Die maandelijkse premie is maar een heel klein deel van de premie die afgedragen wordt (dat begrijpen wel meer mensen niet: het deel dat via de werkgever wordt betaald is veel groter, naast de AWBZ-premie, die wordt betaald door de belastingbetaler. Maar goed: dat zien we niet direct, dus daar hebben we het dan maar niet over....)quote:Op zondag 18 december 2011 11:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Naast dat ik tijdens m'n werkende (en relatief weinig afdragende) leven gewoonweg een spaarpotje op moet bouwen, lijkt het me vrij logisch dat ik ook meer betaal aan de schade die ik veroorzaak. Niet dat mijn kinderen feitelijk alles moeten betalen.
Dat is jóuw idee van solidariteit.quote:Op zondag 18 december 2011 11:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
We betalen met zijn allen voor iemand die hulpbehoevend wordt.
Dat is solidariteit.
Daar betaal je dus premie voor. Dat deze een beetje omhoog gaat voor bepaalde risicogroepen vind ik ook normaal. Maar bij voorbaat hele groepen uitsluiten is debiel.quote:Op zondag 18 december 2011 11:16 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Naast dat ik tijdens m'n werkende (en relatief weinig afdragende) leven gewoonweg een spaarpotje op moet bouwen, lijkt het me vrij logisch dat ik ook meer betaal aan de schade die ik veroorzaak. Niet dat mijn kinderen feitelijk alles moeten betalen.
Hoe zie jij solidariteit dan?quote:Op zondag 18 december 2011 11:19 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is jóuw idee van solidariteit.
Five_Horizons is denk ik iemand die vind dat het gehele verzekeringsprincipe afgeschaft moet worden, en dat iedereen uit eigen zak betaald voor zorg op het moment dat men het nodig heeft. Op zich niks mis mee hoor. Het enige nadeel is dat daardoor duur onderzoek naar bijvoorbeeld kanker simpelweg ophoudt te bestaan. Tenzij Goldman Sachs een altruïstische instelling gaat worden natuurlijk.quote:Op zondag 18 december 2011 11:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
We betalen met zijn allen voor iemand die hulpbehoevend wordt.
Dat is solidariteit.
Dat kun je vinden, maar dat is niet solidair.quote:Op zondag 18 december 2011 11:22 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Five_Horizons is denk ik iemand die vind dat het gehele verzekeringsprincipe afgeschaft moet worden, en dat iedereen uit eigen zak betaald voor zorg op het moment dat men het nodig heeft. Op zich niks mis mee hoor. Het enige nadeel is dat daardoor duur onderzoek naar bijvoorbeeld kanker simpelweg ophoudt te bestaan. Tenzij Goldman Sachs een altruïstische instelling gaat worden natuurlijk.
Ik ben het volledig met je eens hoor.quote:Op zondag 18 december 2011 11:28 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat kun je vinden, maar dat is niet solidair.
Daarbij is het ziekenfonds ooit in het leven geroepen omdat veel mensen hun ziektekosten niet zelf kunnen betalen.
Het heeft geen enkele zin om geen verzekering te hebben maar wel een spaarpotje voor als je hulpbehoevend wordt. Als je op je tachtigste je heup breekt dan maak je mss. wel tonnen aan onkosten. Dat kan niemand zelf opbrengen. Beter betalen we dat soort dingen met zijn alllen.
Jonge, sterke mensen die deels de zorg van de vorige generatie betalen, daar is helemaal niets mis mee. Zelf wil je ook een fijne oude dag, tenslotte.
Leuk dat je, zonder het mij te vragen, me al dingen aanwrijft. Chapeau!quote:Op zondag 18 december 2011 11:22 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Five_Horizons is denk ik iemand die vind dat het gehele verzekeringsprincipe afgeschaft moet worden, en dat iedereen uit eigen zak betaald voor zorg op het moment dat men het nodig heeft. Op zich niks mis mee hoor. Het enige nadeel is dat daardoor duur onderzoek naar bijvoorbeeld kanker simpelweg ophoudt te bestaan. Tenzij Goldman Sachs een altruïstische instelling gaat worden natuurlijk.
Dat we meer zelf dragen, maar dat we, bij risico's die we zelf niet kunnen dragen, geholpen worden. Dat is nu gewoonweg niet het geval.quote:Op zondag 18 december 2011 11:21 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Hoe zie jij solidariteit dan?
Daar kan ik wel in meegaan.. Maar is dat nu niet al het geval dan?quote:Op zondag 18 december 2011 11:36 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat we meer zelf dragen, maar dat we, bij risico's die we zelf niet kunnen dragen, geholpen worden. Dat is nu gewoonweg niet het geval.
Dat doe ik niet, lees het nog eensquote:Op zondag 18 december 2011 11:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Leuk dat je, zonder het mij te vragen, me al dingen aanwrijft. Chapeau!
Anyway:
[..]
Dat we meer zelf dragen, maar dat we, bij risico's die we zelf niet kunnen dragen, geholpen worden. Dat is nu gewoonweg niet het geval.
Heb ik nergens gezegd en heb je me ook niet gevraagd, dus hoe je hierop komt, weet ik niet.quote:Op zondag 18 december 2011 11:40 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dat doe ik niet, lees het nog eens
Five_Horizons is denk ik iemand die vind dat het gehele verzekeringsprincipe afgeschaft moet worden, en dat iedereen uit eigen zak betaald voor zorg op het moment dat men het nodig heeft
Er wordt niets betaald aan de huisarts (om maar iets te noemen). Waarom zou daarvoor niet gewoon iets betaald kunnen worden? Rekening houdend met het feit dat die zorg zo toegankelijk mogelijk moet zijn, kan daar best een bijdrage voor zijn voor mensen die het financieel kunnen dragen.quote:Op zondag 18 december 2011 11:37 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Daar kan ik wel in meegaan.. Maar is dat nu niet al het geval dan?
Daarom staat er ook "denk ik". Dat betekent niet dat ik je iets aanwrijf. Als ik je beledigd heb, of voorbarige dingen heb gezegd, mijn excuses. Maar ik geloof dat we totaal verschillende visies hebben op het begrip solidariteit.quote:Op zondag 18 december 2011 11:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Heb ik nergens gezegd en heb je me ook niet gevraagd, dus hoe je hierop komt, weet ik niet.
[..]
Er wordt niets betaald aan de huisarts (om maar iets te noemen). Waarom zou daarvoor niet gewoon iets betaald kunnen worden? Rekening houdend met het feit dat die zorg zo toegankelijk mogelijk moet zijn, kan daar best een bijdrage voor zijn voor mensen die het financieel kunnen dragen.
¤220 eigen risico is niet zo heel hoog, eigenlijk. Ook zorgt dit relatieve lage bedrag er niet voor dat we 'zuinig' doen met zorg. Zodra dat bedrag bereikt is, maakt het immers allang niet meer uit wat we declareren. Vanaf dat moment hoeven we het toch niet meer zelf te betalen.
Beledigd ben ik niet zo snel.quote:Op zondag 18 december 2011 11:45 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Daarom staat er ook "denk ik". Dat betekent niet dat ik je iets aanwrijf. Als ik je beledigd heb, of voorbarige dingen heb gezegd, mijn excuses. Maar ik geloof dat we totaal verschillende visies hebben op het begrip solidariteit.
Gelukkigquote:Op zondag 18 december 2011 11:47 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Beledigd ben ik niet zo snel.
Maar verschillen van mening: dat klopt
Het is allang door het RIVM aangetoond dat rokers en dikkers goedkoper zijn voor de zorg als gezond levende mensen.quote:Op zondag 18 december 2011 00:06 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Ik zou het niet erg vinden als gezonde mensen, waarbij het blijkt dat zij meer kosten, meer zouden moeten betalen. Eerlijk systeem toch?
Mits het inkomen het toelaat is een bijdrage voor huisartsbezoek niet verkeerd. Mensen die het slechter hebben kun je dat niet vragen, voor hen is 5 euro al veel en het zou ze weerhouden om zorg te vragen die ze wel nodig hebben.quote:Op zondag 18 december 2011 11:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er wordt niets betaald aan de huisarts (om maar iets te noemen). Waarom zou daarvoor niet gewoon iets betaald kunnen worden? Rekening houdend met het feit dat die zorg zo toegankelijk mogelijk moet zijn, kan daar best een bijdrage voor zijn voor mensen die het financieel kunnen dragen.
¤220 eigen risico is niet zo heel hoog, eigenlijk. Ook zorgt dit relatieve lage bedrag er niet voor dat we 'zuinig' doen met zorg. Zodra dat bedrag bereikt is, maakt het immers allang niet meer uit wat we declareren. Vanaf dat moment hoeven we het toch niet meer zelf te betalen.
Och heden, ik weet dat de mbo opleidingen niet alles meer zijn, maar nu zijn ze ineens laagopgeleiden bij jou?quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:51 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Dat is inderdaad niet netjes. Ik zou het op indivudeel niveau doen, en niet bij voorbaat groepen mensen uitsluiten. Blijkbaar acht men het goedkoper om hele MBO'ers te weigeren, dan per (groepen) MBO'er(s) te bekijken hoe hoog zijn/haar risicofactor is.
Dat ook nog eens. Maar wel hogere premie betalen.quote:Op zondag 18 december 2011 11:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het is allang door het RIVM aangetoond dat rokers en dikkers goedkoper zijn voor de zorg als gezond levende mensen.
Stel je voor! Dan ben je gestopt met roken omdat je verzekering dat eiste, met als gevolg dat je inderdaad ouder wordt en je later door diezelfde maatschappij uit de verzekering geflikkerd wordtquote:Op zondag 18 december 2011 11:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het is allang door het RIVM aangetoond dat rokers en dikkers goedkoper zijn voor de zorg als gezond levende mensen.
Hier op Malta werkt het zo. Kleine dingetjes betaal je zelf, rechtstreeks aan de huisarts. Geen verzekering die daarbij komt kijken. Je kunt het laten verzekeren, maar dan gaat je premie omhoog. Maar zelfs voor de armsten hebben ze een regeling die er op neerkomt dat zij huisartsbezoek en medicijnen kunnen betalen. Iedereen hier, ongeacht inkomen, heeft toegang tot dezelfde zorg. Iedereen draagt bij, naar draagkracht. En dat vind men niet meer dan normaal. En dat vind ik solidariteit.quote:Op zondag 18 december 2011 11:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Mits het inkomen het toelaat is een bijdrage voor huisartsbezoek niet verkeerd. Mensen die het slechter hebben kun je dat niet vragen, voor hen is 5 euro al veel en het zou ze weerhouden om zorg te vragen die ze wel nodig hebben.
Eigen bijdrage vind ik bezwaarlijk. Je vraagt er niet om ziek te worden, dus zuinig doen met zorg betekent in alle gevallen afzien van hulp die nodig is.
Dat is een opmerkelijk verschil: hier roept Rutte dat iedereen zich moet verzekeren uit solidariteit en wel bij verzekeraars met een winstoogmerk die zelf helemaal niet solidair zijn. Getuige de reclame-uitingen: 'Je betaalt niet voor zorg die je niet nodig hebt.' maw. Voor mensen die het wel nodig hebben wordt het duurder.quote:Op zondag 18 december 2011 12:16 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Hier op Malta werkt het zo. Kleine dingetjes betaal je zelf, rechtstreeks aan de huisarts. Geen verzekering die daarbij komt kijken. Je kunt het laten verzekeren, maar dan gaat je premie omhoog. Maar zelfs voor de armsten hebben ze een regeling die er op neerkomt dat zij huisartsbezoek en medicijnen kunnen betalen. Iedereen hier, ongeacht inkomen, heeft toegang tot dezelfde zorg. Iedereen draagt bij, naar draagkracht. En dat vind men niet meer dan normaal. En dat vind ik solidariteit.
Het is niet alleen Nederland hoor. Helaas. En jammer genoeg vind je de meest schrijnende gevallen in de zorg.quote:Op zondag 18 december 2011 12:22 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat is een opmerkelijk verschil: hier roept Rutte dat iedereen zich moet verzekeren uit solidariteit en wel bij verzekeraars met een winstoogmerk die zelf helemaal niet solidair zijn. Getuige de reclame-uitingen: 'Je betaalt niet voor zorg die je niet nodig hebt.' maw. Voor mensen die het wel nodig hebben wordt het duurder.
Er is een hoop mis in NL.en we hebben naar mijn idee een beetje last van het kikker-in-de-waterkokersyndroom.
Hoeveel verschilt het eigenlijk?quote:Op zaterdag 17 december 2011 23:45 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Het verschilt nogal of iemand boven de 70 een paar keer wat aan zijn longen of hart krijgt door overmatig roken en weinig bewegen vs. iemand die aan een natuurlijke dood sterft en weinig gezondheidszorg nodig heeft.
Prima.quote:Elk persoon vormt een bepaald risicofactor en de verzekeraar moet dan ook een verschillende premie kunnen opstellen naar gelang je risicofactor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |