Laatste Updatesquote:In Luik zijn vanmiddag granaten gegooid naar een bushokje op het Place Saint Lambert. Daarbij zijn twee doden gevallen. Er zijn ook tientallen gewonden. Het medisch rampenplan is afgekondigd. De aanleiding van het drama zou een ontsnappingspoging van gevangenen uit het Justitiepaleis geweest zijn. Eén dader is overleden. Nadien werden nog schoten gehoord in de stad. We volgen de situatie op de voet.
Daar gaan weer koppen rollen bij politie (althans dat is eigenlijk te hopen). Ik voorzie de gebruikelijke discussie weer oplaaien.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:30 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Die ad-quote kan wel uit de OP, meerdere bronnen melden dat de dader hoogstwaarschijnlijk een veroordeelde wapenbezitter is.
Donequote:Op dinsdag 13 december 2011 16:30 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Die ad-quote kan wel uit de OP, meerdere bronnen melden dat de dader hoogstwaarschijnlijk een veroordeelde wapenbezitter is.
ja die kopieren het waarschijnlijk allemaal van elkaarquote:Op dinsdag 13 december 2011 16:30 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Mexico komt steeds dichter bij. Legalize!quote:En dit is wat we nu weten over de vermoedelijke dader, Nordine Amrani. Hij is 32 jaar oud (al werd eerder over een leeftijd van 29 gesproken) en heeft een Belgisch paspoort. In 2008 belandde hij in de gevangenis voor een celstraf van 58 maanden omdat hij in drugs en wapens handelde. Bij hem thuis werden toen tientallen wapens en wapenonderdelen gevonden, waaronder een raketwerper en een AK-47, een kalasjnikov. Ook trof de politie toen 2.800 cannabisplanten aan in het huis.
Maar ze kopiëren wel dat bericht, en niet het AD bericht.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:33 schreef opgebaarde het volgende:
ja die kopieren het waarschijnlijk allemaal van elkaar
Lijkt me wel. Is het dreigingslevel of hoe dat ook heet verhoogd voor Nederland?quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:34 schreef Schaffelaar het volgende:
Kwam net over Utrecht Centraal gelopen; het staat helemaal vol met mannen met lange zwarte jassen en oortjes/walkietalkies. Zou dat iets te maken hebben met een hogere terreurdreiging na de aanslag in Luik?
Is dit serieus of een matige poging tot humor?quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:34 schreef Schaffelaar het volgende:
Kwam net over Utrecht Centraal gelopen; het staat helemaal vol met mannen met lange zwarte jassen en oortjes/walkietalkies. Zou dat iets te maken hebben met een hogere terreurdreiging na de aanslag in Luik?
Net als het AD onbetrouwbaar. Toch?quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:34 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Maar ze kopiëren wel dat bericht, en niet het AD bericht.
had een foto van de stille gemaaktquote:Op dinsdag 13 december 2011 16:34 schreef Schaffelaar het volgende:
quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:36 schreef RijstNatie het volgende:
[..]
had een foto van de stille gemaakt
Nee, ook de Belgische politie ziet die knakker als dader, niet die Pakistanen. Het AD is zo ongeveer het enige medium dat daarover rept.quote:
Volgens mij ben je er nog nooit geweest. Heeft een heel mooi centrum en één van de mooiste stations.quote:
Telde er 7 toen ik van het jaarbeursplein naar Hoog Catharijne liep. Niet in uniform, heel nadrukkelijk aanwezig bij de ingangen. Deden niet hun best om onopvallend te zijn.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:35 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Is dit serieus of een matige poging tot humor?
Hmmm, het zou best kunnen hoor.. Utrecht is toch het belangrijkste station van Nederland.. "lekker" doelwitquote:Op dinsdag 13 december 2011 16:38 schreef Schaffelaar het volgende:
[..]
Telde er 7 toen ik van het jaarbeursplein naar Hoog Catharijne liep. Niet in uniform, heel nadrukkelijk aanwezig bij de ingangen. Deden niet hun best om onopvallend te zijn.
Ja, heel Nederland is in paniek.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:34 schreef Schaffelaar het volgende:
Naja, je kunt denken dat de gebeurtenissen in Luik iemand "hier" in beweging kan zetten tot eenzelfde soort daad?quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:40 schreef StephanL het volgende:
[..]
Ja, heel Nederland is in paniek.
Serieus. Wat heeft Utrecht te maken met Luik? Niks dus. Zal dan ook wel geen verband hebben met elkaar.
Misschien dat iemand wat op twitter heeft geroepen, maar dan komen de lange jassen mannen niet op af. Heeft meer nut om diegene gewoon thuis te arresteren.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:43 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Naja, je kunt denken dat de gebeurtenissen in Luik iemand "hier" in beweging kan zetten tot eenzelfde soort daad?
ja die debiel met zijn granaten zal ook wel zijn geholpen door onze extreem rechtse broeder die een links kamp heeft proberen af te slachten. slecht zien is slecht doen, of iig toch makkelijker dan als je het niet ziet / hoort.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:43 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Naja, je kunt denken dat de gebeurtenissen in Luik iemand "hier" in beweging kan zetten tot eenzelfde soort daad?
tientallen wapens en 9500 wapen-onderdelen. kan mij een semi-industriële wietproduktie schelenquote:Op dinsdag 13 december 2011 16:34 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Kolere, een raketwerper en 2800 hennepplanten?
Frisse jongen
"Bij hem thuis werden toen tientallen wapens en wapenonderdelen gevonden, waaronder een raketwerper en een AK-47, een kalasjnikov. Ook trof de politie toen 2.800 cannabisplanten aan in het huis."quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
LIVE: Vier doden en ruim zestig gewonden bij aanslag in Luik
[..]
Mexico komt steeds dichter bij. Legalize!
mja oneindig opsluiten is ook niet zo een optie die bestaat.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
"Bij hem thuis werden toen tientallen wapens en wapenonderdelen gevonden, waaronder een raketwerper en een AK-47, een kalasjnikov. Ook trof de politie toen 2.800 cannabisplanten aan in het huis."
Derp! Ze vinden een raketwerper bij iemand thuis en de man wordt weer vrijgelaten. Wtf
Ja ok, hij heeft wel een aantal jaar gezeten zie ik nu. Maar toch.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:45 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
mja oneindig opsluiten is ook niet zo een optie die bestaat.
Het is een theorie.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:44 schreef StephanL het volgende:
[..]
Misschien dat iemand wat op twitter heeft geroepen, maar dan komen de lange jassen mannen niet op af. Heeft meer nut om diegene gewoon thuis te arresteren.
Geen idee hoe je dit bedoelt.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ja die debiel met zijn granaten zal ook wel zijn geholpen door onze extreem rechtse broeder die een links kamp heeft proberen af te slachten. slecht zien is slecht doen, of iig toch makkelijker dan als je het niet ziet / hoort.
Zit wat in, blijft geen fris persoon.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:44 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
tientallen wapens en 9500 wapen-onderdelen. kan mij een semi-industriële wietproduktie schelen
Wat wil je dan? Levenslang geven voor het bezit van een raketwerper?quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
"Bij hem thuis werden toen tientallen wapens en wapenonderdelen gevonden, waaronder een raketwerper en een AK-47, een kalasjnikov. Ook trof de politie toen 2.800 cannabisplanten aan in het huis."
Derp! Ze vinden een raketwerper bij iemand thuis en de man wordt weer vrijgelaten na een paar jaartjes. Wtf
Volgens mij was hij daarvoor gewoon veroordeeld:quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Derp! Ze vinden een raketwerper bij iemand thuis en de man wordt weer vrijgelaten. Wtf
Ja je hebt gelijk. Mijn foutquote:Op dinsdag 13 december 2011 16:46 schreef t-8one het volgende:
[..]
Volgens mij was hij daarvoor gewoon veroordeeld:
http://destandaard.be/art(...)elid=DMF20111213_122
quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja je hebt gelijk. Mijn foutIk trok voorbarige conclusies.
FOK!style jeweetz.
(NPR)quote:Rescuers evacuate injured people in Liege, Belgium, today, after a grenade and gun attack that killed at least three and injured dozens.
Authorities now say a lone attacker who had recently been in prison on weapons and drug charges appears to have been responsible for a harrowing grenade and gun attack today in Liege, Belgium.
As of now, it's being reported that the attacker killed three people and wounded more than 60 before taking his own life.
Belgium's Sudpresse says authorities believe a man named Nordine Amrani,"launched several explosive devices" from above a crowded square and fired at the lunchtime crowd with an automatic weapon. At some point, it's believed, he then killed himself.
The attack brings to mind, of course, this summer's rampage by a lone gunman in Norway who killed 77 people during two attacks that started with a bombing in Oslo. That attacker, who psychiatrists have testified was insane, told authorities he is destined to take be a future ruler of Norway.
There's no word yet on whether authorities believe they know what motivated today's attacker.
Niks nadoen. Sommige mensen slaan door. Puur statistiek. Ik geloof zelfs dat je in dwangmatig/op 't zieke af goed/slecht doen een normaalverdeling in kan zien; de mensen die extreem goed doen voor anderen zie je echter niet in de kranten.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:47 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
als dingen in de media worden belicht, zijn er altijd mensen die het nadoen. zo werkt het. sommige dingen kun je daarom beter geen aandacht geven gelet op het mogelijke gevolg. zeg niet dat dat hier een optie is, maar helaas, zien moorden doet moorden.
Niet in Nederland in ieder geval. Hier worden aanslagen gepleegd door mensen met namen als Tristan van der Vlis, Karst Tates, en Volkert van der Graaff. - En de teller tussen die 3 staat op 15 doden.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
dat het altijd weer de moslims zijn. je weeet toch.
Over het algemeen als je dit soort berichten hoort zijn het gewoon compleet gestoorde blanken, je schijnt een beetje een selectief geheugen te hebben.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:41 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dat het altijd weer de moslims zijn. je weeet toch.
Ik las een keer een lijst ergens op FOK! met daarin allerlei privacybeperkende maatregelen van het huidige kabinet.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:47 schreef tony_clifton- het volgende:
Btw, guitarist:
[ afbeelding ] Op dinsdag 13 december 2011 16:10 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
In welke zin? De grootste gevaren voor de privacy vind ik de commerciële bedrijven; internetgebruik (oké belgacom is staatsbedrijf); elektriciteitsgebruik; financiële transacties; aankopen; iPhones met GPS etc.; alles valt te loggen.
Dat de overheid een paar camera's op de hoeken van een populaire uitgangsbuurt of een station hangt is echt het minste van mijn zorgen.
Niet dat ik mij zorgen maak om privacy, maar je begon erover
Is een "paar jaartjes" geen gepaste straf voor wapen- en drugs bezit?quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:45 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Derp! Ze vinden een raketwerper bij iemand thuis en de man wordt weer vrijgelaten na een paar jaartjes. Wtf
quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:50 schreef maartena het volgende:
[..]
Is een "paar jaartjes" geen gepaste straf voor wapen- en drugs bezit?
quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja je hebt gelijk. Mijn foutIk trok voorbarige conclusies.
FOK!style jeweetz.
O, dacht dat jij ook Belg was gezien hoe je posts in dit topic. Belgie en Nederland zullen wel niet zo veel verschillen denk ik.quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:50 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Ik las een keer een lijst ergens op FOK! met daarin allerlei privacybeperkende maatregelen van het huidige kabinet.
Stonden dingen in als de OV-Chipkaart, het extreem vaak toepassen van telefoontaps en weet ik wat nog meer.
Dat zijn dingen die mij persoonlijk niet veel zorgen baren, maar ik vind het niet zo tof dat "men" bijvoorbeeld precies na kan gaan waar/hoe lang/hoe vaak ik ergens ben, waar ik pin, hoeveel ik pin en dat soort dingen
4 doden..quote:Op dinsdag 13 december 2011 16:54 schreef Notizie- het volgende:
Wat is het nou? Twee, drie of vier doden?
quote:Vier doden en 75 gewonden bij aanslag in Luik
Vier doden, onder wie de dader, en 75 gewonden. Dat is de balans van de aanslag in hartje Luik.
Bij een aanslag met handgranaten in het centrum van Luik zijn vier doden en vijfenzeventig gewonden gevallen. Dat bevestigt de procureur des konings van Luik Danièle Reynders. Een eerdere balans sprak van twee doden en meer dan zestig gewonden.
Het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken zegt dat de aanslag het werk is van één man. De dader is om het leven gekomen.
Volgens de politie gaat het om Nordine Amrani, die eerder werd veroordeeld voor wapenhandel en drugsbezit: hij had een cannabisplantage met 2800 plantjes, heel wat wapens en 9500 wapenonderdelen thuis.
Amrani wordt een echte wapenfreak genoemd, die zelf wapens kan in elkaar steken en herstellen. Hij zou geen link hebben met terroristische organisaties.
Het medisch rampenplan is afgekondigd, premier Elio Di Rupo (PS), minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet en Waals minister-president Rudy Demotte gaan naar Luik. Premier Di Rupo zegt dat hij 'met afgrijzen' heeft kennisgenomen van 'de ernstige feiten' in Luik. 'Zijn eerste gedachten gaan naar de slachtoffers, hun familie en vrienden en naar alle inwoners van Luik,' luidt het in een mededeling.
Kalasjnikov
De dader maakte gebruik van explosieven van het type thunderflash en een kalasjnikovgeweer. De Franstalige televisiezender RTL berichtte eerder dat het om mannen ging die ontsnapten uit het justitiepaleis van Luik. Het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken ontkent echter dat er meerdere daders zijn.
Granaten
Volgens ooggetuigen verschanste iemand zich op een platform aan een bakkerij op de Place Saint-Lambert, waar een grote kerstmarkt bezig is. Van daaruit vuurde hij vier granaten op de voorbijgangers. Hij vuurde minstens één granaat naar een bushokje. Na de aanslag op het plein werden verschillende geweerschoten gehoord.
Sluipschutters
Volgens andere ooggetuigen zouden op het dak van het justitiepaleis ook sluipschutters de menigte op het plein onder vuur hebben genomen. Ziekenwagens reden af en aan. Overal loeiden sirenes.
De politie heeft het Place Saint Lambert hermetisch afgesloten. Mogelijk liggen er nog niet ontplofte handgranaten op het plein. Die moeten eerst nog onschadelijk worden gemaakt door de de ontmijningsdiest.
Zelfmoord?
De dader is doodgeschoten of zou zelfmoord hebben gepleegd. Een speciale politie-eenheid kwam ter plaatse om het Justitiepaleis te doorzoeken.
De politie ontkent voorts dat er een achtervolging heeft plaatsgevonden nabij de Place Saint-Lambert. Op het plein werden "verdachte" voorwerpen aangetroffen. De ontmijningsdienst van Heverlee zal ter plaatse komen.
In de ziekenhuizen Saint Joseph en L'Esperance zijn 16 gewonden opgenomen. Drie van hen zijn er ernstig aan toe, onder hen één kind. Volgens de hulpdiensten zijn er bij de aanslag 64 gewonden gevallen.
Veiligheidszone
Ondertussen werd een grote veiligheidszone in het centrum afgebakend. Alle omliggende handelszaken hebben de deuren gesloten. Aan vervoersmaatschappij TEC werd gevraagd om hun voertuigen uit het centrum te houden. Nabij het Luikse justitiepaleis werd een medische hulppost opgericht.
Na de aanslag ondervindt het gsm-verkeer in de stad hinder. Mobistar en Proximus spreken van erg druk telefoonverkeer in de Luikse regio. Proximus registeerde een piek van oproepen tussen 13.20 en 14.00 uur, met drie keer meer oproepen dan gewoonlijk. De operator heeft de capaciteit van de antennes verdubbeld om aan de toestroom te kunnen voldoen. Ook Mobistar stelde een verzadiging vast in het centrum van Luik, de oproepen konden worden omgeleid.
Crisiscentrum
Het Crisiscentrum van Binnenlandse Zaken neemt voorlopig geen maatregelen na de aanslag in het centrum van Luik. Dat bevestigt woordvoerder Peter Mertens. We zijn op dit moment via onze kanalen informatie aan het verzamelen om een duidelijk beeld te krijgen op de situatie. Nadien bekijken we of er maatregelen nodig zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |