Maar absinthe hoor je niet helemaal puur te drinken, toch? mengen met ijswater en een suikerklontje.quote:Op dinsdag 13 december 2011 01:42 schreef golfer het volgende:
Probeer eens Absint. Gegarandeerd dat je al die andere slappe drankjes en mixen niet meer hoeft.
Alcoholpercentage kan wel oplopen tot 70%.
Drink dan Marienburg Rumquote:Op dinsdag 13 december 2011 01:42 schreef golfer het volgende:
Probeer eens Absint. Gegarandeerd dat je al die andere slappe drankjes en mixen niet meer hoeft.
En ook gegarandeerd dat je de volgende dag een kater hebt waar je U tegen zegtquote:Op dinsdag 13 december 2011 01:42 schreef golfer het volgende:
Heb ik inderdaad ook gehad, van dat zelf gestookte spul. Daar krijg je pas haren op je oogbollen vanquote:
Nee, absinth hoor je niet te verdunnen met ijswater *ril*.quote:Op dinsdag 13 december 2011 02:35 schreef Libris het volgende:
[..]
Maar absinthe hoor je niet helemaal puur te drinken, toch? mengen met ijswater en een suikerklontje.
dat is wel de traditionele manier om het te drinken.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:35 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Nee, absinth hoor je niet te verdunnen met ijswater *ril*.
Absint drink je niet vanwege de alcohol maar vanwege de alsem, en zeker niet vanwege de smaak. Die is door die alsem namelijk niet best en om dat te verbloemen moet er van die anijs doorheen en suiker erbij. Effectieve absint is in de EU bijna niet meer te krijgen en als je het wel weet te vinden is het nauwelijks effectief.quote:Op dinsdag 13 december 2011 01:42 schreef golfer het volgende:
Slivovic en andere rakija is lekkerquote:
quote:Op dinsdag 13 december 2011 01:42 schreef golfer het volgende:
Inderdaad. Thujon is volgens mij de werkzame stof qua Absinth. Volgens mij mag het aanwezig zijn in Absinth, alleen dan 20x zo weinig. Dit is niet alleen het probleem, er wordt sowieso al getwijfeld of de stof an sich wel werkzaam is, in welke samenstelling dan ook. Al gaat de EU sowieso qua werkzaamheid op één gebied van uit: het schijnt het zenuwstelsel aan te tasten. Daarom de eis dat het maar tot een bepaalde hoeveelheid aanwezig mag zijn.quote:Op dinsdag 13 december 2011 18:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Absint drink je niet vanwege de alcohol maar vanwege de alsem, en zeker niet vanwege de smaak. Die is door die alsem namelijk niet best en om dat te verbloemen moet er van die anijs doorheen en suiker erbij. Effectieve absint is in de EU bijna niet meer te krijgen en als je het wel weet te vinden is het nauwelijks effectief.
Dat zuipen hongaren toch?quote:
Ook lekkerquote:Op dinsdag 13 december 2011 23:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb me een grappa ingeschonken als slaapmutsje.
Waar weet je die private stock dan vandaan te toveren? Ik kan het helaas nergens vinden.quote:Op woensdag 14 december 2011 01:30 schreef heiden6 het volgende:
[ afbeelding ]
Of goede whisk(e)y.
Overigens, dropshot.
Mi Gaddo, boeler.quote:Op maandag 12 december 2011 22:37 schreef CantFazeMe het volgende:
Zoals Dropshot, 20%, heerlijk om puur te drinken.
Weet iemand ander goede sterke drank zonder dat je hoeft te mixen? Dus geen barcadi / Smirnoff.
Thanks.
Drambuie en Whiskey http://en.wikipedia.org/wiki/Rusty_Nail_(cocktail)quote:Op woensdag 14 december 2011 03:11 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Waar weet je die private stock dan vandaan te toveren? Ik kan het helaas nergens vinden.
Qua rum vind ik El Dorado erg goed en Brugal ook.
Wat ook erg lekker is is Rhum Agricole, dat is de Franse manier van rum maken, direct uit suikerriet ipv uit melasse.
Qua likeur vind ik Drambuie erg lekker, whiskeylikeur met honing en 36 soorten kruiden.
Eerlijk gezegd heb ik die rum nog nergens in Nederland in de (digitale) schappen gezien, maar ik ben dan ook nog niet actief op zoek geweest. In april heb ik voor het eerst een fles gekocht, op een buitenlands vliegveld, en in oktober op hetzelfde vliegveld voor de tweede keer (1 liter voor $ 26). Ik baalde nogal dat ik maar één fles mee mocht nemen, zeker omdat er een 'tweede fles halve prijs'-aanbieding was.quote:Op woensdag 14 december 2011 03:11 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Waar weet je die private stock dan vandaan te toveren? Ik kan het helaas nergens vinden.
Qua rum vind ik El Dorado erg goed en Brugal ook.
Wat ook erg lekker is is Rhum Agricole, dat is de Franse manier van rum maken, direct uit suikerriet ipv uit melasse.
Qua likeur vind ik Drambuie erg lekker, whiskeylikeur met honing en 36 soorten kruiden.
Vertel...quote:Op woensdag 14 december 2011 03:21 schreef hmmmz het volgende:
tijdje terug heel speciale oude rum op á 350 euro fles
Was bij een drank destillateur (die de schrobbelèr maakt), hij kreeg dan de vaten van een grote rum producent aangeleverd en moest ze bottelen. Na de rondleiding mochten we proeven, dat was toch wel het leukstequote:
Dus de schrobbeler destillateur schotelt je rum voor i.p.v. zijn product.quote:Op woensdag 14 december 2011 03:31 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Was bij een drank destillateur (die de schrobbelèr maakt), hij kreeg dan de vaten van een grote rum producent aangeleverd en moest ze bottelen. Na de rondleiding mochten we proeven, dat was toch wel het leukste
buiten schrobbelèr bottelt hij nog veel meer dingen heurquote:Op woensdag 14 december 2011 03:33 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Dus de schrobbeler destillateur schotelt je rum voor i.p.v. zijn product.
Waarvan akte.quote:Op woensdag 14 december 2011 03:38 schreef hmmmz het volgende:
[..]
buiten schrobbelèr bottelt hij nog veel meer dingen heur
Iets drinken omdat je dan volwassen lijkt/bentquote:Op woensdag 14 december 2011 03:13 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Mi Gaddo, boeler.![]()
Wat dacht je van Whisky in plaats van al die wijvendrankjes? Wordt toch eens volwassen...
Ik geloof daar niet zo in. In de verbodsgeschiedenis van absint of wat voor roesmiddel dan ook is bij allerlei overheden noch de EU ook maar iets van een consequente op wetenschappelijke inzichten gebaseerde lijn te ontdekken. Het is voor de pret en er is geen groot invloedrijk bedrijf wiens aandeelhouders eraan verdienen? Verbieden maar.quote:Op dinsdag 13 december 2011 22:15 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Inderdaad. Thujon is volgens mij de werkzame stof qua Absinth. Volgens mij mag het aanwezig zijn in Absinth, alleen dan 20x zo weinig. Dit is niet alleen het probleem, er wordt sowieso al getwijfeld of de stof an sich wel werkzaam is, in welke samenstelling dan ook. Al gaat de EU sowieso qua werkzaamheid op één gebied van uit: het schijnt het zenuwstelsel aan te tasten. Daarom de eis dat het maar tot een bepaalde hoeveelheid aanwezig mag zijn.
Het was een rage onder kunstenaars, zoals kunstenaars altijd neigen naar roesmiddelen. Waar het hem dan precies in zat weet ik niet, maar volgens mij lijdt het geen twijfel dat er destijds veel slechtgemaakte troep op de markt was, en dat autoriteiten niet zoveel aanleiding nodig hadden om aan een dergelijk wereldje gelieerde dranken te verbieden. Als ik me niet vergis stond het verbod niet helemaal los van de invloed van christelijke moralisten.quote:Ik ben er niet heel erg in thuis: absinth of absinth-alsem. Maar volgens mij kwam de groene fee en de populariteit voornamelijk door Van Gogh. Eén van de theorieën was dat hij onder invloed zijn oor van zijn hoofd verwijderde. Dit hoeft niet meteen het directe effect (hallucineren) te bewijzen, of het indirecte effect (krankzinnigheid en/of aantasting van het zenuwstelsel). Alcohol was in die tijd niet altijd van hoge kwaliteit. Een drank die uit de verkeerde soorten alcohol bestaat kan hetzelfde effect veroorzaken. Evenals een niet gezonde psyche.
Ik heb nog zo'n Palenka liggen, van peren van het erf van de oma van Zsolt. Over het algemeen weten die oma's en opa's wel wat ze doen, maar er kan een hoop fout gaan bij het stoken en als het verkeerd gaat is het heel schadelijk. Je moet ze eigenlijk wel even laten testen door iemand die de verkeerde alcohol kan ruiken.quote:Op dinsdag 13 december 2011 12:19 schreef Reneuh het volgende:
[..]
Heb ik inderdaad ook gehad, van dat zelf gestookte spul. Daar krijg je pas haren op je oogbollen van
Ja, daarom staan er zoveel mensen met een flesje chocomel en fristi in de kroeg. Er zit altijd wel een redelijke omgevingsfactor verwerkt in het drinkgedrag van mensen hoor.quote:Op woensdag 14 december 2011 07:19 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Iets drinken omdat je dan volwassen lijkt/bent, je drinkt iets omdat je het lekker vindt.
quote:
Jawel, Absinth hoor je wel te verdunnen met ijswater. Dat is de klassieke manier van serveren.quote:Op dinsdag 13 december 2011 14:35 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Nee, absinth hoor je niet te verdunnen met ijswater *ril*.
Er zijn overigens ook medes van meer dan 20%.
Enige plek waar ik het tot nu toe gevonden heb is bij www.rumworld.nlquote:Op woensdag 14 december 2011 03:26 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd heb ik die rum nog nergens in Nederland in de (digitale) schappen gezien, maar ik ben dan ook nog niet actief op zoek geweest. In april heb ik voor het eerst een fles gekocht, op een buitenlands vliegveld, en in oktober op hetzelfde vliegveld voor de tweede keer (1 liter voor $ 26). Ik baalde nogal dat ik maar één fles mee mocht nemen, zeker omdat er een 'tweede fles halve prijs'-aanbieding was.![]()
Als je het ergens vindt, let me know!
Dan zou de rol van Frankrijk wel heel dubieus zijn. Dit land liet het vele jaren toestaan, maar is nu volgens mij één van de weinige landen die het wel verbied. Als je ergens hele duidelijke christelijke sporen in de samenleving ziet dan is dat volgens mij Frankrijk wel.quote:Op woensdag 14 december 2011 11:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik geloof daar niet zo in. In de verbodsgeschiedenis van absint of wat voor roesmiddel dan ook is bij allerlei overheden noch de EU ook maar iets van een consequente op wetenschappelijke inzichten gebaseerde lijn te ontdekken. Het is voor de pret en er is geen groot invloedrijk bedrijf wiens aandeelhouders eraan verdienen? Verbieden maar.
[..]
Het was een rage onder kunstenaars, zoals kunstenaars altijd neigen naar roesmiddelen. Waar het hem dan precies in zat weet ik niet, maar volgens mij lijdt het geen twijfel dat er destijds veel slechtgemaakte troep op de markt was, en dat autoriteiten niet zoveel aanleiding nodig hadden om aan een dergelijk wereldje gelieerde dranken te verbieden. Als ik me niet vergis stond het verbod niet helemaal los van de invloed van christelijke moralisten.
[..]
Probeer drankgigant.nl. In zoverre ik mij kan heugen hebben die erg veelquote:Op woensdag 14 december 2011 03:26 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd heb ik die rum nog nergens in Nederland in de (digitale) schappen gezien, maar ik ben dan ook nog niet actief op zoek geweest. In april heb ik voor het eerst een fles gekocht, op een buitenlands vliegveld, en in oktober op hetzelfde vliegveld voor de tweede keer (1 liter voor $ 26). Ik baalde nogal dat ik maar één fles mee mocht nemen, zeker omdat er een 'tweede fles halve prijs'-aanbieding was.![]()
Als je het ergens vindt, let me know!
Het gaat om de kwaliteit niet om de kwantiteitquote:Op vrijdag 16 december 2011 04:30 schreef Geestig het volgende:
[..]
Probeer drankgigant.nl. In zoverre ik mij kan heugen hebben die erg veel
Ja Baileys is wel een beetje een wijvendrankje, maar wel een die verdomd lekker isquote:Op vrijdag 16 december 2011 05:05 schreef Moira. het volgende:
Kroatische Kruscovac! En dan is de Lara variant het lekkerst.
Op vakantie hadden we een shitload flessen ingeslagen, het jaar erna was het gewoon bij de Gall&Gall te koop
Heerlijk perenlikeurtje, echt aan te raden bij het avondeten met een ijsklontje erin. Nomnom!
Staat bij de Gall&Gall vaak op het onderste schap, in hetzelfde vak als waar dingen als Dropshot, Sambuca, Baileys etc. staan. Oranje-achtig gekleurd
Overigens vind ik Baileys (chocolate) ook heerlijk, maar dat schijnen veel mannen een wijvendrankje te vinden
Puur? Brrrrr...quote:Op vrijdag 16 december 2011 05:05 schreef Moira. het volgende:
Kroatische Kruscovac! En dan is de Lara variant het lekkerst.
Een goede Tequila hoor je niet met zout en citroensap te nuttigenquote:Op woensdag 14 december 2011 13:54 schreef Tanin het volgende:
En vergeet Tequilia niet (of is zout + citroensap ook mixen?)
Nee, daar vul je je aansteker mee...quote:Op vrijdag 16 december 2011 09:12 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Een goede Tequila hoor je niet met zout en citroensap te nuttigen
Ik krijg het niet weg, tequila, maarja, smaken verschillen. Net als martini overigens. Vind ik beide vreselijk.quote:Op vrijdag 16 december 2011 09:12 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 16 december 2011 10:01 schreef fruityloop het volgende:
Glenmorangie - The Lasanta is erg lekker om van te nippen als de regen om het huis vliegt.Lekker samen met mijn
op de bank, gordijnen dicht, en dan allebei een glaasje..
[ afbeelding ]
Vijftien jaar geleden dronken we dit al in de Baja, dus een hype drankje, niet echt.quote:Op vrijdag 16 december 2011 09:15 schreef CutCake het volgende:
[..]
Nee, daar vul je je aansteker mee...
Hypedrankjes
Wat dan? Nippen bij het haardvuur? Veel drank moet je gewoon niet te ingewikkeld over doen. Dat moet prikken in je neus en branden in je keel, daar moet je een tinteling van door je lijf voelen. Het zijn spirits, levenswater, geestwater, vuurwater, het is in de eerste plaats stérke drank. Dat gaat niet om de smaak, dat gaat om de sensatie en de roes. Dan kun je wel hypocriet gaan doen en zeiken over het bijsmaakje van een tequila of een wodka, maar daarbij maakt dat echt maar heel weinig uit. Als je een rijke, diepe, gelaagde smaakbeleving wilt dan moet je whiskey of cognac gaan drinken of zo.quote:Op vrijdag 16 december 2011 09:12 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Armangnac doet het ook, en er zijn ook prachtige Grappas, Tequillas, eaux de vie, likeuren, etcquote:Op vrijdag 16 december 2011 12:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat dan? Nippen bij het haardvuur? Veel drank moet je gewoon niet te ingewikkeld over doen. Dat moet prikken in je neus en branden in je keel, daar moet je een tinteling van door je lijf voelen. Het zijn spirits, levenswater, geestwater, vuurwater, het is in de eerste plaats stérke drank. Dat gaat niet om de smaak, dat gaat om de sensatie en de roes. Dan kun je wel hypocriet gaan doen en zeiken over het bijsmaakje van een tequila of een wodka, maar daarbij maakt dat echt maar heel weinig uit. Als je een rijke, diepe, gelaagde smaakbeleving wilt dan moet je whiskey of cognac gaan drinken of zo.
Ja, maar een aaardappel of een agave is wat anders dan een druif of graan. De smaakdifferentiatie zit binnen zo'n smalle marge. Dan kun je daar een hobby van maken en de kenner en fijnproever gaan uithangen, prima, maar dat is nog steeds niet waar het bij die drank om gaat. De verfijning is er, maar dat is meer een bijverschijnsel dan de kern.quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Armangnac doet het ook, en er zijn ook prachtige Grappas, Tequillas, eaux de vie, likeuren, etc
Ja, en een kers, een appel, aardbei, pruim, etc is weer wat anders, je kan de wiskey en cognac purist uit hangen, maar dan hou je alleen jezelf voor de gek.quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar een aaardappel of een agave is wat anders dan een druif of graan. De smaakdifferentiatie zit binnen zo'n smalle marge. Dan kun je daar een hobby van maken en de kenner en fijnproever gaan uithangen, prima, maar dat is nog steeds niet waar het bij die drank om gaat. De verfijning is er, maar dat is meer een bijverschijnsel dan de kern.
Sterke drank kan je met verschillende doelstellingen maken.quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, en een kers, een appel, aardbei, pruim, etc is weer wat anders, je kan de wiskey en cognac purist uit hangen, maar dan hou je alleen jezelf voor de gek.
Ik had het niet over Vodkaquote:Op vrijdag 16 december 2011 12:39 schreef Igen het volgende:
[..]
Sterke drank kan je met verschillende doelstellingen maken.
Het hele idee van wodka is, voor zover ik weet, dat het een zo puur mogelijk mengsel van water en ethanol moet zijn, zonder enige geur-, kleur- en smaakstoffen. Daarom is het veel onzinniger om over de smaak van wodka te discussiëren, dan over de smaak van andere sterke drank.
Ja, ik weet dat hij een stropop argumentatie gebruikt, daar zeg ik juist ook wat van door over appels, pruimen, aardbeien etc te beginnen, er zijn prachtige Marc en eaux de vie,quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:41 schreef Igen het volgende:
[..]
Weltschmerz met zijn aardappel wel, lijkt mij.
Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat je uit een aardappel of agave veel makkelijker alcohol kunt trekken dan een smaak, laat staan een diepe, verfijnde en gelaagde smaak. Daar is helemaal niks mis mee, want met alcohol is niks mis, niet met een prikkende warme gloed in je neus en brand in je keel, niet met een tinteling in je ruggengraat en ook niet met flink dronken worden.quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, en een kers, een appel, aardbei, pruim, etc is weer wat anders, je kan de wiskey en cognac purist uit hangen, maar dan hou je alleen jezelf voor de gek.
Succes verder met je zelfgesprekquote:Op vrijdag 16 december 2011 12:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat je uit een aardappel of agave veel makkelijker alcohol kunt trekken dan een smaak, laat staan een diepe, verfijnde en gelaagde smaak. Daar is helemaal niks mis mee, want met alcohol is niks mis, niet met een prikkende warme gloed in je neus en brand in je keel, niet met een tinteling in je ruggengraat en ook niet met flink dronken worden.
Maar doe daar dan ook niet moeilijk over. Ik ben veel mensen tegengekomen met een grote bek over het juiste merk wodka, maar nog geen een die ze blind kon onderscheiden van de wodka die ik bij de schoonmaakartikelen heb staan.
Nou zeg. Ik vind dat ie wel een punt heeft eigenlijk, iig als het gaat om wodka. Andere sterke dranken niet, tequila heeft zeker wel smaak (anders vond ik het niet zo smerig). Of er binnen de wereld van tequila (en de andere genoemde voorbeelden) veel onderlinge smaakverschillen zijn of juist weinig weet ik niet want ik zuip het spul niet, maar het zou me niet vreemd lijken als bij bepaalde sterke dranken het onderlinge verschil kleiner is dan bij andere.quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Succes verder met je zelfgesprek
Nou, er is 1 vodka merk wat ik echt wel kan onderscheiden:quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat je uit een aardappel of agave veel makkelijker alcohol kunt trekken dan een smaak, laat staan een diepe, verfijnde en gelaagde smaak. Daar is helemaal niks mis mee, want met alcohol is niks mis, niet met een prikkende warme gloed in je neus en brand in je keel, niet met een tinteling in je ruggengraat en ook niet met flink dronken worden.
Maar doe daar dan ook niet moeilijk over. Ik ben veel mensen tegengekomen met een grote bek over het juiste merk wodka, maar nog geen een die ze blind kon onderscheiden van de wodka die ik bij de schoonmaakartikelen heb staan.
Na vier glazen neem ik die moeite ook niet meerquote:Op vrijdag 16 december 2011 09:12 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Zoals ik zei, ik had het niet over Vodka.quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:55 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Nou zeg. Ik vind dat ie wel een punt heeft eigenlijk, iig als het gaat om wodka. Andere sterke dranken niet, tequila heeft zeker wel smaak (anders vond ik het niet zo smerig). Of er binnen de wereld van tequila (en de andere genoemde voorbeelden) veel onderlinge smaakverschillen zijn of juist weinig weet ik niet want ik zuip het spul niet, maar het zou me niet vreemd lijken als bij bepaalde sterke dranken het onderlinge verschil kleiner is dan bij andere.
Ben het niet vaak met PietVerdriet eens, maar in dit geval zeker wel!quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bent opgehouden te doen alsof je wel eens leest wat er staat?quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Succes verder met je zelfgesprek
Ook vodka kent soorten/smaken, oa door de soort en het aantal keren filteren, nog afgezien van de varianten met toevoegingen in de fles, denk aan de schil van een vrucht, of een peper, en zo verder.quote:Op vrijdag 16 december 2011 12:55 schreef cinnamon_M het volgende:
[..]
Nou zeg. Ik vind dat ie wel een punt heeft eigenlijk, iig als het gaat om wodka. Andere sterke dranken niet, tequila heeft zeker wel smaak (anders vond ik het niet zo smerig). Of er binnen de wereld van tequila (en de andere genoemde voorbeelden) veel onderlinge smaakverschillen zijn of juist weinig weet ik niet want ik zuip het spul niet, maar het zou me niet vreemd lijken als bij bepaalde sterke dranken het onderlinge verschil kleiner is dan bij andere.
Met cola?quote:Op vrijdag 16 december 2011 09:03 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Puur? Brrrrr...
Met cola wel redelijk te doen. Je tanden zijn er minder gelukkig mee...
quote:
quote:Op dinsdag 13 december 2011 01:42 schreef golfer het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |