abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 december 2011 @ 13:18:38 #51
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105572706
Als die grofweg 10 steunmaatregelen voor de woningmarkt worden afgeschaft, HRA verdwijnt, en max. 80% geleend mag worden, zie ik huizenprijzen hier nog wel 80% dalen! Terug naar het niveau van 40 jaar geleden (plus inflatiecorrectie natuurlijk).
censuur :O
  woensdag 14 december 2011 @ 13:23:06 #52
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_105572880
Beter! Dat zou betekenen dat ze het nooit afschaffen *O*
pi_105573196
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:00 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Opkopen door speculanten is natuurlijk simpel te voorkomen. Simpelweg "max. 1 per persoon" doet het, of als alternatief gewoon zorgen voor blijvend voldoende aanbod, zodat er voor speculanten niets te halen is. Of de eis dat het kavel weer vervalt aan de Staat als er niet binnen 10 jaar een huis op staat. Mogelijkheden genoeg!
Daar vinden ondernemers snel genoeg werkende constructies voor natuurlijk.
Hooguit bij een constant aanbod, maar dat is een utopie uiteraard. Dan moet de bestemming van heel veel grond aangepast gaan worden.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_105573332
Het zou goed zijn als er nu visie en strategie mbt de HRA ingezet zal worden. Dit ongewisse zorgt voor stagneren van de woningmarkt. Als de mensen in NL weten waar ze aan toe zijn, dan zal de markt langzaam wel weer een beetje in beweging komen

Als we de HRA afschaffen, dan zal dat voor iedereen moeten gelden en in stappen (wellicht verspreiden over 30 jaar). Tevens zal er dan wat gedaan moeten worden een de inkomstenbelasting voor iedereen.
pi_105573402
quote:
17s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:25 schreef imanidiot het volgende:
Simpel huis meer dan 6 ton waard geen HRA.
Alles daar onder rustig afbouwen en weer een probleem opgelost. :D
Wat een kansloze tekst. Waarom voor een bepaalde waarde. Daar gaat het toch niet om.
Dat haat ik echt als het obv waarde van het huis of hoogte van de hypotheek zou gaan
  woensdag 14 december 2011 @ 13:37:29 #56
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105573429
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:34 schreef draaijer het volgende:
Het zou goed zijn als er nu visie en strategie mbt de HRA ingezet zal worden. Dit ongewisse zorgt voor stagneren van de woningmarkt. Als de mensen in NL weten waar ze aan toe zijn, dan zal de markt langzaam wel weer een beetje in beweging komen
Klopt. Maar voor dat gebeurt zal er eerst een enorme prijsdaling moeten plaatsvinden.

quote:
Als we de HRA afschaffen, dan zal dat voor iedereen moeten gelden en in stappen (wellicht verspreiden over 30 jaar). Tevens zal er dan wat gedaan moeten worden een de inkomstenbelasting voor iedereen.
Zeg afschaffing in 30 jaar, en zeg dat dat 1/30e per jaar opleverd: 500 miljoen euro dus. Daar kan je dan geen inkomstenbelastingdaling voor verwachten, omdat alleen al de zorgkosten met 4 miljard euro per jaar stijgen. Over enkele jaren kost de zorg "de volledige HRA" meer per jaar, en het eind is nog lang niet in zicht.
pi_105573596
quote:

Ik heb nog geen enkele politicus de discussie zien voeren over een mogelijke hervorming. Door de starre houding is het onderwerp tot taboe verheven. Het lijkt erop dat men Henk en Ingrid zo dom mogelijk wil houden over dit onderwerp, men kan dan het onderwerp uitspelen om achter de schermen andere belangrijke zaken te regelen zonder dat H&I daar kennis van nemen.

Ik vind een afschaffing van de HRA noodzakelijk omdat het een verkeerde prikkel geeft m.b.t. aflossen en het is niet eerlijk dat andere mensen 'er aan meebetalen'. Zo'n algemene verlaging van de IB is wat mij betreft de meest eerlijke oplossing.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105574088
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik heb nog geen enkele politicus de discussie zien voeren over een mogelijke hervorming. Door de starre houding is het onderwerp tot taboe verheven. Het lijkt erop dat men Henk en Ingrid zo dom mogelijk wil houden over dit onderwerp, men kan dan het onderwerp uitspelen om achter de schermen andere belangrijke zaken te regelen zonder dat H&I daar kennis van nemen.

Ik vind een afschaffing van de HRA noodzakelijk omdat het een verkeerde prikkel geeft m.b.t. aflossen en het is niet eerlijk dat andere mensen 'er aan meebetalen'. Zo'n algemene verlaging van de IB is wat mij betreft de meest eerlijke oplossing.
Anderen aan meebetalen is ook met belasting zo.

De 20% van hoogste inkomens zijn goed voor 88% van alle vormen van inkomstenbelasting.
Deze zelfde groep van hoogste inkomens krijgen 43% van alle HRA terug. Dit terwijl de gemiddelde jan modaal wellicht niet eens een koopwoning heeft. Dus de HRA is wel redelijk verdeeld, maar de inkomstenbelasting naar mijn idee niet
  woensdag 14 december 2011 @ 14:00:33 #59
62913 Blik
The one and Only!
pi_105574239
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:36 schreef draaijer het volgende:

[..]

Wat een kansloze tekst. Waarom voor een bepaalde waarde. Daar gaat het toch niet om.
Dat haat ik echt als het obv waarde van het huis of hoogte van de hypotheek zou gaan
Wat is daar mis mee? Begin met HRA tot hypotheken van bijvoorbeeld maximaal 1 miljoen euro, alles daarboven krijg je dus geen HRA meer voor. Vervolgens bouw je dat gedurende de jaren langzaam af tot 0 euro. Lijkt mij een uitstekende oplossing waarmee je eerst de allerrijksten pakt en vervolgens steeds meer de minder rijken.

Als je op percentages van huidige hypotheeksommen gaat doen pak je ook direct de modale gezinnen die al gekort worden op allerlei subsidies.

Overigens alleen als er ook iets gedaan wordt aan huursubsidie en sociale woningbouw. Het is nergens voor nodig dat een armlastige huurder in centrum Amsterdam kan wonen voor 500 euro per maand
  woensdag 14 december 2011 @ 14:01:18 #60
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_105574270
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

Dit is echt een onzin-argument. Je moest eens weten waar ik allemaal aan meebetaal zonder dat ik er zelf voordeel bij heb.
  woensdag 14 december 2011 @ 14:06:13 #61
62913 Blik
The one and Only!
pi_105574453
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 14:01 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Dit is echt een onzin-argument. Je moest eens weten waar ik allemaal aan meebetaal zonder dat ik er zelf voordeel bij heb.
Waaronder de huurtoeslagen en sociale woningbouw waar Complex van profiteert...
pi_105574873
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 14:00 schreef Blik het volgende:

[..]

Overigens alleen als er ook iets gedaan wordt aan huursubsidie en sociale woningbouw. Het is nergens voor nodig dat een armlastige huurder in centrum Amsterdam kan wonen voor 500 euro per maand
Dat is al gedaan. Alleenstaanden met een minimuminkomen en een huur boven de 336 euro per maand krijgen al 40 euro minder huurtoeslag per maand per 2012.
pi_105574993
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:19 schreef BertV het volgende:
Geen leedvermaak maar nieuwsgierigheid:

Welke hypotheekbezitter heeft zijn uitgaven al op een rijtje gezet om die "750p/m ipv 500p/m" aan hypotheek op te vangen?

Ik geloof nooit dat de HRA er in 1 klap afgaat, teveel mensen zijn afhankelijk.
Wellicht nog meer dan van die vier of vijf tientjes huursubsidie die een grote groep huurders nog maar ontvangt.
Ik denk (puur onderbuik) dat je moet denken aan een verlaging van. Net als in 2012 dit ook het geval zal zijn bij de huursubsidie en meer subsidies.

De volgende lading jongeren (die met een goedkoper CAO hetzelfde werk kunnen doen) staan ook klaar om je taak voor veel minder geld over te kunnen nemen (denk aan verandering ontslagrecht) Denk dat mensen die voor een paar jaar geleden een huis hebben gekocht het hadden kunnen weten, maar gun niemand deze ellende.

Ik vind het juist een slecht besluit in deze tijd. Doe zoiets wanneer de economie goed draait en er werkgelegenheid genoeg is. In een tijd wanneer de prijzen van huizen gestegen zijn i.p.v dalen, zodat mensen straks niet enorm in de problemen/schulden komen. Er door die problemen minder uitgaven komen, dus nog meer ontslagen etc etc etc etc

[ Bericht 0% gewijzigd door paddy op 14-12-2011 14:28:36 ]
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  woensdag 14 december 2011 @ 14:25:21 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_105575151
quote:

Dat ben ik met je eens. De huidige situatie is veel schadelijker. Juist onzekerheid weerhoudt mensen van actie. Er zijn zoveel signalen dat er iets aan moet gebeuren dat dit min of meer onvermijdelijk lijkt. Misschien niet met dit kabinet, maar dat is nog maar 3 jaar. Het zou slimmer zijn om nu een redelijke en concrete maatregel te nemen, waarmee ook een toekomstige coalitie kan leven. Dat is tenminste iets. Dan kun je ook berekenen wat een redelijke prijs is of wat je moet doen.
The End Times are wild
  woensdag 14 december 2011 @ 14:32:37 #65
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105575399
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 14:21 schreef paddy het volgende:
Ik vind het juist een slecht besluit in deze tijd. Doe zoiets wanneer de economie goed draait en er werkgelegenheid genoeg is. In een tijd wanneer de prijzen van huizen gestegen zijn i.p.v dalen, zodat mensen straks niet enorm in de problemen/schulden komen. Er door die problemen minder uitgaven komen, dus nog meer ontslagen etc etc etc etc
Uiteraard, da's standaard: bezuinig in goede tijden, en geef extra uit in slechte tijden. Helaas is er geen overheid die aan lange termijn planning doet.
Ook aan dit kabinet zie je het; afspreken vooral niets aan de HRA te doen, tot het moment dat ze simpelweg niet anders meer kunnen!
  woensdag 14 december 2011 @ 14:52:42 #66
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_105576151
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 12:19 schreef BertV het volgende:
Geen leedvermaak maar nieuwsgierigheid:

Welke hypotheekbezitter heeft zijn uitgaven al op een rijtje gezet om die "750p/m ipv 500p/m" aan hypotheek op te vangen?

Ik geloof nooit dat de HRA er in 1 klap afgaat, teveel mensen zijn afhankelijk.
Wellicht nog meer dan van die vier of vijf tientjes huursubsidie die een grote groep huurders nog maar ontvangt.
Feitelijk is dat bij ons al zo.
Wij krijgen 317 euro/maand aan HRA maar kunnen dat op zich missen. Het gaat dan ten koste van de standaard maandelijkse bijdrage aan de spaarrekening.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_105576281
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 14:00 schreef Blik het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee? Begin met HRA tot hypotheken van bijvoorbeeld maximaal 1 miljoen euro, alles daarboven krijg je dus geen HRA meer voor. Vervolgens bouw je dat gedurende de jaren langzaam af tot 0 euro. Lijkt mij een uitstekende oplossing waarmee je eerst de allerrijksten pakt en vervolgens steeds meer de minder rijken.

Als je op percentages van huidige hypotheeksommen gaat doen pak je ook direct de modale gezinnen die al gekort worden op allerlei subsidies.

Dit is precies wat ik bedoel met kansloos. Waarom zou je die mensen met zo'n hypotheek alleen moeten aanpakken en de rest niet. Aan die mensen hebben wij allemaal al 88% van de binnenkomende inkomstenbelasting te danken. Dan gaan wij ze daarvoor straffen door de HRA af te schaffen. Die groep heeft per definitie wat carriere betreft al een groter afbreuk risico als ze de boel verkloten. Daarnaast werken ze over het algemeen echt aanzienlijk meer uren dan henk & ingrid alsmede vaak onder hogere druk, stress met meer verantwoordelijkheid. Waarom zouden we die groep die de extra mile loopt opeens bij een X bedrag willen straffen. :N
pi_105576357
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 14:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. De huidige situatie is veel schadelijker. Juist onzekerheid weerhoudt mensen van actie. Er zijn zoveel signalen dat er iets aan moet gebeuren dat dit min of meer onvermijdelijk lijkt. Misschien niet met dit kabinet, maar dat is nog maar 3 jaar. Het zou slimmer zijn om nu een redelijke en concrete maatregel te nemen, waarmee ook een toekomstige coalitie kan leven. Dat is tenminste iets. Dan kun je ook berekenen wat een redelijke prijs is of wat je moet doen.
Als ik de VVD zou zijn, dan zou ik voorzichtig proberen te verkopen aan de gedoog partij alsmede de leden dat ze maar beter zelf nu wat kunnen ondernemen. Helemaal onder de noemer dat het nu een VVD idee / oplossing kan worden ipv een mogelijk linkse afschaffing wanneer links aan de "macht" komt in een volgende kabinetsperiode
  woensdag 14 december 2011 @ 14:57:28 #69
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_105576369
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 14:52 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Feitelijk is dat bij ons al zo.
Wij krijgen 317 euro/maand aan HRA maar kunnen dat op zich missen. Het gaat dan ten koste van de standaard maandelijkse bijdrage aan de spaarrekening.
Die 317 euro kan je misschien wel missen, maar houd je er ook rekening mee dat je woning nu elke maand mogelijk 500 euro minder waard wordt? Ook dat mag je ophoesten, weliswaar niet nu, maar wel als je je woning gaat verkopen.
  woensdag 14 december 2011 @ 14:59:00 #70
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105576429
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 14:57 schreef Hi_flyer het volgende:

ook rekening mee dat je woning nu elke maand mogelijk 500 euro minder waard wordt? Ook dat mag je ophoesten, weliswaar niet nu, maar wel als je je woning gaat verkopen.
over 30 jaar trekt dat wel vlak, zekeer als je ook aflost
  woensdag 14 december 2011 @ 15:00:56 #71
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_105576505
Als ik die waardedaling ook apart moet zetten red ik dat niet 1-2-3 nee.
Maar daarom lossen wij ook af en hebben wij geen volledig aflossingsvrije hypotheek. Als we over 10 jaar ons huis zouden verkopen is er genoeg afgelost om een restschuld tegen weg te strepen.

Daarnaast hebben wij een bijzondere aankoopconstructie omdat wij via Koopgarant ons eigen huurhuis van de woningbouwvereniging hebben gekocht. Bij een eventuele verkoop kopen zij de woning weer terug, gegarandeerd, en in ruil daarvoor delen zij via een bepaalde constructie mee in zowel eventuele winst als verlies. Op die manier schiet er van het afgeloste deel zelfs nog wat over.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 14 december 2011 @ 15:03:49 #72
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_105576615
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 14:59 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

over 30 jaar trekt dat wel vlak, zekeer als je ook aflost
En, vertel eens, hoeveel mensen blijven dertig jaar in dezelfde woning wonen? Zeker als je nu ergens in de twintig bent en in een flatje woont, kan je dat niet verlangen...
  woensdag 14 december 2011 @ 15:05:38 #73
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_105576694
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 15:03 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

En, vertel eens, hoeveel mensen blijven dertig jaar in dezelfde woning wonen? Zeker als je nu ergens in de twintig bent en in een flatje woont, kan je dat niet verlangen...
Ach, dan daalt de waarde van de woning die je vervolgens koopt toch ook?
pi_105576742
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 15:03 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Stiekem best veel. Er zijn namelijk rond de 4 miljoen koopwoningen en in de hoogtij dagen van verkoop vonden er 200.000 transacties per jaar plaats, dan komen we op een gemiddelde woonduur van 20 jaar uit. :D
  woensdag 14 december 2011 @ 15:06:54 #75
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_105576747
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 15:05 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ach, dan daalt de waarde van de woning die je vervolgens koopt toch ook?
En hoe wil je het verlies op woning nr.1 financieren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')