Eerlijk? Het moet eerlijk?quote:Op donderdag 29 december 2011 11:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat zou in elk geval een eerlijkere verdeling zijn dan met de HRA.
quote:Kent je het verhaal van de tien vrienden die iedere zondagavond samen een borrel nuttigen in hun plaatselijke kroeg? Al vele jaren lang, om actuele zaken te bespreken, verhalen van vroeger op te halen, maar bovenal omdat het gewoon vrienden zijn.
Het verhaal van de vrienden en hun borrel
De gezamenlijke rekening bedraagt steevast honderd euro. Eigenlijk tien euro per persoon dus. Maar niet iedereen in de groep verdient evenveel. Daarom besloten de vrienden al lang geleden de rekening naar rato van hun inkomen te betalen.
Het totale bedrag wordt dan ook steevast als volgt bijeengebracht:
Persoon 1: EUR 0,00
Persoon 2: EUR 0,00
Persoon 3: EUR 1,00
Persoon 4: EUR 3,00
Persoon 5: EUR 4,00
Persoon 6: EUR 7,00
Persoon 7: EUR 10,00
Persoon 8: EUR 13,00
Persoon 9: EUR 17,00
Persoon 10: EUR 45,00
TOTAAL: EUR 100,00
Korting
Op een van de zondagavonden komt de uitbater van de kroeg even bij de mannen aan tafel zitten. En hij heeft goed nieuws. Omdat ze al vele jaren vaste gasten zijn, heeft hij besloten voortaan een korting te geven. In plaats van de gebruikelijke honderd euro hoeft de vriendengroep voortaan nog maar tachtig euro af te rekenen. Een leuke korting van twintig euro dus.
Maar de vrienden weten eigenlijk niet goed hoe ze de korting moeten verdelen. Eerst is het plan de twintig euro gelijk te verdelen. Iedereen kan dan dus twee euro minder gaan betalen. Maar dit leidt tot een wat vreemde situatie. Persoon 1, 2 en 3 zouden dan betaald worden voor het drinken van borrels. Er moet een nieuw plan worden bedacht.
In het plan dat later die avond ontstaat, komt de verhouding van de korting exact overeen met de verhouding van betalen. Persoon 3 gaat nu bijvoorbeeld tachtig eurocent betalen. Eerder betaalde hij met een euro precies een procent van het totaalbedrag. Nu krijgt hij dan ook een euro van de korting (een procent van twintig euro dus). Dit maakt dat hij tegenwoordig een euro minus twintig eurocent betaalt, ofwel tachtig eurocent.
De nieuwe bedragen die voor elke persoon vanaf nu gelden zijn:
Persoon 1: EUR 0,00
Persoon 2: EUR 0,00
Persoon 3: EUR 0,80 (korting: EUR 0,20)
Persoon 4: EUR 2,40 (korting: EUR 0,60)
Persoon 5: EUR 3,20 (korting: EUR 0,80)
Persoon 6: EUR 5,60 (korting: EUR 1,40)
Persoon 7: EUR 8,00 (korting: EUR 2,00)
Persoon 8: EUR 10,40 (korting: EUR 2,60)
Persoon 9: EUR 13,60 (korting: EUR 3,40)
Persoon 10: EUR 36,00 (korting: EUR 9,00)
TOTAAL: EUR 80,00 (totale korting: EUR 20,00)
En iedereen gaat later die avond tevreden naar huis. De vrienden die eerder niets betaalden, hoeven ook nu niet voor hun drank te betalen. Alle anderen betalen stuk voor stuk minder dan zij gewend waren.
De volgende zondag
Een week later blijkt toch niet iedereen tevreden met de verdeling. De derde stelt: 'Waarom krijg ik maar twintig eurocent van de korting, terwijl die rijke maar liefst negen euro korting krijgt?' Ook persoon 4, 5 en 6 vinden het allemaal niet eerlijk: 'De rijke zit ons gewoon uit te buiten!' En een ander zegt: 'Als we gewoon eerlijk hadden mogen stemmen, waren we toch nooit tot deze verdeling gekomen?'
Om de verhoudingen goed te houden geeft de rijke aan de rekening vanavond in het geheel te betalen. En met al het geklaag is het vervolgens snel gedaan.
Maar tot verbazing van de anderen is de rijke er de volgende zondagavond niet meer. En aan het einde van de avond blijkt dat ze met dezelfde inleg als twee weken terug, maar amper de helft van de totale rekening kunnen betalen.
Beetje jammer dat die dan geen zaken meer met je doen.quote:Op donderdag 29 december 2011 11:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dan gaan we lekker zaken doen met Duitsland, UK en de scandinaviers.
Beter idee, we schaffen als EU als geheel de Ontwikkelingshulp af en we schaffen ook de importheffingen en burocratie af die deze landen er aan hindert handel met de EU te bedrijvenquote:Op donderdag 29 december 2011 11:04 schreef betyar het volgende:
[..]
En wat doe je met de boycot's die over je heen vallen?
De UK en D zullen snel het voorbeeld volgenquote:Op donderdag 29 december 2011 11:07 schreef betyar het volgende:
[..]
Beetje jammer dat die dan geen zaken meer met je doen.
Gratis tip (en dat in deze barre economische tijden): in Roemenië is vast en zeker voldoende inspiratie op te doen, Cauescescu had volgens mij nl. best wel wat fraaie, bescheiden optrekjes...quote:Op donderdag 29 december 2011 10:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Precies, die ministeries zijn nog lang niet mooi genoeg, die kunnen nog wat extra marmer gebruiken.
Met wie denk je dat Duitsland liever zaken doet, met die onbetrouwbare Nederlandsers, of met de zuidelijke vrienden die beloven toch echt te zullen gaan betalen?quote:Op donderdag 29 december 2011 11:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De UK en D zullen snel het voorbeeld volgen
Betyar was toch zo een fan van middeneuropesche dictators?quote:Op donderdag 29 december 2011 11:17 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Gratis tip (en dat in deze barre economische tijden): in Roemenië is vast en zeker voldoende inspiratie op te doen, Cauescescu had volgens mij nl. best wel wat fraaie, bescheiden optrekjes...
Zoals ze zelf zeggen, is je reputatie eenmaal geruïneerd, leef je heerlijk ongegeneerdquote:Op donderdag 29 december 2011 11:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Met wie denk je dat Duitsland liever zaken doet, met die onbetrouwbare Nederlandsers, of met de zuidelijke vrienden die beloven toch echt te zullen gaan betalen?
Bron?quote:Op donderdag 29 december 2011 11:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De UK en D zullen snel het voorbeeld volgen
Lijkt me vrij duidelijk dat ik een voorspelling doe.quote:
Mooi, laten we dan zeer fors op de sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg gaan bezuinigen, dat kost de overheid jaarlijks miljarden Euro's. En naast deze 'kwinkslag' die ik er nu van maak is je redenatie an sich ook raar. Wat jij als kosten stelt zijn in feite misgelopen inkomsten, dat wil zeggen het totale pakket aan belastingen geeft de belastingdruk vorm zoals deze is en jij vergelijkt dat met een situatie waarin de belastingdruk hoger is.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:36 schreef KoosVogels het volgende:
Maar de nee-sayers in dit topic zien niet in dat de HRA simpelweg onhoudbaar is omdat het de overheid jaarlijks miljarden euro's kost [...]
Ben je daar werkelijk mee begaan? Dan zou je namelijk met een veel breder plan moeten komen waarin het verlagen van de HRA een plek moet krijgen.quote:[...] en daarbij ook nog eens de woningmarkt verziekt?
Ah, ik zie dat ook D66 gevallen is voor goedkope linkse retoriek.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:56 schreef Hexagon het volgende:
Enne Villasubsidie, echt een prioriteit voor Henk & Ingrid ja
Daar ben ik inderdaad voorstander van.quote:Op donderdag 29 december 2011 11:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ben je daar werkelijk mee begaan? Dan zou je namelijk met een veel breder plan moeten komen waarin het verlagen van de HRA een plek moet krijgen.
Als het om hervormen van de woningmarkt gaat kun je de HRA afschaffen en tegelijkertijd de IB equivalent verlagen. Dan genereert de overheid geen extra inkomsten en wordt de incentive tot lenen weggenomen.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:58 schreef Tijn het volgende:
Niemand vindt dan ook dat het plotsklaps volledig moet worden afgebouwd. Maar juist omdat het zo'n monster is geworden, is het zaak dat er iets aan wordt gedaan.
Waarom dan niet pleiten voor een belastingverlaging gekoppeld aan de HRA verlaging? Dan heb je ook nog kans dat je de VVD en zelfs een aantal PVV-stemmers mee krijgt.quote:Op donderdag 29 december 2011 11:57 schreef KoosVogels het volgende:
Daar ben ik inderdaad voorstander van.
Groetjes,
Wat brengt dat de staat op?quote:Op donderdag 29 december 2011 11:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom dan niet pleiten voor een belastingverlaging gekoppeld aan de HRA verlaging?
Minder overhead als je het slim aanpaktquote:
Laat zien. Ik ben benieuwd.quote:Op donderdag 29 december 2011 12:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Minder overhead als je het slim aanpakt
Als het geld wat in de pot wordt gelegd zowel de economische investering als de maatschappelijke inzet van burgers moet voorstellen, dan is deze parabel niet het hele verhaal natuurlijk. Persoon 4 heeft misschien wel persoon 10 geleerd wanneer het happy hour is en persoon 5 zorgt met z'n verbale vaardigheden dat die ene dronken, agressieve cafébezoeker hen met rust laat. Persoon 10 heeft ook veel te danken aan al die andere personen, niet alles is in geld uit te drukken. En daarom is het niet heel gek dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen in een maatschappij.quote:Op donderdag 29 december 2011 11:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eerlijk? Het moet eerlijk?
[..]
Ah, en wat denk je dat er gebeurd als je die mensen pakt? Dat geld wat ze dan extra aan de belastingdienst betalen gaan ze niet consumeren. Wat de Nederlandse economie de nek omdraait.quote:Op donderdag 29 december 2011 12:52 schreef ijdod het volgende:
50% van het kosten (of gemiste inkomsten, zo je wilt) potje van de HRA (zo'n 14 miljard euro) vloeit terug naar de 20% hoogste inkomens. Dan hebben we het over salarissen vanaf zo'n 80k. Lijkt me dat er, zelfs zonder volledige afschaffing, wel een paar miljard te halen zijn.
Persoon 10 kan ook gewoon vertrekken, net als in de parabel.quote:Op donderdag 29 december 2011 12:18 schreef Claudias het volgende:
[..]
Als het geld wat in de pot wordt gelegd zowel de economische investering als de maatschappelijke inzet van burgers moet voorstellen, dan is deze parabel niet het hele verhaal natuurlijk. Persoon 4 heeft misschien wel persoon 10 geleerd wanneer het happy hour is en persoon 5 zorgt met z'n verbale vaardigheden dat die ene dronken, agressieve cafébezoeker hen met rust laat. Persoon 10 heeft ook veel te danken aan al die andere personen, niet alles is in geld uit te drukken. En daarom is het niet heel gek dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen in een maatschappij.
Maar ja, dat zal wel vloeken in de kerk zijn in dit topic.
Voer een vlaktax in en schaf alle aftrekposten en subsidies af, kan je al de ambtenaren die bezig zijn met subsidies en controle op de keien flikkerenquote:
En daarnaast kunnen de financiele tegemoetkomingen zoals HRA, huursubsidie, kinderbijslag, toeslagen voor kinderdagverblijven etc. etc. ook wel ietsje omlaag. Het lijkt me logisch dat iedereen bijdraagt, ook de mensen die een huis huurden of kochten dat eigenlijk te duur voor ze was.quote:Op donderdag 29 december 2011 12:18 schreef Claudias het volgende:
En daarom is het niet heel gek dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen in een maatschappij.
Dat loopt zo'n vaart niet, 's mijns inziens. Overigens ben ik er, zelfs als de korting in stand gehouden zou moeten worden, voor het afschaffen van de HRA en dit verplaatsen naar standaard IB. Dan ben je meteen af van de variabele 'huis'. Dus verdien je X betaal je Y. Ik snap je argument, ik ben alleen niet overtuigd dat er een noodzaak is voor die extra korting. Waarom een staffelsysteem als je vervolgens de voel weer opheft met allerlei teruggaven?quote:Op donderdag 29 december 2011 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat denk jij dat hoogopgeleiden gaan doen als ze nog meer moeten gaan betalen? Precies, vertrekken.
Zo lijkt het mij logisch dat de overheid zelf een bijdraagt en gaat snijden in uitgaven.quote:Op donderdag 29 december 2011 13:01 schreef idefixo het volgende:
[..]
En daarnaast kunnen de financiele tegemoetkomingen zoals HRA, huursubsidie, kinderbijslag, toeslagen voor kinderdagverblijven etc. etc. ook wel ietsje omlaag. Het lijkt me logisch dat iedereen bijdraagt, ook de mensen die een huis huurden of kochten dat eigenlijk te duur voor ze was.
Alle Subsidies afschaffen en alle aftrekposten weg en dan een vlaktax van laten we zeggen, 25%quote:Op donderdag 29 december 2011 13:07 schreef ijdod het volgende:
[..]
Dat loopt zo'n vaart niet, 's mijns inziens. Overigens ben ik er, zelfs als de korting in stand gehouden zou moeten worden, voor het afschaffen van de HRA en dit verplaatsen naar standaard IB. Dan ben je meteen af van de variabele 'huis'. Dus verdien je X betaal je Y. Ik snap je argument, ik ben alleen niet overtuigd dat er een noodzaak is voor die extra korting. Waarom een staffelsysteem als je vervolgens de voel weer opheft met allerlei teruggaven?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |