Graag voor doen dan want ik zie niet hoe een gelijk percentage over een gelijk bedrag kan afwijken.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 22:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zou het rekensommetje nog even maken, goed? Hetzelfde rentepercentage != evenveel rente.
Ik denk dat je het echt moet gaan uitrekenen....quote:Op zaterdag 7 januari 2012 01:40 schreef Leandra het volgende:
Je betaalt de volledige looptijd laten we zeggen 5% rente per jaar over 3 ton...
Je spaart per jaar ¤ 7.500,- waar je ook 5% rente op krijgt.
Hoeveel rente heb je het eerste jaar dan betaald, en hoeveel heb je ontvangen, en in het 10de jaar?
Moeilijk uit te rekenen hé?quote:Op zaterdag 7 januari 2012 01:40 schreef Leandra het volgende:
Je betaalt de volledige looptijd laten we zeggen 5% rente per jaar over 3 ton...
Je spaart per jaar ¤ 7.500,- waar je ook 5% rente op krijgt.
Hoeveel rente heb je het eerste jaar dan betaald, en hoeveel heb je ontvangen, en in het 10de jaar?
Bij de netto maandlasten moet je natuurlijk ook meerekenen wat je terugkrijgt over je gespaarde gedeelte. Je kan er weliswaar niet aanzitten maar het is wel vermogen. Het voordeel is dat je over die 74 euro die je niet meer als rentelast hoeft te rekenen nog steeds HRA krijgt, in dit geval een klein voordeel maar als je wat eigen vermogen hebt om in je spaar gedeelte te storten hebt kan dit vrij groot worden.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 01:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik denk dat je het echt moet gaan uitrekenen....
@stokkie:
Op 1 januari gaat je hypotheek in. 200.000 euro tegen 5% rente. Je betaalt dus jaarlijks 10.000 aan rente.
Om dit af te betalen, spaar je maandelijks zo'n 300 euro. Hoeveel rente heb je dan het eerste jaar gekregen? Iets meer dan 74 euro. *katching*.
Waar je trouwens vandaan haalt dat je maandlasten bij banksparen omlaag gaan, weet ik ook niet. Ik weet dat het prutsers zijn, bij de Rabobank, maar dit zullen ze je toch niet hebben wijsgemaakt? Ik heb het idee dat je niet helemaal precies weet wat een (bank-)spaarhypotheek inhoudt.
Toch bijzonder vreemd dan dat De Hypotheker tegen ons verteld dat het niet mogelijk is om die 30K in een nieuwe hypotheek te gooien.quote:Het verlies kan bij de nieuwe hypotheek worden opgeteld.
Een maat van me had een huis gekocht voor 195.000, Dit huis een halfjaar geleden verkocht voor 185.000 die 10.000 euro is in mindering gebracht van de totaal som van de nieuwe hypotheek die opnieuw is afgeslotenquote:Op zondag 8 januari 2012 00:03 schreef vosss het volgende:
[..]
Toch bijzonder vreemd dan dat De Hypotheker tegen ons verteld dat het niet mogelijk is om die 30K in een nieuwe hypotheek te gooien.
Hebben ze dan nu een hypotheek met NHG?quote:Op zondag 8 januari 2012 10:33 schreef von_manstein het volgende:
[..]
Een maat van me had een huis gekocht voor 195.000, Dit huis een halfjaar geleden verkocht voor 185.000 die 10.000 euro is in mindering gebracht van de totaal som van de nieuwe hypotheek die opnieuw is afgesloten
De maximale hypotheek som die hij kon opnemen samen met zijn vriendin is 240.000 euro.
Het nieuwe huis kost incl kk 230.000 euro kosten maar ze hebben een hypotheek van 240.000 afgesloten om die 10.000 euro verlies te compenseren.
Hij kon de restschuld mee nemen in zijn nieuwe hypotheek.
Ben benieuwd, laat je het resultaat weten?quote:Op zondag 8 januari 2012 13:42 schreef vosss het volgende:
Enige wat ik her en der lees is dat het gedeelte van de restschuld als het meegaat in een nieuwe hypotheek dat daar dan geen HRA over geldt.
Dat boeit me niet zoveel. Morgen gaan we eens binnenlopen hier bij wat banken en hypotheekadviseurs om te kijken wat zij zeggen
Ik gok van wel aangezien het bedrag onder de 325k zit.quote:Op zondag 8 januari 2012 12:42 schreef 81Renrew het volgende:
[..]
Hebben ze dan nu een hypotheek met NHG?
Ah, is die opbouw conform de verwachtingen? D.w.z. als je zo nog 27 jaar doorspaart dat je dan op ¤276.500,00 uitkomt qua spaarbedrag?quote:Op zondag 8 januari 2012 10:21 schreef junkiexp het volgende:
Verder hebben we een volledige spaarhypotheek, ik zag dat we nu op 10K zaten na 3 jaar sparen
ik denk van niet, omdat ze de restschuld meefinancieren en volgens mij kan dat niet met NHG. Ben wel benieuwd of het nou wel of niet kan met NHG.quote:Op zondag 8 januari 2012 14:02 schreef von_manstein het volgende:
[..]
Ik gok van wel aangezien het bedrag onder de 325k zit.
Maar verdere financiele details weet ik niet. (rest schulden buiten de oude hypotheek, beide salarissen e..d)
Klopt, dat is precies uitgerekend.quote:Op zondag 8 januari 2012 14:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Ah, is die opbouw conform de verwachtingen? D.w.z. als je zo nog 27 jaar doorspaart dat je dan op ¤276.500,00 uitkomt qua spaarbedrag?
1x ¤144 & 1x ¤146quote:Op zondag 8 januari 2012 16:27 schreef blomke het volgende:
Hoe veel spaarpremie leg je maandelijks in?
Het was over 34 maanden, excuus.quote:Op zondag 8 januari 2012 19:14 schreef blomke het volgende:
Dan heb je al meer betaald dan opgebouwd in je spaardeel........
Volgens mij blijft er niks aan de strijkstok hangen, ik betaal elke maand ¤ 1300,00 rente dat is zat voor zequote:Op zondag 8 januari 2012 19:33 schreef blomke het volgende:
Omdat ik altijd geïnteresseerd ben wat er van de betaalde premie nou eigenlijk gespaard wordt en hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen.
Er schijnen wel eens "woekerpolissen" (misschien heb je er wel eens van gehoord) te zijn verkocht.
Blijf het vreemd vinden dat na 34 maanden (¤9860 inleg), je opbouw 10 k¤ bedraagt. Volgens mijn excelsheet, zou je al op een ¤11000 moeten zitten om na 30 jaar op ¤267.000, uit te komen.quote:Op zondag 8 januari 2012 19:40 schreef junkiexp het volgende:
Naast die ¤1300 rente, betaal je ook premie voor het spaardeel: ¤290 totaal. Ik zit te rekenen wat dat opbrengt als alles ten goede van de kapitaalopbouw komt.
- edit - komt goed uit. Is het toevallig een bankspaarproduct?
Het is gewoon een volledige spaarhypotheek, heb er verder niet al te gek veel verstand van.quote:Op zondag 8 januari 2012 19:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Naast die ¤1300 rente, betaal je ook premie voor het spaardeel: ¤290 totaal. Ik zit te rekenen wat dat opbrengt als alles ten goede van de kapitaalopbouw komt.
- edit - komt goed uit. Is het toevallig een bankspaarproduct?
Precies, blijf zitten waar je zit. Verbeter eventueel nog wat aan je huis, een schuurtje, carport, zonneboiler, zonnecellen oid. En afwachten. Intussen wat meer proberen af te lossen en wachtne tot je voldoende ruimte in je spaarhypotheek hebt om het gat te overbruggen.quote:Op vrijdag 23 december 2011 04:10 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ Blijven zitten waar je zit, en hopen op betere tijden. En... die gaan komen hoor, als je maar geduld hebt! Dus niks geen 'starters', 'doorgroei'-dromen en dergelijke.
De grote fout die veel mensen hebben gemaakt het afgelopen decennium is het beschouwen van het eigen huis als een beleggingsobject ipv in de eerste plaats een plek om fijn te kunnen wonen.
En zoals het gaat met alle beleggingen... "resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst", wat de pakken-parade je ook probeert wijs te maken.
Huizenprijzen gingen 'nooit meer dalen', weet je nog? Net zoals de sh*t die onze vrienden De Hondt (Newconomy), Mevrouw Brink (World Online) en vele andere grappenmakers ons probeerden wijs te maken mbt tot de aandelenhandel.
Ben het grotendeels eens met Blomke, op een klein detail na - er zijn wel degelijk mensen die hun kop erbij hielden en NIET zich niet tot in hun tenen in de schulden lieten steken. Het doet nooit pijn om je eigen hersens te blijven gebruiken, en 'gratis geld' bestaat nou eenmaal niet. Een hypotheek is en blijft een LENING.
Ik ben ongeveer 15 jaar lang uitgelachen op feestjes omdat ik vanaf de eerste de beste dag mijn spaarcenten heb opgeofferd om mijn hypotheek af te betalen. Gekke henkie? Nou... wie het laatst lacht, enz.
Dit gezegd hebbende, uiteraard is de situatie anders voor degenen die pakweg 5-10 jaar geleden een huis hebben gekocht - hopelijk blijft de schade voor jullie beperkt, mensen.
Voorlopig, zoals gezegd: lekker blijven zitten waar je zit.
Je bent op de hoogte van het feit dat een spaarhypotheek ook een ingebouwde ORV heeft? Een spaarhypotheek heeft niets te maken met 'woekerpolissen' e.d.quote:Op zondag 8 januari 2012 19:33 schreef blomke het volgende:
Omdat ik altijd geïnteresseerd ben wat er van de betaalde premie nou eigenlijk gespaard wordt en hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen.
Er schijnen wel eens "woekerpolissen" (misschien heb je er wel eens van gehoord) te zijn verkocht.
En, nog nieuws?quote:Op zondag 8 januari 2012 14:01 schreef vosss het volgende:
Als iemand zo nu en dan dit topic omhoog trapt dan kom ik het vanzelf tegen in mn MyAT en dan denk ik er wel aan waarschijnlijk
Wij zitten te kijken naar 70K onder de max. En ik mocht willen dat ik klem zat in een hoekwoning.quote:Heb nog eens gekeken hoeveel hypotheek we kunnen krijgen met onze inkomens. Onze maximale hypotheek ligt gewoon 50k boven de prijzen van de huizen waar wij graag naartoe zouden verhuizen. En toch zitten we nu nog klem in onze hoekwoning
![]()
Dank Voss voor je reactie!quote:Op zondag 22 januari 2012 21:05 schreef vosss het volgende:
Ow ja. 30K kan niet mee.
We hebben 2 opties. Blijven zitten en sparen, of verkopen en verlies nemen waarvoor dan een krediet voor afgesloten moet worden want de bank wil die centen natuurlijk wel hebben. In dat geval kunnen we als nieuwe hypotheek nog maar 160K lenen![]()
Dat schiet lekker op. Huren heeft ook geen zin, want we verdienen teveel voor de sociale sector; buiten dat dok je dan 500+ per maand af aan een lening en dan woon je nog nergens.
Dan kunnen we beter blijven zitten waar we zitten lijkt me.
Nou was ik alleen nog eens aan het denken, ik heb een beleggingsgebeuren wat aan einde looptijd huidige hypotheek (naar verwachting) 40K oplevert.
Kan ik die niet verpanden aan een bank? Die kost me slechts 60 euro per maand en kan ik prima doorbetalen. Bij een nieuwe hypotheek neem ik er wel eentje langs.
Enige haken en ogen die ik er mogelijk aan zie is dat het geen gegarandeerde polis is. Dus als de bank hier al aan wilt dan loop je het risico dat die polis in 2035 niets waard is en dan moet je alsnog tig K euro zelf dokken.
Iemand ervaring mee met een dergelijke polis? Kan dat mee in een hypotheek?
ps: dat was ik dus vergeten te vragen vorige week![]()
Wij hádden destijds een 2/1 kapper kunnen kopen, hadden we wel krom moeten liggen. Toen niet gedaan, we dachten, we gaan mooi zitten dat we ook nog kunnen leven. En dan kopen we over een jaar of 5, wanneer we toch meer verdienen, wel die 2/1 kapper.quote:Op zondag 22 januari 2012 21:08 schreef vosss het volgende:
[..]
Wij zitten te kijken naar 70K onder de max. En ik mocht willen dat ik klem zat in een hoekwoning.
Wij zitten klem in een klein kloteappartementje van 62m2. Dat was destijds prima omdat ik toch vrijgezel was en geen zin had om samen te wonen met iemand. Nu pluk ik daar dus de zure vruchten van![]()
Man, vrouw, kind op 55m2 hierquote:Op zondag 22 januari 2012 21:08 schreef vosss het volgende:
[..]
Wij zitten te kijken naar 70K onder de max. En ik mocht willen dat ik klem zat in een hoekwoning.
Wij zitten klem in een klein kloteappartementje van 62m2. Dat was destijds prima omdat ik toch vrijgezel was en geen zin had om samen te wonen met iemand. Nu pluk ik daar dus de zure vruchten van![]()
Andere tijden, heet dat. Mijn ouders kochten voor NLG 17.500,- en namen (duitse) badgasten om dat af te lossen. Leuk, zo vlak na de oorlog en een (groot)vader die een besmet oorlogsverleden had.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:11 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Daar ben je dan allebei hogeropgeleid voor. Terwijl alleen mijn pa als vrachtwagenchauffeur werkte en een vrijstaand huis kon laten bouwen op 500m2 grond. In de randstad....
Wat is nou, qua woonbeleving, het verschil tussen een hoekwoning (waar je nu in woont) en een 2-onder-1 kapper? Wat er naast je buren zit, merk je toch hoegenaamd niet?quote:Op zondag 22 januari 2012 21:21 schreef MaLo het volgende:
[..]
Hadden we het toen maar wel gedaan, dan zaten we nu fijn in onze 2/1 kapper
Dus je erkent dat mijn generatie hard genaaid wordt? Onbetaalbare woningen, zorgkosten voor ouderen die de pan uit rijzen, een enorme staatsschuld, weinig pensioen als we op ons 71e met pensioen mogen, etc, etc....quote:Op maandag 23 januari 2012 10:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Andere tijden, heet dat. Mijn ouders kochten voor NLG 17.500,- en namen (duitse) badgasten om dat af te lossen. Leuk, zo vlak na de oorlog en een (groot)vader die een besmet oorlogsverleden had.
Ach, elke generatie maakt sores mee. Over welke geneartie praat jij eigenlijk als je het hebt over "mijn generatie"?quote:Op maandag 23 januari 2012 11:14 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dus je erkent dat mijn generatie hard genaaid wordt? Onbetaalbare woningen, zorgkosten voor ouderen die de pan uit rijzen, een enorme staatsschuld, weinig pensioen als we op ons 71e met pensioen mogen, etc, etc....
De schuld daarvan ligt gewoon bij de ouders van blomke; dat lijkt me wel duidelijk!!!!quote:Op maandag 23 januari 2012 11:14 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Dus je erkent dat mijn generatie hard genaaid wordt? Onbetaalbare woningen, zorgkosten voor ouderen die de pan uit rijzen, een enorme staatsschuld, weinig pensioen als we op ons 71e met pensioen mogen, etc, etc....
Die hebben hun hypotheekschuld binnen de kortste keren afbetaald met Duitse marken.quote:Op maandag 23 januari 2012 11:26 schreef vosss het volgende:
[..]
De schuld daarvan ligt gewoon bij de ouders van blomke; dat lijkt me wel duidelijk!!!!
Meer ruimte, garage, carport, bijkeuken. Onze hoekwoning is niet zo groot, standaard doorzonwoning.quote:Op maandag 23 januari 2012 10:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is nou, qua woonbeleving, het verschil tussen een hoekwoning (waar je nu in woont) en een 2-onder-1 kapper? Wat er naast je buren zit, merk je toch hoegenaamd niet?
Dat is niet een verschil tussen een hoekwoning en een 2/1 kap woning... Er zijn genoeg hoekhuizen die deze dingen hebben. Wat jij beschijft is gewoon het verschil tussen een klein huis en een groter huisquote:Op maandag 23 januari 2012 12:32 schreef MaLo het volgende:
[..]
Meer ruimte, garage, carport, bijkeuken. Onze hoekwoning is niet zo groot, standaard doorzonwoning.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |