Lezen is moeilijk he. Lees de post nog eens en dan heb je meteen antwoord op je eerste twee vragenquote:Op maandag 26 december 2011 13:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
En dat is tegenwoordig tegengesteld aan links? Misschien dat jij het politieke spectrum wat beter voor ogen moet krijgen...
[..]
Wat hebben de republikeinen ermee te maken? Ik weet bijna zeker dat de koningin niet stemgerechtigd is in de VS.
[..]
Als je niet weet waar je het over hebt past de grote broek die je nu aan wenst te trekken niet.
Gefeliciteerd dat je dat weet.quote:Op maandag 26 december 2011 13:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Fijn. Dat heet om te beginnen confessioneel.
Mag allebei, puntmuts.quote:Op maandag 26 december 2011 13:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Van mij mogen ze best zichzelf koning blijven noemen en eens per jaar een beetje zwaaien. De functies moeten er echter af.quote:Op maandag 26 december 2011 13:28 schreef De_Nuance het volgende:
Mensen hebben altijd bakenen van zekerheid nodig. Daar vieren ook veel atheïsten kerst om maar iets te noemen. Het Koningshuis is gewoon iets wat mensen fijn vinden en erg veel last heb je er ook niet van.
Wat niets zegt over het al dan niet terecht zijn daarvan, dus wat is je punt?quote:Er zijn zoveel dingen die 'vreemd' zijn en die 'niet van deze tijd' zijn die we toch allemaal doen.
Misschien dat je ooit nog eens gaat begrijpen dat als iemand zegt dat persoon X een linkse voorkeur heeft dat het dan niet zo slim is om te zeggen dat ze christelijk is (zelfs als je daarmee confessioneel bedoelt), omdat het dus geen tegenstelling is.quote:Op maandag 26 december 2011 13:30 schreef MisterSqueaky het volgende:
Lezen is moeilijk he. Lees de post nog eens en dan heb je meteen antwoord op je eerste twee vragen
Wacht - ik zal je helpen.
Op je eerste vraag: nee, christelijk is niet altijd tegengesteld aan links.
Maar ook niet altijd tegengesteld aan rechts.
En kijk - ik gaf daar zelfs een voorbeeld van.
Mooi he - begrijpend lezen
Incorrect. Je bent confessioneel (in de puurste zin) als je gelooft dat de samenleving naar het geloof ingericht dient te worden, als alles, scholen, overheid, wetgeving, ziekenhuizen enzovoorts, op geloof gestoeld dient te zijn.quote:Op maandag 26 december 2011 13:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
In jouw wereld mag dat vast wel.quote:
Vele takken van de journalistiek zijn eerder geldbelust dan politiekbewust.quote:Op maandag 26 december 2011 13:02 schreef De_Nuance het volgende:
[..]
Doorgaans pakt het uit in het voordel van Wilders dus de journalistiek is rechts in dit geval als ze het met opzet doen.
Zo he, wat een grap.quote:
Onder een confessionele partij verstaat men een politieke partij die zich baseert op een confessie, dat wil zeggen een bepaalde godsdienstige geloofsleer.quote:Op maandag 26 december 2011 13:33 schreef timmmmm het volgende:
Incorrect. Je bent confessioneel (in de puurste zin) als je gelooft dat de samenleving naar het geloof ingericht dient te worden, als alles, scholen, overheid, wetgeving, ziekenhuizen enzovoorts, op geloof gestoeld dient te zijn.
En je bent christelijk als je in Christus de messias ziet.
Bea heeft nooit blijk gegeven van het eerste
In de strikte betekenis mag het niet allebei, en heb jij het fout. In de praktijk bedoelt men met confessioneel de politiek bedrijven op basis van het geloof, dus kan je het ook christelijk noemen.quote:
Het is geen grap. Ik ben bloedserieus. Ik kan vrijwel geen journalist op inhoudelijke kennis betrappen en al helemaal niet van de Nederlandse taal. Alsof er geen spellingscheck aangekocht mag worden van de hoofdredactie.quote:
Nou, een beetje googlen laat zien dat er wat meningsverschil is hierover.quote:Op maandag 26 december 2011 13:36 schreef timmmmm het volgende:
In de strikte betekenis mag het niet allebei, en heb jij het fout. In de praktijk bedoelt men met confessioneel de politiek bedrijven op basis van het geloof, dus kan je het ook christelijk noemen.
Ik reageerde slechts op de stelling dat Beatrix niet links zou zijn.quote:Dan nog is het dubieus of Bea met deze toespraak politiek bedrijft, volgens mij is Wilders degene die het politiek beladen wil maken.
Dat zeg ik dan ook niet.quote:Op maandag 26 december 2011 13:39 schreef KoosVogels het volgende:
Dit heeft toch helemaal geen hol met spelling te maken, dumbass.
Ja, ik ga door het lint hier... En dat verwijt komt van de scheldende mislukte journalist (fuck, dat is taalkundig incorrect... een pleonasme)quote:Maar goed, ga jij effe helemaal door het lint om niks.
Nee, het is alleen jammer dat deze niet helemaal in het weekend valt. Maar goed, dat heb je zelden.quote:Klote kerst gehad, DS?
CENSUUR!!1quote:Op maandag 26 december 2011 13:43 schreef KoosVogels het volgende:
Waarom wordt mijn reactie verwijderd?
Misschien omdat je tegen de regels in loopt te schelden?quote:Op maandag 26 december 2011 13:43 schreef KoosVogels het volgende:
Censuur.quote:Op maandag 26 december 2011 13:43 schreef KoosVogels het volgende:
Omdat het geen enkele zin heeft persoonlijk te worden met je dumbass, of je klotekerst.quote:Op maandag 26 december 2011 13:43 schreef KoosVogels het volgende:
Je bent weer aan het stresskippen Koos, ga nou gewoon genieten van je 2e Kerstdag jonguh, vrede op aarde, jeweetz!quote:Op maandag 26 december 2011 13:43 schreef KoosVogels het volgende:
Wederom rijst de vraag naar pejoratieve intentie.quote:Op zondag 25 december 2011 19:01 schreef Reya het volgende:
[..]
Uw literaire kwaliteiten zouden zelfs Michaël Zeeman sprakeloos hebben gelaten.
http://www.volkskrant.nl/(...)kersttoespraak.dhtmlquote:Het is eenvoudig er een jij-bak van te maken. Dat, als de hele wereld het Amerikaanse consumptiepatroon zou overnemen, we de aarde zes keer zouden overvragen. Maar dat we, wanneer we allemaal even kwistig met de hulpbronnen zouden omgaan als de leden van ons Koninklijk Huis, we misschien wel tien aardes behoeven - alleen al vanwege de kerosine om naar de vakantieverblijven te vliegen.
Maar dat is te gemakkelijk. De koningin zei het zelf, in haar kersttoespraak: 'Wie de wereld wil veranderen, moet nu eenmaal beginnen bij zichzelf.' We mogen dus aannemen dat ze haar zonen en de rest van haar reislustige familie zal wijzen op de consequenties van eventuele benzineslurpers, tweede huizen in Afrika en milieuonvriendelijke hobby's als autoracen - en ze zal aanspreken op hun ecologische footprint.
Erg goed
Het was een erg goed verhaal, waarin het staatshoofd duurzaamheid verbond aan een sociale samenleving.
Ik proefde in de speech duidelijk een theegesprek met iemand als Herman Wijffels terug. Ik hoorde Wijffels ook reageren op de radio: hij was het volkomen met de koningin eens.
Het was vermoedelijk de meest politieke kersttoespraak aller tijden. Geen wonder dat Wilders meteen hysterisch begon te twitteren.
Hij vroeg zich af of de koningin 'stiekum' lid was geworden van GroenLinks. Waarmee hij slechts zijn eigen kortzichtigheid en stupiditeit bewees. Duurzaamheid is allang geen GroenLinks-stokpaardje meer. Het is vermoedelijk het belangrijkste politieke thema van de komende tien jaar. Alleen is dat nog niet tot alle koppen in kabinet en Tweede Kamer doorgedrongen - die zitten dag en nacht naar de peilingen van Maurice de Hond te staren, hun enige kompas.
Hot & sexy
Bij elke multinational wereldwijd staan duurzaamheidsprogramma's bovenaan de agenda. Ze zullen wel moeten: de klant wil het. Wijffels had het gisteren over initiatieven aan de onderkant van de samenleving, waar jonge ondernemers duurzame nieuwe initiatieven ontplooien. Duurzaamheid is hot & sexy, om dat te weten heb je GL niet nodig.
Het politieke van de toespraak zat hem in het impliciete verzoek aan de politiek een visie te ontwikkelen, op de toekomst van de planeet en onze samenleving. Of in het impliciete verwijt dat die visie bij Rutte en zijn gedogers ontbreekt.
Niet de samenleving verwijdert zich van de politiek, maar de politiek verwijdert zich van de samenleving. Ze is verstrikt in partijpolitiek geneuzel en gericht op gemakkelijk scoren.
Het is te hopen dat de leden van het kabinet, de 130-kilometercowboys van Mark Rutte, de toespraak nog eens rustig overlezen. Dat je bij beslissingen de 'kwaliteit van de toekomst' moet laten meewegen. Dat je 'immateriële waarden die zin geven aan beschaving' moet onderkennen. Dat zich 'een nieuwe cultuur van zorg om de toekomst ontwikkelt'.
Kruispunt
In oktober hield Tex Gunning, lid van de raad van bestuur van AkzoNobel, een toespraak voor de onderwijsdenktank NIVOZ. Volgens hem staan we op een kruispunt. Hij zei: 'We hebben een wereld gecreëerd die in zijn huidige vorm volkomen onhoudbaar is.' En: 'We koersen met open ogen af op the perfect storm: de ondergang.' Er is, hield Gunning zijn gehoor voor, maar één oplossing: een terugkeer naar de coëxistentie van mens en natuur, en naar universele waarden als eerlijk delen, zorgen voor elkaar en respectvol met anderen omgaan.
Klinkt soft, maar bij AkzoNobel zit het gewoon in het businessmodel. Duurzaamheid is het woord. Ze weten het op straat, in de directiekamers en in de paleizen.
Nu de Trêveszaal nog en een enkele twitteraar.
Er is natuurlijk helemaal niets mis met duurzaamheid... Waarom erger je jezelf daaraan dan?quote:Op dinsdag 27 december 2011 11:16 schreef Cortina het volgende:
Ik vond vooral het woord Duurzaam opvallend.
Het heeft een paar jaar geduurd maar nu duikt dat schijtwoord ook hier op.
Agenda21 anyone ?
Dat is niet zo moeilijk als hij telkens de meest extreem debiele mening verkondigt.quote:Op dinsdag 27 december 2011 02:35 schreef Baghdaddy het volgende:
Wilders.
Bij elk onderwerp komt of Wilders of zijn PVV langs tijdens discussies.
+1000quote:Op dinsdag 27 december 2011 08:40 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)kersttoespraak.dhtml
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |