abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:00:48 #126
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105527974
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 10:58 schreef Stokstaart het volgende:

In het huidige klimaat op de huizenmarkt ben je gewoon dom als je spaargeld in je hypotheek gaat pompen.

Wat heeft dat klimaat ermee te maken? Het huis is reeds gekocht en de schuld is dus aangegaan. Dat moet je juist gaan afbetalen als de HRA op de schop gaat.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105528028
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:00 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Wat heeft dat klimaat ermee te maken? Het huis is reeds gekocht en de schuld is dus aangegaan. Dat moet je juist gaan afbetalen als de HRA op de schop gaat.
Je gaat uit van een situatie dat je jaren en jaren blijft wonen waar je woont. Als je wilt verhuizen en je huis blijkt nog maar een fractie waard te zijn heb je niets meer aan gunstigere rente-voorwaarden die je gecreëerd hebt toch?
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:04:01 #128
3542 Gia
User under construction
pi_105528048
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 10:55 schreef Stokstaart het volgende:

Omdat daar het meeste werk is. Wat ik hier uitgeef aan mijn uiterst modale koopwoning heb ik in Noord-Groningen een vrijstaande boerderij met een paar ha grond voor.

Probleem is alleen dat ik dan 3 uur heen en 3 uur terug moet rijden naar werk. Nog buiten het praktische nut is dat onder de huidige benzineprijzen ook gewoon geen doen.
3 uur!! Dan moet je wel tegen de Duitse grens gaan wonen en via Utrecht naar je werk rijden.
Er zijn zat andere mogelijkheden, maar je moet wel willen.

Het leven bestaat nu eenmaal uit keuzes maken. Waar je wilt wonen, hoe ver je wilt reizen voor je werk, hoeveel je wilt besteden aan wonen, enz..... Je kunt inderdaad geen vrijstaande boerderij met een lap grond voor 2,5 ton verwachten in de randstad. Dat weet je van te voren wel. Voor dat geld mag je blij zijn met een rijtjeshuis of een etage. In Brabant heb je daar, met enig geluk wel een tweekapper voor, niet zo groot, maar toch.

Tja, en als je geen spaargeld in een huis wilt douwen, doe je dat toch niet. De reden 'als de waarde daalt ben je dat spaargeld kwijt' gaat niet op, want 'als de waarde daalt en je had geen overwaarde' dan blijf je met een schuld zitten.

Het is veiliger om met spaargeld een overwaarde te creëren.

Als je spaargeld in je huis douwt, is de maandlast lager, wat je weer kunt sparen en waardoor je dat spaargeld weer terug krijgt.

Maar goed, dat moet iedereen zelf weten.
pi_105528141
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 08:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat heeft vrij weinig te maken met jongeren die weinig verdienen hoor. Vraag maar eens aan je ouders wanneer zij hun eerste huis kochten, ik durf te wedden dat ze ouder dan 26 a 27 waren. Tegenwoordig wil elke 23 jarige met MBO opleiding en 1 jaar werkervaring een vrijstaand huis kopen in de Randstad voor 3.5 ton :|W
Dat kunnen ze wel willen maar met de nieuwe regels omtrent hypotheken kunnen ze dat al een tijdje niet meer.
PWBF
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:07:45 #130
3542 Gia
User under construction
pi_105528145
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:00 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Fijn dat je destijds nog overwaarde had. Dat zit er nu niet meer in. Tevens ga je er vanuit dat je straks evenveel of meer krijgt bij de verkoop van je huidige huis. Ik vind niet echt dat je aan de veilige kant zit. Je neemt aan dat je straks een x-bedrag voor je huis krijgt terwijl dat een grote onzekere factor is.
Ons huis is nu het dubbele waard van de schuld die we erop hebben.

Moet echt raar lopen als we hier straks een onderwaarde voor hebben. Dan zit heel Nederland op zijn gat en niet alleen wij. Dat weet ik zeker.

Wij hebben een schuld van een goede ton bij een waarde van ongeveer 2 ton. Lijkt me redelijk aan de veilige kant.
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:08:34 #131
3542 Gia
User under construction
pi_105528171
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:00 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Inderdaad. Wij betalen nu niet af, maar gaan dat dan wel doen, vanaf het moment dat dat kan.
pi_105528193
Tijd om nog maar eens 25k af te gaan lossen dan :P
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:09:33 #133
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105528201
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:03 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Je gaat uit van een situatie dat je jaren en jaren blijft wonen waar je woont. Als je wilt verhuizen en je huis blijkt nog maar een fractie waard te zijn heb je niets meer aan gunstigere rente-voorwaarden die je gecreëerd hebt toch?
Als je wilt verkopen en je hebt een forse onderwaarde dan heb je een veel groter probleem. De enige oplossing is daadwerkelijk aflossen op je schulden. Anders zit je bij onderwaarde gevangen in je eigen huis en loop je het risico dat je bij het verlies van inkomen je woning verliest.
Aflossen is de enige veilige optie voor mensen die in de top van de huizenmarkt zeepbel gekocht hebben.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:11:07 #134
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105528251
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Inderdaad. Wij betalen nu niet af, maar gaan dat dan wel doen, vanaf het moment dat dat kan.
Je bedoelt dat je nu geen ruimte hebt om af te betalen?
pi_105528286
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:11 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Afbetalen is gewoon niet fiscaal aantrekkelijker in sommige situaties.
pi_105528307
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:07 schreef Gia het volgende:

[..]

Moet echt raar lopen als we hier straks een onderwaarde voor hebben. Dan zit heel Nederland op zijn gat en niet alleen wij. Dat weet ik zeker.

Wij hebben een schuld van een goede ton bij een waarde van ongeveer 2 ton. Lijkt me redelijk aan de veilige kant.
Het moet raar lopen, maar als de HRA afgeschaft wordt is de verwachting dat de huizenprijzen sterk zullen dalen.....
pi_105528319
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:07 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar ja jij gaat dus ook al blind vanuit dat je huis het dubbele waard is, het is allemaal wel een stuk makkelijker zo he? (no offence).
٩๏̯͡๏)۶
pi_105528329
Mosterd na de maaltijd, onderwerp tafelen tot de economie er weer goed voor staat.
Nu de koopkracht van de velen huizenbezitters verlagen brengt de economie alleen maar meer in de problemen.
pi_105528585
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:13 schreef STING het volgende:
Mosterd na de maaltijd, onderwerp tafelen tot de economie er weer goed voor staat.
Nu de koopkracht van de velen huizenbezitters verlagen brengt de economie alleen maar meer in de problemen.
Daarom moet inperking van de HRA ook gepaard geen met een verlaging van de IB en bijvoorbeeld afschaffing van het eigenwoningforfait. Ook mogen ze de overdrachtsbelasting wel geheel de nek omdraaien als het aan mij ligt.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:24:35 #140
3542 Gia
User under construction
pi_105528637
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:11 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Nee, nu hoeft het nog niet. Niet met zo'n overwaarde.
Als de HRA wordt afgeschaft, willen we wel af gaan lossen, maar dan zullen we waarschijnlijk wel moeten wachten tot de renteperiode afloopt. Je kunt niet tussentijds de voorwaarden veranderen.

Maar goed, dat is, geloof ik, over 2 of 3 jaar al. Dus wellicht dat we dan gaan aflossen.
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:26:09 #141
3542 Gia
User under construction
pi_105528681
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:13 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Het moet raar lopen, maar als de HRA afgeschaft wordt is de verwachting dat de huizenprijzen sterk zullen dalen.....
Als dat meer dan de helft van de waarde van de woning is, dan is Nederland goed de sigaar, denk ik. Geloof dus niet dat ons huis onder de ton gaat komen, terwijl het nu 2 ton waard is.
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:29:30 #142
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105528771
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:24 schreef Gia het volgende:

Nee, nu hoeft het nog niet. Niet met zo'n overwaarde.
Als de HRA wordt afgeschaft, willen we wel af gaan lossen, maar dan zullen we waarschijnlijk wel moeten wachten tot de renteperiode afloopt. Je kunt niet tussentijds de voorwaarden veranderen.

Maar goed, dat is, geloof ik, over 2 of 3 jaar al. Dus wellicht dat we dan gaan aflossen.
Ja mag niet aflossen? Ik hoop dat ze de HRA afschaffen want het is natuurlijk niet de bedoeling om op kosten van de belastingbetaler jouw schulden maar tot lengte van dagen te laten staan.
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:30:00 #143
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105528782
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:26 schreef Gia het volgende:

[..]

Als dat meer dan de helft van de waarde van de woning is, dan is Nederland goed de sigaar, denk ik. Geloof dus niet dat ons huis onder de ton gaat komen, terwijl het nu 2 ton waard is.
De huidige verwachting (dit is koffiedik kijken, ik weet het) is zo'n 30% prijsdaling zonder de HRA aan te passen (en 10% daarvan hebben we al gehad) HRA d'r af kan ook 40% daling (let op: 30 + 40% daling is geen 70% daling maar 56%!) veroorzaken. Dus een halvering zou zomaar mogelijk zijn. De termijn waarop dat gebeurt is voornamelijk afhankelijk van de overheid.
En uiteraard is niets zeker. Maar ik denk wel dat ik veilig kan stellen dat De kans dat huizen de komende 8 jaar in prijs verdubbelen is aanzienlijk kleiner dan de kans dat huizen de komende 8 jaar in prijs halveren.
censuur :O
pi_105528799
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:26 schreef Gia het volgende:

[..]

Geloof wat je wil geloven, maar echt aan de veilige kant zit je niet.

Ik ben misschien een beetje braaf geweest om er voor te kiezen om alles af te lossen, maar ergens vind ik dat ook wel een verantwoordelijkheid. De hele pleurisbende die de economie nu is, is gestart bij het feit dat niemand zijn schulden wil af betalen en dat anderen straks jouw schuld willen overnemen.
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:31:15 #145
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105528819
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:13 schreef STING het volgende:
Linksom of rechtsom moet er bezuinigt worden. Grootschuldbezitters moeten gedwongen worden om af te gaan lossen, want de hoge schuldenpositie is namelijk het hele probleem van de huidige economische crisis.

De meeste kopers hebben hun koopkracht reeds verspilt toen ze een te duur huis tegen zeepbel prijzen kochten met te goedkoop geleend geld.
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:45:55 #146
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_105529275
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:30 schreef Freak188 het volgende:
De hele pleurisbende die de economie nu is, is gestart bij het feit dat niemand zijn schulden wil af betalen en dat anderen straks jouw schuld willen overnemen.
Lenen, lenen, betalen, betalen, betalen, betalen, betalen....

Wat een hoop mensen weer moeten leren is het afbetalen van hun schulden. Wat we de komende decennia gaan zien is dalende huizenprijzen, afschrijvingen op de woningen en het woord overwaarde wordt uit het woordenboek geschrapt.
pi_105529508
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Daarom moet inperking van de HRA ook gepaard geen met een verlaging van de IB en bijvoorbeeld afschaffing van het eigenwoningforfait. Ook mogen ze de overdrachtsbelasting wel geheel de nek omdraaien als het aan mij ligt.
Wat mij betreft mag de HRA gerust afgeschaft worden, maar alleen wanneer deze middels verlaging van andere belastingen gecompenseerd wordt...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  dinsdag 13 december 2011 @ 11:58:31 #148
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_105529657
Dan hoef je de verlaging/afschaffing trouwens ook niet te doen onder het mom van bezuinigingen. Want onder de streep bezuinig je niet veel, hooguit wat administratieve lasten.

Een vlaktaks op 30% lijkt mij wel wat.... i.c.m. afschaffing van extra heffingskortingen en HRA, maar dan ook huursubsidie, eigenwoningforfait en vermogensrendementheffing.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_105529694
ik hoop wel dat zeer binnenkort concrete afspraken maken over hra,
wil toch binnenkort kijken voor woning en dan uiteraard zo snel mogelijk aflossen.
pi_105529740
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 december 2011 11:59 schreef kovenant het volgende:
ik hoop wel dat zeer binnenkort concrete afspraken maken over hra,
wil toch binnenkort kijken voor woning en dan uiteraard zo snel mogelijk aflossen.
Daar zullen jaren overheen gaan. Hoofdpijndossier.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')