quote:
Op vrijdag 30 december 2011 14:01 schreef Leandra het volgende:[..]
Nah, ik weet niet hoe de prijzen in de regio Oss zijn, maar een vrijstaande jaren 30 woning voor 229.000 is in het gros van NL een koopje en daar hoort voor die prijs bij dat je er voor 50.000 tot 100.000 in moet verbouwen om het in perfecte staat te krijgen, maar als je dat goed doet dan heb je ook iets dat zelfs in deze dalende markt meer waard is dan je aankoopprijs plus je verbouwingskosten.
Ik heb in Delft veel klushuizen gezien, en wat ik vooral merkte is dat klushuizen standaard te duur in de verkoop werden gegooid. Ik heb daar grofweg twee verklaringen voor:
• Verkopers hopen op een persoon die de verbouwingskosten te laag inschat. Kijk, de kosten voor een nieuwe keuken of badkamer kan men nog inschatten, maar wat blijkt als leidingwerk echt moet worden omgelegd? Of elektra moet worden vernieuwd? Een kozijn rot blijkt te zijn (en dat niet direct heb gemerkt?). Er zijn bij klussen altijd tegenvallers, en makelaars hopen dat kopers die tegenvallers niet meenemen in hun uiteindelijke bod.
• Hypotheken. Een klushuis hoeft niet per se in een keer te worden opgeknapt. Je koopt feitelijk nu een goedkoop huis en je spaart vanzelf die andere verbouwingen bij elkaar. Zeker in een goede markt is een klushuis een mooie keus voor mensen die op dat moment niet hun hypotheek voor een soortgelijk af huis zouden kunnen krijgen op basis van hun inkomen. Want het huis stijgt dan toch in waarde terwijl kosten voor verbouwingen vaak niet evenredig meegaan met de huizenprijzen. In een dalende markt (zoals nu) gaat dat niet op.
In deze markt zou ik klushuizen laten liggen. Ja, een nieuwe keuken of badkamer kan nog prima, maar waarom een heel huis moeten opknappen? Of je moet het echt leuk lijken.