quote:
Op woensdag 11 januari 2012 16:30 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:[..]
Ja dat is lastig geef ik toe. Boeddhisten hebben uiteraard geen enkel meetinstrument om dingen te vinden.
In plaats hiervan heeft Siddharrta in het verlichtingsmoment de complete samenhang van bestaan doorzien.
Erg onwaarschijnlijk, maar wanneer je bedenkt dat hij de relativiteitstheorie al ontzenuwd heeft.
De omwentelingssnelheid van elektronen heeft beschreven, de evolutie theorie in een (denken wij) betere versie aanbood, dan wordt het het overdenken waard.
De leer komt van Boeddha, de uitleg van volgelingen/studenten die besloten hebben om alleen zaken die niet door logica zijn te weerleggen als Boeddha"s leer te accepteren, dit in de hoop het juiste te doen.
Dus hoe kan je mij vragen wat er van waar is? deze erwtjes? Ik zou het de Dalai Lama moeten vragen.
Ik ken geen Nederlander die dit weet? Mede Boeddhisten...Help?
Het blijft onwaarschijnlijk voor mij. Dus wanneer iemand een aantal logische(?) dingen heeft gezegd, is meteen alles wat diegene gezegd heeft waar?
Hoe ik dat kan vragen? Omdat jij met het idee kwam en ik je wil laten nadenken over de waarschijnlijkheid en de waarheid er van.
quote:
De Pohwa, het sterven.
Dit zou je willen om dezelfde reden dat je niet zonder oefenen in een Lamborgini een wedstrijd wilt rijden.
Wij Boeddhisten zien dat de Boeddh. uitleg de meest waarschijnlijke is, met de minste tegenstrijdigheden. vervolgens zou je wanneer je oefent voorbereid zijn op de visioenen die iedereen krijgt na het sterven in de bardo van de dood. Dat zou er toe kunnen leiden dat je wedergeboorte in de lijn ligt met wat je nu zou wensen. De Dalai Lama oefent dagelijks en dat zou hij meer willen doen.
Hij heeft een wereldlijke taak, en hierom neemt hij het risico van te weinig oefenen, en dit doet hij voor ons welzijn.
Je zou kunnen zeggen, dat wanneer je je in dit leven er op toelegt om ingenieur te worden dat dit zeker zal gebeuren. Wanneer je je erop toelegt wedergeboren te worden in een gebied waar de leer levend is, en je als mens zonder teveel beperkingen geboren wordt, kun je je in ieder geval verder ontwikkelen. Wij denken dat de kans op mens worden ongelooflijk klein is, het aantal wezens in acht genomen, maar dat dit wel eigen verdienste is. Daarom willen we dit leven niet vergooien aan materie, winst of bezit wat ons triviaal lijkt. CORRECTIE: zoveel als nuttig is goed, de rest is lastig.
Maar het leven is toch ook geen wedstrijd, een wedstrijd van wie het eerst in het nirwana is. En je gaat toch ook niet alvast oefenen met geboren worden als je nog in de buik zit. Sommige dingen gebeuren gewoon en dat heb je maar te accepteren. Zoiezo snap ik het streven om te willen ‘opstromen’ richting het nirwana, om zo uit de samsara te stappen, niet echt. De wens om ‘op te stromen’, is immers ook een vorm van begeerte, wat weer lijden veroorzaakt. Je zou dat verlangen dus eigenlijk ook op moeten geven en dan is oefenen met het sterven niet nodig (en eigenlijk onzin).
quote:
Kiezen als in elke dag kiezen goede of slechte dingen te doen.
Voorbeeld welke hopelijk redelijk in de buurt van juist komt:
een man die constante aandrang heeft richting drugs, buitenechtelijke seks, malversaties als fraude, liegen, weet in zijn hart dat er niks te halen is. Het zit in zijn karakter(kleur ) besloten. toch kan hij ieder dag oefenen om (denk ik) middels cognitie zijn drang te doorklieven. Net zolang tot hij de bespottelijkheid ervan inziet. Dan is zijn geest stabieler en beter voorbereid op de Bardo van de dood. Hij kan beter kiezen.. Ja als gevolg van karaktertraining denk ik.
De geestenwereld is 1 van de zes bestaansrijken die verder onderverdeeld kunnen worden.
Ok, op die manier.
Zo’n drang heeft een reden, in mij optiek is dat te vinden in de hersenen/psychologie. Tenzij het een neurologische afwijking is/ neurologische oorzaak heeft, ligt het niet vast en is het gevormd tijdens het leven zelf.
quote:
Ja deels waar: (Visie:) Onze koningin had goed karma. Nout Wellink ook Ze kan er door verwaandheid voor kiezen weer naar beneden te vallen. Ja wij wijten onze mindere omstandigheden niet aan een ander of de maatschappij, maar accepteren zelf onderwerp van oorzaak en gevolg te zijn. Dit zou je kunnen leren beter je best te doen,. Dat is wat een goed Boeddhist aan zichzelf is verplicht.
Het 2e stukje over inmenging, daar kan ik als Boeddhist helemaal niets mee. Als inmengen gunstig is, waarom dan nalaten? Je moet wel onderscheid maken ten aanzien vannaties. Deze organen houden soms van doden middels oorlogen of alle potentie van de mens omzetten in arbeid voor economisch nut. Zo lang het nut is, is het goed, maar dat stadium zijn we denk ik al wel gepasseerd. produceer wat mensen nodig hebben, verdeel het in ruil voor wat geld. Ja de Boeddh visie kan niet misbruikt worden om alle doelen in onze samenleving te dienen. Zo schijnt het in 1e instantie. wanneer je verder kijkt kan het wellicht beter zijn, om overmaat niet te laten schaden toch? Maar laat maar want dan wordt het belerend.
Ik denk dat dit stukje voornamelijk betrekking heeft op het Hindoeïsme, waarin het kastenstelsel aanwezig is. Buiten het Hindoeïsme om is er geen kastenstelsel en vind ik het onzin dat goed karma zorgt voor een hoge sociale status. Net alsof een hoge sociale status meer geluk met zich meebrengt en minder lijden. Neem nou de koningin, ze heeft aanzien, (beperkte) macht, rijkdom, maar daarvoor moet ze ook een hoop dingen inleveren waaronder een groot deel van haar vrijheid. Rijkdom kan handig zijn, maar het maakt (hoe cliché ook) niet gelukkig.
quote:
Waarom is ie in godsnaam een kikker, slak of wolf geworden? had ie geen zin om in zijn vorig leven goed te doen? Dit is zomaar de 1e gedachte en geen waarheid. Ik ben student weet je nog?
Dan lijkt het net of je er van uitgaat dat een dier in zijn vorige leven een slecht mens was. De vraag is hoe kunnen dieren dingen goed of fout doen en daarmee goed/slecht karma opbouwen, als ze zich er maar in zekere mate van bewust zijn. (of ze zijn zich er helemaal niet van bewust)
quote:
De middenweg is het centrum van de leer; een kikker moet doden, een wolf ook, en een slak heeft heel waarschijnlijk een minder ontwikkeld bewustzijn en zal zich wel langzaam ontwikkelen? Kijk nu eens naar de hond? Ons vorige hondje is 17 jaar lang alleen maar vriendelijk geweest, heeft nooit gevochten, maar is wel vaak belaagd, zelfs door grote katten haha. Van mij mag ie mens worden.
Hoe een hond zich gedraagt, hangt vooral af van z’n baas. (de roedelleider) Het zit in de aard van het dier dat het een leider nodig heeft. Bij een slecht baasje vertoont een hond meestal ongewenst gedrag, maar dan zou het betekenen dat de ‘toekomst’ van de hond afhangt van z’n baas. Dat zou niet logisch zijn.
quote:
Je moet je leven leiden. een boeddhist die een gezin sticht en werkt en deelneemt aan de maatschappij heeft een moeilijker weg als de weg van de minste weerstand in een klooster. Dat is de makkelijke weg. Boeddha heeft dit nimmer geadviseerd. er zijn nu eenmaal veel slechte leraren. Trotse mensen die iets willen interpreteren en als waar willen verkopen. dit is ook bij scepsis zeer aanwezig denk ik.
Of je leven lijden?
Een boeddhist die er voor kiest om in het klooster te gaan leven, moet er wel vooral aardse dingen voor opofferen. Dus of dat de weg van de minste weerstand is? Iemand die niet het klooster in gaat, wordt misschien nog te veel door begeerte geleid? Maar persoonlijk vind ik dat ze wel wat nuttigers voor de samenleving zouden kunnen doen, in plaats van bijna de hele dag te wijden aan studeren en te mediteren. Eigenlijk best egoïstisch (niet persé negatief bedoeld), omdat het kloosterleven dan vooral goed is voor zichzelf.
quote:
Waarom denk je dat een Boeddhist niet doodt? want dat is een misvatting hoor. we adviseren alleen om het zo min mogelijk te doen. Dat is iets anders. dan hebben we het nog niet over de intentie of beweegredenen gehad welke het doden meer of minder ingrijpend maken, voor je vervolg.
Ik heb ook niet gezegd dat boeddhisten dit niet doen. Eigenlijk net zoiets als de Joden in het Oude Testament, in de 10 geboden staat: gij zult niet doden, maar wel dieren doden voor een offer of om op te eten of d.m.v. oorlog het land verdedigen. En hoewel doden door vele religies als slecht wordt gezien, is het wel nodig om de natuur in balans te houden.
quote:
[..]
ONJUIST, DAAR KARMA GEEN ENTITEIT IS.
WAT EEN VREEMDE STELLING? HEEFT NIETS MAAR DAN OOK NIETS MET BOEDDH. TE MAKEN.
EEN HAGELSTEEN OP EEN AUTODAK GEEFT EEN DEUK? WAT HEEFT DAT MET EEN OORDEEL TE MAKEN? IEMAND DIE MOORDT KIJKT IN ONGENOEGEN OM,EN WANNEER NIET GELIJK DAN TOCH ZEKER NA JAREN WAT HEEFT DAT MET OORDELEN TE MAKEN?
IK ZIE NU DAT JE HET MOEILIJK VINDT, DAT KOMT MIJNS INZIENS OMDAT JE EEN ENTITEIT VAN GEBEURTENISSEN WIL MAKEN EN IK VERMOED DAT JE ONBEWUST IMMER NAAR EEN BEOORDELER ZOEKT. HET BOEK VAN LEVEN EN STERVEN MAAKT HIER KORTE METTEN MEE, IN DE ZIN VAN EEN NUANCE.
Bij een cabrio niet, want die heeft er geen.

Misschien had de auto wel te hard gereden en had ie te veel naar andere auto’s getoeterd, waardoor ie nu hagelstenen op z’n dak krijgt. Onzin natuurlijk, maar ik vond het interessant genoeg om dat stukje er bij te zetten.
Het is zoiezo duidelijk dat de schrijver naar een beoordelaar zoekt. Ik heb nog een aantal andere artikelen op de website gelezen en dan kan wel duidelijk merken welke richting ze je opduwen. En dat is naar mijn mening iets te veel aanwezig. Ik heb liever iemand die er met een onbeoordeelde en objectieve blik er naar kijkt.
quote:
echt waar, deze laatste alinea staat zover van de Boeddh leringen af, het is bijna beledigend onwetend.
En dat bedoel ik niet persoonlijk,. maar wanneer ik zou zeggen dat god perverse gedachten heeft zou je net zo verbijsterd zijn denk ik. Dit is echt niet leuk meer.
Ik zal het ook niet persoonlijk opvatten, omdat het mijn eigen woorden niet zijn. (behalve de laatste zin dan, maar dat was meer een soort conclusie op het gene wat er op de website stond)
Het ligt er aan over welke god je het hebt. Er zijn genoeg goden in de geschiedenis die zulke gedachten hadden.
quote:
Minachten van armen. Hoe kom je erbij?
Misschien bedoel je dat wij Boeddhisten niet zeggen dat iedereen gelijk is? Nu: ook dat kun je nuanceren. als iedereen gelijk is, waarom ben je dan geen president van USA?
Ik denk dat je dat niet helemaal goed geïnterpreteerd hebt, want het is bedoeld als voorbeeld. Stel je geeft geld aan de armen, niet omdat je het vanuit je hart wilt, maar voor de positieve aandacht van anderen. (die niet zien en weten dat je eigenlijk niks om de armen geeft) Heeft dat dan positieve of negatieve gevolgen voor het ‘karma’?
quote:
Ik zou hier de zaak willen omdraaien en je vragen om ook maar 1 fenomeen aan te dragen welke niet als gevolg van een eerder moment bestaat? Ja daar valt onzes inziens zelfs mens-zijn of god-zijn onder te scharen.
Hmm oké, ik waag een poging. Het aller eerste begin heeft geen oorzaak. Zo zou je kunnen zeggen dat vanuit Joods/Christelijk/Islamitisch oogpunt God geen oorzaak heeft, die was er altijd al en zal er altijd zijn. Het Boeddhisme denkt in cycli: leven, sterven, wedergeboorte of het vergaan en ontstaan van het universum. De cyclus moet ergens begonnen zijn, een startpunt hebben. Je kan dat startpunt niet aanwijzen en verklaren, dan zou er nog een hogere macht moeten zijn en die was er volgens mij niet volgens het Boeddhisme. Het samsara/de cyclus heeft geen oorzaak.
quote:
Dat goden bestaan is voor ons waarschijnlijk. dat ze net als mensen een wensenpakket hebben wat soms moeilijkheden veroorzaakt is sneu voor hen net zo als voor ons mensen. wij zien goden dan ook niet als benijdenswaardig en zeker niet als onze leraar.
Wat kan je dan wel zien als een goede leraar? Uiteindelijk is dat ook allemaal subjectief.
quote:
Wij denken dat er zoiets is als waarheid die ten alle tijden universeel waar kan zijn.
denk aan de opmerking: er is leed. vanuit die simpele constatering is de hele Boeddh doctrine opgebouwd.
je mag van mij geen ultiem zuivere uitleg verwachten, maar ik heb mijn best gedaan.
alle goeds weer.
Nietvandezewereld, aka gebruikersnaam 4
Je kan dan ook zeggen: er is geluk. De tegenhanger van het leed. Boeddhisten streven er naar om uit de cyclus van het lijden te doorbreken en zou je kunnen zeggen dat ze streven naar geluk. In zekere mate lijkt het daarmee op het Epicurisme.
Oké, dit vind ik wel weer genoeg reactie voor nu...