quote:
Op zondag 18 december 2011 07:46 schreef svetan het volgende:@Motorboot
Ik ben het helemaal eens met wat je schrijft over het media bashing van Laura. Ik heb tot op heden nog geen enkel positief of zelfs maar halverwege neutraal artikel in de landelijke media van Nederland gezien. Zelfs in wat gewoon nieuws had moeten zijn zat er altijd wel, in een kleine bijzin, een negatieve draai aan.
Het goede artikel in “Zeilen”, een publicatie die echter maar een heel gering aantal lezers heeft, is hier nu een uitzondering op en een laat inzicht dat men een toekomstige zeil-“ster” het land heeft uitgepest. De landelijke pers (met uitzondering van Laura’s eigen column in AD) heeft ondertussen al maanden (!) niets meer over de vorderingen van de reis gepubliceerd. De burger is er zelfs niet van geïnformeerd dat ze Afrika al achter zich heeft gelaten.
Voordat ik de reis van Laura ging volgen had ik enkele tientallen jaren bijna geen Nederlandse media meer gezien en ben nu werkelijk geschokt door de slechte kwaliteit en eenzijdigheid van de nieuwsvoorziening (niet alleen over Laura) en commentaren. In vele gevallen lijkt de nieuwsvoorziening “gestuurd” en komen er akelige herinneringen op aan de vroegere Oost Europese pers waar ook (sport) carrières gemaakt en gebroken werden. De vraag dringt zich bij mij dan ook op hoeveel invloed de afwijzing van de schaamhaartellers zoals “Eyeworks” en “Mass media” door de Dekkers een rol in deze falende berichtgeving speelt. Algemeen durf ik, na ruim een jaar weer Nederlandse media gevolgd te hebben, dat de Nederlander die geen buitenlandse media volgt bijzonder slecht, of zelfs fout, geïnformeerd is wat zich in de wereld afspeelt.
Nederland heeft nog niet uit de media “mogen” vernemen dat Laura sinds Australië de NZse vlag laat wapperen, niet in Nederland zal terugkeren en zich in Kiwiland wil vestigen.
Zelfs de bevolking in Duitsland is beter geïnformeerd over Lauradoor artikelen in veelgelezen kranten zoals bij voorbeeld:
http://www.bild.de/news/a(...)n-21129998.bild.htmlDit was een voor deze krant, die normaal toch voor zijn sensatielust bekend staat, een goed en neutraal melden van een nieuwsfeit. Als gevolg hiervan is er zelfs is er een erg positieve reactie van een Duitse parlementariër in het gastenboek van Laura te lezen die haar een voorbeeld voor de jeugd noemt.
Andere buitenlandse media (AUS, NZ, SA), waarvan de journalisten ook daadwerkelijk persoonlijk interviews met Laura gevoerd hebben, zetten ondertussen duidelijk vraagtekens rond de berichtgeving over, en behandeling van, Laura in Nederland. Deze mediaberichten schetsen een beeld van Laura wat overeenkomt met de diverse weblogs van andere zeilers die Laura onderweg heeft ontmoet en waarmee ze, in de verschillende havens, ook wel langer contact mee heeft gehad. Dit is het beeld van een actieve teeny die heel goed weet waar ze mee bezig is en, niet alleen vanwege haar leeftijd, een bijzondere prestatie levert.
Het is voor een, toch wel buitenstaander zoals ik, heel vreemd dat in Nederland figuren zoals Lucas Schröder meeliften op Laura’s negatieve pers in een poging zijn eigen roem te vergroten. Korte tijd daarna krijgt Laura in Kaapstad een ankerplaats aan de VOR pier en bij de Royal Yacht Club alle vormen van hulp aangeboden. Het feit dat Laura op de Camper, met zijn zeer ervaren en hoofdzakelijk Nieuw Zeelandse crew, als bemanning mocht meevaren is in Nederland ook verzwegen…. De open geschuurde handen en het slaapgebrek van loosertje Schröder waren blijkbaar sappiger nieuws voor de media.
Wat de grootste blamage voor Nederland, het Nederlandse journaille en de jeugdzorg aldaar zou zijn, dat ze bij haar tussenstop in de Cariben ook nog eens met succes een gooi zou doen op een HAVO (of senior high) diploma. Dan zou ze ook nog eens het Nederlands record voor de dikste en grootste middelvinger kunnen vestigen voor ze in haar toekomst zeilt! In ieder geval finished ze voor het begin van het examenseizoen dus de theoretische mogelijkheid bestaat.
Die 'media bashing' heeft ze aan zichzelf te danken, door alle rare toestanden en het overtreden van regels en het trappen tegen instanties.
Pas tegen het einde van haar reis begint het een beetje op zeilen - al of niet op diesel - te lijken ipv op vakantievieren.
Waarom noem je Eyerworks 'schaamhaartellers'? En je insinueert dat Massmedia en Eyeworks de Nederlandse pers hebben beinvloed? Je vergelijkt de Nederlandse pers met de DDR omdat ze niet onverdeeld positief over Laura schrijven en dat terwijl er heel wat op de carriere van deze sportvrouw *kuch* aan te merken valt?
En eerst mochten we de prestatie van deze dame niet vergelijken met die van andere sporters omdat ze iets totaal anders deed? Althans zo werd de aanval van Schröder verdegigd. Maar nu is ze opeens wel een sportvrouw?
Je gaat voorbij aan het feit dat de buitenlandse media ook niet onverdeeld positief waren over Laura. Zo is ze zelfs in een Duitse krant als borderliner afgeschilderd en was er een bericht van een Aurtralisch stel over hoe onbeschoft ze is.
De kritiek van Luca bestaat er vooral uit dat Laura iedere uitdaging zo mogelijk vermijdt. Dat blijkt ook uit het feit dat ze lekker uit kan slapen tijdens haar reis. Het is niet te vergelijken met het afzien waar hij mee te maken krijgt. Ik kan me voorstellen dat hij niet met een vakantievierder die doet alsof ze wat presteert geassocieerd wil worden.
Hij hoeft beslist niet iemand anders omlaag te halen omdat hij op verschillende gebieden heel goed presteert, zowel maatschappelijk als op topsportgebied.
We staan mss. niet helemaal bovenaan als het op persvrijheid aankomt, maar ik wil graag de vergelijking met de DDR verder onderbouwd zien. Me dunkt dat het nergens op slaat nl.
Naar mijn idee heeft Laura haar slechte naam aan zichzelf te danken. Nu probeert ze haar reputatie wat op te krikken, maar tegen het einde van 'recordpoging' is het wat mij betreft te laat.
Ik ga niet draaien als een blad in de wind als ze nu ineens een paar dingen gaat doen die op een serieuze prestatie beginnen te lijken. Daar had ze anderhalf jaar eerder op moeten komen, dan had ik veel meer sympathie voor haar gehad.
Sowieso, als ze een beetje normaal had gedaan en haar reis had voorbereid, zodat aanvaringen met instanties, die nu ten onrechte als de kwaaie pier worden afgeschilderd, vermeden waren, dan had ik beslist veel sympathieker tegenover deze onderneming gestaan.
Als ze nu ineens haar middelbare school gaat afmaken terwijl ze eerst weg wilde zonder afspraken te maken met de wereldschool - en later zonder deze na te komen - dan beseft ze mss. eindelijk dat scholing toch wel handig is en dat haar opstandig gedrag volledig overbodig was.
Ze zou daarmee achteraf deze verguisde instanties gelijk geven en heeft dan niet het record voor de 'dikste en grootste middelvinger', maar voor de bekendste domme puber.
Overigens stoort het me dat je beweert nooit op de man te spelen. Nochtans noem je een mediabedrijf 'schaamhaartellers', Lucas een 'looser', en de Nederlandse pers vergelijkt met de DDR en dat terwijl je zelf zegt deze al tientallen jaren niet meer gevolgd te hebben.
Tenzij je met een behoorlijke onderbouwing voor die beweringen komt, doe je niet anders dan schimpscheuten op de man uitdelen, die verder niets met de discussie te maken hebben.
En dit is niet bepaald de eerste keer..