Ik bedoelde het niet letterlijk nee, maar ik grijp elke kans om de criminele kerk naar beneden te pratenquote:Op vrijdag 16 december 2011 14:22 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je bedoelt het waarschijnlijk niet letterlijk, maar de suggestie dat er binnen de kerk meer misbruik plaatsvindt dan daarbuiten is aantoonbare onzin.
Jamaar, religie is de bron van moraal. Zonder religie zouden we vervallen tot amorele beesten die allerlei goddeloze dingen doen als kinderen misbruiken voor het bevredigen van je vunzigste seksuele behoeften.quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:09 schreef Ryan3 het volgende:
Dit rapport markeert wmb het morele failliet van de RK-kerk.
En dan te bedenken dat het misbruik niet alleen in Nederland werd gepleegd, maar wrs in elk land waarin de RK-kerk acteert, dus wrs overal op de hele wereld...
Maakt dat uit ?quote:Op vrijdag 16 december 2011 13:29 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Er zijn in Nederland 100.000'den die weten van seksueel misbruik maar daar geen aangifte van doen. Er zijn ook talloze mensen buiten de kerk misbruikt, lang niet alles komt naar buiten.
Ik vraag me serieus af of het misbruik binnen de kerk nou zo veel hoger ligt dan er buiten. Je moet ook niet vergeten dat de kerk vroeger veel grote was dan nu.
Veel van die leidinggevenden deden er ook aan mee natuurlijk... dat is de reden waarom dit onder de mijter werd gehouden...quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:42 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Maakt dat uit ?
De hoofdzaak hier is dat het kerkbestuur grotendeels, zo niet volledig, op de hoogte was van de misstanden en er voor koos om daar niets tegen te doen. Sterker nog: ze kozen er voor de daders te beschermen en de slachtoffers te schofferen.
Deze handelswijze is sowieso verachtelijk - of we het nu over 10 of over 10 miljoen slachtoffers hebben.
De morele leer van de RK/kerk heeft zich niet geëvolueerd na een bepaald punt, denk ik toch... Precies hetzelfde kritiekpunt dat je kunt maken tav de Islam.quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Jamaar, religie is de bron van moraal. Zonder religie zouden we vervallen tot amorele beesten die allerlei goddeloze dingen doen als kinderen misbruiken voor het bevredigen van je vunzigste seksuele behoeften.
De canon, gebedshuizen en prelaten zijn dan ook de belangrijkste reden waarom de evolutie van de morele leer stopt. Vooral de prelaten willen die leer niet laten evolueren; dat zou namelijk betekenen dat ze zelf overbodig worden. "Zo is het altijd gegaan en zo gaat het nogsteeds" is veel makkelijker te verkondigen dan "Wellicht moeten we hier nog eens opnieuw over nadenken"quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:53 schreef Ryan3 het volgende:
De morele leer van de RK/kerk heeft zich niet geëvolueerd na een bepaald punt, denk ik toch... Precies hetzelfde kritiekpunt dat je kunt maken tav de Islam.
Anders dan bij de humanistische ethiek, alleen die heeft geen canon, gebedshuizen en prelaten die de leer vertegenwoordigen...
De clou (voor mensen die kunnen lezen) is dus dat er in het verleden (nu waarschijnlijk ook) veel misbruik was, ook binnen de RK-kerk, maar dat dit misbruik binnen de kerk niet significant hoger was dan in andere instellingen/overtuigingen.quote:Op vrijdag 16 december 2011 18:09 schreef Ryan3 het volgende:
Dit rapport markeert wmb het morele failliet van de RK-kerk.
En dan te bedenken dat het misbruik niet alleen in Nederland werd gepleegd, maar wrs in elk land waarin de RK-kerk acteert, dus wrs overal op de hele wereld...
Waar staat dan dat het niet hoger was?quote:Op vrijdag 16 december 2011 22:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
De clou (voor mensen die kunnen lezen) is dus dat er in het verleden (nu waarschijnlijk ook) veel misbruik was, ook binnen de RK-kerk, maar dat dit misbruik binnen de kerk niet significant hoger was dan in andere instellingen/overtuigingen.
Dat pleit de misbruikers binnen de RK-kerk natuurlijk nergens vrij van, maar het is onzinnig om van een moreel failliet van de RK-kerk te spreken. In andere instellingen (bijv. staatsweeshuizen) was het misbruik dus ongeveer net zo hoog.
De humanistische moraal heeft zich doorontwikkeld, dat klopt dan toch, wat ik zeg.quote:Op vrijdag 16 december 2011 22:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
De clou (voor mensen die kunnen lezen) is dus dat er in het verleden (nu waarschijnlijk ook) veel misbruik was, ook binnen de RK-kerk, maar dat dit misbruik binnen de kerk niet significant hoger was dan in andere instellingen/overtuigingen.
Dat pleit de misbruikers binnen de RK-kerk natuurlijk nergens vrij van, maar het is onzinnig om van een moreel failliet van de RK-kerk te spreken. In andere instellingen (bijv. staatsweeshuizen) was het misbruik dus ongeveer net zo hoog.
Je zou verwachten dat religieuzen zich aantoonbaar moreler gedragen, anders is de claim dat religie iets met moraal te maken heeft overduidelijk onzin.quote:Op vrijdag 16 december 2011 22:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou iig degenen die als priesters die specifieke religie vertegenwoordigen... maar daar hebben ze ook een veiligheidsventiel voor ingebouwd natuurlijk: 10 weesgegroetjes en je bent weer on speaking terms, en het vlees is zwak en we moeten vergeven...quote:Op vrijdag 16 december 2011 23:35 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je zou verwachten dat religieuzen zich aantoonbaar moreler gedragen, anders is de claim dat religie iets met moraal te maken heeft overduidelijk onzin.
Volgens het onderzoek gaven meerdere priesters aan van wel.quote:Op zaterdag 17 december 2011 00:58 schreef Flow3r het volgende:
Ik denk niet dat het celibaat zozeer het risico verhoogt op misbruik.
Het is ook een voor de hand liggende gedachte, maar zoals in dit topic door meerdere mensen is aangegeven: in niet-katholieke instellingen kwam het evenveel voor. Het zou treurig zijn als die buiten schot blijven doordat wij het idee hebben dat het op die plekken vast wel minder erg zal zijn geweest omdat ze geen celibaat kenden.quote:Op zaterdag 17 december 2011 12:31 schreef ems. het volgende:
Ik heb er geen twijfel over dat het celibaat misbruik in de hand werkt.
Tja dit kan later idd een reden zijn geworden misschien.quote:Op zaterdag 17 december 2011 00:58 schreef Flow3r het volgende:
Ik denk niet dat het celibaat zozeer het risico verhoogt op misbruik.
Ik denk eerder dat de kerk een mooie plek was voor pedo's om zich op te houden.Een soort stichting Martijn zeg maar...
Lafaards die zich niet wilden schikken in een huwelijk en vrouw en kinderen onderhouden door hard te werken, en er eerlijk voor uit komen kon natuurlijk helemaal niet., maar liever alle eer en aanzien ontvangen die bij hun 'beroep' hoorde, een mooie schuilplek voor pedofilie.
Net als homo's toendertijd; je had maar te trouwen en kids op de wereld te zetten anders was je mislukt. Ervoor uit komen was uit den boze. Sommigen schikten zich dan ook in hun lot en trouwden braaf met een dame, de lafaards die dat niet trokken, trokken elkaar in de kerk als priester
Eeh, 't overgrote deel van Nederland gelooft helemaal niet meer in goden en hangt geen enkele vorm van geloof aan. Kerken zijn zo leeg als 't maar kan en worden massaal voor andere doeleinden gebruikt. Persoonlijk zie ik het liefst die gehele kerk inclusief cultuur verdwijnen, dat eeuwige "wij weten wat het beste voor u is" mag echt keihard opzouten.quote:Op vrijdag 16 december 2011 13:22 schreef anti-vseu het volgende:
"Wir haben es nicht gewusst", zei kardinaal Simonis..........
Waar zijn de Islamhaters nu? Puur alleen een geloof bashen heb ik altijd afgekeurd.
Je hebt islamofacisten/fundamentalisten en je hebt dus ook pedo katholieken en wellicht nog veel meer.... Deze groepen moeten aangepakt worden en niet de rest.
Schandalig dat dit in Nederland jarenlang heeft mogen gebeuren en pas NU komt er een rapport....
Maar waarmee gaan we het vervangen ?quote:Op maandag 19 december 2011 02:04 schreef Harlon het volgende:
[..]
Eeh, 't overgrote deel van Nederland gelooft helemaal niet meer in goden en hangt geen enkele vorm van geloof aan. Kerken zijn zo leeg als 't maar kan en worden massaal voor andere doeleinden gebruikt. Persoonlijk zie ik het liefst die gehele kerk inclusief cultuur verdwijnen, dat eeuwige "wij weten wat het beste voor u is" mag echt keihard opzouten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |