Die bussen van Qbuzz rijden ook hier in Meppel.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:32 schreef marcel.nl het volgende:
Bij ons in Groningen rijden bussen van Qbuzz met reclame van OVbureau Groningen/Drenthe en ik plaats deze post in forum bussentopic EN in forum tenenkrommende fouten in het openbaar.
Want zogezegd rijden de bussen met op de achterruit, over de hele breedte met reclame van het OVbureau. Naast de OV-chipkaart hebben wij speciale papieren euro-kaartjes, dagkaarten enzovoort. Die stickers zijn kennelijk geheel willekeurig geplakt. Dus zitten mijn collega's en ik in Appingedam (nabij Delfzijl) in Noordoost Groningen naar reclames te kijken als: Van Pesse naar Hoogeveen 4euro, van Meppel naar Hijken 6euro, reizen binnen Assen 2euro. Daar staan plaatsen tussen die hier 150kilometer vandaan liggen en waarvan we voor het eerst in ons leven horen. Behang die bussen dan met reclame van je eigen regio, dus: binnen Groningen stad 2euro, bus van Delfzijl naar Winschoten 6euro enzovoort. Wat heb ik er nou aan te weten wat de bus in Meppel kost ? Tenenkrommend fout, maar voor mijn collega's wel voldoende stof om te lachen.
dan zal daar wel achterop de grote bussen staan: bus in Appingedam ¤ 1,50quote:Op dinsdag 24 januari 2012 23:30 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Die bussen van Qbuzz rijden ook hier in Meppel.
Ja, zie ook post 195 en 196 hierboven.quote:Op woensdag 25 januari 2012 08:23 schreef DaviniaHR het volgende:
Hebben ze bij de reclame van de BCC staan "concurent"? Ik zag het in een flits, dus ik weet het niet zeker.
(de tv-reclame bedoel ik)
Dat was me ook al heel lang geleden, opgevallen. Slordig!quote:Op dinsdag 24 januari 2012 23:30 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Die bussen van Qbuzz rijden ook hier in Meppel.
Wat is de fout..?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 23:25 schreef LPFAN het volgende:
Ik zag dit vanmorgen in de bus:
[ afbeelding ]
BNdeStem staat dagelijks vol met de meest debiele en tenenkrommende fouten, als we die allemaal zouden posten kunnen we gemakkelijk een nieuwe, aparte topicreeks starten.quote:
Het zou ook nog een archaïsche vervoeging kunnen zijn (als in "Arbeiders, koopt Nederlandsche waar!") maar dan slaat het nergens op dat stuur wel op de hedendaagse manier vervoegd is.quote:
Want niemand wil een ongezonde hoed.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:19 schreef Wootism het volgende:
Deze kwam ik net tegen2
Meteen even foto van gemaakt.
[ afbeelding ]
quote:Springspin ziet groen om prooi te vangen
[...]
Groen
De onderzoekers bestuurden de vier lagen waaruit het netvlies van de spin kasspringsin (Hasarius adansoni) bestaat.
Ze ontdekten dat een van de onderzochte lagen een pigment bevat dat gevoel is voor groen licht, terwijl deze laag groen licht niet scherpstelt. Met deze laag ziet de spin daardoor altijd onscherp, terwijl hij, overdag, met de andere lagen scherp ziet.
Jammer dat ze de H en K niet gewoon andersom gezet hebben: Kies gezond voor hat & kond. Bekt ook lekkerder.quote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:19 schreef Wootism het volgende:
Deze kwam ik net tegen2
Meteen even foto van gemaakt.
[ afbeelding ]
Je vergeet 'kasspringsin' nog... Maar ja, dit is op Nu.nl aan de orde van de dag, vaak worden de fouten er een minuutje of wat later wel weer uitgehaald. Blijkbaar hebben ze nogal haast met 't publiceren van alles.quote:
Idd, overheen gelezenquote:Op vrijdag 27 januari 2012 14:55 schreef Omniej het volgende:
[..]
Je vergeet 'kasspringsin' nog... Maar ja, dit is op Nu.nl aan de orde van de dag, vaak worden de fouten er een minuutje of wat later wel weer uitgehaald. Blijkbaar hebben ze nogal haast met 't publiceren van alles.
Doel je op 'wat'?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 10:44 schreef Felixa het volgende:
Krijg net een sms van Hi:
"Hi, Helaas is het toestel wat je heb besteld niet op voorraad."
Ach, ik lees daar zo overheenquote:Op dinsdag 31 januari 2012 10:54 schreef GimmeGore het volgende:
ik denk op heb
maar het is toch "het toestel dat" ?
Ook dat nog jaquote:Op dinsdag 31 januari 2012 11:16 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
En "helaas" mag ook prima zonder hoofdletter, zo na een komma.
Natuurlijk is "wat" wel fout.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 10:57 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Ach, ik lees daar zo overheen![]()
Joah, ik geloof dat wat niet eens echt fout is, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker.
'Wie' kies je natuurlijk alleen als het betrekking heeft op een persoon.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 11:32 schreef Felixa het volgende:
[..]
Natuurlijk is "wat" wel fout.
Vervang toestel maar eens door stoel bijvoorbeeld.
Je zegt toch ook niet "de stoel wie"?
Betrekkelijke voornaamwoorden.
twitter:aldith_hunkar twitterde op dinsdag 31-01-2012 om 11:46:48* Beste @VARAgids, hoe komt u erbij dat ik overleden ben? U hebt dat nimmer nagebeld... [re] http://t.co/UIWUMOMP reageer retweet
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/820quote:Vraag
Wat is juist: u heeft of u hebt?
Antwoord
Beide werkwoordsvormen zijn correct. Bij de keuze tussen u heeft en u hebt kunt u uw eigen voorkeur volgen.
Iemand doodverklaren die niet dood is? Vind ik tenenkrommend, of gelden hier alleen spelfouten?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 12:03 schreef Lienekien het volgende:
Wat is tenenkrommend, behalve dan het bericht dat ze dood zou zijn?
Alleen spelfouten.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 12:05 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
Iemand doodverklaren die niet dood is? Vind ik tenenkrommend, of gelden hier alleen spelfouten?
Zie http://twitpic.com/8dwy85, staat dus gedrukt in de VARAgids dat ze overleden is.
Vandaar dat ik zei: in mijn ogen. Hebt klinkt zo plat.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 12:05 schreef Lienekien het volgende:
Dat is niet fout, hoor.
[..]
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/820
Open er een topic over.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 12:09 schreef Façade het volgende:
[..]
Vandaar dat ik zei: in mijn ogen. Hebt klinkt zo plat.
Ja, en?quote:
Zeg, dat kan ook wel wat minder.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 12:23 schreef Façade het volgende:
[..]
Ach, haal die ijspriem uit je kut en doe niet zo zuur.
Dus dan zou die foto's zoals in post #79 of #174 ook niet mogen?quote:
Stil jij, dat is logica.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 12:34 schreef Felixa het volgende:
[..]
Dus dan zou die foto's zoals in post #79 of #174 ook niet mogen?
Welnee joh, dat staat toch niet in de TT? Niet alle fouten zijn spelfoutenquote:
Yep, fijne jaarwisseling alvast!quote:Hallo allen,
bij deze het rooster van Februari en het verzoek jullie beschikbaarheid door te geven.
Fijne jaarwisseling alvast!
Vergeet Bij dezen niet.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 17:39 schreef zoem het volgende:
Dat is alvast te laat![]()
En sinds wanneer is februari met een hoofdletter; we leven niet in Engeland
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit in mailtjes nog steeds spel als 'bij deze', terwijl ik weet dat het 'bij dezen' moet zijn. En weet je waarom..? Omdat ik bang ben dat mensen die 't lezen juist denken dat 'bij dezen' fout isquote:
daarom zeg ik altijd hierbij...quote:Op dinsdag 31 januari 2012 20:48 schreef Sosha het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit in mailtjes nog steeds spel als 'bij deze', terwijl ik weet dat het 'bij dezen' moet zijn. En weet je waarom..? Omdat ik bang ben dat mensen die 't lezen juist denken dat 'bij dezen' fout is
Herkenbaar.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 20:48 schreef Sosha het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit in mailtjes nog steeds spel als 'bij deze', terwijl ik weet dat het 'bij dezen' moet zijn. En weet je waarom..? Omdat ik bang ben dat mensen die 't lezen juist denken dat 'bij dezen' fout is
WTF heeft die op z'n hoofd.quote:
Klopt dat sowieso wel? Kun je wel een aantal nemen van één vijftal?quote:Op dinsdag 31 januari 2012 22:39 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Herkenbaar.
Ik heb dat altijd bij 'een aantal'.
Geachte klant,
Hierbij vindt u de cv's van een vijftal kandidaten. Een aantal van hen voldoet... Enz.
Ik maak er meestal dan toch maar meervoud van.
Hoewel dat tegenwoordig ook goed is, toch?
Bij een aantal, een massa, een serie, een rij, een reeks, een stel, een paar, etc. moet de persoonsvorm in enkelvoud worden geschreven.quote:Op woensdag 1 februari 2012 04:06 schreef Tchock het volgende:
[..]
Klopt dat sowieso wel? Kun je wel een aantal nemen van één vijftal?Dan zou ik zeggen: '... de cv's van vijftallen kandidaten. Een aantal (dus, een aantal vijftallen) voldoet...'. Buiten de logische betekenis, is dat niet beter Nederlands?
... daar had ik het helemaal niet overquote:Op woensdag 1 februari 2012 04:10 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Bij een aantal, een massa, een serie, een rij, een reeks, een stel, een paar, etc. moet de persoonsvorm in enkelvoud worden geschreven.
Het is "een rij mensen loopt" en niet "een rij mensen lopen".
En "een massa houtblokken verbrandt" en niet "een massa houtsblokken verbranden".
Zoiets.
Jawel, je mag een vijftal gewoon splitsen in de volgende zinquote:Op woensdag 1 februari 2012 04:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
... daar had ik het helemaal niet over
We gaan een massa houtblokken verbranden.quote:Op woensdag 1 februari 2012 04:10 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Bij een aantal, een massa, een serie, een rij, een reeks, een stel, een paar, etc. moet de persoonsvorm in enkelvoud worden geschreven.
Het is "een rij mensen loopt" en niet "een rij mensen lopen".
En "een massa houtblokken verbrandt" en niet "een massa houtsblokken verbranden".
Zoiets.
'Aantal' slaat hier terug op 'kandidaten', niet op 'vijftal'.quote:Op woensdag 1 februari 2012 04:06 schreef Tchock het volgende:
[..]
Klopt dat sowieso wel? Kun je wel een aantal nemen van één vijftal?Dan zou ik zeggen: '... de cv's van vijftallen kandidaten. Een aantal (dus, een aantal vijftallen) voldoet...'. Buiten de logische betekenis, is dat niet beter Nederlands?
Een vijftal is een groepje van 5 mensen. Een aantal vijftallen is dus meerdere groepjes van 5.quote:Op woensdag 1 februari 2012 04:06 schreef Tchock het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |