Lees ook mijn tweede stukje ook eens.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:24 schreef Dennis101 het volgende:
Ik zie net het filmpje terug, maar iemand 2x trappen die op de grond ligt noem ik geen zelfverdediging meer.
Dat doet niets af aan mijn reactie.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:25 schreef Ajacied422 het volgende:
[..]
Lees ook mijn tweede stukje ook eens.
Jawel, dat heet noodweerexces: in de emotie van het moment waarin je aangevallen wordt, meer uitdelen als voor de daadwerkelijke noodweer nodig is.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:24 schreef Dennis101 het volgende:
Ik zie net het filmpje terug, maar iemand 2x trappen die op de grond ligt noem ik geen zelfverdediging meer.
Noodweerexcesquote:Op woensdag 21 december 2011 22:24 schreef Dennis101 het volgende:
Waarom niet?quote:Op woensdag 21 december 2011 22:24 schreef Dennis101 het volgende:
Klopt, heeft met noodweer weinig meer te maken, maar klassiek voorbeeldje van noodweerexces dit.quote:
Ben je serieus?quote:Op woensdag 21 december 2011 22:27 schreef Niox het volgende:
[..]
Jawel, dat heet noodweerexces: in de emotie van het moment waarin je aangevallen wordt, meer uitdelen als voor de daadwerkelijke noodweer nodig is.
abces?quote:Op woensdag 21 december 2011 22:28 schreef CasselerRIP het volgende:
Misschien moeten we een apart noodweerecestopic openen, want mensen willen het maar niet begrijpen.
Overigens kan ik me voorstellen dat Nijhuis in de heat of the moment die kaart geeft, maar vind het geen terechte kaart.
Gast, noodweerexces is een juridische term die precies beschrijft wat er op het veld gebeurt is. Dus wat wil je nou?quote:
JA JIJ FAALTquote:
Het dus in ieder geval geen zelfverdediging zoals je zelf beaamt.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:27 schreef Niox het volgende:
[..]
Jawel, dat heet noodweerexces: in de emotie van het moment waarin je aangevallen wordt, meer uitdelen als voor de daadwerkelijke noodweer nodig is.
Bloedserieus. Die kerel die de schoppen ontvangt heeft net de uitdeler van de schoppen aangevallen. Dat veranderd alles.quote:
Noodweerexces prima, maar het was absoluut geen zelfverdediging..quote:Op woensdag 21 december 2011 22:29 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Je kunt wel lacherig doen, maar dit is bloedserieus. Sla het wetboek maar open.
Precies, ik denk dat hij instinctief zichzelf op deze manier verweert zonder in de gaten te hebben dat de supporter op dat moment niet veel meer kon uitrichten. Volledig te begrijpen overigens want iedere gek in een stadion heeft wel een mes bij zich tegenwoordig. Je kan daar niet op gokken.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:31 schreef Buitendam het volgende:
Het wás geen zelfverdediging, het was adrenaline. Esteban schrikt zich helemaal de pestpleuris en ramt er twee keer goed tegenaan dat die gast in ieder geval niet overeind kan komen, wie weet wat hij in zijn poten kon hebben. Het duurt in totaal 3 seconden, Esteban had geen tijd voor een ingenieus plan, die rode kaart is een grove schande.
Wel.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:32 schreef GX3 het volgende:
[..]
Noodweerexces prima, maar het was absoluut geen zelfverdediging..
Klopt. Het zou een heel ander verhaal zijn als die gast gewoon langs komt streaken.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:31 schreef Niox het volgende:
[..]
Bloedserieus. Die kerel die de schoppen ontvangt heeft net de uitdeler van de schoppen aangevallen. Dat veranderd alles.
Precies. Hij schrok gewoon super erg, wist echt niet wat er gebeurde. Kijk op 9 seconden, hoe hij schrikt van een simpele steward. Hij was gewoon even helemaal het overzicht kwijt.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:32 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies, ik denk dat hij instinctief zichzelf op deze manier verweert zonder in de gaten te hebben dat de supporter op dat moment niet veel meer kon uitrichten. Volledig te begrijpen overigens want iedere gek in een stadion heeft wel een mes bij zich tegenwoordig. Je kan daar niet op gokken.
quote:
Het is al voorbij de grenzen van zelfverdediging...quote:Op woensdag 21 december 2011 22:30 schreef JopJuh het volgende:
[..]
Noodweerexces is in het Nederlandse strafrecht een wettelijke strafuitsluitingsgrond. Art. 41 lid 2 van het Wetboek van Strafrecht luidt: "Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van de noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt".
Nee dat helpt vooral voor de spelers.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:37 schreef TLC het volgende:
Als ik die scheidsrechter was geweest had ik toevallig een andere kant opgekeken, een randdebiel minder op deze wereld is niet erg.
Niet waar. Ga je eens verdiepen in noodweerexces.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:35 schreef GX3 het volgende:
[..]
[..]
Het is al voorbij de grenzen van zelfverdediging...
Gast, het duurt nog geen 3 sec. Het was al voorbij voor Esteban uberhaupt de adrenaline voelde wegvloeien, hier zijn geen juridische termen voor nodig.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:38 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Niet waar. Ga je eens verdiepen in noodweerexces.
Wat willen ze doen? Nijhuis naar mijn huis sturen om die rode kaart voor mijn neus te houden? Kom maar op!quote:Op woensdag 21 december 2011 22:23 schreef Ajacied422 het volgende:
Als jij nou thuis overvallen werd, zou je dan volgens de regels van de KNVB dan ook geen zelfverdediging mogen bieden? Kneuzen.
Een kilotje of 80 volle gas in je rug, gok ik? Nee, die Esteban is helemaal gek. Hij had die jongen een corrigerende tik moeten geven en deze doerak terug naar zijn stoel moeten verwijzen.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:42 schreef NumberSeven het volgende:
Veel mensen vergeten dat als Esteban het niet zou zien, die gast zo zn rug kon breken met die trap van achteren.
Ik kan me van Nijhuis ook voorstellen dat hij eig geen idee heeft op dat moment wat hij er mee moet doen.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:42 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Wat willen ze doen? Nijhuis naar mijn huis sturen om die rode kaart voor mijn neus te houden? Kom maar op!
Die zitten nu nog ritmisch te klappen met hun rug naar het veld.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:45 schreef tante_betje het volgende:
Zie een compleet vak dat in aanmerking komt voor een stadionverbodje... Wat een debielen.
Hij schopte niet eens hard.... Maar meer om die gast op de grond te houden... Had ie dan er naast moeten gaan staan totdat die kerel een mes pakt en op hem insteekt?quote:Op woensdag 21 december 2011 22:24 schreef Dennis101 het volgende:
Nu alweer gebloktquote:Op woensdag 21 december 2011 22:35 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Precies. Hij schrok gewoon super erg, wist echt niet wat er gebeurde. Kijk op 9 seconden, hoe hij schrikt van een simpele steward. Hij was gewoon even helemaal het overzicht kwijt.
Op de benen, weet niet of hij een wapen heeft en denkt dat er nog meer supporters aankomen rennen terwijl hij in een waas zit. Donder toch een eind opquote:Op woensdag 21 december 2011 22:24 schreef Dennis101 het volgende:
Dat dus.quote:Op woensdag 21 december 2011 22:31 schreef Buitendam het volgende:
Het wás geen zelfverdediging, het was adrenaline. Esteban schrikt zich helemaal de pestpleuris en ramt er twee keer goed tegenaan dat die gast in ieder geval niet overeind kan komen, wie weet wat hij in zijn poten kon hebben. Het duurt in totaal 3 seconden, Esteban had geen tijd voor een ingenieus plan, die rode kaart is een grove schande.
Nouja, volgens de wet wél, áls de rechter vindt dat er sprake is van noodweerexces.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:01 schreef Dr.Horrible het volgende:
De reactie van Esteban is begrijpelijk, maar strijdig met de regels. Dit valt niet meer onder noodzakelijke zelfverdediging.
Da's niet civielrechtelijk en ik heb m'n twijfels of een beroep op noodweerexces ingewilligd zal worden in dit geval.quote:Civielrechtelijk gezien is het noodweerexces en waarschijnlijk niets aan het handje voor Esteban.
Strafrechtelijk dan...quote:Op woensdag 21 december 2011 23:02 schreef Dr.Horrible het volgende:
[..]
Da's niet civielrechtelijk en ik heb m'n twijfels of een beroep op noodweerexces ingewilligd zal worden in dit geval.
Civielrechtelijk m'n reet. Als Esteban die jongen niet had zien aankomen had je kans op Nesu nummertje twee. Ongelofelijk, dit.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:00 schreef starla het volgende:
Civielrechtelijk gezien is het noodweerexces en waarschijnlijk niets aan het handje voor Esteban.
Waar ben je het nu precies niet mee eens?quote:Op woensdag 21 december 2011 23:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Civielrechtelijk m'n reet. Als Esteban die jongen niet had zien aankomen had je kans op Nesu nummertje twee. Ongelofelijk, dit.
Noodweerexces is een rechtvaardigingsgrond. De gedraging is wederrechtelijk, maar te rechtvaardigen. True, het is z'n best bet, maar ik wil niet één twee drie zeggen dat 't aangenomen wordt.quote:Nouja, volgens de wet wél, áls de rechter vindt dat er sprake is van noodweerexces.
Hiermee. Die jongen is ontsnapt aan mogelijk zwaar letsel. Maar waar we ons op richten zijn de 2 trappen tegen die jongen z'n schenen.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:00 schreef starla het volgende:
Voetbaltechnisch gezien is het gewoon een rode kaart. Als 2 spelers met elkaar op de vuist gaan omdat de ene begint, krijgen ze ook allebei rood.
Maar dat zijn de regels. Of je het er mee eens bent of niet. Voor hetzelfde geld had natuurlijk Esteban die supporter een dwarsleasie getrapt.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:05 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Hiermee. Die jongen is ontsnapt aan mogelijk zwaar letsel. Maar waar we ons op richten zijn de 2 trappen tegen die jongen z'n schenen.
Er zijn regels betreft ontsnappen aan mogelijk dwarslaesie?!quote:Op woensdag 21 december 2011 23:06 schreef starla het volgende:
[..]
Maar dat zijn de regels. Of je het er mee eens bent of niet.
Ik vind het prima, maar dan is het dus geen noodzakelijke zelfverdediging meer. Da's al wat ik probeer te zeggen. Dat is al wat ik probeer te zeggen.quote:Zoiets heet noodweerexces....
Loopt EL bij jou anderhalf uur achter of zo?quote:Op woensdag 21 december 2011 23:10 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
kapt het hele team ermee
voelen zich te stoer om verder te gaan!!! wat voor kansloos team is dat
Helden, als ajax hun publiek niet in bedwang kan houden, de knvb jouw team ervoor straft, dan hou je de eer aan jezelf!quote:Op woensdag 21 december 2011 23:10 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
kapt het hele team ermee
voelen zich te stoer om verder te gaan!!! wat voor kansloos team is dat
Noodweerexces impliceert dat het geen noodzakelijke zelfverdediging is, dus een beetje dubbelopquote:Op woensdag 21 december 2011 23:11 schreef Dr.Horrible het volgende:
[..]
Ik vind het prima, maar dan is het dus geen noodzakelijke zelfverdediging meer. Da's al wat ik probeer te zeggen. Dat is al wat ik probeer te zeggen.
Nou ja, iedereen roept noodweer of noodweerexces want zelfverdediging. Voor noodweer was het een disproportionele reactie en bij noodweerexces is het geen noodzakelijke zelfverdediging meer, dus dan moeten ze het ook zo niet meer noemen.quote:Noodweerexces impliceert dat het geen noodzakelijke zelfverdediging is, dus een beetje dubbelop
Een bal uit het doel slaan is ook geen gedraging die in het dagelijkse leven strafbaar is. Iemand letsel toebrengen wel. Maar omdat deelnemers aan voetbal over en weer verhoogde risico's aanvaarden en het voetbalspel beheerst wordt door eigen regels is het niet zo dat iedere sliding met twee benen direct strafrechtelijke vervolging zal betekenen. Maar bij grove overschrijding van de regels van het voetbal is dat natuurlijk iets anders...quote:Wat heeft het wetboek in hemelsnaam met rode kaarten te maken?
Ik mag volgens het wetboek echt wel een bal uit het doel slaan, komt me toch op rood te staan.
Of die kaart nou terecht is of niet, dat heeft niks met strafrecht te maken.
Ik ga hierin mee. Hij gaat wat hard door maar het is een momentopname waarbij hij zichzelf probeert te beschermen. En je weet niet of hij gewapend is..quote:Op woensdag 21 december 2011 23:14 schreef Massief het volgende:
De schoppen van Esteban zijn niet slim natuurlijk maar lijkt mij dat het voortkomt uit een hevige gemoedsbeweging. Ik zou kant van de doelman kiezen. Voor hetzelfde geld heeft hij een wapen o.i.d. bij, wat je als keeper zijnde niet zeker kan weten. Als je eenmaal uit zo'n gemoedsbeweging handelt zie je ook niet meer wat er uit je ooghoeken komt, je ziet hem ook schrikken in het filmpje van de steward.. Rode kaart wordt hopelijk geseponeerd want je moet je op het voetbalveld gewoon 100% veilig kunnen voelen.
Ik vind het ook echt wel meevallen hoor. Als hij nou Pepe stijl de rug/hoofd als mikpunt had genomen ok, maar dit is tweemaal op de benen voordat hij klaar gaat staan voor de wat hij denkt volgende supporter.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:19 schreef NLGooner het volgende:
[..]
Ik ga hierin mee. Hij gaat wat hard door maar het is een momentopname waarbij hij zichzelf probeert te beschermen. En je weet niet of hij gewapend is..
Het viel mee omdat de doelman hem op tijd zag. Ziet de doelman die gozer totaal niet aankomen dan vliegt die supporter wel gewoon goed in zijn rug. Wie weet wat voor schade je dan hebt. Ben heel benieuwd wat ze hier mee gaan doen.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:22 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Ik vind het ook echt wel meevallen hoor. Als hij nou Pepe stijl de rug/hoofd als mikpunt had genomen ok, maar dit is tweemaal op de benen voordat hij klaar gaat staan voor de wat hij denkt volgende supporter.
Ik was de supporter echt niet aan het verdedigen hoor. Wat mij betreft had hij wel op wat anders gemikt al vond ik het dan wel rood.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:23 schreef Massief het volgende:
[..]
Het viel mee omdat de doelman hem op tijd zag. Ziet de doelman die gozer totaal niet aankomen dan vliegt die supporter wel gewoon goed in zijn rug. Wie weet wat voor schade je dan hebt. Ben heel benieuwd wat ze hier mee gaan doen.
Ik bedoel het andersom.. dat iets wettelijk niet strafbaar betekent niet dat het daarom geen rode kaart is. Dat moet je los zien. Heel die discussie over noodweer(-exces) gaat nergens over.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:18 schreef Dr.Horrible het volgende:
[..]
Een bal uit het doel slaan is ook geen gedraging die in het dagelijkse leven strafbaar is. Iemand letsel toebrengen wel. Maar omdat deelnemers aan voetbal over en weer verhoogde risico's aanvaarden en het voetbalspel beheerst wordt door eigen regels is het niet zo dat iedere sliding met twee benen direct strafrechtelijke vervolging zal betekenen. Maar bij grove overschrijding van de regels van het voetbal is dat natuurlijk iets anders...
Vent, ga weg je met je verkapte mensenkennis.quote:Op donderdag 22 december 2011 00:40 schreef Klummie het volgende:
Echt die moraalridders hier, die lopen allemaal weg als ze aangevallen worden.
Eindelijk iemand die het ook zo ziet. helemaal mee eensquote:Op woensdag 21 december 2011 23:35 schreef Bonkers. het volgende:
Als je als supporter het idee krijgt om het veld op te stormen om de keeper van de tegenpartij een karatetrap te verkopen, dan kan je ook wel een paar ferme tikken terug verwachten. Part of the game.
Klopt, maar dan nog had Nijhuis het verstand mogen hebben om geen kaart te trekken. En hij heeft er lang genoeg over na kunnen denken.quote:Op woensdag 21 december 2011 23:00 schreef starla het volgende:
Voetbaltechnisch gezien is het gewoon een rode kaart.
Er zijn natuurlijk meer opties en als dit een Europese wedstrijd was geweest, dan weet je zeker dat "optie 4" reglementair verlies met 0-3 eraan zou komen.quote:Op donderdag 22 december 2011 08:09 schreef zatoichi het volgende:
Volgens mij zijn de drie opties:
- helemaal overspelen
- verder spelen vanaf de 37ste minuut
- dit als einduitslag bepalen
Naar mijn idee zijn deze allemaal gunstig voor Ajax. Tenzij de rode kaart van Esteban voor die tijd wordt ingetrokken...
Die keeper word hier gewoon aangevallen he. Als hij het niet op tijd zou zien dan krijgt die vol een trap in zijn rug. Maar jij bent waarschijnlijk zo'n autist die in de 3 seconde daarna het hele wetboek doorneemt in zijn hoofd, om daarna pas over te gaan op actie. Bij een speler weet je tenminste dat die niet gewapend is. Estaban had ook ineens een mes in z''n nek kunnen krijgen. En als die de supporter echt wat aan had willen doen trapte die wel tegen zijn hoofd. Maar hey, ieder zijn meningquote:Op donderdag 22 december 2011 08:43 schreef Ludd het volgende:
Lijkt me een terechte rode kaart.
Ik snap ook echt niet waarom hier discussie over is.
Hij heeft de aanval afgeweerd, en die sukkel die hem aanviel lag al op de grond. Toen trapte hij twee keer na.
Begrijpelijk maar excessief.
Vertaal het eens naar de situatie waarin de 'fan' een speler zou zijn. Een klap ontwijken, of afweren mag. Maar als er daarna 2 keer nagetrapt wordt, zou iedereen het terecht vinden wanneer beide spelers rood krijgen.
Daarom vind ik het ook niet meer dan logisch dat die keepert nu ook rood krijgt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |