist een en ander geplant.
In de kruidentuin:
2 lavendel
2 rozemarijn (1 kruipvariant, 1 gewone)
2 driekleurige salvia
1 dropplant
1 bakje paarse basilicum

En in de moestuin:
8 broccoli
4 groene kool
4 spitskool
1 gele courgette
En maar even langs de bedden geweest met de hak.
Ik zie dat de worteltjes en de bietjes al goed boven zijn en ik zag een ontkiemende boon. En de uitjes hebben ook allemaal 2 cm groene punt boven.

Ml, er is ook nog wel andere slakbestrijdingen mogelijk he. Scherpe plastic randjes, of een omlijsting met koperband bijvoorbeeld :).
pi_111740246
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 14:09 schreef sigme het volgende:
Ik heb zojuist een en ander geplant.
In de kruidentuin:
2 lavendel
2 rozemarijn (1 kruipvariant, 1 gewone)
2 driekleurige salvia
1 dropplant
1 bakje paarse basilicum

En in de moestuin:
8 broccoli
4 groene kool
4 spitskool
1 gele courgette
En maar even langs de bedden geweest met de hak.
Ik zie dat de worteltjes en de bietjes al goed boven zijn en ik zag een ontkiemende boon. En de uitjes hebben ook allemaal 2 cm groene punt boven.

Ml, er is ook nog wel andere slakbestrijdingen mogelijk he. Scherpe plastic randjes, of een omlijsting met koperband bijvoorbeeld :).
Dropplant? Wat doe je daarmee?

Heb er nu inderdaad plastic bakjes omheen staan maar die zijn nog te zacht dus moet er puntjes aan maken.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 14:18:48 #263
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_111740284
Wou misschien met wat vrienden een moestuintje huren, maar wat zijn die dingen eigenlijk duur.

Keek op de website van een vereniging in Groningen en daar betaal je zo rond de 700 euro per jaar..
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 18:06:27 #264
38496 Perrin
pi_111747622
Ik betaal iets van 200 euro per jaar voor 100 m2.. 700 euro is wel erg duur!

Schiet al lekker op met de vroege aardappelen en de tuinbonen inmiddels, erg lekker moestuinweer vandaag ook.. dus weer wat onkruid bestreden en radijsjes/rabarber geoogst..

(linksvoor de late aardappelen, daarnaast achterin de vroege aardappelen, plantui, wortel, tuinboon. Voorin naast de late aardappelen staan nog zaaisjalotten en bietjes, maar die zie je nog niet zo goed)

De tuinbonen in bloei!
  zaterdag 19 mei 2012 @ 18:30:35 #265
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111748336
Vandaag heerlijk weer om in de tuin te werken ja :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 13:05 schreef Sanne het volgende:
[ link | afbeelding ]

Kan er nog niet zo heel veel van maken. Hoe is de voeding van je tomaat?

quote:
11s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 14:18 schreef boem-dikkie het volgende:
Wou misschien met wat vrienden een moestuintje huren, maar wat zijn die dingen eigenlijk duur.

Keek op de website van een vereniging in Groningen en daar betaal je zo rond de 700 euro per jaar..
Voor hoeveel m2 is dat?

De eerste salade uit eigen tuin is een feit :9
  zaterdag 19 mei 2012 @ 18:45:58 #266
38496 Perrin
pi_111748842
Ohh die salade ziet er goddelijk uit!
pi_111749320
Nou inderdaad! Heb je nu de uitschieters van de bieslook/ui (dat paarse) erdoor gedaan?
  zaterdag 19 mei 2012 @ 19:40:15 #268
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111750897
Ik heb gewoon de bloemetjes geplukt en er doorheen gedaan, lekker pittig.
pi_111750960
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 19:40 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb gewoon de bloemetjes geplukt en er doorheen gedaan, lekker pittig.
Ah :D zal ik de volgende keer ook eens doen.
Net kruidenboter gemaakt van de kruiden die hier groeien en de binnenbasilicum de tuin in geschopt.
pi_111766519
vandaag ook bezig geweest. Tweede deel van de moestuin compost erdoorheen gespit. Weet iemand hoe je dat het handigst kan doen?

Heb pas 's avonds de voorgekiemde spruitjes, boerenkool en witlof uitgeplant. Hopelijk blijven de slakken er nu wel van af.
Heb opnieuw broccoli kunnen zaaien, want van de 7 zijn er nog 3 over.
En ook de prei was al aangegeten in het zaaibakje. Ook drie van over. Schiet niet op.

Ik hoop dat de boontjes direct buiten gezaaid wel opkomen. Want in het voorkiembakje zijn ze spoorloos verdwenen.
  maandag 21 mei 2012 @ 13:15:26 #271
98593 KlappernootatWork
pi_111827354
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 19:41 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Ah :D zal ik de volgende keer ook eens doen.
Net kruidenboter gemaakt van de kruiden die hier groeien en de binnenbasilicum de tuin in geschopt.
Bieslook groeit bijna sneller dan onkruid.

Ik kan er niet tegen eten.. :P
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
  maandag 21 mei 2012 @ 13:25:28 #272
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_111827771
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 13:05 schreef Sanne het volgende:
[ link | afbeelding ]

Het lijkt erop dat hij een beetje verbrand is door de zon kan ook zijn dat de bladeren wat waterschade hebben icm zon.
waar heb je ze staan ?
Tomaten houden niet van sproeien en regen op het blad , en soms als ze nog weinig gewend zijn buiten kunnen ze verbranden door sterke zonneschijn.
Ik zie geen schimmel oid . En de nieuwe blaadjes hebben een goede kleur dus voedsel overschot of tekort zie ik niet.
Gewoon laten staan .
  maandag 21 mei 2012 @ 13:43:16 #273
38496 Perrin
pi_111828517
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:25 schreef rac het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat hij een beetje verbrand is door de zon kan ook zijn dat de bladeren wat waterschade hebben icm zon.
waar heb je ze staan ?
Tomaten houden niet van sproeien en regen op het blad , en soms als ze nog weinig gewend zijn buiten kunnen ze verbranden door sterke zonneschijn.
Ik zie geen schimmel oid . En de nieuwe blaadjes hebben een goede kleur dus voedsel overschot of tekort zie ik niet.
Gewoon laten staan .
Dank, erg leerzaam.
pi_111829548
Hmm... dat hebben/hadden onze tomatenplantjes ook en die stonden toen juist nog binnen. Ik dacht dat het misschien juist zonlicht tekort zou kunnen zijn dus toen het minder hard ging waaien hebben we ze naar buiten gedaan. Ze staan nu op een plek waar ze vanaf een uur of 2 de zon krijgen en staan redelijk beschut tegen de ergste wind en harde regen. Op de bladeren waar ze dit hadden lijkt het nu veel minder te zijn.
...everyone's afraid, but that's no excuse...
  maandag 21 mei 2012 @ 22:20:19 #275
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_111854254
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:25 schreef rac het volgende:

[..]

waar heb je ze staan ?
Gewoon laten staan .
Dank je voor het antwoord. Ik heb de gekke aangetaste blaadjes verwijderd, en nu lijkt het weer op een soort frisse tomatenplant. Was even bang dat ze allemaal last van hetzelfde zouden krijgen maar daar lijkt het vooralsnog niet op.
pi_111854296
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 13:15 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

Bieslook groeit bijna sneller dan onkruid.

Ik kan er niet tegen eten.. :P
In de kas groeit alles als een malle incluis de uien :D Geweldig om te zien.
pi_111854353
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 22:21 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

In de kas groeit alles als een malle incluis de uien :D Geweldig om te zien.
En mijn oregano is ook enorm!
  maandag 21 mei 2012 @ 22:23:05 #278
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_111854417
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 18:06 schreef Perrin het volgende:
Ik betaal iets van 200 euro per jaar voor 100 m2.. 700 euro is wel erg duur!

Schiet al lekker op met de vroege aardappelen en de tuinbonen inmiddels, erg lekker moestuinweer vandaag ook.. dus weer wat onkruid bestreden en radijsjes/rabarber geoogst..

[ afbeelding ]
(linksvoor de late aardappelen, daarnaast achterin de vroege aardappelen, plantui, wortel, tuinboon. Voorin naast de late aardappelen staan nog zaaisjalotten en bietjes, maar die zie je nog niet zo goed)

[ afbeelding ]
De tuinbonen in bloei!
Ik denk dat het niet eens 100m2 is.. Maar inderdaad erg duur. En dan is het ook nog zo ouderwets dat je daar heen moet, vertellen dat je je wil aanmelden bij die vereniging en vervolgens pas door de tuintjes mag lopen om te kijken of er wat tussen staat wat je bevalt en te huur is. :') !
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  dinsdag 22 mei 2012 @ 08:37:12 #279
98593 KlappernootatWork
pi_111864625
Ik heb gisteren nog even gekeken, en zie dat mijn peultjes explosief groeien in de eerste zomerse periode.. ^O^
Shit! werken zuigt...
pi_111884051
Jaloers...

Mijn bonen steken nog steeds niet boven de grond. Er rust volgens mij een vloek op.
Heb laatst nieuw zaad gekocht. Terwijl de datum nog gewoon goed is en altijd koel bewaard.

En ik wil zo graag slabonen hebben.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 08:37 schreef KlappernootatWork het volgende:
Ik heb gisteren nog even gekeken, en zie dat mijn peultjes explosief groeien in de eerste zomerse periode.. ^O^
pi_111887095
Mijn bonen doen ook echt helemaal niks dit jaar. Gek.
pi_111890911
Bij ons doen de rode bieten niets. Gek hoor.
Aardappelen komen nu wel mooi boven de grond, peulen, erwten en capucijners groeien gestaag en laten al eerste knoppen van bloemen zien. Braam groeit uit en geeft nieuwe scheuten. Frambozen woekeren, tuinbonen bloeien. Vandaag plantjes die wij opkweekten in kas gezet (verschillende tomaten, peper, paprika en meloen).
Het was bijna te warm om op de open tuin/land te werken, maar wij klagen natuurlijk niet. Heerlijk !
  dinsdag 22 mei 2012 @ 23:07:45 #283
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111906913
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 18:48 schreef prinseszondererwt het volgende:
Mijn bonen doen ook echt helemaal niks dit jaar. Gek.
mijn stokbonen komen hier ook niet omhoog, de tuinbonen wel
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111926836
Even een n00b-vraagje:

Moet ik deze meloenplantjes al uit de bak halen en in de tuin planten?

woensdag 23 mei 2012 @ 14:45:38 #285
38496 Perrin
pi_111927314
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:32 schreef _Flea_ het volgende:
Even een n00b-vraagje:

[ afbeelding ]
Ze zijn nog wel erg jong, hebben nog niet eens hun eerste set echte bladeren.. maar aan de andere kant staan ze wel erg dicht op elkaar.. Als je ze verder laat groeien krijg je ze misschien nauwelijks meer ontward..

Volgens mij zou 't beter zijn om ze bijvoorbeeld even over te potten zodat ze wat meer ruimte hebben en wat groter kunnen groeien voor je ze in de tuin zet.

Zie Diana's mooie moestuin voor iets meer informatie..
pi_111929895
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:45 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ze zijn nog wel erg jong, hebben nog niet eens hun eerste set echte bladeren.. maar aan de andere kant staan ze wel erg dicht op elkaar.. Als je ze verder laat groeien krijg je ze misschien nauwelijks meer ontward..

Volgens mij zou 't beter zijn om ze bijvoorbeeld even over te potten zodat ze wat meer ruimte hebben en wat groter kunnen groeien voor je ze in de tuin zet.

Zie Diana's mooie moestuin voor iets meer informatie..
Ik ga dat eens even doorlezen. Is m'n eerste keer dat ik hier mee bezig ga.
Had niet verwacht dat het zo goed zou ontkiemen.
pi_111937722
Net eerste spinazie op. Verwerkt in de macaroni. Heerlijk :9
pi_111942517
Over de bonenproblemen; ik heb 2 rampzalige bonenjaren achter de rug. De bonen verdomden het te ontkiemen - zelfs in een vochtig bakje in het licht deden ze niks. Raadselachtig.
Dit jaar zijn de stokbonen in elk geval wel gekiemd, ze komen net boven de grond uit.
pi_111942904
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2012 20:21 schreef sigme het volgende:
Over de bonenproblemen; ik heb 2 rampzalige bonenjaren achter de rug. De bonen verdomden het te ontkiemen - zelfs in een vochtig bakje in het licht deden ze niks. Raadselachtig.
Dit jaar zijn de stokbonen in elk geval wel gekiemd, ze komen net boven de grond uit.
Wanneer moet je die bonen overzetten? Die van mij zijn ontkiemd en ongeveer 6 cm hoog.
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:04:45 #290
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111947922
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 mei 2012 23:07 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

mijn stokbonen komen hier ook niet omhoog, de tuinbonen wel
stokbonen komen nu omhoog!! *O* *O* *O*
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111948135
wanneer gezaaid?

Heb ze vorige week direct buiten gezaaid.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:04 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

stokbonen komen nu omhoog!! *O* *O* *O*
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:46:25 #292
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_111950671
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:07 schreef merry77 het volgende:
wanneer gezaaid?

Heb ze vorige week direct buiten gezaaid.

[..]

vorig weekend in de grond gestopt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_111951640
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:32 schreef _Flea_ het volgende:
Even een n00b-vraagje:

[ afbeelding ]
Als je ze allemaal planten wil, zet je nu twee kluiten in een grotere = diepere bak.
Als je minder wil, knip je de overdaad er nu uit.
pi_111960084
M'n bonen raken nu al de bovenkant van het kasje :D.
Die groeien echt hard.
  donderdag 24 mei 2012 @ 10:22:19 #295
98593 KlappernootatWork
pi_111961072
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 20:58 schreef Ml-etje het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Kas to be!

[ afbeelding ]

Creatief met aardbeien:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
bij jouw ook al?
vet veel bloemen dit jaar.

Ook mijn fruitbomen doen het beter dan verwacht. Ik heb al piepkleine appeltjes en peren. *O*
Shit! werken zuigt...
  donderdag 24 mei 2012 @ 10:26:12 #296
98593 KlappernootatWork
pi_111961187
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2012 20:21 schreef sigme het volgende:
ik heb zogenaamde bonte reuzen geplant. ik hoop op een grote oogst.

nu vriezer nog vol met speklapjes en ik ben klaar voor de winter. *O*
Shit! werken zuigt...
pi_111965487
Wat gaat het allemaal lekker hard zeg, met dit weer!
pi_111965918
Wanneer moeten sperziebonen buiten staan? Ze passen niet meer in het kasje :{
pi_111968919
Bij ons staan ze al iets meer dan een week. Gewoon, zaden in de grond.
pi_111972620
Geweldig, vorig jaar kwam de Rammenas nauwelijks op, nu schieten ze overal op tussen de zaaibedden. *O*
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')