abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 11 januari 2012 @ 18:19:16 #251
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_106690539
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 17:56 schreef ATON het volgende:

[..]

En zijn er nog vragen die je haar nooit heb durven stellen ?
Neuh. Het was allemaal vrij duidelijk: de bijbel is verhaaltje waar je niet teveel waarde aan moet hechten, en zij is nog in ontkenning.
pi_106691674
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 18:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Neuh. Het was allemaal vrij duidelijk: de bijbel is verhaaltje waar je niet teveel waarde aan moet hechten, en zij is nog in ontkenning.
Dan zou ik haar telefoonnummer maar eens vragen.
  woensdag 11 januari 2012 @ 18:53:29 #253
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_106692014
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 18:44 schreef ATON het volgende:

[..]

Dan zou ik haar telefoonnummer maar eens vragen.
Vanwaar?
pi_106693984
quote:
10s.gif Op woensdag 11 januari 2012 17:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het tekstboek van mijn cursus "Religie en Zingeving" blijkt de Jehovah's Getuigen te gebruiken als een typisch voorbeeld van fundamentalisme. :D

Met als hoogtepunt dit pareltje uit de conclusie:

[Concluderend moet vastgesteld worden dat de wijze waarop de Getuigen van Jehovah de bijbel lezen, zonder meer verwerpelijk is, uitsluitend en alleen omdat ze intrinsiek fout is. [..] Men moet hen - en dit geldt voor ieder die de bijbel op een fundamentalistische wijze leest - hun bijbel uit de handen rukken, om hen de bijbel, zoals die werkelijk in elkaar steekt, heeft gefunctioneerd en eventueel nog een bijdrage kan leveren aan onze maatschappij, in de plaats te kunnen aanreiken.]

Ik lig echt dubbel hier. Ik weet alleen nog niet of dat is vanwege de uitstekende typering van de Jehovah's Getuigen, of vanwege de hypocrisie die de schrijvers (zelf uiteraard uitstekende christenen) tentoonspreiden.
Ik denk eerder vanwege de ontzettende leugenachtige houding van de schrijvers.
Wedden dat ze zich stuk voor stuk stuk bijten in het neerhalen van onze leerstellingen aan de hand van de Bijbel? Of je nou onze Bijbel gebruikt of zoals ikzelf gedaan heb om het te onderzoeken bv de NBG versie, ze steunen allemaal ons geloof.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 17:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Dat is hetgeen waar ik me al geruime tijd over verkneukel: tijdens de colleges heeft de professor al expliciet gezegd dat het een menselijk boek is, geschreven door mensen voor mensen. Het moet geenszins gelezen worden als een historisch of wetenschappelijk werk. Het is puur literatuur.
Nou als die professor jouw iets moet gaan leren hahaha! Als ik dit zo lees dan weet de gemiddelde middelbare scholier nog meer en dit moet een professor zijn?
De gebeurtenissen(zoals de vele oorlogen) is bv hartstikke historisch, en wetenschappelijk?
Was wetenschappelijk bv met het aarde is rond verhaal en nog vele dingen de tijd ver vooruit.
En het is absoluut niet in strijdt met de wetenschap.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 14:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok. Ik ken een JG (studiegenoot) uit Leek, en wou zelf wellicht es naar een koninkrijkszaal in Groningen.
Ik ken de gemeente Leek opzich wel. Meerdere bekenden daar.
  woensdag 11 januari 2012 @ 20:04:55 #255
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_106695405
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 19:34 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Ik denk eerder vanwege de ontzettende leugenachtige houding van de schrijvers.
Uit het hoofdstukje "Kenmerken van het religieuze fundamentalisme":
quote:
3.2.2 Fundamentalisten zijn een minderheid
Karakteristiek voor elke vorm van christelijk religieus fundamentalisme is dat men zichzelf als een minderheid aanziet, die strijd levert tegen een niet-begrijpende meerderheid. [..] Deze voorstelling dat een kleine minderheid het moet opnemen tegen een (vijandige) meerderheid wordt gevoed door een streng dualistische opdeling tussen goed en kwaad. Er zijn goeden ('wij') en er zijn slechten ('zij').
quote:
[..]

Nou als die professor jouw iets moet gaan leren hahaha! Als ik dit zo lees dan weet de gemiddelde middelbare scholier nog meer en dit moet een professor zijn?
De gebeurtenissen(zoals de vele oorlogen) is bv hartstikke historisch, en wetenschappelijk?
Was wetenschappelijk bv met het aarde is rond verhaal en nog vele dingen de tijd ver vooruit.
Uit hetzelfde hoofdstuk:
quote:
3.2.5 Bijbels fundamentalisme
[..]
(d) Als ander kenmerk van bijbelse fundamentalisme geldt het zogenaamde literalisme. Daarbij leest men de bijbel letterlijk, waarbij men de bijbelse overlevering op sommige punten zonder meer als een betrouwbaar verslag van historische gebeurtenissen of accurate informatie aanziet...
En het volgende heb ik even naar hier verplaatst, omdat het goed aansluit bij het bovenstaande:
quote:
Wedden dat ze zich stuk voor stuk stuk bijten in het neerhalen van onze leerstellingen aan de hand van de Bijbel? Of je nou onze Bijbel gebruikt of zoals ikzelf gedaan heb om het te onderzoeken bv de NBG versie, ze steunen allemaal ons geloof.
quote:
... (f) Niet alleen de bijbel heeft altijd gelijk. Ook het bijbelse fundamentalisme heeft het gelijk altijd aan zijn kant. [..] Er is één uitleg [..] die door een centrale instantie wordt gegeven en die als dusdanig moet worden aanvaard. Voor 'afwijkende' bijbellezingen laat bijbels fundamentalisme geen plaats.
Dat zijn al 2 van de 5 hoofdkenmerken, en al 2 van de 6 kenmerken van het bijbelse fundamentalisme. Als je wilt, vis ik de andere kenmerken even uit eerdere posts in dit topic. :)
pi_106695593
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 20:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

3.2.2 Fundamentalisten zijn een minderheid
Karakteristiek voor elke vorm van christelijk religieus fundamentalisme is dat men zichzelf als een minderheid aanziet, die strijd levert tegen een niet-begrijpende meerderheid. [..] Deze voorstelling dat een kleine minderheid het moet opnemen tegen een (vijandige) meerderheid wordt gevoed door een streng dualistische opdeling tussen goed en kwaad. Er zijn goeden ('wij') en er zijn slechten ('zij').
We doen ons niet voor als een minderheid, we zijn een minderheid.
En ja er is volgens de Bijbel ook een redelijk duidelijk onderscheidt.
Niet iedereen heeft echt de kans gehad de waarheid te leren kennen, zijn geen JG maar zien we bv niet als slecht.

quote:
3.2.5 Bijbels fundamentalisme
[..]
(d) Als ander kenmerk van bijbelse fundamentalisme geldt het zogenaamde literalisme. Daarbij leest men de bijbel letterlijk, waarbij men de bijbelse overlevering op sommige punten zonder meer als een betrouwbaar verslag van historische gebeurtenissen of accurate informatie aanziet...
Wij lezen de Bijbel niet altijd letterlijk, aangezien bepaalde dingen figuurlijk zijn.
En de Bijbel is betrouwbaar en historisch accuraat? Dat is nou eenmaal zo, dus what?
  woensdag 11 januari 2012 @ 20:26:50 #257
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_106696638
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 20:08 schreef bianconeri het volgende:

[..]

We doen ons niet voor als een minderheid, we zijn een minderheid.
En ja er is volgens de Bijbel ook een redelijk duidelijk onderscheidt.
Niet iedereen heeft echt de kans gehad de waarheid te leren kennen, zijn geen JG maar zien we bv niet als slecht.
Behalve mijn professor dan. En mijzelf. En iedereen in dit topic die kritische noten zette bij jouw verhaal.
Daarnaast lees ik hier ook nog dat iedereen die geen Jehovah's Getuige is, bij het eindoordeel vernietigd zou worden. What's with that then?
quote:
[..]

Wij lezen de Bijbel niet altijd letterlijk, aangezien bepaalde dingen figuurlijk zijn.
En de Bijbel is betrouwbaar en historisch accuraat? Dat is nou eenmaal zo, dus what?
Even het vervolg van (d):
quote:
Nochtans moet dit literalisme als kenmerk van een fundamentalistische bijbellezing worden genuanceerd. Immers, veeleer dan alles wat in de bijbel staat letterlijk te lezen, schippert men veelal naar willekeur tussen een letterlijke en een symbolische lezing van de bijbeltekst. Dit is wellicht één van de meest karakteristieke kenmerken van het bijbelse fundamentalisme.
pi_106700322
quote:
Dus omdat de oorlogen deels juist zijn, is alles juist? Heeft Eva van de vrucht gegeten, kroop satan in de slang om Eva te misleiden, kwam Jezus om de zondeval ongedaan te maken, en staan de mensen op de laatste dag weer op? Lekker makkelijk eigenlijk. Om serieus genomen te worden moet ik gewoon deels geschiedenis vertellen, en voor de rest kan ik zoveel erbij verzinnen en ik word geloofd. Ik denk dat je gewoon de geschiedenis van de Bijbel mist. Waarom werd Daniel geschreven? In de tijd van de Makabeeen om de Joden te steunen tijdens de oorlog. Propaganda dus.
http://www.statenvertaling.net/bijbel/daniel.html

En zo kun je eigelijk voor elk boek in het OT wel propaganda zetten. De Joden die verdrukt werden zullen uiteindelijk aan de langste eind trekken en de vijanden zullen gestraft worden, daarom is de messias verwachting ook zo hoog. Niet een lijdende messias die sterft voor de zonden van de mensheid, maar een messias die vrede zal brengen tussen het volk Israel en de andere volkeren op de Aarde.
En je hebt het over wetenschap in de Bijbel. Daar hebben we het al veel vaker over gehad. Het Ot kent een ronde Aarde, maar ook een platte Aarde. Dat ligt aan de wetenschap van die tijd, en niet of het lijntje met Boven misschien wat stoffig was zodat ze God verkeerd verstonden.
pi_106701923
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 20:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Daarnaast lees ik hier ook nog dat iedereen die geen Jehovah's Getuige is, bij het eindoordeel vernietigd zou worden. What's with that then?

Onjuist!
Ten 1e kunnen we daar ook niet zo over oordelen.
Ten 2e zijn er heelveel mensen die nooit echt de kans hadden de waarheid te leren.
Ten 3e staat in de bijbel: Er zal een opstanding zijn van zowel de rechtvaardige als de onrechtvaardige in het 1000-jarige rijk.
  woensdag 11 januari 2012 @ 22:15:29 #260
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_106703897
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2012 21:45 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Onjuist!
Ten 1e kunnen we daar ook niet zo over oordelen.
Ten 2e zijn er heelveel mensen die nooit echt de kans hadden de waarheid te leren.
Ten 3e staat in de bijbel: Er zal een opstanding zijn van zowel de rechtvaardige als de onrechtvaardige in het 1000-jarige rijk.
3.2.3 Apocalyptisch denken en 3.2.4 Millennarisme ofte chiliasme.

Je zit al aan 4 eigenschappen van religieus fundamentalisme.
• 3.2.1 ?
• 3.2.2 Zwart-witte moraal met hij-zij denken, een gecultiveerd minderheidsgevoel.
• 3.2.3 Apocalyptisch denken
• 3.2.4 Milliennarisme ofte chiliasme
• 3.2.5 Bijbels fundamentalisme

En in de categorie "Bijbels fundamentalisme" heeft nog de subcategorieën:
(a) ?
(b) ?
(c) ?
(d) Literalisme
(e) ?
(f) Het idee dat ze altijd het gelijk aan hun kant hebben

Gotta catch 'em all!

Maar goed, je geeft dus al aan dat dat zwart-witte wij zij-denken ingebakken zit in je religie, met je rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Wil je nog wat vertellen over je geloof, zodat we het hele lijstje kunnen invullen?
  donderdag 12 januari 2012 @ 11:24:59 #261
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_106716763
quote:
Ik heb haar nooit durven vragen of het ook een meerwaarde heeft tegenover andere menselijke antwoorden op metafysische vragen.
Moet dat dan als je zegt dat de Bijbel waardevol is?
  donderdag 12 januari 2012 @ 11:40:27 #262
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_106717259
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 11:24 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Moet dat dan als je zegt dat de Bijbel waardevol is?
Nee, maar wel als je claimt dat de bijbel buitengewoon het bestuderen waard is, boven die ander boeken. Dan zou het wel interessant zijn de meerwaarde van het boek te vermelden.
  donderdag 12 januari 2012 @ 19:08:32 #263
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_106731954
Zo'n claim is inderdaad moeilijk objectief te onderbouwen.
Maar het is wel een feit dat in de geesteswetenschappen de ene tekst nu eenmaal meer aandacht krijgt dan de andere. Dat hangt niet zelden samen met de mate waarin men een tekst waardevol vindt en de mate waarin in de geschiedenis de tekst waardevol is geacht. Volgens mij moet je daar niet te veel achter zoeken.
pi_106838398
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 18:26 schreef falling_away het volgende:

[..]

Dat antwoord kan ik je al geven.. volgens de JG's is bloed heilig en dient het dus niet tot je genomen te worden nadat het het lichaam heeft verlaten, zelfs niet je eigen bloed.

Leuk detail: De JG's weigeren niet per definitie medicijnen waar bloedfracties inzitten (zoals hemoglobine) waarvoor wel menselijk bloed nodig is. Maar getuigen mogen absoluut geen bloed doneren. beetje dubbele standaard.
Waar staat dan dat het gaat over bloed dat het lichaam verlaten heeft?
Gegroet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')