abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106379361
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 23:30 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik kan je wel vertellen dat ze vaak ook geen gelijk hebben. Heb gisteren voor mezelf nog een wijziging doorgevoerd omdat de aanslag een paar duizend euro afweek van wat ik zelf dacht.
Even heel snel gekeken. Ik heb in mei 2011 huis gekocht voor het eerst en vroeg dus voorlopige teruggaaf (hypotheekrenteaftrek). Ik vulde dus de aftrek twv ca. 7 maanden (6500 bruto). Ik zie dat ze in 2012 hetzelfde bedrag hanteren, ook 6500. Dit moet 981,- aan rente per maand zijn * 12 maanden = 11.780. Maar snel eens wijzigen :)
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_106379751
Nog even een vraag.

Ik vraag nu dus voorlopige teruggaaf aan, kan ik dan bij mijn inkomstenbelasting de kosten gemaakt voor de aanschaf van mijn woning in 2011 aftrekken? Zodat ik dus maandelijks mijn hypotheekrenteaftrek krijg en de eenmalig gemaakte kosten bij aanschaf van de woning in 1 keer in mei 2012 (ongeveer).
  woensdag 4 januari 2012 @ 00:35:22 #203
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_106381867
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 23:51 schreef mcintosh het volgende:
Ik vraag nu dus voorlopige teruggaaf aan, kan ik dan bij mijn inkomstenbelasting de kosten gemaakt voor de aanschaf van mijn woning in 2011 aftrekken? Zodat ik dus maandelijks mijn hypotheekrenteaftrek krijg en de eenmalig gemaakte kosten bij aanschaf van de woning in 1 keer in mei 2012 (ongeveer).
De vraagstelling is mij niet geheel duidelijk, maar je geeft in de inkomstenbelasting over 2011 alle kosten aan m.b.t. de hypothecaire lening. Hieronder een klein voorbeeld met fictieve bedragen.

¤ 500 hypotheekrente (5 maanden à ¤ 100)
¤ 100 taxatiekosten
¤ 500 notariskosten m.b.t. hypotheek
¤ 100 afsluitprovisie
¤ 1.200

¤ 1.200 -/- ¤ 500 (huurwaardeforfait) = ¤ 700 aftrekpost eigen woning
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_106388614
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 00:35 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

De vraagstelling is mij niet geheel duidelijk, maar je geeft in de inkomstenbelasting over 2011 alle kosten aan m.b.t. de hypothecaire lening. Hieronder een klein voorbeeld met fictieve bedragen.

¤ 500 hypotheekrente (5 maanden à ¤ 100)
¤ 100 taxatiekosten
¤ 500 notariskosten m.b.t. hypotheek
¤ 100 afsluitprovisie
¤ 1.200

¤ 1.200 -/- ¤ 500 (huurwaardeforfait) = ¤ 700 aftrekpost eigen woning
Maar dan krijg ik dus alles in 1 keer terug, en ik wil liever de HRA per maand ontvangen :)
Dus HRA per maand, en de eenmalige kosten in 1 keer.
pi_106388730
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:00 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Maar dan krijg ik dus alles in 1 keer terug, en ik wil liever de HRA per maand ontvangen :)
Dus HRA per maand, en de eenmalige kosten in 1 keer.
Dat kan niet als je de kosten gemaakt voor de aanschaf hebt gemaakt in 2011, dan moet je ze ook over dat jaar opvoeren. De HRA voor 2012 (VA) kun je sowieso ook aanvragen, die krijg je (automatisch) per maand.
pi_106388867
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:05 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dat kan niet als je de kosten gemaakt voor de aanschaf hebt gemaakt in 2011, dan moet je ze ook over dat jaar opvoeren. De HRA voor 2012 (VA) kun je sowieso ook aanvragen, die krijg je (automatisch) per maand.
Ah natuurlijk :p De HRA vraag ik voor 2012 aan, de teruggaaf voor 2011, dus dat zijn gewoon aparte zaken :)

Nu vraag ik me alleen af, in mijn hypotheekpapieren staat 'totaal rentebedrag 981,- euro'. Denk ik nu te simpel als ik dat x 12 doe en dus opvoer als 'aftrekbare rente'? Lijkt me zo'n hoog bedrag..
pi_106388958
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:11 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Ah natuurlijk :p De HRA vraag ik voor 2012 aan, de teruggaaf voor 2011, dus dat zijn gewoon aparte zaken :)

Nu vraag ik me alleen af, in mijn hypotheekpapieren staat 'totaal rentebedrag 981,- euro'. Denk ik nu te simpel als ik dat x 12 doe en dus opvoer als 'aftrekbare rente'? Lijkt me zo'n hoog bedrag..
Als dat het bedrag is dat jij aan hypotheekrente betaalt en dat ook daadwerkelijk heel 2012 gaat doen, dan gewoon x12 ja.

Nog makkelijker als je twijfelt over je papieren: wat werd er elke maand in 2011 afgeschreven?
pi_106389125
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:14 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Als dat het bedrag is dat jij aan hypotheekrente betaalt en dat ook daadwerkelijk heel 2012 gaat doen, dan gewoon x12 ja.

Nog makkelijker als je twijfelt over je papieren: wat werd er elke maand in 2011 afgeschreven?
Dat bedrag wat ik noemde wordt inderdaad elke maand apart afgeschreven, daarnaast nog een klein bedrag aan inleg spaarhypotheek en levensverzekering. Totaal dus zo'n 1200,- euro. Daarom vind ik elke maand die 981,- zo'n hoog bedrag ..
  woensdag 4 januari 2012 @ 11:21:00 #209
165633 eriksd
The grand facade...
pi_106389131
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 22:24 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Voor zover ik weet heb je ieder jaar een maximum. Hetgeen je meer aan studiekosten hebt, kun je niet meenemen. Mocht je door het maximum een negatief inkomen krijgen, kan je dit wel met vorige en volgende jaren verrekenen.
Leidt de persoonsgebonden aftrek niet hoogstens tot een nihilinkomen? Het niet-benutte deel wordt in een beschikking vastgelegd en is "onbeperkt" houdbaar.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_106389169
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:20 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Dat bedrag wat ik noemde wordt inderdaad elke maand apart afgeschreven, daarnaast nog een klein bedrag aan inleg spaarhypotheek en levensverzekering. Totaal dus zo'n 1200,- euro. Daarom vind ik elke maand die 981,- zo'n hoog bedrag ..
En toch is het x12.
  woensdag 4 januari 2012 @ 12:08:49 #211
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_106390568
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:21 schreef eriksd het volgende:
Leidt de persoonsgebonden aftrek niet hoogstens tot een nihilinkomen? Het niet-benutte deel wordt in een beschikking vastgelegd en is "onbeperkt" houdbaar.
Ja, persoonsgebonden aftrek (ziektekosten, studie) kan je belastbaar inkomen niet negatief maken.
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_106390751
Nou dan gaan we maar verder met de vragen (dank voor hulp).
Ik lees dat overdrachtsbelasting niet aftrekbaar is, tenzij het gefinancierd wordt. Met 'gefinancierd wordt', wordt daarmee bedoel een aparte lening voor afgesloten of kan daar ook mee worden bedoeld 'opgenomen in hypotheek bedrag'.

Heb de overdrachtsbelasting niet uit eigen zak betaald, maar opgenomen in de hypotheek, dus eigenlijk meegefinancierd, aftrekbaar dus :D ?
pi_106390814
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 12:15 schreef mcintosh het volgende:
Nou dan gaan we maar verder met de vragen (dank voor hulp).
Ik lees dat overdrachtsbelasting niet aftrekbaar is, tenzij het gefinancierd wordt. Met 'gefinancierd wordt', wordt daarmee bedoel een aparte lening voor afgesloten of kan daar ook mee worden bedoeld 'opgenomen in hypotheek bedrag'.

Heb de overdrachtsbelasting niet uit eigen zak betaald, maar opgenomen in de hypotheek, dus eigenlijk meegefinancierd, aftrekbaar dus :D ?
De rente daarover zou dan aftrekbaar zijn, niet de overdrachtsbelasting zelf. Hoogstwaarschijnlijk zit het al in het hypotheekbedrag dat jij maandelijks betaalt.
pi_106391738
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 12:17 schreef Maharbal het volgende:

[..]

De rente daarover zou dan aftrekbaar zijn, niet de overdrachtsbelasting zelf.
Ah,
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 12:17 schreef Maharbal het volgende:

[..]

De rente daarover zou dan aftrekbaar zijn, niet de overdrachtsbelasting zelf. Hoogstwaarschijnlijk zit het al in het hypotheekbedrag dat jij maandelijks betaalt.
Je hebt gelijk, had verkeerd gelezen.. En voor wat betreft de notariële kosten, zijn al die kosten aftrekbaar. Op de afrekening staat alleen een sterretje bij 'kosten hypotheekakte', bij de overige (kosten leveringsakte, administratiekosten) niet.
pi_106391837
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 12:47 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Ah,

[..]

Je hebt gelijk, had verkeerd gelezen.. En voor wat betreft de notariële kosten, zijn al die kosten aftrekbaar. Op de afrekening staat alleen een sterretje bij 'kosten hypotheekakte', bij de overige (kosten leveringsakte, administratiekosten) niet.
De kosten met een sterretje erbij zijn meestal aftrekbaar. Slechts de kosten die betrekking hebben op de financiering zijn aftrekbaar. De kosten voor de hypotheekakte dus wel etc, de kosten voor de leveringsakte niet.
  woensdag 4 januari 2012 @ 13:28:38 #216
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
  woensdag 4 januari 2012 @ 18:27:45 #217
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106405506
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 23:42 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Even heel snel gekeken. Ik heb in mei 2011 huis gekocht voor het eerst en vroeg dus voorlopige teruggaaf (hypotheekrenteaftrek). Ik vulde dus de aftrek twv ca. 7 maanden (6500 bruto). Ik zie dat ze in 2012 hetzelfde bedrag hanteren, ook 6500. Dit moet 981,- aan rente per maand zijn * 12 maanden = 11.780. Maar snel eens wijzigen :)
Lijkt me een goed idee. ;)
De belastingdienst is lang niet altijd op de hoogte van de wijzigingen en de juiste bedragen. :)

(Edit: ik zie al dat Maharbal is ingesprongen met de details.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 4 januari 2012 @ 18:29:43 #218
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106405595
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:21 schreef eriksd het volgende:

[..]

Klopt. Ik heb het verkeerd verwoord.
Het 'verlies' (verkeerd woord, ik weet het) kun je in volgende jaren verrekenen.
  woensdag 4 januari 2012 @ 18:32:06 #219
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106405699
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 12:51 schreef Maharbal het volgende:

[..]

De kosten met een sterretje erbij zijn meestal aftrekbaar. Slechts de kosten die betrekking hebben op de financiering zijn aftrekbaar. De kosten voor de hypotheekakte dus wel etc, de kosten voor de leveringsakte niet.
Met als kleine aanvulling: mocht je voor de betaling van de kosten van de leveringsakte e.d. een financiering hebben opgenomen (opgenomen in het hypotheekbedrag), is de rente hierover wel aftrekbaar.
  woensdag 4 januari 2012 @ 20:21:40 #220
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_106410981
Zojuist even de aangifte ingevuld aan de hand van de loonstroken van december. Te betalen: ¤ 0,-. De ingehouden loonbelasting is ¤ 6,- lager dan de te betalen inkomstenbelasting. Dat hebben ze netjes gedaan bij de salarisadministratie.

En toch wacht ik voor de zekerheid nog even de jaaropgaven af. En de vooraf ingevulde aangifte, gewoon om te zien of ze overeenkomen.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_106437363
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2012 11:20 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Misschien een beetje offtopic maar is jouw hypotheek dan om en nabij de ¤ 250K?
pi_106440588
Ik wil alvast aan de hand van mijn loonstrook van december kijken of ik belasting moet betalen / terug krijg. Maar er staan zoveel titels op dat ik niet weet welke gegevens ik moet gebruiken, iemand die me kan helpen? :)

Loon/Salaris
Bruto
Penioenpr.
SOC.PL.Loon
WG.Deel ZVW
HEFF.PL.Loon
Premieloon ZVW
LB/PR Volksvz
Premie WGA
Premie ZVW
Arbeidskort.
Nettoloon

Deze bedragen staan allemaal totalen achter, welke gegevens moet ik invullen in het belastingprogramma?
pi_106440652
Oke even een korte vraag, ik ben 19 jaar, ik woon nog thuis en heb dit jaar 4 werkgevers gehad en 1 stagebedrijf.

- Heb van februari tot en met augustus gewerkt bij bedrijf A
- van Augustus tot heden bij bedrijf B,
- Tussendoor 3 dagen gewerkt via bedrijf C
- Stage gelopen van augustus tot en met november bij bedrijf D
- Bij bedrijf D eenmaals per week in dienst gekomen tot heden vanaf November.

Als er gevraagd wordt om Arbeidskorting, en op het ene jaaropgaaf staat deze niet vermeld betekend dit dat ik hier nul in kan vullen?
Moet ik alles optellen om geld terug te krijgen of mag ik mijn stage niet meetellen?

Hoe kan ik snel berekenen hoeveel ik mag terugverwachten is dat alle loonheffing? Ik denk dat mijn loonheffing totaal over de 700 gaat. ik heb nog twee jaaropgaven te krijgen.

In het programma staat "Loon e.d.", is dit het brutoloon of nettoloon.
Of saté?
  donderdag 5 januari 2012 @ 18:11:29 #224
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_106447914
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 15:29 schreef De-Hamster het volgende:
Als er gevraagd wordt om Arbeidskorting, en op het ene jaaropgaaf staat deze niet vermeld betekend dit dat ik hier nul in kan vullen?
Ja.

quote:
Moet ik alles optellen om geld terug te krijgen of mag ik mijn stage niet meetellen?
Je stagevergoeding telt ook mee als inkomen, zie hier.

quote:
Hoe kan ik snel berekenen hoeveel ik mag terugverwachten is dat alle loonheffing? Ik denk dat mijn loonheffing totaal over de 700 gaat. ik heb nog twee jaaropgaven te krijgen.
Hoeveel is het totale fiscale loon/loon voor loonheffing en hoeveel bedraagt de totale loonheffing? En hoeveel bedraagt de totale (op de loonstroken vermelde) arbeidskorting?

quote:
0s.gif [b]Op donderdag 5 januari 2012 15:29
In het programma staat "Loon e.d.", is dit het brutoloon of nettoloon.
Fiscaal loon of loon voof loonheffing.

[ Bericht 0% gewijzigd door MyTiredFeet op 05-01-2012 22:15:24 ]
pi_106460270
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 15:27 schreef Razer het volgende:
Ik wil alvast aan de hand van mijn loonstrook van december kijken of ik belasting moet betalen / terug krijg. Maar er staan zoveel titels op dat ik niet weet welke gegevens ik moet gebruiken, iemand die me kan helpen? :)

Loon/Salaris
Bruto
Penioenpr.
SOC.PL.Loon
WG.Deel ZVW
HEFF.PL.Loon
Premieloon ZVW
LB/PR Volksvz
Premie WGA
Premie ZVW
Arbeidskort.
Nettoloon

Deze bedragen staan allemaal totalen achter, welke gegevens moet ik invullen in het belastingprogramma?
Iemand misschien, voorbeeldje gevonden van een zelfde loonstrook als de mijne:
http://www.salarishuys.nl/web/files/6591_voorbeeld-loonstrook.pdf
  donderdag 5 januari 2012 @ 22:14:23 #226
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106460679
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 22:06 schreef Razer het volgende:

[..]

Iemand misschien, voorbeeldje gevonden van een zelfde loonstrook als de mijne:
http://www.salarishuys.nl/web/files/6591_voorbeeld-loonstrook.pdf
HEFF.PL.LOON
LB/PR Volksvz
Arbeidskort.
pi_106461203
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 22:14 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

HEFF.PL.LOON
LB/PR Volksvz
Arbeidskort.
Bedankt! Het valt weer mee dit jaar ;)
pi_106523213
Fiscaal recht student volgt dit even!
pi_106577076
Deze vraag is vast eerder gesteld. Ik heb al gegoocheld maar ik kan het juiste antwoord niet vinden. Welk loon moet ik invullen, brutoloon of fiscaal loon?
  zondag 8 januari 2012 @ 21:38:04 #230
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_106578965
Welk loon denk je dat de "fiscus" in is geïnteresseerd? Hopelijk weet je het nu ook weer voor de komende jaren.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  zondag 8 januari 2012 @ 22:20:57 #231
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106581743
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 21:08 schreef formosus het volgende:
Deze vraag is vast eerder gesteld. Ik heb al gegoocheld maar ik kan het juiste antwoord niet vinden. Welk loon moet ik invullen, brutoloon of fiscaal loon?
Volgens mij is het al minstens drie keer in dit topic gevraagd,...
Blijkbaar moet het als FAQ in de OP worden opgenomen. (Al is de kans ook klein dat die wel gelezen wordt,...)
  zondag 8 januari 2012 @ 22:29:47 #232
4090 Sandyman
Super nubila jubila
pi_106582295
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 21:08 schreef formosus het volgende:
Het antwoord staat ook gewoon 5 posts boven die van jou.

Maar dit is misschien wel iets voor in de OP.
If a man hasn't discovered something that he will die for, he isn't fit to live.
pi_106589341
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 14:00 schreef samara het volgende:

[..]

Misschien een beetje offtopic maar is jouw hypotheek dan om en nabij de ¤ 250K?
Ja klopt, 240k, waarom?
pi_106610344
@mcintosh
Ach een beetje nieuwsgierigheid :@ , vind je toch niet erg?
Ik betaal ook dezelfde maandelijkse lasten en hypotheek is om en nabij de 250K.
pi_106612394
Hoe moet ik mijn aftrekpost studiekosten invullen? Vanaf januari tot en met juli had ik recht op studiefinanciering (dwz: nullening met reisproduct). In augustus passeerde ik de bijverdiengrens, dus vanaf augustus studeerde ik zonder recht op studiefinanciering.

Voor januari t/m juli vul ik dus in de aangifte in bij studie met stufi in 2011; dit deel wordt berekend aan de hand van normbedragen. Maar wat doe ik met de andere helft van het jaar? Bij studie zonder studiefinanciering Omschrijving collegegeld en dan collegegeld 2011-2012 / 12 * 5 maanden invullen? Of is dat te logisch? :P
pi_106612614
Mag je hier ook vragen posten over wijzigingen in je voorlopige aanslag 2012?
pi_106614590
Ik en mijn vriendin hebben eind 2011 een nieuwebouw huis gekocht en getekend. Ikzelf bezit al een woning waarvoor ik maandelijks een teruggave krijg.

Nu willen we voor ons nieuwbouw woning ook de maandelijkse teruggave terug krijgen. We hebben een samenleving contract welk ingaat bij het verkijgen van de sleutel. Dus we zijn nog geen fiscaal partner. Nu heb ik al gezien dat we woning moeten opvoeren bij de persoon die het meest verdiend (hoogste belasting schijf)

Nu heb ik even enkele vragen of het invullen van de voorlopige teruggave. Kloppen de volgende zaken:

• Tbv ons nieuwbouw woining vul ik bij 'eigenwoning forfait in bijzondere situaties' de waarde 0

• Bij de aftrekbare rente vul ik de rente in die we gaan betalen voor de nieuwbouw woning. Maar ja dat is dus lastig omdat deze steeds zal stijgen gedurende het jaar. De rente die we betalen als het huis is opgeleverd is 1200 euro. Ik dacht dus aan een gemiddelde van 600. Dus wilde ik naast de rente van mijn eigen woning een bedrag van 7200 opnemen? Is dit verstandig om dit bedrag op te voeren?

• Moet ik nog ergens opgeven dat ik voor 2012 al geld terug krijg van mijn eigen woning. Net zolas ik eigenlijk doe als de normalen aangifte over 2012. Daar geef ik ook aan dat ik een woning heb en welke rente ik heb betaald voor de hypotheek. In de aangifte geef ik ook aan welk bedrag ik heb terug gekregen in dat jaar. Hierdoor voorkom ik dat ik het geld nogmaals krijg. Moet ik voor deze voorlopige teruggave 2012 dit ook doen? Zo ja waar moet ik dit invullen?
  maandag 9 januari 2012 @ 20:25:20 #238
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106615170
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 19:40 schreef LoggedIn het volgende:
Hoe moet ik mijn aftrekpost studiekosten invullen? Vanaf januari tot en met juli had ik recht op studiefinanciering (dwz: nullening met reisproduct). In augustus passeerde ik de bijverdiengrens, dus vanaf augustus studeerde ik zonder recht op studiefinanciering.

Voor januari t/m juli vul ik dus in de aangifte in bij studie met stufi in 2011; dit deel wordt berekend aan de hand van normbedragen. Maar wat doe ik met de andere helft van het jaar? Bij studie zonder studiefinanciering Omschrijving collegegeld en dan collegegeld 2011-2012 / 12 * 5 maanden invullen? Of is dat te logisch? :P
Klinkt wel erg logisch,... Het zou maar zo eens kunnen kloppen. :P
  maandag 9 januari 2012 @ 20:25:47 #239
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106615197
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 19:43 schreef knack het volgende:
Mag je hier ook vragen posten over wijzigingen in je voorlopige aanslag 2012?
Dat kan. Of je maakt een nieuw topic. Jouw keuze. :)
  maandag 9 januari 2012 @ 20:31:45 #240
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_106615516
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 20:15 schreef knack het volgende:
Ik en mijn vriendin hebben eind 2011 een nieuwebouw huis gekocht en getekend. Ikzelf bezit al een woning waarvoor ik maandelijks een teruggave krijg.

Nu willen we voor ons nieuwbouw woning ook de maandelijkse teruggave terug krijgen. We hebben een samenleving contract welk ingaat bij het verkijgen van de sleutel. Dus we zijn nog geen fiscaal partner. Nu heb ik al gezien dat we woning moeten opvoeren bij de persoon die het meest verdiend (hoogste belasting schijf)
Zolang je geen fiscaal partner bent, moet je het eigendom opvoeren naar rato van de eigendomsverhouding. En de schuld (en bijbehorende rente) voer je eveneens op naar rato van de verhouding.
Pas als je fiscaal partner bent, kan (mag) je schuiven met de gezamenlijke post.
quote:
Nu heb ik even enkele vragen of het invullen van de voorlopige teruggave. Kloppen de volgende zaken:

• Tbv ons nieuwbouw woining vul ik bij 'eigenwoning forfait in bijzondere situaties' de waarde 0
Zolang het nog niet je hoofdverblijf is, ja.
quote:
• Bij de aftrekbare rente vul ik de rente in die we gaan betalen voor de nieuwbouw woning. Maar ja dat is dus lastig omdat deze steeds zal stijgen gedurende het jaar. De rente die we betalen als het huis is opgeleverd is 1200 euro. Ik dacht dus aan een gemiddelde van 600. Dus wilde ik naast de rente van mijn eigen woning een bedrag van 7200 opnemen? Is dit verstandig om dit bedrag op te voeren?
Het is een schatting. Als deze reëel is, is het verstandig om dit bedrag op te voeren. Wil je een voorzichtige schatting gebruiken dan maak je hier iets minder van.
quote:
• Moet ik nog ergens opgeven dat ik voor 2012 al geld terug krijg van mijn eigen woning. Net zolas ik eigenlijk doe als de normalen aangifte over 2012. Daar geef ik ook aan dat ik een woning heb en welke rente ik heb betaald voor de hypotheek. In de aangifte geef ik ook aan welk bedrag ik heb terug gekregen in dat jaar. Hierdoor voorkom ik dat ik het geld nogmaals krijg. Moet ik voor deze voorlopige teruggave 2012 dit ook doen? Zo ja waar moet ik dit invullen?
Het eigenwoningforfait en de rente van je eigen woning kun je gewoon bij de nieuwe woning optellen. Het is natuurlijk alleen de vraag hoe lang je de woning nog hebt. Als je in de loop van 2012 de woning verkoopt, kun je altijd nog een wijziging van je voorlopige aanslag doorgeven. En uiteindelijk wordt alles natuurlijk afgerekend in je aangifte van 2012.
pi_106616052
Hallo iedereen, ik heb een vraag over persoonsgebonden aftrekposten. De situatie:

2009 - gestudeerd en vanaf september geen recht meer op stufie. Geen belastingaangifte gedaan.
2010 - gestudeerd (geen recht op stufie meer), stage-inkomen gehad en daarvoor belastingaangifte gedaan. Verzamelinkomen ¤ 2.300.
2011 - Full time aan het werk en dus nu belastingaangifte aan het doen.

Nu zie ik twee dingen:
- Je kan studiekosten die buiten je recht op stufie vallen aftrekken, hiervoor zijn normbedragen vastgesteld. (http://www.belastingdienst.nl/download/3028.html)
- Je mag persoonsgebonden aftrekposten uit voorgaande jaren meenemen naar dit jaar. (http://www.belastingdiens(...)aftrekposten-25.html)

Is dit voor mij van toepassing? Ik heb over 2009 en 2010 dus volgens mij deze aftrekposten (X maanden keer het normbedrag) over, maar dit nergens 'vastgelegd' bij de belastingdienst.

Als dit inderdaad van toepassing is (dus ik mag deze kosten nu over 2011 alsnog aftrekken, hoe geef ik dat dan aan in mijn aangifte?

THNX. :)
pi_106616469
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 19:40 schreef LoggedIn het volgende:

Het passeren van de bijverdiengrens doet er niet toe. De vraag is of je vanaf augustus nog kon lenen bij de IBG, ondanks het passeren van de bijverdiengrens (dat kan namelijk altijd_.
pi_106616536
quote:
5s.gif Op maandag 9 januari 2012 20:40 schreef carfreak2011 het volgende:
Hallo iedereen, ik heb een vraag over persoonsgebonden aftrekposten. De situatie:

2009 - gestudeerd en vanaf september geen recht meer op stufie. Geen belastingaangifte gedaan.
2010 - gestudeerd (geen recht op stufie meer), stage-inkomen gehad en daarvoor belastingaangifte gedaan. Verzamelinkomen ¤ 2.300.
2011 - Full time aan het werk en dus nu belastingaangifte aan het doen.

Nu zie ik twee dingen:
- Je kan studiekosten die buiten je recht op stufie vallen aftrekken, hiervoor zijn normbedragen vastgesteld. (http://www.belastingdienst.nl/download/3028.html)
- Je mag persoonsgebonden aftrekposten uit voorgaande jaren meenemen naar dit jaar. (http://www.belastingdiens(...)aftrekposten-25.html)

Is dit voor mij van toepassing? Ik heb over 2009 en 2010 dus volgens mij deze aftrekposten (X maanden keer het normbedrag) over, maar dit nergens 'vastgelegd' bij de belastingdienst.

Als dit inderdaad van toepassing is (dus ik mag deze kosten nu over 2011 alsnog aftrekken, hoe geef ik dat dan aan in mijn aangifte?

THNX. :)
Je kunt het restant van de persoonsgebonden aftrek inderdaad meenemen, maar dan moet je wel een restant hebben. Als je de vorige jaren niets hebt aangegeven, heb je ook geen restant.

Denk je dat je er alsnog recht op hebt? Dien, indien nog mogelijk, bezwaar is tegen je IB 2009 / 2010 of vraag een ambtshalve vermindering aan.
pi_106618084
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 20:49 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Het passeren van de bijverdiengrens doet er niet toe. De vraag is of je vanaf augustus nog kon lenen bij de IBG, ondanks het passeren van de bijverdiengrens (dat kan namelijk altijd_.
Ooh, ok. Dat komt dan goed uit :) De toelichting van de BD had wel iets duidelijker kunnen zijn op dit punt, die spreekt alleen over stufi óf nullening + reisproduct.
pi_106620487
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 21:15 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Ooh, ok. Dat komt dan goed uit :) De toelichting van de BD had wel iets duidelijker kunnen zijn op dit punt, die spreekt alleen over stufi óf nullening + reisproduct.
Het kunnen bijlenen valt ook onder de noemer 'studiefinanciering'.
pi_106621536
quote:
0s.gif Op maandag 9 januari 2012 21:55 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Het kunnen bijlenen valt ook onder de noemer 'studiefinanciering'.
Ok, thanks :)
pi_106631974
Kort vraagje, mijn vriendin staat in mijn pensioenoverzicht weergegeven als partner. Echter, je bent voor je pensioen volgens de regels van Centraal Beheer pas partner als je tenminste een half jaar samenwoont met samenlevingscontract (notarieel) of tenminste 5 jaar zonder.

Op alle andere richtlijnen van de belastingdienst aangaande toeslagpartners zijn wie dit niet. Ik neem dan aan ook voor het pensioen niet en we dus geen toeslagpartners zijn?
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_106632036
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 januari 2012 09:09 schreef mark_dabomb het volgende:
Kort vraagje, mijn vriendin staat in mijn pensioenoverzicht weergegeven als partner. Echter, je bent voor je pensioen volgens de regels van Centraal Beheer pas partner als je tenminste een half jaar samenwoont met samenlevingscontract (notarieel) of tenminste 5 jaar zonder.

Op alle andere richtlijnen van de belastingdienst aangaande toeslagpartners zijn wie dit niet. Ik neem dan aan ook voor het pensioen niet en we dus geen toeslagpartners zijn?
Uhm, ik snap eerlijk gezegd je vraag niet echt.
pi_106632102
Ik wil weten of mijn partner en ik toeslagpartners zijn voor de BD (toeslagen en inkomstenbelasting). Wij voldoen daar niet aan op één regel na, zij staat in mijn pensioen genoemd als partner. Normaliter zou dat reden zijn om als toeslagpartner aangemerkt te worden maaarrr....

In mijn pensioenoverzicht staat dat je pas als partner aangemerkt kan worden als je tenminste een half jaar samenwoont met samenlevingscontract (notarieel) of tenminste 5 jaar zonder.
Wij voldoen aan geen van beide pensioeneisen. Betekent dat automatisch dat wij dus geen toeslagpartner zijn?
Hoor ik die Griekse melodie...
  dinsdag 10 januari 2012 @ 09:17:34 #250
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_106632120
Bedoel je niet fiscaal partner?
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')