Even heel snel gekeken. Ik heb in mei 2011 huis gekocht voor het eerst en vroeg dus voorlopige teruggaaf (hypotheekrenteaftrek). Ik vulde dus de aftrek twv ca. 7 maanden (6500 bruto). Ik zie dat ze in 2012 hetzelfde bedrag hanteren, ook 6500. Dit moet 981,- aan rente per maand zijn * 12 maanden = 11.780. Maar snel eens wijzigenquote:Op dinsdag 3 januari 2012 23:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik kan je wel vertellen dat ze vaak ook geen gelijk hebben. Heb gisteren voor mezelf nog een wijziging doorgevoerd omdat de aanslag een paar duizend euro afweek van wat ik zelf dacht.
De vraagstelling is mij niet geheel duidelijk, maar je geeft in de inkomstenbelasting over 2011 alle kosten aan m.b.t. de hypothecaire lening. Hieronder een klein voorbeeld met fictieve bedragen.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 23:51 schreef mcintosh het volgende:
Ik vraag nu dus voorlopige teruggaaf aan, kan ik dan bij mijn inkomstenbelasting de kosten gemaakt voor de aanschaf van mijn woning in 2011 aftrekken? Zodat ik dus maandelijks mijn hypotheekrenteaftrek krijg en de eenmalig gemaakte kosten bij aanschaf van de woning in 1 keer in mei 2012 (ongeveer).
Maar dan krijg ik dus alles in 1 keer terug, en ik wil liever de HRA per maand ontvangenquote:Op woensdag 4 januari 2012 00:35 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
De vraagstelling is mij niet geheel duidelijk, maar je geeft in de inkomstenbelasting over 2011 alle kosten aan m.b.t. de hypothecaire lening. Hieronder een klein voorbeeld met fictieve bedragen.
¤ 500 hypotheekrente (5 maanden à ¤ 100)
¤ 100 taxatiekosten
¤ 500 notariskosten m.b.t. hypotheek
¤ 100 afsluitprovisie
¤ 1.200
¤ 1.200 -/- ¤ 500 (huurwaardeforfait) = ¤ 700 aftrekpost eigen woning
Dat kan niet als je de kosten gemaakt voor de aanschaf hebt gemaakt in 2011, dan moet je ze ook over dat jaar opvoeren. De HRA voor 2012 (VA) kun je sowieso ook aanvragen, die krijg je (automatisch) per maand.quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:00 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Maar dan krijg ik dus alles in 1 keer terug, en ik wil liever de HRA per maand ontvangen
Dus HRA per maand, en de eenmalige kosten in 1 keer.
Ah natuurlijk :p De HRA vraag ik voor 2012 aan, de teruggaaf voor 2011, dus dat zijn gewoon aparte zakenquote:Op woensdag 4 januari 2012 11:05 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dat kan niet als je de kosten gemaakt voor de aanschaf hebt gemaakt in 2011, dan moet je ze ook over dat jaar opvoeren. De HRA voor 2012 (VA) kun je sowieso ook aanvragen, die krijg je (automatisch) per maand.
Als dat het bedrag is dat jij aan hypotheekrente betaalt en dat ook daadwerkelijk heel 2012 gaat doen, dan gewoon x12 ja.quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:11 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Ah natuurlijk :p De HRA vraag ik voor 2012 aan, de teruggaaf voor 2011, dus dat zijn gewoon aparte zaken
Nu vraag ik me alleen af, in mijn hypotheekpapieren staat 'totaal rentebedrag 981,- euro'. Denk ik nu te simpel als ik dat x 12 doe en dus opvoer als 'aftrekbare rente'? Lijkt me zo'n hoog bedrag..
Dat bedrag wat ik noemde wordt inderdaad elke maand apart afgeschreven, daarnaast nog een klein bedrag aan inleg spaarhypotheek en levensverzekering. Totaal dus zo'n 1200,- euro. Daarom vind ik elke maand die 981,- zo'n hoog bedrag ..quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:14 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Als dat het bedrag is dat jij aan hypotheekrente betaalt en dat ook daadwerkelijk heel 2012 gaat doen, dan gewoon x12 ja.
Nog makkelijker als je twijfelt over je papieren: wat werd er elke maand in 2011 afgeschreven?
Leidt de persoonsgebonden aftrek niet hoogstens tot een nihilinkomen? Het niet-benutte deel wordt in een beschikking vastgelegd en is "onbeperkt" houdbaar.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:24 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Voor zover ik weet heb je ieder jaar een maximum. Hetgeen je meer aan studiekosten hebt, kun je niet meenemen. Mocht je door het maximum een negatief inkomen krijgen, kan je dit wel met vorige en volgende jaren verrekenen.
En toch is het x12.quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:20 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Dat bedrag wat ik noemde wordt inderdaad elke maand apart afgeschreven, daarnaast nog een klein bedrag aan inleg spaarhypotheek en levensverzekering. Totaal dus zo'n 1200,- euro. Daarom vind ik elke maand die 981,- zo'n hoog bedrag ..
Ja, persoonsgebonden aftrek (ziektekosten, studie) kan je belastbaar inkomen niet negatief maken.quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:21 schreef eriksd het volgende:
Leidt de persoonsgebonden aftrek niet hoogstens tot een nihilinkomen? Het niet-benutte deel wordt in een beschikking vastgelegd en is "onbeperkt" houdbaar.
De rente daarover zou dan aftrekbaar zijn, niet de overdrachtsbelasting zelf. Hoogstwaarschijnlijk zit het al in het hypotheekbedrag dat jij maandelijks betaalt.quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:15 schreef mcintosh het volgende:
Nou dan gaan we maar verder met de vragen (dank voor hulp).
Ik lees dat overdrachtsbelasting niet aftrekbaar is, tenzij het gefinancierd wordt. Met 'gefinancierd wordt', wordt daarmee bedoel een aparte lening voor afgesloten of kan daar ook mee worden bedoeld 'opgenomen in hypotheek bedrag'.
Heb de overdrachtsbelasting niet uit eigen zak betaald, maar opgenomen in de hypotheek, dus eigenlijk meegefinancierd, aftrekbaar dus?
Ah,quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:17 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De rente daarover zou dan aftrekbaar zijn, niet de overdrachtsbelasting zelf.
Je hebt gelijk, had verkeerd gelezen.. En voor wat betreft de notariële kosten, zijn al die kosten aftrekbaar. Op de afrekening staat alleen een sterretje bij 'kosten hypotheekakte', bij de overige (kosten leveringsakte, administratiekosten) niet.quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:17 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De rente daarover zou dan aftrekbaar zijn, niet de overdrachtsbelasting zelf. Hoogstwaarschijnlijk zit het al in het hypotheekbedrag dat jij maandelijks betaalt.
De kosten met een sterretje erbij zijn meestal aftrekbaar. Slechts de kosten die betrekking hebben op de financiering zijn aftrekbaar. De kosten voor de hypotheekakte dus wel etc, de kosten voor de leveringsakte niet.quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:47 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Ah,
[..]
Je hebt gelijk, had verkeerd gelezen.. En voor wat betreft de notariële kosten, zijn al die kosten aftrekbaar. Op de afrekening staat alleen een sterretje bij 'kosten hypotheekakte', bij de overige (kosten leveringsakte, administratiekosten) niet.
Lijkt me een goed idee.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 23:42 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Even heel snel gekeken. Ik heb in mei 2011 huis gekocht voor het eerst en vroeg dus voorlopige teruggaaf (hypotheekrenteaftrek). Ik vulde dus de aftrek twv ca. 7 maanden (6500 bruto). Ik zie dat ze in 2012 hetzelfde bedrag hanteren, ook 6500. Dit moet 981,- aan rente per maand zijn * 12 maanden = 11.780. Maar snel eens wijzigen
Klopt. Ik heb het verkeerd verwoord.quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:21 schreef eriksd het volgende:
[..]
Leidt de persoonsgebonden aftrek niet hoogstens tot een nihilinkomen? Het niet-benutte deel wordt in een beschikking vastgelegd en is "onbeperkt" houdbaar.
Met als kleine aanvulling: mocht je voor de betaling van de kosten van de leveringsakte e.d. een financiering hebben opgenomen (opgenomen in het hypotheekbedrag), is de rente hierover wel aftrekbaar.quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:51 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De kosten met een sterretje erbij zijn meestal aftrekbaar. Slechts de kosten die betrekking hebben op de financiering zijn aftrekbaar. De kosten voor de hypotheekakte dus wel etc, de kosten voor de leveringsakte niet.
Misschien een beetje offtopic maar is jouw hypotheek dan om en nabij de ¤ 250K?quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:20 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Dat bedrag wat ik noemde wordt inderdaad elke maand apart afgeschreven, daarnaast nog een klein bedrag aan inleg spaarhypotheek en levensverzekering. Totaal dus zo'n 1200,- euro. Daarom vind ik elke maand die 981,- zo'n hoog bedrag ..
Ja.quote:Op donderdag 5 januari 2012 15:29 schreef De-Hamster het volgende:
Als er gevraagd wordt om Arbeidskorting, en op het ene jaaropgaaf staat deze niet vermeld betekend dit dat ik hier nul in kan vullen?
Je stagevergoeding telt ook mee als inkomen, zie hier.quote:Op donderdag 5 januari 2012 15:29 schreef De-Hamster het volgende:
Moet ik alles optellen om geld terug te krijgen of mag ik mijn stage niet meetellen?
Hoeveel is het totale fiscale loon/loon voor loonheffing en hoeveel bedraagt de totale loonheffing? En hoeveel bedraagt de totale (op de loonstroken vermelde) arbeidskorting?quote:Op donderdag 5 januari 2012 15:29 schreef De-Hamster het volgende:
Hoe kan ik snel berekenen hoeveel ik mag terugverwachten is dat alle loonheffing? Ik denk dat mijn loonheffing totaal over de 700 gaat. ik heb nog twee jaaropgaven te krijgen.
Fiscaal loon of loon voof loonheffing.quote:[b]Op donderdag 5 januari 2012 15:29
In het programma staat "Loon e.d.", is dit het brutoloon of nettoloon.
Iemand misschien, voorbeeldje gevonden van een zelfde loonstrook als de mijne:quote:Op donderdag 5 januari 2012 15:27 schreef Razer het volgende:
Ik wil alvast aan de hand van mijn loonstrook van december kijken of ik belasting moet betalen / terug krijg. Maar er staan zoveel titels op dat ik niet weet welke gegevens ik moet gebruiken, iemand die me kan helpen?
Loon/Salaris
Bruto
Penioenpr.
SOC.PL.Loon
WG.Deel ZVW
HEFF.PL.Loon
Premieloon ZVW
LB/PR Volksvz
Premie WGA
Premie ZVW
Arbeidskort.
Nettoloon
Deze bedragen staan allemaal totalen achter, welke gegevens moet ik invullen in het belastingprogramma?
HEFF.PL.LOONquote:Op donderdag 5 januari 2012 22:06 schreef Razer het volgende:
[..]
Iemand misschien, voorbeeldje gevonden van een zelfde loonstrook als de mijne:
http://www.salarishuys.nl/web/files/6591_voorbeeld-loonstrook.pdf
Bedankt! Het valt weer mee dit jaarquote:Op donderdag 5 januari 2012 22:14 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
HEFF.PL.LOON
LB/PR Volksvz
Arbeidskort.
Volgens mij is het al minstens drie keer in dit topic gevraagd,...quote:Op zondag 8 januari 2012 21:08 schreef formosus het volgende:
Deze vraag is vast eerder gesteld. Ik heb al gegoocheld maar ik kan het juiste antwoord niet vinden. Welk loon moet ik invullen, brutoloon of fiscaal loon?
Het antwoord staat ook gewoon 5 posts boven die van jou.quote:Op zondag 8 januari 2012 21:08 schreef formosus het volgende:
Deze vraag is vast eerder gesteld. Ik heb al gegoocheld maar ik kan het juiste antwoord niet vinden. Welk loon moet ik invullen, brutoloon of fiscaal loon?
Ja klopt, 240k, waarom?quote:Op donderdag 5 januari 2012 14:00 schreef samara het volgende:
[..]
Misschien een beetje offtopic maar is jouw hypotheek dan om en nabij de ¤ 250K?
Klinkt wel erg logisch,... Het zou maar zo eens kunnen kloppen.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:40 schreef LoggedIn het volgende:
Hoe moet ik mijn aftrekpost studiekosten invullen? Vanaf januari tot en met juli had ik recht op studiefinanciering (dwz: nullening met reisproduct). In augustus passeerde ik de bijverdiengrens, dus vanaf augustus studeerde ik zonder recht op studiefinanciering.
Voor januari t/m juli vul ik dus in de aangifte in bij studie met stufi in 2011; dit deel wordt berekend aan de hand van normbedragen. Maar wat doe ik met de andere helft van het jaar? Bij studie zonder studiefinanciering Omschrijving collegegeld en dan collegegeld 2011-2012 / 12 * 5 maanden invullen? Of is dat te logisch?
Dat kan. Of je maakt een nieuw topic. Jouw keuze.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:43 schreef knack het volgende:
Mag je hier ook vragen posten over wijzigingen in je voorlopige aanslag 2012?
Zolang je geen fiscaal partner bent, moet je het eigendom opvoeren naar rato van de eigendomsverhouding. En de schuld (en bijbehorende rente) voer je eveneens op naar rato van de verhouding.quote:Op maandag 9 januari 2012 20:15 schreef knack het volgende:
Ik en mijn vriendin hebben eind 2011 een nieuwebouw huis gekocht en getekend. Ikzelf bezit al een woning waarvoor ik maandelijks een teruggave krijg.
Nu willen we voor ons nieuwbouw woning ook de maandelijkse teruggave terug krijgen. We hebben een samenleving contract welk ingaat bij het verkijgen van de sleutel. Dus we zijn nog geen fiscaal partner. Nu heb ik al gezien dat we woning moeten opvoeren bij de persoon die het meest verdiend (hoogste belasting schijf)
Zolang het nog niet je hoofdverblijf is, ja.quote:Nu heb ik even enkele vragen of het invullen van de voorlopige teruggave. Kloppen de volgende zaken:
• Tbv ons nieuwbouw woining vul ik bij 'eigenwoning forfait in bijzondere situaties' de waarde 0
Het is een schatting. Als deze reëel is, is het verstandig om dit bedrag op te voeren. Wil je een voorzichtige schatting gebruiken dan maak je hier iets minder van.quote:• Bij de aftrekbare rente vul ik de rente in die we gaan betalen voor de nieuwbouw woning. Maar ja dat is dus lastig omdat deze steeds zal stijgen gedurende het jaar. De rente die we betalen als het huis is opgeleverd is 1200 euro. Ik dacht dus aan een gemiddelde van 600. Dus wilde ik naast de rente van mijn eigen woning een bedrag van 7200 opnemen? Is dit verstandig om dit bedrag op te voeren?
Het eigenwoningforfait en de rente van je eigen woning kun je gewoon bij de nieuwe woning optellen. Het is natuurlijk alleen de vraag hoe lang je de woning nog hebt. Als je in de loop van 2012 de woning verkoopt, kun je altijd nog een wijziging van je voorlopige aanslag doorgeven. En uiteindelijk wordt alles natuurlijk afgerekend in je aangifte van 2012.quote:• Moet ik nog ergens opgeven dat ik voor 2012 al geld terug krijg van mijn eigen woning. Net zolas ik eigenlijk doe als de normalen aangifte over 2012. Daar geef ik ook aan dat ik een woning heb en welke rente ik heb betaald voor de hypotheek. In de aangifte geef ik ook aan welk bedrag ik heb terug gekregen in dat jaar. Hierdoor voorkom ik dat ik het geld nogmaals krijg. Moet ik voor deze voorlopige teruggave 2012 dit ook doen? Zo ja waar moet ik dit invullen?
Het passeren van de bijverdiengrens doet er niet toe. De vraag is of je vanaf augustus nog kon lenen bij de IBG, ondanks het passeren van de bijverdiengrens (dat kan namelijk altijd_.quote:Op maandag 9 januari 2012 19:40 schreef LoggedIn het volgende:
Hoe moet ik mijn aftrekpost studiekosten invullen? Vanaf januari tot en met juli had ik recht op studiefinanciering (dwz: nullening met reisproduct). In augustus passeerde ik de bijverdiengrens, dus vanaf augustus studeerde ik zonder recht op studiefinanciering.
Voor januari t/m juli vul ik dus in de aangifte in bij studie met stufi in 2011; dit deel wordt berekend aan de hand van normbedragen. Maar wat doe ik met de andere helft van het jaar? Bij studie zonder studiefinanciering Omschrijving collegegeld en dan collegegeld 2011-2012 / 12 * 5 maanden invullen? Of is dat te logisch?
Je kunt het restant van de persoonsgebonden aftrek inderdaad meenemen, maar dan moet je wel een restant hebben. Als je de vorige jaren niets hebt aangegeven, heb je ook geen restant.quote:Op maandag 9 januari 2012 20:40 schreef carfreak2011 het volgende:
Hallo iedereen, ik heb een vraag over persoonsgebonden aftrekposten. De situatie:
2009 - gestudeerd en vanaf september geen recht meer op stufie. Geen belastingaangifte gedaan.
2010 - gestudeerd (geen recht op stufie meer), stage-inkomen gehad en daarvoor belastingaangifte gedaan. Verzamelinkomen ¤ 2.300.
2011 - Full time aan het werk en dus nu belastingaangifte aan het doen.
Nu zie ik twee dingen:
- Je kan studiekosten die buiten je recht op stufie vallen aftrekken, hiervoor zijn normbedragen vastgesteld. (http://www.belastingdienst.nl/download/3028.html)
- Je mag persoonsgebonden aftrekposten uit voorgaande jaren meenemen naar dit jaar. (http://www.belastingdiens(...)aftrekposten-25.html)
Is dit voor mij van toepassing? Ik heb over 2009 en 2010 dus volgens mij deze aftrekposten (X maanden keer het normbedrag) over, maar dit nergens 'vastgelegd' bij de belastingdienst.
Als dit inderdaad van toepassing is (dus ik mag deze kosten nu over 2011 alsnog aftrekken, hoe geef ik dat dan aan in mijn aangifte?
THNX.
Ooh, ok. Dat komt dan goed uitquote:Op maandag 9 januari 2012 20:49 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het passeren van de bijverdiengrens doet er niet toe. De vraag is of je vanaf augustus nog kon lenen bij de IBG, ondanks het passeren van de bijverdiengrens (dat kan namelijk altijd_.
Het kunnen bijlenen valt ook onder de noemer 'studiefinanciering'.quote:Op maandag 9 januari 2012 21:15 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Ooh, ok. Dat komt dan goed uitDe toelichting van de BD had wel iets duidelijker kunnen zijn op dit punt, die spreekt alleen over stufi óf nullening + reisproduct.
Ok, thanksquote:Op maandag 9 januari 2012 21:55 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Het kunnen bijlenen valt ook onder de noemer 'studiefinanciering'.
Uhm, ik snap eerlijk gezegd je vraag niet echt.quote:Op dinsdag 10 januari 2012 09:09 schreef mark_dabomb het volgende:
Kort vraagje, mijn vriendin staat in mijn pensioenoverzicht weergegeven als partner. Echter, je bent voor je pensioen volgens de regels van Centraal Beheer pas partner als je tenminste een half jaar samenwoont met samenlevingscontract (notarieel) of tenminste 5 jaar zonder.
Op alle andere richtlijnen van de belastingdienst aangaande toeslagpartners zijn wie dit niet. Ik neem dan aan ook voor het pensioen niet en we dus geen toeslagpartners zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |