abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106161707
Ha, leuk dat CUL.. Zojuist met lief overeengekomen dat er perenbrandy en kaas bij de Sligro gekocht moet worden straks. Vanavond kaasfondue dus! :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_106162563
Ik krijg steeds meer zin in die kaasfondue :9~ ! Enne, de alcohol verdampt toch wel (in elk geval het merendeel)? Ben zelf zwanger, dus mag het ook niet :'(

Een fatsoenlijke kaasboer hebben we hier helaas niet, er is wel een markt, maar geen idee hoe de kaasboer daar is, Normaal gesproken is er op zaterdag trouwens ook een biologisch marktje (nou ja: drie kramen), daar is ook weleens een kaasboer, dus als die er is, kan ik daar eens kijken.
pi_106162615
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 12:54 schreef minilot het volgende:
Ha, leuk dat CUL.. Zojuist met lief overeengekomen dat er perenbrandy en kaas bij de Sligro gekocht moet worden straks. Vanavond kaasfondue dus! :)
Oeh! dat klinkt lekker!

Ik heb één keer in m'n leven gekaasfondued, met studenten en goedkope kaas. Ik denk dat het daarom was dat ik het niet heel lekker vond. Wellicht binnenkort een keer overdoen.. moet je er overigens echt een fondueset voor hebben? Of zijn er ook andere opties? :')
Ja doei.
  donderdag 29 december 2011 @ 13:20:18 #204
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_106162634
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 13:18 schreef Bleie het volgende:
Een fatsoenlijke kaasboer hebben we hier helaas niet, er is wel een markt, maar geen idee hoe de kaasboer daar is, Normaal gesproken is er op zaterdag trouwens ook een biologisch marktje (nou ja: drie kramen), daar is ook weleens een kaasboer, dus als die er is, kan ik daar eens kijken.
Kaasboeren op de markt weten over 't algemeen veel van kaas hoor :)

quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 13:19 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb één keer in m'n leven gekaasfondued, met studenten en goedkope kaas. Ik denk dat het daarom was dat ik het niet heel lekker vond. Wellicht binnenkort een keer overdoen.. moet je er overigens echt een fondueset voor hebben? Of zijn er ook andere opties? :')
Gewone pan kan ook, je moet alleen iets hebben om het goed warm te houden. Als het afkoelt wordt 't heel snel een grote klont.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
  donderdag 29 december 2011 @ 13:30:53 #205
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_106163050
Kaasboeren op de markt doen niet onder voor een kaasboer met een winkel.
Veel kaasboeren zijn juist de markt op gegaan omdat de huur van een pand amper nog te betalen is en de concurrentie van de supermarkten te groot.
De marktverkoper is in elk geval een echte vakman, soms hebben ze ook nog websites waar je bestellingen kan plaatsen, geef je een ophaalpunt aan en haal je het in je eigen plaats op de marktdag op.
Sowieso kan je aan de kraam ook een bestelling doen voor kazen die hij niet bij zich heeft maar dan moet je er wat langer op wachten.
Zoek anders even op markt [woonplaats] welke kaasboer er in jouw woonplaats is.

quote:
0s.gif Op
donderdag 29 december 2011 13:19 schreef motorbloempje het volgende:

moet je er overigens echt een fondueset voor hebben? Of zijn er ook andere opties? :')
Gewone pan kan maar een geëmailleerde pan is wel aan te raden ivm. aankoeken.
Ik had laatst ook niet zo'n zin om m'n fonduepan te pakken dus heb het gewoon in een steelpannetje gedaan.
Af en toe weer even het gasfornuis op om weer wat op te warmen.. ging prima.
pi_106163093
Ah, puik! Onze eettafel staat toch in de keuken, dus da's lekker makkelijk :P

Straks bij de lunch iig wat camembert met knoflook en tijm in de oven, voor bij het verse volkorenbrood, en dan daar lekker in dopen!
Ja doei.
pi_106165886
He piet, de zwezerik was gelukt. Hij was heel mooi stevig gegaard van de marinade (anderhalf uur) zonder de binnenkant te garen, alleen was het ontvliezen wel heel erg lastig. Ik had een andere geblancheerd in een kruidenbouillon, en daarbij ging het iet makkelijker. Maar ik wist ook niet zo goed hoever ik daarmee kon gaan en had niet mijn scherpste mes gepakt. Dat zou ik de volgende keer beter doen.

Uiteindelijk had ik vier stukken in dus twee verschillende voorbehandelingen, die we op 3 verschillende manieren hebben klaargemaakt (het was niet zo'n etentje waarbij je aan tafel zit te wachten tot je een mooi opgemaakt bord voorgezet krijgt. We hebben ze allemaal echter zonder bloem op maximaal vuur gebakken. Dan gaat die helemaal openstaan, als je hem heel laat krijg je ook een korstje (hij was goed gedroogd onder een gewicht) en is de binnenkant net aan. Dan wordt die wel wat minder toegankelijk, niet voor de truttige vleeseter zeg maar, maar ik vond het denk ik nog wel een stukje lekkerder dan zo'n wat subtieler plakje met een bloemkorstje.

Dus bedankt voor je tips, ook al heb ik ze niet totaal nagevolgd, ze hebben wel bijgedragen aan een fraai eindresultaat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_106177528
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 13:18 schreef Bleie het volgende:
Ik krijg steeds meer zin in die kaasfondue :9~ ! Enne, de alcohol verdampt toch wel (in elk geval het merendeel)? Ben zelf zwanger, dus mag het ook niet :'(
Nee. Tegenwoordig wordt er zelfs aan getwijfeld of alcohol bij koken wel grotendeels verdampt. Kaasfondue kook je niet door, daarbij zou ik er zeker niet vanuit gaan dat je de alcohol kwijtraakt.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_106177692
Nu heb ik zin in kaasfondue :+
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  donderdag 29 december 2011 @ 19:50:19 #210
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_106177799
quote:
14s.gif Op donderdag 29 december 2011 14:47 schreef Weltschmerz het volgende:
He piet, de zwezerik was gelukt. Hij was heel mooi stevig gegaard van de marinade (anderhalf uur) zonder de binnenkant te garen, alleen was het ontvliezen wel heel erg lastig. Ik had een andere geblancheerd in een kruidenbouillon, en daarbij ging het iet makkelijker. Maar ik wist ook niet zo goed hoever ik daarmee kon gaan en had niet mijn scherpste mes gepakt. Dat zou ik de volgende keer beter doen.

Uiteindelijk had ik vier stukken in dus twee verschillende voorbehandelingen, die we op 3 verschillende manieren hebben klaargemaakt (het was niet zo'n etentje waarbij je aan tafel zit te wachten tot je een mooi opgemaakt bord voorgezet krijgt. We hebben ze allemaal echter zonder bloem op maximaal vuur gebakken. Dan gaat die helemaal openstaan, als je hem heel laat krijg je ook een korstje (hij was goed gedroogd onder een gewicht) en is de binnenkant net aan. Dan wordt die wel wat minder toegankelijk, niet voor de truttige vleeseter zeg maar, maar ik vond het denk ik nog wel een stukje lekkerder dan zo'n wat subtieler plakje met een bloemkorstje.

Dus bedankt voor je tips, ook al heb ik ze niet totaal nagevolgd, ze hebben wel bijgedragen aan een fraai eindresultaat.
Goed te horen
Nu nog meer mensen zover krijgen dat ze ook eens zwezerik gaan eten, en nog beter, zelf maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_106177824
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 19:44 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Nee. Tegenwoordig wordt er zelfs aan getwijfeld of alcohol bij koken wel grotendeels verdampt. Kaasfondue kook je niet door, daarbij zou ik er zeker niet vanuit gaan dat je de alcohol kwijtraakt.
Dan maar alcoholvrije kaasfondue... Zou dat ook lekker zijn?
  donderdag 29 december 2011 @ 19:59:33 #212
45206 Pietverdriet
pi_106178210
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 19:50 schreef Bleie het volgende:

[..]

Dan maar alcoholvrije kaasfondue... Zou dat ook lekker zijn?
Je kan de wijn natuurlijk ook even een kwartiertje voorkoken voor je begint met fondue maken.
pi_106178604
Met een kwartiertje kook je de alcohol er nog steeds niet echt uit, voor zover ik heb begrepen.

Leuk om te lezen:
1. http://eetschrijven.blogspot.com/2008/09/alcohol-bij-het-koken.html
2. http://eetschrijven.blogspot.com/2010/10/volks.html
3. http://www.onnokleyn.nl/volk-hoofd/491-karbonaadjes-met-rode-wijn-en-mosterd.html --> "Alcohol verdampt weliswaar sneller dan water omdat het kookpunt lager ligt, maar na een half uur pruttelen is er nog 35 procent over. En na flamberen, veelal beschouwd als de methode om de alcohol eruit te halen, is er nog 75 procent van de oorspronkelijke hoeveelheid over. Zo makkelijk geeft alcohol de geest niet! Lang sudderen helpt wel. Een uur of drie stoven laat nog een procent of 4 zitten"

Verder: kaasfondue past er vanavond na een bioscoopbezoek vol zelfgebakken brownies niet meer bij, maar we hebben wél alvast Comté, Gruyère, Vacherin en Calvados bij de Sligro gekocht voor een andere keer. :Y)

[ Bericht 7% gewijzigd door minilot op 29-12-2011 20:17:03 ]
pi_106179630
Ik vind zwezerik erg lekker. :9 Net als bloedworst en kalfslever. :9 Allemaal nog nooit zelf gemaakt, though. :@ Ik doe er LHO ook geen plezier mee.
pi_106184228
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 20:08 schreef minilot het volgende:
Met een kwartiertje kook je de alcohol er nog steeds niet echt uit, voor zover ik heb begrepen.

Leuk om te lezen:
3. http://www.onnokleyn.nl/volk-hoofd/491-karbonaadjes-met-rode-wijn-en-mosterd.html --> "Alcohol verdampt weliswaar sneller dan water omdat het kookpunt lager ligt, maar na een half uur pruttelen is er nog 35 procent over. En na flamberen, veelal beschouwd als de methode om de alcohol eruit te halen, is er nog 75 procent van de oorspronkelijke hoeveelheid over. Zo makkelijk geeft alcohol de geest niet! Lang sudderen helpt wel. Een uur of drie stoven laat nog een procent of 4 zitten"

Dus destilleren werkt helemaal niet?
eten!!!
  donderdag 29 december 2011 @ 22:12:34 #216
45206 Pietverdriet
pi_106184342
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 22:10 schreef janatwork het volgende:

[..]

Dus destilleren werkt helemaal niet?
My thoughts exactly
  donderdag 29 december 2011 @ 22:28:39 #217
45 SiGNe
pi_106185054
Bij destileren wordt de damp opgevangen en weer teruggekoeld waardoor het eindproduct puurder is dan het beginproduct, het zegt niets over hoeveel alcohol er nog in het beginproduct overblijft.
  donderdag 29 december 2011 @ 22:30:31 #218
45206 Pietverdriet
pi_106185153
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 22:28 schreef SiGNe het volgende:
Bij destileren wordt de damp opgevangen en weer teruggekoeld waardoor het eindproduct puurder is dan het beginproduct, het zegt niets over hoeveel alcohol er nog in het beginproduct overblijft.
Als er zoveel in het beginproduct blijft zitten zou je langer destileren om het er uit te krijgen.
  donderdag 29 december 2011 @ 22:33:42 #219
45 SiGNe
pi_106185323
Precies, daarom kan je de alcohol er bij sudderen wel uit krijgen en bij flamberen en even pruttelen niet.

Of vat ik de zin "Dus destileren werkt helemaal niet" verkeerd op en wordt er kort pruttelen bedoeld?
pi_106185489
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 20:08 schreef minilot het volgende:

Leuk om te lezen:

Verder: kaasfondue past er vanavond na een bioscoopbezoek vol zelfgebakken brownies niet meer bij, maar we hebben wél alvast Comté, Gruyère, Vacherin en Calvados bij de Sligro gekocht voor een andere keer. :Y)
Interessante links! Ik had weleens gelezen dat de alcohol niet helemaal verdampt, maar wist eigenlijk niet goed hoe dat nou zat. Toch maar zonder wijn proberen dan, want het gaat niet om een scheutje, en kaasfondue laat je inderdaad niet uren sudderen.
pi_106185704
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 22:36 schreef Bleie het volgende:

[..]

Interessante links! Ik had weleens gelezen dat de alcohol niet helemaal verdampt, maar wist eigenlijk niet goed hoe dat nou zat. Toch maar zonder wijn proberen dan, want het gaat niet om een scheutje, en kaasfondue laat je inderdaad niet uren sudderen.
Of wat piet zegt de wijn vooraf even koken/'sudderen', gaat erom dat het grootste gedeelte eruit is.
Het gaat toch voornamelijk om de smaak, zonde omdat dan weg te laten.

Helemaal alcoholvrij is sowieso een utopie. Drink appelsap of eet druiven en alcohol zal zich ook in het lichaam vormen.
pi_106185730
Tss, voorstel van manlief: dan eten jij en peuter toch een kaassoufflé, terwijl wij lekker kaasfonduen?
pi_106185778
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 22:41 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Of wat piet zegt de wijn vooraf even koken/'sudderen', gaat erom dat het grootste gedeelte eruit is.
Het gaat toch voornamelijk om de smaak, zonde omdat dan weg te laten.

Helemaal alcoholvrij is sowieso een utopie. Drink appelsap of eet druiven en alcohol zal zich ook in het lichaam vormen.
Ja, maar van een halve liter wijn blijft er dan wel erg veel over.
  donderdag 29 december 2011 @ 22:44:25 #224
45 SiGNe
pi_106185871
2 pannetjes maken zou ik dan doen.. kaassoufflé vergelijken met kaasfondue :o
pi_106185930
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 22:42 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ja, maar van een halve liter wijn blijft er dan wel erg veel over.
Hoe bedoel je?
pi_106187674
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Goed te horen
Nu nog meer mensen zover krijgen dat ze ook eens zwezerik gaan eten, en nog beter, zelf maken.
Zwezerik klaarmaken staat hoog op mijn todo lijst. Laatst wilde ik het bij de Sligro meenemen, maar ik schrok nogal van de prijs (iets van 36¤ de kilo) en heb het toen maar niet gedaan. Klopt het dat het zo duur is?
  donderdag 29 december 2011 @ 23:32:17 #227
45206 Pietverdriet
pi_106188048
Jep, klopt wel
Ik moet zeggen dat ik vaker kies voor foie grass
  donderdag 29 december 2011 @ 23:36:34 #228
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_106188216
misschien een rare vraag piet. Maar hoe maak ik kipfilet GOED klaar?
Ik gebruik nu noodgedwongen maar kippedij-filet omdat kipfilet niet te vreten is...

Hoe hou je het mals? Weet jij dat?

Thanks!
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  donderdag 29 december 2011 @ 23:41:43 #229
45206 Pietverdriet
pi_106188416
Optie 1. Blijf lekker bij dijfilet, dat is sappiger.
Optie 2. Je kan de filets omwikkelen met ontbijtspek, dan blijven ze ook sappig bij het bakken.
  donderdag 29 december 2011 @ 23:48:08 #230
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_106188722
oke, bedankt piet!
Ecosia
  donderdag 29 december 2011 @ 23:50:55 #231
45 SiGNe
pi_106188851
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 23:36 schreef Jumparound het volgende:
misschien een rare vraag piet. Maar hoe maak ik kipfilet GOED klaar?
Ik gebruik nu noodgedwongen maar kippedij-filet omdat kipfilet niet te vreten is...

Hoe hou je het mals? Weet jij dat?

Thanks!
Kipfilet op een zacht vuur bakken, werkt hier altijd goed.
Even op hoog vuur aanbraden en daarna vuur laag zetten.
de kwaliteit van je kip scheelt trouwens ook, kipfilet van de Super de Boer en de AH krijg ik ook nooit goed mals, Kipfilet van de Jumbo en C1000 weet ik bijna perfect te braden.

Als ik blokjes kipfilet nodig heb in een smoorgerechtje (knorr tandoori enzo) doe ik de creme fraiche er al bij als de kip nog maar net wit gekleurd is (en dus nog rauw van binnen), in de saus gaart de kip dan verder waardoor het ook sappig en mals blijft.
  vrijdag 30 december 2011 @ 00:17:53 #232
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_106189915
en bij hele kip uit de oven? dan wordt ie ook altijd droog... (de kipfilet dan hey :) )
Ecosia
  vrijdag 30 december 2011 @ 00:22:22 #233
45 SiGNe
pi_106190090
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 00:17 schreef Jumparound het volgende:
en bij hele kip uit de oven? dan wordt ie ook altijd droog... (de kipfilet dan hey :) )
Hele kip heb ik geen ervaring mee, wel met kipfilets van de AH (Pesto/parmazaan en Geitenkaas/caramelsaus), die doe ik 25 minuten op 180 graden in de oven en komen er ook nooit droog uit.

Ik heb op mijn combi-oven ook een crisp-stand, dan wordt de oven, grill en magnetron gebruikt in combinatie met een speciale crispplaat, dan duurt het 6,5minuten voor een kipfiletje maar dan is het wel droog.
  vrijdag 30 december 2011 @ 00:25:39 #234
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_106190245
quote:
Op zijn Chinees. Eerst pocheren in meestersaus, daarna rustig af laten koelen en dan voor het korstje nog even in de oven. Succes verzekerd. Geen droge kip, zelfs niet als het een plofkip is. :-)

Kip in Meestersaus
pi_106190483
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 00:25 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Op zijn Chinees. Eerst pocheren in meestersaus, daarna rustig af laten koelen en dan voor het korstje nog even in de oven. Succes verzekerd. Geen droge kip, zelfs niet als het een plofkip is. :-)

[ link | afbeelding ]
Kip in Meestersaus
Zo ga ik het de volgende keer doen, klinkt erg lekker.
  vrijdag 30 december 2011 @ 00:46:09 #236
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_106190901
Mooi zo. Laat je dan weten of het beviel? :-)
pi_106194106
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 22:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

My thoughts exactly
Er staat nergens dat alcohol door koken helemáál niet vermindert, alleen dat je de alcohol bij lange na niet uit een halve fles wijn kunt krijgen door het even een kwartiertje te laten pruttelen.

Zie inderdaad SiGNEs stukje over destilleren: da's nou niet bepaald een manier om bliksemsnel heel veel alcohol uit een vloeistof te trekken. Het lukt wel, alleen is het een langdurig en nogal specifiek proces.
pi_106194436
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 22:45 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Ik was alweer offline. Wat ik bedoel is dit: nu ik zwanger ben, durf ik het best aan om een pan pastasaus, die 3 uur of meer staat te pruttelen met een flinke scheut rode wijn erdoor te eten, maar kaasfondue met een halve liter wijn, die je hoogstens een kwartiertje laat koken (en waar dan dus kennelijk pas 40% van de alcohol van verdampt is), dat lijkt me niet zo'n goed plan.

Ik ga maar gewoon heel iets anders koken geloof ik, en die kaasfondue houden ze dan wel tegoed :)
  vrijdag 30 december 2011 @ 08:40:21 #239
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_106194587
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 00:25 schreef RobinOok het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]
Kip in Meestersaus
kijk, dit ziet er lekker uit!
Ik ga hier maar eens mee aan de slag :)
Ecosia
  vrijdag 30 december 2011 @ 08:53:48 #240
45206 Pietverdriet
pi_106194690
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 06:49 schreef minilot het volgende:

[..]

Er staat nergens dat alcohol door koken helemáál niet vermindert, alleen dat je de alcohol bij lange na niet uit een halve fles wijn kunt krijgen door het even een kwartiertje te laten pruttelen.

Zie inderdaad SiGNEs stukje over destilleren: da's nou niet bepaald een manier om bliksemsnel heel veel alcohol uit een vloeistof te trekken. Het lukt wel, alleen is het een langdurig en nogal specifiek proces.
als ik een fles wijn een half uur laat koken zit er niet alleen geen alcohol meer in het pannetje, er zit helemaal niets meer in behalve een verkoolde rest.
De specs hebben het over het stoven met wijn en dan de restalcohol, das wat anders dan inkoken.
pi_106195013
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2011 08:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

als ik een fles wijn een half uur laat koken zit er niet alleen geen alcohol meer in het pannetje, er zit helemaal niets meer in behalve een verkoolde rest.
De specs hebben het over het stoven met wijn en dan de restalcohol, das wat anders dan inkoken.
Dat gaat bij mij zo snel niet! Maar ik snap je punt.
Toch, is zoveel vloeistof na een kwartier bij jou al zover ingekookt? Kaboutergasfornuisje, moet ik dan toch eens iets aan doen. :)
pi_106195957
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2011 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Goed te horen
Ja, het viel me ook heel erg mee in de categorie 'vies werkje'. Als ik een kater heb ben ik daar best gevoelig voor. Het lijkt in de verte wel een beetje op een hersenhelft, maar het is niet afschrikwekkend of zo. Een mooi schoon product uit een ingevroren vacuümzak. Het is alleen beetje week en er komt een wat weëe lucht af, maar niet sterk. Ook het vliesje en de zenen zijn niet vies, slechts lastig.

Het werk gaat hem vooral zitten in de voorbereiding, wat wel prettig is bij kerstdiners en dergelijke. Het is ook niet eens zoveel werk, je moet alleen vaak er korte tijd iets aan doen. Even het water verversen bij het spoelen, dat soort dingen, en dan kun je weer wat anders gaan doen. Dus het is lastig als je lang de deur uit wil, maar de netto voorbereidingstijd is opgeteld een 20 minuten als je nauwgezet ontvliest en het bakken is vijf minuten.
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 23:23 schreef FigureBirdStars het volgende:

[..]

Zwezerik klaarmaken staat hoog op mijn todo lijst. Laatst wilde ik het bij de Sligro meenemen, maar ik schrok nogal van de prijs (iets van 36¤ de kilo) en heb het toen maar niet gedaan. Klopt het dat het zo duur is?
Volgens mij is dat vrij normaal, ik had nog even wat prijzen opgezocht om dat ik niet wist of ik wel hartzwezerik had. De mijne was onder de 30, ik vind dat niet heel veel voor een delicatesse. Je kunt het ook best klein serveren, zeker als je het met paddestoelen doet of zo, het heeft verder ook niet zo heel veel nodig.

Ik had het er met de slager over, maar dat was zo'n biologische ketenslager en niet zo'n heel ambachtelijke, prima verder, maar het aanwezige winkelpersoneel kon er niet zo heel veel over vertellen. Die krijgen dat dan gewoon van een verwerkingsbedrijf die het keurig inpakt en invriest, want zij kopen een heel kalf. Per heel dier inkopen is namelijk ook een aspect van biologisch, voor hun is het dus min of meer een restproduct. Misschien dat het daarom relatief goedkoop was. In Frankrijk is het vrij duur, daar is het ook echt een gewilde klassieker en van YT kreeg ik de indruk dat iedereen daar de standaardbereiding wel kent.

Je hebt ook lamszwezerik, en dat schijnt bij islamitsche slagers bijna voor niks weg te gaan, is ook gewoon een lekkernij in Frankrijk, zij het lager aangeschreven dan kalfszwezerik. Kalfszwezerik misschien ook wel. Gewoon een keer doen dus, je hebt dit topic, en je hebt YT voor de visuele ondersteuning, dan weet je hoe het eruit ziet en eruit moet gaan zien, en dat helpt ook vind ik.
pi_106196028
quote:
Meestal liggen kippen met de borst omhoog in de oven, maar omdat het meeste vet op de rug zit kan je haar beter andersom leggen. Met de rug omhoog bedruipt een kip zichzelf. Wat ook helpt is een uurtje van tevoren de kip van binnen en van buiten te zouten. En voordat ie de oven in gaat helemaal inpakken in (ontbijt)spek. Wat ik regelmatig doe:

Kip een uurtje van tevoren van binnen en van buiten zouten en peperen.
1 citroen wassen en samen met een halve bol knoflook pocheren en laten afkoelen.
Citroen met een vork rondom inprikken, knoflookteentjes van de schilletjes ontdoen.
Duw de knoflook met de citroen en een paar takken verse rozemarijn in de buikholte.
Kip insmeren met olijfolie, inpakken met spek en met de rug omhoog in een ruime ovenschaal leggen.

Oven op 200 graden, kip in het midden. Na 25 minuten terugdraaien na 170 graden. Na nog eens 40 minuten kip er uithalen en spek verwijderen. Poten, filets en medaillons lossnijden.De buik leeghalen, de rozemarijn bij het braadvet in de ovenschaal doen, knoflook bewaren, citroen uitknijpen boven de ovenschaal. Daarna de losgesneden stukken kip met de snijkant naar onderen terugleggen in de schaal.

Zet nu de schaal nog 10 minuten in de oven. Met de zacht geworden knoflook kun je de kip insmeren. Het spek is als het goed is krokant en kan gebruikt worden in een salade, of bijvoorbeeld worden verkruimeld over gebakken aardappelen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2011 10:24:09 ]
  vrijdag 30 december 2011 @ 10:22:09 #244
45206 Pietverdriet
pi_106196112
Beter idee
Neem geen hele kip maar vleugels en/of poten cq drumsticks en dijen
Leg aardappels aan stukken gesneden op een bakplaat.
Kruid je kipdelen en leg deze op de aardappels
Zet in de oven bij 200 graden voor ongeveer een uur.
De aardappels zuigen het afdruipende kippenvet op en smaken heerlijk naar kip.
  vrijdag 30 december 2011 @ 13:46:46 #245
45 SiGNe
pi_106202281
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 08:17 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ik was alweer offline. Wat ik bedoel is dit: nu ik zwanger ben, durf ik het best aan om een pan pastasaus, die 3 uur of meer staat te pruttelen met een flinke scheut rode wijn erdoor te eten, maar kaasfondue met een halve liter wijn, die je hoogstens een kwartiertje laat koken (en waar dan dus kennelijk pas 40% van de alcohol van verdampt is), dat lijkt me niet zo'n goed plan.

Ik ga maar gewoon heel iets anders koken geloof ik, en die kaasfondue houden ze dan wel tegoed :)
Met een (appel)cider kan het ook al lijkt het me met wijn toch lekkerder.
  vrijdag 30 december 2011 @ 13:55:11 #246
45 SiGNe
pi_106202626
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 10:18 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Meestal liggen kippen met de borst omhoog in de oven, maar omdat het meeste vet op de rug zit kan je haar beter andersom leggen. Met de rug omhoog bedruipt een kip zichzelf. Wat ook helpt is een uurtje van tevoren de kip van binnen en van buiten te zouten. En voordat ie de oven in gaat helemaal inpakken in (ontbijt)spek. Wat ik regelmatig doe:
IK zag toevallig gister een aflevering van James May's Man Lab waarin ze een kerstkalkoen gingen klaarmaken.
Nu is James May geen topkok maar hij zei dat als je de kalkoen met de borst omlaag in een ovenschaal doet dat alle vetten en sappen in de borst gaan zitten waardoor je dar erg mals vlees krijgt.

Hij vertelde ook dat veel mensen de kalkoen eerst op een kant branden en halverwege omdraaien (en dan met spek bekleden) maar dat het voor de sappen beter is om de kalkoen in te pakken in zilverfolie.
Een kalkoen van 6 kilo (12-13 personen) moest 3,5 uur de oven in, daar hadden ze ook nog een berekening voor maar die ben ik even vergeten.

Hoe dan ook ging het daar wel om een kalkoen en niet om een kip maar wie weet heb je er wat aan :)
  vrijdag 30 december 2011 @ 14:02:02 #247
45206 Pietverdriet
pi_106202893
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 13:55 schreef SiGNe het volgende:

[..]

IK zag toevallig gister een aflevering van James May's Man Lab waarin ze een kerstkalkoen gingen klaarmaken.
Nu is James May geen topkok maar hij zei dat als je de kalkoen met de borst omlaag in een ovenschaal doet dat alle vetten en sappen in de borst gaan zitten waardoor je dar erg mals vlees krijgt.

Hij vertelde ook dat veel mensen de kalkoen eerst op een kant branden en halverwege omdraaien (en dan met spek bekleden) maar dat het voor de sappen beter is om de kalkoen in te pakken in zilverfolie.
Een kalkoen van 6 kilo (12-13 personen) moest 3,5 uur de oven in, daar hadden ze ook nog een berekening voor maar die ben ik even vergeten.

Hoe dan ook ging het daar wel om een kalkoen en niet om een kip maar wie weet heb je er wat aan :)
Het was ook niet James May die de kalkoen deed, maar Oz Clarke
  vrijdag 30 december 2011 @ 14:26:37 #248
45 SiGNe
pi_106203827
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2011 14:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het was ook niet James May die de kalkoen deed, maar Oz Clarke
Da's waar, James sneed 'm alleen aan :)
Al kwam ie wel met de tip om de kalkoen op de borst te leggen en in folie te doen.
pi_106212131
er is zeker geen manier om net aangebrande erwtensoep te redden he? -O-
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  vrijdag 30 december 2011 @ 18:04:14 #250
45206 Pietverdriet
pi_106212173
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 18:03 schreef Mirjam het volgende:
er is zeker geen manier om net aangebrande erwtensoep te redden he? -O-
Afgieten en even proeven of ie verbrand smaakt. Zo ja, weg ermee.
  vrijdag 30 december 2011 @ 18:05:35 #251
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_106212214
Ja, en dan vooral niet roeren!
pi_106212227
;(
  vrijdag 30 december 2011 @ 18:06:02 #253
45206 Pietverdriet
pi_106212228
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 18:05 schreef RobinOok het volgende:
Ja, en dan vooral niet roeren!
Voor dat je hem afgiet
pi_106212258
hij smaakt een beetje aangebrand, je vraagt je zeg maar af wat het is dfat je proeft
  vrijdag 30 december 2011 @ 18:09:51 #255
45 SiGNe
pi_106212363
Misschien gerookt spek erbij zodat je denkt dat de smaak daarvandaan komt?

Of met rijst en sambal eten om de smaak te verbergen:
http://www.smulweb.nl/rec(...)-met-rijst-en-sambal
  vrijdag 30 december 2011 @ 18:10:51 #256
45206 Pietverdriet
pi_106212397
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 18:06 schreef Mirjam het volgende:
hij smaakt een beetje aangebrand, je vraagt je zeg maar af wat het is dfat je proeft
Tja mijn oma had de hongerwinter meegemaakt, die had het opgegeten. Toen twee weken terug mijn zuurvlees niet lekker was ben ik naar de Balkan gegaan.
Ik zou het weggooien, echt gezond is het ook niet.
pi_106212418
le fu ;(
  vrijdag 30 december 2011 @ 18:13:37 #258
45206 Pietverdriet
pi_106212492
Is gebeurd mirjam, niets aan te doen.
pi_106231518
There's no use crying over spilt milk. ;(
  zaterdag 31 december 2011 @ 09:58:06 #260
45206 Pietverdriet
pi_106237599
Spilled en spilt, allebei goed, mijn Leraar Engels zou er gek van worden.
  † In Memoriam † zaterdag 31 december 2011 @ 10:05:55 #261
91830 MaximusTG
pi_106237753
Das vergelijkbaar met het Nederlandse woei/waaide.
  zaterdag 31 december 2011 @ 15:29:44 #262
298937 phusician
wees wijs dan doe je goed
pi_106249685
Piet mag ik je vragen hoe ik een appelbeignet weer warm kan krijgen?
pi_106249722
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 15:29 schreef phusician het volgende:
in de magnetron? :D :@
  zaterdag 31 december 2011 @ 15:31:31 #264
45206 Pietverdriet
pi_106249780
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 15:29 schreef phusician het volgende:
Op wat Bakpapier in de oven
  zaterdag 31 december 2011 @ 15:32:23 #265
45206 Pietverdriet
pi_106249819
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 15:30 schreef Mirjam het volgende:

[..]

in de magnetron? :D :@
Magnetron maakt hem van binnen warm, dan heb je kokend hete appels in een slappe korst.
  zaterdag 31 december 2011 @ 15:33:58 #266
298937 phusician
pi_106249889
ja precies. magnetron lijkt mij geen goed idee, op welke temperatuur Piet en hoe lang voor 1 beignet?
  zaterdag 31 december 2011 @ 15:35:43 #267
45206 Pietverdriet
pi_106249956
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 15:33 schreef phusician het volgende:
ja precies. magnetron lijkt mij geen goed idee, op welke temperatuur Piet en hoe lang voor 1 beignet?
Zou 125 graden doen, en hoe lang, dat ligt aan je oven. Gewoon even in de gaten houden en voelen.
Ligt er ook aan hoe koud die is en hoe warm je hem wilt hebben. Koelkastkoud of kamer temp scheelt een 16 graden.
  zaterdag 31 december 2011 @ 15:42:34 #268
298937 phusician
pi_106250269
o dank je wel dan komt het wel goed, een prettig uiteinde
pi_106261387
Hai Piet, ik heb mango, framboos (beide diepvries) en rode bessen(vers). Ik wilde daar roomboterbladerdeegbakjes mee vullen. Is het lekkerder icm met banketbakkersroom of slagroom en kan ik de vruchten nog bewerken of het beste er rauw op doen?
  zaterdag 31 december 2011 @ 20:26:03 #270
45206 Pietverdriet
pi_106261773
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 20:12 schreef lirpA het volgende:
Hai Piet, ik heb mango, framboos (beide diepvries) en rode bessen(vers). Ik wilde daar roomboterbladerdeegbakjes mee vullen. Is het lekkerder icm met banketbakkersroom of slagroom en kan ik de vruchten nog bewerken of het beste er rauw op doen?
Lijkt je het niet lekkerder daar een mousse van te maken? Anders zou ik eerder banketbakkers room gebruiken, minder machtig, hoewel slagroom, mits niet spuitbus, wel lekkerder.
pi_106261883
De slagroom komt niet uit een spuitbus. Zou je de mousse dan ergens mee serveren? En is mousse te doen als ik het nooit eerder heb gedaan? Ik ben meer een taartenbakker dan dessertmaker. Bedankt voor je supersnelle reactie!
  zaterdag 31 december 2011 @ 20:37:20 #272
45206 Pietverdriet
pi_106262078
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 20:30 schreef lirpA het volgende:
De slagroom komt niet uit een spuitbus. Zou je de mousse dan ergens mee serveren? En is mousse te doen als ik het nooit eerder heb gedaan? Ik ben meer een taartenbakker dan dessertmaker. Bedankt voor je supersnelle reactie!
Wanneer wil je het serveren?
pi_106262181
Vanavond, rond enen. Maar als mousse veel lekkerder is, dan komt het bij de nieuwjaarsbrunch
  zaterdag 31 december 2011 @ 20:42:10 #274
45206 Pietverdriet
pi_106262206
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 20:41 schreef lirpA het volgende:
Vanavond, rond enen. Maar als mousse veel lekkerder is, dan komt het bij de nieuwjaarsbrunch
Geen mousse gaan maken dan maar! Krijg en niet zo snel voor elkaar en er zit nogal wat werk in.
pi_106262313
Ok dank je. Vruchten onbewerkt?
  zaterdag 31 december 2011 @ 20:48:00 #276
45206 Pietverdriet
pi_106262360
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2011 20:46 schreef lirpA het volgende:
Ok dank je. Vruchten onbewerkt?
Hooguit wat suiker
pi_106263035
Super bedankt, de beste wensen alvast. Op nog 8 jaren vraag Piet.
pi_106275343
Geïnspireerd door dit topic heb ik rundvleeskroketten gemaakt, en ze ongepaneerd in de vriezer gegooid. Als ik nu een paar wil klaarmaken moet ik ze dan eerst laten ontdooien of meteen paneren en frituren?

Die van de fabriek kan je natuurlijk vanuit de vriezer zo in de frituurpan doen. Ik denk niet dat het met zelfgemaakte anders is (hoewel ik ze ietsje dikker heb gemaakt), maar wat zijn jullie ervaringen?
  zondag 1 januari 2012 @ 13:56:04 #279
45206 Pietverdriet
pi_106275439
Ik zou ze eerst tenminste gedeeltelijk ontdooien, anders vriest je ei voor het je paneermeel kleeft, en je kan er geen paneermeel op plakken voor je ze door het ei haalt.
  zondag 1 januari 2012 @ 14:48:45 #280
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_106276506
Ik vries ze altijd bebloemd (of bemaizenaait) in. Dan haal ik ze bevroren en al door het losgeklopte eiwit en de (panko) paneer. Liefst twee keer, want als je ze niet goed paneert gaan ze lek in de frituur. Heb ze nog nooit eerst laten ontdooien. En heb ook nog nooit een mislukte kroket of bitterbal gehad.
  zondag 1 januari 2012 @ 14:51:22 #281
45206 Pietverdriet
pi_106276562
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 14:48 schreef RobinOok het volgende:
Ik vries ze altijd bebloemd (of bemaizenaait) in. Dan haal ik ze bevroren en al door het losgeklopte eiwit en de (panko) paneer. Liefst twee keer, want als je ze niet goed paneert gaan ze lek in de frituur. Heb ze nog nooit eerst laten ontdooien. En heb ook nog nooit een mislukte kroket of bitterbal gehad.
Vriest je ei niet? Als ik bevroren bladerdeeg inei bevriest het.
pi_106276565
Binnenkort toch maar weer eens kroketten maken dan. Ik had gezworen dat nooit meer te doen, maar de gelatine-methode moet het een stuk makkelijker maken. :Y
  zondag 1 januari 2012 @ 14:52:32 #283
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_106276583
quote:
1s.gif Op zondag 1 januari 2012 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vriest je ei niet? Als ik bevroren bladerdeeg inei bevriest het.
Nee, geen last van. Ik haal ze wel 1 voor 1 door het ei en paneer ze meteen. Dus niet eerst alle kroketten door het ei en dan de paneer. Missschien dat dat scheelt? Maar nee, gaat echt prima.
Deze kwamen zo uit de vriezer. (bebloemt, lees ik nu, dus niet bemaizenaait)

Croquettes
  zondag 1 januari 2012 @ 17:31:49 #284
45206 Pietverdriet
pi_106280406
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 14:52 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Nee, geen last van. Ik haal ze wel 1 voor 1 door het ei en paneer ze meteen. Dus niet eerst alle kroketten door het ei en dan de paneer. Missschien dat dat scheelt? Maar nee, gaat echt prima.
Deze kwamen zo uit de vriezer. (bebloemt, lees ik nu, dus niet bemaizenaait)

[ link | afbeelding ]
Croquettes
Ziet er goed uit. Hoe koud staat je vriezer?
  zondag 1 januari 2012 @ 17:41:52 #285
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_106280752
-18
pi_106285383
Heb ze half ontdooid tweemaal inge-eit en gepaneerd en ±6min gefrituurd op 175°. Ze waren lekker krokant en warm binnenin ^O^ , echter niet loeiheet. Maar ze waren wel een stuk minder smaakvol en veel vloeibaarder dan de ragout voor het invriezen. Volgende keer dus wat meer kruiderij en gelatine.
pi_106287465
Kruiden is écht de truc ja :Y En ik heb de garnalenkroketjes ook bevroren een 2e keer gepaneerd, dat ging idd prima ^O^
  zondag 1 januari 2012 @ 21:35:17 #288
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_106289836
Had je ze eerst gepaneerd en toen ingevroren en daarna nog eens gepaneerd?
pi_106289885
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 21:35 schreef RobinOok het volgende:
Had je ze eerst gepaneerd en toen ingevroren en daarna nog eens gepaneerd?
:Y
En toen de paneer op was de rest alleen bebloemd en toen ingevroren. Die ga ik een volgende keer af maken dus :)
pi_106311457
Piet, heb je voor mij een lekker recept voor pasta carbonara? Ik heb laatst macaroni carbonara bij iemand gegeten. Was heel lekker maar ik zoek nu dus zelf een recept :) Bij diegene zat er in: creme fraiche, hamblokjes, spekjes, ui en knoflook. De rest weet ik niet meer...
pi_106312551
creme fraiche vervangen door een scheutje room en 2 eieren (even samen losroeren), ham wordt spek.. Spek, ui, knof bakken, van het vuur halen, gekookte pasta er bij en dán de room en eieren er doorheen roeren, zorg dat het geen roerei wordt maar echt een sausje. Peterselie en parmezaan er over, ruim peper (en zout) en klaar. :9
pi_106312766
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 15:11 schreef Sunnythesun het volgende:
creme fraiche vervangen door een scheutje room en 2 eieren (even samen losroeren), ham wordt spek.. Spek, ui, knof bakken, van het vuur halen, gekookte pasta er bij en dán de room en eieren er doorheen roeren, zorg dat het geen roerei wordt maar echt een sausje. Peterselie en parmezaan er over, ruim peper (en zout) en klaar. :9
Heb je ook de hoeveelheden voor me? Het wordt de eerste keer dat ik het ga maken (hoeveel room, hoeveel spek, ui en knoflook e.d.) :@
  † In Memoriam † maandag 2 januari 2012 @ 15:18:23 #293
91830 MaximusTG
pi_106312788
NEEEEEEEEE!!! Geen room in pasta carbonara!!! :+

Als je simpelweg het recept dat je daar op hebt na wil maken hoef je alleen de ui en knoflook te fruiten in olijfolie, de spekjes zachtjes te bakken tot het vet gesmolten is en ze bruin beginnen te worden. De ham even meebakken. Creme fraiche, of roomkaas, kookroom, slagroom, whatever, erdoor en flink wat verse peper en zout erdoor.

Echte pasta carbonara maak je zo:

Pancetta bakken met wat knoflook. Pasta beetgaar koken. Ondertussen eieren loskloppen, mengen met parmezaanse kaas en pecorino en wat peper. Pasta bij pancetta. Van het vuur halen. Eieren en kaas mengsel erbij doen en goed roeren. Door de warmte van de pasta zal het ei voor een binding zorgen.
pi_106312844
Hoeveel personen?? O-) ;)

Dit is voor 2 personen iig:
- spaghetti (160-190 gr vers deeg is genoeg voor 2 personen, gedroogd moet je even kijken hoeveel dat moet zijn, ik gok altijd maar wat)
- spekjes (ik gebruik 1 dubbel bakje, dat is vrij veel maar ik hou wel van veel spek)
- 1 gesnipperd sjalotje
- 1 teen knoflook, gehakt of geperst
- 2 eieren
- scheutje room
- pecorino of parmezaan, geraspt, flinke berg
- peterselie
pi_106312867
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 15:18 schreef MaximusTG het volgende:

Pancetta bakken met wat knoflook. Pasta beetgaar koken. Ondertussen eieren loskloppen, mengen met parmezaanse kaas en pecorino en wat peper. Pasta bij pancetta. Van het vuur halen. Eieren en kaas mengsel erbij doen en goed roeren. Door de warmte van de pasta zal het ei voor een binding zorgen.
Ik vind het lekkerder met een tikje room, maar het hoeft idd niet :)
pi_106313889
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 15:18 schreef MaximusTG het volgende:

Als je simpelweg het recept dat je daar op hebt na wil maken hoef je alleen de ui en knoflook te fruiten in olijfolie, de spekjes zachtjes te bakken tot het vet gesmolten is en ze bruin beginnen te worden. De ham even meebakken. Creme fraiche, of roomkaas, kookroom, slagroom, whatever, erdoor en flink wat verse peper en zout erdoor.

O jee, het moet weer authentiek? Scoor dan meteen even een fatsoenlijke Parmezaan. Ik vind room er doorheen lekkerder.
  maandag 2 januari 2012 @ 15:48:02 #297
45206 Pietverdriet
pi_106313912
voor 4 personen
400 g Spaghetti
400 g Spek, gerookt, droog
4 grote Eieren
50 g Boter
Pout en Zeper
1 Snuf muskaat
2 teen knoflook
pecorino of parmezaan, geraspt, flinke berg
pi_106313971
Nog een tip voor een andere hele goeie pastasaus-iets?
  maandag 2 januari 2012 @ 15:55:58 #299
45206 Pietverdriet
pi_106314162
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 15:50 schreef _Loki het volgende:
Nog een tip voor een andere hele goeie pastasaus-iets?
Simpel en snel?
pi_106314333
Hoeft niet per sé, als het maar rond een uur of 7 klaar is als ik nu boodschappen ga doen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')