abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106092215
Ooh spannend Octo! Duimduim *O*
pi_106092221
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 17:12 schreef Orea het volgende:
Volgens mij doen ze het in veel gevallen sowieso niet voor de 41 weken geloof ik, omdat het een hoop loos gerommel kan opleveren :)
En bij een eerste doen ze het volgens mij minder snel dan bij een 2e.
Geen idee of het echt zo is, maar dacht zoiets wel gelezen te hebben :')

Bij mij gingen ze niet voor de 41 weken strippen. Maar die heb ik ook nooit gehaald ;)

En Octo, spannend! Hopelijk gaat t werken!
pi_106092656
Het ligt ook aan je lichamelijke gesteldheid natuurlijk. Ik kan nu geen kant op met die rotte bekken en slaap erg slecht. Kan niet even meer een wandelingetje maken of naar de speeltuin met mijn kind (en dan is de opvang de hele week dicht :X ). Bovendien ligt beeb2 voor op groei, dus voor de gyn reden genoeg om de natuur even een handje te helpen.

Je moet er dus wel ontsluiting voor hebben, en dat is vaak met deze termijn bij een eerste kindje nog niet zo. Vandaar dat ze het meestal niet eens proberen voor 41 weken.
Het is wel de minst invasieve manier om de boel op gang te helpen. Vliezen breken of inleiden is wel gelijk een stuk heftiger en daar denk ik ook echt niet licht over.
pi_106092846
Spannend octo! Ik duim voor je!
Winnares Dione-award '05, '06 en '07!
pi_106092880
Precies Octo, ben ook vrij huiverig voor inleiden maar heb ook de indruk gekregen dat ze me niet tot 42 weken door laten lopen ivm medicatie. Die 6 pillen per dag lijken me ook niet zo gezond. Hopelijk komt het voor die tijd zelf op gang maar ik heb in elk geval al een flinke lijst met vragen voor de controle van morgen.

Oh, en Hema heeft nu 1+1 gratis (dames- ook zwangerschapskleding, heren- who cares en kindermode dus ook babymode). Oh, en de rokjes en de jurkjes rekken heel leuk mee. Die draag ik nu nog steeds met veel plezier (en het kost sowieso al niet zo veel). Ik heb in elk geval weer mijn mandje volgegooid met kleertjes voor als mijn buik straks weg is. De kleine heeft al genoeg. Nu is mama weer aan de beurt ;)
pi_106093063
Oe goeie Kyara, me loves Hema!
Winnares Dione-award '05, '06 en '07!
  dinsdag 27 december 2011 @ 17:37:52 #57
250838 Fee-nix
fire, ashes, brand new me
pi_106093073
O goeie Kyara, ik ga morgen toch de stad in :). Gelijk ff kijken! En misschien is het hier idd ook wel weer eens tijd voor mama ;).
pi_106093195
Goeie tip Kyara! Vanavond s naar kijken.
Zag een leuke tuniek op de site.
Aangezien ik mn hele oude zwangerschapsgarderobe niet meer pas, moet er toch wat nieuws komen (niet dat dat nu al nodig is ofzo :'))
  dinsdag 27 december 2011 @ 17:59:04 #59
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_106093751
Spannend Octo *O*

Flugel, jij als gtt expert, nuchter erheen en mag je dan meteen na je eerste prik eten of alleen dat drankje en dan na 2 uur pas eten?
pi_106093886
Marrije, er zijn volgens mij verschillende onderzoeken. Ik heb 2 keer voor glucose moeten prikken en in beide gevallen was de 1e nuchter de 2e prik was 2 uur later. In de tussentijd mocht ik gewoon naar huis en ontbijten. Heb zelf nooit een drankje aangeraakt. Wel even goed kijken wat voor jou van toepassing is. Voor je daar 2 uur op je drankje zit te wachten... :')
  dinsdag 27 december 2011 @ 18:05:49 #61
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_106093966
:D
Maar ze heeft wel aangegeven dat ik een drankje krijg en dat ik 2 uur moet wachten. Ik heb nog gevraagd of ik niet ff weg kan om te shoppen en dan op tijd weer terugkomen, maar dat was niet de bedoeling. Ik moest rust nemen.
pi_106094062
Succes dan morgen!
  dinsdag 27 december 2011 @ 18:12:58 #63
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_106094211
Dank je. Ik neem gewoon maar brood mee, dan kan ik eten zodra t mag.
pi_106094255
Hema: Bedankt voor uw bestelling! *O*

Bedankt voor de tip!
  dinsdag 27 december 2011 @ 18:44:59 #65
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_106095361
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 18:05 schreef Marrije het volgende:
:D
Maar ze heeft wel aangegeven dat ik een drankje krijg en dat ik 2 uur moet wachten. Ik heb nog gevraagd of ik niet ff weg kan om te shoppen en dan op tijd weer terugkomen, maar dat was niet de bedoeling. Ik moest rust nemen.
O joy, dan mag je de leuke route *O*

Prikkkerdeprik, drankje :9 , 2 uur jezelf vervelen, honger hebben en die gore drank opboeren, dan nog een prikje en dan eindelijk eten... Neem iets mee om jezelf te vermaken, je mag namelijk ook geen wandelingetje ofzo gaan maken, je moet rust houden...

Ik mag 18 januari nog een keertje *O*
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  dinsdag 27 december 2011 @ 19:10:48 #66
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_106096427
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 18:44 schreef flugeltje het volgende:

[..]

O joy, dan mag je de leuke route *O*

Prikkkerdeprik, drankje :9 , 2 uur jezelf vervelen, honger hebben en die gore drank opboeren, dan nog een prikje en dan eindelijk eten... Neem iets mee om jezelf te vermaken, je mag namelijk ook geen wandelingetje ofzo gaan maken, je moet rust houden...

Ik mag 18 januari nog een keertje *O*
En tot hoe laat mag ik eigenlijk eten? 00.00? 04.00? Ik ben snachts regelmatig wakker en dan ben ik in staat wat te gaan eten omdat het smorgens niet mag :')
  dinsdag 27 december 2011 @ 19:12:01 #67
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_106096485
Tot 9 uur de avond ervoor mag je eten/drinken, daarna alleen nog water en nuchter blijven...
  dinsdag 27 december 2011 @ 19:14:27 #68
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_106096585
Oei! Dat hadden ze wel even mogen vertellen. Water mag gewoon de hele tijd?
  dinsdag 27 december 2011 @ 19:16:41 #69
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_106096672
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 19:14 schreef Marrije het volgende:
Oei! Dat hadden ze wel even mogen vertellen. Water mag gewoon de hele tijd?
:Y

Heb je geen folder meegekregen? Daar staat het allemaal in...

edit: heb net effe gegoogled, maar de test wordt ook overal anders afgenomen. sommige ziekenhuizen gaan voor de vingerprik terwijl bij mij elke keer minimaal 5 liter bloed wordt afgenomen... :+
pi_106097368
Octo, spannend!!! Ik hoop dat je vannacht gewoon lekker gaat bevallen!!

En bij mijn vorige zwangerschap is de glucose met een simpele bloedafname gedaan zonder drankjes, ik ga er maar vanuit dat dat deze keer weer zo is... wel erg vervelend voor de andere dames die met vieze drankjes aan de gang moeten bleccchh.
Beter 10 sproetjes op je neus dan 1 in de lucht
  dinsdag 27 december 2011 @ 19:45:38 #71
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_106097936
Geen folder mee gekregen.
Alhoewel, bedenk me net dat ik wel een doorverwijzingsformulier heb gekregen. Laat ik daar eens op kijken :@
-edit- gekeken en daar staat verder niks op.
pi_106098016
Fluugs, hier ook alleen een vingerprikje. Drupje bloed en meteen de uitslag.
pi_106098205
Zojuist voor het eerst de topics teruggelezen van mijn laatste weken zwangerschap, waarin ik wel heb gepost, maar nooit heb bijgelezen. Als ik dan lees dat iedereen zo ontzettend met me heeft meegeleefd kan ik daar emotioneel om worden. Wilde daarom hier even zeggen dat ik jullie allemaal lief vind! :*
pi_106102357
Nanadu, gefeliciteerd met de verjaardag van je peuter! *O*

En Octo al 2 cm! Hoop dat het strippen de bevalling op gang helpt.

Hier helemaal niks meer na het douchen. Ja, nog een uurtje en daarna, noppes. Stomme lichaam houdt me voor de gek hier. :P Wel een heel leuke middag gehad met een vriendin.

Bij mij is de glucose op 4 verschillende manieren geprikt.
* nuchter
* niet nuchter
* nuchter, drankje, 2 uur wachten, weer prikken
* dagcurve: nuchter, 1,5 uur na ontbijt, 1,5 uur na lunch, 1,5 uur na avondeten.

Geen idee waarom ze er zoveel manieren voor hebben. :?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  Moderator dinsdag 27 december 2011 @ 21:27:41 #75
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_106103066
Babykamer besteld: check!
Kamer geverfd: check!
Zo, laat die kleine maar komen.
F.K.A. SuperwormJim
pi_106103224
Wat is eigenlijk de reden dat bij zoveel van jullie een glucose test wordt/werd gedaan? Bij mij is het de vorige keer niet gedaan en dit keer verwacht ik het ook niet?
pi_106103387
Ja dat vroeg k me ook af idd orea

Vorige keer wel nuchter glucose moeten prikken, doordat mn baarmoeder hoger leek dan hoorde bij het termijn. Aangezien k toch nog.bloed moest laten prikken met 30 weken ofzo dat gelijk iets vroeger gedaan en dat mee.genomen. En toen kreeg k ook wen groeoecho, maar zo'n uitgebreide suikertest niet gehad (en was ook niet echt dun ofzo toen)
pi_106103420
BMI was te hoog. :)
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_106103423
Orea, bij mij is het omdat mijn BMI boven de 25 is.
Beter 10 sproetjes op je neus dan 1 in de lucht
  dinsdag 27 december 2011 @ 21:34:41 #80
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_106103426
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 21:30 schreef Orea het volgende:
Wat is eigenlijk de reden dat bij zoveel van jullie een glucose test wordt/werd gedaan? Bij mij is het de vorige keer niet gedaan en dit keer verwacht ik het ook niet?
Bij mij ter ere van de dikke kont en het feit dat ik echt heel erg hard groei... Bij Willem hoefde ik er maar eentje, maar omdat ik nu nóg sneller ga dan bij hem, mag ik nog een tweede ronde ook...
pi_106103529
Serieus? Mijn BMI ligt ook boven de 25... en de vorige keer zat ik op de grens dan denk ik maar bij mij is nooit naar mijn gewicht gevraagd :? althans, vorige keer bij Leia wel bij de vlos, bij het eerste gesprek en ben daarna overgedragen aan de gyn met 15 weken en daar heb ik het nooit op hoeven geven :? dit keer is het niet eens gevraagd...

Hmmmzz.. en dat terwijl bij Leia's zwangerschap ze op 12 weken zwangerschap al voorliep. Wat op zich best bijzonder was voor een ivf kindje, omdat je precies weet wanneer is verwekt en teruggeplaatst enzo en ze dus niet ouder kon zijn dan ze was...
pi_106103530
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 21:34 schreef sproet-je het volgende:
Orea, bij mij is het omdat mijn BMI boven de 25 is.
Das al snel dan. Mijn BMI was vorige keer ook ruim boven de 25, maar alleen gehad dus vanwege die baarmoeder (waarop een andere vk zei dar mn navel gewoon uit lood ligt, waardoor hij hoger leek, maar t niet was dus)
pi_106103852
Komt even binnen spieken, ben daarna ook snel weer weg.

Hier ook een BMI ruim boven de 25, maar ook geen test gehad. Er is eenmaal gesproken over mijn gewicht en dat, dat de reden was om naar het zh te gaan. Daarna heeft er niemand meer naar gevraagd.
Ik ben wel geprikt op suiker, omdat ik veel vruchtwater had, wat een teken kan zijn. Maar niet eens nuchter, waardes waren goed dus verder onderzoek was niet nodig. Nu heeft mijn vader suiker, dus prikte is zelf eens in de zoveel tijd daar.
  dinsdag 27 december 2011 @ 21:42:41 #84
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_106103856
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 21:36 schreef Orea het volgende:
Serieus? Mijn BMI ligt ook boven de 25... en de vorige keer zat ik op de grens dan denk ik maar bij mij is nooit naar mijn gewicht gevraagd :? althans, vorige keer bij Leia wel bij de vlos, bij het eerste gesprek en ben daarna overgedragen aan de gyn met 15 weken en daar heb ik het nooit op hoeven geven :? dit keer is het niet eens gevraagd...

Hmmmzz.. en dat terwijl bij Leia's zwangerschap ze op 12 weken zwangerschap al voorliep. Wat op zich best bijzonder was voor een ivf kindje, omdat je precies weet wanneer is verwekt en teruggeplaatst enzo en ze dus niet ouder kon zijn dan ze was...
Ze weten bij mij niet eens dat ik nog eens bijna 2 weken verder voorloop dan ze verwachten :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_106104468
Oh! Fluugs, hebde gelogen? :o
Eigenlijk raar hoe ze dat berekenen.
Ik liep ook te rommelen met de data, omdat ik zo'n lange cyclus heb. En op al die sites waar je je uitgerekende datum kan berekenen kwam het steeds niet uit met de verwekkingsdatum. (ja, die weet ik :P)
Maar die testen klinken naar, ik hoop dat ik mag overslaan. Misschien begint ze er donderdag over. Mijn BMI was net op of onder de 25 geloof ik.

Octo, hopelijk zet het strippen iets in gang! Je hebt in elk geval al 2 cm erbij! *O*

Vandaag belden ze van de Kraamzorg, voor een intake gesprek! :D
Ik was echt helemaal verdwaasd daarna, het gaat supersnel.
Peuter en ik zijn erg klef de laatste tijd. Net alsof we nog even optimaal willen genieten voor er een kaper op de kust komt. O+
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_106104477
Vandaag toevallig ook weer naar de VK geweest en goedgekeurd. Bij mij hebben ze het ook nooit over een glucose test oid gehad dus ga er maar even vanuit dat dat niet hoeft.

Soempie en Octo gaan jullie nog 2011 mama's worden....
pi_106104645
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 21:42 schreef flugeltje het volgende:
Ze weten bij mij niet eens dat ik nog eens bijna 2 weken verder voorloop dan ze verwachten :@
:? Flugeltje, ben jij dan met 38 wk al 40 wk zwanger? :P
  dinsdag 27 december 2011 @ 21:59:29 #88
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_106104676
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 21:54 schreef oeke het volgende:
Oh! Fluugs, hebde gelogen? :o
Eigenlijk raar hoe ze dat berekenen.
Ik liep ook te rommelen met de data, omdat ik zo'n lange cyclus heb. En op al die sites waar je je uitgerekende datum kan berekenen kwam het steeds niet uit met de verwekkingsdatum. (ja, die weet ik :P)
Maar die testen klinken naar, ik hoop dat ik mag overslaan. Misschien begint ze er donderdag over. Mijn BMI was net op of onder de 25 geloof ik.

Octo, hopelijk zet het strippen iets in gang! Je hebt in elk geval al 2 cm erbij! *O*

Vandaag belden ze van de Kraamzorg, voor een intake gesprek! :D
Ik was echt helemaal verdwaasd daarna, het gaat supersnel.
Peuter en ik zijn erg klef de laatste tijd. Net alsof we nog even optimaal willen genieten voor er een kaper op de kust komt. O+
Op zich is het natuurlijk heel erg goed dat ze van de lengte van het kindje uitgaan, dat zou de meest betrouwbare methode moeten zijn. Hij komt bij mij alleen wel heel erg raar uit en jij dus ook lees ik nu...

Ach beter te groot dan achter in groei denk ik dan maar ;)
pi_106104787
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 21:42 schreef flugeltje het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben je dan niet bang dat ze je gaan inleiden als je eigenlijk nog niet over tijd bent?
Hier ook telkens kindjes die groter waren dan hun leeftijd bij de 12 weken echo. Maar ik ben wel bij de uitgerekende datum volgens laatste menstruatie gebleven.
  dinsdag 27 december 2011 @ 22:02:04 #90
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_106104806
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 21:58 schreef Cooki het volgende:

[..]

:? Flugeltje, ben jij dan met 38 wk al 40 wk zwanger? :P
Uitgaande van 28 dagen zou m'n uitgerekende datum eigenlijk 10 april zijn, ik heb 4 dagen gelogen waardoor ik op 6 april uitkwam om de uitgerekende datum te laten kloppen. Vervolgens ben ik na de echo naar 31 maart gezet... Best wel knap dus :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 22:01 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Ben je dan niet bang dat ze je gaan inleiden als je eigenlijk nog niet over tijd bent?
Hier ook telkens kindjes die groter waren dan hun leeftijd bij de 12 weken echo. Maar ik ben wel bij de uitgerekende datum volgens laatste menstruatie gebleven.
Ze gaan van hun eigen metingen uit he, dus ik was hoe dan ook op andere datum gezet. Ze leiden bij ons ziekenhuis pas echt vanaf 42 weken in, dus wat dat betreft durfde ik het wel aan, dan zou de start bij 41 weken gemaakt worden ;)

Ik heb die dagen gelogen omdat mijn cyclus veel korter is dan waar ze voorheen in het ziekenhuis vanuit gingen. Hiermee klopte de uitgerekende datum wél met m'n laatste menstruatie...
pi_106104847
Ik vond het wel een domper toen ik naar 4 januari werd gezet na de echo. Als ik van m'n laatste menstruatie uit zou gaan is het 1 januari. Stond ook eerder in het lijstje naast Octo. :P
pi_106104970
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 22:02 schreef flugeltje het volgende:
Uitgaande van 28 dagen zou m'n uitgerekende datum eigenlijk 10 april zijn, ik heb 4 dagen gelogen waardoor ik op 6 april uitkwam om de uitgerekende datum te laten kloppen. Vervolgens ben ik na de echo naar 31 maart gezet... Best wel knap dus :P
Je bent n wonder woman, maar dat wist je al O+
mag ik 14 april er nog in gooien als mooie datum? maar das dan wel 42+?
1 april is dan leuker :Y disclaimer: datums tellen niet, maar tis voor de grap
pi_106104973
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 22:02 schreef flugeltje het volgende:

[..]

[..]

Ze gaan van hun eigen metingen uit he, dus ik was hoe dan ook op andere datum gezet. Ze leiden bij ons ziekenhuis pas echt vanaf 42 weken in, dus wat dat betreft durfde ik het wel aan, dan zou de start bij 41 weken gemaakt worden ;)
Je hebt wel een beetje speling dan idd, als ze wachten tot na de 42 weken.
Ik zou het zelf erg vervelend vinden moesten ze willen inleiden terwijl je zelf weet dat je eigenlijk nog niet zo erg over tijd bent.
  dinsdag 27 december 2011 @ 22:08:38 #94
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_106105062
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 22:06 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Je hebt wel een beetje speling dan idd, als ze wachten tot na de 42 weken.
Ik zou het zelf erg vervelend vinden moesten ze willen inleiden hebben terwijl je zelf weet dat je eigenlijk nog niet zo erg over tijd bent.
Bij Willem wist ik exact de verwekkingsdatum, ik wist dus ook dat ik op 21 juli uitgerekend was. Toch hebben ze me toen op 25 juli gezet alleen omdat ze van 28 dagen uitgingen... Vandaar dat ik nu m'n menstruatiedatum wat naar voren gehaald had om toch goed uit te komen... Wist ik veel dat ze nu van metingen uitgaan ipv data... Dus de hele menstruatiedatum doet er niet eens meer toe...
pi_106111416
Gerommel is afgezwakt, ik ga mijn nest in :z
  woensdag 28 december 2011 @ 06:15:47 #96
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_106115898
Hoe gaat het nu octo?

En soempie, niet eens voor mij aan deze keer. Ook geen gerommel meer?

Hier geen bmi van boven de 25. Volgens mij ook niet veel vruchtwater en ook geen baby die voor op groei ligt. Waarom dan die gtt. Ik zag ergens een lijstje met risico factoren, dan voldoe ik aan 3 of 4, oa leeftijd, eerdere mk, eerder baby met meer dan 4 kg gebgewicht (2 van de 3), en familie weet niet of die voor mij telt, maar mn man was een suikerbaby. Bij de laatste bevalling zei de vk dat ik een volgende keer op suiker getest moest worden. Vandaar denk ik.
  woensdag 28 december 2011 @ 08:06:08 #97
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_106116258
Fluug! Jij had het toch over 1 koffiebekertje?!
Nou, t waren er twee }:| De eerste ging nog wel, de 2e werd al minder :')
Nu 2 uur wachten in de wachtkamer. De vk krijgt de uitslag.
pi_106116285
Gisteren in bed nog wel lichte weeën gehad maar ben toch in slaap gevallen. Het is nu rustig alleen heb ik wel spierpijn in mijn heupen en billen. :(
pi_106116426
Jammer Octo, nog geen resultaat van het strippen dus.

Wat betreft data kwam ik eigenlijk perfect uit. Maar ik had dan ook een cyclus van 28 dagen. Kwam zelf uit op 7 januari en dat kwam ook uit de metingen (nou ja, eigenlijk 8 januari maar toen hebben ze me gewoon op de 7e laten staan).

Volgens mij ligt het ook aan je vk praktijk of ze wel of geen glucosetest doen. Net zoals wegen of standaard urineonderzoek.
pi_106116493
Goeiemorgen :W

Octo; jammer dat t niet heeft doorgezet

Oeke; wat lief O+!

wegen & urineonderzoek enz doen ze bij ons niet. (standaard)

hoe kan 't eignl dat de bm soms hoger ligt/voor ligt op groei?
komt dat door teveel suikers of door verkeerde suiker opname v. het lichaam?

:O slechte nacht gehad, vanaf 3u wakker en alweer eventjes aan 't werk nu
net cliënt geholpen, zag er super slecht uit (eet/drinkt weinig) dus ik nutridrink geven
:r alles eruit

brr ik voelde me al niet top :9

[ Bericht 0% gewijzigd door Zoë23 op 28-12-2011 08:55:22 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')